❇️سوال : این که #شب_جمعه ، #شب_زیارتی امام حسین(علیه السلام) بوده و مادرش #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) هر شب جمعه آن جا است، آیا مستند به دلیل روایی میباشد؟
و نیز اینکه خدا به #زیارت امام بیاید معنایش چیست؟
👈پاسخ " اینجا "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
*️⃣ حلبي از امام صادق(ع) پرسيد: فداى تو شوم، چه مى فرمائيد در حقّ كسى كه ترك كند زيارت قبر حضرت حسين (ع ) را، و در حالى كه قادر به زيارت آن حضرت باشد؟ فرمود: مى گويم كه او عاقّ حضرت رسول (ص) و عاقّ ما شده است، و سبك شمرده است امرى را كه براى او نافع است.
و هر كه آن حضرت را زيارت كند خدا حوائج او را متكفل مى گردد. و كفايت مهمّات دنيائى او را مى نمايد. و زيارت آن حضرت براى بنده روزى جلب مى نمايد، و آنچه در اين راه خرج نمايد خدا به او عوض مى دهد، و گناه پنجاه ساله او را مى آمرزد، در حالى بسوى اهل خويش باز مى گردد كه هيچ گناه و خطائى بر او نباشد، مگر آنكه از نامه عمل او محو شود. و اگر در اين سفر بميرد ملائك نازل مى شوند و او را غسل مى دهند و گشاده شود براى او درى بسوى بهشت كه داخل شود بر او نسيم بهشتى.
و اگر سالم بماند گشاده شود براى او درى كه نازل شود از آن در روزى او و حقتعالى به عوض هر درهمى كه او خرج كرده است هزار درهم به او بدهد و براى او ذخيره نمايد، و چون محشور شود به او گويند كه خدا اين عوض را براى تو ذخيره كرده است و امروز به تو رسانيد.
همانطور كه ملاحظه مي كنيد در دو جاي اين روايت تصريح شده كه خداوند به عوض آنچه در راه زيارت خرج شده مي دهد. يكي اين جمله: «وَ يُخْلِفُ عَلَيْهِ مَا يُنْفِقُ»و آنچه در اين راه خرج نمايد خدا به او عوض مى دهد. و ديگري اين جمله: «َو يُجْعَلُ لَهُ بِكُلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ عَشَرَةُ آلَافِ دِرْهَمٍ» و حقتعالى به عوض هر درهمى كه او خرج كرده است هزار درهم به او مي دهد.
✍️شيخ طوسي، تهذيب الاحكام، ج 6، ص 45
#پیاده_روی
#اربعین
#شب_زیارتی
@sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«پادشاهان پیاده»
عرض ارادت به امام حسین علیه السلام و زائران #کربلا خصوصا در #پیاده_روی #اربعین
شما میتوانید آنرا قاونی از #طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/81845
#شب_زیارتی
#کتاب_اربعین
🆔 @sahife2
✳️ أیْنَ قاصِمُ شَوکَةِ المُعتَدِینَ
کجاست در هم شکننده شوکت متجاوزان
#دعا_ندبه
#امام_زمان عجل الله فرجه الشریف
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 52
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ عبارت #منتخب
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
وَ حَلِّنِى بِحِلْيَةِ الصَّالِحِين
وَ أَلْبِسْنِى زِينَةَ الْمُتَّقِين فِى:
18- وَ اسْتِقْلالِ الْخَيْرِ وَ إِنْ كَثُرَ مِنْ قَوْلِى وَ فِعْلِى 🔹
🔸خدايا درود بر محمد و آل او فرست،
و مرا به #22_صفت از اوصاف #صالحین و #متقین "بشرح ذیل" مزین و ملبس فرما: ...
18- اندك شمردن نيكيهاى خود در كردار و گفتار هر چند بسيار باشد🔹
https://eitaa.com/sahife2/24537
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_10
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
👈 میتوانید این دعای زیبا را با 🎙 صدای مداحان مختلف گوش دهید
👈 و متن آن را « اینجا.» بخوانید
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی #اباذر_حلواجی👇
https://www.aparat.com/v/MGhF7/
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
✳️"و السرّ المستودع فیها "
🙏سلام و #صلوات بر سر و رازی که در حضرت #فاطمه_زهرا سلام الله علیها به ودیعه گذاشته شده است!!!
👈در تفسیر «السرّ المستودع فیها» موارد زیر ذکر شده است: الف ـ امام مهدی(ع)؛ ب ـ امامت و ولایت؛ ج ـ امر ائمه(ع)؛ د ـ علوم ربانی؛
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1_1388418481.mp3
13.22M
✳️"و السرّ المستودع فیها "
💠 همان راز سَر به مُهری ، که حقیقتِ حضرت #فاطمه_زهرا سلاماللهعلیها به سبب ادارهی آن ، از عرش به زمین نازل شدند!
این "سرّالمستودع فیها "میتواند راز ماجرای سفرِ تو باشد در مسیری بالعکس ؛ از زمین تا عرش ❗️
چگونه چنین اتفاق عظیمی ،
ممکن میشود؟
👤استاد #شجاعی
👤استاد #انصاریان
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ مرحوم #شیخ_جعفر_مجتهدی (ره ) ارادت زاید الوصفی به بانوی دو عالم حضرت #فاطمه #زهرا سلام الله علیها داشتند، و از منزلت استثنایی آن حضرت در میان امامان معصوم (علیهم السلام) سخن میگفتند و #صلوات ویژه
آن بانو را به تعداد 135 مرتبه که هم عدد با اسم مبارکه " #فاطمه " است را توصیه میکردند و
میفرمودند این صلوات برکات استثنایی دارد و چون علم خداوند حد و حصری ندارد و بی نهایت است تعداد این صلوات هم از حد شماره بیرون است:
🙏« اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.»
◀️ البته آیت الله ملا علی #معصومی (ره) معتقد بودند این صلوات را 530 مرتبه تکرار نمایید.
(در حروف ابجد ، اگر در کلمه طیبه ی" فاطمه" ، آخر را هاء فرض کنیم میشود 135 و اگر تاء بگیریم میشود 530 )
کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 52 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
بسم الله الرحمن الرحيم
#دعا_بیستم_10
و استقلال الخير و ان كثر من قولى و فعلى
امام سجاد عليهالسلام به پيشگاه خداوند عرض مىكند:
بار الها! موفقم بدار تا كارهاى خوبى را كه قولا و عملا انجام مىدهم كم بشمرم، هر چند بسيار باشد
...مومن همواره اهل خیر است،کار راه انداز است،دلسوز بندگان خداست،اطاعت خدا را خدمت بخلق می داند.دراین راه سختی هم تحمل می کند.البته «بشره فی وجهه وحزنه فی قلبه»
...بااین همه،مظنون به نفس خویشتن است.
امیر المومنین علیه السلام می فرماید:«واعلموا عبادالله ان المومن لایصبح ولایمسی الاونفسه ظنون عنده فلایزال زاریا علیها ومستزیدا لها.
...مومن همواره به به نفس خویش بدبین است،اجازه غرور وعجب نمی دهد،خوبیهایش را کم می بیند(در واقع نزد خدای متعال ،هیچ است)
امام سجاد علیه السلام،نیز می فرماید:خداوندا ،نفس مرا به گونه ای قرار ده که خوبی خود را کم ببیند و.....
راغب در معناى «خير» چنين مىگويد: الخير ما يرغب فيه الكل كالعقل مثلا و العدل و الفضل،
«خير» آن چيزى است كه تمام انسانها به آن رغبت و علاقه دارند مانند عقل و عدل و فضل. عقل خير است و افاضهكنندهى آن ذات اقدس الهى است، اما عدل و فضل خيرى است كه ممكن است به افاضهى خدا باشد و ممكن است بشر با اراده و اختيار خود آن را انجام دهد.
امام سجاد (ع) در عبارت دعا از خيرى نام برده كه آن را با زبان و عمل انجام مىدهد
و چنين خيرى مىتواند واجبات دينى و اعمال خوبى باشد كه مكلف آنها را براى خدا بجا مىآورد
و مىتواند كارهاى نيكى باشد كه شخص مسلمان طبق تاديب دينى و بر اساس كرامت نفس و بزرگوارى طبع با زبان و عمل، آنها را به نفع مردم انجام مىدهد
و دعاى امام سجاد (ع) مىتواند حاوى اين هر دو معنى باشد.
بشر هر قدر در راه بندگى و اطاعت خداوند مجاهده و كوشش نمايد قادر نيست حق بندگى او را ادا كند و مراتب عبوديت خود را آنطور كه بايد و شايد ابراز نمايد.
از اين رو به موازات عباداتى كه مردم انجام مىدهند لازم است به تقصير و نارسايى خود در پيشگاه مقدس الهى اعتراف نمايند …
حضرت موسى بن جعفر عليه السلام به بعضى از فرزندان خود فرمود: بر تو باد به جد و كوشش، و خويشتن را از حد تقصير در عبادت و اطاعت حضرت بارىتعالى خارج مدان زيرا خداوند آنطور كه شايسته و سزاوار اوست عبادت نمىشود.
از رسول اكرم (ص) است كه خداوند فرموده: كسانى كه اهل عمل و عبادتاند براى نيل به عدل و پاداش من به اعمال خود اتكا ننمايند زيرا اينان هر قدر خود را به تعب اندازند و در تمام عمر عبادت كنند باز هم مقصرند و اعمالشان نارسا و كوتاه است و با عبادتى كه انجام مىدهند به كنه عبادتم نمىرسند و براى نيل به كرامت من شايستگى ندارند.
امام صادق (ع) فرموده: بر تو باد به سعى و كوشش و هرگز نفس خود را از حد تقصير در عبادت و طاعت بيرون مبر چه آنكه حق عبادت حضرت بارى تعالى هرگز ادا نشده است.
نه فقط انسانها قادر نيستند حق بندگى خداوند را ادا كنند و آنطور كه شايسته و سزاوار است او را عبادت و اطاعت نمايند بلكه فرشتگان نيز با آنكه از غرايز حيوانى و شهوات نفسانى منزه و مبرا هستند از بندگى و عبوديتى كه شايستهى مقام مقدس ربوبى است عاجز و ناتواناند.
على عليهالسلام در وصف فرشتگان از اين نظر چنين فرموده است:
فرشتگان با مكانتشان از تو، منزلتشان نزد تو، و تجمع تمايلاتشان در تو، و بسيارى اطاعتشان براى تو، و كمى غفلتشان از فرمان تو، اگر ببينند باطن آنچه را كه از تو بر آنان پنهان است اعمال خود را ناچيز مىشمرند و آنها را بر خود عيب مىگيرند و مىفهمند كه حق بندگى را در پيشگاه مقدست انجام ندادهاند و آنطور كه بايد تو را اطاعت ننمودهاند.
افراد باايمان عبادت و اطاعت خود را در پيشگاه الهى هر قدر بسيار باشد كم و كوچك مىشمرند و همچنين تخلفات و معاصى خويش را هر قدر هم كوچك باشد بزرگ به حساب مىآورند و با توجه به اينكه معرفت افراد باايمان و درك معنوى آنان متفاوت است، كوچك شمردن طاعت و بزرگ شمردن معصيت در نظر آنان نيز متفاوت خواهد بود.
يك مرد اعرابى از على (ع) پرسيد: درجات محبين چيست؟ حضرت فرمود: پايينترين درجه براى كسى است كه طاعت خود را كوچك تلقى كند و معصيت خود را بزرگ ببيند و چنين گمان داشته باشد كه در دنيا و آخرت هيچ كس جز او مورد موآخذهى حضرت بارىتعالى نيست. مرد اعرابى از شنيدن اين كلام بيهوش شد. چون به هوش آمد از حضرت پرسيد: آيا درجهاى از اين بالاتر هم وجود دارد؟ فرمود: بلى، هفتاد درجه.
افراد باايمان حتى اولياى بزرگ خداوند و همچنين فرشتگان الهى قادر نيستند حق بندگى خداوند را آنطور كه شايسته است بجا آورند و به نسبت معرفتى كه دارند عبادتها و اطاعتهاى خويشتن را كوچك و كوچكتر مىشمرند و اعتراف دارند كه:
ما عبدناك حق عبادتك.
امام سجاد (ع) به پيشگاه خداوند عرض مىكند:
و استقلال الخير و ان كثر من قولى و فعلى.
*اگر مقصود حضرت زينالعابدين (ع) از كلمهى «خير» كه در اين عبارت آمده بندگى و اطاعت باشد معناى سخن امام آن مىشود كه:
بار الها! موفقم بدار تا عباداتى را كه با زبان و عمل در پيشگاه مقدست انجام دادهام، گرچه بسيار باشد، آن را قليل و كم بشمرم.
در اين صورت، مدلول دعاى امام يك امر توحيدى و اعتقادى است و مفاد آن اعتراف به اين مهم است كه:
پروردگارا! بندگانت با سعى و مجاهدهى بسيار قادر نيستند حق بندگيت را ادا كنند و عباداتى را كه شايستهى مقام مقدس توست انجام دهند.
*اگر مقصود حضرت زينالعابدين (ع) از كلمهى «خير» كه در جملهى دعا آمده نيكى و احسان به مردم با زبان و عمل باشد، همچنان لازم است احسانكننده عمل خير خود را هر چند بزرگ باشد كوچك بشمرد، زيرا بزرگ به حساب آوردن آن
اولا براى دريافتكنندهى احسان ناگوار و سنگين خواهد بود
و ثانيا از بزرگ وانمود كردن احسان استشمام منتگذارى مىشود و اين كار، مرضى خداوند و اولياى گرامى اسلام نيست.
مردى به رسول اكرم (ص) عرض كرد: دوست دارم بهترين مردم باشم. فرمود: بهترين مردم كسى است كه نفعش عايد مردم گردد، پس تو كوشش كن كه وجودت براى مردم نافع باشد.
على (ع) فرموده: بر شما باد به مبادرت در اعمال خير و چنان نشود كه ديگر اقوام و ملل بر شما پيشى گيرند و در كار خير از شما شايستهتر باشند.
در روايات اسلامى اعمال نيك با زبان و كار، به عناوين مختلفى از قبيل «ايثار»، «مواسات»، «ادخال سرور»، «عمل معروف»، «خير» و «احسان» آمده است.
به رسول اكرم (ص) عرض شد: كدامين مردم نزد شما محبوبترند؟ فرمود: آنانكه وجودشان براى مردم نافعتر است. عرض شد: كدام عمل افضل و برتر است؟ فرمود: دل مومن را شاد كردن. عرض شد: سرور مومن در چيست؟ فرمود: گرسنگيش را با غذا برطرف نمودن، غصه و اندوهش را گشودن، دينش را ادا كردن. سپس فرمود: هر كس براى حاجت برادرش با او برود اجرش همانند يك ماه روزه گرفتن و اعتكاف نمودن است. كسى كه به منظور اعانت با مظلومى برود خداوند در روزى كه قدمهاى مردم لرزان است قدم او را ثابت نگاه مىدارد.