eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ اللهم وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِک مَخْرَجاً وَحِیاً 🔸 شاهد آن نیست که مویی و میانی دارد بنده طلعت آن باش که آنی دارد شیوه حور و پری گر چه لطیف است ولی خوبی آن است و لطافت که فلانی دارد چشمه چشم مرا ای گل خندان دریاب که به امید تو خوش آب روانی دارد گوی خوبی که برد از تو که خورشید آن جا نه سواریست که در دست عنانی دارد دل نشان شد سخنم تا تو قبولش کردی آری آری سخن عشق نشانی دارد خم ابروی تو در صنعت تیراندازی برده از دست هر آن کس که کمانی دارد در ره عشق نشد کس به یقین محرم راز هر کسی بر حسب فکر گمانی دارد با خرابات نشینان ز کرامات ملاف هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد مرغ زیرک نزند در چمنش پرده سرای هر بهاری که به دنباله خزانی دارد مدعی گو لغز و نکته به مفروش کلک ما نیز زبانی و بیانی دارد 🔅 برنامه ی روزانه دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ روح - بيماريهاى روحى‏ 1 📜 از قديم‏الايام تاكنون بيماريها را بر دو قسم مى‏دانستند: جسمى و روحى . بيماريهاى جسمى عبارت است از اختلالى كه در يكى از اعضاى بدن وارد شود بدون اينكه اختلالى در احساسات و ادراكات پديد آيد، مثل سل مثلًا. بيماريهاى روحى عبارت است از اختلالاتى كه در احساسات يا ادراكات انسان واقع شود و نظم آنها را بر هم مى‏زند، مثل ترسهاى بيجا، يأسهاى بيجا، خجلت و كم‏رويى (خجلت را كه ضعف نفس است نبايد با اشتباه كرد)، عصبانيتهاى بيجا، ميل به انزوا و گوشه‏گيرى، سوءظن و بدگمانى، وسواس، توهمات و تجسمات بيجا. اختلال روحى تا در احساسات است نام جنون ندارد، اما همينكه در ادراكات باشد جنون است. مجانين آنها هستند كه توهمات و تجسمات بيجا دارند. وسواس و همچنين سوءظن و بدگمانى را چون مربوط به قوه قضاوت است، مى‏توان از درجات جنون به حساب آورد. علماى اخلاق قديم تشبيهاً و مجازاً رذايل اخلاقى از قبيل تكبر و حسد و بخل و جبن و شره و جاه‏طلبى را بيمارى روحى، و علماى اخلاق را طبيبان روحى مى‏خواندند. امروز ثابت شده كه اين رذايل واقعاً بيمارى روحى است، يعنى ناشى از اختلالى در احساسات و ادراكات است و لهذا بدِ اخلاقى مفهوم خود را عوض كرده به بيمارى روحى. و نيز بايد علل خاص اين اختلالات را به دست آورد. معمولًا اين صفات را از عقده‏ها، و عقده‏ها را از محروميتها ناشى مى‏دانند. ممكن است علت يك بيمارى روحى سوء تربيت باشد. برتراند راسل در نوشته‏هاى خود زياد تكيه كرده بر اخلاق تابو، مى‏گويد نبايد كودك را گرفتار ترس و احتياط بى‏منطق كرد. مثلًا طفل ادرار مى‏كند او نمى‏داند و نمى‏فهمد كه چه بايد بكند. مادر طفل به او اخم‏ مى‏كند يا او را كتك مى‏زند. در نتيجه طفل هروقت تحت فشار طبيعت ادرار مى‏كند، يك ترس و وحشت او را فرا مى‏گيرد. وقتى هم كه بزرگ شد هرچند مى‏فهمد چرا نبايد روى فرش ادرار كند، مى‏فهمد كه ادرار در مستراح عيبى ندارد اما آثار ترس و وحشت اوليه از روح او زايل نمى‏شود. او معتقد است اخلاق هميشه بايد مقرون به منطق و استدلال نه ترس و وحشت- يعنى نه اينكه انسان بى‏دليل به حكم تلقين از عمل خود وحشت و نفرت داشته باشد- القا شود. به هرحال بيمارى روحى يعنى اختلال در احساسات و ادراكات، و گفتيم رذايل اخلاقى نيز داخل در اينهاست. بيماريهاى روحى ممكن است ريشه عصبى داشته باشد و با تقويت و اصلاح اعصاب اصلاح شود، و احياناً ممكن است ريشه عصبى نداشته باشد. روانكاوان مدعى هستند كه [به‏] بيماران روحى زيادى مخصوصاً در طبقه‏اى كه اختلال ادراكى دارند برخورده‏اند كه هيچ‏گونه ضايعه عصبى نداشته‏اند بلكه معلوم شده كه به اصطلاح روح فقط به خاطر آنكه خود را از شر اندوه مزاحمى خلاص كند توهمات و تجسماتى توليد مى‏كند كه به آنها دلخوش و سرگرم باشد. همچنين ثابت شده كه رذايل اخلاقى- كه قبلًا گفتيم آنها نيز نوعى اختلال در احساسات مى‏باشند- ريشه عصبى ندارند، همچنان كه اخلاق تابو كه راسل زياد از آن ياد مى‏كند نيز ريشه عصبى ندارد. بيماريهايى كه ريشه عصبى ندارد ممكن است از طريق روحى يعنى مثلًا با تلقين، يادآورى، ابراز و اظهار راز و غير اينها معالجه شود. گاهى يك بيمار را به خواب مصنوعى برده ودر خواب او را وادار به اظهار كرده‏اند و رازى كه روح او را رنج مى‏داده بيرون كشيده‏اند و بيمار از اين راه معالجه شده است . بيماريهايى كه ناشى از عقده‏هاى روحى است، راهش گشودن آن عقده‏هاست، مثل تكبر و حسادت و بخل و غيره. و اما بيماريهايى كه ناشى از ضعف و اختلال اعصاب است بايد از طريق معالجه اعصاب معالجه شود. هرچند بعضى از بيماريهاى عصبى مانند فلج نيز به واسطه عمليات خاص روحى معالجه شده است، يعنى يك حالت روحى از قبيل اراده شديد آن را معالجه كرده است. داستان محمد بن زكرياى رازى و اميرسامانى كه بوعلى در مبدأ و معاد آن را نقل مى‏كند از اين قبيل است. تأثيرات عجيبى كه در برخى دعاها براى خود ديده شده است كه بيمار در اثر دعا شفا يافته است از اين قبيل است . 👈 ادامه دارد .... 👤 استاد شهید مرتضی ره ✍️ يادداشتهاى استاد مطهرى، ج‏4، ص: 545 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ روح - بيماريهاى روحى‏ 2 📜 همچنين ثابت شده كه رذايل اخلاقى- كه قبلًا گفتيم آنها نيز نوعى اختلال در احساسات مى‏باشند- ريشه عصبى ندارند، همچنان كه اخلاق تابو كه راسل زياد از آن ياد مى‏كند نيز ريشه عصبى ندارد. بيماريهايى كه ريشه عصبى ندارد ممكن است از طريق روحى يعنى مثلًا با تلقين، يادآورى، ابراز و اظهار راز و غير اينها معالجه شود. گاهى يك بيمار را به خواب مصنوعى برده ودر خواب او را وادار به اظهار كرده‏اند و رازى كه روح او را رنج مى‏داده بيرون كشيده‏اند و بيمار از اين راه معالجه شده است . بيماريهايى كه ناشى از عقده‏هاى روحى است، راهش گشودن آن عقده‏هاست، مثل تكبر و حسادت و بخل و غيره. و اما بيماريهايى كه ناشى از ضعف و اختلال اعصاب است بايد از طريق معالجه اعصاب معالجه شود. هرچند بعضى از بيماريهاى عصبى مانند فلج نيز به واسطه عمليات خاص روحى معالجه شده است، يعنى يك حالت روحى از قبيل اراده شديد آن را معالجه كرده است. داستان محمد بن زكرياى رازى و اميرسامانى كه بوعلى در مبدأ و معاد آن را نقل مى‏كند از اين قبيل است. تأثيرات عجيبى كه در برخى دعاها براى خود ديده شده است كه بيمار در اثر دعا شفا يافته است از اين قبيل است . چند چيز است كه در تعديل حالت روحى و جلوگيرى از برخى بيماريهاى روحى مؤثر است از قبيل: عبادت ، كار، استراحت و لذت. در حديث است كه لازم است انسان وقت خود را به اين سه تقسيم كند . قرآن كريم مى‏فرمايد: وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى‏. عبادات آسايشگاههاى روحى مى‏باشند. عبادات در جلوگيرى و رفع بيماريهاى ناشى از اندوه زياد كه منجر به توهمات و تجسمات بيجا مى‏شود و همچنين در جلوگيرى و رفع بيماريهاى ناشى از اختلال در احساسات كه منشأ آنها محروميت و عقده باشد، زياد مؤثر است. اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ.* تجربه نشان داده است كه افراد سرگرم و دلخوش به عبادت كه به عبادت و مى‏پردازند روحشان از بار عقده‏ها خالى است. زيارتها، احسانها، ذكرها، يارب‏ها، يااللَّه‏ها، «يامن تحلّ به عقد المكاره» ها (دعای صحیفه سجادیه ) فوق‏العاده مفيد و مؤثر است. 👤 استاد شهید مرتضی ره ✍️ يادداشتهاى استاد مطهرى، ج‏4، ص: 545 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🔴 يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ اگر در زندگی ات گره هست، ببین خدا هم هست ؟! ⏹ دور گردون ، گر، دو روزی بر مراد ما نرفت دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور ✳️ دوستان با تکیه بر خداوند که تکیه گاهی مثل او نیست و توسل بر پاکانی که واسطه های فیض هستند و همچون آنان در پاکی و طهارت وجود ندارد و نیز با مشورت با صاحب نظران ، به آنچه تکلیفتان می باشد عمل نمایید و منتظر دستگیری حضرت حق باشید وبدانید که اگر گناه در زندگی وارد شود مشکلات را بدنبال دارد، وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى‏. سعی کنید وظائف دینی را انجام داده واز گناهان بطور کلی دوری نمائید تا مشکلات حل شود. دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " به وقت فرارسیدن " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در هنگام آمدن ماه رمضان: 🔹اللَّهُمَّ اشْحَنْهُ بِعِبَادَتِنَا إِيَّاكَ، وَ زَيِّنْ أَوْقَاتَهُ بِطَاعَتِنَا لَكَ، وَ أَعِنَّا فِى نَهَارِهِ عَلَى صِيَامِهِ، وَ فِى لَيْلِهِ عَلَى الصَّلاةِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَيْكَ، وَ الْخُشُوعِ لَكَ، وَ الذِّلَّةِ بَيْنَ يَدَيْكَ حَتَّى لا يَشْهَدَ نَهَارُهُ عَلَيْنَا بِغَفْلَةٍ، وَ لا لَيْلُهُ بِتَفْرِيطٍ🔹 🔸خدايا! اين ماه را از عبادت ما سرشار كن، و اوقات آن را به طاعت ما آراسته گردان، و روزهاى ما را به روزه يارى كن، و شب به نماز و زارى و لابه و نياز و خوارى پيش تو، اعانت فرما چنان كه روز گواه بر غفلت ما نباشد، و هيچ شب شاهد تقصير ما نگردد🔸 O God, fill this month with our worship of Thee, adorn its times with our obedience toward Thee, help us during its daytime with its fast, and in its night with prayer and pleading toward Thee, humility toward Thee, and lowliness before Thee, so that its daytime may not bear witness against our heedlessness, nor its night against our neglect! ☘️کانال انس با @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللَّهُمَّ اشْحَنْهُ بِعِبَادَتِنَا إِيَّاكَ وَ زَيِّنْ أَوْقَاتَهُ بِطَاعَتِنَا _ ....pdf
425.3K
🔹 خدايا! اين ماه را با بندگيمان براى حضرتت پُر كن، و اوقاتش را به طاعتمان براى وجود مباركت زينت ده، و در روزش ما را به روزه داشتن، و در شبش ما را به نماز و زارى به درگاهت، و فروتنى به پيشگاهت، و خوارى در برابرت يارى فرما تا روزش به غفلت ما از روزه، و شبش به كوتاهى ما از عبادت گواهى ندهد. 📜 انسان از نگاه اسلام، تركيبى از جسم و جان است. همان گونه كه جسم انسان براى تداوم وجود خويش نيازمند غذاهاى مادّى است. هويّت و حقيقت انسانى او نيز نيازمند غذاهاى معنوى از سنخ خود است. روشن است كه خداوند سبحان، ميهمانى رمضان را براى پذيرايى از جسم و وجود مادّى دوستانش فراهم نساخته است؛ چرا كه بدن‏هاى آنان مانند همه در ضيافت هميشگى خدايند. 🔴 ارزش عبادات در رمضان‏ 🔴 بحث‏هاى علمى در شب قدر 🔴 چشمان گريان در قيامت‏‏ دعا ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹 اللَّهُمَّ اشْحَنْهُ بِعِبَادَتِنَا إِيَّاكَ وَ زَيِّنْ أَوْقَاتَه‏ ... 🔹 درخواست يک ماه مالامال از اطاعت و عبادت 📜 در اين دعا حضرت مي‌فرمايد : خدايا اين ماه را سرشار از عبادت قرار بده، و با اطاعت و بندگي ما زينت ببخش. آيا به كار بردن واژه‌هاي «عبادت»؛ و «طاعت»، در اين فراز دعا تفنن در عبارت است، يا بين اين دو تفاوتى وجود دارد؟ «عبادت»؛ در فارسي به معناى «پرستش»؛ و از ماده «عبد»؛ است. شايد بندگى مفهوم روشن‌تري از اين دو واژه باشد. براساس تعاليم فرهنگ ديني و اسلامي، اگر انسان كارى انجام بدهد كه مفاد و مضمون آن اظهار بندگى در پيشگاه خدا باشد، عبادت به حساب مي‌آيد. اولين چيزى كه عبادت آن را القاء كرده و نشان مى‏دهد، آن است كه انسان با عبادت مثل نماز، ركوع، سجده، و عبادات ديگر اظهار بندگى مي‌كند. آيا طبيعت عبادات خود به خود نشانه بندگى است، يا اينكه احتياج به جعل و قرارداد و اعتبار دارد؟ بعيد نيست كه اين عبادات بدون اعتبار و جعل نباشد، گو اينكه يك نوع گرايشهاى فطرى نيز در آنها وجود دارد. .... 👤 آیت الله 🔹 ( صوت و متن جلسه در لینک زیر ) 📜 http://mesbahyazdi.ir/node/298 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/XKHl 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️دعای امام سجاد (علیه السلام) در روز (بلدالامین) 🙏بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ بِاللَّيْلِ مُظْلِماً بِقُدْرَتِهِ  وَ جَاءَ بِالنَّهَارِ مُبْصِراً بِرَحْمَتِهِ وَ كَسَانِي ضِيَاءَهُ وَ أَنَا فِي نِعْمَتِهِ  اللَّهُمَّ فَكَمَا أَبْقَيْتَنِي لَهُ فَأَبْقِنِي لِأَمْثَالِهِ  وَ صَلِّ عَلَى النَّبِيِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ  وَ لَا تَفْجَعْنِي فِيهِ وَ فِي غَيْرِهِ مِنَ اللَّيَالِي وَ الْأَيَّامِ بِارْتِكَابِ الْمَحَارِمِ وَ اكْتِسَابِ الْمَآثِمِ  وَ ارْزُقْنِي خَيْرَهُ وَ خَيْرَ مَا فِيهِ وَ خَيْرَ مَا بَعْدَهُ  وَ اصْرِفْ عَنِّي شَرَّهُ وَ شَرَّ مَا فِيهِ وَ شَرَّ مَا بَعْدَهُ  اللَّهُمَّ إِنِّي بِذِمَّةِ الْإِسْلَامِ أَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ  وَ بِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ أَعْتَمِدُ عَلَيْكَ  وَ بِمُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَسْتَشْفِعُ لَدَيْكَ  فَاعْرِفِ اللَّهُمَّ ذِمَّتِيَ الَّتِي رَجَوْتُ بِهَا قَضَاءَ حَاجَتِي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ  اللَّهُمَّ اقْضِ لِي فِي الْخَمِيسِ خَمْساً لَا يَتَّسِعُ لَهَا إِلَّا كَرَمُكَ وَ لَا يُطِيقُهَا إِلَّا نِعَمُكَ  سَلَامَةً أَقْوَى بِهَا عَلَى طَاعَتِكَ وَ عِبَادَةً أَسْتَحِقُّ بِهَا جَزِيلَ مَثُوبَتِكَ  وَ سَعَةً فِي الْحَالِ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلَالِ وَ أَنْ تُؤْمِنَنِي فِي مَوَاقِفِ الْخَوْفِ بِأَمْنِكَ  وَ تَجْعَلَنِي مِنْ طَوَارِقِ الْهُمُومِ وَ الْغُمُومِ فِي حِصْنِكَ  وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْهُ لِي شَافِعاً يَوْمَ الْقِيَامَةِ نَافِعاً إِنَّكَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ‏ 🌼کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ 🔸 جان بی جمال جانان میل جهان ندارد هر کس که این ندارد حقا که آن ندارد با هیچ کس نشانی زان دلستان ندیدم یا من خبر ندارم یا او نشان ندارد هر شبنمی در این ره صد بحر آتشین است دردا که این معما شرح و بیان ندارد سرمنزل فراغت نتوان ز دست دادن ای ساروان فروکش کاین ره کران ندارد چنگ خمیده قامت می‌خواندت به عشرت بشنو که پند پیران هیچت زیان ندارد ای دل طریق رندی از محتسب بیاموز مست است و در حق او کس این گمان ندارد احوال گنج قارون کایام داد بر باد در گوش دل فروخوان تا زر نهان ندارد گر خود رقیب شمع است اسرار از او بپوشان کان شوخ سربریده بند زبان ندارد کس در جهان ندارد یک بنده همچو زیرا که چون تو شاهی کس در جهان ندارد 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹 برمیگردیم به داستان پیر چنگی که اون نوازنده پیر در گورستان شهر از انتظار خسته و عاجز شد … ندایی در جان (حاکم وقت) طنین انداز شد که برو و بنده مارا از احتیاج رها کن ، بنده ای داریم عزیز و گرامی زود بلند شو و حرکت کن بسمت گورستان و هفتصد دینار باخود ببر و به او بده و با احترام فراوان بگو این مقدار را بگیر و بعد بهانه ای برایش بیاور و بگو این مقدار کم برای دستمزد نوازندگی تو …برو خرج کن وقتی تموم شد برگرد بنده‌ای داریم خاص و محترم سوی گورستان تو رنجه کن قدم 🔹 حاکم از این هیبت الهی از خواب بیدار و شد و کمر خدمت بست و سوی گورستان براه افتاد وقتی رسید اونجا کسیرو جز پیر چنگی ندید باخودش گفت شاید این شخص نباشد و بازهم بدنبال کسی دیگر گشت ولی غیر پیر مرد داستان ما کسی رو پیدا نکرد پس عمر زان هیبت آواز جست تا میان را بهر این خدمت ببست 🔹 حاکم اما بازم باور نکرد که این بنده مورد عنایت خداوند همون مطرب پیر و اوازه خوان باشه چونکه اون ندای الهی گفته بود بنده ای داریم صاف و سزاوار و فرخنده … مگر پیر چنگی میتونه همون مرد خدا باشه … مولانا در ادامه به ستایش و اعجاب اسرار خداوندی میپردازه … اینکه از ظاهر نمیشه قضاوت کرد و این قضاوتها به گمراهی منتج میشه … بسیاری از ما ادمها رو با شناخت قبلی که داریم و کارهایی که کردند قضاوت میکنیم و چه بسا که از حقیقت اونها بیخبریم و اگاه کامل خداوند عالم است گفت حق فرمود ما را بنده‌ایست صافی و شایسته و فرخنده‌ایست 🔹 اما حاکم بازهم یه دوری توی گورستان و زد پیدا نکرد با خودش گفت توی تاریکی هم روشن دلان زیادی وجود داره …اومد و با احترام و ادب اونجا نشست و ادسه کرد و پیر از خواب بیدار شد و تا حاکم را دید متعجب شد و ترسید و خواست که اونجارو ترک کنه و بخودش گفت ای داد خدایا چرا محتسب و حاکم مرا گیر انداخت ؟ بار دیگر گرد گورستان بگشت همچو آن شیر شکاری گرد دشت 🔹 حاکم همینکه نگاه به پیر چنگی کرد از زردی چهره او متوجه ترس و شرمساری او شد و گفت از من نترس که بشارت هایی از حضرت حق اورده ام … اینقدر خداوند از تو ستایش و تعریف کرد که حاکم را عاشق روی تو کرده است …پیش من بنشین و دوری مکن تا از اقبال بلندت برایت رازها بگویم چون نظر اندر رخ آن پیر کرد دید او را شرمسار و روی‌زرد 🔹 خداوند عالم برتو ای پیر چنگی سلام میفرستد… واحوالت را میپرسد و میگوید با رنج و غم بسیار چگونه سر میکنی بیا این مقدار اندک سیم وزر برای دستمزد خود را بگیر و خرج کن و بازهم اینجا بیاا… پیر قصه ما تا این سخنان از حاکم وقت شنید قلبش به طپش افتاد و دست خودش را گاز میگرفت و لباسش را برتن پاره می کرد و بانگ بر اورد که خدای بی مثال بس کن و اینهمه مرا شرمنده نکن که اب شدم از خجالت و شرمساری …. حق سلامت می‌کند می‌پرسدت چونی از رنج و غمان بی‌حدت 🔹 وقتی بسیار گریه کرد ازشدت درد چنگ خودش را بر زمین کوبید و خورد کرد و خطاب به چنگش گفت غرور ناشی از چیره دستی در نوازندگی و مشغول به تو بودن حجاب بین من و خداوند بوده و تو راهزن راه من بوده ایی و من هفتاد سال بتو مشغول بودم و اینک در محضر کمال حق رو سیاهم… و رو به خداوند میگه که ای خدای بسیار بخشنده و باوفا مرا بخاطر تلف کردن عمرم در راه اشتباه ببخش و بر من رحم اور …. که بخشید بمن عمری گرانبها که کسی قدر این زمانها را جز خود او نمیداند چون بسی بگریست و از حد رفت درد چنگ را زد بر زمین و خرد کرد 🔹 این فرصت گرانبهای عمر را بیهوده مشغول به غیر بودم و عمرم را صرف چگونگی نواختن چنگ برای اغیار بودم …آه که مشغول خود راه بودم و نه مشغول به مقصود راه …..وقتی که پرده های سوزناک عراق میزدم فراموش کرده بودم مقصود تویی و من در گیر دنیاا شدم …. افسوس که وقتی مست از مهارت نواختن حزن انگیز موسیقی بودم(تری زیر افکند خرد یکی از مقامات موسیقی حزن انگیز در دستگاه دوازده گانه است ) کشتزار دل من خشک شد و دل من بمُرد… پیر چنگی اهی از سر حسرت میکشه و ادامه میده که وای ازینکه درگیر مقامات بیست و چهار گانه موسیقی بودم و کاروان عشق بگذشت و روزهایم بیگاه شد و در گذشت خرج کردم عمر خود را دم بدم در دمیدم جمله را در زیر و بم 🔹 پیر چنگی ادامه میده که دادخواه من کسی نیست جز اویی که از رگ گردن بمن نزدیک تر است و از دست کسی دیگر کاری برنمیاید برای اینهمه افسوسی که میخورم برای فرصت از دست رفته …که این دوری و غفلت هردم از منیّت من بمن رسید پس اورا فقط میبینم چون این خودخواهی باعث این کم بودن من شد .. در ان وقت بفکر خود نیستی مثال وقتیکه کسی پولی بکسی دیگر میدهد و تمام حواس شخص متوجه کسیست که دارد زر را میشمرد تا به او بدهد .. پیر چنگی هم تماما محو خداوند که درمان دردش بود شد ای خدا فریاد زین فریادخواه داد خواهم نه ز کس زین دادخواه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ توصیه حضرت امام رضا (علیه السلام) برای روزهای پایانی 🔸 ابَوُالصّلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا (علیه السّلام) رفتم. حضرت فرمود: که اى ابوالصَّلْت اکثَر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است پس تدارک و تلافى کن در آن چه از این ماه مانده است تقصیرهایى را که در ایّام گذشته این ماه کرده اى و بر تو باد که بر آنچه نافع است براى تو رُو آورى و دعا و استغفار بسیار کن و تلاوت قرآن مجید بسیار کن و توبه کن به سوى خدا از گناهان خود تا آنکه چون ماه مبارک درآید خالص گردانیده باشى خود را براى خدا و مگذار در گردن خود امانت و حق کسى را مگر آنکه ادا کنى و مگذار در دل خود کینه کسى را مگر آنکه بیرون کنى و مگذار گناهى را که مى کرده اى مگر آنکه ترک کنى و از خدا بترس و توکّل کن بر خدا در پنهان و آشکار امور خود و هر که بر خدا توکّل کند خدا او را بس است . و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را: اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان. به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2