#ماه های #قمری
قسمت 2
🔴 محرم
در لغت از ریشه ح ر م به معنای حرام شده است و نخستین ماه از ماههای قمری است. «وجه تسمیه آن است که، در این ماه در قبل ازاسلام قتال بر مردم حرام بوده است».
چون محرم و صفر و بعد از ماه ذیحجه یعنی بعد از حج است و آنجا که بعد از مراسم حج، مکه تقریباً خالی از سکنه و حجاج میشد، نام دو ماه محرم و صفر را به نام صفران گذاشته که به معنی خالی است و بعدها، نام ماه اول محرم و ماه دوم صفر ماند؛ و به جهت حرام بودن جنگ و خونریزی در این ماه، به آن محرم گفتهاند.
🔴 صفر
در لغت از ریشه صفر و به معنای خالی شدن است و در مورد وجه تسمیه چند نظر بیان شده:
۱- بعد از مراسم حج، مکه تقریباً خالی از سکنه و حاجیان میشد و، چون بعد از محرم، صفر است به علت خالی شدن از حاجیان، به این عنوان نامگذاری شده است.
۲- نظری دیگر در مورد صفر چنین آمده: «در این ماه بود که بسیاری وبا آمد و شهر مکه از مردم خالی شد، لذا به این نام نامیده شده و بنابر قولی، به خاطر خالی شدن مشکهای آنان از شیر بود».
۳-علت نامگذاری ماه صفر، آن است که در ماه، دزدی زیاد اتفاق میافتاد و، چون کاروانها با بار خالی (صفر) برمیگشتند، مزید بر علت شد تا به این نام خوانده شود.
🔴 ربیعالاول و ربیعالثانی
ربیع در لغت از ریشه ر ب ع به معنای بهار و خوش و خرم است و سومین و چهارمین ماه ا ز ماههای قمریاند. به این جهت ربیع الاول و ربیع الثانی نامیده شدهاند، که فصل روییدن گیاهان و نباتات و همه جا سبز و خرم بوده است.
🔴 جمادی الاول و جمادی الاخر
جماد در لغت از ریشه ج م د به معنای جامد و یخبندان است و پنجمین و ششمین ماه از ماههای قمری است.
چون در این ماهها، آب و هر چیز دیگر از شدت سرما یخ میبست، به این ماهها نامگذاری شدهاند.
👈 ادامه دارد ...
⏹دعای #چهل_سه صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ماه های #قمری
قسمت 3
🔴 رجب
در لغت از ریشه ر ج ب به معنای عظیم و بزرگ است و هفتمین ماه از ماههای قمری است؛ و چند نظر در مورد وجه تسمیه آن ذکر کردهاند: از حضرت پیامبر (ص) سوال نمودند از رجب، فرمود: رجب، نام نهری است در بهشت، که از شیر سفیدتر و از عسل شیرینتر است. هر که روزی از این ماه را روزه بدارد، خدای تعالی او را از آن نهر سیراب فرماید.
🔴 شعبان
در لغت از ریشه ش ع ب و به معنای، شعبه و فرقه است.شعبان، هشتمین ماه از ماههای قمری است که در وجه تسمیه آن گفته شده است: به علت اختلاف عربها در طلب آب بود که هر کدام به راهی میرفتند و پس آنها تفرقه ایجاد میشد؛ و قبایل متشعب و متفرق میشدند.
🔴 رمضان
در لغت از ریشه ر م ض به معنای گرم و سوزان و از درون سوختن است و نهمین ماه از ماههای قمری است. رمضان مشتق است از (رمضاء) به معنی ریگستان گرم و سوزان و گناهان در این ماه، محو و سوخته شود.
🔴 شوال
از ریشه ش و ل و به معنای زیاد شدن و برداشته شدن است. به جهت زیاد شدن شیر شتران آبستن، یا قطار کردن شتران به جهت سفر به این عنوان نامیده شد.
🔴 ذی القعده
از دو کلمه «ذو» به معنی صاحب و دارنده است و القعده از ریشه «ق ع د» به معنی دست کشیدن و نشستن است. علت نامگذاری این ماه، چنین است که عربها در این ماه، از جنگ و خونخواهی و اختلاف دست میکشیدند و با هم به صلح مینشستند.
🔴 ذیالحجه
در لغت از دو کلمه ذی (که در ذی القعده توضیح آن آمده است) و همچنین الحجه که از ریشه (ح ج ج) است و به معنای زیارت و طواف نمودن کعبه است.
👈 ادامه دارد ...
⏹دعای #چهل_سه صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ماه های #قمری
قسمت 4
🔴 ویژگیهای ماههای قمری
نخستین ماه سال محرم و آخرین ماه سال ذیحجه است.
از بین ۱۲ ماه قمری به ماههای رجب، محرم، ذیقعده و ذیحجه، ماههای حرام میگویند. در این ماهها محدودیتهایی مانند ممنوع بودن جنگ و همچنین تشدید دیه وجود دارد.
به ماههای شوال، ذیقعده و ذیحجه ماههای حج میگویند.
ماههای قمری ۲۹ یا ۳۰ روز دارند. یک ماه در واقع یک دور چرخش کرهی ماه بر مدار خود است و ما بین فاصله زمانی مشاهدهی دو هلال ماه است.
یک ماه قمری معادل ۲۹ روز و ۱۲ ساعت و ۴۴ دقیقه و ۲٬۷۸ ثانیه است.
مجوع ۱۲ ماه قمری در یک سال معادل ۳۵۴ روز و ۸ ساعت و ۳۵٬۷۱۲ ثانیه است که در تقویمهای قمری سالهای عادی ۳۵۵روز و سالهای کبیسه ۳۵۴ است.
تقویم هجری قمری یک تقویم دینی برای مسلمانان جهان است. مبدأ این تقویم در واقع اول محرم سالی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از مکه معظمه به مدینه منوره هجرت کردند.
روز اول هر ماه در این گاهشماری معمولاً بر اساس مشاهده یا پیشبینی مشاهدهپذیری هلال ماه نو در شامگاه روز ۲۹ یا ۳۰ ماه قبل، که آن را استهلال مینامند، تعیین میشود. این گاهشماری باتوجه به شیوههای مختلف تعیین اول ماه و تعداد روزهای ماه هر سال با عناوین گاهشماری هجری قمری هلالی، قراردادی و امالقری شناخته میشود.
در تقویم قمری هلالی تعداد روزهای ماهها دارای ترتیب خاصی نیستند و حداکثر تا ۴ ماه ۳۰روزه و ۳ ماه ۲۹روزه نیز احتمال دارد پشت سر هم بیایند.
اما در تقویم قمری قراردادی ماههای فرد ۳۰روزه و ماههای زوج را ۲۹روزه تعیین میکنند آخرین ماه سال هم در سالهای کبیسه ۳۰روزه اعلام میکنند.
⏹دعای #چهل_سه صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
📔 #کتاب «رساله نوین »
✍️نویسنده: علامه سید محمدحسین حسینی #طهرانی
🔴 رساله نوین درباره بنای اسلام بر سال و ماه #قمری و تفسیر آیه ی إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً في كِتابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ مِنْها أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ بحث تفسیری، روائی، فقهی و تاریخی، ششمین جلد از دوره ی علوم و معارف اسلام تالیف مرحوم «علامه آیتالله سیدمحمدحسین حسینی طهرانی » است .
این کتاب که حول خطبه پیامبر در منی و تفسیر نسیء و آیه ی إِنَّمَا النَّسيءُ زِيادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذينَ كَفَرُوا يُحِلُّونَهُ عاماً وَ يُحَرِّمُونَهُ عاماً لِيُواطِؤُا عِدَّةَ ما حَرَّمَ اللَّهُ فَيُحِلُّوا ما حَرَّمَ اللَّهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمالِهِمْ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ است با طرح نسیء به معنی تاخیر انداختن ماه های حرام در دوره جاهلیت، و دور زدن ماه ها می پردازد، به نفی تاریح شمسی پرداخته و در باب عدم مشروعیت تبدیل ماه های قمری به شمسی به ارائه بحث می پردازد.
این استاد حوزه با طرح قمری بودن تاریخ اسلام، تغییر تاریخ را دست اجناب دانسته و به سابقه این کار در کشور ما در تاریخ سال های قمری به شمسی در مجلس دوم #مشورطه و تبدیل ماه های شمسی به باستانی در دوره پنجم مجلس مشروطه و در گام سوم تبدیل سال های هجری به شاهنشاهی در دوره محمدرضا شاه پهلوی پرداخته، علاوه بر بحث روایی، فقهی و تفسیری با استناد به مستندات تاریخ معاصر و مذاکرات مجلسین سنا و مجلس ملی حلقه تاریخی بحث خود را که با بحث های مرتبط با تاریخ اسلام و جاهلیت آغاز کرده بود، کامل می کند.
در نهایت تلاش می کند که فوائد سال های قمری و مضرات سال های شمسی را بر بشمارد. لحن ساده و دو طرفه و در مواردی قصه گون این کتاب و نثر سلیس علامه با وجود دوری از نثر جدید قابل فهم و جذاب است و موضوعات جالب انتخاب شده برای آن خواننده را به دنبال خود می کشد.
👈نسخه خواندنی
📔http://www.maarefislam.com/fa/index.php?Page=definition_book&UID=100463
👈نسخه صوتی
🔈https://taaghche.com/book/44388/%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86
⏹دعای #چهل_سه صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_27
الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُولَـئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ (27)
(فاسقان) كسانى هستند كه پيمان خدا را پس از آنكه محكم بستند مى شكنند، و پيوندهايى را كه خدا دستور داده برقرار سازند قطع مى نمايند، و در زمين فساد مى كنند، قطعاً آنان زيان كارانند
👌 به پيمان فاسقان، اعتماد نكنيد. كسى كه پيمان خداوند را نقض مى كند، به عهد و پيمان ديگران وفادار نخواهد بود. «ينقضون، يقطعون»
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
base.apk
13.3M
👆این نرم افزار را نصب کنید و از روی آن در این دوره ی تفسیر خوانی با ما همراه باشید
1_689659393.mp3
2.85M
#شرح_صوتی_حکمتها_نهج_البلاغه
❇️چقدر فاصله است میان دوعمل
☑️عملی که لذتش میرود وکیفرش میماند
☑️عملی که رنج آن سپری میشودوپاداشش میماند
👌 شرح
#نهج_البلاغه_حكمت_121
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_160
◀️ #استبداد نتیجه قدرت و مقام
🔴 و قَالَ (علیه السلام) : مَنْ مَلَكَ، اسْتَأْثَرَ.
🔴 هر كه ملك يابد، همه چيز را براى خود خواهد.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ قدرت و #استبداد :
📋 امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه كه بسيار فشرده و پرمعناست مى فرمايد: «آنهايى كه به حكومت مى رسند (غالباً) مستبد مى شوند»; (مَنْ مَلَكَ اسْتَأْثَرَ).
«اسْتَأْثَرَ» از ريشه «اسْتئْثار» به معناى استبداد و خودكامگى و انحصارطلبى است. تاريخ نيز گواه روشنى بر اين معناست; بسيار بودند كسانى كه چون دستشان به حكومت نرسيده بود دم از حق و عدالت و مشورت و واگذارى كار مردم به مردم مى زدند; اما هنگامى كه بر مركب مراد سوار شدند و حكومت را در اختيار گرفتند بناى استبداد گذاشتند; نه به نصيحت كسى گوش دادند و نه به دوست و دشمن رحم كردند و خودكامگى را در حد اعلا در برابر رعايا انجام دادند. اين مطلب به قدرى شايع بوده و هست كه به صورت ضرب المثلى درآمده است: «مَنْ غَلَبَ سَلَبَ وَمَنْ عَزَّ بَزَّ; كسى كه غالب شود مى دزدد و كسى كه پيروز گردد سرمايه هاى ديگران را مى ربايد».
ابن ابى الحديد در شرح اين سخن، شعرى از ابوالطيب (متنبّىء) نقل مى كند:
وَالظُّلْمُ مِن شِيَعِ النُّفوسِ فَإنْ
تَجِدْ ذا عِفَّة فلِعلّة لا يَظْلِمُ
«ظلم و ستم عادت انسان هاست و اگر شخص عفیف و عادلى یافتى حتماً به دلیلى است که ظلم نمى کند».
قرآن مجید نیز اشاره اى به این معنا دارد; در آیه 34 سوره «نمل» از زبان ملکه سبأ که زنى باهوش و پرتجربه بود نقل مى کند: «(قَالَتْ إِنَّ الْمُلُوکَ إِذَا دَخَلُوا قَرْیَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً وَکَذَلِکَ یَفْعَلُونَ); گفت: پادشاهان هنگامى که وارد منطقه آبادى شوند آن را به فساد و تباهى مى کشند و عزیزان آن جا را ذلیل مى کنند; (آرى) روش آنان همواره این گونه است».
در تاریخ اسلام نیز نمونه هاى فراوانى است از کسانى که پیش از دست یابى به حکومت، به ظاهر در سلک افراد متدین بودند; اما همین که به مقام و حکومتى رسیدند راه خودکامگى را پیش گرفتند.
در داستان معروفى از عبدالملک بن مروان خلیفه ستمگر اموى مى خوانیم: قبل از آنکه به مقام خلافت برسد از عابدان و زاهدانى بود که در گوشه مسجد همواره مشغول به عبادت بود تا آنجا که او را «حمامة المسجد» (کبوتر مسجد) نامیدند; زیرا پیوسته قرآن تلاوت مى کرد. هنگامى که خبر مرگ پدرش و بشارت خلافت را به او دادند، قرآن را بر هم نهاد و گفت «هذا فِراقُ بَیْنى وَبَیْنِک» (براى همیشه من از تو جدا شدم و بعد به خودکامگى هاى حکومت پرداخت).
یکى از صفحات سیاه کارنامه عبدالملک نصب «حجاج» به ولایت کوفه بود. به یقین اخبار جنایات «حجاج» و کشت و کشتار بى رحمانه و شکنجه زندانیان بى گناه به صورت گسترده به «عبدالملک» مى رسید; ولى خم به ابرو نمى آورد، چرا که حکومت چشم و گوش این انسان پست و بى ظرفیت و بى شخصیت را کور و کر کرده بود. امثال عبدالملک مروان در تاریخ بسیار بودند.
یکى دیگر از رسوایى هاى عبدالملک بن مروان همان چیزى است که در کتاب انساب الاشراف از او نقل شده که بعد از رسیدن به خلافت منبر رفت و با عصبانیت به مردم گفت: شما مرا امر به پرهیزگارى و نیکى ها مى کنید، اما خودتان را فراموش مى کنید. به خدا سوگند از امروز به بعد اگر کسى مرا به تقوا امر کند گردنش را مى زنم (وَاللهِ لا یَأْمُرُنی أحَدٌ بَعْدَ یَوْمی هذا بِتَقْوَى اللهِ عَزَّوَجَلَّ إلاّ ضَرَبْتُ عُنُقَهُ).
این سخن را با حدیثى از امام باقر(علیه السلام) که مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوارنقل کرده پایان مى دهیم، حضرت فرمود: «فِی التَّوْرَاةِ أَرْبَعَةُ أَسْطُر: مَنْ لاَ یَسْتَشِیرُ یَنْدَمُ وَالْفَقْرُ الْمَوْتُ الاَْکْبَرُ وَکَمَا تَدِینُ تُدَانُ وَمَنْ مَلَکَ اسْتَأْثَرَ; در تورات چهار جمله (پر ارزش) آمده است: کسى که مشورت نکند پشیمان مى شود و فقر مرگ بزرگ است و آن گونه که به دیگران جزا مى دهى به تو جزا داده خواهد شد و کسى که به حکومت دست یابد استبداد پیشه مى کند».
پیامى که این جمله نورانى دارد این است که امام(علیه السلام) به پیروان خود توصیه مى کند مراقب باشید حکومت و مقام، معمولا انسان را به استبداد مى کشاند شما چنین نباشید.
#نهج_البلاغه_حكمت_160
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #چهارشنبه
👉🏻 1da.ir/rqjEC
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ بی من نه آن رندم که ترک شاهد و ساغر کنم
محتسب داند که من این کارها کمتر کنم
من که عیب توبه کاران کرده باشم بارها
توبه از می وقت گل دیوانه باشم گر کنم
عشق دردانه ست و من غواص و دریا میکده
سر فروبردم در آن جا تا کجا سر برکنم
لاله ساغرگیر و نرگس مست و بر ما نام فسق
داوری دارم بسی یا رب که را داور کنم
بازکش یک دم عنان ای ترک شهرآشوب من
تا ز اشک و چهره راهت پرزر و گوهر کنم
من که از یاقوت و لعل اشک دارم گنجها
کی نظر در فیض خورشید بلنداختر کنم
چون صبا مجموعه گل را به آب لطف شست
کجدلم خوان گر نظر بر صفحه دفتر کنم
عهد و پیمان فلک را نیست چندان اعتبار
عهد با پیمانه بندم شرط با ساغر کنم
من که دارم در گدایی گنج سلطانی به دست
کی طمع در گردش گردون دون پرور کنم
گر چه گردآلود فقرم شرم باد از همتم
گر به آب چشمه خورشید دامن تر کنم
عاشقان را گر در آتش میپسندد لطف دوست
تنگ چشمم گر نظر در چشمه کوثر کنم
دوش لعلش عشوهای میداد #حافظ را ولی
من نه آنم کز وی این افسانهها باور کنم
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_346
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_دوم_4
🔹«4» كَمَا نَصَبَ لِأَمْرِكَ نَفْسَهُ
🔹 پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آله جانش را براى فرمانت به زحمت انداخت ...
👌بخشی از دعای #دوم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
#دعا
#دعا_دوم_4
«كَمَا نَصَبَ لِأَمْرِكَ نَفْسَهُ»
✳️ قسمت اول
🔸 مقام نبوّت در آيات
حضرت سجاد عليه السلام در فراز «كَمَا نَصَبَ لِأَمْرِكَ نَفْسَهُ» اشاره به انتخاب پيامبر صلى الله عليه و آله به مقام نبوّت دارد. در آنجا كه خداوند تعالى مىفرمايد:
مُحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ
محمد صلى الله عليه و آله فرستاده خداست.
مقام نبوت، از سوى خداوند انتصابى است. و علاوه بر زيبايى ظاهرى و سلامت جسمى، شخص منتخب بايد داراى بهترين صفات پسنديده و اخلاق فاضله باشد.
تا در ميان مردم از هر جهت سرآمد و ممتاز باشد. حضرت محمد صلى الله عليه و آله پيش از بعثت به طهارت روح و عصمت در عمل و جامع فضايل انسانى از جمله جوانمردى، خوش اخلاقى، بردبارى، راستگويى، امانتدارى شناخته شده بود. و اين ارزشهاى اخلاقى تا زمان انتصاب رسمى او به مقام رسالت، ادامه يافت. سپس خداوند بار امانت بزرگ رسالت و اجراى تكاليف حق را به دوش پيامبر اعظم صلى الله عليه و آله نهاد.
يَاأَيُّهَا النَّبِىُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِداً وَمُبَشِّراً وَنَذِيراً* وَ دَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِوَ سِرَاجًا مُّنِيرًا
اى پيامبر! به راستى ما تو را شاهد [بر امت] و مژدهرسان و بيمدهنده فرستاديم.* و تو را دعوت كننده به سوى خدا به فرمان او و چراغى فروزان [براى هدايت جهانيان] قرار داديم.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از نجيبان و برگزيدگان آفرينش بود. او پيشواى رحمت عالميان بر مردم مؤمن و كافر و منافق شد كه به خير و نيكى رهبرى مىنمود.
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ
و تو را جز رحمتى براى جهانيان نفرستاديم.
تا جايى كه جبرئيل از پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيد: آيا از رحمت خدا هم چيزى نصيب تو گرديد؟ فرمود: بلى، من از عاقبت خود مىترسيدم كه مبادا كارم به شقاوت ختم شود. از بركت بعثت و نزول آيات قرآن به اراده الهى آرامش خاطر يافتم و فهميدم جايگاه و نفوذ من در بارگاه قرب الهى همواره محفوظ خواهد ماند. و به دليل اين اطمينان خاطر بود كه در برابر كافران و مشركان ايستادگى مىنمود. و خداوند و دانايان را شاهد بر اين مطلب قرار مىداد.
وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ
كافران مىگويند: تو فرستاده [خدا] نيستى. بگو: كافى است كه خدا [با آيات محكم و استوار قرآنش] و كسى [چون اميرالمؤمنين على بن ابىطالب] كه دانش كتاب نزد اوست، ميان من و شما [نسبت به پيامبرىام] گواه باشند.
به هر حال حضرت رسول اكرام صلى الله عليه و آله براى رسالتى عظيم كه هدايت مردم و بشارت به بشر بود برگزيده شد؛ هر چند بسيارى از مردم دنيا هنوز هم در خواب غفلت و نادانى به سر مىبرند.
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِيراً وَنَذِيراً وَلكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ و ما تو را براى همه مردم جز مژدهرسان و بيم دهنده نفرستاديم، ولى بيشتر مردم [به اين واقعيت] معرفت و آگاهى ندارند.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج2، ص: 394
دعای #دوم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
#دعا_دوم_4
«كَمَا نَصَبَ لِأَمْرِكَ نَفْسَهُ»
✳️ قسمت 2
🔸 مقام نبوت در روايات
اولين مرد مؤمن به رسالت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، علی علیه السلام شهادت مىدهد و حقيقت را چنين بازگو مىكند:
وَاشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، ارْسَلَهُ بِالدِّينِ الْمَشْهُورِ، والْعَلَم الْمَأثُورِ وَالْكِتابِ الْمَسْطُورِ وَ النُّورِ السّاطِعِ، وَ الضِّياء الّلامِعِ، وَ الْامْرِ الصّادِعِ. ( نهج البلاغه: خطبه 2 )
و شهادت مىدهم كه محمد بنده و رسول اوست، و او را به آئينِ مشهور، و نشانه معروف، و كتاب مسطور، و نور درخشان، و چراغ فروزان، و دستور روشن و آشكار به سوى مردم فرستاد.
جايگاه تكليف رسالت شايسته شخصيتى بود كه نزد حق داراى شرافت و منزلت رفيع بود.
امام صادق عليه السلام در اين زمينه مىفرمايد:
انَّ اللَّهَ كَلَّفَ رَسُولَ اللَّه صلى الله عليه و آله مالَمْ يُكَلِّفْهُ أَحَداً مِنْ خَلْقِهِ كَلَّفَهُ أَنْ يَخْرُجَ عَلَىَ النّاسِ كُلِّهِمْ وَحْدَهُ بِنَفْسِهِ إنْ لَمْ يَجِدْ فِئَةً تُقاتِلُ مَعَهُ وَلَمْ يُكَلِّفْ هذا احَدً مِنْ خَلْقِهِ قَبْلَهُ وَلا بَعْدَه.
خداى عزوجل به رسول گرامى خود تكليفى كرد كه به احدى از خلقش چنان تكليفى نكرد و آن اين بود كه بعد از فرمان به جهاد و امتناع مردم از اجابت دعوت آن جناب، پيامبر را مكلف كرد كه يك تنه و به تنهايى به جنگ دشمن برود هر چند كه جمعيتى نيابد كه با وى به قتال برود و خداى تعالى چنين تكليفى را به احدى از خلق نكرده، نه قبل از آن جناب و نه بعد از او.
رسول خدا صلى الله عليه و آله الگوى كاملى از اخلاق و اعمال برتر بود و اين امتياز او را بر فرزندان قريش ارزشمند ساخته بود. و شرافت ذاتى او از طينت پاك آباء و اجدادش به ارث رسيده بود. اين چنين است كه ابوطالب در باره پيامبر فرمود:
«فرزند برادرم محمد صلى الله عليه و آله؛ فرزند عبداللَّه با هيچ يك از مردان قريش هم وزن نمىگردد مگر اين كه برترى دارد؛ و با احدى از آنان مقايسه نمىشود مگر اين كه بزرگى از آن اوست.» «1» و در اخلاق از همه برتر، در خوشبرخوردى از همه نيكوتر، در فكر از همه عميقتر، در عقل و امانتدارى از همه بالاتر، و در نقل خبر از همه راستگوتر و در آزار ديگران از همه دورتر.
حضرت على عليه السلام در نهج البلاغه در وصف پيامبر صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
حَتّى بَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ شَهيداً وَبَشيراً وَنَذيراً. خَيْرَ البَريَّةِ طِفْلًا وَانْجَبَهَا كَهْلًا وَاطْهَرَ الْمُطَهَّرينَ شِيمَةً وَأَجْوَدَ المُسْتَمْطَرينَ دِيمَةً (نهج البلاغه: خطبه 104 )
تا اين كه محمد صلى الله عليه و آله را گواه و بشارت دهنده و ترساننده برانگيخت. در كودكى بهترين مردم، در بزرگسالى نجيبترين انسان، در اخلاق پاكترين پاكان، و دوام جود و سخايش از همه بيشتر بود.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج2، ص: 394
دعای #دوم
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
#دعا_دوم_4
«كَمَا نَصَبَ لِأَمْرِكَ نَفْسَهُ»
✳️ قسمت 3
🔸 پيامبر در سنّ كودكى در كنار دايهاش حليمه مورد عنايت و لطف خاص خدا بود و پيوسته با يارى فرشتگان و الهام به كارهاى نيك راهنمايى مىشد، در جوانى از آلودگىهاى مردم دورى مىكرد، در برنامههاى بزم شركت نمىكرد، شراب نمىخورد، بتها را دوست نمىداشت، راستگو و درستكار بود. دلى پاك و فكرى درخشان و فطرتى آسمانى داشت. و مردم او را امين مىگفتند.
سالى يك ماه به غار حرا مىرفت و با خدا راز و نياز داشت، و در پايان ماه پيش از آن كه به خانه برگردد به كعبه مىرفت و طواف كعبه مىكرد. در سن چهل سالگى هنگامى كه در كوه حرا به عبادت مشغول بود به مقام رسالت انتخاب گرديد.
آنچه زمينهساز انتخاب ايشان به مقام نبوت بود، تواضع و فروتنى بود. حتى وقتى فرشته بزرگ وحى سه مرتبه كليد گنجهاى زمين را نزد پيامبر آورد و او را در انتخاب آنها آزاد گذاشت ولى در برابر، آنچه در قيامت براى او آماده شده، كاسته گردد. حضرت هر بار فروتنى كرد و تواضع در برابر حق را برگزيد.
حضرت رسول اللَّه صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
لَقَد هَبَطَ عَلَىَّ مَلَكٌ مِنَ السَّماء ما هَبَطَ عَلى نَبِىٍّ قَبْلى وَلا يَهْبِطُ عَلى أَحَدٍ بَعْدِى وَ هُوَ إسْرافيلَ وَ عِنْدِى جِبريلُ فَقَالَ: السَّلامُ عَلَيكَ يا مُحَمَّدُ! ثُمَّ قالَ:
أَنَا رَسُولُ رَبِّكَ إِلَيْكَ، أَمَرَنِى أَنْ أُخَيِّرَ لَكَ إِنْ شِئْتَ نَبِياً عَبْداً وَ إن شِئْتَ نَبياً مَلِكاً، فَنَظَرْتُ إلى جِبْريلَ فَأَوْمى جِبْريلُ إلى أَنْ تَواضَعْ، فَقُلْتُ: نَبِياً عَبْداً.
فرمود: فرشتهاى از آسمان به من فرود آمد كه بر هيچ پيامبرى فرود نيامده بود و بعد از من نيز بر كسى فرود نخواهد آمد؛ كه اسرافيل بود. و جبرئيل هم نزد من بود گفت: سلام بر تو اى محمد! سپس گفت: من فرستاده پروردگارت به سوى تو هستم و به من فرمان داده است كه تو را بين اين كه خواهى پيامبرى و بندگى را برگزينى و اگر خواهى پادشاهى و اميرى را، مخيّر سازم.
من به جبرئيل نگاه كردم. او به من اشاره كرد كه فروتنى كن. پس من گفتم: پيامبرى و بندگى را برگزيدم.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج2، ص: 394
دعای #دوم
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
🆔 @sahife2
انشاالله از امروز که بدون برنامه ی قبلی مصادف با اول ماه #جمادی_الاول شده است ، دعای 43 صحیفه سجادیه رو بند به بند با هم شروع می کنیم ..... انشاالله
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_236
دعای #چهل_سه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" هنگامى كه به هلال #ماه نگاه مىكرد "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_سه_1
دعای سیدالساجدین(ع) در هنگام نگریستن به ماه نو:
🔹أَيُّهَا الْخَلْقُ الْمُطِيعُ، الدَّائِبُ السَّرِيعُ، الْمُتَرَدِّدُ فِى مَنَازِلِ التَّقْدِيرِ، الْمُتَصَرِّفُ فِى فَلَكِ التَّدْبِيرِ🔹
🔸(خطاب آن حضرت به ماه )اى آفريده فرمانبر، و رونده سبك سير، به اندازه منزلها مى نوردى، و به چاره گرى در چرخ مى گردى🔸
#چهل_سه
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
أَيُّهَا الْخَلْقُ الْمُطِيعُ الدَّائِب.pdf
498.1K
#شرح
#دعا_چهل_سه_1
🔹اى ماه ! ای آفريده فرمانبردار و پوينده دائم و شتابان، رفت و آمد كننده در منازل معيّن شده و تصرّف كننده در فلك تدبير
✳️#ماه از جالبترين و زيباترين اختران آسمان است. در پرتو فروغش ظلمت شب را مىزدايد، با شكلگيرىهاى مختلفش صفحه زيباى آسمان را زيباتر مىكند، چون به صورت هلال خودنمايى كند ورود ماه جديد را خبر مىدهد، و زمانى كه رخساره پنهان مىنمايد و به محاق مىرود پايان يافتن ماه را اطلاع مىدهد.
بى خبران از توحيد، در ادوارى از تاريخ آن را مىپرستيدند، و جاهلان از حقايق، اين اختر زيبا را به طور مستقل در سرنوشت حيات مؤثر مىدانستند.
قرآن و روايات و دعاها بر تمام آن عقايد خط باطل كشيد، ماه را مخلوقى از مخلوقات و نشانهاى از نشانههاى قدرت محبوب دانست، و آن را به عنوان نعمت حق كه شكرش لازم است به مردم معرفى نمود.
⏹ مقياس طبيعى شناخت اوقات
⏹ خورشيد و ماه و ستارگان در قرآن
⏹ ماه در آئينه مسائل علمى
⏹ سطح ماه
⏹ نيروى جاذبه در كره ماه
⏹ حركات ماه
⏹ ماه و جزر و مد
👤 استاد حسین #انصاریان
#چهل_سه
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️دعای سید بن طاوس در روز اول ماه #جمادی_الاول (اقبال الاعمال)
🔴الجزء الثاني؛ الباب السادس فيما نذكره مما يتعلق بشهر جمادى الأولى؛ فصل فيما نذكره من دعاء عند غرة هذا الشهر
جلد دوم؛ باب ششم آنچه که متعلق به ماه جمادی الاول باشد بیان می گردد؛ فصل دعایی که در آغاز ماه جمادی الاول خوانده می شود:
وَجَدْنَاهُ فِي كِتَابِ الْمُخْتَصَرِ مِنْ كِتَابِ الْمُنْتَخَبِ فَقَالَ مَا هَذَا لَفْظُهُ
در كتاب «المختصر من كتاب المنتخب» آمده است:
الدُّعَاءُ فِي غُرَّةِ جُمَادَى الْأُولَى تَقُولُ
دعاى آغاز ماه جمادى الاول به اين صورت است:
اللَّهُمَّ أَنْتَ اللَّهُ وَ أَنْتَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ وَ أَنْتَ (الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ) .... (ادامه در لینک زیر ) 👇
📜 https://b2n.ir/443908
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2