eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️قبرستان وادی ایمن (کربلا) بزرگانی مانند  ، ملا امین شیرازی و عبدالزهرا کعبی در این قبرستان دفن شده‌اند. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
📘 «جامی از زلال كوثر » ✍مرحوم آیت‌الله محمدتقى 👈با موضوع حضرت (سلام الله علیها) در پنج فصل فصل یكم:جلوه‌‌اى از جمال فاطمه(علیها السلام) فصل دوم:رسالت مجالس ذكر اهل بیت (علیهم السلام) فصل سوم:اسوه‌پذیرى از سیره فاطمى فصل چهارم:زیباجلوه‌های از سیره فاطمى فصل پنجم:حماسه فاطمى و عبرت‌هاى آنپیوست زهرا سلام الله علیها ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
👆 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
بسم الله الرحمن الرحيم و استكثار الشر و ان قل من قولى و فعلى
امام سجاد عليه‏السلام به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و استكثار الشر و ان قل من قولى و فعلى. بار الها! موفقم بدار بديهايى را كه با زبان و عمل از من صادر مى‏شود بزرگ بشمرم، هر چند كوچك و ناچيز باشد.
این جمله در ادامه فراز قبل«واستقلال الخیر...»است. از زینت های متقین آن است که بدی های اندک خود(گفتار یا کردار)را زیاد می شمارند.ثمره اش این است که در پی جبران واستغفار برمی آیند،بین خود وخدا،گناه باقی نمی گذارند.بدی در گفتار و رفتار همان مخالفت خواسته الهی است. امیر المومنین علیه السلام می فرماید:«اشد الذنوب عند الله سبحانه ذنب استهان به راکبه» کوتاه سخن اینکه؛اگر کسی بخواهد خود را به زینت متقین بیاراید،بایستی تا آنجا که می تواند تقوای الهی را رعایت کندوگوهر ایمان را تا پایان عمر حفظ کند. آیه ۱۰۲سوره مبارکه آل عمران می فرماید:«یاایهاالذین آمنوااتقواالله حق تقاته...» ای کسانی که ایمان آوردید آنگونه که حق تقواست،ازخدا بپرهیزید. وچون کسی غیر از معصومین علیهم السلام نمی تواند حق تقوای الهی را رعایت کند،آیه دیگری نازل شد«فاتقواالله مااستطعتم....» تاانجا که در توان دارید،خداترس وپرهیز کار باشید. نمونه اعلای «حق تقاته»عملکرد حضرت فاطمه سلام الله علیهاست.فداکاری او برای باز نگاه داشتن راه هدایت و پاسداری از صراط مستقیم.آیا هدفی جز رعایت حریم خداوند متعال است؟ اللهم اجعل هوای عندک...
حضرت على بن الحسين عليهماالسلام و ساير ائمه‏ى معصومين در پناه خداوند مصون از لغزش‏اند، هرگز با زبان و عمل مرتكب كار بد نمى‏شوند و دامن پاكشان آلوده نمى‏گردد، اينكه امام (ع) در جمله‏ى دعاى «و استكثار الشر و ان قل من قولى و فعلى» ذكر كرده و شر را به گفته و عمل خود ارتباط داده، به منظور رعايت ادب در سخن است در واقع امام با بيان اين جمله مى‏خواهد مسلمانان را متوجه كند كه اگر شرى را قولا يا عملا مرتكب شديد، هر چه به نظرتان كوچك بيايد، آن را بزرگ بشمريد و مهم تلقى نماييد
كوچك شمردن كار بد، آدمى را در گناه جرى و جسور مى‏كند و در معاصى، لاابالى و بى‏پروايش مى‏نمايد، و اين حالت روانى در زمينه‏ى گناه، خطرى است بسيار بزرگ و مى‏تواند انسانها را به راه سقوط و تباهى سوق دهد. از اين رو اهلبیت علیهم السلام ضمن روايات بسيارى اين مطلب را به مسلمانان تذكر داده و زيان كوچك شمردن گناه را خاطرنشان ساخته‏اند : *رسول اكرم (ص) فرموده: نظرتان به كوچكى گناه نباشد، بلكه در اين امر نظر كنيد كه چگونه به معصيت و نافرمانى خداى توانا جرئت كرده‏ايد. *امام صادق (ع) فرمود: بپرهيزيد از گناهانى كه به نظرتان كوچك مى‏آيد، چه اين قبيل گناهان بخشوده نخواهد شد. راوى حديث مى‏گويد به حضرت عرض كردم: گناه كوچك شمرده شده چيست؟ فرمود: شخص، گناهى را مرتكب مى‏شود و مى‏گويد خوشا به حال من اگر غير از اين گناهى نمى‏داشتم. *على (ع) فرموده: شديدترين گناهان گناهى است كه صاحبش آن را خوار و ناچيز بشمرد. *رسول اكرم (ص) فرموده: چهار چيز است در گناه كه از اصل گناه بدتر و مذمومتر است: كوچك شمردن گناه، مباهات نمودن به گناه، خوشحال شدن از گناه، و ادامه دادن به گناه. *امام صادق (ع) فرمود: هيچ گناهى را حقير و ناچيز به حساب نياور، چه آنكه روزى تو را آزار خواهد داد و هيچ حسنه‏اى را كوچك و غير قابل اعتنا مشمار اگر چه نزد تو كوچك و در نظرت كم بيايد، چه آن حسنه روزى تو را شاد و مسرور خواهد كرد.
كسى كه گناه را كوچك مى‏شمرد و بى‏پروا آن را مرتكب مى‏شود بايد بداند با دو خطر بزرگ مواجه است: اول آنكه با عمل نارواى خويش به حريم رفيع بارى‏تعالى اسائه‏ى ادب مى‏كند و احترام نهى او را رعايت نمى‏نمايد. دوم آنكه وقتى گناه را كوچك تلقى نمود در ادامه‏ى آن بى‏باك مى‏شود و به تكرار آن اصرار مى‏ورزد و معاصى صغيره چون به هم پيوست كبيره مى‏شود و عذاب بزرگ الهى را در پى خواهد داشت و حضرت امام هفتم عليه‏السلام اين مطلب را از قول حضرت مسيح ابن مريم به حواريين نقل فرموده است: حضرت موسى بن جعفر عليهماالسلام فرمود: مسيح ابن مريم به حواريين گفت: معاصى صغيره و گناهان كوچك از دامهاى ابليس است. او گناهان را نزد شما كوچك مى‏كند و آنها را در نظرتان صغير و حقير جلوه مى‏دهد. آن گناهان مجتمع مى‏شوند و بسيار مى‏گردند و سرانجام شما را به احاطه‏ى خود درمى‏آورند و محصورتان مى‏نمايند.
رسول گرامى اسلام (ص) براى آنكه خطر اصرار در معاصى صغيره و گرد آمدن آنها را به طور محسوس به مسلمانان بفهماند در يكى از سفرها با عمل بسيار ساده و قابل درك عموم، مطلب را آنطور كه بايد براى اطرافيان روشن نمود و جريان امر به صورت حديثى در كتب روايات به شرح زیر نقل شده: امام صادق (ع) فرمود: رسول اكرم (ص) به سرزمينى خشك كه در آن گياهى نمى‏روييد نزول نمود. سپس به اصحاب خود فرمود: برويد هيزم جمع كنيد و بياوريد. عرض كردند: در اين زمين چيزى نمى‏رويد و هيزمى يافت نمى‏شود. فرمود: برويد و هر كدام هر چه يافتيد با خود بياوريد. رفتند، تجسس نمودند و در گوشه و كنار زمين بوته‏هاى كوچك خار يافتند، آنها را كندند، حضور حضرت آوردند و روى هم انباشتند و توده‏ى خارى شد. رسول اكرم (ص) فرمودند: گناهان اينطور جمع مى‏شود، سپس تذكر داد كه از گناهان كوچك بپرهيزيد كه هر چيز طالبى دارد و طلب‏كننده‏ى معاصى، گناهان را ثبت مى‏كند. گويى پيشواى اسلام خواست با دستور جمع‏آورى هيزم در آن بيابان بدون گياه، اصحاب خود را متوجه كند كه گناهان صغيره كه آنها را حقير مى‏شمريد همانند بوته‏هاى كوچك خار است كه در اين بيابان به نظر نمى‏آمدند، شما در طلبشان رفتيد، آنها را گرد آورديد، و اينك به صورت توده‏ى بزرگ خار درآمده است. طالب گناهان كه فرشتگان الهى هستند گناهان صغيره‏ى شما را مى‏نويسند و مجموعشان به صورت گناهى بزرگ درمى‏آيد.
از جمله‏ى «و استكثار الشر و ان قل من قولى و فعلى» اين نتيجه به دست آمده كه شرور و بديهايى كه به نظر ما كوچك و ناچيز مى‏آيد بايد آنها را بزرگ بشمريم و با اهميت تلقى نماييم زيرا وقتى گناه به نظرمان كوچك آمد، در ارتكابش جرى و جسور مى‏شويم و بى‏پروا آن را مكرر در مكرر انجام مى‏دهيم، غافل از آنكه اصرار در گناه، هر چند از معاصى صغيره باشد، نزد بارى‏تعالى بسيار عظيم و بزرگ است. على (ع) فرموده: بزرگترين گناهان نزد خداوند گناهى است كه عامل آن در اتيانش مصر باشد و عملا آن را ادامه دهد.
دعاى شريف «مكارم‏الاخلاق» مجموعه‏اى است انسان‏ساز، اگر افراد در جملات آن دقت كنند، تعاليم آن را به درستى فراگيرند و عملا آنها را به كار بندند، قطعا از كرامت نفس و تعالى معنوى، كه پايه و اساس انسانيت است، برخوردار مى‏گردند و به مكارم اخلاق كه هدف عالى بعثت پيشواى بزرگ اسلام است متخلق مى‏شوند.
دو جمله ی (این هفته و هفته قبل)‏: 1- و استقلال الخير و ان كثر من قولى و فعلى 2- و استكثار الشر و ان قل من قولى و فعلى. دو درس بسيار آموزنده و سعادت ‏بخش است كه نبايد آن را فراموش كنيم: 1- جمله‏ى اول اين بود كه هر كار خير و خوبى را با زبان و عمل انجام مى‏دهيم هر قدر هم بزرگ باشد آن را قليل و كوچك به حساب آوريم، زيرا اگر آن كار خير عبادت باشد با كم شمردن آن به عجز خويشتن از اداى حق بندگى بارى‏تعالى اعتراف نموده‏ايم و اين اعتراف از طرفى ما را از عجب در عبادت مصون مى‏دارد و از طرف ديگر معرفت ما را به مقام رفيع ربوبى تقويت مى‏نمايد، و اگر آن كار خير، خدمت به مردم باشد، قليل شمردن آن موجب مى‏شود كه نعمت بر دريافت‏كننده‏ى آن گوارا گردد و ما را نيز از منت گذاردن كه موجب ابطال عمل خير است محافظت مى‏نمايد. 2- جمله‏ى دوم دعا اين بود: «شرى را كه با زبان و عمل مرتكب مى‏شويم، هر قدر هم كوچك باشد آن را بزرگ به حساب آوريم زيرا كوچك شمردن معصيت صغيره ما را در عمل جرى مى‏كند و آن را تكرار مى‏كنيم و ادامه و اصرار معاصى صغيره در پيشگاه خداوند گناه بسيار بزرگ به حساب مى‏آيد و مى‏تواند ما را دچار بدبختى و عذاب ابدى بارى‏تعالى بنمايد. حديث كوتاهى از رسول اكرم (ص) روايت شده كه حاوى هر دو دستور است. عن النبى صلى الله عليه و آله: لا تحقروا شيئا من الشر و ان صغر فى اعينكم و لا تستكثروا الخير و ان كبر فى اعينكم. رسول اكرم (ص) فرموده: هيچ شرى را ناچيز و حقير نشمريد اگر چه در نظرتان كوچك باشد و هيچ كار خير و خوبى را بسيار نبينيد اگر چه در نظرتان بزرگ بيايد.
🙏اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَلِّنِى بِحِلْيَةِ الصَّالِحِين وَ أَلْبِسْنِى زِينَةَ الْمُتَّقِين فِى استقلال الخير و ان كثر من قولى و فعلى و استكثار الشر و ان قل من قولى و فعلى. ❇️رسول خدا(صلى الله عليه وآله) : «لاَ تُحَقِّرُوا شَيْئاً مِنَ الشَّرِّ وَإِنْ صَغُرَ فِى أَعْيُنِكُمْ وَلاَ تَسْتَكْثِرُوا شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ وَإِنْ كَثُرَ فِى أَعْيُنِكُمْ فَإِنَّهُ لاَ كَبِيرَ مَعَ الاِسْتِغْفَارِ وَلاَ صَغِيرَ مَعَ الاِْصْرَارِ; چيزى از كار بد را كوچك نشمريد هرچند در نظر شما كوچك باشد و چيزى از كار نيك را بزرگ نشمريد هرچند در نظر شما بزرگ و فراوان باشد زيرا هيچ گناه كبيره اى با استغفار باقى نمى ماند و هيچ گناه صغيره اى با اصرار بر آن بخشوده نخواهد شد» وسائل الشيعه، ج 11، ص 246، ح 8
قَالَ (علیه السلام): اَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَهانَ بِهِ صاحِبُهُ. حضرت علی که درود خدا بر او باد در فرمودند: سخت ترین گناهان گناهى است که گنهکار آن را ناچیز بشمارد. https://eitaa.com/sahife2/42712
متن و وصوت شرح آیت الله بر دو جمله ی : 1- و استقلال الخير و ان كثر من قولى و فعلى 2- و استكثار الشر و ان قل من قولى و فعلى. 1. کم شماری خوبی ها (7 قسمت) 1 2 3 4 5 6 7 2. زیاد دیدن بدی‌ها (2 قسمت) 1 2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لا نَعلمُ مِنها اِلّا خَیرا جز خوبی ندیدم من از زهرا (س) 🎥 گزیده‌ای از مداحی حاج مهدی در آخرین شب از مراسم عزاداری حضرت (سلام الله علیها) بیت رهبری 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 «زهرای بتول، راز پنهان رسول: بررسی شخصّیت ممتاز و ملکوتی حضرت (سلام الله علیها)» ✍️ سیدمحمد 👈در این کتاب عناوینی مانند عجز ما از درک مقام اهل بیت (علیها السلام)،حضرت زهرا(سلام الله علیها)جامع جمیع فضیلت ها – تجلیات حضرت زهرا(سلام الله علیها)در سه نوبت بر امام امیرالمومنین(علیه السلام) – جلوه های حضرت زهرا(سلام الله علیها) رفتاری ضرورت عقلی عزاداری حضرت زهرا(سلام الله علیها) - تحقق حضرت زهرا(سلام الله علیها) در مقام دفاع از حق- چرا قبر حضرت زهرا(سلام الله علیها)مخفی است؟ جلب نظر می کند. 👌شما میتوانید آنرا از دریافت کنید https://taaghche.com/book/749 زهرا سلام الله علیها ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی ✳️ زوال حکومت 👈 و قَالَ (عليه السلام): إِنَّ لِبَنِي أُمَيَّةَ مِرْوَداً يَجْرُونَ فِيهِ، وَ لَوْ قَدِ اخْتَلَفُوا فِيمَا بَيْنَهُمْ، ثُمَّ كَادَتْهُمُ الضِّبَاعُ لَغَلَبَتْهُمْ. قال الرضي: و المرود هنا مفعل من الإرواد و هو الإمهال و الإظهار و هذا من أفصح الكلام و أغربه فكأنه (عليه السلام) شبه المهلة التي هم فيها بالمضمار الذي يجرون فيه إلى الغاية فإذا بلغوا منقطعها انتقض نظامهم بعدها. 👈 ( حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمود:) بنى اميّه را مهلتى است كه در آن مى تازند، پس آنگاه كه ميانشان اختلاف افتد كفتارها بر آنان دهان گشايند و بر آنان پيروز شوند. مى گويم: «مرود» بر وزن «منبر» از مادّه «ارواد» به معناى مهلت است و اين از فصيح ترين و زيباترين كلام است، گوئى امام عليه السّلام مهلت كوتاه بنى اميّه در حكومت را به ميدان مسابقه تشبيه كرده كه مسابقه دهندگان به ترتيب در يك مسير مشخّص به سوى يك هدف به پيش مى روند و آنگاه كه به هدف رسيدند نظم آنها درهم شكسته مى شود). 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 پايان عمر بنى اميّه !! ( انقراض بنی امیه ) ( دلایل سقوط حکومت بنی امیه ) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره كَيْفَ يَهْدِى اللَّهُ قَوْماً كَفَرُواْ بَعْدَ إِيمَنِهِمْ وَشَهِدُواْ أَنَّ الْرَّسُولَ حَقٌّ وَجَآءَهُمُ الْبَيِّنَتُ وَاللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَومَ الْظَّلِمِينَ‏ چگونه خداوند هدایت كند گروهى را كه بعد از ایمان و گواهى بر حقّانیت رسول و آمدن معجزات و دلایل روشن بر ایشان، باز هم كافر شدند، و خداوند گروه ستمكاران را هدایت نمى كند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2