✳️برنامه #رزق و #روزی
قسمت اول
📜 نيّتهاى درونى و صفات باطنى تا در عمل انسان نمايان نشود؛ پاداش و كيفر مفهوم ندارد، آزمايشهاى الهى براى تحقق بخشيدن به همين مسائل درونى بشر است.
عافيتطلبى يا فقير زيستن هيچ يك معيارى براى برترى و عزت نفس نيست، كسانى كه گمان مىكنند همين اندازه كه اظهار ايمان كنند در صف مؤمنان قرار مىگيرند و در آخرت همنشين پيامبران و شهدا خواهند بود؛ سخت در اشتباهند.
عدّهاى در رفاه و آسايشى قرار مىگيرند كه از هر نظر آلوده است، وسوسههاى فساد انگيز از هر طرف آنها را محاصره مىكند، آزمون بزرگ آنان اين است كه در چنين فضايى همرنگ محيط نشوند و اصالت و پاكى خود را حفظ كنند.
گروهى در فشار محروميت قرار مىگيرند، در حالى كه مىبينند اگر حاضر به معامله سرمايههاى فطرى و دينى خود شوند، فقر و فلاكت به سرعت درهم مىشكند امّا به بهاى از دست دادن ايمان و تقوا و عزّت و شرف، راحتى مىخرند.
خداوند متعال در سوره جن، نعمت آب را وسيلهاى براى آزمايش جنّيان و انسانها قرار داده و فرموده است:
وَ أَلَّوِ اسْتَقمُواْ عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنهُم مَّآءً غَدَقًا* لّنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ مَن يُعْرِضْ عَن ذِكْرِ رَبّهِيَسْلُكْهُ عَذَابًا صَعَدًا»
و اگر [انس و جن] بر طريقه حق پايدارى كنند حتماً آنان را از آب فراوانى سيراب خواهيم كرد* تا آنان را در زمينه فراوانى نعمت بيازماييم و كسى كه از ياد پروردگارش روى برگرداند، او را در عذابى بسيار سخت و روز افزون درخواهد آورد.
بنابراين يكى از اسباب مهم امتحان الهى وفور نعمت است و گاهى آزمايش به وسيله نعمت از آزمايش با بلا و عذاب سختتر و پيچيدهتر است؛ زيرا طبيعت نعمت زياد، سستى و تنبلى و غفلت و غرق شدن در لذّتها و شهوات است. و اين همان چيزى است كه انسان را از خدا دور مىسازد و ميدان را براى فعاليّت شيطان آماده مىكند. تنها كسانى از آثار نامطلوب نعمت فراوان در امان بمانند كه پيوسته به ياد خدا باشند و خانه قلب را از نفوذ شياطين حفظ كنند.
جوشش چشمهها و بارش باران وسيله آزمايش بندگان است، اگر با ناشكرى و كفران نعمت به خاطر گناهان به ويژه ضايع كردن حق اللّه باشد؛ قهر خداوند فراگير مىشود و بلاها و مشكلات آسمانى و زمينى همگان را گرفتار مىسازد و سپس از هيچكس كارى برنمىآيد.
دستِ قدرت خداوند در تغيير قوانين هستى باز است؛ امّا احتمال بروز خطر يا كمبودها براى دورى از بىتفاوتى و غفلت حتمى است كه حق تعالى مىفرمايد:
قُلْ هُوَ الرَّحْمنُ ءَامَنَّا بِهِوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْنَا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ فِى ضَللٍ مُّبِينٍ* قُلْ أَرَءَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَآؤُكُمْ غَوْرًا فَمَن يَأْتِيكُم بِمَآءٍ مَّعِينِ»
بگو: اوست رحمان، به او ايمان آورديم، و بر او توكل كرديم، پس به زودى خواهيد دانست چه كسى در گمراهى آشكار است.* بگو: به من خبر دهيد اگر آب مورد بهرهبردارى شما [چون آب رودها، چشمهها، سدها و چاهها] در زمين فرو رود [تا آنجا كه از دسترس شما خارج گردد] پس كيست كه برايتان آب روان و گوارا بياورد؟!
ادامه دارد ...
✍️ استاد حسین #انصاریان در شرح دعای #بیست_نهم
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️برنامه #رزق و #روزی
قسمت دوم
📜 پس در تنگنا يا آسايش قرار گرفتن آدمى به ويژه در مادّيات دنيوى جز مصلحت و خير براى او فايدهاى ديگر منظور نشده است و آنچه به او رسيده قسمت بريده شده اوست.
امام على عليه السلام مىفرمايد:
كَمْ مِنْ مُتْعِبٍ نَفْسَهُ مُقْتَرٍ عَلَيْهِ وَ مُقْتَصِدٍ فِى الطَّلَبِ قَدْ ساعَدَتْهُ الْمَقاديرُ.
بسا كسى كه در طلب روزى خود را به رنج مىافكند امّا در سختى و تنگدستى به سر مىبرد و بسا كسى كه در طلب روزى ميانهروى مىكند و دست تقدير او را يارى مىرساند.
امام صادق عليه السلام در پندش به مردى كه نگران رزق خويش بود؛ فرمود:
إِنْ كانَ اللَّهُ تَبارَكَ وَ تَعالى قَدْ تَكَفَّلَ بِالرِّزْقِ فَاهْتِمامُكَ لِماذا وَ انْ كانَ الرِّزْقُ مَقْسُوماً فَالْحِرْصُ لِماذا ...
اگر خداوند بلند مرتبه روزى تو را به عهده گرفته است پس اندوه تو براى چيست؟ و اگر رزق قسمت شده، آزمندى تو براى چيست؟
امام صادق عليه السلام از حضرت على عليه السلام درباره كسانى كه در طلب رزق نقشهها به كار مىبندند تا زيركى نشان دهند و يا ضعف و زيان خود را از فقر و تهيدستى بپوشانند نقل مىفرمايد:
كانَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عليه السلام كَثِيراً ما يَقُولُ: إِعْلَمُوا عِلْمَاً يَقيناً أَنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لَمْيَجْعَلْ لِلْعَبْدِ وَ إِنْ اشْتَدَّ جَهْدُهُ وَ عَظُمَتْ حيلَتُهُ وَ كَثُرَتْ مُكايَدَتُهُ أَنْ يَسْبِقَ ما سُمِّىَ لَهُ فِى الذِّكْرِ الْحَكِيمِ وَ لَمْيَحُلْ مِنَ الْعَبْدِ فِى ضَعْفِهِ وَ قِلَّةِ حِيلَتِهِ أَنْ يَبْلُغَ ما سُمِّىَ لَهُ فِى الذِّكْرِ الْحَكِيمِ. أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ لَنْ يَزْدادَ امْرُؤٌ نَقيراً بِحِذْقِهِ وَ لَمْيَنْتَقِصِ امْرُؤٌ نَقيراً لِحُمْقِهِ فَالْعالِمُ لِهذا الْعامِلُ بِهِ أَعْظَمُ النَّاسِ راحَةً فى مَنْفَعَتِهِ وَ الْعالِمُ لِهذَا التَّارِكُ لَهُ أَعْظَمُ النَّاسِ شُغُلًا فِى مَضَرَّتِهِ.
سرور مؤمنان بارها مىفرمود: به يقين بدانيد كه خداى تعالى اجازه نمىدهد؛ بنده بر آنچه در قرآن حكيم برايش مقدّر شده پيشى گيرد هر چند سخت بكوشد و با تمام توان چاره انديشد و ترفند زند و همچنين بنده بر آنچه در قرآن حكيم برايش نوشته شده بر ناتوانى و كمى تدبيرش جدايى نيفكند. اى مردم! هيچ انسانى، با هوش و ذكاوت خود نمىتواند پشيزى در روزى خود پديد آورد و هيچ نيازمندى به سبب كم هوشى او پشيزى كاسته نشود؛ پس داناى به اين نكته كه به آن عمل كند بيش از همه مردم به راحتى سود برده است و دانايى كه آن را رها كند بيش از همه مردم زيان ديده است.
در دعاى اول كتاب به طور بسيار مفصّل در باب رزق و روزى و اين كه وسعت و تنگى رزق بدون شك از امتحانات الهى است، و مسئله روزى از جانب حضرت حق ضمانت شده چنانكه در قرآن به طور مكرّر آمده، و نيازى به روى آوردن به دست مردم و آلوده شدن به حرام نيست، و در دعاهاى ديگر در باب يقين صادقانه و اطمينان داشتن به حق، و بريدن طمع از غير او مسائل بسيار مهم و مفصّلى گذشت، در توضيح اين دعا نياز به تكرار آن مطالب نيست، از اين جهت به ترجمه جملات ملكوتى آن اكتفا شد.
✍️ استاد حسین #انصاریان در شرح دعای #بیست_نهم
کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵 دعای #بیست_نهم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" هنگامی که #رزق و #روزى بر ایشان تنگ مى شد"
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
کلاس صحیفه استاد اعوانی روزچهارشنبه مورخ25تیرماه99ساعت7.30صبح حرم مطهر.mp3
14.15M
#شرح_صحیفه_سجادیه
#دعا_اول_21
#دعا_اول_22
#امام_رضا علیه السلام
👤 استاد #اعوانی
دعای #اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
💠 #چله_ی_زیارت_عاشورا 4
▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن #زیارت_عاشورا ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد.
▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم :
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ .....
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
موانع استجابت دعا-16.mp3
12.36M
#موانع_استجابت_دعا ۱۶
✳️دعای انسانی که به خودفراموشی مبتلاست؛ و از ارتباط با خداوند، برای رشد کودک عزیز روانش استفاده نمیکند ؛
قدرت صعود بسمت قلّهی اجابت را ندارد...
چون این نَفْسِ مُرده و ناتوان، توان وصل شدن به منبع و درخواست حقیقی را ندارد!
👤 استاد #شجاعی
🙏لطفا با ما شنونده ی این سلسله گفتگو ها باشید
☑️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#محتواي_دعا
دعای #سی_یک
در بيان توبه و بازگشت به سوي خدا
عنوان دعا چنين است:
و کان من دعائه عليهالسلام في ذکر التوبه و طلبها، از دعاهاي امام (ع) در بيان توبه و بازگشت به سوي خداست.
يش از اين نيز در بعضي دعاهاي گذشته، امام (ع) به مسالهي «توبه» اشاره کرده و شيوه درخواست توفيق بازگشت و توبه را بيان داشتند.
در اين دعا امام (ع) ابتدا به مدح و ثناي الهي پرداخته و به موضوعاتي دربارهي خداوند خالق هستي اشاره ميفرمايد که عبارتند از:
1- همه انسانها از بيان وصف او عاجزند.
2- او اميد همهي اميدواران است.
3- او پاداش نيکوکاران را تباه نميسازد.
4- او منتهاي ترس عبادتکنندگان است.
5- او منتهاي بيم پرهيزکاران است.
و سپس در فراز ديگري از دعا به ما ميآموزد که اين درخواستها را از خداوند داشته باشيم:
1- و القني بمغفرتک، و به آمرزش خود به من رو آور.
2- و ارفعني عن مصارع الذنوب، و مرا از لغزشگاههاي گناه حفظ فرما.
3- و استرني بسترک، و مرا در پردهي (رحمت) خود بپوشان (بيامرز).
4- و ثبت في طاعتک نيتي، و نيت مرا در فرمانبري و اطاعتت پابرجا گردان.
5- و احکم في عبادتک بصيرتي، و بينايي و بصيرتم را در بندگيت استوار فرما.
6- و وفقني من الاعمال لما تغسل به دنس الخطايا عني، و مرا توفيق ده به کارهايي که به وسيلهي آن چرکي (آثار) گناهان را از من بشويي.
7- و توفني علي ملتک و مله نبيک محمد عليهالسلام اذ توفيتني، و هنگام مرگ مرا بر دين خود و آئين پيامبرت محمد (ص) بميران.
آنگاه به تشريح توبه که «ندامت و پشيماني» از «شرک و معصيت و گناه» است پرداخته ميفرمايد:
اللهم ان يکن الندم توبه اليک فانا اندم النادمين، و ان يکن الترک لمعصيتک انابه فانا اول المنيبين.
خدايا اگر پشيماني به سوي تو، توبه است، پس من پشيمانترين پشيمانهايم، و اگر بجا نياوردن گناه، توبه و بازگشت (به سوي تو) است پس من نخستين توبهکنندگانم.
در مجموع اين دعا از بخشهاي زير تشکيل ميشود:
1- مدح و ستايش ذات مقدس الهي.
2- تشريح و بيان ضعف و ناتواني و عرض تقصير و گناه بندگان به پيشگاه خداوند.
3- اقرار به گناه و معصيت در پيشگاه خداوند.
4- بيان موقعيت توبه و توبهکنندگان و حالات تائب (توبهکننده).
5- اميد به بخشش الهي و حسنظن به خداوند.
6- درخواست بخشش و توفيق توبه و محو گناهان.
7- درخواست حرکت بر اساس تعاليم و دستورات خداوند و رسيدن به سعادت ابدي
#محتواي_دعا_سی_یک
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#انس_با_قرآن
⏪برنامه ی روزنامه ی
✅ #ختم_قرآن کریم
👈 روزی یک صفحه
#صفحه_485
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #پنجشنبه
👉🏻 1da.ir/XKHl
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
⏹ "یا #امام_رضا علیه السلام " اگر بناست که
لطف کسی به ما برسد .... .
خدا کند فقط از جانب شما برسد....
.نخواه منت بیگانه بر سرم باشد..... .
خوش است خیر همیشه از
آشنا برسد... .
از آستان رضا (علیه السلام)
هرچه می رسد بی شک.... .
بدون واسطه از محضرخدا برسد... .
شما دعا کن اگر عمر من کفاف نداد... .
جنازه ام #شب_جمعه
به #کربلا برسد...
✳️ سالها دفتر ما در گرو صهبا بود
رونق میکده از درس و دعای ما بود
نیکی پیر مغان بین که چو ما بدمستان
هر چه کردیم به چشم کرمش زیبا بود
دفتر دانش ما جمله بشویید به می
که فلک دیدم و در قصد دل دانا بود
از بتان آن طلب ار حسن شناسی ای دل
کاین کسی گفت که در علم نظر بینا بود
دل چو پرگار به هر سو دورانی میکرد
و اندر آن دایره سرگشته پابرجا بود
مطرب از درد محبت عملی میپرداخت
که حکیمان جهان را مژه خون پالا بود
میشکفتم ز طرب زان که چو گل بر لب جوی
بر سرم سایه آن سرو سهی بالا بود
پیر گلرنگ من اندر حق ازرق پوشان
رخصت خبث نداد ار نه حکایتها بود
قلب اندوده #حافظ بر او خرج نشد
کاین معامل به همه عیب نهان بینا بود
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_203
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ حکایت #از_علی_آموز_اخلاص_عمل !!!
قسمت اول
🔴 از علی آموز #اخلاص عمل
شیر حق را دان مطهر از دغل
در غزا بر پهلوانی دست یافت
زود شمشیری بر آورد و شتافت
او خدو انداخت در روی علی
افتخار هر نبی و هر ولی
آن خدو زد بر رخی که روی ماه
سجده آرد پیش او در سجدهگاه
در زمان انداخت شمشیر آن علی
کرد او اندر غزااش کاهلی
گشت حیران آن مبارز زین عمل
وز نمودن عفو و رحمت بیمحل
گفت بر من تیغ تیز افراشتی
از چه افکندی مرا بگذاشتی
آن چه دیدی بهتر از پیکار من
تا شدی تو سست در اشکار من
آن چه دیدی که چنین خشمت نشست
تا چنان برقی نمود و باز جست
آن چه دیدی که مرا زان عکس دید
در دل و جان شعلهای آمد پدید
آن چه دیدی برتر از کون و مکان
که به از جان بود و بخشیدیم جان
در شجاعت شیر ربانیستی
در مروت خود کی داند کیستی
در مروت ابر موسیی بتیه
کآمد از وی خوان و نان بیشبیه
ابرها گندم دهد کان را بجهد
پخته و شیرین کند مردم چو شهد
ابر موسی پر رحمت بر گشاد
پخته و شیرین بی زحمت بداد
از برای پختهخواران کرم
رحمتش افراخت در عالم علم
تا چهل سال آن وظیفه و آن عطا
کم نشد یک روز زان اهل رجا
تا هم ایشان از خسیسی خاستند
گندنا و تره و خس خواستند
امت احمد که هستید از کرام
تا قیامت هست باقی آن طعام
چون ابیت عند ربی فاش شد
یطعم و یسقی کنایت ز آش شد
هیچ بیتاویل این را در پذیر
تا در آید در گلو چون شهد و شیر
زانک تاویلست وا داد عطا
چونک بیند آن حقیقت را خطا
آن خطا دیدن ز ضعف عقل اوست
عقل کل مغزست و عقل جزو پوست
خویش را تاویل کن نه اخبار را
مغز را بد گوی نه گلزار را
ای علی که جمله عقل و دیدهای
شمهای واگو از آنچ دیدهای
تیغ حلمت جان ما را چاک کرد
آب علمت خاک ما را پاک کرد
بازگو دانم که این اسرار هوست
زانک بی شمشیر کشتن کار اوست
صانع بی آلت و بی جارحه
واهب این هدیههای رابحه
صد هزاران می چشاند هوش را
که خبر نبود دو چشم و گوش را
باز گو ای باز عرش خوششکار
تا چه دیدی این زمان از کردگار
چشم تو ادراک غیب آموخته
چشمهای حاضران بر دوخته
آن یکی ماهی همیبیند عیان
وان یکی تاریک میبیند جهان
وان یکی سه ماه میبیند بهم
این سه کس بنشسته یک موضع نعم
چشم هر سه باز و گوش هر سه تیز
در تو آویزان و از من در گریز
سحر عین است این عجب لطف خفیست
بر تو نقش گرگ و بر من یوسفیست
عالم ار هجده هزارست و فزون
هر نظر را نیست این هجده زبون
راز بگشا ای علی مرتضی
ای پس سؤ القضا حسن القضا
یا تو واگو آنچ عقلت یافتست
یا بگویم آنچ برمن تافتست
از تو بر من تافت چون داری نهان
میفشانی نور چون مه بی زبان
لیک اگر در گفت آید قرص ماه
شب روان را زودتر آرد به راه
از غلط ایمن شوند و از ذهول
بانگ مه غالب شود بر بانگ غول
ماه بی گفتن چو باشد رهنما
چون بگوید شد ضیا اندر ضیا
چون تو بابی آن مدینهٔ علم را
چون شعاعی آفتاب حلم را
باز باش ای باب بر جویای باب
تا رسد از تو قشور اندر لباب
باز باش ای باب رحمت تا ابد
بارگاه ما له کفوا احد
هر هوا و ذرهای خود منظریست
نا گشاده کی گود کانجا دریست
تا بنگشاید دری را دیدبان
در درون هرگز نجنبد این گمان
چون گشاده شد دری حیران شود
مرغ اومید و طمع پران شود
غافلی ناگه به ویران گنج یافت
سوی هر ویران از آن پس میشتافت
تا ز درویشی نیابی تو گهر
کی گهر جویی ز درویشی دگر
سالها گر ظن دود با پای خویش
نگذرد ز اشکاف بینیهای خویش
تا ببینی نایدت از غیب بو
غیر بینی هیچ میبینی بگو
#مثنوی_معنوی_164
برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی - #دفتر_اول
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2