eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
مختصر پروردگارا بر محمد و آل پاكش درود فرست كه تو ستوده صفات و بزرگوار حقيقتى بر آنان درود و رحمتى فرست و تحيت و بركاتى به مانند همان بركات و رحمتها كه براى برگزيدگانت ابراهيم و آل ابراهيم فرستادى و بر محمد و آل پاكش (و بر شيعيانشان به ظهور ولى الله اعظم) عاجل و گشايش و راحت و قوت و نصرت و تمكين و اقتدار كامل عطا فرما «اللهم صل على محمد و آل محمد- انك حميد مجيد- كصلواتك و بركاتك و تحياتك على اصفيائك ابراهيم و آل ابراهيم و عجل الفرج و الروح و النصره و التمكين و التاييد لهم». يعنى «بار خدايا، رحمت فرست بر محمد و آل او زيرا كه تو حميدى- يعنى محمودى و مستحق ستايشى به كردارهاى نيك- و مجيدى- يعنى كرم تو واسع است. يقال رجل ماجد، اى: كثير العطاء- همچو رحمتها و بركتها و درودها و سلامها كه بر برگزيدگان خود كرده‏اى از ابراهيم و آل ابراهيم. و تعجيل فرما در واشدن اندوه و غم ايشان و راحت و مددكارى و دست دادن ايشان در كار خود- يا: جادادن ايشان در جاى خود- و قوت دادن مر ايشان را. ادامه دارد ... ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر «اللهم و اجعلنى من اهل التوحيد و الايمان بك، و التصديق برسولك و الائمه الذين حتمت طاعتهم ممن يجرى ذلك به و على يديه. آمين رب العالمين». يعنى: بار خدايا، بگردان مرا از اهل توحيد يعنى تصديق به آنكه خدا يكى است و باور داشتن به تو و گرويدن به رسول تو و به امامانى كه واجب ساخته‏اى بر ما طاعت و فرمانبردارى ايشان را از آن كسى كه جارى گردانيده‏اى امامت را به او و بر دستهاى او. مستجاب كن- بار خدايا- اين دعاى مرا، اى پروردگار جهانيان. مراتب معرفت، شناخت باشد و اينجا مراد از معرفت، مرتبه‏ى بلندترين از مراتب خداشناسى است، چه خداشناسى را مراتب بسيار است. و مثل مراتب معرفت چنان است كه آتش را بعضى چنان شناسند كه شنيده باشند كه موجودى هست كه هر چه به او رسد ناچيز شود و اثر او در آنچه محاذى او باشد ظاهر گردد، و چندانچه از او بردارند هيچ نقصان درو نيايد، و هر چه از او جدا شود بر ضد طبع او باشد و آن موجود را آتش خوانند. و در معرفت بارى تعالى كسانى كه به اين مثابت باشند مقلدان خوانند، مانند كسانى كه سخن بزرگان تصديق كرده باشند در اين باب بى‏وقوف بر حجتى. و بعضى كه به مرتبه‏ى بالاى اين جماعت باشند، كسانى باشند كه از آتش دود به ايشان رسد و دانند كه اين دود از چيزى مى‏آيد، پس حكم كنند به موجودى كه دود اثر اوست. و در معرفت كسانى كه به اين مثابت باشند اهل نظر باشند كه به برهان قاطع دانند كه صانعى هست چه از آثار قدرت او بر وجود او دليل سازند. و بالاى اين مرتبه كسانى باشند كه از حرارت آتش به حكم مجاورت، اثرى احساس كنند و به آن منتفع شوند. و در معرفت كسانى كه به اين مرتبه باشند مومنان به غيب باشند و صانع را شناسند من وراء حجاب. و بالاى اين مرتبه كسانى باشند كه از آتش منافع يابند، مانند خبز و انضاج و طبخ و غير آن. و اين جماعت به مثابت كسانى باشند كه در معرفت، لذت معرفت دريافته باشند و به آن مبتهج شده، و تا اينجا مراتب اهل دانش باشد. و بالاى اين مرتبه كسانى باشند كه آتش مشاهده كنند و به توسط نور آتش، چشمهاى ايشان مشاهده موجودات كنند. و اين جماعت در معرفت به مثابت اهل بينش باشند و ايشان را عارف خوانند و معرفت حقيقى ايشان را باشد. و كسانى را كه در مراتب ديگر باشند بالاى اين مرتبه، هم از حساب عارفان باشند و ايشان را اهل يقين خوانند. و از ايشان جماعتى باشند كه معرفت ايشان از باب معارفت باشد و ايشان را اهل حضور خوانند، و انس و انبساط خاص با ايشان باشد. و نهايت معرفت آنجا باشد كه عارف منتفى شود، مانند كسى كه به آتش سوخته و ناچيز شود. بدان كه معرفت آن است كه در خود ذره‏اى خصومت نيابى، و سزاست كسى را كه خداى تعالى به معرفت خودش عزيز گردانيده است كه هرگز از مشاهده‏ى او به غير بازننگرد و هيچ كس را بر او اختيار نكند كه ثمره‏ى معرفت روى به خدا آوردن است. و عارف آن است كه دلى مى‏خواهد از حق، چون دل دهدش در حال به خداى باز دهد تا در قبضه‏ى او محفوظ بود و در ستر او از خلق محجوب بود و علامت عارف آن بود كه بيشتر خاطر او در تفكر بود و در عبرت، و بيشتر سخن او ثنا بود و مدحت حق، و بيشتر عمل او طاعت بود. ادامه دارد ... ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 خدایا مرا از و ايمان قرار ده بحق محمد و آل محمد ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی عامل پیروزی امام در جنگها وَ قِيلَ لَهُ بِأَيِّ شَيْءٍ غَلَبْتَ الْأَقْرَانَ؟ فَقَالَ (علیه السلام): مَا لَقِيتُ رَجُلًا، إِلَّا أَعَانَنِي عَلَى نَفْسِهِ. [قال الرضي رحمه الله تعالى: يومئ بذلك إلى تمكن هيبته في القلوب]. از امام علی که درود خدا بر او باد پرسيدند، با كدام نيرو بر حريفان خود پيروز شدى؟ فرمودند:) كسى را نديدم جز آن كه مرا در شكست خود يارى مى داد. (سید رضی گوید: امام به اين نكته اشاره كرد كه هيبت و ترس او در دل ها جاى مى گرفت). 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ رمز پيروزى امام عليه السلام: قسمت اول 📜 مى دانيم امام عليه السلام در تمام نبردها با دشمنان خود پيروز شد و همين امر سبب گرديد كه «بعضى از آن حضرت سؤال كردند: چه چيزى سبب پيروزى شما بر همتايان خود شد؟»؛ (وَقِيلَ لَهُ عليه السلام بِأَيِّ شَيْءٍ غَلَبْتَ الاَْقْرَانَ). «اَقْران» جمع «قِرْن» (بر وزن فكر) به معناى همتا و همطراز است. امام عليه السلام در پاسخ، به يك نكته روانى مهم اشاره كرد و فرمود: «من با هيچكس روبرو نشدم مگر اينكه مرا بر ضد خود كمك كرد!»؛ (فَقال عليه السلام: مَا لَقِيتُ رَجُلاً إِلاَّ أَعَانَنِي عَلَى نَفْسِهِ). سيّد رضى؛ آن را چنين تفسير مى كند كه امام عليه السلام به اين اشاره دارد كه هيبتش آنچنان در دلها جاى گرفته بود كه مبارزان، مقهور هيبت او مى شدند (و از پاى درمى آمدند). (قَالَ الرَّضِىُ: يُومِىءُ بِذلِکَ إلى تَمَكُّنِ هَيْبَتِهِ فِي الْقُلُوبِ). بدون شك يكى از مهمترين عوامل پيروزى و شكست، مسئله قدرت روحيه و ضعف آن است. لشكرى كه خود را غالب و پيروز مى داند و داراى روحيه اى بالاست به يقين بر دشمن غلبه مى كند و هرگاه گرفتار ضعف و شكست روحى گردد غالبآ گرفتار شكست مى شود، هرچند ازنظر عِدّه و عُدّه بر دشمن فزونى داشته باشد. تمام عرب آوازه شجاعت على عليه السلام را شنيده بودند به خصوص بعد از جنگ خندق و شكست قوى ترين مرد عرب «عمرو بن عبدود» اين آوازه بلندتر شد وهمه جا را فرا گرفت. به همين دليل هنگامى كه قدم به ميان ميدان نبرد مى گذاشت كسانى كه در برابر آن حضرت قرار مى گرفتند از همان آغاز خود را مى باختند و همين خودباختگى ضربه اى بر قواى آنها وارد مى كرد به گونه اى كه از مقابله با مولا ناتوان مى شدند. در آيات قرآن نيز به كرار به اين نكته اشاره شده كه خدا گاهى مسلمانها را به وسيله رُعبى كه در دل دشمنانشان مى افتاد يارى و چيره مى كرد. خدا درمورد پيروزى لشكر اسلام در ميدان نبرد مى فرمايد: «(إِذْ يُوحِى رَبُّکَ إِلَى الْمَلاَئِكَةِ أَنِّى مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا سَأُلْقِى فِى قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الاَْعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ)؛ و (به ياد آر) موقعى را كه پروردگارت به فرشتگان وحى كرد: من با شما هستم؛ كسانى را كه ايمان آورده اند، ثابت قدم داريد! به زودى در دلهاى كافران ترس و وحشت مى افكنم؛ ضربه ها را بر بالاتر از گردن (بر سرهاى دشمنان) فرود آريد! و همه انگشتانشان را قطع كنيد!». به اين ترتيب در جنگ بدر يكى از عوامل مهم پيروزى مسلمانان، رعب و وحشتى بود كه خدا از آنها در دل دشمن افكنده بود. درمورد يهود بنى قريظه كه به يارى مشركان در جنگ احزاب برخاسته بودند و پس از شكست احزاب، لشكر اسلام به سراغ آنها رفت، مى فرمايد: «(وَأَنْزَلَ الَّذِينَ ظَاهَرُوهُمْ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ صَيَاصِيهِمْ وَقَذَفَ فِى قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقآ تَقْتُلُونَ وَتَأْسِرُونَ فَرِيقآ)؛ و خدا گروهى از اهل كتاب (يهود) را كه از آنان (مشركان عرب) حمايت كردند از قلعه هاى محكمشان پايين كشيد و در دلهايشان رعب افكند؛ (و كارشان به جايى رسيد كه) گروهى را به قتل مى رسانديد و گروهى را اسير مى كرديد!». در اينجا نيز عامل رعب و وحشت به عنوان عامل تعيين كننده سرنوشت جنگ ذكر شده است. ادامه دارد ... 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ رمز پيروزى امام عليه السلام: قسمت 2 📜 رسول اكرم صلي الله عليه وآله يكى از ويژگى هاى پنجگانه خود را اين مى شمارد: «وَنُصِرْتُ بِالرُّعْبِ؛ خدا به وسيله ترسى كه از هيبت من در دلهاى مخالفان مى افكند مرا بر آنها پيروز مى ساخت». درباره قيام حضرت مهدى عليه السلام نيز از امام باقر عليه السلام نقل شده است: «الْقائِمُ مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ؛ حضرت مهدى عليه السلام به وسيله رعب و وحشتى كه از هيبت او به دلهاى مخالفان مى افتد از سوى خدا يارى مى شود». مرحوم مفيد در كتاب ارشاد نقل كند: هنگامى كه احزاب شكست خوردند و فرار كردند پيامبرصلي الله عليه وآله تصميم بر مبارزه با بنى قريظه گرفت چون به حمايت از احزاب برخاسته بودند و على عليه السلام را با سى نفر از طايفه خزرج به سوى آنها فرستاد و فرمود: ببين آيا بنى قريظه وارد قلعه هاى خود شده اند يا نه. هنگامى كه امام عليه السلام نزديك ديوار بلند قلعه آنها رسيد شنيد آنها (به مسلمانان) ناسزا مى گويند. خدمت پيامبرصلي الله عليه وآله برگشت و ماجرا را گزارش داد. پيغمبر صلي الله عليه وآله فرمود : آنها را رها كن، خدا به زودى ما را بر آنها غالب مى كند. كسى كه تو را بر عمرو بن عبدود پيروز كرد تنهايت نخواهد گذاشت. بايِست تا لشكر اسلام گرد تو جمع شوند و بشارت باد بر تو به پيروزى از سوى خداوند. «فَإنَّ اللهَ تَعالى قَدْ نَصَرَني بِالرُّعْبِ مِنْ بَيْنِ يَدِي مَسيرَةَ شَهْرٍ؛ زيرا خداوند مرا از طريق رعب (در دل دشمنان) با فاصله يك ماه پيروز كرده است». (اشاره به اينكه هنگامى كه خبر حمله ما را بشنوند و ميان ما و آنها يك ماه راه باشد مرعوب شده و روحيه خود را از دست مى دهند). در ادامه حديث آمده است كه سرانجام لشكر اسلام از همين طريق پيروز شد. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَمِنَ الْنَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِى الْحَيَوةِ الْدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهُ عَلى‏ مَا فِى قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ‏ و از مردم كسى است كه گفتارش درباره زندگى دنیا، مایه‌ى اعجاب تو مى‌شود و خداوند را بر آنچه در دل (پنهان) دارد گواه مى‌گیرد (در حالى كه) او سرسخت‌ترین دشمنان است. منافقان با ترفندهاى مقایسه‌اى، آمارى، كارشناسى، تجربى و حدس‌هاى به ظاهر عالمانه با تكیه بر مسائل اجتماعى و با شایعات، تهدید، تطمیع و تبلیغات، تنها قدرت مانور در همین زندگى مادّى را دارند، ولى در میدان معنویّات و در توجّه به امدادهاى غیبى و اراده‌ى خداوندى، پاى آنان لنگ است و در آخرت نیز زبانشان بسته و حتّى اجازه عذرخواهى نیز ندارند. 1- سخنان شیوا و سحرآمیزِ منافقان، شما را فریب ندهد. «یعجبك قوله» 2- به هر سوگندى اطمینان نكنید. «یشهد اللَّه على ما فى قلبه» 3- سوگند دروغ یكى از راههاى نفوذ منافقان است. «یشهد اللَّه على ما فى قلبه» دشمنان همیشه از مقدّسات علیه مقدّسات و از مذهب علیه مذهب استفاده مى‌كنند و با سوگند به نام خدا، به رسول خدا خیانت مى‌كنند. 4- سوژه‌هاى سخن منافقان، مربوط به مسائل دنیوى است تا دیگران را تحت تاثیر قرار دهند. «یعجبك قوله فى الحیوةالدنیا» 🔗 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
تجلی چون کند دلبر کنم شکران تجلی را تسلی چون دهد ازخود نخواهم آن تسلی را بسوزد در تجلی و نسازد با تسلی دل ببخشدگر تسلی جان دهم آن جان تجلی را تجلی تان کند بر من مرا از من کند خالی که یکتایم نشیمن کی کنم جز جای خالی را تسلی چون توان شد از جمال عالم آرایش تسلی باد قربان ناز سلطان تجلی را از آن عاقل بماندستی که رویش را ندیدستی کسی مجنون تواند شد که او دیده است لیلی را کسی او را تواند دیدکو گردد سراپاجان که چشم سرنیارد دید حسن لایزالی را جلالش چون گذارد جان جمالش می نوازد دل و گرنه کس نیارد تاب انوار جلالی را زکس تا کس نیاساید جمالش روی ننماید نه بیند دیدهٔ خود بین جمال حق تعالی را اگر خواهی رسی در وی گذر کن از هوای دل بهل سامان غالی را بمان ایوان عالی را کسی جانش شود فربه که جسم او شود لاغر زخون دل غذا و زبور یا سازد نهالی را نعیم اهل دل خواهی دلت را صاف کن از عشق بمان لذات دنیا را بهل فردوس اعلی را دلت فردوس می خواهد کمالی را بدست آور که باشد با تو در عقبی بهل صاحب کمالی را اگر خواهی که عقلت را زدست دیو برهانی زسربیرون کن ار بتوانی اوهام خیالی را بکن از غیرحق دل را بروب از ما سوی جانرا بدو نان وار گذار اسباب جاهی را و مالی را ترا این وصفها چون نیست خالی زن تن ازگفتن بیان دیگر مکن ای فیض حز او صاف حالی را ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
طرح هفته 24 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ عبارت اللَّهُمَّ .. وَ لا عَائِبَةً أُوَنَّبُ بِهَا إِلا حَسَّنْتَهَا خدایا! .. و هيچ عيبى كه بدان مرا سرزنش كنند در من نماند مگر آن را نيكو كنى 🔸 https://eitaa.com/sahife2/5145 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مسابقه حدیث کرامت ▫️قسمت هفتم ◻️کدام گزینه مصداق گره گشایی از مشکلات مردم است؟ الف) کمک های مومنانه و تامین بسته های معیشتی ب) حضور پرشور در انتخابات و انتخاب صحیح ج) هر دومورد 🔸🔻🔸 جهت شرکت در مسابقه به آدرس زیر مراجعه کنید: https://fatemi.amfm.ir/mb/ 🎁هدایا: 888 هدیه ارزشمند کمک هزینه سفر به قم ومشهد همراه با هدایای نفیس ومتبرک 🔷🔸💠🔸🔷 جوان نو؛ رسانه اختصاصی نوجوانان فاطمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🆔http://eitaa.com/joinchat/3295150098C8f44199aee ⌨️https://javaneno.amfm.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مسابقه حدیث کرامت نوجوان ▫️قسمت هفتم ◻️ بر اساس این این حدیث، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خداوند در رفتار با دخترها در مقایسه با پسرها چگونه است؟ الف) مهربان تر ب) دقیق تر ج) سخت گیرتر 🔸🔻🔸 جهت شرکت در مسابقه به آدرس زیر مراجعه کنید: https://fatemi.amfm.ir/mb/ 🎁هدایا: 888 هدیه ارزشمند کمک هزینه سفر به قم ومشهد همراه با هدایای نفیس ومتبرک 🔷🔸💠🔸🔷 جوان نو؛ رسانه اختصاصی نوجوانان فاطمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🆔http://eitaa.com/joinchat/3295150098C8f44199aee ⌨️https://javaneno.amfm.ir💫
27.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مسابقه حدیث کرامت نوجوان ▫️قسمت هشتم ◻️ در این حدیث امیرالمومنین علیه السلام، حیا را چگونه توصیف میفرمایند؟ الف) از ویژگی ها ایمان ب) خصلت آزادگان و خوی نیکان ج) هر دو گزینه 🔸🔻🔸 جهت شرکت در مسابقه به آدرس زیر مراجعه کنید: https://fatemi.amfm.ir/mb/ 🎁هدایا: 888 هدیه ارزشمند کمک هزینه سفر به قم ومشهد همراه با هدایای نفیس ومتبرک 🔷🔸💠🔸🔷 جوان نو؛ رسانه اختصاصی نوجوانان فاطمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🆔http://eitaa.com/joinchat/3295150098C8f44199aee ⌨️https://javaneno.amfm.ir💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مسابقه حدیث کرامت ▫️قسمت هشتم ◻️کدام یک از موارد زیر مصداق خدمت کریمانه و گره گشایی اقتصادی نیست؟ الف) کارآفرینی و حمایت از تولید ب) گسترش شروط مجوز تولید و توزیع ج) مانع زدایی و رفع موانع تولید 🔸🔻🔸 جهت شرکت در مسابقه به آدرس زیر مراجعه کنید: https://fatemi.amfm.ir/mb/ 🎁هدایا: 888 هدیه ارزشمند کمک هزینه سفر به قم ومشهد همراه با هدایای نفیس ومتبرک 🔷🔸💠🔸🔷 جوان نو؛ رسانه اختصاصی نوجوانان فاطمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🆔http://eitaa.com/joinchat/3295150098C8f44199aee ⌨️https://javaneno.amfm.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و لا عائبه اونب بها الا حسنتها. بار الها! هيچ زشتى و عيبى را كه ممكن است ماده‏ى ملامت مردم نسبت به من شود وامگذار جز آنكه به زيبايى و نيكى مبدلش سازى.
عائبه به عمل ذات عیب گویند یعنی هر عملی که یک عیبی بشود در آن پیدا کرد. در اخلاق برای هرعمل یا صفت مراتبی است که بایستی طی شود تا بالاخره هیچ نقصی در آن یافت نشود. البته این مقوله به فهم حقیر نمی رسد،فقط به تأسی از امام سجاد علیه السلام که به عوالم وجود مسلط است،از خداوند تقاضا میکنیم اخلاقی به ما بدهد که از موانع سیر الهی عبور کنیم واین جز با رحمت خاص الهی میسر نمی شود. اللهم ایاک نعبد وایاک نستعین. گرچه راهیست پر از بیم زما تا بر دوست رفتن آسان بود ار واقف منزل باشی.
ملامت كردن دگران و سرزنش نمودن اين و آن در اخلاق اسلام، ناپسند و ممنوع شناخته شده است و خداوند، ملامت كننده را به ملامت دگران مبتلا مى‏نمايد. امام صادق (ع) فرموده است: كسى كه مومنى را مورد ملامت قرار دهد خداوند او را در دنيا و آخرت به ملامت و سرزنش دگران مبتلا مى‏نمايد. آيين مقدس اسلام براى گناهكاران حد شرعى مقرر داشته و مجرم بايد طبق موازين قانونى مجازات شود و به كيفر عمل خود برسد و جايى براى ملامت و سرزنش گناهكار باقى نگذارده است. رسول اكرم فرموده است: وقتى يكى از خدمتگزاران شما مرتكب عمل منافى با عفت گرديد او را مجازات قانونى نماييد و مورد سرزنش و ملامتش قرار ندهيد.
مطلبی که لازم است در امر ملامت توضيح داده شود اين است كه فردى خائن و ناپاك ، در اعمال شخص مسلمانى تجسس و كاوش نمايد، اگر گناهى را از وى شناخت آن را ماىه ی ملامت قرار دهد و زبان به سرزنش و تعييرش بگشايد. امام عليه‏السلام اين عمل پليد را دورى جستن از خداوند معرفى نموده است. امام صادق (ع) فرموده است: بزرگ عاملى كه مى‏تواند آدمى را از خداوند دور نمايد اين است كه مردى با مرد دگر طرح برادرى بريزد به اين منظور كه لغزشهاى او را به ذهن بسپارد تا روزى او را مورد ملامت و تعيير قرار دهد.
گاهى شخص مسلمان، مسلمان ديگرى را در چيزى كه به اختيار او نبوده و نيست مورد ملامت قرار مى‏دهد و اين كار در مواقعى اسائه‏ى ادب به حريم پروردگار است و به علاوه موجب اهانتى ناروا به فرد مسلمان مى‏گردد. امام باقر (ع) فرمود: ابوذر غفارى در محضر رسول گرامى مردى را به مادرش مورد سرزنش قرار داد و گفت: اى فرزند زن سياه، و مادر آن مرد از نژاد سياه بود. رسول گرامى سخت برآشفت، فرمود: ابوذر! او را به مادرش سرزنش نمودى؟ ابوذر متوجه شد كه خطايى بزرگ مرتكب شده و براى عذرخواهى سر و صورت خويش را آنقدر در خاك غلطاند تا رسول اكرم از او راضى گرديد.
گاهى تعيير و سرزنش افراد، ناشى از جهل و نادانى آنان است، بى‏مطالعه سخن مى‏گويند و لب به ملامت مى‏گشايند، سپس به خطاى خويش واقف مى‏گردند و در پايان خجلت‏زده و شرمسار مى‏شوند. محمد بن منكدر مى‏گويد: روزى در ساعت شدت گرمى هوا به خارج مدينه رفته بودم. ديدم امام باقر عليه‏السلام در آفتاب سوزان سرگرم كار كشاورزى است و چون سمن داشت به دو نفر تكيه داده بود و در حالى كه عرق از پيشانيش مى‏ريخت به كارگران دستور مى‏داد. با خود گفتم: پيرمردى از بزرگان قريش در اين ساعت و با اين حال در طلب دنياست. تصميم گرفتم او را موعظه كنم و عملش را مورد انتقاد قرار دهم. پيش رفتم، سلام كردم و گفتم: آيا شايسته است يكى از شيوخ قريش در هواى گرم، با اين حال، در پى دنياطلبى باشد. چگونه خواهى بود اگر در اين موقع و با چنين حال مرگت فرا رسد و حياتت پايان پذيرد؟ حضرت دستهاى خود را از دوش آن دو نفر برداشت و فرمود: به خدا قسم اگر در اين حال بميرم در حين انجام طاعتى از طاعات خداوند جان سپرده‏ام، من مى‏خواهم با كار و كوشش، خود را از تو و دگران بى‏نياز سازم، زمانى بايد بترسم كه مرگم در حال گناه فرا رسد و با معصيت الهى از دنيا بروم. محمد بن منكدر عرض كرد: خداوند ترا مشمول رحمت خود قرار دهد، من مى‏خواستم شما را نصيحت گويم، شما مرا موعظه نموديد.
ائمه‏ى معصومين عليهم‏السلام با انجام وظايف امامت كارهايى مى‏كردند كه به نظر بعضى از افراد بى‏اطلاع همانند عمل امام باقر (ع) و كشاورزى در هواى گرم بود، از اين رو زبان به ملامت مى‏گشودند و ائمه‏ى عليهم‏السلام در حدود ممكن به آنان پاسخ مى‏دادند. جمعى از اصحاب اميرالمومنين (ع)، در موقعى كه مردم زيادى از اطراف آن حضرت پراكنده مى‏گشتند و براى دريافت پول نزد معاويه مى‏رفتند، به محضرش شرفياب شده، عرض كردند: اى اميرالمومنين! اشراف عرب و قريش را بر موالى و غير عرب مقدم بدار و اموال بيت‏المال را بين آنان تقسيم كن تا به معاويه ملحق نشوند و از تو دست برندارند. حضرت فرمود: شما مى‏گوييد كه من از ظلم و ستم يارى بخواهم و براى تثبيت حكومت خود به حقوق دگران تجاوز كنم؟ هرگز.
زمانى كه بين حضرت مجتبى و معاويه قرارداد صلحى رد و بدل گرديد عده‏ى زيادى زبان به ملامت گشودند و عمل آن حضرت را مورد اعتراض قرار دادند، حتى بعضى امام مجتبى را ذليل كننده‏ى مومنين خواندند و امام پاسخهايى فرمود، بعضى قانع مى‏شدند و بعضى ديگر قانع نشدند. حادثه‏ى خونين كربلا امرى بود الهى و خداوند روز ولادت حضرت حسين عليه‏السلام، رسول گرامى را از واقعه‏ى عاشورا آگاه نمود و بسيارى از افراد خانواده‏ى پيمبر اسلام از اين امر اطلاع داشتند ، اما موقع تحقق يافتن اين مقدر الهى كه نتيجه‏اش رسوا شدن آل‏اميه و آشكار شدن حق و حقيقت بود، عده‏ى زيادى حتى بعضى از دوستان و نزديكان با سفر آن حضرت به كوفه مخالف بودند و با زبان ملامت و اعتراض سخن مى‏گفتند: جابر مى‏گويد: وقتى حسين (ع) عازم عراق گرديد حضورش شرفياب شدم و عرض كردم شما يكى از دو سبط رسول اكرم هستيد، به نظر من تنها راه براى شما آن است كه همانند برادرت صلح كنى كه او با موفقيت، راه صحيح را پيمود. حضرت به من فرمود: اى جابر! برادرم به امر خداوند و به امر رسول اكرم صلح نمود و من نيز طبق امر خدا و امر رسول گرامى عمل مى‏كنم.