eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/pxKPaI 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ « : وجود مبارك حضرت علىّ بن الحسين امام سجّاد عليه السلام را در حرم امن الهى ديدم كه از سر شب تا به در طواف و عبادت و بود، چون مسجد الحرام و اطراف بيت را خلوت ديد، گوشه چشم به آسمان انداخت و اين چنين با محبوب محبّان و معروف عارفان و معشوق عاشقان به برخاست: إِلَهِي غَارَتْ نُجُومُ سَمَاوَاتِكَ وَ هَجَعَتْ عُيُونُ أَنَامِكَ وَ أَبْوَابُكَ مُفَتَّحَاتٌ لِلسَّائِلِينَ جِئْتُكَ لِتَغْفِرَ لِي وَ تَرْحَمَنِي وَ تُرِيَنِي وَجْهَ جَدِّي مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي عَرَصَاتِ اَلْقِيَامَةِ «الهى! ستارگان آسمان ناپديد شدند، ديده‏ها به خواب رفت، پيشگاهت براى ورود گدايان آماده است، گدايى چون من به اشتياق غفران و رحمتت به درگاهت‏ روى آورده، او اميدوار است كه در قيامت از زيارت رسول مكرّمت محرومش ننمايى» ❇️ مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد نقش هر نغمه که زد راه به جایی دارد عالم از ناله عشاق مبادا خالی که خوش آهنگ و فرح بخش هوایی دارد پیر دردی کش ما گر چه ندارد زر و زور خوش عطابخش و خطاپوش خدایی دارد محترم دار دلم کاین مگس قندپرست تا هواخواه تو شد فر همایی دارد از عدالت نبود دور گرش پرسد حال پادشاهی که به همسایه گدایی دارد اشک خونین بنمودم به طبیبان گفتند درد عشق است و جگرسوز دوایی دارد ستم از غمزه میاموز که در مذهب عشق هر عمل اجری و هر کرده جزایی دارد نغز گفت آن بت ترسابچه باده پرست شادی روی کسی خور که صفایی دارد خسروا درگاه نشین فاتحه خواند و از زبان تو تمنای دعایی دارد 🔅 برنامه ی روزانه 🆔 @sahife2
☘️ حال امام زين العابدين عليه السلام در كلام ‏ قسمت اول 🔹 طاووس فقيه میگوید وجود مبارك حضرت علىّ بن الحسين امام سجّاد عليه السلام را در حرم امن الهى ديدم كه از سر شب تا به سحر در طواف و عبادت و نماز شب بود، چون مسجد الحرام و اطراف بيت را خلوت ديد، گوشه چشم به آسمان انداخت و اين چنين با محبوب محبّان و معروف عارفان و معشوق عاشقان به مناجات برخاست: إِلَهِي غَارَتْ نُجُومُ سَمَاوَاتِكَ وَ هَجَعَتْ عُيُونُ أَنَامِكَ وَ أَبْوَابُكَ مُفَتَّحَاتٌ لِلسَّائِلِينَ جِئْتُكَ لِتَغْفِرَ لِي وَ تَرْحَمَنِي وَ تُرِيَنِي وَجْهَ جَدِّي مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي عَرَصَاتِ اَلْقِيَامَةِ «الهى! ستارگان آسمان ناپديد شدند، ديده‏ها به خواب رفت، پيشگاهت براى ورود گدايان آماده است، گدايى چون من به اشتياق غفران و رحمتت به درگاهت‏ روى آورده، او اميدوار است كه در قيامت از زيارت رسول مكرّمت محرومش ننمايى». سپس چون ابر بهار از ديدگانش اشك باريد و به محضر حضرت دوست عرضه داشت: وَ عِزَّتِكَ وَ جَلاَلِكَ مَا أَرَدْتُ بِمَعْصِيَتِي مُخَالَفَتَكَ وَ مَا عَصَيْتُكَ إِذْ عَصَيْتُكَ وَ أَنَا بِكَ شَاكٌّ وَ لاَ بِنَكَالِكَ جَاهِلٌ وَ لاَ لِعُقُوبَتِكَ مُتَعَرِّضٌ وَ لَكِنْ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي وَ أَعَانَنِي عَلَى ذَلِكَ سَتْرُكَ اَلْمُرْخَى بِهِ عَلَيَّ فَالْآنَ مِنْ عَذَابِكَ مَنْ يَسْتَنْقِذُنِي وَ بِحَبْلِ مِنَ أَعْتَصِمُ إِنْ قَطَعْتَ حَبْلَكَ عَنِّي فَوَا سَوْأَتَاهْ غَداً مِنَ اَلْوُقُوفِ بَيْنَ يَدَيْكَ إِذَا قِيلَ لِلْمُخِفِّينَ جُوزُوا وَ لِلْمُثْقِلِينَ حُطُّوا أَ مَعَ اَلْمُخِفِّينَ أَجُوزُ أَمْ مَعَ اَلْمُثْقِلِينَ أَحُطُّ وَيْلِي كُلَّمَا طَالَ عُمُرِي كَثُرَتْ خَطَايَايَ وَ لَمْ أَتُبْ أَ مَا آنَ لِي أَنْ أَسْتَحِيَ مِنْ رَبِّي «پروردگارا! از باب مخالفت به معصيت برنخاستم و به هنگام گناه ترديدى نسبت به تو در دلم نبود، به عذاب و جريمه‏ات جاهل نبودم و از عقوبتت روى گردانى نداشتم، اين نفس بد انديش بود كه با من خدعه كرد، اين دلگرمى درونم به ستّاريّت تو بود كه مرا در لغزش انداخت؟ اكنون آن كه مرا از عذابت برهاند كيست؟ به كدام ريسمان محكم چنگ بزنم اگر رابطه‏ات را با من قطع كنى؟ افسوس بر من به وقتى كه مرا در پيشگاهت براى محاكمه حاضر كنند، آن زمانى كه سبك باران را اجازه عبور دهى و حمّالان گناه را به چاه جهنّم دراندازى، در آن روز در صنف سبك بارانم تا نجات يابم، يا زير بار سنگين گناهانم، تا در عذاب درافتم؟ آه و حسرت بر من! كه به موازات طول عمرم بر گناهم افزوده شد و در مقام توبه برنيامدم، چرا زمان حياى از پروردگارم به من نمى‏رسد»؟ سپس گريست و چنين زمزمه كرد: أَ تُحْرِقُنِي بِالنَّارِ يَا غَايَةَ اَلْمُنَى فَأَيْنَ رَجَائِي ثُمَّ أَيْنَ مَحَبَّتِي أَتَيْتُ بِأَعْمَالٍ قِبَاحٍ زَرِيَّةٍ وَ مَا فِي اَلْوَرَى خَلْقٌ جَنَى كَجِنَايَتِي «آيا مرا به آتش جهنّم مى‏سوزانى، اى منتهاى آرزوى من! اگر چنين باشد پس اميد و عشقم به تو چه مى‏شود؟! مولاى من با اعمال زشت و پست به پيشگاهت رو كرده‏ام و اقرار مى‏كنم كه در ميان بندگانت گنهكارى چون من وجود ندارد»!! باز به سختى گريست و عرضه داشت: سُبْحَانَكَ تُعْصَى كَأَنَّكَ لاَ تَرَى وَ تَحْلُمُ كَأَنَّكَ لَمْ تُعْصَ تَتَوَدَّدُ إِلَى خَلْقِكَ بِحُسْنِ اَلصَّنِيعِ كَأَنَّ بِكَ اَلْحَاجَةَ إِلَيْهِمْ وَ أَنْتَ يَا سَيِّدِي اَلْغَنِيُّ عَنْهُمْ «از هر عيب و نقصى منزّهى، مردم آن چنان به معصيت و گناه بر مى‏خيزند گويى از ديده تو دورند و تو چنان نسبت به آنان بردبارى كه گويا گناهى مرتكب نشده‏اند. آن گونه با برنامه‏هاى نيكويت به خلق محبّت مى‏كنى كه گويا به آنان نيازمندى، در حالى كه وجود مقدّست از همه هستى و عناصرش بى نياز است». 👈 ادامه دارد ... علیه السلام 🆔 @sahife2
☘️ حال امام زين العابدين عليه السلام در كلام ‏ قسمت دوم 🔹 پس از آن به زمين افتاد و با حالى عاشقانه و غير قابل وصف به سجده رفت. به او نزديك شدم، سرش را به زانو گذاشتم و چنان گريستم كه اشكم به صورت پاكش ريخت، سر از زانويم برداشت و به حال نشسته درآمد و گفت: مَنِ اَلَّذِي أَشْغَلَنِي عَنِ ذِكْرِ رَبِّي كيست كه مرا از محبوبم به برنامه ديگر مشغول كرد؟ عرضه داشتم: أَنَا طَاوُسٌ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ مَا هَذَا اَلْجَزَعُ وَ اَلْفَزَعُ وَ نَحْنُ يَلْزَمُنَا أَنْ نَفْعَلَ مِثْلَ هَذَا وَ نَحْنُ عَاصُونَ جَانُونَ أَبُوكَ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ وَ أُمُّكَ فَاطِمَةُ اَلزَّهْرَاءُ وَ جَدُّكَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ طاووسم، اى پسر رسول خدا! اين گريه و فرياد و اين ناله و زارى و اين جزع و فزع چيست؟ اين ما عاصيان و خطاكاران هستيم كه بايد اينچنين به پيشگاه حضرت دوست بناليم، شما چرا؟ شمايى كه پدرت حضرت سيّد الشهداء و مادرت فاطمه و جدّت رسول خدا: است؟ به من متوجّه شد و فرمود: هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ يَا طَاوُسُ دَعْ عَنِّي حَدِيثَ أَبِي وَ أُمِّي وَ جَدِّي خَلَقَ اَللَّهُ اَلْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَهُ وَ أَحْسَنَ وَ لَوْ كَانَ عَبْداً حَبَشِيّاً وَ خَلَقَ اَلنَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَ لَوْ كَانَ وَلَداً قُرَشِيّاً أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَهُ تَعَالَى فَإِذٰا نُفِخَ فِي اَلصُّورِ فَلاٰ أَنْسٰابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لاٰ يَتَسٰاءَلُونَ وَ اَللَّهِ لاَ يَنْفَعُكَ غَداً إِلاَّ تَقْدِمَةٌ تُقَدِّمُهَا مِنْ عَمَلٍ صَالِحٍ . آه آه اى طاووس! سخن پدر و مادر و جد را رها كن، خداوند بهشت را براى مطيع نيكوكار آفريده گر چه سياه حبشى باشد مگر نشنيدى: جهنّم را براى گنهكار مقرّر فرموده گرچه فرزند قرشى قلمداد شود. فَإذا نُفِحَ فِى الصُّورِ فَلا انْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ و لا يَتَسائَلُونَ» پس هنگامى كه در صور دميده شود، در آن روز نه ميانشان خويشاوندى و نسبى وجود خواهد داشت و نه از اوضاع و احوال يكديگر مى‏پرسند. به خدا قسم! در قيامت جز عمل صالحى كه پيش فرستاده‏اى، برنامه‏اى ديگر برايت سودمند نيست!! 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
☘️ بهشت برای اطاعت‌کنندگان است 🔹 خدمت امام سجّاد عرض میکند که شما این‌قدر خودت را اذیّت میکنی و عبادت میکنی و نماز میخوانی، این چه کاری است شما میکنید؟ آخر شما که پسر پیغمبر هستید، مادرتان زهرا است، تو این‌قدر گریه کردن نیمه‌ی شب لازم نداری، این‌قدر دعا کردن نمیخواهی، این‌قدر عبادت و جهد و زحمت لازم نداری، به امام سجّاد این‌طوری میگوید. بعد که حرفهایش را میزند امام عصبی میشود - یعنی لحن کلام پیدا است که امام عصبی است، در روایت نیست که عصبی شده‌اند، امّا لحن کلام این‌طور است- امام یک‌مرتبه در جواب او میگویند که: «دَعْ عَنِّی حَدِیثَ أَبِی وَ أُمِّی وَ جَدِّی»؛ بگذار کنار صحبتِ پدر و مادر و جدّم را، «الْجَنَّةُ لِمَنْ أَطَاعَهُ»؛ بهشت مال اطاعت‌کنندگان است، این حرف‌ها چیست میزنی؟ 👤 (به نقل از کتاب همرزمان حسین علیه‌السلام ) 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
❇️ نالیدن ستون حنانه برای پیامبر(ص) ❇️ استن حنانه از هجر رسول ناله می‌زد همچو ارباب عقول گفت پیغام
❇️ نالیدن ستون حنانه برای پیامبر(ص) ترجمه ابیات قسمت اول ❇️ ستون حنانه مثل موجودات حساس و عاقل از هجران حضرت رسول ناله مى‏كرد. پيغمبر خدا ستون را مخاطب قرار داده فرمودند براى چه مى‏نالى و چه مى‏خواهى؟ عرض كرد جان من از فراق شما خون شده است‏ مسند و محل نشستن تو من بودم اكنون از من صرف نظر كرده بر فراز منبر قرار مى‏گيرى حضرت فرمود اى درخت نيكويى كه بخت با باطن تو يار گشته. آيا ميل دارى كه نخلى شده از شرق و غرب بيايند و از ميوه تو بهره‏مند گردند؟ يا مى‏خواهى در جهان ديگر سرو بلندى باشى كه تا ابد تر و تازه و باقى بمانى. عرض كرد يا رسول اللَّه من آن را مى‏خواهم كه بقاى او هميشگى است اكنون تو اى خواننده اين حكايت كه در عالم غفلتى اين جواب را بشنو و از چوبى كمتر مباش. آن ستون را حضرت در خاك مدفون ساختند تا روز قيامت مثل مردمان محشور شود. تا بدانى كسى را كه خدا دعوت كرد از كارهاى جهان بر كنار شده حتى خواص طبيعى خود را نيز رها مى‏كند كسى كه با خدا سر و كار داشت از هر كارى كناره گرفته بار خود را در عالم الهى فرود مى‏آورد. كسى كه از رازهاى غيب نصيبى ندارد چگونه ممكن است تصديق كند كه جماد از تأثر ناله كند ممكن است در ظاهر تصديق كند براى اينكه نگويند اهل نفاق و بى‏عقيده است اگر كسانى كه بامر كن واقفند در عالم نبودند اين سخن در جهان مردود شده بود. آرى همان واقفان امر كن هستند كه عقيده ثابت لا يتغير و قطعى دارند و گر نه صد هزاران از اهل تقليد و استدلال يك نيمه وهمى آنها را متزلزل نموده بشك و گمان مى‏اندازد. استدلال و تقليد آنها بر پايه ظن و گمان نهاده شده و پر و بالشان بسته اوهام است. شيطان در ضمير آنها القاء شبهه مى‏كند براى اينكه اين اشخاص نابينا را بچاه اندازد كسانى كه با استدلال باثبات مطالب عاليه مى‏پردازند در طى اين راه دور و دراز پاى چوبين دارند معلوم است پاى چوبين سست و غير قابل اعتماد است. اينها غير آن قطب زمان بينا كه همه را نگاه مى‏كند هستند و اوست كه با شك و ترديد سر و كار نداشته و در عقايد خود ثابت‏تر از كوههاى بزرگ است. پاى نابينا عصاى اوست كه روى توده سنگ و پستى و بلندى زمين نخورد آن سوارى كه باعث غلبه سپاه دين است كسيست كه داراى بصيرت و بينايى است اگر هم مى‏بينيد كه كوران با عصا راه پيدا مى‏كنند آنها در پناه اشخاص بينا هستند. و گرنه اگر بينايان نبودند كوران همه راه گم كرده مى‏مردند. كوران نه كشت و زرع توانند نه عمارت نه تجارت نه زيان نه منفعت. اگر رحمت بينايان و فضل آنها شامل حالشان نمى‏شد در اول قدم چوب استدلالشان مى‏شكست. آن عصا چيست؟ دليل و قياس. آن عصا را چه كسى بدست آنها داده؟ همان بيناى با حشمت. اى اهل استدلال او بشما عصا داد تا جلو آمديد همان عصا را در موقع بحث و استدلال بخود او زديد. اى نابينا اكنون كه عصا مايه جنگ و ستيز گرديده و مايه جدال لفظى و معنوى شده او را بشكن و خورد كن اى جمعيت كوران چه مى‏كنيد؟ و در چه كاريد؟ برويد همان بينايى را كه بينائيش محيط بر شماست بميان آوريد. دامن همان را بگير كه عصا بدستت داد و بترس از عصيان و نگاه كن كه آدم از عصيان چه ديد. فكر كن كه چگونه با اعجاز حضرت رسول و حضرت موسى ستون حنانه شعور پيدا كرده و عصا تبديل بمار گرديد. از عصا مار پديد آمدن و از ستون ناله كردن طبل شادى و كوس غلبه دين است. 👈ادامه دارد ... ترجمه ابیات 1 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ نالیدن ستون حنانه برای پیامبر(ص) ترجمه ابیات قسمت دوم ❇️ اگر همه قسمتهاى دين با عقل تطبيق مى‏شد ديگر چه احتياجى بمعجزه بود. هر چيزى كه مطابق عقل باشد البته عقل او را بدون معجزه مى‏پذيرد. اين راه خارج از عقل را بنگر كه در دل مقبلان و سعادتمندان مقبول افتاده و اثر آن بقسمى است كه ديو و دد از بيم انسان بجزيره‏ها پناه برده. و از ترس معجزات انبيا منكرين عقيده خود را مخفى داشته‏اند. و بسالوس دعوى اسلام نموده بلباس تدين در آمده‏اند تا حقيقت حالشان معلوم نگردد. مثل قلب زنها كه بپول قلب نقره ماليده و نام شاه بر آن نقش مى‏كنند. ظاهر الفاظشان توحيد است و شرع و شريعت و باطنشان مثل تخم علف كه بنان مخلوط كرده باشند. اهل فلسفه جرئت آن را ندارد كه از اين وادى دم بزند و اگر دم زند دين حق بساط دانشش را بر هم مى‏زند. دست و پاى او جماد است و جان او هر چه بگويد آنها در فرمان او هستند. با اين وصف با زبان اگر تهمتى بزنند دست و پاى آنها گواهى مى‏دهند. چنانچه ابو جهل سنگ ريزه در دست خود پنهان كرده گفت اى محمد ص بگو اينكه در مشت من پنهان شده چيست؟. تو كه از راز آسمانها خبر مى‏دهى اگر رسول خدا هستى بگو كه من در دست خود چه چيز پنهان كرده‏ام. اظهار معجزه پيغمبر عليه السلام و بسخن آمدن سنگ ريزه در دست ابو جهل و گواهى دادن برسالت آن حضرت حضرت فرمودند آيا ميل دارى بگويم كه در دست تو چيست يا همان كه در دست تو است بگويد كه من بر حق بوده و دعوى من راست و صحيح است ابو جهل گفت البته دومى كه خيلى مشكل و نادر است حضرت فرمود خدا تواناتر از اينهاست. و در اين وقت سنگ ريزه‏ها در دست او بسخن آمده شهادت گفتن آغاز كردند. و گفتند: «أشهد ان لا اله الا اللَّه و أشهد ان محمداً رسول اللَّه». ابو جهل كه اين شهادت را شنيد با خشم و غضب سنگ ريزه‏ها را بر زمين زده. گفت ساحرى مثل تو نيست الحق كه تو رئيس ساحران هستى. اكنون باز گرديم و حال مطرب چنگى را شرح دهيم مطرب از انتظار خسته شد. ترجمه ابیات 2 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " به وقت فرارسیدن " ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در هنگام آمدن ماه رمضان: 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ امْحَقْ ذُنُوبَنَا مَعَ امِّحَاقِ هِلالِهِ، وَ اسْلَخْ عَنَّا تَبِعَاتِنَا مَعَ انْسِلاخِ أَيَّامِهِ حَتَّى يَنْقَضِىَ عَنَّا وَ قَدْ صَفَّيْتَنَا فِيهِ مِنَ الْخَطِيئَاتِ، وَ أَخْلَصْتَنَا فِيهِ مِنَ السَّيِّئَاتِ🔹 🔸خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و چون ماه به محاق رسد و ناپديد گردد گناهان ما را هم ناپديد گردان و چون روزهاى آن به پایان آيد، ما را از معاصى بيرون آور، چنان كه ماه بگذرد و تو ما را از گناهان پاك گردانيده و از خطاها خلاص كرده باشى🔸 O God, bless Muhammad and his Household, efface our sins along with the effacing of its crescent moon, and make us pass forth from the ill effects of our acts with the passing of its days, until it leaves us behind, while within it Thou hast purified us of offenses and rid us of evil deeds! ☘️کانال انس با @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ إِذَا كَانَ لَكَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ لَيَالِي شَهْرِنَا.pdf
409.8K
🔹 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ امْحَقْ ذُنُوبَنَا مَعَ امِّحَاقِ هِلالِهِ، وَ ... 📜 گناهان، آفاتى هستند كه حيات معنوى انسان را تهديد مى‏كنند و مانع شكوفايى‏ آن مى‏شوند، پس حضور گناه در تكامل بشر سدّى در راه رشد معنوى انسان است. روزه هم مانند ديگر عبادت‏ها به تنهايى نمى‏تواند موجب تحوّل معنوى در انسان شود، بنابراين روزه دار مبتلا به آفت گناه، از روزه‏اش بهره نمى‏برد هر چند گرسنگى و تشنگى و شب بيدارى بسيارى را تحمّل كرده باشد. آدابى كه رعايت آنها، شرط ضرورى براى بهره بردارى از ضيافت ماه رمضان در جهت تجديد حيات معنوى خويش و رسيدن به تكامل روحى و جامع همه آداب روزه است، پرهيز از محرّمات الهى مى‏باشد. 🔴 كاسته شدن گناه در رمضان‏ 🔴 فوائد روزه در روايات‏ 🔴 حجاب‏ها در ماه رمضان‏ دعا ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ امْحَقْ ذُنُوبَنَا مَعَ امحَاقِ هِلالِهِ، وَ اسْلَخْ ... 📜 خدايا با بي‌رمق شدن نور ماه و رفتن او در محاق، گناهان ما را نيز پنهان فرما. با پايان يافتن اين ماه پيامدهاي گناهان و سنگيني رفتار خطاي ما را، از ما بركنار نما؛ تا جايي كه چون اين ماه پايان مي‌يابد، ما نيز از خطا و گناه پاك شده و از بديها و زشتي‏ها رها گشته باشيم. اين دعا در هنگام ورود و فرا رسيدن ماه رمضان گفته شده است. اما در پايان اين دعا به پايان ماه توجه شده است. براساس نظر اهل لغت و ادبيات عربي، شبهاي اول ماه تا سه شب، را «هلال»؛ و از آن زمان تا سه ‌شب مانده به پايان ماه را ؛ «قمر»؛ مي‌نامند. از شب بيست و هفتم به بعد، گاهي دو شب و گاهي سه شب به پايان ماه مانده ديگر ماه ديده نمي‏شود. ايام ديده نشدن ماه را، ايام «مُحاق»، «مِحاق»؛ يا «مَحاق»؛ مي‌گويند. حالت «هلال»؛ ماه در دو مرحله ظاهر مي‏شود: يكي در آغاز ماه و ديگري در پايان ماه. دو يا سه شب مانده به پايان ماه، ديگر هلال ماه در حال «محاق»؛ است. شب پايان ماه نيز شب سلخ ناميده شده چرا كه دوباره ماه نو طلوع مي‌كند. امام سجاد (ع) در دعا مي‏فرمايد: خدايا همانگونه كه هلال ماه رو به محاق مي‏رود، و ديگر نور ماه ديده نمي‏شود، گناهان ما را نير بي‌رمق و پنهان فرما! به گونه‌اي كه تا پايان ماه ديگر گناهي براي ما نمانده باشد و در هنگام «سلخ»؛ و نو شدن ماه، ما را نيز آراسته و نو نما.... 👤 آیت الله 🔹 ( صوت و متن جلسه در لینک زیر ) 📜 http://mesbahyazdi.ir/node/296 🆔 @sahife2
13940310-11514-192k.mp3
720.8K
🎥 زیبایی از شرح بر یک فقره کوتاه 🙏 إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ وَ لِسَاناً يُرْفَعُ إِلَيْكَ صِدْقُهُ وَ نَظَراً يُقَرِّبُهُ مِنْكَ حَقُّهُ 🙏 خدایا، قلبى به من عنایت کن، که اشتیاقش او را به تو نزدیک کند، و زبانى که صدقش به جانب تو بالا برده شود و نگاهى که حق بودن او را به تو نزدیک نماید، 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2