D1737504T14933958(Web) (2).mp3
2.74M
👈🔊 دعای #دوازدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( 6 دقیقه )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_81
❇️ تعریف #زهد
👈 و من كلام له (علیه السلام) في الزهد:
أَیُّهَاالنَّاسُ، الزَّهَادَةُ قِصَرُ الاَْمَلِ، وَالشُّکْرُ عِنْدَ النِّعَمِ، وَالتَّوَرُّعُ عِنْدَ الْـمَحَارِمِ، فَإِنْ عَزَبَ ذلِکَ عَنْکُمْ فَلاَ یَغْلِبِ الْحَرَامُ صَبْرَکُمْ، وَلاَ تَنْسَوْا عِنْدَالنِّعَمِ شُکْرَکُمْ، فَقَدْ أَعْذَرَ اللهُ إِلَیْکُمْ بِحُجَج مُسْفِرَة ظَاهِرَة، وَ کُتُب بَارِزَةِ الْعُذْرِ وَاضِحَة.
👈 (برخى از شارحان گفتند اين خطبه در شهر كوفه ايراد شد).
اى مردم، زهد يعنى كوتاه كردن آرزو، و شكرگزارى برابر نعمتها، و پرهيز در برابر محرّمات. پس اگر نتوانستيد همه اين صفات را فراهم سازيد، تلاش كنيد كه حرام بر صبر شما غلبه نكند، و در برابر نعمتها، شكر يادتان نرود. چه اينكه خداوند با دلائل روشن و آشكار، عذرها را قطع، و با كتابهاى آسمانى روشنگر، بهانه ها را از بين برده است.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 * حقيقت زهد
* زهد آن است که امير باشيم نه اسير دنيا!
#نهج_البلاغه_خطبه_230 ( بخش 4 )
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_63
أُوْلَئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِى قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَ قُلْ لَّهُمْ فِى أَنْفُسِهِمْ قَوْلَا بَلِيغاً
آنان كسانى اند كه خداوند، آنچه را در دل دارند مى داند. پس از آنان درگذر و پندشان ده و با آنان سخنى رسا كه در جانشان بنشیند بگوى.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12
#دعای_دوازدهم_صحیفه_سجادیه
«9» قَدْ تَطَأْطَأَ لَكَ فَانْحَنَى وَ نَكَّسَ رَأْسَهُ فَانْثَنَى قَدْ أَرْعَشَتْ خَشْيَتُهُ رِجْلَيْهِ وَ غَرَّقَتْ دُمُوعُهُ خَدَّيْهِ
يَدْعُوكَ
بِيَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ وَ يَا أَرْحَمَ مَنِ انْتَابَهُ الْمُسْتَرْحِمُونَ وَ يَا أَعْطَفَ مَنْ أَطَافَ بِهِ الْمُسْتَغْفِرُونَ وَ يَا مَنْ عَفْوُهُ أَكْثَرُ مِنْ نَقِمَتِهِ وَ يَا مَنْ رِضَاهُ أَوْفَرُ مِنْ سَخَطِهِ
خداوندا بنده ات در برابرت، سر تواضع و فروتنى پايين انداخته، تا جايى كه از شدّت فروتنى خميده گشته و از خوارى سر به زير افكنده؛ به طورى كه قامت راستش كج شده، بيم و ترسش از عظمت تو، قدمهايش را به لرزه انداخته، و اشكهايش صفحه رخسارش را فراگرفته.
تو را با اين جملات مىخواند:
اى مهربانترين مهربانان! و اى رحيمترين كسى كه درخواست كنندگان رحمت به او توجّه مىكنند، و اى عطوفترين كسى كه آمرزش خواهان گِرد او گردند، و اى آن كه گذشتش از انتقامش بيشتر، و خشنوديش از خشمش افزونتر است.
#دوازدهم #دعا_دوازدهم_9
#تواضع_در_برابر_خدا
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12
#دعای_دوازدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_دوازدهم_9
#تواضع_در_برابر_خدا 2
❇️ اگر انسان عظمت و قدرت را در موجودى متمركز بداند و اين كه صاحب قدرت در اوج رأفت و رحمت است، مىتواند؛ لحظهاى او را معدوم كند در همه حال حتى لحظه ارتكاب گناه با تمام هستىاش كه در دست قدرت قاهره حق تعالى است او مىتواند هر طور كه بخواهد او را عذاب و مجازات كند. بنابراين او مقايسهاى در ذهن صورت مىدهد:
1- در برابر ابعاد نامحدود حق، احساس ناتوانى مىكند و خويش را كوچك مىشمارد.
2- به اندازه كوتاهى و تقصير، خود را مستحق عذاب مىپندارد.
3- در برابر لطف و مهربانى مولاى عزيز احساس شرمندگى وجودش را فرامىگيرد.
4- به ميزان شرمسارى و كمتوجهى به خشوع و فروتنى روى مىآورد.
5- سرانجام به معبود حقيقى متصل مىشود و به مقام فنا دست مىيابد.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج6، ص: 406
#دوازدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_12
#دعای_دوازدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_دوازدهم_9
#تواضع_در_برابر_خدا 3
❇️ قرآن وصف عاشقان حق را چنين توصيف مىكند؛
وَ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَ يَزِيدُهُمْ خُشُوعًا» «اسرا 109»
و گريهكنان به رو در مىافتند و [شنيدن قرآن] بر فروتنى و خشوعشان مىافزايد.
يَخِرُّونَ يعنى آنان بىاختيار به زمين مىافتند. خداوند در آيه به جاى يَسجُدون، كلمه يخرون را به مىبرد كه اشاره به نكته ارزشمندى دارد و آن اين كه آگاهان بيدار دل به هنگام شنيدن آيات قرآن چنان مجذوب و شيفته سخنان الهى مىشوند كه بدون اختيار به سجده مىافتند و دل و جان را در راه آن از دست مىدهند. و تأكيد بر درستى معناى «يخرون» در آيه اين است كه پس از آن واژه «اذقان» به معناى چانه آمده است و بعضى از مفسّران هم احتمال دادهاند كه در سجده معمولى انسان ساجد نخست پيشانى بر خاك مىگذارد ولى كسى كه همچون مدهوشان بر خاك مىافتد اوّل چانه او بر زمين قرار مىگيرد و سپس به كار بردن فعل ديگرى در آيه كه مىفرمايد: وَ يَزِيدُهُمْ خُشُوعاً دليل ديگرى است كه هرگز در يك حال توقف نمىكنند و هميشه به سوى قلّه تكامل پيش مىروند و در هر زمان خشوع آنان افزون مىگردد، در برابر حقيقت بىنهايت؛ محو ياد او مىشوند.
امام صادق عليه السلام، خشوع را راه رسيدن به يقين مىداند و مىفرمايد:
فَلا يُقْبَلُ إِلَّا الْايْمانُ وَ لا إِيْمانَ إِلَّا بِعَمَلٍ، وَ لا عَمَلَ إِلَّا بِيَقينٍ، وَ لا يَقْينَ إِلَّا بِالْخُشُوعِ.
قبولى نيست مگر به ايمان، ايمان نباشد مگر با عمل، عمل نباشد مگر با يقين و يقين نباشد مگر با خشوع.
براى دعا بهترين ياور، خشوع قلبى است كه تا دل تسليم اراده او نشود راه راست هموار نشده و حق شناخته نگردد.
در حديث معراج آمده است:
يا أَحْمَدُ ما عَرَفَنى عَبْدٌ وَ خَشَعَ لى إِلَّا خَشَعَ لَهُ كُلُّ شَىءٍ.
اى احمد! هيچ بندهاى مرا نشناخت و در برابرم خاشع نشد مگر آن كه همه اشيا در برابر او خشوع كردند.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج6، ص: 406
#دوازدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 خدایا بنده ات در حالى که قد خمیده شده و سر به زیر انداخته و گردن کج کرده است و از خوف و خشیت تو پاهایش مى لرزد و اشک دیدگانش بر صورتش روان است. اینگونه دعا مى کند:
یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ،
وَ یا أَرْحَمَ مَنِ انْتَابَهُ الْمُسْتَرْحِمُونَ،
وَ یا أَعْطَفَ مَنْ أَطَافَ بِهِ الْمُسْتَغْفِرُونَ،
وَ یا مَنْ عَفْوُهُ أَکثرُ مِنْ نَقِمَتِهِ،
وَ یا مَنْ رِضَاهُ أَوْفَرُ مِنْ سَخَطِهِ
🍀« قرآن وصف عاشقان حق را چنين توصيف مىكند؛
وَ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَ يَزِيدُهُمْ خُشُوعًا» «اسرا 109»
و گريهكنان به رو در مىافتند و [شنيدن قرآن] بر فروتنى و خشوعشان مىافزايد. »
👤استاد حسین #انصاریان
#دوازدهم #دعا_دوازدهم_9
#تواضع_در_برابر_خدا
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737504T14933958(Web) (2).mp3
2.74M
👈🔊 دعای #دوازدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( 6 دقیقه )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_82
❇️ وصف #دنیا
👈 ما أَصِفُ مِنْ دَار أَوَّلُهَا عَنَاءٌ، وَآخِرُهَا فَنَاءٌ! فِی حَلاَلِهَا حِسَابٌ، وَ فِی حَرَامِهَا عِقَابٌ. مَنِ اسْتَغْنَى فِیهَا فُتِنَ، وَ مَنِ افْتَقَرَ فِیهَا حَزِنَ، وَ مَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ، وَ مَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْهَا أَعْمَتْهُ.
👈 (برخى از شارحان گفتند اين خطبه در شهر كوفه در شناساندن دنيا ايراد شد).
چگونه خانه دنيا را توصيف كنم كه ابتداى آن سختى و مشقّت، و پايان آن نابودى است در حلال دنيا حساب، و در حرام آن عذاب است. كسى كه ثروتمند گردد فريب مى خورد، و آن كس كه نيازمند باشد اندوهناك است، و تلاش كننده دنيا به آن نرسد، و به رها كننده آن، روى آورد. كسى كه با چشم بصيرت به آن بنگرد او را آگاهى بخشد، و آن كس كه چشم به دنيا دوزد كور دلش مى كند.
**مرحوم سيّد رضى به پايان اين خطبه که مى رسد چنين مى گويد:
«اگر به درستى انسان در اين سخن امام(عليه السلام) که مى فرمايد: (وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ) (کسى که با آن بنگرد بينايش مى کند) دقّت کند، در آن معناى شگفت آور و مفهوم ژرفى خواهد يافت که هرگز به عمق آن نتوان رسيد، به ويژه اگر جمله (مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْهُ) (کسى که به دنيا بنگرد و منتهاى آرزويش را دنيا قرار دهد کورش خواهد کرد) در کنار جمله بالا گذارده شود; در اين صورت فرق واضحى ميان آن دو خواهد يافت، فرقى روشن و شگفت انگيز و آشکار. درود و سلام خدا بر او باد».
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 بيان اوصاف دنيا در 10 جمله قابل تامل !
* دنيا وسيله است، نه هدف!
* چگونگى حساب اعمال در جهان ديگر
* دنياپرستى مذموم است نه دنيادارى
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2