eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚🔊 صوتی « (علیه السلام)» ✍️مرحوم محمد رضا 👈در این رساله کوچک از احادیث امام رضا (ع) و پندها و دستورالعمل‌های ایشان آورده شده است تا همه این سخنان و آموزه‌ها را در زندگی پرتلاطم آخرالزمان به کار بندند. جوانان این سخنان را به خاطر بسپارند و به خودسازی بپردازند و عقیده و ایمان خود را بیش از پیش تقویت کنند. 👈شما میتوانید آن را قانونی از دریافت کنید https://taaghche.com/audiobook/105581 علیه السلام ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 69 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت
بسم الله الرحمن الرحيم اللهم اجعل ما يلقى الشيطان فى روعى من التمنى و التظنى و الحسد ذكرا لعظمتك و تفكرا فى قدرتك و تدبيرا على عدوك. بار الها! آنچه از تمنيات و بدگمانى و حسد كه شيطان در قلب من القا مى‏كند تو با عنايت خود دگرگون نما و ياد عظمتت را، تفكر در قدرتت را، و مآل ‏انديشى به زيان دشمنت را جايگزين آنها قرار ده.
دومين القاى شيطانى كه در اين قسمت از دعاى شريف «مكارم‏الاخلاق» آمده، «تظنى» است. امام (ع) از پيشگاه بارى ‏تعالى درخواست مى‏كند كه تفكر در قدرت لايزال خود را در ضمير ما جايگزين «تظنى» فرمايد و بدين وسيله از القائات شيطانى مصون و محفوظمان دارد.
«تظنى» در لغت به معناى اعمال نمودن و است. مردم درباره‏ى حسن ظن يا سوءظن با يكديگر متفاوت ‏اند، بعضى بدون محاسبه و سنجش، گفتار و رفتار ديگران را با سوء نظر مى‏نگرند. اين گروه از جهت اخلاقى بيمارند و ارزشى ندارند، بايد خويشتن را درمان كنند و از اين حالت ناپسند رهايى يابند. بعضى از مردم، افراد شايسته و صالح ‏اند، اگر در موردى بدگمان شوند بر اثر مشاهده ‏ى قراين و امارات عقلانى است. در حديث آمده: از گمان مومنين اجتناب نماييد كه خداوند، حق را در زبان آنان قرار داده است.
*اولين وظيفه‏ ى يك فرد مسلمان نسبت به برادر دينيش اين است كه عمل و گفته‏ ى او را به بهترين وجه صحيح و ممكن حمل نمايد و گفتار و رفتارش را از ديدگاه پاكى و درستى بنگرد. اميرالمومنين (ع) فرموده: كار برادر دينيت را به بهترين وجه ممكن قرار ده مگر آنكه وضع به گونه‏اى شود كه حمل به صحت ناممكن گردد. همچنين به سخنى كه برادرت گفته گمان بد مبر با آنكه مى‏توانى براى آن كلام محمل خوب و شايسته‏اى بيابى. *وظيفه‏ ى ديگرى كه پيشوايان دين به مومنين تذكر داده‏اند اين است كه براى مصون ماندن از گمان بد مردم، بايد مراقبت كنند كه با افراد ناصالح و بدنام رفيق نشوند و با آنان رفت و آمد ننمايند، چه آنكه همنشين انسان در جامعه، معرف هويت و شخصيت اوست، و همچنين توصيه نموده‏اند كه خويشتن را در معرض تهمت قرار ندهيد و در جايى كه بدنام خواهيد شد نرويد كه نه تنها همنشين بد مايه‏ى بدنامى است بلكه محيط فاسد نيز سوءظن و بدگمانى به بار مى‏آورد. حضرت عبدالعظيم الحسنى از امام جواد (ع) حديث نموده كه على (ع) فرمود: همنشينى با اشرار و بدان، موجب بدگمانى اخيار و خوبان مى‏گردد. على (ع) فرموده: شخصى كه خويشتن را در معرض تهمت قرار مى‏دهد ملامت نكند كسى را كه به وى گمان بد برده است.
سوء در مواقعى بدون اراده و اختيار پديد مى‏آيد و آدمى در ضمير خود نسبت به شخص يا اشخاص بدگمان مى‏شود و اين امر غيراختيارى، مشمول قلم تكليف نيست و مجازات ندارد. اما اگر در مقام تجسس و تحقيق برآيد و بخواهد به راز كسى كه مورد سوءظن قرار گرفته پى ببرد به عمل اختيارى ناروا دست زده و استحقاق موآخذه و كيفر دارد و اين اولين مرحله ‏ى تظنى است و اعمال گمان بدى است كه در كلام امام سجاد (ع) آمده و آن را از القائات شيطانى خوانده است.
اولياى گرامى اسلام براى آنكه پيروان خود را در زمينه‏ ى بدگمانى، از گناه محافظت نمايند تاكيد نموده‏اند كه در مورد سوء تحقيق و تجسس ننماييد. رسول اكرم (ص) فرموده: سه امر است كه براى مومن پسنديده و ممدوح نيست و براى نجات از آنها راه خروج دارد و راه بيرون رفتن از بدگمانى اين است كه تحقيق و تفحص ننمايد.
یکی از راه های موثر براى جلوگيرى از «تظنن» و و گمان سوء نسبت به مردم، فكر كردن در قدرت لا يزال الهى است. كسى كه به ديگرى گمان بد برده و مى‏خواهد از راه تجسس و تحقيق، گمان بد خود را اثبات كند و آبروى شخص مورد سوءظن را در جامعه از بين ببرد اگر در قدرت خداوند فكر كند و متوجه شود كه خالق توانا مى‏تواند تمام پرده‏هاى او را بدرد، اسرارش را فاش كند و در دنيا و آخرت مفتضحش نمايد از تصميم خود منصرف مى‏شود و از پرده‏درى شخص مورد سوءظن خوددارى مى‏نمايد. امام صادق (ع) فرموده: كسى كه بداند خداوند او را مى‏بيند، گفته‏هايش را مى‏شنود، و از كارهاى خوب و بدى كه انجام مى‏دهد آگاه است و اين عقيده‏ى ايمانى مانع كارهاى بدش مى‏شود، او مصداق آيه‏ى شريفه ‏ى قرآن است، از مقام خداوند خوف دارد و نفس خويش را از اعمال هوى و تمنيات ناروا بازمى‏دارد.
در واقع، امام سجاد (ع) درباره‏ ى تظنى ( سوء ) و فكر در قدرت آفريدگار به پيشگاه خدا عرض مى‏كند: اللهم اجعل ما يلقى الشيطان فى روعى من التظنى تفكرا فى قدرتك. بار الها! آنچه را كه شيطان از تظنى و اعمال بدگمانى نسبت به مردم، در دل من القا مى‏كند بر من منت بگذار و تفكر در قدرتت را جايگزين آن فرما.
سومين امرى كه در اين قطعه از دعاى شريف «مكارم‏الاخلاق» آمده و امام سجاد (ع) آن را از القائات شيطانى خوانده «» است. حسد از جمله‏ ى خلقيات بسيار مذموم و ناپسند است و اولياى دين، مسلمانان را اكيدا از آن برحذر داشته‏اند.
در بعضى از روايات خاطرنشان گرديده كه مى‏تواند ايمان شخص مومن را كه سرمايه‏ى سعادت دنيوى و اخروى اوست نابود نمايد. امام باقر (ع) فرموده: بى‏گمان، حسد ايمان را مى‏خورد همانطور كه آتش هيزم را.
عبارت از اين است كه انسانى نسبت به انسان ديگر بدخواه باشد از اين جهت كه خداوند به وى نعمتى عطا فرموده و او از عطيه‏ ى الهى رنج مى‏برد و در دل تمنا دارد موجباتى فراهم آيد تا نعمت از صاحب نعمت سلب گردد و آنقدر به تمناى خويش علاقمند است كه از ميان رفتن نعمت صاحب نعمت را براى خويشتن نعمت مى‏داند. على (ع) فرموده: حسود از نعمتى كه محسود در اختيار دارد آنقدر ناراحت است كه زوال نعمت او را براى خود نعمتى به حساب مى‏آورد.
حسود در واقع دشمن نعمت است نه دشمن صاحب نعمت. او از خداوند و تقسيم عطيه‏اش ناراضى و خشمگين است، نه از شخص محسود منهاى نعمت. بدون ترديد اين طرز تفكر جسورانه اسائه‏ى ادب و بى‏احترامى به مقام شامخ آفريدگار حكيم است. از حضرت (علیه السلام) است كه خداوند فرموده: حسود به نعمت من دشمن است، از قضاى من خشمگين است، و از تقسيمى كه من بين بندگانم نموده‏ام ناراضى است.
حسود بر اثر افكار نامتعادل خود، نظام حكيمانه ‏ى جهان را با بدبينى مى‏نگرد، از نعمتى كه صاحب نعمت در اختيار دارد رنج مى‏برد و همواره دردمند و معذب است. جالب آنكه حسود با نارضايى درونى خويش نمى‏تواند نعمت صاحب نعمت را از ميان ببرد ولى مى‏تواند با سخنان بيجا و حركات ناموزون خود كه در پاره‏اى از مواقع به طور ناآگاه مرتكب مى‏شود و منشاء آن حسد درونى اوست، خويشتن را رسوا و مفتضح نمايد. امام صادق (علیه السلام) فرمود: وقتى از كشتى پياده شد شيطان نزد او آمد و گفت: در زمين مردى عظيمتر از تو نزد من نيست. درباره‏ى اين گناهكاران نفرين كردى و مرا از آنان راحت نمودى. آيا دو خصلت را به تو نياموزم؟ بپرهيز از كه آن خلق بد، مرا به اين روز انداخت، و بپرهيز از كه با آدم آنچنان عمل نمود.
امام زين‏العابدين (ع) در اینجا از نام برده و آن را از القائات شيطانى خوانده است. براى آنكه از عوارض زيانبار و خطرات ناشى از آن مصون بماند از پيشگاه خداوند مى‏خواهد : اللهم اجعل ما يلقى الشيطان فى روعى من الحسد تدبيرا على عدوك. خدایا آن حسد را به گونه ‏اى قرار ده كه در راه برانداختن خودت به كار برده شود،
شخص باايمان موظف است دل را از پاك نگاه دارد، بدخواه مردم نباشد، و خويشتن را به اين خلق ناپسند آلوده ننمايد. اگر به فرض چنين حالتى در كسى پديد آمد و دلش به انديشه‏ ى زوال نعمت صاحب نعمت گرايش يافت، آن تمنا را متوجه دشمنان خداوند نمايد، تدبيرى بينديشد، نقشه‏اى طرح كند تا در عرصه ‏ى جنگ يا در محيط عادى از ابوجهل ‏صفتان و دشمنان پابرجاى دين خدا، كه بدبختانه در هر عصر و زمان بوده و هستند سلب نعمت شود و آنان نتوانند به آيين الهى آسيب برسانند و سد راه حق و حقيقت شوند، و چون اين تمنا منزه از پليدى و بدخواهى است به حساب اخلاق مذموم نمى‏آيد بلكه شايسته‏ ى پاداش الهى است زيرا هدفش اعلاى حق است، اگر نتوانست تمناى درونى خود را در زوال نعمت متوجه دشمنان خدا نمايد و همچنان در انديشه‏ى بدخواهى برادران خود بود بايد بداند كه در پرتگاه سقوط قرار گرفته و لازم است همواره متوجه باشد كه بدخواهيش از حد انديشه تجاوز نكند و كوچكترين رنگ عمل به خود نگيرد زيرا حسد تا وقتى كه در ضمير حسود زندانى است، مجازات ندارد اما اگر به فكر افتاد كه براى سلب نعمت از محسود اقدام عملى نمايد، مورد تعدى و تجاوزش قرار دهد، و به مال و جان وى آسيب برساند، بايد بداند هر قدمى كه در اين مسير برمى‏دارد راه تباهى و فساد را مى‏پيمايد روایت است: عرض كردند يا رسول‏الله! هيچ يك از ما از فال بد و حسد و گمان بد سالم نيستيم، چه كنيم كه از عوارض بد آنها مصون بمانيم؟ فرمود: وقتى مورد فال بد قرار گرفتى به راه خودت ادامه بده، وقتى حسد بردى به تعدى و ستم دست مزن، و وقتى گمان بد بردى تحقيق و تجسس منما.
🙏اللهم اجعل ما يلقى الشيطان فى روعى من التمنى و التظنى و الحسد ذكرا لعظمتك و تفكرا فى قدرتك و تدبيرا على عدوك. 👤مرحوم آیت الله (متن و وصوت کامل 25 جلسه اینجا ) دعای 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
⬅️ چگونه حاصل می‌شود؟ 🌺 هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام رضا (سلام الله علیه)؛ و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام علیه السلام ! 👤 آیت الله ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 « (علیه السلام) و انسانی» ✍️ محمد 👈در سراسر زندگی پیامبر(ص)و امامان (ع) ارزش و کرامت انسانی مورد توجه است و بدون کمترین امتیازی برای طبقات و افراد، جایگاه و منزلت انسان‌ها دیده می‌شود، بدون بها دادن به تمایز‌های معمول، چون رنگ یا نژاد یا جایگاه اجتماعی و به ویژه کمترین نگاهی به موقعیت اقتصادی و ثروت افراد نشده است و همه در جایگاهی همسان با دیگران قرار می‌گیرند. در این کتاب به موضوعاتی از قبیل؛ خداباوری و کرامت انسانی، حقوق برادری وکرامت انسانی، کرامت انسانی در گفتارهای علمی، کرامت انسانی و اخلاق گروهی، دولتمردان پاسدار کرامت انسانی و... پرداخته شده است. 👈شما میتوانید آن را قانونی از دریافت کنید https://taaghche.com/book/75204 علیه السلام ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2