eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح امام خمینی ره جلسه 29 👤استاد رحمت الله علیه 👈 انشاءالله هر هفته ها این مباحث را با هم میشنویم ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز : 🔹و أَسْتَهْدِيكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اهْدِنِى🔹 🔸از تو هدايت مى خواهم، پس درود بر محمد و آل او فرست و مرا هدايت كن🔸 دعای ❇️ یه 👈 هر روز بعد از نماز با با عجل تجدید و پیمان کنیم👇 📜https://plink.ir/5YELV ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇🔈 به همراه روضه ی حضرت سلام الله علیها عربی 👤سید مصطفی (مداح ) ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
قم _مقبره الشهدا ☘️ همراهان عزیز، جمعه ها است. 👋 لطفا امروز کمی از کار و شبکه اجتماعی فاصله بگیرید. ❤️ همه اعضای به بودن شما کنارشون نیاز دارند. ✅ به احترام خانواده جمعه ها کانال تعطیل است *️⃣کانال انس با 🆔 @SAHIFE2
❇️ دعای بخش اول در حمد و ستايش خداوند عنوان اين دعا: التحميد الله عز و جل يعني در حمد و ستايش خداوند عزوجل است. اين دعا را امام (ع) با حمد و ستايش خداوند آغاز مي‏کند. و در قالب کلمات و عبارات گوناگون با مضامين عالي و عميق به پرستش معبود خويش مي‏پردازد. و از زبان دعا به بيان معارف الهي پرداخته و اعتقاد و بينش الهي انسان موحد را معرفي مي‏کند. از آنجا که امام معلم الهي انسان در تمامي ابعاد است، لذا دعاي امام نيز کلاس درس توحيد است. امام (ع) دعا را اينگونه آغاز مي‏فرمايند: الحمد لله الاول بلا اول کان قبله و الاخر بلا اخر يکون بعده. ستايش مخصوص خداست که هستي او اول در وجود و مبدء آفرينش است بي‏آنکه آن ذات ازلي را اول و ابتدائي باشد و آخر در وجود است بي‏آنکه آن حقيقت ابدي را آخر و انتهائي باشد. (يعني چون خداوند هستي ذاتي و ازلي و موجود سرمدي ابدي است هستي او اول و آخر ندارد و آغاز و انجام براي او متصور نمي‏باشد) و موجودي قبل از او و بعد از او نمي‏تواند باشد. زيرا خداوند خالق و آفريننده‏ي زمان است و بر قبل و بعد جهان احاطه دارد. سپس در ارتباط با عدم ديدن و مشاهده خداوند به وسيله حواس مي‏فرمايد: قصرت عن رويته ابصار الناظرين، ديده بينندگان از ديدنش قاصر است. زيرا خداوند جسم نبوده و مکان ندارد که کسي بتواند ذات اقدس او را نظاره کند. و آنگاه به آفرينش نظام هستي اشاره نموده و مي‏فرمايد: ابتدع بقدرته الخلق ابتداعا و اخترعهم علي مشيته اختراعا. خداوند جهان آفرينش را بدون نمونه و مثال قبلي به قدرت کامل خويش با اين نظم زيبا بيافريد، سپس آنان را در راه اراده و خواست خويشتن روان گردانيد. جهان آفرينش فعل خداست. و اين همه نقش عجب که بر در و ديوار وجود به يد قدرت و اراده ذات الهي به وجود آمده، نشانه‏ها و آيات هويداي وجود او هستند. و سپس با بيان حاکميت اراده خداوند بر جهان مي‏فرمايد: ثم سلک بهم طريق ارادته و بعثهم في سبيل محبته، سپس آنان را در راه اراده و خواست خويشتن روان گردانيد و در راه محبت و دوستي به خود برانگيخت. نظام آفرينش بر پايه‏ي محبت و عشق و اشتياق حق که در فطرت موجودات به وديعه گذاشته شده است آفريده شده و طبق مشيت الهي در تلاش و حرکت هستند. تنها يک اراده و خواست بر جهان حاکم است و آن اراده و خواست خداوند مي‏باشد. و آنگاه با توجه به اينکه رزق همه‏ي موجودات به يد قدرت خداست اينگونه ادامه مي‏فرمايد: جعل لکل روح منهم قوتا معلوما مقسوما من رزقه، لا ينقص من زاده ناقص، و لا يزيد من نقص منهم زائد، و از رزقي که عطا فرموده براي هر جانداري روزي معلومي قرار داده است، به هر کس از آنان فراخي و فراواني داده، کاهنده‏اي نمي‏کاهد، و هر که را کاسته، افزاينده‏اي نمي‏افزايد (جز خداوند کسي توانا نيست که آن را زياد و کم گرداند). 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای بخش دوم و سپس به مساله حيات و مرگ اشاره نموده و مي‏فرمايد: ثم ضرب له في الحيوه اجلا موقوتا، و نصب له امدا محدودا، پس از آن براي او ( هر يک از ايشان) در زندگي مدتي معلوم تعيين کرده و پايان معين قرار داده است. (معلوم کرده که هر يک از ايشان تا چه مدتي در دنيا زندگي خواهد کرد، که با روزهاي زندگيش به سوي آن پايان گام برمي‏دارد.) آنگاه به ذکر آيه 31 از سوره نجم پرداخته و مي‏فرمايد: ليجزي الذين اساوا بما عملوا و يجزي الذين احسنوا بالحسني، عدلا منه، تا کساني را که با کردارشان بد کرده و آنان را که با رفتار شايسته نيکويي نموده‏اند جزا دهد، و اين جزا (کيفر و پاداش) با عدالت و درستي از اوست. سپس به آيه 23 از سوره انبياء اشاره نموده و مي‏فرمايد: لا يسئل عما يفعل و هم يسئلون، از او نپرسند آنچه را که به جا مي‏آورد و از ( گفتار و کردار) ديگران بازپرسند. حال اگر مروري بر آنچه گفته شد داشته باشيم، مي‏بينيم امام سجاد (ع) در حين دعا به بيان معارف الهي و جهان‏بيني اسلامي مي‏پردازد و اعتقاد حقيقي و راستين به خداوند را بيان مي‏کند. و در آن دوران اختناق و تحت حکومت فاسد يزيد و ديگران که معارف اهل‏بيت (ع) فرصت گسترش و اشاعه کمتري داشت و دشمنان اسلام با به شهادت رساندن اباعبدالله الحسين عليه‏السلام به حساب خود آخرين مقاومتهاي علوي را از صحنه سياسي و اجتماعي جامعه محو کرده بودند. امام (ع) در قالب دعا معارف راستين الهي را بيان فرموده و توحيد و خداشناسي را آموزش مي‏دهد. توحيد، حاکميت اراده خداوند بر جهان، نظام منظم و حساب شده‏ي هستي، عدالت خداوند و حقيقت مرگ و حساب و کتاب پس از مرگ، از جمله موضوعاتي است که در فرازهاي آغازين دعاء اول صحيفه بيان شده است. 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای بخش سوم امام (ع) در فرازهاي ديگر دعا با ذکر نعمتهاي زير به حمد و ستايش خداوند مي‏پردازد: 1- نعمت شناخت خدا: و الحمد لله علي ما عرفنا من نفسه، و سپاس خداي را که خويشتن را به ما شناساند. 2- اخلاص در توحيد: و دلنا عليه من الاخلاص له في توحيده، و بر اخلاص در يگانگي و توحيدش راهنمائيمان فرمود. 3- دوري از شک و الحاد: و جنبنا من الالحاد و الشک في امره، و از عدول و کجروي و شک و دودلي در امر خود (معرفت ذات و صفات يا دين و احکامش) دورمان ساخت. 4- عطا کردن خلقت نيکو و روزي پاک: و الحمد لله الذي اختار لنا محاسن الخلق، و اجري علينا طيبات الرزق، سپاس خداي را که نيکوئيهاي آفرينش را براي ما برگزيد و روزيهاي پاکيزه (حلال) را براي ما روان (فراوان) گردانيد. 5- هدايت به سوي توبه: و الحمد لله الذي دلنا علي التوبه، و سپاس خداي را که ما را به (حقيقت) توبه و بازگشت (از گناه) راهنمايي کرد. البته چنانکه مي‏دانيم امام (ع) معصوم است و از گناه مبرا مي‏باشد. اما از آنجا که امامان (ع) معلم ما در تمام ابعاد هستند، يعني چه از نظر احکام و معارف و شناخت حلال و حرام و چه از نظر تعليم شيوه زندگي و بيان دستورات خداوند، و چه از نظر شيوه دعا کردن و پرستش خداوند در تمام جهات روش صحيح را به ما آموزش داده‏اند، لذا امام سجاد (ع) به ما روش دعا کردن و راز و نياز با خداوند را مي‏آموزد. اينکه هنگام دعا، چگونه آغاز کنيم، چه بگوئيم، چگونه مدح و ستايش خداوند را بيان کنيم، چگونه اظهار عجز و بندگي کنيم و از خدا چه بخواهيم و چگونه بخواهيم. امام (ع) براي ما درس پرستش و بندگي خداوند را بيان مي‏کند. و سپس در فرازي ديگر از دعا، به بيان معيار بدبختي و خوشبختي و هلاکت و سعادت پرداخته و مي‏فرمايد: فالهالک منا من هلک عليه، و السعيد منا من رغب اليه، پس بدبخت (زيانکار و شايسته‏ي عذاب) از ما کسي است که خدا را نافرماني کند، و نيکبخت و سعادتمند از ما کسي است که به او روي آورد (طبق اوامر و نواهيش رفتار نمايد). 👈 ادامه دارد .... ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا دعای بخش چهارم در انتهاي دعا، از خداوند درخواست مي‏کند که حمدي را به او ارزاني دارد که پاداش و نتيجه آن، توفيق اطاعت و فرمانبرداري از خدا و دريافت مغفرت او و کسب خشنودي او و راه بهشت و پناه از عذاب او باشد. و آنگاه در فراز آخر دعا، قرار گرفتن در زمره‏ي «سعداء» و «اولياء» و «شهداء» را از خداوند درخواست نموده و مي‏فرمايد: حمدا نسعد به في السعداء من اوليائه، و نصير به في نظم الشهداء بسيوف اعدائه، انه ولي حميد. حمد و سپاسي که ما به آن حمد سعادت يابيم تا در زمره‏ي اهل سعادت از اولياء حق و دوستان خدا باشيم و در صف شهيدان به شمشير دشمنان خدا محشور شويم (و ما به حمد و ثناي حق از لطف و کرمش تمام اين حوائج را مي‏طلبيم) که البته او ولي خلق و ستوده شده است. امام (ع) در عبارت آخر اين دعا، جهت‏گيري و جبهه‏گيري حق در برابر باطل را به وضوح ترسيم مي‏کنند، و در قالب دعا موضعگيري خودشان را نشان مي‏دهند و درخواست قرار گرفتن در جبهه‏ي حق يعني جبهه‏ي اولياء الله و مبارزان راه خدا را به ما آموزش مي‏دهند. امام (ع) شهادت با شمشير، در راه خدا را بزرگترين سعادت شمرده و آن را از خداوند درخواست مي‏کند. شهادتي چون پدر بزرگوارشان اباعبدالله الحسين عليه‏السلام که با فرزندان و ياران و اصحاب باوفايش در راه پاسداري از حريم دين به آن نائل شدند. ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
👆با سلام به دلیل درخواست تعدادی از دوستان ، انشاالله تحت این عنوان ( ) سعی میشود کل صحیفه سجادیه بمرور بارگذاری شود که به نظر می رسد با تکمیل آن در آینده ضمن آنکه بسیار کاربردی و مختصر و مفید است ، آرشیو خوبی در کانال برای علاقه مندان ایجاد شود .... لطفا این بخش را حتما با دقت مطالعه و در حد امکان نشر دهید .... التماس دعا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/TXfZ6s2I 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ الَّذينَ يَتَّبِعونَ الرَّسولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذي يَجِدونَهُ مَكتوبًا عِندَهُم فِي التَّوراةِ وَالإِنجيلِ ( اعراف 158 ) ✍️ ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد دل رمیده ما را رفیق و مونس شد نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد به بوی او دل بیمار عاشقان چو صبا فدای عارض نسرین و چشم نرگس شد به صدر مصطبه‌ام می‌نشاند اکنون دوست گدای شهر نگه کن که میر مجلس شد خیال آب خضر بست و جام اسکندر به جرعه نوشی سلطان ابوالفوارس شد طربسرای محبت کنون شود معمور که طاق ابروی یار منش مهندس شد لب از ترشح می پاک کن برای خدا که خاطرم به هزاران گنه موسوس شد کرشمه تو شرابی به عاشقان پیمود که علم بی‌خبر افتاد و عقل بی‌حس شد چو زر عزیز وجود است نظم من آری قبول دولتیان کیمیای این مس شد ز راه میکده یاران عنان بگردانید چرا که از این راه رفت و مفلس شد 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ پیامبر اُمّی توصیفی قرآنی برای حضرت محمد(ص) و به معنای پیامبری که درس نخوانده و ناآشنا به خواندن و نوشتن بوده است. قرآن، اُمی بودن را از صفاتی می‌داند که پیامبر اسلام در تورات و انجیل به آن‌ها معرفی شده است. نظر مشهور راجع به بیت اول ودوم غزل فوق آنست که اشاره به رسول گرامی اسلام صل الله و امی بودن او دارد ( استاد شهید مرتضی ) 👇 📔 http://wiki.ahlolbait.com/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1_%D8%A7%D9%85%DB%8C_(%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
📔 کتاب استاد شهید مرتضی کتاب پیامبر امّى، مقاله‌اى است به قلم متفکر شهید آیت‌اللّه‌ مرتضى مطهرى که جهت رفع شبهات القاءشده در اطراف زندگانى رسول اکرم صلى‌الله‌علیه‌ و‌ آله تهیه گردیده است.. امّى بودن پیامبر اسلام، از مسلّمات قطعى تاریخ است که در قرآن کریم هم بدان اشاره شده است. در کتاب پیامبر امّى، استاد شهید مطهرى تفسیر کلمه «امّى» را از دیدگاه مفسران اسلامى برشمرده و با استشهاد به آیات قرآن، تفسیر صحیح را بیان کرده‌اند و از این راه به اتهامات مغرضانه مخالفان نیز به نحو مستدل و منطقى پاسخ داده‌اند. برخى عناوین مباحث مطرح شده عبارتند از: رسول درس ناخوانده، ادعاى عجیب، اتهام مخالفان. در فصل پایانى تحت عنوان «نتیجه» به جمع‌بندى از مطالب کتاب پرداخته شده است. 📲دانلود پی دی اف و صوتی👇 📔 https://fidibo.com/book/66168-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%85%DB%8C 🔈 https://plink.ir/Mwqb7 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ حکایت رفتن در خدمت شیر به شكار قسمت دوم 👈گفت شیر ای گرگ این را بخش کن معدلت را نو کن ای گرگ کهن نایب من باش در قسمت‌گری تا پدید آید که تو چه گوهری گفت ای شه گاو وحشی بخش تست آن بزرگ و تو بزرگ و زفت و چست بز مرا که بز میانه‌ست و وسط روبها خرگوش بستان بی غلط شیر گفت ای گرگ چون گفتی بگو چونک من باشم تو گویی ما و تو گرگ خود چه سگ بود کو خویش دید پیش چون من شیر بی مثل و ندید گفت پیش آ ای خری کو خود خرید پیشش آمد پنجه زد او را درید چون ندیدش مغز و تدبیر رشید در سیاست پوستش از سر کشید گفت چون دید منت ز خود نبرد این چنین جان را بباید زار مرد چون نبودی فانی اندر پیش من فضل آمد مر ترا گردن زدن کل شیء هالک جز وجه او چون نه‌ای در وجه او هستی مجو هر که اندر وجه ما باشد فنا کل شیء هالک نبود جزا زانک در الاست او از لا گذشت هر که در الاست او فانی نگشت هر که بر در او من و ما می‌زند رد بابست او و بر لا می‌تند 🔅 برنامه ی - - 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
👈 در بخش اول داستان تا به آنجا رسیدیم که شیر به کوته فکری آنها می خندید و با خود فکر میکرد که جهان را از ننگ آن افراد پاکیزه می کنم تا همه از این داستان عبرت بگیرند. شیر به گرگ گفت: ای گرگ این شکارها را میان ما قسمت کن، ای گرگ سالمند، عدالت خودت را نشان بده. به هنگام تقسیم تو جانشین من باش تا گوهر و اصل ذاتت، شناخته و معلوم گردد که تو چه اصل و خمیر مایه ای داری؟ گرگ گفت: ای شاه و سلطان جنگل، گاو وحشی قسمت تو باشد، زیرا گاو وحشی بزرگ است و تو نیز بزرگ و سترگ و چالاکی. ولی این بز هم سهم من باشد که اندامی میانه و متوسط دارد، از این رو مناسب حال من است و ای روباه قسمت تو نیز همین خرگوش است، آن را بگیر بی آنکه خطایی مرتکب شوی. شیر به گرگ گفت: چه گفتی؟ یک بار دیگر سخنت را تکرار کن. با چه گستاخی و جراتی این حرف ها را زدی؟ بگو ببینم در جایی که من حضور داشته باشم تو با چه جراتی اظهار وجود می کنی و از خود بینی و "مایی" و "تویی" دم میزنی؟ گرگ چه سگی است که در حضور شیر بی مانندی مثل من اظهار وجود کند؟ شیر به گرگ گفت: پیش بیا ای خری که خودپسندی داری و قاتل خود هستی. وقتی که گرگ جلوی شیر رفت او پنجه بر وی زد و هلاکش نمود. شیر به این دلیل گرگ را کشت چون گرگ فاقد عقل و تدبیر بود. پس به عنوان مجازات او پوستش را کند. شیر گفت: چون جود من را ندیدی و این وجود قاهر من، تو را از وجود موهوم و مجازی ات فانی نکرد، باید اینطور به خواری بمیری. چونکه در محضر من فانی نشدی و از موجودیت عاریتی و اضافی ات دست نشستی، لذا فضل من چنین اقتضا کرد که گردن تو را بزنم و تو را از این جسم مجازی ات رها سازم. همه چیز فنا می شود به جز ذات خداوند و تا وقتی که وجود خودت را در هستی خدا فانی نکرده ای بقا و هستی نباید بخواهی. زیرا در اینجا هستی در نیستی و فانی شدن است. هر کس و هر چه در ذات ما فانی شود، شامل این قائده نمیشود که: همه چیز رو به نیستی می رود. یعنی تو با فانی شدن در ذات حق، مثل او جاودانه میشوی. هر کس که از قلمرو لا ( نیست شدن وجود موهوم) بگذرد، یعنی به مقام فنا برسد، وارد مرتبه الّا ( بقای بعد از فنا) می گردد و هر که به این مرتبه شریف برسد دیگر فنا او را نمیگیرد. زیرا به هستی محض رسیده است. هر کس که بر در خانه خدا برسد و دم از "من" و "ما" بزند، آن شخص مردود درگاه الهی خواهد بود و مقهور نیستی می گردد. 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️کل شیء هالک جز وجه او چون نه‌ای در وجه او هستی مجو هر که اندر وجه ما باشد فنا کل شیء هالک نبود جزا زانک در الاست او از لا گذشت هر که در الاست او فانی نگشت هر که بر در او من و ما می‌زند رد بابست او و بر لا می‌تند 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2