قم _مقبره الشهدا #کوه_خضر
#جمعه #روز_جمعه
☘️ همراهان عزیز، جمعه ها #روز_خانواده است.
👋 لطفا امروز کمی از کار و شبکه اجتماعی فاصله بگیرید.
❤️ همه اعضای #خانواده به بودن شما کنارشون نیاز دارند.
✅ به احترام خانواده جمعه ها کانال تعطیل است
*️⃣کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @SAHIFE2
❇️ #محتواي_دعا
دعای #اول
بخش اول
در حمد و ستايش خداوند
عنوان اين دعا:
التحميد الله عز و جل يعني در حمد و ستايش خداوند عزوجل است.
اين دعا را امام (ع) با حمد و ستايش خداوند آغاز ميکند. و در قالب کلمات و عبارات گوناگون با مضامين عالي و عميق به پرستش معبود خويش ميپردازد. و از زبان دعا به بيان معارف الهي پرداخته و اعتقاد و بينش الهي انسان موحد را معرفي ميکند. از آنجا که امام معلم الهي انسان در تمامي ابعاد است، لذا دعاي امام نيز کلاس درس توحيد است.
امام (ع) دعا را اينگونه آغاز ميفرمايند:
الحمد لله الاول بلا اول کان قبله و الاخر بلا اخر يکون بعده. ستايش مخصوص خداست که هستي او اول در وجود و مبدء آفرينش است بيآنکه آن ذات ازلي را اول و ابتدائي باشد و آخر در وجود است بيآنکه آن حقيقت ابدي را آخر و انتهائي باشد. (يعني چون خداوند هستي ذاتي و ازلي و موجود سرمدي ابدي است هستي او اول و آخر ندارد و آغاز و انجام براي او متصور نميباشد) و موجودي قبل از او و بعد از او نميتواند باشد. زيرا خداوند خالق و آفرينندهي زمان است و بر قبل و بعد جهان احاطه دارد.
سپس در ارتباط با عدم ديدن و مشاهده خداوند به وسيله حواس ميفرمايد:
قصرت عن رويته ابصار الناظرين، ديده بينندگان از ديدنش قاصر است. زيرا خداوند جسم نبوده و مکان ندارد که کسي بتواند ذات اقدس او را نظاره کند.
و آنگاه به آفرينش نظام هستي اشاره نموده و ميفرمايد:
ابتدع بقدرته الخلق ابتداعا و اخترعهم علي مشيته اختراعا. خداوند جهان آفرينش را بدون نمونه و مثال قبلي به قدرت کامل خويش با اين نظم زيبا بيافريد، سپس آنان را در راه اراده و خواست خويشتن روان گردانيد.
جهان آفرينش فعل خداست. و اين همه نقش عجب که بر در و ديوار وجود به يد قدرت و اراده ذات الهي به وجود آمده، نشانهها و آيات هويداي وجود او هستند. و سپس با بيان حاکميت اراده خداوند بر جهان ميفرمايد:
ثم سلک بهم طريق ارادته و بعثهم في سبيل محبته، سپس آنان را در راه اراده و خواست خويشتن روان گردانيد و در راه محبت و دوستي به خود برانگيخت.
نظام آفرينش بر پايهي محبت و عشق و اشتياق حق که در فطرت موجودات به وديعه گذاشته شده است آفريده شده و طبق مشيت الهي در تلاش و حرکت هستند. تنها يک اراده و خواست بر جهان حاکم است و آن اراده و خواست خداوند ميباشد. و آنگاه با توجه به اينکه رزق همهي موجودات به يد قدرت خداست اينگونه ادامه ميفرمايد:
جعل لکل روح منهم قوتا معلوما مقسوما من رزقه، لا ينقص من زاده ناقص، و لا يزيد من نقص منهم زائد، و از رزقي که عطا فرموده براي هر جانداري روزي معلومي قرار داده است، به هر کس از آنان فراخي و فراواني داده، کاهندهاي نميکاهد، و هر که را کاسته، افزايندهاي نميافزايد (جز خداوند کسي توانا نيست که آن را زياد و کم گرداند).
👈 ادامه دارد ....
#محتواي_دعا_اول
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا
دعای #اول
بخش دوم
و سپس به مساله حيات و مرگ اشاره نموده و ميفرمايد:
ثم ضرب له في الحيوه اجلا موقوتا، و نصب له امدا محدودا، پس از آن براي او ( هر يک از ايشان) در زندگي مدتي معلوم تعيين کرده و پايان معين قرار داده است. (معلوم کرده که هر يک از ايشان تا چه مدتي در دنيا زندگي خواهد کرد، که با روزهاي زندگيش به سوي آن پايان گام برميدارد.)
آنگاه به ذکر آيه 31 از سوره نجم پرداخته و ميفرمايد:
ليجزي الذين اساوا بما عملوا و يجزي الذين احسنوا بالحسني، عدلا منه، تا کساني را که با کردارشان بد کرده و آنان را که با رفتار شايسته نيکويي نمودهاند جزا دهد، و اين جزا (کيفر و پاداش) با عدالت و درستي از اوست.
سپس به آيه 23 از سوره انبياء اشاره نموده و ميفرمايد:
لا يسئل عما يفعل و هم يسئلون، از او نپرسند آنچه را که به جا ميآورد و از ( گفتار و کردار) ديگران بازپرسند.
حال اگر مروري بر آنچه گفته شد داشته باشيم، ميبينيم امام سجاد (ع) در حين دعا به بيان معارف الهي و جهانبيني اسلامي ميپردازد و اعتقاد حقيقي و راستين به خداوند را بيان ميکند.
و در آن دوران اختناق و تحت حکومت فاسد يزيد و ديگران که معارف اهلبيت (ع) فرصت گسترش و اشاعه کمتري داشت و دشمنان اسلام با به شهادت رساندن اباعبدالله الحسين عليهالسلام به حساب خود آخرين مقاومتهاي علوي را از صحنه سياسي و اجتماعي جامعه محو کرده بودند. امام (ع) در قالب دعا معارف راستين الهي را بيان فرموده و توحيد و خداشناسي را آموزش ميدهد.
توحيد، حاکميت اراده خداوند بر جهان، نظام منظم و حساب شدهي هستي، عدالت خداوند و حقيقت مرگ و حساب و کتاب پس از مرگ، از جمله موضوعاتي است که در فرازهاي آغازين دعاء اول صحيفه بيان شده است.
👈 ادامه دارد ....
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا
دعای #اول
بخش سوم
امام (ع) در فرازهاي ديگر دعا با ذکر نعمتهاي زير به حمد و ستايش خداوند ميپردازد:
1- نعمت شناخت خدا: و الحمد لله علي ما عرفنا من نفسه، و سپاس خداي را که خويشتن را به ما شناساند.
2- اخلاص در توحيد: و دلنا عليه من الاخلاص له في توحيده، و بر اخلاص در يگانگي و توحيدش راهنمائيمان فرمود.
3- دوري از شک و الحاد: و جنبنا من الالحاد و الشک في امره، و از عدول و کجروي و شک و دودلي در امر خود (معرفت ذات و صفات يا دين و احکامش) دورمان ساخت.
4- عطا کردن خلقت نيکو و روزي پاک: و الحمد لله الذي اختار لنا محاسن الخلق، و اجري علينا طيبات الرزق، سپاس خداي را که نيکوئيهاي آفرينش را براي ما برگزيد و روزيهاي پاکيزه (حلال) را براي ما روان (فراوان) گردانيد.
5- هدايت به سوي توبه: و الحمد لله الذي دلنا علي التوبه، و سپاس خداي را که ما را به (حقيقت) توبه و بازگشت (از گناه) راهنمايي کرد. البته چنانکه ميدانيم امام (ع) معصوم است و از گناه مبرا ميباشد. اما از آنجا که امامان (ع) معلم ما در تمام ابعاد هستند، يعني چه از نظر احکام و معارف و شناخت حلال و حرام و چه از نظر تعليم شيوه زندگي و بيان دستورات خداوند، و چه از نظر شيوه دعا کردن و پرستش خداوند در تمام جهات روش صحيح را به ما آموزش دادهاند، لذا امام سجاد (ع) به ما روش دعا کردن و راز و نياز با خداوند را ميآموزد. اينکه هنگام دعا، چگونه آغاز کنيم، چه بگوئيم، چگونه مدح و ستايش خداوند را بيان کنيم، چگونه اظهار عجز و بندگي کنيم و از خدا چه بخواهيم و چگونه بخواهيم. امام (ع) براي ما درس پرستش و بندگي خداوند را بيان ميکند. و سپس در فرازي ديگر از دعا، به بيان معيار بدبختي و خوشبختي و هلاکت و سعادت پرداخته و ميفرمايد: فالهالک منا من هلک عليه، و السعيد منا من رغب اليه، پس بدبخت (زيانکار و شايستهي عذاب) از ما کسي است که خدا را نافرماني کند، و نيکبخت و سعادتمند از ما کسي است که به او روي آورد (طبق اوامر و نواهيش رفتار نمايد).
👈 ادامه دارد ....
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا
دعای #اول
بخش چهارم
در انتهاي دعا، از خداوند درخواست ميکند که حمدي را به او ارزاني دارد که پاداش و نتيجه آن، توفيق اطاعت و فرمانبرداري از خدا و دريافت مغفرت او و کسب خشنودي او و راه بهشت و پناه از عذاب او باشد.
و آنگاه در فراز آخر دعا، قرار گرفتن در زمرهي «سعداء» و «اولياء» و «شهداء» را از خداوند درخواست نموده و ميفرمايد:
حمدا نسعد به في السعداء من اوليائه، و نصير به في نظم الشهداء بسيوف اعدائه، انه ولي حميد.
حمد و سپاسي که ما به آن حمد سعادت يابيم تا در زمرهي اهل سعادت از اولياء حق و دوستان خدا باشيم و در صف شهيدان به شمشير دشمنان خدا محشور شويم (و ما به حمد و ثناي حق از لطف و کرمش تمام اين حوائج را ميطلبيم) که البته او ولي خلق و ستوده شده است.
امام (ع) در عبارت آخر اين دعا، جهتگيري و جبههگيري حق در برابر باطل را به وضوح ترسيم ميکنند، و در قالب دعا موضعگيري خودشان را نشان ميدهند و درخواست قرار گرفتن در جبههي حق يعني جبههي اولياء الله و مبارزان راه خدا را به ما آموزش ميدهند.
امام (ع) شهادت با شمشير، در راه خدا را بزرگترين سعادت شمرده و آن را از خداوند درخواست ميکند. شهادتي چون پدر بزرگوارشان اباعبدالله الحسين عليهالسلام که با فرزندان و ياران و اصحاب باوفايش در راه پاسداري از حريم دين به آن نائل شدند.
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
❇️ #محتواي_دعا دعای #اول بخش اول در حمد و ستايش خداوند عنوان اين دعا: التحميد الله عز و جل يعني
👆با سلام به دلیل درخواست تعدادی از دوستان ، انشاالله تحت این عنوان ( #محتوای_دعا ) سعی میشود کل صحیفه سجادیه بمرور بارگذاری شود که به نظر می رسد با تکمیل آن در آینده ضمن آنکه بسیار کاربردی و مختصر و مفید است ، آرشیو خوبی در کانال برای علاقه مندان ایجاد شود .... لطفا این بخش را حتما با دقت مطالعه و در حد امکان نشر دهید .... التماس دعا
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_445
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #شنبه
👉🏻 1da.ir/TXfZ6s2I
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ الَّذينَ يَتَّبِعونَ الرَّسولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذي يَجِدونَهُ مَكتوبًا عِندَهُم فِي التَّوراةِ وَالإِنجيلِ ( اعراف 158 )
✍️ ستارهای بدرخشید و ماه مجلس شد
دل رمیده ما را رفیق و مونس شد
نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت
به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد
به بوی او دل بیمار عاشقان چو صبا
فدای عارض نسرین و چشم نرگس شد
به صدر مصطبهام مینشاند اکنون دوست
گدای شهر نگه کن که میر مجلس شد
خیال آب خضر بست و جام اسکندر
به جرعه نوشی سلطان ابوالفوارس شد
طربسرای محبت کنون شود معمور
که طاق ابروی یار منش مهندس شد
لب از ترشح می پاک کن برای خدا
که خاطرم به هزاران گنه موسوس شد
کرشمه تو شرابی به عاشقان پیمود
که علم بیخبر افتاد و عقل بیحس شد
چو زر عزیز وجود است نظم من آری
قبول دولتیان کیمیای این مس شد
ز راه میکده یاران عنان بگردانید
چرا که #حافظ از این راه رفت و مفلس شد
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
◀️ پیامبر اُمّی توصیفی قرآنی برای حضرت محمد(ص) و به معنای پیامبری که درس نخوانده و ناآشنا به خواندن و نوشتن بوده است. قرآن، اُمی بودن را از صفاتی میداند که پیامبر اسلام در تورات و انجیل به آنها معرفی شده است.
نظر مشهور راجع به بیت اول ودوم غزل فوق آنست که اشاره به رسول گرامی اسلام صل الله و امی بودن او دارد ( #کتاب #پیامبر_امی استاد شهید مرتضی #مطهری ) 👇
📔 http://wiki.ahlolbait.com/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1_%D8%A7%D9%85%DB%8C_(%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8)
#حافظ_غزل_167 #پیامبر_امی
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ الَّذينَ يَتَّبِعونَ الرَّسولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذي يَجِدونَهُ مَكتوبًا عِندَهُم فِي
📔 #معرفی کتاب #پیامبر_امی
استاد شهید مرتضی #مطهری
کتاب پیامبر امّى، مقالهاى است به قلم متفکر شهید آیتاللّه مرتضى مطهرى که جهت رفع شبهات القاءشده در اطراف زندگانى رسول اکرم صلىاللهعلیه و آله تهیه گردیده است..
امّى بودن پیامبر اسلام، از مسلّمات قطعى تاریخ است که در قرآن کریم هم بدان اشاره شده است. در کتاب پیامبر امّى، استاد شهید مطهرى تفسیر کلمه «امّى» را از دیدگاه مفسران اسلامى برشمرده و با استشهاد به آیات قرآن، تفسیر صحیح را بیان کردهاند و از این راه به اتهامات مغرضانه مخالفان نیز به نحو مستدل و منطقى پاسخ دادهاند. برخى عناوین مباحث مطرح شده عبارتند از: رسول درس ناخوانده، ادعاى عجیب، اتهام مخالفان. در فصل پایانى تحت عنوان «نتیجه» به جمعبندى از مطالب کتاب پرداخته شده است.
📲دانلود پی دی اف و صوتی👇
📔 https://fidibo.com/book/66168-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%85%DB%8C
🔈 https://plink.ir/Mwqb7
#حافظ_غزل_167
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ حکایت رفتن #گرگ_و_روباه در خدمت شیر به شكار
قسمت دوم
👈گفت شیر ای گرگ این را بخش کن
معدلت را نو کن ای گرگ کهن
نایب من باش در قسمتگری
تا پدید آید که تو چه گوهری
گفت ای شه گاو وحشی بخش تست
آن بزرگ و تو بزرگ و زفت و چست
بز مرا که بز میانهست و وسط
روبها خرگوش بستان بی غلط
شیر گفت ای گرگ چون گفتی بگو
چونک من باشم تو گویی ما و تو
گرگ خود چه سگ بود کو خویش دید
پیش چون من شیر بی مثل و ندید
گفت پیش آ ای خری کو خود خرید
پیشش آمد پنجه زد او را درید
چون ندیدش مغز و تدبیر رشید
در سیاست پوستش از سر کشید
گفت چون دید منت ز خود نبرد
این چنین جان را بباید زار مرد
چون نبودی فانی اندر پیش من
فضل آمد مر ترا گردن زدن
کل شیء هالک جز وجه او
چون نهای در وجه او هستی مجو
هر که اندر وجه ما باشد فنا
کل شیء هالک نبود جزا
زانک در الاست او از لا گذشت
هر که در الاست او فانی نگشت
هر که بر در او من و ما میزند
رد بابست او و بر لا میتند
#مثنوی_معنوی_143
🔅 برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
❇️ حکایت رفتن #گرگ_و_روباه در خدمت شیر به شكار قسمت دوم 👈گفت شیر ای گرگ این را بخش کن معدلت را
👈 در بخش اول داستان تا به آنجا رسیدیم که شیر به کوته فکری آنها می خندید و با خود فکر میکرد که جهان را از ننگ آن افراد پاکیزه می کنم تا همه از این داستان عبرت بگیرند.
شیر به گرگ گفت: ای گرگ این شکارها را میان ما قسمت کن، ای گرگ سالمند، عدالت خودت را نشان بده. به هنگام تقسیم تو جانشین من باش تا گوهر و اصل ذاتت، شناخته و معلوم گردد که تو چه اصل و خمیر مایه ای داری؟
گرگ گفت: ای شاه و سلطان جنگل، گاو وحشی قسمت تو باشد، زیرا گاو وحشی بزرگ است و تو نیز بزرگ و سترگ و چالاکی. ولی این بز هم سهم من باشد که اندامی میانه و متوسط دارد، از این رو مناسب حال من است و ای روباه قسمت تو نیز همین خرگوش است، آن را بگیر بی آنکه خطایی مرتکب شوی.
شیر به گرگ گفت: چه گفتی؟ یک بار دیگر سخنت را تکرار کن. با چه گستاخی و جراتی این حرف ها را زدی؟ بگو ببینم در جایی که من حضور داشته باشم تو با چه جراتی اظهار وجود می کنی و از خود بینی و "مایی" و "تویی" دم میزنی؟
گرگ چه سگی است که در حضور شیر بی مانندی مثل من اظهار وجود کند؟
شیر به گرگ گفت: پیش بیا ای خری که خودپسندی داری و قاتل خود هستی. وقتی که گرگ جلوی شیر رفت او پنجه بر وی زد و هلاکش نمود.
شیر به این دلیل گرگ را کشت چون گرگ فاقد عقل و تدبیر بود. پس به عنوان مجازات او پوستش را کند.
شیر گفت: چون جود من را ندیدی و این وجود قاهر من، تو را از وجود موهوم و مجازی ات فانی نکرد، باید اینطور به خواری بمیری.
چونکه در محضر من فانی نشدی و از موجودیت عاریتی و اضافی ات دست نشستی، لذا فضل من چنین اقتضا کرد که گردن تو را بزنم و تو را از این جسم مجازی ات رها سازم.
همه چیز فنا می شود به جز ذات خداوند و تا وقتی که وجود خودت را در هستی خدا فانی نکرده ای بقا و هستی نباید بخواهی. زیرا در اینجا هستی در نیستی و فانی شدن است.
هر کس و هر چه در ذات ما فانی شود، شامل این قائده نمیشود که: همه چیز رو به نیستی می رود. یعنی تو با فانی شدن در ذات حق، مثل او جاودانه میشوی.
هر کس که از قلمرو لا ( نیست شدن وجود موهوم) بگذرد، یعنی به مقام فنا برسد، وارد مرتبه الّا ( بقای بعد از فنا) می گردد و هر که به این مرتبه شریف برسد دیگر فنا او را نمیگیرد. زیرا به هستی محض رسیده است.
هر کس که بر در خانه خدا برسد و دم از "من" و "ما" بزند، آن شخص مردود درگاه الهی خواهد بود و مقهور نیستی می گردد.
#مثنوی_معنوی_143
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️کل شیء هالک جز وجه او
چون نهای در وجه او هستی مجو
هر که اندر وجه ما باشد فنا
کل شیء هالک نبود جزا
زانک در الاست او از لا گذشت
هر که در الاست او فانی نگشت
هر که بر در او من و ما میزند
رد بابست او و بر لا میتند
#مثنوی_معنوی_143
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_143
دعای #بیست_پنجم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
"برای #فرزند انشان"
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_بیست_پنجم_7
دعای سیدالساجدین (ع ) برای #فرزند انشان:
🔹 إنْ هَمَمْنَا بِفَاحِشَةٍ شَجَّعَنَا عَلَيْهَا، وَ إِنْ هَمَمْنَا بِعَمَلٍ صَالِحٍ ثَبَّطَنَا عَنْهُ، يَتَعَرَّضُ لَنَا بِالشَّهَوَاتِ، وَ يَنْصِبُ لَنَا بِالشُّبُهَاتِ، إِنْ وَعَدَنَا كَذَبَنَا، وَ إِنْ مَنَّانَا أَخْلَفَنَا، وَ إِلا تَصْرِفْ عَنَّا كَيْدَهُ يُضِلَّنَا، وَ إِلا تَقِنَا خَبَالَهُ يَسْتَزِلَّنَا🔹
🔸اگر آهنگ كارى زشت كنيم ما را دلير مى گرداند، و چون قصد كار نيك كنيم ما را باز مى دارد. خواهش هاى دل را پيش نظرما جلوه مى دهد و در راه عقايد ما شبهه مى اندازد. به وعده خود وفا نمى كند و آرزوهاى ما را برآورده نمى سازد، و اگر فريب او را از ما باز نگردانى، ما را گمراه خواهد كرد و اگر از تباهى او نگاهمان ندارى ما را دچار لغزش مى نمايد🔸
#بیست_پنجم
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2