eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
افراد با ايمان اگر در جميع امور پيرو حق و صواب باشند و در راه رسيدن به حق استقامت و پايدارى نمايند، از اهل به حساب مى‏آيند و براى نيل به اين مقام بسيار رفيع بايد از ذات اقدس الهى استمداد كنند و در پرتو فيض و رحمت حضرت بارى تعالى به اين هدف مقدس دست يابند، و اين دستور پيشواى معظم اسلام است. رسول گرامى (ص) به على (ع) فرمود: سل الله السداد. در پيشگاه الهى دعا كند و از خداوند سداد را درخواست نمايد.
حضرت زين‏العابدين (ع) در این فقره دعا به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و اجعلنى من اهل السداد. بار الها! مرا اهل قرار ده به گونه‏ اى كه تمام گفتار و رفتارم بر وفق صواب باشد و در راه اعلاى حق و اقامه ‏ى اوامر مقدست آنطور كه بايد و شايد و پايدارى نمايم.
امام سجاد و پدر بزرگوارشان اهل اند آنها دو امام معصوم و دو پيشواى گزيده‏ ى حضرت بارى تعالى هستند و در مقام عمل، پيرو بى‏قيد و شرط حق و صواب‏اند و كوچكترين قدمى فراتر نمى‏گذارند و اين دو حجت الهى در زمانى واقع شدند و در شرايطى قرار گرفتند كه حداكثر پايدارى و را در حوادث سنگين شهادت و اسارت از خود نشان دادند و به عالى‏ترين درجه‏ى سداد نايل آمدند. جالب آنكه اصحاب حضرت سيدالشهداء (ع) درس استقامت و پايدارى را از مولاى خود آموخته و در راه اعلاى حق به سختترين ناملايمات تن داده و در كمال بصيرت و بينش، فداكارى در راه حق را استقبال نموده و به مقام رفيع شهادت نايل آمدند. حضرت حسين (ع) پس از ورود به كربلا، در مقابل اصحاب خود خطبه‏اى خواند و فرمود: *الا ترون الى الحق لايعمل به و الى الباطل لايتناهى عنه ليرغب المومن فى لقاء ربه محقا فانى لا ارى الموت الا سعاده و الحياه مع الظالمين الا برما. فقام زهير بن قين و قال: قد سمعنا هداك الله يابن رسول‏الله مقالتك و لو كانت الدنيا لنا باقيه و كنا فيها مخلدين لاثرنا النهوض معك على الاقامه فيها. *آيا نمى‏بينيد كه به حق و صواب عمل نمى‏شود و باطل مورد نهى قرار نمى‏گيرد، با وجود وضعى اين چنين، فرد با ايمان حق دارد راغب مرگ و لقاى خداوند باشد. من مرگ را جز سعادت نمى‏بينم و زندگى با اين ستمگران در نظرم چيزى جز ملامت و آزردگى نيست. *آنگاه زهير بن قين برخاست و گفت: يابن رسول‏الله سخنانت را شنيديم. اگر دنيا براى ما پايدار مى‏بود و در آن زندگى جاودان مى‏داشتيم، قيام با تو را بر حيات ابدى دنيا مقدم مى‏نموديم. پس از زهير بعضى ديگر از اصحاب با ايمان آن حضرت به پا خاستند، سخنانى همانند زهير گفتند و مراتب استقامت خويش در راه حق را ابراز نمودند.
H4L_Makaremolakhlagh61_(Ahle_sadad)_lobolmizan[H].mp3
8.84M
🙏 صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ... وَ اجْعَلْنِى مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ 🔊 شرح صوتی استاد تحت عنوان خصوصیات اهل - جلسه 61 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ( اینجا ) : بیانیه سال ۶۷ امام خمینی ره فقط برای بسیجیان دهه ۶۰ نیست؛ همه بسیجیان تا دوره‌های آینده مخاطب آن هستند. ( متن کامل بیانیه امام خمینی ره خطاب به 👈 اینجا ) 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 شهید + یک شیعه ثروتند ایتالیایی بود که حاضر شد به خاطر عقیده اش دنیا و همه متعلقات آن را رها کند. 👌واقعا خدای من و تو چقدر می ارزد ؟ ؟ ؟ ؟ ؟ به اندازه ی 50 هزار تومان ؟ 10 میلیون تومان ؟ یا یک فراری یا مازراتی یا .... ؟ 👈 🎥 " از رم تا خدا " ( حتما این کلیپ را اینجا ببینید) 💎کانال انس با @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره * وَإِنْ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَبِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَمَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً و هیچ كس از اهل كتاب نیست مگر آنكه پیش از مرگش به او () ایمان مى آورد و او روز قیامت، بر آنان گواه خواهد بود. *شاید معنا این باشد: قبل از مرگ مسیح علیه السلام، تمام اهل كتاب به او ایمان مى آورند. چون طبق روایات شیعه وسنّى، عیسى علیه السلام در از آسمان فرود آمده و پشت سر علیه السلام نماز مى خواند و مدّت ها زیسته، سپس از دنیا مى رود. آن روز، مسیحیان به او ایمان صحیح مى آورند، نه ایمانى كه او را پسر خدا بدانند. * فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَ بِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ كَثِيراً و به خاطر و ستمى كه یهودیان روا داشتند و به خاطر آن كه بسیارى از مردم را از راه خدا باز مى داشتند، ما چیزهاى پاك و دلپسندى را كه قبلاً برایشان حلال بود، بر آنان حرام كردیم. * شاید مراد از طیباتى كه بر یهود حرام شد، همان باشد كه در آیه ى آمده است «و على الّذین هادوا حَرّمنا كلّ ذى ظُفرٍ و من البقر و الغنم» این تحریم در تورات كنونى نیز وجود دارد حالات و اعمال فرد و جامعه، در برخوردارى از نعمت هاى الهى یا زوال آنها نقش اصلى دارد. در سوره مى خوانیم كه گاهى دلیل محرومیّت، بى توجّهى به یتیمان است. «كلاّ بل لاتكرمون الیتیم» و در آیه ى مى خوانیم: اگر اهل قریه ها ایمان و تقوا داشته باشند از بركات آسمان بهره مند مى شوند. «و لو ان اهل القرى آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم بركات من السماء» چنانكه در حدیث مى خوانیم: كسانى كه محصولات كشاورزى آنان نامرغوب مى شود، به خاطر ظلمى است كه از آنان سرزده است 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی و من خطبة له عليه السلام فى التزهيد فى الدنيا. امام عليه السلام اين خطبه را درباره در ايراد فرموده است. ❇️ بخش چهارم: علائم ( ) 👈 وَ ذَلِكَ زَمَانٌ لَا يَنْجُو فِيهِ إِلَّا كُلُّ مُؤْمِنٍ نُوَمَةٍ، إِنْ شَهِدَ لَمْ يُعْرَفْ وَ إِنْ غَابَ لَمْ يُفْتَقَدْ، أُولَئِكَ مَصَابِيحُ الْهُدَى وَ أَعْلَامُ السُّرَى، لَيْسُوا بِالْمَسَايِيحِ وَ لَا الْمَذَايِيعِ الْبُذُرِ، أُولَئِكَ يَفْتَحُ اللَّهُ لَهُمْ أَبْوَابَ رَحْمَتِهِ وَ يَكْشِفُ عَنْهُمْ ضَرَّاءَ نِقْمَتِهِ. أَيُّهَا النَّاسُ سَيَأْتِي عَلَيْكُمْ زَمَانٌ يُكْفَأُ فِيهِ الْإِسْلَامُ كَمَا يُكْفَأُ الْإِنَاءُ بِمَا فِيهِ. أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَعَاذَكُمْ مِنْ أَنْ يَجُورَ عَلَيْكُمْ وَ لَمْ يُعِذْكُمْ مِنْ أَنْ يَبْتَلِيَكُمْ وَ قَدْ قَالَ جَلَّ مِنْ قَائِلٍ: «إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ وَ إِنْ كُنَّا لَمُبْتَلِينَ‏». *️⃣ و اين روزگارى است كه جز مؤمن بى نام و نشان از آن رهايى نيابد: در ميان مردم است او را نشناسند، و در ميان جمعيّت كه نباشد كسى سراغ او را نگيرد، آنها چراغ هاى هدايت، و نشانه هاى رستگارى اند، نه انگيزند و اهل ، و نه سخنان ديگران و زشتى اين و آن را به مردم رسانند، خدا درهاى رحمت را به روى آنان باز كرده و سختى عذاب خويش را از آنان گرفته است. اى مردم بزودى زمانى بر شما خواهد رسيد كه اسلام چونان ظرف واژگون شده، آنچه در آن است ريخته مى شود. اى مردم خداوند به شما نخواهد كرد و از اين جهت تأمين داده است اما هرگز شما را ايمن نساخت كه و آزمایش نفرمايد، كه اين سخن از آن ذات برتر است كه فرمود: (در جريان نوح، نشانه هايى است و ما مردم را مى آزماييم.) http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 نشانه هاى آخر الزّمان * سرچشمه هاى فساد در آخرالزّمان 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
19 ‏ ❇️ از و ستمگر در قيامت براى رفع عذاب چيزى نمى‏ پذيرند: وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَلَهْواً وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَذَكِّرْ بِهِ أَن تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ لَيْسَ لَهَا مِن دُونِ اللّهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ وَإِن تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لَايُؤْخَذْ مِنْهَا أُولئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِمَا كَسَبُوا لَهُمْ شَرَابٌ مِن حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ» «انعام 70» و كسانى كه دينشان را بازى و سرگرمى گرفتند، و زندگى دنيا آنان را فريفت، و اگذار؛ و [مردم را] با قرآن اندرز ده؛ كه مبادا كسى [در روز قيامت‏] به [كيفر] آنچه [از گناهان‏] مرتكب شده [از رحمت و ثواب‏] محروم ماند [و به هلاكت سپرده شود]؛ و او را جز خدا سرپرست و ياور و شفيعى نباشد؛ و اگر [براى رهايى‏اش از عذاب‏] هر گونه عوض و فديه‏اى بدهد از او پذيرفته نشود. آنانند كه به سبب آنچه [از اعمال زشت‏] مرتكب شده‏اند [از رحمت و ثواب‏] محروم مانده [و به هلاكت سپرده شده‏] اند. و به خاطر آن كه همواره [به آيات الهى‏] كفر مى‏ورزيدند براى آنان نوشابه‏اى از آب جوشان و عذابى دردناك است. وَلَوْ انَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ ما فِى الْارْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ وَاسَرُّوا النَّدامَةَ لَمّا رَاوُا الْعَذابَ وَ قُضِىَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لايُظْلَمُونَ» «یونس 54» اگر [در قيامت‏] براى هر كسى كه ستم كرده همه ثروتى كه در زمين است فراهم باشد، يقيناً آن را براى بازخريد خود [از عذاب جاودانه‏] مى‏پردازد؛ و زمانى كه عذاب را ببينند [از شدت شرمسارى‏] پشيمانى و اندوه خود را پنهان مى‏كنند، وميان آنان به عدالت و انصاف داورى مى‏شود و مورد ستم قرار نخواهند گرفت. وَلَوْ انَّ لِلَّذينَ ظَلَمُوا ما فِى اْلَارْضِ جَميعاً وَ مِثْلَهُ مَعَهُ لَافْتَدَوْا بِهِ مِنْ سُوءِ الْعَذابِ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ بَدا لَهُمْ مِنَ اللّهِ ما لَمْ يَكُونُوا يَحْتَسِبُونَ» «زمر 47 » و اگر براى كسانى كه [به آيات خدا] ستم ورزيده‏اند، همه آنچه در زمين است و مانندش با آن باشد، بى‏ترديد حاضرند آن را براى رهايى خود از عذاب سخت روز قيامت عوض دهند، و از سوى خدا آنچه را كه [از عذاب‏هاى گوناگون‏] نمى‏پنداشتند، آشكار مى‏شود. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 143 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ « از و در قيامت براى رفع عذاب چيزى نمى‏ پذيرند!! وَلَوْ انَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ ما فِى الْارْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ وَاسَرُّوا النَّدامَةَ لَمّا رَاوُا الْعَذابَ وَ قُضِىَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لايُظْلَمُونَ - یونس 54 » 👤استاد حسین در شرح آخرین فقرات دعای ( اینجا ) ‏ ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 «فیدل کاسترو» رهبر کوبا و مبارز ضد آمریکایی ( متن و وصوت ) https://taaghche.com/book/91663 https://taaghche.com/audiobook/19911 💠 " فیدل کاسترو یک ضد آمریکایی مردمی است، حکومت کوبا که در قلب و زیر گوش آمریکاست با آن همه دشمنی که آمریکا دارد هنوز سرجایش ایستاده است، چون بطور نسبی یک اتکائی به مردم دارد و مردم هم فیدل کاسترو را میشناسند و من که از نزدیک با او مفصل صحبت کردم اخلاقاً یک آدم مردمی است و اینکه هنوز نتوانستند با او کاری بکنند به خاطر این است که متکی به مردم است. گرچه بر اثر تبلیغات روی افکار عمومی و بر اثر فشار اقتصادی ممکن است او را هم از پای درآورند و نهایتاً هم این کار را میکنند! ( ) ۷۱/۳/۶ 🔷فیدل کاسترو : " شما مردم دوچیز بزرگ داريد که اگر در اختيار ما بود کل قاره آمريکا را فتح ميکرديم، يکى اسلام و ديگرى خمينی؛ آقای خامنه‌ای باهمه رهبران دنیا فرق دارد، او رنگ و بوی خمینی را داردکه بدون کودتا آمریکا را زمین زد! ۶۵/۶/۱۲ 👌شما میتوانید این کتاب را قانونی از دریافت کنید ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره * وَأَخْذِهِمْ الرِّبَواْ وَقَدْ نُهُواْ عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْوَلَ النَّاسِ بِالْبَطِلِ وَ أَعْتَدْنَا لِلكَفِرِينَ مِنْهُمْ عَذَاباً أَلِيماً و به خاطر گرفتن، كه از آن نهى شده بودند وخوردن مال مردم به ناحقّ (طیّبات را بر آنان حرام كردیم) و براى كافرانِ از ایشان عذاب دردناكى فراهم ساخته ایم. *حكم تحریم ربا در تورات ، سِفر تثنیه ، فصل 23 ، جملات 19 و20 آمده است 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی در سال 36 هجرى وقتى امام علیه السلام به سوى شهر بصره حركت مى كرد در صحراى ربذه هنگامى كه برخى از حجّاج بيت اللّه نيز به سخنان آن حضرت گوش فرا مى دادند ايراد فرمود . ❇️ بخش اول: رهاورد بعثت پيامبر اعظم 👈 أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ [وَ تَعَالَى‏] بَعَثَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه وآیه) وَ لَيْسَ أَحَدٌ مِنَ الْعَرَبِ يَقْرَأُ كِتَاباً وَ لَا يَدَّعِي نُبُوَّةً وَ لَا وَحْياً، فَقَاتَلَ بِمَنْ أَطَاعَهُ مَنْ عَصَاهُ، يَسُوقُهُمْ إِلَى مَنْجَاتِهِمْ وَ يُبَادِرُ بِهِمُ السَّاعَةَ أَنْ تَنْزِلَ بِهِمْ، يَحْسِرُ الْحَسِيرُ وَ يَقِفُ الْكَسِيرُ، فَيُقِيمُ عَلَيْهِ حَتَّى يُلْحِقَهُ غَايَتَهُ إِلَّا هَالِكاً لَا خَيْرَ فِيهِ، حَتَّى أَرَاهُمْ مَنْجَاتَهُمْ وَ بَوَّأَهُمْ مَحَلَّتَهُمْ، فَاسْتَدَارَتْ رَحَاهُمْ وَ اسْتَقَامَتْ قَنَاتُهُمْ. *️⃣ پس از ستايش پروردگار، همانا خداوند سبحان، حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را مبعوث فرمود، در روزگارانى كه عرب كتابى نخوانده و ادّعاى وحى و پيامبرى نداشت. پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با يارانش به مبارزه با مخالفان پرداخت تا آنان را به سر منزل نجات كشاند، و پيش از آن كه مرگشان فرا رسد آنان را به رستگارى رساند. با خستگان مدارا كرد، و شكسته حالان را زير بال گرفت تا همه را به راه راست هدايت فرمود، جز آنان كه راه گمراهى پيمودند و در آنها خيرى نبود. همه را نجات داد، و در جايگاه مناسب رستگارى، استقرارشان بخشيد، تا آن كه آسياب زندگى آنان به چرخش در آمد، و نيزه شان تيز شد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 تحوّلى که بر اثر پيامبر(صلى الله عليه وآله) به وجود آمد * آيا پيامبرى از عرب برنخاسته بود *قدرت در سايه دين 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14 20 ‏ 1 ❇️ خداوند مهربان به ها و آنان كه از طرف ستمكاران مورد واقع مى‏شوند، در دنيا و آخرت عنايت خاص مى‏نمايد : وَ الذَّينَ هاجَرُوا فِى اللّهِ مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا لَنُبَوِّئنَّهُمْ فِى الدُّنْيا حَسَنَةً وَلَاجْرُ الْآخِرَةِ اكْبَرُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ* الَّذينَ صَبَرُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» «نحل 41» و آنان كه پس از ستم ديدنشان براى به دست آوردن خشنودى خدا هجرت كردند، يقيناً آنان را در اين دنيا در جايگاه و مكانى نيكو جاى دهيم، و قطعاً پاداش آخرت بهتر و برتر است، اگر مى‏دانستند [كه داراى چه كمّيّت و كيفيتى است.]* همانان كه [در برابر مصايب، وحوادث و آزار ديدن از ديگران‏] صبر كردند و فقط بر پروردگارشان توكّل مى‏كنند. در تفسير نمونه در ذيل آيه ی فوق آمده است: «مقام مهاجران در اسلام مقام فوق العاده پر ارجى است، هم خود پيامبر و هم مسلمانان بعد، همگى براى آنها احترام خاصى قائل بودند، چرا كه آنها به تمام زندگى خويش براى گسترش دعوت اسلام پشت پا زدند، بعضى جان خود را به خطر انداختند و بعضى از همه اموال خود چشم پوشيدند و جالب اين كه خود را در اين معامله نيز برنده مى‏دانستند. اگر فداكارى آن مهاجران در آن روزها نبود، محيط خفقان بار مكه و عناصر شيطانى كه بر آن حكومت مى‏كردند هرگز اجازه نمى‏داد صداى اسلام به گوش كسى برسد و اين صدا را براى هميشه در گلوى مؤمنان خفه مى‏كردند، اما آنها با اين جهش حساب شده نه تنها مكه را زير سيطره خود درآورند، بلكه صداى اسلام را به گوش جهانيان رساندند و اين سنّتى است براى همه مسلمانان در چنين شرايطى و در همه تاريخ. تعبير به هاجَرُوا فِى اللّهِ كه حتى كلمه «سبيل» هم در آن ذكر نشده اشاره به نهايت اخلاص اين مهاجران است كه تنها براى خدا و در مسير الله و به خاطر رضاى او و حمايت و دفاع از آيينش دست به چنين هجرتى زدند نه براى نجات جان خود و يا استفاده مادى ديگر. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 143 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
20 ‏ 2 ❇️ ( ادامه تفسیر نمونه ) جمله مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا نشان مى‏دهد كه نبايد فوراً ميدان را خالى كرده بلكه بايد تا آن جا كه ممكن است ايستاد و تحمّل نمود، اما هنگامى كه تحمل آزار دشمن جز جرأت و جسارت و تضعيف مؤمنان ثمرى نداشته باشد در اين جا بايد دست به هجرت زد، تا با كسب قدرت بيشتر و فراهم ساختن سنگرهاى محكم‏تر، جهاد در تمام زمينه‏ها از موضع بهترى تعقيب شود و به پيروزى طرفداران حق در زمينه‏هاى نظامى و فرهنگى و تبليغاتى منتهى گردد. جمله لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فى الدُّنْيا حَسَنَةً نشان مى‏دهد كه مهاجران راستين اگر چه در آغاز كار، امكانات مادى خود را از دست مى‏دهند ولى سرانجام حتى از نظر زندگى دنيا پيروزى با آنهاست. چرا انسان زير فشار ضربات دشمن بماند و ذليلانه بميرد، چرا با شجاعت مهاجرت نكند و از موضع تازه‏اى به مبارزه برنخيزد تا حق خويش را بگيرد؟ انتخاب دو صف صبر و توكّل براى مهاجران دليلش روشن است؛ زيرا در چنين حوادث سخت و طاقت فرسا كه در زندگى انسان پيش مى‏آيد در درجه اول شكيبايى و صبر و استقامت لازم است، استقامتى به عظمت حادثه و يا برتر و بيشتر، سپس توكّل و اعتماد بر خدا و اصولًا اگر انسان در اين گونه حوادث تكيه گاه محكم و مطمئن معنوى نداشته باشد، صبر و استقامت براى او ممكن نيست. بعضى گفته‏اند: انتخاب صبر به خاطر اين است كه در آغاز اين مسير به سوى اللّه شكيبايى و استقامت در برابر خواسته‏هاى نفس لازم است و انتخاب توكّل به خاطر اين است كه پايان اين مسير به انقطاع و بريدن از هر چه غير خدا است و پيوستن به او مى‏انجامد بنابراين صف اوّل آغاز راه است و دوم پايان آن. و به هر حال هجرت بيرون، بدون هجرات درونى ممكن نيست، انسان، نخست‏ بايد از علايق پست مادى درونى ببرد و به سوى فضايل اخلاقى هجرت كند تا بتواند در بيرون دست به چنين هجرتى بزند و از دارالكفر با پشت پا زدن به همه چيز به دار الايمان منتقل گردد.» «تفسیر نمونه : 11/ 237- 239، ذيل آيه 41- 42 سوره نحل » *اذِنَ لِلَّذينَ يُقاتَلُونَ بِانَّهُمْ ظُلِمُوا وَ انَّ اللّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَديرٌ» «حج 39» به كسانى كه [ستمكارانه‏] مورد جنگ و هجوم قرار مى‏گيرند، چون به آنان ستم شده اذن جنگ داده شده، مسلّماً خدا بر يارى دادن آنان تواناست. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 7 ، ص: 143 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2