انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 114 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ قسمت
با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
اللهم
و وفقنى ...
و اذا تناقضت الملل لارضاها.
بار الها! موقعى كه اديان و مذاهب دچار تناقص و تضاد مىشوند،
موفقم بدار تا به راهى گرايش يابم كه هر چه بيشتر مرضى تو باشد.
در دوره امام سجاد علیه السلام پیدایش فرقه ها و عقاید به اوج رسید تفکر مرجئه،زیدیه،جبریه و....
امام علیه السلام،در پی اثبات خط اصیل پیامبر صلی الله علیه و آله بودند.می فرمایند
«خداوندا در گوناگونی گرایش ها،به آنچه رضای تو و پیامبرت (صلی الله علیه وآله وسلم )می باشد،موفقم بدار.
*** این دعا چه بسیار مناسب زمان کنونی است.....
دراین گوناگونی افکار،مارا به آنچه خودت و اهل بیت علیهم السلام می پسندند،موفق بدار.....
آمین.
«المله» بالكسر الشريعه او الدين. قيل المله و الطريقه سواء و قد تطلق على الباطل ك«الكفر مله واحده».
«مله» به معناى شريعت و #دين است.
بعضى گفتهاند معناى «مله» و «طريقه» يكى است،
و گاهى كلمهى «مله» در مورد باطل نيز به كار برده مىشود، مثل اينكه مىگويند «كفر يك ملت است».
مرحوم علامه سيد على خان ذيل اين جمله به مناسبت كلمه ى «ارضيها» سئوالى را طرح نموده و پاسخى داده است:
اگر بگويى «افعل التفضيل» در جايى صحيح است كه دو چيز در معنى مشترك باشند ولى يكى از آن دو بر ديگرى برتر است، چگونه تصور مىشود كه در غير دين اسلام رضاى الهى باشد تا بگوييم رضاى او در اسلام برتر است؟!!! پاسخ مىگويم كه هيچ يك از اديان و ملل نيست مگر آنكه در آن چيزى از رضاى الهى هست يا چيزى كه خداى را راضى مىكند در آن وجود دارد، مثل اعتراف به خداوند و آداب كريمه و قوانين سياسى پسنديده و چون در آن ملل و اديان خللى راه يافته، تمام دين را ابطال نموده است، پس تفضيل و برترى صحيح است.
در پايان مىگويد: خدا مىداند اين پاسخ من با واقع منطبق است يا نه.
كلمه ى «#دين» در قرآن شريف به «دين حق» و «دين باطل» اطلاق شده است،
و در سوره ى «كافرون» پيمبر گرامى اسلام (ص) از طرف بارى تعالى ماموريت يافته به كسانى كه غير خدا را پرستش مىكنند، بفرمايد:
لكم دينكم ولى دين.
دين شما براى شما و دين من براى من.
كلمه ى «مله» نيز همانند كلمه ى «دين» به طريق حق و به تمام طرق باطل اطلاق مىگردد.
الكفر مله واحده.
«مله» به معناى دين است،
و گاهى كلمه ى «مله» به كار مىرود و «اهل مله» اراده مىشود، بر اساس حذف مضاف، از قبيل: و اسال القريه، يعنى «اهل القريه».
در عللى كه فضل بن شاذان از حضرت على بن موسى الرضا عليه السلام شنيده راجع به جعل اولوالامر، علتی ذكر شده و چنين فرموده است:
و منها انا لا نجد فرقه من الفرق و لا مله من الملل بقوا و عاشوا الا بقيم و رئيس ....
هيچ طايفه اى از طوايف و هيچ اهل دينى را از اديان نمىيابيم كه باقى مانده و زندگى كرده باشند، مگر آنكه سرپرست و رئيسى داشته اند و همچنين براى ضروريات امر دين و دنياى خويش از وجود فرمانروايى برخوردار بودهاند.
با توجه به اين اصل مسلم، جايز نيست در حكمت حكيم كه خلق را بدون سرپرست ترك گويد با آنكه مىداند اين امر براى آنان ضرورى است و بدون رئيس نمىتوانند بر پا باشند، با دشمنان مقاتله كنند، بيتالمال را بين خويشتن تقسيم نمايند، جمع و جماعتشان را بر پا دارد و مانع ستم ظالمشان به مظلومشان گردد.
میبینید که امام رضا (ع) در آغاز سخن كلمه ى «مله» را به كار برده، ولى در توضيح مطلب روشن مىشود كه «اهل مله» و مردم متدين را اراده فرموده است،
بنابراين شايد بتوان گفت كه این جمله ى دعاى امام سجاد (ع) نيز از اين قبيل است.
و اذا تناقضت الملل لارضاها.
بار الها! در مواردى كه پيروان اديان و مذاهب دچار تناقض و تضاد مىشوند، من به راهى بروم كه هر چه بيشتر مرضى تو باشد.
اين تناقض و تضاد بين پيروان مذاهب در عصر رسول اكرم (ص) و همچنين ائمه ى معصومين عليهمالسلام مكرر روى داده :
در قرآن شريف آمده است:
انا انزلنا اليك الكتاب بالحق لتحكم بين الناس بما اريك الله و لا تكن للخائنين خصيما.
ما به حق قرآن را بر تو فرو فرستاده ايم، براى آنكه حكومتت بين مردم به گونه اى باشد كه خداوند به تو ارائه نموده و به نفع خيانتكاران مدافع نباشى.
شان نزول آیه: (انا انزلنا اليك الكتاب بالحق لتحكم بين الناس )
*بنى ابيرق سه برادر بودند از منافقين به نام بشر و بشير و مبشر، و كنيه ى بشر، اباطعمه بود.
او به ضرر اسلام و مسلمين شعر مىگفت و اصحاب رسول اكرم (ص) را هجو مىنمود و اشعار را مستند به اشخاص ديگر مىساخت.
رفاعه بن زيد، مسلمان محترمى بود. كيسه ى آردى در منزل داشت كه شمشير و زره خود را در آن پنهان نموده بود.
ابوطعمه به منزل او کانال و تونلی زد و آن كيسه ى آرد را با محتويات آن ربود و به سرقت برد و آن را در منزل مردى يهودى كه در همسايگى وى بود به امانت سپرد.
نام يهودى، زيد بن شعير بود و چون كيسه در منزل او يافت شد، به سرقت متهم گرديد.
مرد يهودى حضور پيشواى اسلام (ص) شرفياب شد و جريان امر را گفت.
بنی ابيرق حضور حضرت آمدند، صحبت كردند و خواستند كه پيغمبر اسلام (ص) به نام مسلمانى و مسلمانان از آنان دفاع نمايد و جمعى از قوم بنىابيرق نيز حضور پيشواى اسلام (ص) آمدند و به نفع آنان شهادت دادند.
خلاصه، تناقض و تضاد بين دو ملت يهود و مسلمان شدت گرفت و جريان امر را بنىابيرق و بستگان مسلمانشان به گونهاى فراهم آوردند كه زمينه ى مجرميت يهودى فراهم مىشد.
خداوند، پيمبر اسلام (ص) را در ارائه ى حق و حقيقت يارى فرمود و او را مخاطب ساخت:
و لا تجادل عن الذين يختانون انفسهم ان الله لايحب من كان خوانا اثيما.
اى پيمبر گرامى! به نفع كسانى كه خائن به خود هستند جدل منما كه خداوند، خيانتگران گناهكار را دوست ندارد.
*ابنعباس در معناى آيه مىگويد: دفاع مكن از كسانى كه مرتكب ستم مىشوند و به نفس خود خيانت مىكنند و سپس آن خيانت را به غير خود مستند مىنمايند. از اين جمله، سرقت زره اراده شده، زره را دزديدهاند و به يهودى نسبت دادهاند. پس به سبب سرقتى كه مرتكب شدهاند، خائناند و بر اثر استناد به دگران، گناهكارند.
على (ع) در نامه اى كه به مردم مصر نوشته و توسط مالكاشتر فرستاده است، دربارهى اوضاع مسلمانان بعد از مرگ رسول اكرم (ص) فرموده:
فلما مضى عليهالسلام تنازع المسلمون الامر من بعده.
وقتى پيشواى اسلام از دنيا رفت، مسلمانان در امر جانشينى بعد از آن حضرت به اختلاف و نزاع گراييدند،
گروهى از دستور آن حضرت اطاعت نموده به قرآن و عترت متمسك شدند
و عدهاى «حسبنا كتاب الله» گفتند و عترت را ترك نمودند.
در اين موقع تناقض و تضاد بين پيروان دين اسلام پديد آمد.
زبان حال على (ع) به پيشگاه الهى این جمله ى دعاى امام سجاد (ع) است:
و اذا تناقضت الملل لارضاها.
بار الها! زمانى كه پيروان اديان دچار تناقض و تضاد مىشوند،
من به راهى بروم كه هر چه بيشتر مرضى تو باشد.
در همان نامه، على (ع) به مردم مصر نوشته:
فامسكت يدى حتى رايت راجعه الناس قد رجعت عن الاسلام يدعون الى محق دين محمد (ص).
از بيعت خوددارى نمودم تا وقتى كه ديدم كسانى مىخواهند از فرصت سوء استفاده كنند، از دين حق برگردند، و موجبات هدم اسلام را فراهم آورند،
از اين رو تغيير روش دادم، زيرا اساس اسلام را در خطر مىديدم.
✳️ اللهم و وفقنى و اذا تناقضت الملل لارضاها.
بار الها! در مواردى كه (پيروان) اديان و مذاهب دچار تناقض و تضاد مىشوند، موفقم فرما من به راهى بروم كه هر چه بيشتر مرضى تو باشد.
📆 21 #ذیقعده
🌙 رویدادهای مهم قمری امروز :
🔸درگذشت عالم بزرگوار آیتاللَّه "سید یونس موسوی نجفی اردبیلی" (۱۹ خرداد ۱۳۳۷ش) (1377ق)
🔹درگذشت ضیاء الدین آملی (۱۹ شهریور ۱۳۶۱ش) (1402ق)
#حدیث_سرو
#تقویم_تاریخ
#مناسبات_ذیقعده
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
📆 20 #خرداد
🌙 رویدادهای مهم شمسی امروز :
🔸شهادت عالم نستوه آیتاللَّه "سیدمحمدرضا #سعیدی" در زندان رژیم پهلوی (1349ش) اینجا
🔸عزل "#بنی_صدر" از فرماندهی کل قوا از سوی امام خمینی (ره) (1360ش) اینجا
#حدیث_سرو
#تقویم_تاریخ
#مناسبات_خرداد
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #امام_سجاد_شناسی 4
#امام_سجاد_مطهری 8
✳️ امام رضا علیه السلام فرمود: علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام می گفت:
«نیکوکار ما #اهلبیت پیغمبر، دو برابر اجر دارد
و بدکار ما، دو برابر عذاب زیرا :
آن کس که از خاندان ما نیکوکاری کند، در حقیقت دو کار کرده:
یکی اینکه مانند دیگران کار نیکی انجام داده،
دیگر اینکه حیثیت و احترام پیغمبر را حفظ کرده است .
آن کس هم که گناه کند، دو گناه مرتکب شده:
یکی اینکه مانند دیگران کار بدی کرده،
دیگر اینکه آبرو و حیثیت پیغمبر را از بین برده است .»
(مجموعه آثار، ج 18، ص ص 441 )
👤 شهید مرتضی #مطهری ره
👈 ادامه دارد ....
#امام_سجاد علیه السلام
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
📚 برشی از کتاب چهل حدبث حضرت امام خمینی ره
https://eitaa.com/sahife2/54300
#منتخب_کتاب
*️⃣ کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #مائده
#مائده_107
✳️ فَإِنْ عُثِرَ عَلَى أَنَّهُمَا اسْتَحَقَّآ إِثْماً فََاخَرَانِ يَقُومَانِ مَقَامَهُمَا مِنَ الَّذِينَ اسْتَحَقَّ عَلَيْهِمُ الْأَوْلَيَنِ فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ لَشَهَدَتُنَآ أَحَقُّ مِن شَهَدَتِهِمَا وَمَا اعْتَدَيْنَآ إِنَّآ إِذاً لَّمِنَ الظَّلِمِينَ
پس اگر معلوم شد كه آن دو شاهد (غیر مسلمان در سفر) گناه و خیانت كرده اند (و سوگندشان ناحقّ بوده)، دو نفر دیگر كه (مسلمان هستند و شهادت بر ضررشان تمام شده و به میّت نزدیك ترند) برخاسته و به خدا سوگند یاد نمایند كه قطعاً گواهى ما (وارثان مسلمان) از گواهى آن دو (غیر مسلمانى كه خیانتشان آشكار شده) به حقّ نزدیك تر است (و بگویند) ما (از حدّ و حقّ) تجاوز نكرده ایم كه اگر چنین كنیم قطعاً از ستمكارانیم.
با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_147
*️⃣ از خطبه هاى آن حضرت است كه در آن، هدف از بعثت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله (و اهميّت قرآن و بخشى از #پیشگویی و حوادث آينده) بيان شده است.
👈 این خطبه نورانی در 4 بخش می آید :
✳️ بخش اول: اهداف #بعثت پیامبر اکرم
فَبَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه وآله) بِالْحَقِّ لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ إِلَى عِبَادَتِهِ وَ مِنْ طَاعَةِ الشَّيْطَانِ إِلَى طَاعَتِهِ، بِقُرْآنٍ قَدْ بَيَّنَهُ وَ أَحْكَمَهُ لِيَعْلَمَ الْعِبَادُ رَبَّهُمْ إِذْ جَهِلُوهُ وَ لِيُقِرُّوا بِهِ بَعْدَ إِذْ جَحَدُوهُ وَ لِيُثْبِتُوهُ بَعْدَ إِذْ أَنْكَرُوهُ. فَتَجَلَّى لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِي كِتَابِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَكُونُوا رَأَوْهُ بِمَا أَرَاهُمْ مِنْ قُدْرَتِهِ وَ خَوَّفَهُمْ مِنْ سَطْوَتِهِ، وَ كَيْفَ مَحَقَ مَنْ مَحَقَ بِالْمَثُلَاتِ وَ احْتَصَدَ مَنِ احْتَصَدَ بِالنَّقِمَاتِ.
✳️ 1. فلسفه بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم:
خداوند حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را به حق برانگيخت تا بندگان خود را از پرستش دروغين بت ها رهايى بخشيده به پرستش خود راهنمايى كند، و آنان را از پيروى شيطان نجات داده به اطاعت خود كشاند، با قرآنى كه معنى آن را آشكار كرد و اساسش را استوار فرمود، تا بندگان عظمت و بزرگى خدا را بدانند كه نمى دانستند، و به پروردگار، اعتراف كنند پس از انكارهاى طولانى اعتراف كردند، و او را پس از آن كه نسبت به خدا آشنايى نداشتند به درستى بشناسند.
پس خداى سبحان در كتاب خود بى آن كه او را بنگرند خود را به بندگان شناساند، و قدرت خود را به همه نماياند، و از قهر خود ترساند، و اينكه چگونه با كيفرها ملّتى را كه بايد نابود كند از ميان برداشت و آنان را چگونه با داس انتقام درو كرد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 خطبه در يك نگاه
* تجلى خداوند بر بندگان در قرآن
*چگونگى جلوه هاى خدا در قرآن
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از #شیطان یاد میشد ، پس از شر او به خدا پناه می برد" (بند 1 تا 3)
https://eitaa.com/sahife2/54057
دعای #هفدهم صحیفه سجادیه
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هفدهم_1
#شيطان_شناسی 5
#اوصاف_شیاطین_در_قرآن (33 صفت ) 24
كبر #شيطان
✳️ شيطان موجودى است كه نهايت كبر در او قرار دارد، و محض همين خصلت خطرناك بود كه از اطاعت فرمان حق نسبت به سجده آدم سرپيچى كرد.
فَسَجَدَ الْملائِكَةُ كُلُّهُمْ اجْمَعُونَ* الّا ابْليسَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافرِينَ» «ص73»
پس فرشتگان همه با هم سجده كردند* مگر ابليس كه تكبّر ورزيد و از كافران شد.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 35
#هفدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هفدهم_1
#شيطان_شناسی 5
#اوصاف_شیاطین_در_قرآن (33 صفت ) 25
مكر و كيد #شيطان
✳️ اين موجود خطرناك در تمام زمينهها نسبت به انسان داراى كيد است ولى چون انسان در برنامه طاعت و تقوا پشتيبانى همانند حق دارد، كيد او ضعيف است، و با كمترين توجّهى به حضرت حق و روز قيامت و عاقبت كار مىتوان كيد او را باطل ساخت.
الَّذينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ فى سَبيلِ اللّهِ وَ الَّذينَ كَفَرُوا يُقاتِلُونَ فِى سَبيلِ الطّاغُوتِ فَقاتِلُوا اوْلياءَ الشَّيْطانِ انَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعيفاً» «نسا 76»
آنان كه ايمان آوردهاند، در راه خدا مىجنگند؛ و كسانى كه كافر شدهاند، در راه طاغوت مىجنگند. پس شما با ياران شيطان بجنگيد كه يقيناً نيرنگ و توطئه شيطان [در برابر اراده خدا و پايدارى شما] سست و بىپايه است.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 35
#هفدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2