#شیخ_مرتضی_انصاری (ره)
نجف - باب القبله حرم مطهر حضرت امیر المومنین علیه السلام
رحمت الله علیه
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امانتهای_زندگی_من ۵ 💚
👤 استاد #شجاعی
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امانتهای_زندگی_من ۶ 💕
👤 استاد #شجاعی
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد
👤 شعری از مرحوم #شهریار در وصف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و با صدای آن مرحوم
برگرفته شده از غزل #حافظ_غزل_167 #پیامبر_امی
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #محتواي_دعا
دعای #دوم
بخش اول
در صلوات بر رسول خدا و اهلبيت
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام بعد هذا التحميد في الصلوه علي رسولالله صلي الله عليه و آله،
از دعاهاي امام (ع) است، پس از اين ستايش «در صلوات بر رسول خدا (ص)» و اهلبيت (ع). امام (ع) همواره در فرازهاي گوناگون دعاها، بر رسول خدا و آل او درود ميفرستد. و چنانکه مشاهده ميکنيم عنوان دعاء دوم درود و صلوات بر رسول خدا (ص) ميباشد.
براي صلوات، پاداشهاي متنوعي در روايات وارد شده است از جمله: از امام صادق (ع) روايت است که رسول خدا (ص) فرمود: ارفعوا اصواتکم بالصلوه علي فانها تذهب النفاق، صداهايتان را به درود بر من بلند کنيد که نفاق و دورويي را از بين ميبرد.
و نيز از رسول خدا (ص) روايت شده که فرمود: بر من درود بيدنباله نفرستيد. گفتند يا رسولالله درود بيدنباله چيست؟ فرمود: اينکه ميگوئيد: اللهم صل علي محمد، بلکه بگوئيد: اللهم صل علي محمد و آل محمد. و نيز امام صادق (ع) فرمود: هر که را به خداي عزوجل حاجتي باشد، هنگام شروع به درخواست بر محمد و آل او درود بفرستد پس حاجت خود را بخواهد و باز بر محمد و آل او درود بفرستد. زيرا خدا کريمتر و بخشندهتر است از اينکه دو طرف حاجت را بپذيرد و وسط را نپذيرد، چون درخواست درود بر محمد و آل او پذيرفته است. و نيز از رسول خدا (ص) رسيده که فرمود: هر که در کتابي بر من درود فرستد همواره فرشتگان براي او استغفار نموده و آمرزش ميطلبند مادامي که نام من در آن کتاب است.
👈 ادامه دارد ....
#محتواي_دعا_دوم
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا
دعای #دوم
بخش اول
در صلوات بر رسول خدا و اهلبيت
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام بعد هذا التحميد في الصلوه علي رسولالله صلي الله عليه و آله،
از دعاهاي امام (ع) است، پس از اين ستايش «در صلوات بر رسول خدا (ص)» و اهلبيت (ع). امام (ع) همواره در فرازهاي گوناگون دعاها، بر رسول خدا و آل او درود ميفرستد. و چنانکه مشاهده ميکنيم عنوان دعاء دوم درود و صلوات بر رسول خدا (ص) ميباشد.
براي صلوات، پاداشهاي متنوعي در روايات وارد شده است از جمله: از امام صادق (ع) روايت است که رسول خدا (ص) فرمود: ارفعوا اصواتکم بالصلوه علي فانها تذهب النفاق، صداهايتان را به درود بر من بلند کنيد که نفاق و دورويي را از بين ميبرد.
و نيز از رسول خدا (ص) روايت شده که فرمود: بر من درود بيدنباله نفرستيد. گفتند يا رسولالله درود بيدنباله چيست؟ فرمود: اينکه ميگوئيد: اللهم صل علي محمد، بلکه بگوئيد: اللهم صل علي محمد و آل محمد. و نيز امام صادق (ع) فرمود: هر که را به خداي عزوجل حاجتي باشد، هنگام شروع به درخواست بر محمد و آل او درود بفرستد پس حاجت خود را بخواهد و باز بر محمد و آل او درود بفرستد. زيرا خدا کريمتر و بخشندهتر است از اينکه دو طرف حاجت را بپذيرد و وسط را نپذيرد، چون درخواست درود بر محمد و آل او پذيرفته است. و نيز از رسول خدا (ص) رسيده که فرمود: هر که در کتابي بر من درود فرستد همواره فرشتگان براي او استغفار نموده و آمرزش ميطلبند مادامي که نام من در آن کتاب است.
👈 ادامه دارد ....
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا
دعای #دوم
بخش سوم
آنگاه به شرح اجمالي مبارزات پيامبر (ص) در راه دفاع از دين خدا و ترويج و تبليغ آن ميپردازد. و پيامبر (ص) را به عنوان الگو و اسوهي مبارزه و جهاد در راه خدا معرفي ميکند. و ميفرمايد:
1- کما نصب لامرک نفسه، همچنانکه او براي انجام فرمان تو خود را آماده نمود.
2- و عرض فيک للمکروه بدنه، و در راه (رساندن دين) تو تن خويش را آماج (هر گونه) آزار ساخت.
3- و کاشف في الدعاء اليک حامته، و در دعوت (مردم) به سوي تو با خويشاوندانش (که زير بار حق نميرفتند) دشمني آشکار نمود. براي برقراري رابطهي ديني و برادري بر اساس ايمان و اعتقاد، روابط خويشاوندي صرف را با دشمنان دين خدا قطع کرد. اين حرکت ايجاد يک انقلاب بنيادين در روابط انسانها بود.
4- و حارب في رضاک اسرته، و در راه رضا و خشنوديت، با قبيلهاش کارزار کرد.
5- و قطع في احياء دينک رحمه، و در زنده نگاه داشتن دين تو از خويشانش دوري گزيد.
6- و اقصي الادنين علي جحودهم و قرب الاقصين علي استجابتهم لک، و نزديکان (خويشان) را بر اثر انکارشان دور گردانيد و دوران (بيگانگان) را بر اثر پذيرفتنشان نزديک نمود.
در پرتو اين انقلاب بزرگ الهي که در روابط اجتماعي انسانها به وجود آمد، رسول خدا (ص) از امثال ابولهب که با ايشان خويشاوندي داشت دور ميشود و سلمان فارسي ايراني، عنوان «سلمان محمدي» ميگيرد. و بلال حبشي سياهپوست، موذن رسولالله ميشود.
7- و اداب نفسه في تبليغ رسالتک، و در رساندن پيام تو، خود را خسته کرد. يعني نهايت تلاش و کوشش و توان خود را در راه تبليغ دين خدا به کار برد.
8- و شغلها بالنصح لاهل دعوتک، و به نصيحت و پند کساني که آنان را (به راه حق) دعوت کردهاي خود را مشغول داشت.
رسالت انبياء و به ويژه رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم، تربيت و انسانسازي بوده لذا، پيامبر (ص) همواره در مسير هدايت و دعوت مردم به دين خدا از طريق نصيحت و اندرز و تقويت فطرت خداجويي آنان گام برميداشتند.
با توجه به تاريخ اسلام، تا اينجا، امام (ع) ظاهرا به بيان دوران (سيزده سال) مکه، که رسول خدا (ص) به دعوت نهان و آشکار مردم ميپرداختند اشاره فرمودهاند. زيرا فراز بعدي دعا در زمينه هجرت و موضوعات مربوط به آن ميباشد، که به گوشههايي از آن اشاره ميشود:
9- و هاجر الي بلاد الغربه، و (از مکه معظمه) هجرت و دوري نمود به شهرهاي غريب.
10- اراده منه لاعزاز دينک، و استنصارا علي اهل الکفر بک، و هدف آن حضرت از هجرت، اقتدار و ارجمندي دين تو و ياري خواستن (براي غلبهي) بر اهل کفر بود.
سپس به نبردهاي رسول خدا (ص) با يهود و مشرکين اشارهي اجمالي ميفرمايد و نويد پيروزي دين خدا را بر کفر بيان کرده و ميفرمايد:
حتي ظهر امرک، و علت کلمتک، و لو کره المشرکون، تا امر و دين تو آشکار شد، و کلمهات (دعوت به اسلام) بلند گرديد (افزايش يافت) هر چند مشرکين نميپسنديدند (و پيروزي اسلام را خوش نداشتند).
👈 ادامه دارد ....
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ # محتواي_دعا
دعای #دوم
بخش چهارم
آنگاه دعا کرده ميفرمايد:
اللهم فارفعه بما کدح فيک الي الدرجه العليا من جنتک، بار خدايا به رنجي که آن حضرت در راه دين تو کشيد، او را به بالاترين درجه و مقام بهشت خود برآور.
چنانکه مشاهده ميکنيم، امام چهارم (ع) در قالب اين دعا و در کنار مناجات و پرستش خداوند که بهترين حالات براي پذيرش پيامهاي الهي ميباشد، درس اسلامشناسي و مراحل بعثت و سير مبارزات پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم در مکه و مدينه را تشريح ميکنند. لذا دعا علاوه بر حمد و ستايش خداوند، که آنهم بيان توحيد و موضوعات مربوط به آن است، دربرگيرندهي معارف الهي در تمامي ابعاد آن ميباشد.
کسي که با شناخت، به خواندن اين دعا ميپردازد، علاوه بر نيايش پروردگار، از کلاس دعا درس ميآموزد، درس ايمان و اعتقاد، درس فداکاري و مبارزه در راه استقرار دين خدا، درس پيروي از رسول خدا و اولياء الله. و در پرتو مضامين و عبارات عميق دعا با روحيهاي قويتر و عزمي جزمتر به پيروي از رسول خدا (ص) در راه دين خدا و اطاعت از فرامين الهي و عمل به آنها گام برميدارد. و اگر قرآن و سنت ما را دعوت به خواندن دعا ميکنند، به خاطر تاثيراتي است که از جهت معنوي و بيان معارف الهي، علاوه بر نيايش و پرستش خداوند در محتواي ادعيه نهفته ميباشد.
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
💠اگر با خواندن #صحیفه_سجادیه فهمتان از قرآن بیشتر نشد،سر از تنم جدا کنید.
✍️ شیخ فهیمی از علمای ل سنت هرمزگان
◀️ کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_446
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #یکشنبه
👉🏻 1da.ir/tYO2Vq
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ مرحوم آیت الله #سید_علی_قاضی به لزوم وجود #استاد بسیار اشاره می کند و می گوید :
" کسی که طالب سیر و سلوک شد ، اگر برای پیدا کردن استاد ، نصف عمر خود را در جستجو بگذراند ، ارزش دارد و آن که به استاد رسیده ، نصف راه را طی کرده است!!! "
✍️ گداخت جان که شود کار دل تمام و نشد
بسوختیم در این آرزوی خام و نشد
به لابه گفت شبی میر مجلس تو شوم
شدم به رغبت خویشش کمین غلام و نشد
پیام داد که خواهم نشست با رندان
بشد به رندی و دردی کشیم نام و نشد
رواست در بر اگر میتپد کبوتر دل
که دید در ره خود تاب و پیچ دام و نشد
بدان هوس که به مستی ببوسم آن لب لعل
چه خون که در دلم افتاد همچو جام و نشد
به کوی عشق منه بیدلیل راه قدم
که من به خویش نمودم صد اهتمام و نشد
فغان که در طلب گنج نامه مقصود
شدم خراب جهانی ز غم تمام و نشد
دریغ و درد که در جست و جوی گنج حضور
بسی شدم به گدایی بر کرام و نشد
هزار حیله برانگیخت #حافظ از سر فکر
در آن هوس که شود آن نگار رام و نشد
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
🔴 به کوی عشق منه بیدلیل راه قدم
که من به خویش نمودم صد اهتمام و نشد
دلیل راه :راهنما ورهبر، پیر ، مرشد
اهتمام: کوشش
معنی بیت:
اگرقصد داری طریق ِ عشق راانتخاب کنی، حتماً می بایست یک نفر#استاد ، راهنما وراهبرداشته باشی تاچگونگی ِ سیرو سلوک وراه ورسم ِ منزلها را به تو بیاموزد وگرنه به رسیدن به سرمنزل مقصود امکانپذیرنخواهد بود. حافظ خودرا مثال می زند که من می خواستم این طریق را بدون راهنما طی کنم هرچه تلاش کردم نتیجه ی مثبتی نگرفتم.
#حافظ_غزل_168
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ #نامه امام رضا (علیه السلام) به #حضرت_عبدالعظیم_حسنی به ما شیعیان
🔴 بسماللهالرحمن الرحیم، یا عبدالعظیم! أبلغ عنی أولیائی السلام و قل لهم: أن لایجعلو للشیطان علی أنفسهم سبیلا، و مرهم بالصدق فی الحدیث و أداء الأمانهًْ، و مرهم بالسکوت و ترک الجدال فیما لا یعنیهم، و اقبال بعضهم علی بعض و المزاورهًْ، فان ذلک قربهًْ الی. ولا یشغلوا أنفسهم بتمزیق بعضهم بعضا، فانی آلیت علی نفسی أنه من فعل ذلک و أسخط ولیا من أولیائی دعوتالله لیعذبه فیالدنیا أشد العذاب، و کان فی الآخرهًْ من الخاسرین. و عرفهم أن الله قد غفر لمحسنهم، و تجاوز عن مسیئهم، الا من أشرک به أو آذی ولیا من أولیائی أو أضمر له سوء فان الله لا یغفر له حتی یرجع عنه، فان رجع و الا نزع روح الایمان عن قلبه، و خرج عن ولایتی، ولم یکن له نصیب فی ولایتنا، و أعوذبالله من ذلک.
🔴 به نام خداوند بخشنده و مهربان ؛
ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای #شیطان راهی نگشایند.
آنان را به راستگویی در گفتار و ادای #امانت و سکونت پرمعنا و ترک درگیری و #جدال در کارهای بیهوده و بیفایده دعوت کن.
به #صله_رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت نما، چرا که این کار باعث تقرب به خدا و به من و به دیگر اولیاء اوست.
دوستان ما نباید فرصت های گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کردهام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستان و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که اورا به سختترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود.
به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را عفو خواهد کرد مگر آنهایی که به او شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، که از این سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد؛ مگر اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت(ع) بیبهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه میبرم.
(اختصاص، شیخ مفید، صفحه 241)
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #نامه #امام_رضا علیه السلام به #حضرت_عبدالعظیم_حسنی برای ما
✨این نامه سرشار از نکات زیبای #اخلاقی برای ساختن یک #زندگی #زیبا و قشنگ است✨
🙏 لطفا با عشق و دقت بشنوید
و سعی شود عمل گردد
و #نشر دهید🎧
✅کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ شرح مخصری بر #نامه #امام_رضا علیه السلام به #حضرت_عبدالعظیم_حسنی
🔴 قسمت اول
1. بستن راه دل بر #شیطان : یکی از مهمترین مشکلات بشر و ریشه بسیاری از اختلافات در دین و دنیا و عامل هبوط و سقوط بشریت، ابلیس و وسوسه های اوست. خداوند در آیات بسیاری بیان کرده است که ابلیس این شیطان رانده شده از پیشگاه خداوند سوگند خورده است جز بندگان مخلص خداوند که بیرون از دسترس تصرف شیطانی هستند، همه بشر را گمراه کرده و به دوزخ گرفتار کند. (حجر، آیات 39 و 40؛ ص، آیات 82 و 83)
شیطان هر چند که از نظر حیلهگری دارای ضعف است (نساء، آیه 76)، اما به سبب دو عامل میتواند به مقاصد خویش برسد. عامل نخست، بستری است که در ذات انسان به عنوان هواهای نفسانی وجود دارد؛ ابلیس و شیاطین پیرو مکتبش، با بهرهگیری از این نقطه ضعف انسانی امکان آن را مییابند تا به مقاصد شوم و پلید خویش در گمراه کردن انسان برسند و او را به سقوط بکشانند و از خداوند و صراط مستقیم عبودیت که هدف و فلسفه آفرینش انسان و جن است دور سازند. (ذاریات، آیه 5) بسیاری از مردم به جای پیروی از عقل، از شهوت و غضب پیروی میکنند و اینگونه است که هواهای نفسانی را معبود خویش قرار میدهند، هر چند ممکن است از اهل بصیرت و بینایی و از عالمان برجسته باشند. (اعراف، آیه 176؛ کهف، آیه 28؛ طه، آیه 15؛ فرقان، آیه 43؛ جاثیه، آیه 23) اصولا براساس آموزههای قرآنی چنانکه حضرت یوسف(ع) بیان میکند، نفس بسیار امرکننده به بدی و زشتی به جای خوبی و زیبایی است. (یوسف، آیه 53)
عامل دومی که به ابلیس و شیاطین جنی کمک میکند، نهان بودن آنان از چشم انسانهاست؛ زیرا جنیان که از عصاره آتش هستند، دارای جسمی بسیار لطیفند که امکان دیدن آنان نیست. آنان ما را میبینند ولی ما آنان را نمیبینیم (اعراف، آیه 27)؛ البته این بدان معنا نیست که آنها از امور غیبی از جمله غیب درون و نیات باطنی ما خبر داشته باشند و گرنه از مرگ حضرت سلیمان(ع) آگاه میشدند در حالی که نشدند (سباء، آیه 14)؛ این شیاطین تنها از راه نشانههای ظاهری میتوانند به باطن و نیات درونی ما آگاه شوند و علم غیب نمیدانند.
به هر حال، ابلیس و شیاطین هر چند که دارای موقعیت برتری از یک جهت هستند، ولی انسانها از موقعیتهایی برخوردارند که ابلیس و شیاطین در اختیار ندارند؛ از این رو میتوانند با تلاشها و کمینهای شیطانی مقابله کنند؛ اما اگر اجازه دهند تا ابلیس به درون دلشان راه یابد، دیگر خود این انسان است که خویشتن را تحت ولایت شیطان درآورده و زمام امورش را به او سپرده است. در این حالت این ابلیس و شیطان است که افکار و اعمال فرد را مهار و مدیریت میکند و شخص، بازیچهای در دست شیطان و عامل او میشود. این همان چیزی است که خداوند به عنوان اولیای شیطان از آن یاد کرده و در برخی از موارد، چون شخص انسانی و یا حتی جنی، ایمان خود را از دست داده و شیطانی شده و هویت شیطان را پیدا کرده است، به عنوان شیاطین انس و جن از آنان یاد میکند. (ناس، آیات 5 و 6؛ نساء، آیه 76)
2- #صداقت در گفتار: بیگمان کلید بسیاری از گناهان، #دروغ و عدم صداقت در گفتار است. امام حسن عسگری(ع) میفرماید: جعلت الخبائث کلها فیبیت و جعل مفتاحها الکذب؛ تمام زشتیها در اتاقی قرار داده شده و کلید آن، دروغ است. (بحارالانوار، ج 72، ص 262)
در روایت است که شخصی به حضور پیامبر اکرم(ص) رسید و عرض کرد: من بیشتر گناهان را مرتکب میشوم، ولی تصمیم گرفتهام که خود را اصلاح کنم، ولی نمیدانم چگونه؟ حضرت فرمود: راست بگو و دروغ نگو و هر گناهی که میخواهی، انجام بده. او در محضر پیامبر تعهد کرد که هرگز دروغ نگوید.
پس از مدت کوتاهی، شیطان او را وسوسه کرد تا کار خلافی انجام دهد. بی درنگ به فکر فرو رفت که اگر من مرتکب چنین عملی شوم و فردا رسول خدا (ص) از من در این باره بپرسد، چه بگویم. اگر راست بگویم، حد بر من جاری میکند و اگر دروغ بگویم، که خلاف تعهد است. به همین ترتیب، هر گاه میخواست مرتکب گناهی شود، قدری اندیشه میکرد و به این ترتیب، ترک دروغ سبب شد دیگر گناهان را نیز ترک کند.(امالی، ص 419)
در آیات و روایات نخستین شرط سلامت نفسانی، صداقت دانسته شده است. خداوند دروغ را دشمن میدارد و آن را جزو گناهان کبیره قرار داده و وعده دوزخ به دروغگو داده است. پیامبر (ص) دروغ را به هر شکلی نادرست و باطل میداند حتی اگر برای شادی و سرور دیگران باشد. ایشان میفرماید: ویل للذی یحدث فکذب لیضحک به القوم ویل له، ویل له؛ وای بر کسی که کلام دروغی را نقل کند تا دیگران بخندند. وای بر او، وای بر او (بحارالانوار، ج 74، ص 88)
👈 ادامه دارد ...
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2