✅به توصیه بزرگان امروز دعای 46 و 48 را بخوانید
https://eitaa.com/sahife2/44714
✳️ امیدواریم خدای متعال دعای #امام_زمان (عج) را در چنین روزی ( عید قربان) برای همه مستجاب کند و دعای همة مؤمنین را برای آن حضرت نیز به هدف استجابت برساند.
روز عید قربان در دعای صحیفه سجادیه میگوییم:
ای خدا، امروز روز خلیفة تو است، روز حجّت خدا است، او است که باید بیاید و ما در نماز به او اقتدا کنیم. او کجا است؟ امیدواریم خداوند تبارک و تعالی دعای همة مؤمنین را برای تعجیل در ظهور موفور السُّرور آن حضرت هم مستجاب بفرماید.
👤استاد #حاج_علی_اکبری
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_155
✳️ وَاخْتَارَ مُوسَى قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِّمِيقَتِنَا فَلَمَّآ أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قَالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُم مِّن قَبْلُ وَإِيَّىَ أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَآءُ مِنَّآ إِنْ هِىَ إِلَّا فِتْنَتُكَ تُضِلُّ بِهَا مَن تَشَآءُ وَتَهْدِى مَن تَشَآءُ أَنتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الْغَفِرِينَ
و #موسى براى (آمدن به) میعادگاه ما، از قوم خود هفتاد مرد را برگزید. پس همین كه (در پى درخواست دیدن خدا) زمین لرزه آنان را فرا گرفت گفت: پروردگارا! اگر مى خواستى، مى توانستى آنها و مرا پیش از این (آمدن به طور) بمیرانى، آیا مارا به خاطر كارهاى بى خردان ما هلاك مى كنى؟ این صحنه جز آزمایشى از جانب تو نیست كه با آن، هر كه را (سزاوار بدانى و) بخواهى گمراه مى كنى و هر كه را بخواهى (و لایق بدانى) هدایت مى كنى، تو ولىّ و سرپرست مایى، پس ما را ببخشاى و بر ما رحم كن، كه تو بهترین آمرزندگانى.
✍️ یاران موسى علیه السلام با دیدن آن همه معجزات، باز هم تقاضاى دیدن خدا یا شنیدن صداى خدا را داشتند، درحالى كه آن هفتاد نفر، برگزیده ى حضرت موسى از میان هفتصد نفر بودند كه به كوه طور رفته و گرفتار قهر الهى شدند، زیرا كسى كه معجزه اى دید، نباید بهانه بیاورد.
در عدد «#هفتاد» نیز مانند عدد «#چهل»، راز و رمزى نهفته است.
وقتى برگزیدگان پیامبرى همچون موسى علیه السلام چنین از كار درآیند، چگونه مى توان گفت: مردم عادّى، امام را برگزینند؟! #امام_زمان حضرت مهدى علیه السلام در پاسخ كسى كه پرسید چرا مردم حقّ #انتخاب امام را ندارند؟ فرمودند: حضرت موسى كه هفتاد نفر را انتخاب كرد معلوم شد لایق نبودند، پس وقتى انتخاب شدگان پیامبرى مثل موسى منحرف شدند، انتخاب شدگان مردم چه وضعى خواهند داشت.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_نامه_5
*️⃣ و من كتاب له (علیه السلام) إلى أشعث بن قيس عامل أذربيجان:
از نامه هاى امام(عليه السلام) است که به اشعث بن قيس فرماندار آذربايجان نوشته است.
👈 این نامه در یک بخش می آید :
✳️ سوء استفاده نکردن از پست و مقام :
*️⃣ وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ وَ أَنْتَ مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَكَ؛ لَيْسَ لَكَ أَنْ تَفْتَاتَ فِي رَعِيَّةٍ وَ لَا تُخَاطِرَ إِلَّا بِوَثِيقَةٍ؛ وَ فِي يَدَيْكَ مَالٌ مِنْ مَالِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ أَنْتَ مِنْ خُزَّانِهِ حَتَّى تُسَلِّمَهُ إِلَيَّ؛ وَ لَعَلِّي أَلَّا أَكُونَ شَرَّ وُلَاتِكَ لَكَ؛ وَ السَّلَام.
✳️ هشدار از استفاده نارواى #بيت_المال :
*️⃣ همانا پست فرماندارى براى تو وسيله آب و نان نبوده، بلكه امانتى در گردن تو است، بايد از فرمانده و امام خود اطاعت كنى، تو حق ندارى نسبت به رعيّت استبدادى ورزى، و بدون دستور به كار مهمّى اقدام نمايى. در دست تو اموالى از ثروتهاى خداى بزرگ و عزيز است، و تو خزانه دار آنى تا به من بسپارى، اميدوارم براى تو بدترين زمامدار نباشم، با درود.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* نامه در یک نگاه
این نامه عمدتاً به این نکته اشاره دارد که مقامات و منصب ها در حکومت اسلامى وسیله آب و نان افراد نیست بلکه امانتهاى الهى است که باید به دقت از آن مراقبت کنند. به همین دلیل باید نسبت به مردم استبداد به خرج ندهند و در مورد بیت المال با احتیاط تمام گام بردارند.
* مقامات کشور اسلام امانت الهى است
* دستور العملى کامل براى يک مسئول سياسى کشور اسلامى
*اشعث بن قيس کيست؟
مراجعه کنید : #نهج_البلاغه_خطبه_19
https://eitaa.com/sahife2/47996
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_11
https://eitaa.com/sahife2/59802
وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي بِالْكَسَلِ عَنْ عِبَادَتِكَ
#كسالت_در_عبادت 1
✳️ درباره واژه #كسالت چنين بيان شده است:
الْكَسَلُ هُوَ التَثاقُلُ مِمّا لايَنْبَغِى التَثاقُلُ عَنْهُ وَ يَكُونُ ذلكَ لِعَدَمِ انْبِعاثٍ لِلْخَيْرِ مَعَ ظُهُورِ الإسْتِطاعَةِ فَلايَكُونُ مَعْذُوراً بِخَلافِ العاجِزِ فَإِنَّهُ مَعْذُورٌ لِعَدَمِ القُوَّةِ وَ فَقْدِ الإسْتِطاعَةِ.
#كسل يعنى: سنگين كردن عملى كه شايسته سنگينى نيست و بايد با نشاط به جا آورده شود ولى با سنگينى انجام مىگيرد، چون انگيزه و محرك خير در عمل كننده او ايجاد نشده با اين كه قدرت بر ايجاد انگيزه خير دارد لذا نمىتوان به همچو شخص تنبلى به خاطر سستى كردنش به او معذور گفت، برخلاف عاجز كه اصلًا قدرت ندارد و بر انجام كار مستطيع نيست.
در اين فراز از دعا امام زين العابدين عليه السلام بعد از درخواست وسعت رزق در پيرى و صبر در برابر مشكلات و سختىهاى زندگى آنهم در دوران كهولت و پيرى، دورانى كه انسان چه بخواهد چه نخواهد دچار ضعف قواى جسمى و روحى مىشود از خداوند درخواست مىكند كه :
خدايا! مبادا در اين دورانى كه قواى جسمى ضعيف مىشود دچار كسالت در عبادت بشوم،
مبادا نشاط و شوق و ذوقى كه براى شخص عابد لازم است كم رنگ شود
كه اگر انسان دچار كسالت شد خود به خود از خداوند دور خواهد شد.
لقمان حكيم به فرزندش مىفرمايد:
لِلْكَسَلانِ ثَلاثُ عَلاماتٍ، يَتَوانى حَتَّى يُفَرِّطَ وَ يُفَرِّطُ حَتَّى يُضَيِّعَ وَ يُضَيِّعُ حَتَّى يَأثَمَ.
انسان كسل سه علامت دارد: سستى مىكند تا كار از دستش بيرون رود، كوتاهى مىكند تا آن گاه كه كار به واسطه اين كوتاهى خراب شود، آن گاه كه كار را خراب كرد مرتكب گناه مىشود.
كسالت در كارها خصوصاً عبادت، مساوى است با ترك آن، چون وقتى كسالت عارض عبادتى شد كم كم نسبت به آن عبادت بىنشاط مىشوى و بعد به مرور زمان برايت عادى سپس منجر به ترك خواهد شد.
بايد به اين نكته توجه داشت كه در مبتلا شدن به كسالت فرقى بين امور مادى و معنوى نيست، بلكه اگر كسى مبتلاى به كسالت در امور مادى شد امور عبادى را هم تحت شعاع خود قرار مىدهد.
امام باقر عليه السلام مىفرمايد:
انّى لَأَبْغَضُ الرَّجُلَ يَكُونُ كَسْلانَ عَنْ امْرِ دُنْياهُ فَهُوَ عَنْ امْرِ آخِرَتِهِ اكْسَلُ
مورد بغض و خشم من است مردى كه در امور دنياى خود كسل و بىرغبت است، چنين انسان سست و تنبلى در امور آخرتش به مراتب تنبل تر و كسل تر خواهد شد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 15
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه
#ختم_صحیفه_آسان_به_سخت 11
#صحیفه_خوانی در 150 روز
به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل
#دور_اول
#روز_11
دعای #بیست_نهم ( یک تا 5)
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife2
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا قُتِّرَ عَلَيْهِ الرِّزْقُ
دعاى آن حضرت است هنگامی که رزق و روزى بر او تنگ مىشد
﴿1﴾ اللَّهُمَّ إِنَّكَ ابْتَلَيْتَنَا فِي أَرْزَاقِنَا بِسُوءِ الظَّنِّ ، وَ فِي آجَالِنَا بِطُولِ الْأَمَلِ حَتَّى الَْتمَسْنَا أَرْزَاقَكَ مِنْ عِنْدِ الْمَرْزُوقِينَ ، وَ طَمِعْنَا بِآمَالِنَا فِي أَعْمَارِ الْمُعَمَّرِينَ .
﴿2﴾ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ هَبْ لَنَا يَقِيناً صَادِقاً تَكْفِينَا بِهِ مِنْ مَؤُونَةِ الطَّلَبِ ، وَ أَلْهِمْنَا ثِقَةً خَالِصَةً تُعْفِينَا بِهَا مِنْ شِدَّةِ النَّصَبِ
﴿3﴾ وَ اجْعَلْ مَا صَرَّحْتَ بِهِ مِنْ عِدَتِكَ فِي وَحْيِكَ ، وَ أَتْبَعْتَهُ مِنْ قَسَمِكَ فِي كِتَابِكَ ، قَاطِعاً لِاهْتَِمامِنَا بِالرِّزْقِ الَّذِي تَكَفَّلْتَ بِهِ ، وَ حَسْماً لِلاِشْتِغَالِ بِمَا ضَمِنْتَ الْكِفَايَةَ لَهُ
﴿4﴾ فَقُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقُّ الْأَصْدَقُ ، وَ أَقْسَمْتَ وَ قَسَمُكَ الْأَبَرُّ الْأَوْفَى ﴿وَ فِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَ مَا تُوعَدُونَ﴾.
﴿5﴾ ثُمَّ قُلْتَ ﴿فَوَ رَبِّ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ﴾.
#بیست_نهم
🆔 @sahife2
و كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا قُتِّرَ عَلَيْهِ الرِّزْقُ
دعاى آن حضرت است هنگامی که رزق و روزى بر او تنگ مىشد
(1) خدایا! ما را در رزق و روزیمان به یقین نداشتن و در مدّت زندگیمان به درازی آرزو آزمودی؛ تا جایی که روزیهای تو را، از روزی خوران خواستیم؛ و به آرزویمان نسبت به عمر طولانی، در عمر سالخوردگان طمع بستیم.
(2) پس بر محمّد و آل محمّد درود فرست و ما را یقینی راستین بخش که به سبب آن از مشقّت طلب روزی بینیازمان کنی و اطمینانی خالص به ما الهام کن تا به سبب آن از شدّت رنج و تعب نگاهمان داری.
(3) و چنان کن که آنچه در قرآنت به روشنی و بی ابهام وعده دادهای و از پی آن وعده در کتابت سوگند یاد کردهای، ما را از دویدن دنبال آن رزقی که رساندنش را به ما عهدهدار شدهای، باز دارد؛ و مانع پریشانی خاطر ما نسبت به آنچه ضامن کفایتش شدهای، گردد.
راستترین گفتههاست و سوگند خوردهای و سوگندت عملی شدهترین سوگندها و سوگندی کامل و اجرایی ست: «و روزیِ شما و آنچه به شما وعده داده شده، در آسمان است.»
(5) سپس گفتی: «پس به پروردگار آسمان و زمین سوگند، موجود بودن روزی و آنچه به آن وعده داده شدهاید حق است، مانند آنکه شما سخن میگویید».
#بیست_نهم
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽نقش #مقام_معظم_رهبری آیت الله خامنه_ای در گسترش #شیعه با نشر کتاب «ثُمَّ اهْتَدَیتُ» آنگاه که هدایت شدم نوشته ی استاد محمد #تیجانی از زبان خودش
🕌 @sahife2
نسیمی از برکات اهلبیت
کتاب « ثُمّ اهدَیتُ »
آنگاه هدایت شدم
کتابی از دکتر محمد #تیجانی سماوی
کتابی بس شیرین خواندنی. سیر تغییرات بنیادین در زندگی انسانها که واقعاً جالب است. اینکه یک نفر دین و مذهب خودش را بر اساس تحقیقات و نه تغییرات زودگذر عوض کند، موضوعی است که به تحول بنیادین در یک فرد منجر میشود. سیر این تحول بنیادین برای دیگران نیز موضوع جالبی خواهد بود.
مذهب نویسنده در ابتدا مالکی (یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنت) بوده است. در سفر حج به عراق و سپس حجاز میرود. در عراق با آیتالله خویی و شهید صدر (آیتالله سید محمدباقر صدر) آشنا میشود. گفتوگویی بین او با مرحوم آیتالله خویی در مورد وحدت شکل میگیرد. مرحوم خویی به او وعده تعدادی کتاب میدهد که برایش خواهد فرستاد.
سفر او ادامه پیدا میکند و به زیارتِ خانه خدا مشرف میشود. با آشنایی با وهابیت گرایشهای وهابیگری در او شکل میگیرد. دورهای نیز با برخی مکاتب صوفیه آشنا میشود. بعد از بازگشت به منزل اولین صحنهای که نظر او را به خود جلب میکند کتبی است که آیتالله خویی به او وعده داده است.
او که خود فردی اهل مطالعه و از علمای مذهبش به شمار میرفته است، کمکم مطالعه و تحقیق را شروع میکند. یک دوره تحیّر سهماهه تبدیل به یک دوره تحقیق سهساله میشود.
گاهی در زندگی ما انسانها تصمیمها بسیار سخت میشود. مثلاً جایی که عقل شما را به یک سمت فرامیخواند و عادات و یا عرف جامعه به سمتی دیگر. و یا وقتیکه جامعه از شما چیزی را طلب میکند که با علم و عقل در جدال است.
تصمیم خود را میگیرد. بار دیگر بار سفر میبندد. باز راهی عراق میشود. این بار رسماً به مذهب تشیع درمیآید. معلوم است کسی که تصمیم مهم و دشواری میگیرد، باید خود را برای هجوم مشکلات آماده کند. با اعلام رسمی تغییر مذهب و تشرف به تشیّع(مستبصر شدن)، مشکلات و توطئهها به سمت او هجوم میآورند. این بار آزمایشِ زندگانی در جلوهای جدید او را احاطه میکند.
هرچند کتاب با سبکی داستانی و روایت گونه پیش میرود ولی در برخی از فصلهای کتاب، فضای تحقیقی و پژوهشی به جریان روایتِ زندگی غالب شده است. نویسنده ناچار است تا اندازهای از علّت شیعه شدن خود را مستند بیان کند؛ به همین دلیل استناد به آیات و روایات و استنباطهای شرعی در چند فصل کتاب به نسبت سایر فصلها بیشتر خواهد بود.
این کتاب بارها در ایران و همچنین به زبانهای دیگر دنیا نیز ترجمه و چاپشده است. از این نویسنده کتابهای دیگری در مورد خاطرات و سفرهایش و همچنین مذهب شیعه و سنی میتوان در بازار کتاب مشاهده کرد.
مصاحبههای متعددی از مؤلف کتاب موجود است که در برخی از آنها به حواشی حول این کتاب هم اشاره دارد. در یکی از مصاحبهها بیان میدارد که #مقام_معظم_رهبری به من گفتند: «ثم اهتدیت کتاب تو نیست، نسیمی از برکات اهلبیت است.»
@sahife2