eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.5هزار عکس
2.3هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 متن کامل 🔊 صوت دعای را با صدای و بشنوید👇 فرهمند - سماواتی 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
استاد حسین بر دعای دعای (علیه السلام ) " هنگام فرارسیدن ماه " ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
«5» ثُمَّ فَضَّلَ لَيْلَةً وَاحِدَةً مِنْ لَيَالِيهِ عَلَى لَيَالِي أَلْفِ شَهْرٍ وَ سَمَّاهَا لَيْلَةَ الْقَدْرِ تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ دَائِمُ الْبَرَكَةِ إِلَى طُلُوعِ الْفَجْرِ عَلَى مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ بِمَا أَحْكَمَ مِنْ قَضَائِهِ‏ سپس يكى از شب‏هايش را بر شب‏هاى هزار ماه برترى داد، و آن را شب قدر ناميد، فرشتگان و روح در آن شب، به دستور پروردگارش، براى تعيين سرنوشت‏ها، و آوردن هر خير و بركتى، و تقدير هر كارى نازل مى‏شوند. شبى است آكنده از سلامت و رحمت، بركتش تا سپيده دم بر هر كس از بندگانش كه بخواهد، از طريق قضايش كه محكم و استوار كرده، پيوسته و دايمى است. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
1 🔴 خداوند مهربان از باب لطف و عنايت و رحمت و محبّت نسبت به بندگانش يك شب از تمام شب‏هاى سال را آنهم در ماه مبارك رمضان شب قدر قرار داده و براى عبادت و بيدارى آن شب ارزشى بهتر از عبادت در هزار ماه مقرّر فرموده است. آرى، عظمت و موقف و موقعيت آن شب و بهره معنوى و اجر اخروى در آن شب از سى هزار شب بهتر و بالاتر است. نورانيت و بركت و برق و روشنايى آن شب بيش از سى هزار شب مى‏باشد، آن شب بايد عاشق بيقرار، و دلداده مست، و دلباخته دلسوخته، با عبادت و بيدارى و با قال و حال و با تضرع و زارى، و مسكنت و خوارى، و خشوع و خشيت، خود را به‏ دامن معشوق اندازد و هر چه براى دنيا و آخرتش مى‏خواهد از حضرت محبوب بگيرد، كه معشوق عاشقان و محبوب محبان در آن شب، عاشقى را از درگاهش نااميد نمى‏كند. انسان‏ها اگر شب قدر را قدر بدانند، به نتايج و آثارى دست مى‏يابند كه ارزيابى آن نتايج و آثار براى احدى از جنّ و انس و ملائكه مقدور نيست. در عظمت آن شب همين بس كه ظرف نزول تمام قرآن براى هدايت ناس، و فضاى فرود ملائكه و روح و هديه آوردن سلامت دائم و بركت هميشگى براى عباد الهى است. قرآن به ده شب اول ذوالحجّة يا ده شب عاشورا يا به شب قسم ياد كرده، قرآن از نيمه شب براى عبادت و از سحر براى استغفار به عظمت اسم مى‏برد. قرآن مى‏گويد: مهمانى موسى را در پيشگاه حق با افزودن ده شب كامل كرديم. قرآن مى‏فرمايد: محمّد صلى الله عليه و آله به شب، معراج رفت، و اين همه دليل براى بزرگى و عظمت شب است، ولى هيچ يك از شب‏هاى مذكور ما، همه موقعيت و موقفش شب قدر نبوده است. با توجّه به اين واقعيّت‏ها، شب قدر چه شب پرقيمت و چه زمان فوق‏العاده‏اى است! كه خداوند مى‏فرمايد: إِنَّآ أَنزَلْنهُ فِى لَيْلَةِ الْقَدْرِ* وَ مَآ أَدْرَيكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ* لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مّنْ أَلْفِ شَهْرٍ* تَنَزَّلُ الْمَلئِكَة وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبّهِم مّن كُلّ أَمْرٍ* سَلمٌ هِىَ حَتَّى‏ مَطْلَعِ الْفَجْرِ ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم.* تو چه مى‏دانى شب قدر چيست؟* شب قدر، بهتر از هزار ماه است.* فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان براى [تقدير و تنظيم‏] هر كارى نازل مى‏شوند.* اين شب تا برآمدن سپيده‏دم [سراسر] سلام و رحمت است. هزار ماه بيش از هشتاد سال است. به راستى چه شب با عظمتى است كه به اندازه يك عمر طولانىِ پر بركت ارزش دارد. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 237 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 عظمت در روايات و تفاسير 1 🔴 «در بعضى از تفاسير آمده است كه پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله فرمود: يكى از بنى اسرائيل لباس جنگ در تن كرده بود و هزار ماه در اين لباس بود، و آماده بود تا در جهاد در راه خدا شركت كند، اصحاب و ياران از اين مرد تعجّب كردند و آرزو داشتند چنان فضيلت و افتخارى براى آنها نيز ميسّر مى‏شد، آيه فوق نازل شد و بيان كرد كه شب قدر از هزار ماه بهتر است. «1» در حديث آمده است كه: پيغمبر اكرم از چهار نفر از بنى‏اسرائيل كه هشتاد سال عبادت خدا را بدون عصيان انجام داده بودند سخن به ميان آورد، اصحاب آرزو كردند، اى كاش آنان هم چنين توفيقى پيدا مى‏كردند، آيه فوق در اين زمينه نازل شد. در شب قدر همراه با ملائكه، روح نازل مى‏شود و روح مخلوق عظيمى است ما فوق فرشتگان چنانكه در حديثى از حضرت صادق عليه السلام نقل شده كه شخصى از حضرت پرسيد: آيا روح همان جبرئيل است؟ امام فرمود: جبرئيل از ملائكه است و روح اعظم از ملائكه است، مگر خداوند نمى‏فرمايد: ملائكه و روح نازل مى‏شوند؟ منظور از مِنْ كلِّ امر اين است كه فرشتگان براى تقدير و تعيين سرنوشت‏ها و آوردن هر خير و بركتى در آن شب نازل مى‏شوند. شب قدر شبى است آكنده از سلامت و خير و رحمت تا طلوع صبح. هم قرآن در آن نازل شده، هم عبادت و احياى آن معادل هزار ماه است، هم خيرات و بركات الهى در آن شب نازل مى‏شود، هم رحمت خاصش شامل حال بندگان مى‏گردد و هم فرشتگان و روح در آن شب نازل مى‏شوند. بنابراين شبى است سر تا سر سلامت از آغاز تا پايان، حتى طبق بعضى از روايات در آن شب شيطان در زنجير است و از اين نظر نيز شبى است سالم و توأم با سلامت. در حديثى در «تفسير برهان» آمده است از امام باقر عليه السلام سؤال شد: آيا شما مى‏دانيد شب قدر كدام شب است؟ فرمود: كَيْفَ لا نَعْرِفُ وَ الْمَلائِكَةُ تَطُوفُ بِنا فِيها. چگونه نمى‏دانيم در حالى كه فرشتگان در آن شب گرد ما دور مى‏زنند! در داستان ابراهيم عليه السلام آمده است كه: چند نفر از فرشتگان الهى نزد او آمدند و بشارت تولد فرزند براى او آوردند و بر او سلام كردند. مى‏گويند: لذّتى كه ابراهيم عليه السلام از سلام اين فرشتگان برد با تمام دنيا برابرى نداشت. اكنون بايد فكر كرد كه وقتى گروه گروه فرشتگان در شب قدر نازل مى‏شوند و بر مؤمنان سلام مى‏كنند چه لذّت و لطف و بركتى دارد. وقتى ابراهيم عليه السلام را در آتش نمرودى افكندند، فرشتگان آمدند و بر او سلام‏ كردند، آتش بر او گلستان شد، آيا آتش دوزخ به بركت سلام فرشتگان بر مؤمنان در شب قدر «بَرْد و سلام» نمى‏شود؟ آرى، اين نشانه عظمت امّت محمّد صلى الله عليه و آله است كه در آن‏جا بر خليل نازل مى‏شود و در اين‏جا بر امّت اسلام فرود مى‏آيد. شب قدر به اين جهت «قدر» ناميده شده كه جميع مقدّرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى‏شود. شاهد اين معنا سوره دخان است كه مى‏فرمايد: انّا انْزَلْناهُ فِى لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ انّا كُنّا مُنْذِرينَ* فِيها يُفْرَقُ كُلُّ امْرٍ حَكيمٍ به راستى ما آن را در شبى پربركت نازل كرديم؛ زيرا كه همواره بيم‏دهنده بوده‏ايم؛* در آن شب هر كار استوارى [به اراده خدا] فيصله مى‏يابد. اين بيان هماهنگ با روايات متعددى است كه مى‏گويد: در آن شب مقدّرات يك سال انسان‏ها تعيين مى‏گردد و ارزاق و سرآمد عمرها و امور ديگر در آن ليله مباركه تفريق و تبيين مى‏شود. البته اين مسئله هيچ گونه تضادّى با آزادى اراده انسان و مسئله اختيار ندارد، چرا كه تقدير الهى به وسيله فرشتگان بر طبق شايستگى‏ها و لياقت‏هاى افراد و ميزان ايمان و تقوا و پاكى نيّت و اعمال آنهاست. يعنى براى هر كس آن مقدّر مى‏كنند كه لايق آن است، يا به تعبير ديگر زمينه‏هايش از ناحيه خود او فراهم شده و اين نه تنها منافاتى با اختيار ندارد بلكه تأكيدى بر آن است. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 237 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 عظمت در روايات و تفاسير 2 🔴 مشهور و معروف در روايات اين است كه قدر در دهه آخر ماه رمضان و شب بيست و يكم يا بيست و سوم است، لذا در روايتى مى‏خوانيم كه در دهه آخر ماه مبارك رسول الهى تمام شب‏ها را احيا مى‏داشت. و در روايتى از حضرت صادق عليه السلام است كه: شب قدر شب بيست و يكم يا بيست و سوم است، حتى هنگامى كه راوى اصرار كرد كدام يك از اين دو شب است و گفت: اگر من نتوانم هر دو شب را عبادت كنم كدام يك را انتخاب كنم؟ امام تعيين نفرمود و افزود: ما ايْسَرَ لَيْلَتَيْنِ فِيما تَطْلُبُ. چه آسان است دو شب براى آنچه مى‏خواهى. در روايات اهل بيت بيشتر روى شب بيست و سوم تكيه شده است. بسيارى معتقدند: مخفى بودن شب قدر در ميان شب‏هاى ماه مبارك رمضان براى اين است كه مردم به همه اين شب‏ها اهميّت دهند، همان گونه كه خداوند رضاى خود را در ميان انواع طاعات پنهان كرده تا مردم به همه طاعات روى آورند، و خشمش را در ميان معاصى پنهان كرده تا از همه گناهان بپرهيزند، دوستانش را در ميان مردم مخفى كرده تا همه را احترام كنند، اجابت را در ميان دعاها مخفى داشته تا به همه دعاها رو آورند، اسم اعظم را در ميان اسمايش پنهان فرموده تا همه را بزرگ دارند، وقت مرگ را مخفى ساخته تا در همه حال آماده باشند. حضرت صادق عليه السلام به علىّ بن ابى حمزه ثمالى فرمود: فضيلت شب قدر را در شب بيست و يكم و بيست و سوم بطلب و در هر كدام از اين دو شب يكصد ركعت نماز بجاى آور و و اگر بتوانى هر دو شب را تا طلوع صبح احيا بدار و در آن شب غسل كن. ابوحمزه مى‏گويد: عرض كردم: اگر نتوانم ايستاده اين همه نماز بخوانم، فرمود: نشسته بخوان، عرض كردم: اگر نتوانم فرمود: در بستر بخوان و مانعى ندارد در آغاز شب خواب مختصرى بنمايى و بعد مشغول عبادت شوى، درهاى آسمان در ماه رمضان گشوده است، و شياطين در غل و زنجيرند و اعمال مؤمنان مقبول است و چه ماه خوبى است ماه رمضان 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 237 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
3 🔴 احياى در فضيلت احياى شب قدر همين بس كه در روايت آمده: كانَ ابُو عَبْدِاللَّهِ عليه السلام مَريضاً مُدْنِفَاً فَامَرَ فَاخْرِجَ الى مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله فَكانَ فِيهِ حَتَّى اصْبَحَ لَيْلَةَ ثَلاثٍ وَ عِشْرينَ مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ. امام صادق عليه السلام در مرض مشرف به موت، امر فرمود در شب بيست و سوم او را به مسجد پيامبر ببرند، تمام شب را در مسجد بود تا صبح روز بيست و سوم رسيد. زراره مى‏گويد: حضرت صادق عليه السلام فرمود: در شب نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم قرآن را برگير و باز كن و روبه‏روى خود قرار ده و بگو: الَّلهُمَّ انّى اسْئَلُكَ بِكِتابِكَ الْمُنْزَلِ، وَ ما فِيهِ وَ فيهِ اسْمُكَ الاْكْبَرُ وَ اسْماؤُكَ الْحُسْنى وَ ما يُخافُ وَ يُرْجى انْ تَجْعَلَنى مِنْ عُتَقائِكَ مِنَ النّارِ. خدايا از تو درخواست مى‏كنم به حق كتاب نازل شده‏ات و آنچه در آن است، و در آن است نام بزرگترت، و نام‏هاى نيكوترت و آنچه بيم‏انگيز است و اميدبخش. اينكه مرا از آزادشدگان از آتش دوزخ قرار دهى. و هر چه مى‏خواهى از خدا بخواه امام صادق عليه السلام درباره احياداران شب بيست و سوم فرمود: خوشا به حال راكعان و ساجدان آن شب، و آنان كه خطاهاى گذشته را در نظر مى‏گيرند و اشك مى‏ريزند، من اميد دارم كه چنين افرادى از پيشگاه مقدس حق نااميد نشوند. «1» حضرت صادق عليه السلام از پدرانش از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت مى‏كند: خداوند از ميان روزها روز جمعه را، و از ميان ماه‏ها ماه رمضان، و از بين شب‏ها شب قدر را انتخاب كرد. «2» رسول حق صلى الله عليه و آله فرمود: هذا شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرٌ مُبارَكٌ، افْتَرَضَ اللَّهُ صِيامَهُ، تُفْتَحُ فِيهِ ابْوابُ الْجِنانِ، وَ تُصَفَّدُ فيهِ الشَّياطينُ، وَ فيهِ لَيْلَةٌ خَيْرٌ مِنْ الْفِ شَهْرٍ، فَمَنْ حُرِمَها حُرِمَ- يُرَدِّدُ ذلِكَ ثَلاثَ مَرّاتٍ. اين است ماه رمضان، ماه مباركى كه خداوند روزه را در آن واجب فرموده، در اين ماه درهاى بهشت باز است، و شياطين در غل و زنجيرند، شب قدر كه بهتر از هزار ماه است در اين ماه مبارك قرار دارد، كسى كه از آن محروم شود از بركات عظيمه‏اش محروم شده- اين مسئله را حضرت سه بار فرموده است. در باب اهميّت شب قدر و اعمال و اذكار و اوراد وارده در آن، و كيفيّت شب زنده‏دارى در آن فضاى ملكوتى به جلد 94 «بحار الأنوار» و «زاد المعاد» و «مفاتيح الجنان» مراجعه نماييد. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 237 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و زَيِّنْ لِىَ التَّفَرُّدَ بِمُنَاجَاتِكَ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ🔹 🔸زیبایی های تنها بودن در شب و روز و راز و نیاز با خود را به چشمم بیارای🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و هَبْ لِى عِصْمَةً تُدْنِينِى مِنْ خَشْيَتِكَ، وَ تَقْطَعُنِى عَنْ رُكُوبِ مَحَارِمِكَ، وَ تَفُكَّنِى مِنْ أَسْرِ الْعَظَائِمِ🔹 🔸و مرا توفيق عنايت كن كه از تو بترسم و از محرمات پرهيز كنم و از كمند معاصى بزرگ برهانم🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و هَبْ لِىَ التَّطْهِيرَ مِنْ دَنَسِ الْعِصْيَانِ، وَ أَذْهِبْ عَنِّى دَرَنَ الْخَطَايَا، وَ سَرْبِلْنِى بِسِرْبَالِ عَافِيَتِكَ، وَ رَدِّنِى رِدَاءَ مُعَافَاتِكَ، وَ جَلِّلْنِى سَوَابِغَ نَعْمَائِكَ، وَ ظَاهِرْ لَدَيَّ فَضْلَكَ وَ طَوْلَكَ🔹 🔸و از پليدى گناه مرا پاك كن و چرك معاصى را از من بشوى و جامه عافيت در من بپوشان و مرا به تشريف سلامت آراسته كن و به نعمتت فرا گير و فضل و عطاى خويش را بر من فراهم آر🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و أَيِّدْنِى بِتَوْفِيقِكَ وَ تَسْدِيدِكَ، وَ أَعِنِّى عَلَى صَالِحِ النِّيَّةِ، وَ مَرْضِيِّ الْقَوْلِ، وَ مُسْتَحْسَنِ الْعَمَلِ، وَ لا تَكِلْنِى إِلَى حَوْلِى وَ قُوَّتِى دُونَ حَوْلِكَ وَ قُوَّتِكَ🔹 🔸و به توفيق و نيروى خود توانايى ده و به نيّت شايسته و گفتار پسنديده و كردار نيكو مرا يارى ده، و به زور و نيروى خودم وامگذار و نيرو و قدرت خويش را از من دريغ مدار🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مختصر آراستگى شب و روز وَ زَيِّنْ لِيَ التَّفَرُّدَ بِمُنَاجَاتِكَ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ. و تنهايى با خودت را در شب و روز برايم بيارا. از جمله الطاف و عنايات خاصّ خداوند در حقّ محبوب خود، اين است كه او را به خويش راه مى‏دهد و به دور از حضور ديگران نجواى او را مى‏شنود. برخى در همين حد توفيق دارند كه سحرگاهان مدتى را به راز و نياز و مناجات با خداوند بپردازند، ولى بعضى ديگر خود را هميشه در محضر خدا مى‏بينند و به مناجات با حضرتش مشغولند. آنان بندگان شايسته خدا هستند كه تنها خداوند را به عنوان محبوب و مونس خود برگزيده‏اند و در پرتو محبت و عشق به مبدأ هستى، به عالى‏ترين معرفت حضورى و شهودى رسيده‏اند. عنايت خداوند چنان آنها را فراگرفته كه نه تنها در سحرگاهان بلكه پيوسته و در خلوت و جلوت و بدور از چشم ديگران با خداوند نجوا كرده گوش دل را تنها در گرو رازهاى نهانى حضرت حق قرار مى‏دهند و خداى يگانه نيز آنان را از لذت انس و قرب با خود سرمست مى‏سازد. لذا امام سجاد عليه السلام كه زينت عبادت‏كنندگان است از خداوند مناجات شب و روز را خواهان بوده، آن را موجب آراستگى خود مى‏داند. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر آگاهانه وَ هَبْ لِي عِصْمَةً تُدْنِينِي مِنْ خَشْيَتِكَ، وَ تَقْطَعُنِي عَنْ رُكُوبِ مَحَارِمِكَ، وَ تَفُكَّنِي مِنْ أَسْرِ الْعَظَائِمِ. و به من عصمتى بخش كه مرا به ترس از تو نزديك كند و از انجام دادن حرامت بازم دارد و از بند گناهان بزرگ رهايم سازد. «عِصْمَة»: عبارت است از نيروى درونى كه مانع مى‏گردد و حافظ انسان از انجام محرمات است. بعضى را ملكه درونى براى دورى جستن از گناه و خطا دانسته‏اند. «خَشْيَتِك»: ترسى است آگاهانه به همراه بزرگ داشت مقام خداوند. محقق طوسى در كتاب مجمع البحرين در توضيح ماده خشية مى‏گويد: «خشيت» حالتى است كه به هنگام درك عظمت خدا و هيبت او و ترس از مهجور ماندن از انوار فيض او براى انسان حاصل مى‏شود و اين حالت است كه جز براى كسانى كه واقف به عظمت ذات پاك و مقام كبريايى او هستند و لذّت قرب او را چشيده‏اند، حاصل نمى‏شود و لذا قرآن اين حالت را مخصوص بندگان عالم و آگاه دانسته است و مى‏فرمايد: (...إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَآءُ): «... همانا تنها دانشمندان از خداوند ترسانند». (فاطر/ 28.). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر وَ هَبْ لِيَ التَّطْهِيرَ مِنْ دَنَسِ الْعِصْيَانِ، وَ أَذْهِبْ عَنِّي دَرَنَ الْخَطَايَا، وَ سَرْبِلْنِي بِسِرْبَالِ عَافِيَتِكَ، وَ رَدِّنِي رِدَاءَ مُعَافَاتِكَ، وَ جَلِّلْنِي سَوَابِغَ نَعْمَائِكَ، وَ ظَاهِرْ لَدَيَّ فَضْلَكَ وَ طَوْلَكَ. و پاك گشتن از چركى گناه را به من ببخش و آلودگىِ خطاها را از من ببَر و لباس عافيت خود را به من بپوشان و رداى تندرستى‏ات را بر تنم كن و مرا به نعمت‏هاى گسترده خود فراپوش و فضل و بخشش خود را بر من پوسته گردان. قرآن، جمال و كمال را در سايه نزاهت روح مى‏داند و انسان‏هاى كاملى كه به اين مقام باريافته‏اند، براى ما پيام خوبى دارند. اميرالمؤمنين حضرت على عليه السلام كه معلّم ثانى جهان بشريّت به شمار مى‏آيد، مى‏فرمايد: «وقتى انسان شريف است كه از هر پليدى پاك باشد و وقتى است كه از هر بزهكارى و گناه پاك و داراى مردانگى باشد». انسان بايد خلق و خوى نيكو را براى خود برگزيند، معصوم عليه السلام كه انسان كامل است به ما چنين آموخته و فرموده است: «اكرهِ نفسك على الفضائل و فان الرذائل أتت مطبوع عليها»: يعنى خود را به كسبِ فضايل وادار كنيد، زيرا رذايل خواه، ناخواه فراهم است و نيازى به تمرين، تدريس، ترغيب و تشويق ندارد». (مستدرك الوسائل 324 /11.) چون طبع انسان به طرف آن گرايش دارد و چون طبع به جهان طبيعت و حس نزديك‏تر است، گرايش و نيز دسترسى به آن بيشتر است. امّا فطرت به ماوراى طبيعت گرايش دارد و به همين جهت دسترسى به آن دشوار است. مثل اينكه اگر كسى در فكر طلا باشد، بايد كوههاى طلا را شناسايى و در آن كَنْدوكاو كند و گرنه اگر خاك طلب باشد، هر كوى و ديار از خاك پر است. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر وَ أَيِّدْنِي بِتَوْفِيقِكَ وَ تَسْدِيدِكَ، وَ أَعِنِّي عَلَى صَالِحِ النِّيَّةِ، وَ مَرْضِيِّ الْقَوْلِ، وَ مُسْتَحْسَنِ الْعَمَلِ، وَ لَا تَكِلْنِي إِلَى حَوْلِي وَ قُوَّتِي دُونَ حَوْلِكَ وَ قُوَّتِكَ. و مرا به توفيق و راهنمايى‏ات، نيرو ده و بر (داشتن) نيّت صالح و گفتار پسنديده و كردار نيكو يارى‏ام فرما و مرا به توانايى و نيروى خودم بدون توانايى و نيروى خودت وامگذار. «تَوْفِيق»: فراهم آوردن امور و تدبير و ايجاد استطاعت و مساعد كردن احوال و اوضاع توسط خداوند براى انجام كارى است، تا از آن امور سعادت بندگان را نتيجه گيرد. همه اين امور از خداوند سبحان است و بنده بدون او، هيچ قدرتى ندارد و نمى‏تواند از احاطه خداوند خارج شود و در هيچ امرى مستقل از پروردگار نيست و هر اندازه استطاعت در بنده هست، به واسطه لطف خداوند است. شعيب پيامبر عليه السلام اين حقيقت را بيان كرده و اعتراف نموده كه توفيقش از خداى تعالى است: (وَ مَا تَوْفِيقِى إِلَّا بِاللَّهِ). (هود/ 88.) اين خود يكى از فروعات فاطر بودن خداوند نسبت به هر چيز، حتّى بندگان است. ملّا محمّد شيرين متخلص به - متوفاى اوائل قرن نهم - در اشعارى زيبا توفيق الهى را اين چنين توصيف نموده: هيچ كس به خويشتن، ره نبرد به سوى او بلكه به پاى او رود، هر كه رود به كوى او پرتو قهر روى او، تا نشود دليل جان جان نكند عزيمتِ ديدن مهرِ روى او دل كششى نمى‏كند هيچ مرا بسوى او تا كششى نمى‏رود روى دلم به سوى او تا كه نَبُدْ از او طلب طالب او كسى نشد اين همه جستجوى‏ها، هست ز جستجوى او مِى ز سبوى او طلب، آب ز جوى او طلب بحر شود اگر كسى، آب خورد ز جوى او مغربى از شراب او گشت چنانكه هر سحر تا به فلك همى رود نعره هاى و هوى او ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
خدایا از تو می خواهم در شب و روز آگاهانه پاکی از از هر گناه و و دست گیری خودت همراه با نیت و گفتار و کردار نیکو و وانگذاشتن به خودم 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2