eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
6 - 7 https://eitaa.com/sahife2/59802 6 و 7- و 1 ✳️ فاش كردن خوبى‏هاى يك انسان در ميان مردم، و پنهان داشتن زشتى‏هاى او عملى مورد پسند حق است، و از اخلاق انبيا و امامان معصوم عليهم السلام است. چه نيكوست كه انسان خوبى‏هاى افراد را براى مردم بازگو كند، تا به نشر معروف كمك كرده، و به آبروى خوبان افزوده باشد، و چه زشت است كه انسان زشتى‏ها را رواج دهد تا ارواح آلوده گردد، و آبروى آبروداران بر باد رود. معمولًا پنهان كردن خوبى‏ها و فاش نمودن زشتى‏ها كار بى خبران و فاسقان و فاجران و بى خردان است، اينان كه در مقام پنهان داشتن حسنات، فاش كردن زشتى‏ها هستند، درونى آلوده به رذايل اخلاقى دارند، و در برابر حق متكبّر و در برابر خلق حسودند. اينان به فرموده كتاب خدا جزائى جز عذاب اليم در روز قيامت ندارند. انَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ انْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِى الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ اليمٌ فِى الدُّنْيا وَ الْأَخِرَةِ كسانى كه دوست دارند كارهاى بسيار زشت [مانند آن تهمت بزرگ‏] در ميان اهل ايمان شايع شود، در دنيا و آخرت عذابى دردناك خواهند داشت. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 364 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
6 - 7 6 و 7- و 2 ✳️ فاش نمودن زشتى‏هاى پنهان مردم كارى شيطانى و عملى حرام است و برنامه‏اى ضد اخلاق و خلاف انسانيت مى‏باشد. معصومين بزرگوار ما بر اين حقيقت اصرار دارند كه زشتى‏ها را پنهان بداريد و آبروى مردم را حفظ كنيد، و خوبى‏ها را پخش كنيد و به آبرو و اعتبار مردم بيفزائيد كه اين از اخلاق حضرت حق است. يا مَنْ اظْهَرَ الْجَميلَ وَ سَتَرَ الْقَبيحَ. اى خداوندى كه خوبى را ظاهر مى‏كنى و بدى را مى‏پوشانى. امام على عليه السلام در عرضه مى‏دارد: كَمْ مِنْ قَبيحٍ سَتَرْتَهُ. چه بسيار بدى كه آن را از ديد مردم پنهان داشتى. وَبِرَحْمَتِكَ اخْفَيْتَهُ، وَ بِفَضْلِكَ سَتَرْتَهُ. تويى آن مهربان خدائى كه بدى‏هايم را به رحمتت پنهان كردى و به فضلت پوشاندى، تا بتوانم در ميان مردم به خوبى و خوشى به زندگيم ادامه دهم. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 364 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
6 - 7 6 و 7- و 3 ✳️ حضرت مولا عليه السلام مى‏فرمايد: لَوْ وَجَدْتُ مُؤْمِناً عَلى فاحِشَةٍ لَسَتَرْتُهُ بِثَوْبى. «4» اگر مؤمنى را در كار زشتى بيابم او را با لباسم مى‏پوشانم (تاديگران وى را نبينند، مبادا كه زبان خود را نگاه ندارند و آبروى آن مؤمن بر باد رود)! حضرت صادق عليه السلام روايت مى‏فرمايد: نَحْنُ اصْلُ كُلِّ خَيْرٍ، وَ مِنْ فُرُوعِنا كُلُّ بِرٍّ، وَ مِنَ الْبِرِّ التَّوْحِيدُ وَ الصَّلاةُ وَ الصِّيامُ وَ كَظْمُ الْغَيْظِ وَ الْعَفْوُ عَنِ الْمُسى‏ءِ وَ رَحْمَةُ الْفَقيرِ وَ تَعاهُدُ الْجارِ وَ الْاقْرارُ بِالفَضْلِ لِاهْلِهِ. وَ عَدُوُّنا اصْلُ كُلِّ شَرٍّ، وَمِنْ فُرُوعِهِمْ كُلُّ قَبيحٍ وَ فاحِشَةٍ، فَمِنْهُمْ الْكِذْبُ وَ النَّميمَةُ وَ الْبُخْلُ وَ الْقَطيعَةُ وَ اكْلُ الرِّبا وَ اكْلُ مالِ‏ الْيَتِيمِ بِغَيْرِ حَقِّهِ وَ تَعَدِّى الْحُدودِ الَّتى امَرَاللّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ رُكُوبُ الْفَواحِشِ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ مِنَ الزِّنا و السِّرْقَةِ، وَكُلُّ مَنْ وافَقَ ذلِكَ مِنَ الْقَبيحِ، وَكَذَبَ مَنْ قالَ انَّهُ مَعَنا وَ هُوَ مُتَعَلِّقٌ بِفَرْعِ غَيْرِنا. ما ريشه هر خيرى هستيم و هر عمل نيكى شاخ و برگ ماست، و از نيكى توحيد و نماز و روزه و فرو خوردن خشم و گذشت از بد كار و رحمت به فقير، تعهد نسبت به همسايه و اقرار و اعترافت به خوبى خوبان است. دشمنان ما ريشه هر شر و از شاخ و برگ آنان هر بدى و گناهى است از جمله: دروغ، دوبه هم زنى، بخل، قطع رحم، خوردن ربا، خوردن مال يتيم بدون حق، تجاوز از حدود الهى و ارتكاب بدى‏هاى ظاهر و باطن از قبيل زنا و دزدى و هرچه كه قبيح است. دروغ مى‏گويد آن كه آلوده به اين امور است و خود را از ما مى‏داند! ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 364 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🏴 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع خانواده شهید : ما یکی از بهترین عناصرمان در زیر این آسمان را از دست دادیم؛ یکی از بهترین‌ها را از دست دادیم... چاره‌ای نیست؛ اینها را باید تحمل کرد در راه خدای متعال. ۱۴۰۳/۳/۲ ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیشترین بلاها الان ، (عجل الله تعالی فرجه) را در برگرفته واحاطه کرده... عزیز علی.... 🎙استاد ‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَقَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَتَذَرُ مُوسَى‏ وَقَوْمَهُ لِيُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ وَيَذَرَكَ وَءَالِهَتَكَ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنَآءَهُمْ وَنَسْتَحْىِ نِسَآءَهُمْ وَإِنَّا فَوْقَهُمْ قَهِرُونَ‏ و اشراف قوم (به او) گفتند: آیا و قومش را رها مى كنى تا در این زمین فساد نمایند و موسى، تو و خدایانت را رها كند؟! (فرعون) گفت: به زودى پسرانشان را مى كشیم و زنانشان را (براى كنیزى) زنده نگاه مى داریم و ما بر آنان تسلّط كامل داریم. ✍️ فرعون پس از شكست در برابر موسى، از آن حضرت وبنى اسرائیل دست برداشت. در این مدّت تبلیغات پیروان موسى زیاد شد تا آنجا كه اشراف قوم فرعون از سكوت او احساس خطر كرده و خواستار جلوگیرى و برخورد با آنان شدند. فرعون خود را خالق نمى دانست، بلكه «ربّ» مى پنداشت: «انا ربّكم الاعلى» و مى گفت: براى شما معبودى جز خود سراغ ندارم، «ما عَلمتُ لكم من اله غیرى» ولى او و مردمش معبودهایى داشتند و آنها را به عنوان مظاهرى از خالق مى پرستیدند. «آلهتك» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ ومِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ في مَقاصِدَ أُخْرى. از خطبه هاى امام عليه السلام است كه پيرامون مسائل گوناگون ديگرى سخن مى گويد (تقوا، پايان زندگى، آمادگى براى سفر آخرت و صفات زاهدان). 👈 این خطبه در 4 بخش می آید : ✳️ بخش چهارم: وصف واقعی : *️⃣ انُوا قَوْماً مِنْ أَهْلِ الدُّنْيَا وَ لَيْسُوا مِنْ أَهْلِهَا، فَكَانُوا فِيهَا كَمَنْ لَيْسَ مِنْهَا؛ عَمِلُوا فِيهَا بِمَا يُبْصِرُونَ وَ بَادَرُوا فِيهَا مَا يَحْذَرُونَ؛ تَقَلَّبُ أَبْدَانِهِمْ بَيْنَ ظَهْرَانَيْ أَهْلِ الْآخِرَةِ وَ يَرَوْنَ أَهْلَ الدُّنْيَا يُعَظِّمُونَ مَوْتَ أَجْسَادِهِمْ، وَ هُمْ أَشَدُّ إِعْظَاماً لِمَوْتِ قُلُوبِ أَحْيَائِهِم. ✳️ 4. دنيا و : *️⃣ زاهدان گروهى از مردم دنيايند كه دنيا پرست نمى باشند، پس در دنيا زندگى مى كنند امّا آلودگى دنيا پرستان را ندارند، در دنيا با آگاهى و بصيرت عمل مى كنند، و در ترك زشتى ها از همه پيشى مى گيرند، بدن هايشان به گونه اى در تلاش و حركت است كه گويا ميان مردم آخرتند، اهل دنيا را مى نگرند كه مرگ بدن ها را بزرگ مى شمارند، امّا آنها مرگ دل هاى زندگان را بزرگ تر مى دانند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * زاهدان واقعى ( اوصاف پنجگانه) *معناى و حقيقت آن اين نيست که انسان فقير و بى نوا باشد، يا زندگى اجتماعى را رها کند و در گوشه اى خزيده مشغول عبادت شود، بلکه حقيقت زهد آن است که در همه چيز و همه جا اولويت را براى حيات آخرت قائل شود و اسير زرق و برق دنيا و هوا و هوسهاى زودگذر نشود. *«أيُّهَا النّاسُ الزَّهادَةُ قَصْرُ الاْمَلِ وَ الشُّکْرُ عِنْدَ النِّعَمِ وَ التَّوَرُعُ عِنْدَ الْمَحارِمِ اى مردم زهد، همان کوتاهى آرزو و شکر در برابر نعمتها و پرهيز از گناهان است». 🆔 @sahife2
8 https://eitaa.com/sahife2/59802 8- ‏ ✳️ اخلاقى كه مردم را جذب كند، و باعث هدايت و رشد مردم شود و نرم خوئى نام دارد. نرم خوئى حقيقى است كه حضرت حق، پيامبر بزرگوارش را به آن ستوده، پيامبرى كه او را اسوه و سرمشق تمام مردم تا روز قيامت قرار داده است، و پيروى از او را در تمام شؤون لازم شمرده، و متخلّف از وى را بدبخت و شقى ناميده است. فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظّاً غَليظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» «آل عمران 159» [اى پيامبر!] پس به مهر و رحمتى از سوى خدا با آنان نرم خوى شدى، و اگر درشت خوى و سخت دل بودى از پيرامونت پراكنده مى‏شدند. حضرت عبدالعظيم حسنى از حضرت رضا عليه السلام روايت مى‏كند: كانَ فِيما ناجَى اللّهَ مُوسَى بْنُ عِمْرانَ انْ قالَ: الهى ما جَزاءُ مَنْ كَفَّ اذاهُ عَنِ النّاسِ، وَ بَذَلَ مَعْرُوفَهُ لَهُمْ؟ قالَ: يا مُوسى تُناديهِ النّارُ يَوْمَ الْقِيامَةِ: لاسَبيلَ لِى عَلَيْكَ. موسى در مناجات با خدا از حضرت حق پرسيد: خداوندا! جزاى كسى كه آزارش را از مردم نگاهدارد و خوبى خود را در هر زمينه‏اى به مردم برساند چيست؟ فرمود: اى موسى! در قيامت آتش به او مى‏گويد: مرا بر تو راهى نيست. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: نِعْمَ وَزيرُ الْإيمانِ الْعِلْمُ، وَنِعْمَ وَزيرُ الْعِلْمِ الْحِلْمُ، وَنِعْمَ وَزيرُ الْحِلْمِ الرِّفْقُ، وَنِعْمَ وَزيرُ الرِّفْقِ اللّينُ. ايمان را چه پشتيبان خوبى است علم، و علم را چه كمك خوبى است بردبارى، و بردبارى را چه يار خوبى است مدارا، و مدارا را چه يار خوبى است نرم خوئى. و نيز فرمود: ما مِنْ عَمَلٍ احَبَّ الَى اللّهِ تَعالى و الى رَسُولِهِ مِنَ الْإيمانِ بِاللّهِ وَ الرِّفْقِ بِعِبادِهِ، وَ ما مِنْ عَمَلٍ ابْغَضَ إِلَى اللّهِ تَعالى مِنَ الْاشْراكِ بِاللّهِ تَعالى وَ الْعُنْفِ عَلى عِبادِهِ. عملى نزد خدا و رسول خدا محبوب‏تر از ايمان به خدا و نرم خوئى نسبت به‏ عباد خدا نيست، و عملى مبغوض‏تر نزد خدا از شرك و سخت‏گيرى به بندگان الهى نيست. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: مَنْ ماتَ مُدارِياً ماتَ شَهيداً. هر كس در حال نرم خويى با مردم بميرد از دنيا رفته است. حضرت باقر عليه السلام فرمود: انَّ لِكُلِّ شَىْ‏ءٍ قُفْلًا، وَ قُفْلُ الْإيمانِ الرِّفْقُ. براى هر چيزى قفلى است كه آن را از دستبرد حفظ مى‏كند، و قفل ايمان مدارا و نرم خوئى است. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: الرِّفْقُ يُمْنٌ، وَالْخُرْقُ شُومٌ. نرم خويى بركت، و سخت‏گيرى و بدعملى شومى است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 365 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2