eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
1.5هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
4 🔴 امام صادق عليه السلام فرمود: چون در ماه مبارك روزه گرفتيد زبان از دروغ نگهداريد، چشم از حرام بپوشيد، با يكديگر بر سر امور ناچيز دنيايى و مسائل زندگى نزاع و دعوا نكنيد، بر هم حسد نورزيد، از يكديگر غيبت ننماييد، جدال نكنيد، دروغ نگوييد، مباشر با زنان نشويد، با يكديگر مخالفت ننماييد، بر هم خشم نگيريد، به يكديگر ناسزا ندهيد، شماتت نكنيد، سستى نورزيد، دعوا نكنيد، آزار نرسانيد، ستم ننماييد، بدرفتارى نكنيد، ملول و بى قرار نشويد، و از ياد خدا و نماز غفلت ننماييد. ملازم سكوت و بردبارى و صبر و صدق باشيد، از اهل شر كناره‏گيرى كنيد، و از قول زور و دروغ و افترا، دشمنى و بدگمانى، و غيبت و دو بهم زنى بپرهيزيد. مشرف به آخرت و منتظر رسيدن ايّام رخت بر بستن باشيد، به انتظار وعده خدا به سر بريد، و براى لقاء اللَّه توشه برداريد، بر شما باد به آرامش و وقار و خشوع و خضوع و خاك‏سپارى بنده‏اى كه از مولايش در ترس است. نيكوكار و ترسناك از عذاب، و اميدوار به رحمت، و در حالت رعب و ترس، و رغبت و ميل به حقايق باشيد. قلب از عيوب پاك شود، باطن‏ها از آلودگى قداست پيدا كند، جسم از آلودگى‏ها تميز گردد، تبرّى از دشمنان حق برايتان حاصل شود، ماه روزه است روزه‏ات را با سكوت از تمام جهات به دوستى حق برسان و آن به اين‏ صورت است كه از آنچه در آشكار و نهان نهى شده‏اى بپرهيزى، و حقّ خشيت را در باطن و ظاهر بجاى آورى، وجودت را در ايّام روزه‏داريت به او واگذار كنى، و دل براى او فارغ نمايى، و همه هستيت را براى خواسته‏هاى حضرت دوست مايه بگذارى. چون اين امور را رعايت كردى به حقيقت روزه براى خدا روزه‏دار شده‏اى، و امرش را در امر روزه اطاعت كرده‏اى، و به هر مقدار از اين امور كم بگذارى از واقعيّت و معنويّت روزه‏ات كاسته‏اى. پدرم حضرت باقر عليه السلام فرمود: پيامبر صلى الله عليه و آله شنيد زنى كنيزش را ناسزا گفت، غذا خواست و به آن زن فرمود: بخور، عرضه داشت: روزه‏ام، فرمود: اين چه روزه‏اى است كه كنيزت را در آن ناسزا گفتى؟ روزه فقط از خوردن و آشاميدن نيست، خداوند روزه را به غير از خوردن و آشاميدن حجاب بين عبد و تمام بدى‏ها قرار داده، قول بد روزه را به افطار مى‏كشاند، چقدر روزه‏گير كم و گرسنه زياد است؟ در هر صورت، برابر روايات و اخبار فراوانى كه در جهت ماه مبارك رمضان از رسول خدا صلى الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام رسيده، روزه حقيقى در ماه رمضان روزه‏اى است كه روزه‏دارش از تمام گناهان ظاهرى و باطنى بپرهيزد. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 258 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
۱٫ برترین ماه سال ۲٫ نزول کتب آسمانی در این ماه ۳٫ توفیق ۴٫ وجود شب قدر در این ماه ۵٫ بهار قرآن 🔗 توضیحات بیشتر در 👈 "لینک مقابل" 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 اللهم بلّغنا رمضان؛ خدایا! ما را به ماه رمضان برسان 🔊 ماه پرواز در پیش است دوستان قبل از حلول مجموعه مراقبات ماه رمضان را در 11 جلسه از استاد 👈 حتما گوش دهید ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و لا تُخْزِنِى يَوْمَ تَبْعَثُنِى لِلِقَائِكَ، وَ لا تَفْضَحْنِى بَيْنَ يَدَيْ أَوْلِيَائِكَ، وَ لا تُنْسِنِى ذِكْرَكَ، وَ لا تُذْهِبْ عَنِّى شُكْرَكَ، بَلْ أَلْزِمْنِيهِ فِى أَحْوَالِ السَّهْوِ عِنْدَ غَفَلاتِ الْجَاهِلِينَ لاِلائِكَ، وَ أَوْزِعْنِى أَنْ أُثْنِىَ بِمَا أَوْلَيْتَنِيهِ، وَ أَعْتَرِفَ بِمَا أَسْدَيْتَهُ إِلَيَّ🔹 🔸و روزى كه مرا براى لقاى خود برانگيزى رسوا مكن، و پيش دوستان خودت آبروى من مريز و یادت را از خاطرم مبر و توفیق سپاس گزاری خود را از ياد من مبر و در هنگام غفلت و بی خبری که كه جاهلان شکر نعمت هایت را از یاد من می برند ،مرا به سپاس خود وادار و الهام كن كه تو را به هر عطايى ثنا گويم و به هر نعمت كه ارزانى داشتى اعتراف كنم🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹و اجْعَلْ رَغْبَتِى إِلَيْكَ فَوْقَ رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ، وَ حَمْدِى إِيَّاكَ فَوْقَ حَمْدِ الْحَامِدِينَ🔹 🔸و رغبت مرا سوى خود بيش از رغبت مقربان درگاهت قرار ده و سپاس مرا بالاتر از سپاس آنان مقرر بفرما 🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر خوار نساختن وَ لَا تُخْزِنِي يَوْمَ تَبْعَثُنِي لِلِقَائِكَ، وَ لَا تَفْضَحْنِي بَيْنَ يَدَيْ أَوْلِيَائِكَ، وَ لَا تُنْسِنِي ذِكْرَكَ، وَ لَا تُذْهِبْ عَنِّي شُكْرَكَ، بَلْ أَلْزِمْنِيهِ فِي أَحْوَالِ السَّهْوِ عِنْدَ غَفَلَاتِ الْجَاهِلِينَ لِآلْائِكَ، وَ أَوْزِعْنِي أَنْ أُثْنِيَ بِمَا أَوْلَيْتَنِيهِ، وَ أَعْتَرِفَ بِمَا أَسْدَيْتَهُ إِلَيَّ. و روزى كه مرا براى ديدارت برمى‏انگيزى، خوارم نساز و در برابر دوستانت رسوايم نگردان و ياد خود را از خاطرم نبر و شكرگزاريت را از من نگير. بلكه آن را هميشه در حالات بى‏توجّهى، هنگام فراموشى‏هاى نادانان به نعمت‏هايت، با من همراه گردان و به من الهام كن كه به خاطر آنچه به من داده‏اى، ثنا (ى تو را) گويم و به آنچه به من عنايت نموده‏اى، اعتراف نمايم. «وَ لَا تُخْزِنِي»: از مادّه «خزى» به معناى يارى نكردن و خوار نساختن كسى است كه از طرف مقابل، اميد يارى و عظمت بخشيدن دارد و منظور آن است كه مرا روز قيامت كه براى ملاقات تو آمده‏ام و مشتاق ديدار تو هستم، با يارى نكردنت خوار مساز و از اينكه آن امام معصوم عليه السلام كه زينت عابدين و به لقب زياد سجده‏كننده توصيف شده از پروردگار خود چنين مسألت نموده، فهميده مى‏شود كه در آن روز هر انسانى محتاج به يارى خداوند است و بُنيه ضعيف بشرى، تاب مقاومت در برابر اهوال و هراس‏هايى كه آن روز با آنها مواجه مى‏شود را ندارد، مگر به يارى و تأييد خداوند قادر. (اين جمله اشاره به آيه 87 سوره شعراء دارد.). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر ، ، وَ اجْعَلْ رَغْبَتِي إِلَيْكَ فَوْقَ رَغْبَةِ الرَّاغِبِينَ، وَ حَمْدِي إِيَّاكَ فَوْقَ حَمْدِ الْحَامِدِينَ. و رغبت مرا به سوى خود، بالاتر از رغبتِ همه راغبان و سپاس‏گزارى‏ام را در حقّ خودت، بالاتر از سپاسِ همه سپاس‏گزاران قرار ده. «حَمْد»: به معناى سپاس و ستايش كردن در برابر فعل يا صفت نيك اختيارى است. يعنى هنگامى كه كسى آگاهانه و با اختيارِ كامل، عمل خيرى را انجام داده، يا صفت نيكويى را براى خود انتخاب نمايد كه سرچشمه اعمال نيك اختيارى گردد، ما او را حمد و سپاس مى‏گوييم. ولى «مدح» به معنى هر گونه سپاس و ستايش كردن است. خواه فعلْ به صورت اختيارى صادر شده باشد و خواه غير اختيارى. بنابراين مدح، عام و حمد، خاصّ است. «شكر» نيز به معنى سپاس و ستايش كردن از عمل خوبى كه چه اختيارى و چه غير اختيارى صادر شده ولى ثمر آن با ميل و اراده صادركننده به ما رسيده است، مى‏باشد. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
خدایا از تو می خواهم روز قیامت خوارم نکنی و در برابر دوستانت رسوایم نکنی و ، و را ورد زبانم کنی 👌 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ با آمادگی به برویم ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🔴 ایام باقیمانده شعبان را دریابید ❇️این ایام باقی مانده از ماه شعبان را خیلی غنیمت بشمارید؛ این روزها بسیار حساس است و باید قدر بدانیم، سعی کنیم با آمادگی کامل وارد ، ماه مهمانی خدا، شویم! حدیثی از امام رضا(علیه السلام) وارد شده است که بسیار پراسرار است وحساسیت ماه شعبان را نشان می دهد. کسی در ماه شعبان خدمت امام رضا علیه السلام شرفیاب شد و از حضرت تقاضای عملی را کرد که در ماه شعبان انجام دهد. حضرت به آن شخص می فرمایند: "در ماه شعبان به خدا عرضه دار و بگو: 🙏اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ یعنی: خدایا اگر در این روزهای گذشته از شعبان مرا نیامرزیده ای ، در روزهای باقیمانده از آن بیامرز" در این ایام باقی مانده خیلی چیزها می توان کسب کرد 👤آیت الله ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی عمل نیک، در مقابل گمان نیک مردم َقَالَ (علیه السلام): مَنْ ظَنَّ بِكَ خَيْراً، فَصَدِّقْ ظَنَّهُ. امام علی علیه السلام: هر كه به تو گمان خير و برد ، چنان كن كه گمانش صادق آيد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ حُسن ظن مردم را با عمل، تصديق كن: 📜 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اشاره به نكته لطيفى درمورد مردم نسبت به انسان مى‌كند، مى‌فرمايد: «كسى كه به تو گمان خوبى دارد گمانش را (با عمل) تصديق كن»؛ (مَنْ ظَنَّ بِکَ خَيْراً فَصَدِّقْ ظَنَّهُ). اشاره به اين‌كه، بسيار مى‌شود افراد به سبب خاطره خوبى كه از كسى دارند و او را باسخاوت و خيّر و مثبت مى‌دانند گمان مى‌برند حل مشكل آن‌ها ـ خواه مشكل مالى باشد يا جز آن ـ به دست اوست و به سراغ وى مى‌روند. امام عليه السلام مى‌فرمايد: در اين‌گونه موارد بايد به حل مشكل آن‌ها پرداخت و حسن ظن آن‌ها را عملاً تصديق كرد. اين كار از يك‌سو سبب حل مشكلات مردم مى‌گردد و از سويى ديگر بر شخصيت انسان مى‌افزايد و گمانى را كه مردم در حق او دارند تثبيت مى‌كند واصولاً اين‌گونه حسن ظن‌ها نوعى توفيق اجبارى است كه براى نيكوكاران حاصل مى‌شود. بعضى از دانشمندان گفته‌اند: «هرگاه نقطه مقابل آن براى انسان رخ دهد؛ يعنى كسى به او سوءظن پيدا كند كه مثلا آدمى بخيل و تندخو و بداخلاق است در اين‌جا با اعمال نيك بايد سوءظن آن‌ها را تكذيب كرد، همان‌گونه كه با اعمال نيك، حسن ظن را عملاً تصديق مى‌كند». اين كلام حكيمانه پيش از اين در لابه‌لاى نصيحت امام عليه السلام به فرزند دلبندش امام حسن عليه السلام آمده است. در آن‌جا گفتيم: اشاره به اين است كه اگر كسى مثلا تو را اهل خير و بذل و بخشش وسخاوت مى‌داند و از تو چيزى مى‌خواهد به او كمك كن تا گمان او را تصديق كرده باشى وبزرگوارى تو تثبيت شود. اين‌گونه رفتار دو مزيّت دارد؛ هم خوش‌بينى و حسن ظن مردم را تثبيت مى‌كند و هم با اين خوش‌بينى‌ها انسان به راه خير كشيده مى‌شود. بسيار اتفاق مى‌افتد كه افرادى نزد انسان مى‌آيند و مى‌گويند مشكلى داريم كه گمان مى‌كنيم تنها به دست تو حل مى‌شود. انسان بايد در حل مشكل چنين افرادى بكوشد و حسن ظن آن‌ها را به سوءظن تبديل نكند. بلاى سوءظن و بدبينى: مسئله تشويق به حسن ظن و برحذر داشتن سوءظن در آيات و روايات اسلامى بازتاب گسترده‌اى دارد و به تعبير ديگر، اسلام نه‌تنها براى مسلمانان بلكه براى تمام انسان‌ها، حفظ آبرو در عمل و زبان خواسته است، بلكه در منطقه فكر و روح نيز چنين امنيتى را براى آن‌ها مى‌خواهد و مى‌گويد: هيچ‌كس به ديگرى سوءظن پيدا نكند، زيرا بعضى از گمان‌ها گناه است و مى‌فرمايد: (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ). امام اميرمؤمنان عليه السلام يكى از آثار سوءظن را ارتكاب گناهان خطرناك مى‌شمارد و مطابق نقل غررالحكم مى‌فرمايد: «مَنْ ساءَتْ ظُنُونُهُ اِعْتَقَدَ الْخِيانَةَ بِمَنْ لا يَخُونُهُ؛ كسى كه به مردم، بدگمان است معتقد به خيانت كردن به كسى مى‌شود كه به او خيانت نكرده است». در حديث ديگرى از آن حضرت كه در همان منبع آمده مى‌خوانيم: «مَنْ لَمْ يَحْسُنْ ظَنُّهُ اسْتَوْحَشَ مِنْ كُلِّ أحَدٍ؛ شخص بدگمان از همه مى‌ترسد». همان حضرت در مقابل، به حسن ظن دعوت مى‌كند و طبق روايتى مى‌فرمايد: «وَ لاتَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخيکَ سُوءاً وَأَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مَحْمِلاً؛ هرگز نسبت به سخنى كه از برادر مسلمانت صادر شده گمان بد مبر در حالى كه محمل صحيح نيكويى براى آن دارى». درحديث ديگرى ازآن حضرت، حسن ظن ازبهترين خصلت‌ها وبرترين نعمت‌ها شمرده شده است: «حُسْنُ الظَّنِّ مِن أحْسَنِ الشِّيَمِ وَأفْضَلِ القِسَم». براى حفظ حسن ظن مردم، در كلام حكيمانه مورد نظر دستور مى‌دهد كه اگر كسى به تو حسن ظن داشت و انتظار كمك، بخشش، خدمت و مانند آن را از تو دارد مطابق آن عمل كن تا همچنان حسن ظن وى، پايدار بماند 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُواْ عَلَيْهِمْ ءَايَتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‏ پروردگارا! در میان آنان پیامبرى از خودشان مبعوث كن تا آیات تو را بر آنها بخواند و آنان را كتاب و حكمت بیاموزد و (از مفاسد فكرى، اخلاقى و عملى) پاكیزه‌شان نماید، همانا كه تو خود توانا و حكیمى.. 🔴 این آیه، دعایى دیگر از حضرت ابراهیم علیه السلام را بازگو مى‌كند كه بیانگر عظمت فوق‌العاده روح، و ترسیم كننده‌ى سوز و اخلاص درونى اوست. با آنكه خود در حال حیات و از پیامبران برجسته الهى است، براى نسل‌هاى آینده دعا مى‌كند كه پروردگارا! در میان مردم و ذریّه من، پیامبرى از خودشان مبعوث كن. ⏺ نیاز به رهبر آسمانى، از اساسى‌ترین نیازهاى جامعه بشرى است. اگر قرن‌ها قبل براى آن دعا مى‌شود، نشان دهنده‌ى اهمیّت و ارزش و نقش آن است. «یرفع ابراهیم... وابعث فیهم» آرى، بالا بردن دیوارهاى كعبه بدون حضور رهبر معصوم و الهى، بتخانه‌اى بیش از آب درنمى‌آید. ⏺ هدف از بعثت پیامبران، تعلیم و تزكیه مردم بر اساس كتاب آسمانى است. «یتلوا... یعلّمهم... یزكّیهم» ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ یا مبسما یحاکی درجا من اللالی یا رب چه درخور آمد گردش خط هلالی حالی خیال وصلت خوش می‌دهد فریبم تا خود چه نقش بازد این صورت خیالی می ده که گر چه گشتم نامه سیاه عالم نومید کی توان بود از لطف لایزالی ساقی بیار جامی و از خلوتم برون کش تا در به در بگردم قلاش و لاابالی از چار چیز مگذر گر عاقلی و زیرک امن و شراب بی‌غش معشوق و جای خالی چون نیست نقش دوران در هیچ حال ثابت حافظ مکن شکایت تا می خوریم حالی صافیست جام خاطر در دور آصف عهد قم فاسقنی رحیقا اصفی من الزلال الملک قد تباهی من جده و جده یا رب که جاودان باد این قدر و این معالی مسندفروز دولت کان شکوه و شوکت برهان ملک و ملت بونصر بوالمعالی 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🌺 دقایقی تأمل در فقرات ✳️ إِلَهِی لا تَرُدَّ حَاجَتِی وَ لا تُخَیِّبْ طَمَعِی وَ لا تَقْطَعْ مِنْکَ رَجَائِی وَ أَمَلِی إِلَهِی لَوْ أَرَدْتَ هَوَانِی لَمْ تَهْدِنِی وَ لَوْ أَرَدْتَ فَضِیحَتِی لَمْ تُعَافِنِی إِلَهِی مَا أَظُنُّکَ تَرُدُّنِی فِی حَاجَهٍ قَدْ أَفْنَیْتُ عُمُرِی فِی طَلَبِهَا مِنْکَ إِلَهِی فَلَکَ الْحَمْدُ أَبَدا أَبَدا دَائِما سَرْمَدا یَزِیدُ وَ لا یَبِیدُ کَمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُکَ بِعَفْوِکَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِی بِذُنُوبِی أَخَذْتُکَ بِمَغْفِرَتِکَ وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِی النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّی أُحِبُّکَ إِلَهِی إِنْ کَانَ صَغُرَ فِی جَنْبِ طَاعَتِکَ عَمَلِی فَقَدْ کَبُرَ فِی جَنْبِ رَجَائِکَ أَمَلِی إِلَهِی کَیْفَ أَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِکَ بِالْخَیْبَهِ مَحْرُوما وَ قَدْ کَانَ حُسْنُ ظَنِّی بِجُودِکَ أَنْ تَقْلِبَنِی بِالنَّجَاهِ مَرْحُوما إِلَهِی وَ قَدْ أَفْنَیْتُ عُمُرِی فِی شِرَّهِ السَّهْوِ عَنْکَ وَ أَبْلَیْتُ شَبَابِی فِی سَکْرَهِ التَّبَاعُدِ مِنْکَ إِلَهِی فَلَمْ أَسْتَیْقِظْ أَیَّامَ اغْتِرَارِی بِکَ وَ رُکُونِی إِلَى سَبِیلِ سَخَطِکَ. ✳️ خدایا، حاجتم را برمگردان، و طمعم را قرین نومیدى مساز، و امید و آرزویم را از خود مبر. خدایا، اگر خواری ام را می خواستى، هدایتم نمی نمودى، و اگر رسوایی ام را خواسته‏ بودى عافیتم نمی بخشیدى، خدایا، این گمان را به تو ندارم که مرا در حاجتى که عمرم را در طلبش سپرى کرده ‏ام، از درگاهت بازگردانى. خدایا تو را سپاس، سپاسى ابدى و جاودانه، همیشگى و بی پایان، سپاسى که افزون شود و نابود نگردد، آنگونه که پسندى و خشنود گردى، خدایا اگر مرا بر جرمم‏ بگیرى، من نیز تو را به عفوت بگیرم، و اگر به گناهانم بنگرى، جز به آمرزشت ننگرم، و اگر مرا وارد دوزخ کنى، به اهل آن آگاهى دهم که تو را دوست دارم. خدایا اگر عملم در برابر طاعتت کوچک بوده، همانا از سر امید به تو آرزویم بزرگ است. خدایا چگونه از بارگاهت با نومیدى و محرومیت بازگردم، درحالی که خوش‏گمانی ‏ام‏ به بخشش وجودت این بوده که مرا نجات‏ یافته و بخشیده باز می گردانى، خدایا عمرم را در آزمندى غفلت از تو نابود ساختم، و جوانی ام را در مستى دورى از تو پیر نمودم. خدایا در روزگار غرور نسبت به تو، بیدار نشدم و گاه تمایلم‏ به سوى خشم تو آگاه نگشتم. 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
🌺 متن کامل 🔊 صوت دعای را با صدای و بشنوید👇 مطیعی - ارضی 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
می ده که گرچه گشتم نامه سیاه عالم نومید کی توان بود از لطف لایزالی ازلطف ومرحمت خداوند نمی توان نومید شد بااینکه گناهکار وبدنام جهان هستم سیرابم کن که به لطف اوامیدوارم. هاتفی ازگوشه ی میخانه دوش گفت ببخشند گنه می بنوش لطف خدابیشترازجرم ماست نکته ی سربسته چه دانی خموش ساقی بیار جامی و از خلوتم برون کش ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
استاد حسین بر دعای دعای (علیه السلام ) " هنگام فرارسیدن ماه " ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
«8» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ قِفْنَا فِيهِ عَلَى مَوَاقِيتِ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ بِحُدُودِهَا الَّتِي حَدَّدْتَ وَ فُرُوضِهَا الَّتِي فَرَضْتَ وَ وَظَائِفِهَا الَّتِي وَظَّفْتَ وَ أَوْقَاتِهَا الَّتِي وَقَّتَّ «9» وَ أَنْزِلْنَا فِيهَا مَنْزِلَةَ الْمُصِيبِينَ لِمَنَازِلِهَا الْحَافِظِينَ لِأَرْكَانِهَا الْمُؤَدِّينَ لَهَا فِي أَوْقَاتِهَا عَلَى مَا سَنَّهُ عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ- صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ- فِي رُكُوعِهَا وَ سُجُودِهَا وَ جَمِيعِ فَوَاضِلِهَا عَلَى أَتَمِّ الطَّهُورِ وَ أَسْبَغِهِ وَ أَبْيَنِ الْخُشُوعِ وَ أَبْلَغِهِ‏ خدايا! بر محمد و آلش درود فرست و ما را در اين ماه، اوقات نمازهاى پنج‏گانه، با آدابى كه براى آنها معين كردى، و واجباتى كه جهت آنها واجب فرمودى، و شروطى كه محض آنها مقرّر نمودى، و اوقاتى كه بر تعيين كردى آگاه ساز، و ما را در اداى اين نمازهاى پنج‏گانه، در رتبه كسانى قرار ده، كه به مراتب و منزلت‏هاى آن رسيده‏اند، كسانى كه حفظ كننده اركان آنهايند، و هر يك از پنج نماز را در اوقات مخصوص به خودش ادا مى‏كنند، و بر پايه آن كميت و كيفيتى كه بنده و رسولت كه درود تو بر او و خاندانش باد؛ تشريع فرموده و بيان كرده، در ركوع و سجودش و همه فضايل و درجاتش، با كامل‏ترين طهارت و روشن‏ترين مرتبه خشوع و رساترينش. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
1 🔴 نماز واقعيتى ملكوتى و حقيقتى عرشى و مسئله‏اى الهى است كه از شروع حيات انسان در زمين، به صورت تكليفى واجب در جهت رشد و كمال و تربيت اين موجود برتر به او ارائه شده است. نماز گفتگوى عاشق با معشوق، محبّ با محبوب، مملوك با مالك، عبد با مولا، فقير با غنى، و ذليل با عزيز، و ميّت با زنده است. نماز عبادتى جامع، و برنامه‏اى نورانى، و روشى متين، و راه مستقيم به سوى مقصد اعلى، و وسيله قرب انسان به حق، و زمينه ساز تحصيل لقا و وصال حضرت دوست، و موجب رضايت و خشنودى وجود مقدس ربّ‏العالمين است. رسول اللّه صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: الصَّلاةُ مِنْ شَرائِعِ الدّينِ، وَ فِيها مَرْضاةُ الرَّبِّ عَزَّوَجَلَّ، فَهِىَ مِنْهاجُ الاْنْبِياءِ. نماز از احكام عملى دين، و مايه رضايت و خشنودى حق، و راه انبياى الهى است. و نيز آن حضرت فرموده: وَ لِيَكُنْ اكْثَرُ هَمِّكَ الصَّلاةَ، فَانَّها رَأْسُ الاْسْلامِ بَعْدَ الاْقْرارِ بِالدِّينِ. بايد قسمت عمده همّ و غمّت نماز باشد، زيرا نماز بعد از اقرار به دين خدا در رأس فرهنگ الهى است. حضرت صادق عليه السلام فرمود: احَبُّ الاْعْمالِ الَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ الصَّلاةُ، وَ هِىَ آخِرُ وَصايَا الاْنْبِياءِ محبوب‏ترين عمل در پيشگاه حضرت حق نماز است، و اين حقيقت آخرين سفارش تمام انبيا عليهم السلام به امّت‏ها بود. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: خداوند بزرگ نور چشمم را در نماز قرار داد، و نماز را آن چنان محبوب قلب من كرد كه طعام محبوب گرسنه و آب معشوق تشنه است، گرسنه چون بخورد سير مى‏شود، تشنه چون بنوشد سيراب مى‏گردد، و من از نماز سير نمى‏شوم. حضرت صادق عليه السلام فرمود: انَّ طاعَةَ اللَّهِ خِدْمَتُهُ فِى الاْرْضِ، فَلَيْسَ شَىْ‏ءٌ مِنْ خِدْمَتِهِ يَعْدِلُ الصَّلاةَ. طاعت حق خدمت به پيشگاه او در روى زمين است، و چيزى از خدمت به او همسنگ نماز نيست. امير المؤمنين عليه السلام فرمود: أُوصِيكُمْ بِالصَّلاةِ وَ حِفْظِها، فَانَّها خَيْرُ الْعَمَلِ، وَ هِىَ عَمُودُ دينِكُمْ. به شما نماز را سفارش مى‏كنم، و وصيّتم اين است كه در حفظ آن كوشا باشيد، نماز بهترين عمل و ستون خيمه دين است. از حضرت صادق عليه السلام سؤال شد: چه عملى بعد از معرفت برترين عمل است؟ فرمود: چيزى در دين معادل نماز نيست. رسول اللّه صلى الله عليه و آله فرمود: اذا قامَ الْعَبْدُ الَى الصَّلاةِ فَكانَ هَواهُ وَ قَلْبُهُ الَى اللَّهِ تَعالَى انْصَرَفَ كَيَوْمِ وَلَدَتْهُ امُّهُ. چون عبد به نماز برخيزد و خواسته و نيّت قلبش، خدا باشد، از نماز بيرون مى‏رود مانند روزى كه از مادر متولّد شده است. حضرت باقر عليه السلام فرمود: انَّ اوَّلَ ما يُحاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلاةُ فَانْ قُبِلَتْ قُبِلَ ما سِواها. به حقيقت اول چيزى كه عبد به آن محاسبه مى‏شود نماز است، اگر قبول شود بقيه اعمالش از بركت قبولى نماز پذيرفته خواهد شد. حضرت رضا عليه السلام فلسفه نماز را بدين صورت بيان مى‏كنند: اقرار به مالكيت حق بر سراسر هستى و نفى غير او از تمام امور حيات، قرار گرفتن در برابر حضرت جبّار به حالت ذلّت و مسكنت و خضوع و اعتراف به تقصير و كوچكى و پستى در برابر عظمت او. درخواست درگذشتن از گناهان گذشته، و قرار دادن صورت در پنج وقت براى نشان دادن حقارت در برابر عظمت و اين‏كه اين عبد فراموشت نكرده و در مقام طغيان نيست. نماز خضوع و ذلّت و رغبت به رحمت و طلب زياد شدن دين و دنياست. نماز ترمزى در برابر گناهان، و مداومت بر ياد خدا در شب و روز، و اعلام به اين معناست كه عبد مولا و آقايش و مدبّر امورش را فراموش ننموده تا بر اثر فراموشى به طغيان و شرارت دچار شود. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 260 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 🔴 نماز ياد خداست، يادى كه عبد را از انواع معاصى و فساد باز مى‏دارد. حضرت باقر عليه السلام فرمود: اذَا اسْتَقْبَلَ الْمُصَلِّى الْقِبْلَةَ اسْتَقْبَلَ الرَّحْمانُ بِوَجْهِهِ، لا الهَ غَيْرُهُ. « چون نمازگزار به قبله رو كند خداوند رحمان، كه خدايى جز او نيست، به او رو كند. امير المؤمنين عليه السلام فرمود: اذا قامَ الرَّجُلُ الَى الصَّلاةِ اقْبَلَ الَيْهِ ابْليسُ يَنْظُرُ الَيْهِ حَسَداً لِما يَرى‏ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ الَّتى تَغَشّاهُ. چون عبد به نماز برخيزد، ابليس با چشم حسد به او مى‏نگرد، زيرا وى را پوشيده در رحمت حق مى‏بيند. حضرت رضا عليه السلام فرمود: الصَّلاةُ لَها ارْبَعَةُ آلافِ بابٍ. براى نماز چهارهزار در از آداب و شرايط است. امام صادق عليه السلام فرمود: چون به نماز برخاستى بگو: الهى براى نيازهايم محمّد صلى الله عليه و آله را شفيع مى‏آورم، و با آبروى او به تو توجّه مى‏كنم، خدايا به حقّ او مرا در پيشگاهت در دنيا و آخرت آبرومند گردان، و مرا از بندگان مقرّب درگاهت قرار ده، به حقّ او نمازم را قبول كن، گناهانم را ببخش، دعايم را مستجاب كن، هر آينه تو غفور و رحيمى. آداب باطنى نماز امام على عليه السلام فرمود: يا كُمَيْلُ! لَيْسَ الشَّأْنُ انْ تُصَلِّىَ وَ تَصُومَ وَ تَتَصَدَّقَ، الشَّأْنُ انْ تَكُونَ الصَّلاةُ فُعِلَتْ بِقَلْبٍ نَقِىٍّ، وَ عَمَلٍ عِنْدَ اللَّهِ مَرْضِىٍّ، وَ خُشُوعٍ سَوِىٍّ. اى كميل! كار به نماز و روزه و صدقه دادن نيست. كار به اين است كه نمازت را با قلبى پاك و تصفيه شده از تمام آلودگى‏ها بخوانى، و عملت عمل مورد رضاى حق باشد، و خشوعى صاف و استوار به حضرت دوست ارائه دهى. سُئِلَ النَّبِىُّ صلى الله عليه و آله: مَا الْخُشُوعُ؟ قالَ: التَّواضُعُ فِى الصَّلاةِ، وَ انْ يُقْبِلَ الْعَبْدُ بِقَلْبِهِ كُلِّهِ عَلى رَبِّهِ از رسول حق صلى الله عليه و آله از خشوع پرسيدند؟ فرمود: تواضع در نماز، واين‏كه بنده با تمام قلب به خدا رو كند. رسول خدا صلى الله عليه و آله شخصى را به وقت خواندن نماز مشغول به بازى با دست و صورت ديدند، فرمودند: اگر قلبش خاشع بود هر آينه اعضايش نيز خاشع بودند. «3» مرحوم شيخ طبرسى در توضيح خشوع مى‏فرمايد: «خضوع و تواضع و ذلّت و ديده از موضع سجده بر نداشتن و به راست و چپ نظر نكردن، خشوع در نماز است.» «4» از روايت استفاده مى‏شود كه خشوع در نماز هم به قلب است هم به اعضا. اما خشوع قلب فارغ بودن آن از ماسوى‏اللَّه است واين‏كه جز عبادت و معبود چيزى در ميان نباشد. و اما خشوع جوارح چشم پوشى از نظر به راست و چپ و ترك التفات‏ و بازى است. در روايت است كه: رسول حق صلى الله عليه و آله با ما سخن مى‏گفت و ما با او سخن مى‏گفتيم، چون وقت نماز مى‏رسيد گويى ما را نمى‏شناسد و ما هم او را نمى‏شناسيم! حضرت صادق عليه السلام مى‏فرمايد: چون على عليه السلام به نماز برمى‏خاست و آيه وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذى را قرائت مى‏كرد رنگش تغيير مى‏نمود به طورى كه تغيير رنگ را در صورتش مى‏ديدند. ائمّه ديگر عليهم السلام و حضرت زهرا عليها السلام نيز خشوعشان در نماز همانند رسول خدا صلى الله عليه و آله و امام على عليه السلام بود. امام صادق عليه السلام از قول حضرت حق عز و جل نقل مى‏كند: نماز كسى را قبول مى‏كنم كه در برابر عظمتم تواضع كند، و به خاطر من نفس را از شهوات حرام حفظ كند، و روزش را به ياد من تمام كند، و بر بندگانم تكبر نورزد، گرسنه را سير كند، و برهنه را بپوشاند، و مصيبت زده را ترحم نمايد، و غريب را جاى دهد. چنين نمازگزارى نورش چون نور خورشيد مى‏درخشد، من براى او در ظلمات روشنايى، و در جهالت علم و بصيرت قرار مى‏دهم. 👈 ادامه دارد ... تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏ 11 ، ص: 266 👌 دعای ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2