eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فکر بهبود خود ای دل ز دری دیگر کن درد عاشق نشود به، به مداوای گوهر معرفت آموز که با خود ببری که نصیب دگران است نصاب زر و سیم دام سخت است مگر یار شود لطف خدا ور نه آدم نبرد صرفه ز شیطان رجیم ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و أَنْتَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ، الدَّانِى فِى عُلُوِّهِ، وَ الْعَالِى فِى دُنُوِّهِ🔹 🔸تويى خداوند و معبودى مستحق پرستش جز تو نيست،با وجود بلندمرتبگى نزديكى، و در عین نزديكى بلندمرتبه🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و أَنْتَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ، ذُو الْبَهَاءِ وَ الْمَجْدِ، وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْحَمْدِ🔹 🔸تويى خداوند و خداوندگارى غير تو نيست، با فرّ تابناك و شكوه، سزاوار سپاس🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و أَنْتَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ، الَّذِى أَنْشَأْتَ الْأَشْيَاءَ مِنْ غَيْرِ سِنْخٍ، وَ صَوَّرْتَ مَا صَوَّرْتَ مِنْ غَيْرِ مِثَالٍ، وَ ابْتَدَعْتَ الْمُبْتَدَعَاتِ بِلا احْتِذَاءٍ🔹 🔸تويى خداوند، غير تو خدايى نيست، همه چيز را بی اصل و مایه تو آفريدى، و صورت ها را بی مثال و نمونه نقش بسته ای، و آفریده ها را بی پیروی از دیگران هستی بخشیده ای🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ امام سجاد عليه السلام در توصيف ذات مقدّس ربّوبى از فراز 3 تا 32 دعای صحیفه سجادیه به بيش از يكصد عدد از و صفت خداوند متّعال اشاره مى‏نمايد. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر بلندمرتبه وَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الدَّانِي فِي عُلُوِّهِ، وَ الْعَالِي فِي دُنُوِّهِ. و تويى خدايى كه جز تو معبودى نيست. با وجود بلندى خودْ نزديك، و با وجود نزديكى خودْ بلندى. بلندمرتبه بودنش، او را از مخلوقات دور نمى‏كند و نزديكى او با مخلوقات، او را با مخلوقات مساوى نمى‏گرداند. چرا كه بلند مرتبگى و نزديكى‏اش بر حسب مكان نيست. چون خداوند در قالب مكان نمى‏گنجد و بلندمرتبه بودنش بخاطر والايى اوست و نزديكى او با مخلوقات، بر اساس احاطه علم خدا به مخلوق است. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر كبريايى وَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، ذُو الْبَهَاءِ وَ الْمَجْدِ، وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْحَمْدِ. و تويى خدايى كه جز تو معبودى نيست. داراى زيبايى و ارجمندى و بزرگوارى و ستايشى. «الْمَجْد»: عبارت است از جود و بخشش فراوان خدا و بزرگى و ارجمندىِ جلال او. «الْكِبْرِيَاء»: عبارت است از بزرگوارى و بزرگ منشى كه مانع از هر گونه فرمانبردارى و اطاعت از غير است. لذا كبريايى صفتى است كه فقط شايسته مقام الهى است. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر ابتدائيت وَ أَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الَّذِي أَنْشَأْتَ الْأَشْيَاءَ مِنْ غَيْرِ سِنْخٍ، وَ صَوَّرْتَ مَا صَوَّرْتَ مِنْ غَيْرِ مِثَالٍ، وَ ابْتَدَعْتَ الْمُبْتَدَعَاتِ بِلَا احْتِذَاءٍ، و تويى خدايى كه جز تو معبودى نيست. تويى كه اشيا را بدون هيچ اصلى آفريدى و صورت‏ها را بدون نمونه نگاشتى و نوپيداها را بدون پيروى (از الگويى) پديد آوردى. «سِنْخ»: به معناى اصل، پايه، مايه و بن است و عبارت است از مايه اوّليه شى‏ء. «الْمُبْتَدَعَات»: عبارتند از چيزهايى كه قبلاً هيچ مادّه‏ايى از آن وجود نداشته و مسبوق به ماده نباشد. همچون جواهر مجرده. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
(ره) 1 🔴 خداوند چیست؟ متکلمان و عارفان بحث های فراوانی را پیرامون حقیقت اسم اعظم داشته‌اند. امام خمینی(س) نیز به طور مفصل، به بررسی معنا و مفهوم اسم اعظم می‏ پردازد و آن را اسمی می‏ داند «که واجد همه کمالات الهی است به طور ناقص» با این وجود، این اسم نسبت به سایر اسماء و موجودات دیگر بهره‏ ای بیشتر و کامل تر از کمالات الهی دارد. درواقع همه موجودات به میزان سعه وجودی خودشان از این کمالات بهر‏ه‏ منداند. ( تفسیر سوره حمد، ص 100). به نظر می‌رسد که امام به این دلیل اسم اعظم را به طور ناقص واجد کمالات الهی می‌داند که می‌خواهد آن را پائین‌تر از غیب الغیوب بنشاند. مگر نه این که غیب الغیوب واجد همه کمالات الهی است؟ 🔴 اسم اعظم از نظر تکوین و تشریع امام خمینی از دو جنبه تکوین و تشریع به بررسی حقیقت اسم اعظم می‌پردازد. به لحاظ تکوینی، اسم اعظم دارای مراتب و درجات مختلفی است و می‌توان برای آن چهار اعتبار در نظر گرفت: حقیقت غیبی، مقام الوهیت، مقام اعیان ثابته ومقام اعیان خارجی. به لحاظ تشریعی اما، اسم اعظم تنها در مقام وجود لفظی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه، حقیقت اسم اعظم را در هر یک از این مقامات مورد بررسی قرار خواهیم داد. 👈 ادامه دارد .... ره ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
(ره) 2 🔴 کدام یک از پیامبران اسم اعظم را می دانست؟ حقیقت اسم اعظم به حسب حقیقت غیبی: در این مقام، اسم اعظم همان اسمی است که تنها مختص خداوند است و جز او هیچ کسی نمی‌تواند آن را مورد شهود و ادراک قرار دهد. بر اساس روایات وارده، اسم اعظم دارای هفتاد و سه حرف است و هر یک از پیامبران الهی به کشف و ادراک تعدادی از این حروف توفیق یافته‌اند. چنان که عیسی بن مریم دو حرف، موسی بن عمران چهار حرف، آدم بیست و پنج حرف، ابراهیم هشت حرف و نوح پانزده حرف از اسم اعظم را آموخته بودند. در میان پیامبران، تنها محمد(ص) توانسته بود که هفتاد و دو حرف از این اسم را دریابد. اما حرف هفتاد و سوم را حتی پیامبر(ص) نیز درنمی‌یابد چرا که این حرف تنها مختص خداوند است و به کس دیگری اختصاص پیدا نکرده است.(شرح دعای سحر، صص 111 و 112) به نظر می‌رسد که اسم اعظم در این مقام قابل تطبیق با اسم مستأثری است که به اعتقاد امام از اسماء نیست و دارای هیچ ظهور و مظهری نیست. شاید هم اشاره به غیب الغیوب باشد. 🔴 اسم الله اسم اعظم خداوند حقیقت اسم اعظم به حسب مقام الوهیت: در این مقام، اسم اعظم همان اسمی است که جامع همة اسماء الهی است و بر همة اسماء حکومت دارد. این اسم، به حسب ذات، بر همة مراتب دیگر تقدم دارد و همة اسماء مظاهر اویند. تجلّی این اسم به تمام حقیقت خود تنها برای دو کس ممکن است: خودش و کسی که مظهر تام او گردیده باشد. پس تنها حقیقت محمدیه و اولیاء خدا که در روحانیت با آن حضرت متحدند، می‌توانند مجلای این تجلّی باشند(همان، ص 113) چنان که پیشتر گفتیم، به اعتقاد امام حقیقت وجود برای ظهور و تجلّی، نیازمند خلیفه‏ ای بود که بتواند واسطه ی فیض رسانی میان او و اسماء و صفات الهی گردد و به اعتقاد وی، این خلیفه همان فیض اقدس بود. اما اولین تعینی که از این فیض اقدس کسب فیض نمود اسم اعظم الله بود. از آن جا که تعین اول، جامع همه ی تعینات و ظهورات دیگر است پس اسم الله نیز واجد همه اسماء و صفات دیگر می‏ باشد. درواقع، هیچ یک از اسماء و صفات الهی توان ارتباط با فیض اقدس را نداشتند مگر توسط اسم اعظم الله. به واسطه این اسم بود که سایر اسماء الهی پدید آمدند( مصباح الهدایه، ص 17) 👈 ادامه دارد .... ره ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
(ره) 3 🔴 انسان کامل اسم اعظم است حقیقت اسم اعظم به حسب مقام اعیان ثابته: در این مقام، اسم اعظم عبارت است از انسان کامل. انسان کامل خلیفه اسم اعظم الهی در همه عوالم است. او همان حقیقت محمدیه‌ای است که عین ثابتش در حضرت واحدیت، با اسم اعظم الله متحد است و همه اسماء الهی و همه اعیان ثابته دیگر از تجلّیات آن اند. به واسطه این انسان کامل است که عوالم جبروت، ملکوت و ناسوت ظهور پیدا کرده‌اند( شرح دعای سحر، ص 114-113) 🔴 محمد ابن عبدالله اسم اعظم خداوند حقیقت اسم اعظم به حسب مقام فعل: اسم اعظم در این مقام، ظهور مشیت بی تعین الهی است که در وجود مقدس محمد بن عبدالله(ص) محقق شده است. این وجود مقدس، از عالم علم الهی برای نجات زندانیانِ عالم طبیعت آمده است و همه مراتب وجود در نهاد اوست( همان، ص 114) درباره این حضرت مشیت در آینده بیشتر سخن خواهیم گفت. حقیقت اسم اعظم به حسب مقام لفظ: به اعتقاد امام، حقیقت اسم اعظم را، به حسب لفظ و عبارت، تنها اولیاء و علمای راسخین می‌دانند و دیگران از درک آن ناتوانند. درواقع، «آن چه که در کتاب های عرفا و مشایخ از حروف اسم اعظم و یا کلمات آن نوشته شده یا از روایات صحیح گرفته شده است و یا در اثر کشف و ریاضتی است که به هنگام فراغ و انصراف از دنیا که دار وحشت و ظلمت است، برای آنان روی داده است.»(همان، ص 123) 👈 ادامه دارد .... ره ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
(ره) 4 🔴 اسماء جمال و اسماء جلال در یک تقسیم بندی دیگر، اسماء خداوند را به اسماء جمال و اسماء جلال تقسیم کرده‏ اند. اسماء جمال بیانگر لطف و رحمت پروردگارند و اسماء جلال منشأ قهر و غضب وی. سخن زیبای شبستری را به یاد می‌آوریم که: تجلّی گه جمال و گه جلال است رخ و زلف آن معانی را مثال است به اعتقاد امام خمینی، نخستین ظهور اسم اعظم الله، به اعتبارجامع جمیع اسماء و صفات بودن، مقام رحمانیت و رحیمیت ذاتی است. به همین دلیل دو اسم رحمن و رحیم، که از اسماء جمالند، بر همه ی اسماء شمول و عمومیت دارند و سبب شده‌اند که «سبقت رحمته غضبه». درواقع بعد از اسماء جمال الهی است که اسماء جلال الهی ظهور پیدا می‌کنند. ( مصباح الهدایه، ص 18). اما چه چیز سبب می‌شود که اسمی را جمالی و اسم دیگر را جلالی بخوانیم؟ به اعتقاد امام، آن چه که باعث می‌شود اسمی، جمالی باشد، ظهور آن اسم است. باید توجه داشت که در دل هر اسم جمال، اسمی جلالی و در دل هر اسم جلال، اسمی جمالی نهفته است. ( شرح دعای سحر، ص 54). امام در این باره چنین می‌گوید: «این که گفتیم فلان اسم از اسماء جلال و فلان اسم از اسماء جمال است و این اسم رحیم و رحمان است و دیگر اسم قهار و جبار است به این اعتبار است که هر یک از این اسماء در آن چه به او اختصاص داشته است ظهور نموده. پس در اسم «الرحیم» رحمت ظاهر است و غضب باطن و در اسم جمال، جمال ظاهر می‌باشد و جلال باطن و در اسم جلال به عکس آن.(مصباح الهدایه، ص 19- 20) ره ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🔴 امام صادق (علیه السلام) ، و هلاکت استاندار مدينه پس از آن كه داوود بن علىّ استاندار مدينه از طرف خليفه، مُعلّى بن خُنيس ‍ را احضار كرده و به قتل رسانيد، امام جعفر صادق عليه السلام با او قطع رابطه نمود و به مدّت يك ماه نزد او نرفت. روزى داوود بن علىّ، مامورى را فرستاد كه امام عليه السلام را نزد او ببرند؛ ولى حضرت قبول ننمود. محمّد بن سنان گويد: در حضور امام جعفر صادق عليه السلام بودم و با عدّه اى از دوستان، نماز ظهر را به امامت آن حضرت مى خوانديم كه ناگهان پنج نفر مامور مسلّح وارد شدند و به امام صادق عليه السلام گفتند: والى مدينه دستور داده است تا شما را نزد او ببريم. امام عليه السلام فرمود: اگر نيايم، چه مى كنيد؟ مامورين گفتند: والى دستور داده است كه چنانچه نيامديد، سر شما را جدا كنيم و نزد او ببريم. حضرت فرمود: گمان نمى كنم بتوانيد فرزند رسول خدا صلى الله عليه و آله را به قتل رسانيد. گفتند: ما نمى دانيم تو چه مى گوئى، ما فقط مطيع امر والى هستيم و دستور او را اجرا مى كنيم. حضرت فرمود: منصرف شويد و برويد، كه اين كار به صلاح شما نخواهد بود. گفتند: به خدا سوگند، يا خودت و يا سرت را بايد ببريم. امام عليه السلام چون آن ها را بر اين تصميم شوم جدّى ديد، دست هاى مبارك خويش را بر شانه ها نهاد؛ و پس از لحظه اى، دست هايش را به سوى آسمان بلند نمود و دعائى خواند، كه فقط ما اين زمزمه را شنيديم: ((السّاعه، السّاعه ))؛ پس ناگهان سر و صداى عجيبى به گوش ‍ رسيد. در اين هنگام حضرت به مامورين حكومتى فرمود: هم اكنون رئيس ‍ شما هلاك شد؛ و اين داد و فرياد به جهت هلاكت او مى باشد؛ و مامورين با شينيدن اين سخنان از كار خويش منصرف شدند و رفتند. بعد از رفتن مامورين، من به حضرت عرض كردم: مولايم! خداوند، ما را فداى تو گرداند، جريان چه بود؟ حضرت فرمود: او (داوود بن علىّ) دوست ما مُعلّى بن خُنيس را كشت؛ و به همين جهت، مدّتى است كه من نزد او نرفته ام بنابراين، او به واسطه افرادى پيام فرستاد كه من پيش او بروم ؛ ولى من نپذيرفتم تا آن كه اين افراد را فرستاد تا مرا به قتل برسانند. و چون من، خداى متعال را با اسم اعظم دعا كردم تا او را نابود گرداند، خداوند نيز ملكى را فرستاد و او را به هلاكت رسانيد. ✍️ بحارالا نوار: ج 47، ص 67، ح 9، به نقل از بصائرالدّرجات : ج 5، ص 58. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ آیات حاوی سيد اجل سيد عليخان شيرازى رضوان الله عليه در كتاب الكلم الطيّب نقل فرموده كه اسم اعظم خداى تعالى آن است كه افتتاح او «الله» و اختتام او «هُوَ» است و حروفش نقطه ندارد «و لا تَتغيَّر قراءَتُه؛ أُعرِبَ أم لَم يُعرَب» (معنی: خواندنش تغییر نمی یابد؛ چه آن حروف زیر و بر داشته باشند یا نداشته باشند) و اين در قرآن مجيد در پنج آيه مباركه از پنج سوره است بقرة و آل عمران و نساء و طه و تغابن آمده است شيخ مغربى گفته هر كه اين پنج آيه مباركه را ورد خود قرار دهد و هر روز يازده مرتبه بخواند هر آينه آسان شود براى او هر مهمى از كلى و جزئى بزودى إن شاء الله تعالى و آن آيه اين است: 🔴 اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ تا آخر آية الكرسى‏ (سوره البقره، آیات 255-257) 🔴 اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ‏ نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَ أَنْزَلَ التَّوْرَاةَ وَ الْإِنْجِيلَ مِنْ قَبْلُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ أَنْزَلَ الْفُرْقَانَ (سوره آل عمران، آیات 2-3 ) 🔴 اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لاَ رَيْبَ فِيهِ وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثاً ( سوره النساء، آیه 87. ) 🔴 اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى ( سوره طه، آیه 8. ) 🔴 اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ( سوره التغابن، آیه 13 ) ✍️ مفاتیح الجنان ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ پیام در پی درگذشت آیت الله 🔴 با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربیت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابی در همه‌ میدان‌هائی که احساس نیاز به حضور ایشان می‌شد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است. اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز می‌باشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ علمیه تسلیت عرض می‌کنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
نماز بر پیکر آیت الله 🔴نمازش غریبانه بود اما چه چیزی بهتر ازینکه آقا ۳بار برایش شهادت داد: اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2