eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.4هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
👈 دعای 👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی 👇 https://www.aparat.com/v/MGhF7/ 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
✳️« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 برشی از کتاب حضرت حجت عجل https://eitaa.com/sahife2/55633 🆔 @sahife2
سخنرانی عید بیعت استاد شجاعی.mp3
13.64M
※ دنیا در حال غربال‌های آخر است برای تشکیل حکومت صالحان 👤 استاد در اجتماع بزرگ عید بیعت ۱۴۰۲ در شهرری «صوتی کوتاه با بی‌نهایت نکته مهم» 🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اكْفِنِي مَؤُونَةَ الِاكْتِسَابِ ، وَ ارْزُقْنِي مِنْ غَيْرِ احْتِسَابٍ ،
بند از دعاى شريف «مكارم ‏الاخلاق» ( اینجا ) حاوى چند مطلب مرتبط به يكديگر است كه حضرت زين‏العابدين عليه‏السلام پس از درود بر حضرت محمد و آلش از پيشگاه خداوند درخواست نموده است. اول، بار الها! طبق وظيفه، از پى كسب رزق و طلب روزى مى‏روم، ولى از تو مى‏خواهم مشقت و شدت آن را از من كفايت فرمايى. دوم، بار الها! از جايى كه گمان نمى‏برم به من روزى رسانى. سوم، بار الها! درخواستم در كفايت مشقت و روزى، بى‏گمان بدين منظور است كه در طلب رزق، وقت كمترى صرف كنم تا از بندگى و عبادتت باز نمانم. چهارم، بار الها! كسب و كار پى‏آمدهاى سنگين دارد، مى‏خواهم بار تبعات آن را بر دوش نگيرم.
بار الها! طبق وظيفه، از پى كسب رزق و طلب روزى مى‏روم، ولى از تو مى‏خواهم مشقت و شدت آن را از من كفايت فرمايى. بار الها! از جايى كه گمان نمى‏برم به من روزى رسانى.
تلاش برای روزی حلال از عبادات شمرده شده است.عبادت ،اولابه فراغت ذهنی و قلبی و دوما به عدم تحمل دشواری کسب و طلب روزی نیازمند است. بنظر می رسد منظور از این فراز،درخواست تأمین این دو شرط می باشد.کار و کاسبی به گونه ای باشد که فرصت بیشتری برای عبادت داشته باشم.
سعى و كوشش در راه به دست آوردن رزق و تامين معاش از امورى است كه در شرع مقدس تاكيد بسيار شده و اولياى گرامى اسلام پيروان خود را در اين راه ترغيب نموده‏اند. جالب آنكه به موازات تشويق مردم، خودشان نيز عملا در زمين كار مى‏كردند و نان به دست مى‏آوردند. *فضل ابن ابى‏قره مى‏گويد: بر امام صادق (ع) وارد شديم و آن حضرت در محوطه ‏اى كه متعلق به خودش بود، كار مى‏كرد. گفتيم: اجازه دهيد ما براى شما كار كنيم. فرمود: نه، به حال خودم واگذارم نماييد، ميل دارم خداوند مرا ببيند در حالى كه با دست خويش كار مى‏كنم و با تحمل زحمت و اذيت، طلب حلال مى‏نمايم.
كسى كه به غذا نياز دارد بايد زحمت و مشقت كار را تحمل نمايد و نان خود را با سعى و كوشش به دست آورد تا در جامعه با عز و سربلندى زيست نمايد. آن كس كه ابا ندارد سر بار مردم باشد و از دسترنج اين و آن ارتزاق نمايد، بايد بداند كه با اين عمل ارزش انسانى خويش را پايمال مى‏كند و ذل سئوال را پذيرا مى‏گردد. چنين انسانى نه فقط در نظر مردم پست و حقير است، بلكه در پيشگاه الهى نيز مطرود و مردود خواهد بود. در حديث آمده است كه : ملعون من القى كله على الناس. مورد لعن و طرد بارى تعالى است آن كس كه بار زندگى خود را بر دوش دگران مى‏افكند.
در دنياى امروز، بر اثر پيشرفت علوم و صنايع، كره‏ ى زمين به صورت يك خانه درآمده و ملتها همانند اهل آن خانه پيوسته با هم در ارتباطاند و از اوضاع و احوال يكديگر باخبرند. در شرايط كنونى، مسئله‏ ى كار و فعاليت و به دست آوردن استقلال مالى و اقتصادى به مراتب بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته تا جايى كه سرنوشت ملتها به مقدار قابل ملاحظه‏اى به چگونگى اقتصادشان بستگى دارد. در جهان كنونى، استقلال سياسى هر كشور وابسته به استقلال فرهنگى، نظامى و اقتصادى آن كشور است، اگر مملكتى از اين سه نظر واجد استقلال باشد و از قيد و بند وابستگى آزاد، داراى استقلال سياسى است، خودش در مقدرات خويش تصميم مى‏گيرد و عمل مى‏كند و اگر اسير وابستگى باشد به نسبت وابستگى، فاقد استقلال سياسى است و دگران در مقدرات وى تصميم مى‏گيرند. چنين مملكتى گرچه به ظاهر مستقل مى‏نمايد، اما در واقع مستعمره است و مردم آن مملكت در اسارت استثمار، استضعاف و استعبادند، مگر آنكه به خود آيند، از راه سعى و عمل و مجاهدات ممتد و متوالى زمينه‏ى استقلال خويش را فراهم آورند و خود را از اسارت و بندگى رهايى بخشند.
پيشواى بزرگ اسلام (ص) چهارده قرن قبل، درباره ‏ى ارزش استقلال فرهنگى، نظامى و اقتصادى كه منشا عز اجتماعى و استقلال سياسى است، رسول اكرم (ص) فرمود: ثلاث تخرق الحجب و ينتهى الى ما بين يدى الله عز و جل: صرير اقلام العلماء و وطى اقدام المجاهدين و صوت مغازل المحصنات. سه صوت است كه پرده‏ ها را مى‏درد و به پيشگاه خداوند مى‏رسد: اول، صداى قلم علما كه روى كاغذ كشيده مى‏شود. دوم، صداى پايكوبى مجاهدين راه حق. سوم، صداى چرخ نخ‏ ريسى زنان پاكدامن و باايمان. صداى قلم علما، سمبل استقلال فرهنگى است، صداى پاى سربازان مجاهد، سمبل استقلال نظامى است، و صداى چرخ نخ ‏ريسى زنان شرافتمند، سمبل استقلال اقتصادى است. مى‏فرمايد: اين سه صوت پرده ‏ها را مى‏درد تا خود را به خداوند كه حق مطلق و قدرت نامحدود است برساند، پرده‏ هايى را كه در مسير خود مى‏درد و پيشروى مى‏كند متعدد است: پرده‏ى ذلت و خوارى، پرده‏ى جهل و نادانى، پرده‏ى استعمار و استثمار، پرده‏ى استضعاف و استعباد، و ديگر حجابهايى همانند اينها كه سد راه تعالى و تكامل انسانهاست.
سعى و كوشش يك انسان به منظور تامين معاش خود و به دست آوردن رزق و روزى خويش، مورد كمال توجه و تاكيد رسول اكرم (ص) و ائمه‏ ى طاهرين عليهم‏السلام است. همچنين در دنياى كنونى، سعى و عمل ملت اسلام به منظور نيل به استقلال اقتصادى و رهايى از وابستگى به اجانب مورد كمال توجه شرع مقدس است، زيرا وابستگى اقتصادى مسلمانان به بيگانگان از عوامل حاكميت اجانب بر پيروان قرآن شريف است و بارى تعالى به اين امر ننگين و ذلت‏بار راضى نيست. لن يجعل الله للكافرين على المومنين سبيلا. خداوند هرگز راهى براى سلطه‏ى كفار بر مومنين قرار نداده است.
آبادى بزرگى را در نظر بگيريد كه بيش از صد خانوار در آن زندگى مى‏كنند. در كنار اين آبادى، رودخانه‏اى جريان دارد كه به دريا مى‏ريزد. يكى از منابع مهم غذاى اهالى، صيد ماهى از آن رودخانه است، همه روزه عده‏ ى زيادى از خانواده‏ها تور صيد ماهى را برمى‏دارند، كنار رودخانه مى‏روند تا رزقى به دست آورند. در اين آبادى يك مرد الهى و بزرگوار كه بسيار محبوب مردم است زندگى مى‏كند، از دوستداران اهل‏بيت عليهم‏السلام و از علاقه‏مندان جدى به صحيفه‏ ى سجاديه است و هر روز قسمتى از آن دعاهاى آموزنده و انسان‏ساز را مى‏خواند، او نيز طبق وظيفه براى كسب روزى تور را برمى‏دارد و كنار رودخانه مى‏رود، ولى پيش از رفتن به خدا متوسل مى‏شود و جمله ‏ى دعاى امام (ع) را از پيشگاه او درخواست مى‏نمايد: و اكفنى موونه الاكتساب و ارزقنى من غير احتساب. بار الها! از پى روزى مى‏روم، ولى از تو مى‏خواهم شدايد و سختيهاى آن را از من كفايت فرمايى و از جايى كه اميد ندارم به من روزى رسانى. به طور عادى افرادى كه براى صيد مى‏روند دو سه ساعت و گاهى بيشتر بايد مقابل آفتاب كنار رودخانه بمانند تا صيدى به دست آورند، ولى خداوند دعاى آن مرد الهى را مستجاب مى‏كند و در مدت كوتاهى بدون تحمل سختى و مشقت آفتاب و حرارت فضا، به صيد مورد نظر نايل مى‏شود و با رزقى كه به دست آورده، راه منزل را در پيش مى‏گيرد. اين مثال براى جمله ‏ى اول دعاست.
همين مرد الهى بعضى از روزها به طرف رودخانه مى‏رود، كسانى صيد خود را به دست آورده و راهى منزل ‏اند، به اين بزرگوار باتقوى برمى‏خورند، با روى گشاده نزديك مى‏آيند و پس از سلام مى‏گويند: صيد امروز ما بيش از نيازى است كه داريم، شما زحمت رفتن به رودخانه را نكشيد، آن را كه لازم داريد مى‏توانيم از صيد خود به شما بدهيم و اين معناى مستجاب شدن جمله ‏ى دوم دعاى آن مرد الهى است. او از فضيلت و تقوى برخوردار است و خداوند از جايى كه اميد نداشته، به او روزى رسانده است.
*️⃣ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اكْفِنِي مَؤُونَةَ الِاكْتِسَابِ ، وَ ارْزُقْنِي مِنْ غَيْرِ احْتِسَابٍ *️⃣ جمله‏ ى و اكفنى موونه الاكتساب دعاى حضرت زين‏ العابدين عليه ‏السلام، ناظر به كسب و كار امام (ع) به منظور تامين معاش و به دست آوردن رزق و روزى براى خود و خانواده‏ ى خويشتن است، و جمله‏ ى و ارزقنى من غير احتساب درخواست «رزق من حيث لايحتسب» است امام سجاد علیه السلام عرضه می دارند : بار الها! طبق وظيفه، از پى كسب رزق و طلب روزى مى‏روم، ولى از تو مى‏خواهم كه شدايد و سختيهاى آن را از من كفايت فرمايى، و از جايى كه گمان نمى‏برم به من روزى رسانی. 🆔 @sahife2
📚 برشی از کتاب حضرت حجت عجل https://eitaa.com/sahife2/55633 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بزرگترین وظیفه ما در روز تولد پیامبر «صلوات الله علیه و آله» 👤استاد 🆔 @sahife2