نه تنها انسانهاى امروز راه خود را طريقه ى مثلى مىپندارند بلكه در گذشته نيز بسيارى از مردم جهان اسير اين تصور باطل بودند .
نمونهى آن، مطلبى است كه در قرآن شريف آمده است.
موقعى كه حضرت موسى و هارون از طرف خداوند ماموريت يافتند كه مردم مصر را از اسارت فرعون مستبد و مدعى ربوبيت نجات دهند و موسى عصاى خود را افكند و به امر الهى به صورت اژدها درآمد پيروان فرعون به زبان آمدند:
قالوا ان هذان لساحران يريدان ان يخرجاكم من ارضكم بسحرهما و يذهبا بطريقتكم المثلى.
اين دو نفر دو ساحرند، مىخواهند با سحر خودشان شما را از سرزمينتان بيرون برند و طريقهى مثلى و راه برترتان را كه فرعونپرستى است از ميان ببرند.
منشاء اين سوء تشخيص و باطلنگرى انحراف از يكتاپرستى است.
قرآن شريف در اين باره فرموده:
و لا تكونوا من المشركين. من الذين فرقوا دينهم و كانوا شيعا كل حزب بما لديهم فرحون.
از گرايش به شرك كه مايهى اصلى تفرق و پراكندگى است بركنار بمانيد تا دچار اين فكر باطل نشويد كه هر كس روش ناصحيح خود را طريقهى مثلى تلقى كند و هر گروهى راه گزيدهى خويشتن را مايهى شادى و مسرت بداند.
*طريقهى مثلى و راه افضل و برتر، صراط مستقيم خداوند است، همان راهى كه فرستادهى او حضرت محمد بن عبدالله صلى الله عليه و آله از طرف بارىتعالى به مردم ارائه نموده و فرموده است:
و ان هذا صراطى مستقيما فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله.
و اين است راه مستقيم من، از آن پيروى كنيد و به راههاى مختلف گرايش نيابيد كه موجب تفرق و پراكندگى شما از راه مستقيم خداوند مىشود.
*طريقهى مثلى و راه افضل و برتر، همان صراط مستقيم است كه در سورهى حمد آمده و افراد باايمان در نمازهاى يوميه روزى چند بار از پيشگاه الهى درخواست مىنمايند:
اهدنا الصراط المستقيم،
ما را به راه راست هدايت فرما،
يعنى: بار الها! تفضل هدايت خود را درباره ى ما ادامه بده چه اگر لحظه اى فيضت قطع شود زمينه ى انحرافمان از مسير حق و صراط مستقيم مهيا مىگردد.
امام صادق (ع) در تفسير «اهدنا الصراط المستقيم» فرمود: گوينده ى آن از خداوند درخواست مىكند كه ما را ارشاد فرما به راه راست، ارشاد فرما كه همواره ملازم راهى باشيم كه به محبتت منتهى مىگردد و ما را به دينت مىرساند ، نمىگذارد از هواى نفس كه موجب هلاكت است تبعيت نماييم و مانع آن مىشود كه از راى خودمان كه مايهى تباهى است پيروى كنيم.
«طريقهى مثلى» و راه افضل و برتر، همان صراط مستقيم است كه رسول گرامى (ص) از طرف حضرت بارى تعالى ماموريت يافت به مردم ارائه كند و پيرويش را از آنان بخواهد.
طريقهى مثلى همان صراط مستقيم است كه پيمبر گرامى اسلام (ص) و ائمهى معصومين عليهمالسلام و تمام مسلمانان، موظفاند در نمازهاى روزانه از خداوند درخواست نمايند.
امام سجاد (ع) در نمازهاى واجب و مستحب همه روزه اين وظيفه مقدس را انجام مىدهد
به علاوه در جمله ى اول اين قطعه نورانی از دعاى «مكارمالاخلاق» به پيشگاه بارىتعالى عرض مىكند:
اللهم اسلك بى الطريقه المثلى،
بار الها! مرا به مسيرى كه برتر و بالاتر از هر طريقى است سوق ده و وادارم نما كه آن راه را بپيمايم.
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_138
#نساء_139
* بَشِّرِ الْمُنَفِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَاباً أَلِيماً
الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَفِرِينَ أَوْلِيَآءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً
منافقان را بشارت ده كه برایشان عذابى دردناك است.
آنان كه كافران را بجاى مؤمنان، سرپرست و دوست خود مى گیرند آیا عزّت را نزد آنان مى جویند؟ همانا عزتّ به تمامى از آن خداست.
* مضمون این آیه كه انتقاد شدید از دوست و سرپرست گرفتن كفّار است، در آیه ى #آل_عمران_28 نیز بیان شده است.
در صدر اسلام، منافقان با یهود مدینه و مشركان مكّه رابطه داشتند تا اگر مسلمانان شكست خوردند، آنها ضررى نبینند و جایگاه خود را از دست ندهند.
عزّت تنها به دست خداست. چون سرچشمه ى عزّت یا علم است یا قدرت، و دیگران از علم و قدرت بى بهره اند. در #مناجات_شعبانیّه (اینجا ) مى خوانیم: «الهى بیدك لا بید غیرك زیادتى و نقصى» خداوندا! زیادى و یا كاستى من تنها در دست توست، نه در دست دیگرى.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
139.mp3
5.08M
سوره #نساء
#شرح_صوتی_قرائتی
#نساء_138
#نساء_139
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_99
و من خطبة له (علیه السلام) في التزهيد من الدنيا:
از خطبه هاى امام عليه السلام است كه پيرامون #زهد در دنيا سخن مى گويد.
❇️ بخش اول: #سلامتی در #دین و #بدن
👈 نَحْمَدُهُ عَلَى مَا كَانَ وَ نَسْتَعِينُهُ مِنْ أَمْرِنَا عَلَى مَا يَكُونُ، وَ نَسْأَلُهُ الْمُعَافَاةَ فِي الْأَدْيَانِ كَمَا نَسْأَلُهُ الْمُعَافَاةَ فِي الْأَبْدَانِ.
*(زيد بن وهب، از اصحاب امام است، نقل مى كند كه اين خطبه در روز #جمعه در شهر #كوفه ايراد شد).
خدا را بر نعمت هايى كه عطا فرمود ستايش مى كنيم و در كارهاى خود از او يارى مى جوييم. از او سلامت در دين را خواهانيم آنگونه كه تندرستى بدن را از او درخواست داريم.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 تقاضاى #سلامت دين و تن
#حمد و ثناى الهى ( در 4 جمله )
#الحمدلله
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14
#دعای_چهاردهم_صحیفه_سجادیه
#انواع_ظلم
#ظلم_در_قرآن_36_عنوان 2
#ايمان_نياوردن_به_خدا
❇️ ايمان نياوردن به حضرت حق، در صورتى كه زمينه تحقق ايمان براى هر انسانى آماده است و پاسخ ندادن به دعوت انبيا كه انسان را به خدا و قيامت و عمل صالح و اخلاق حسنه دعوت مىكنند، #ظلم است:
هَلْ يَنْظُرُونَ الّا انْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلائِكَةُ اوْ يَأْتِىَ امْرُ رَبِّكَ كَذلِكَ فَعَلَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ مَا ظَلَمَهُمُ اللّهُ وَلكِنْ كانُوا انْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ* فَاصابَهُمْ سَيِّئاتُ ما عَمِلُوا وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ» «نحل 33»
آيا [كافران و مشركان] جز اين كه فرشتگانِ [قبض كننده ارواح] به سويشان آيند، يا فرمان پروردگارت [در مورد عذابشان] در رسد، انتظار مىبرند؟
كسانى هم كه پيش از آنان بودند [در برابر حق] چنين كردند، و خدا [در عذاب كردنشان] به آنان ستم نورزيد، بلكه آنان همواره [با مرتكب شدن انواع گناهان] به خودشان ستم مىكردند.* پس [كيفر] بدىهايى كه انجام دادند به آنان رسيد، و عذابى كه همواره مسخره مىكردند، بر آنان نازل شد.
قالَتْ رَبِّ انّى ظَلَمْتُ نَفْسى وَ اسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمانَ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمينَ» «نمل 44»
[ملكه سبا] گفت: پروردگارا! قطعاً من به خود ستم كردم، اينك همراه سليمان، تسليم [فرمانها و احكام] خدا، پروردگار جهانيان شدم.
ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسى بِآياتِنا الى فِرْعَونَ وَ مَلَائِهِ فَظَلَمُوا بِها فانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُفْسِدينَ» «اعراف 103»
سپس بعد از پيامبران گذشته موسى را با آيات خود به سوى فرعون و اشراف و سران قومش فرستاديم؛ ولى آنان به آن آيات ستم ورزيدند. پس با تأمّل بنگر كه سرانجام مفسدين و تبهكاران چگونه بود؟
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 118
#چهاردهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ #ایمان به خدا یعنی اینکه باور کنی فرمانهای خدا تماماً دستوراتی هستند که اگر خدا و قیامتی هم نباشد، باز هم به نفع زندگی مادی ما هستند. .... (بشنوید )
👤 علیرضا #پناهیان
#انواع_ظلم #ظلم_در_قرآن_36_عنوان
#ايمان_نياوردن_به_خدا
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 «14» اللَّهُمَّ وَ إِنْ كَانَتِ الْخِيَرَةُ لِي عِنْدَكَ فِي تَأْخِيرِ الْأَخْذِ لِي وَ تَرْكِ الانْتِقَامِ مِمَّنْ ظَلَمَنِي ...
خدايا! اگر خير من نزد تو در اين است كه در #انتقام از كسى كه به من ستم روا داشته تاخیر شود ، همان را در حق من عملى فرما ...
🍀« #ايمان_نياوردن_به_خدا و پاسخ ندادن به دعوت انبيا (كه انسان را به خدا و قيامت و عمل صالح و اخلاق حسنه دعوت مىكنند)، #ظلم است.»
👤استاد حسین #انصاریان ( اینجا)
#چهاردهم #دعا_چهاردهم_14
#انواع_ظلم
#ظلم_در_قرآن_36_عنوان
#ايمان_نياوردن_به_خدا ظلمت نفسی
#ظلمت_نفسی
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_140
* بوَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَبِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ ءايَتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِى حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إذاً مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَفِقِينَ وَالْكَفِرينَ فِى جَهَنَّمَ جَمِيعاً
* همانا خداوند در قرآن (این حكم را) بر شما نازل كرده است كه هرگاه شنیدید آیات خدا مورد كفر یا تمسخر قرار مى گیرد با آنان، #همنشین مشو تا به سخن دیگرى مشغول شوند، وگرنه شما هم مانند آنان خواهید بود. همانا خداوند همه ى منافقان و كافران را در دوزخ جمع مى كند.
* مشابه این آیه، آیه ى #انعام_68 است كه خطاب به رسول خداصلى الله علیه وآله مى فرماید: اگر دیدى كسانى در آیات ما یاوه سرایى مى كنند. از آنان اعراض كن تا موضوع بحث آنان عوض شود. «واذا رأیت یخوضون فى آیاتنا فاعرض عنهم یخوضوا فى حدیث غیره»
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_99
و من خطبة له (علیه السلام) في التزهيد من الدنيا:
از خطبه هاى امام عليه السلام است كه پيرامون #زهد در دنيا سخن مى گويد.
❇️ بخش دوم: ناپایداری #دنیا
👈 عِبَادَ اللَّهِ، أُوصِيكُمْ بِالرَّفْضِ لِهَذِهِ الدُّنْيَا التَّارِكَةِ لَكُمْ وَ إِنْ لَمْ تُحِبُّوا تَرْكَهَا، وَ الْمُبْلِيَةِ لِأَجْسَامِكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ تَجْدِيدَهَا، فَإِنَّمَا مَثَلُكُمْ وَ مَثَلُهَا كَسَفْرٍ سَلَكُوا سَبِيلًا فَكَأَنَّهُمْ قَدْ قَطَعُوهُ وَ أَمُّوا عَلَماً فَكَأَنَّهُمْ قَدْ بَلَغُوهُ، وَ كَمْ عَسَى الْمُجْرِي إِلَى الْغَايَةِ أَنْ يَجْرِيَ إِلَيْهَا حَتَّى يَبْلُغَهَا وَ مَا عَسَى أَنْ يَكُونَ بَقَاءُ مَنْ لَهُ يَوْمٌ لَا يَعْدُوهُ وَ طَالِبٌ حَثِيثٌ مِنَ الْمَوْتِ يَحْدُوهُ وَ مُزْعِجٌ فِي الدُّنْيَا [عَنِ الدُّنْيَا] حَتَّى يُفَارِقَهَا رَغْماً. فَلَا تَنَافَسُوا فِي عِزِّ الدُّنْيَا وَ فَخْرِهَا وَ لَا تَعْجَبُوا بِزِينَتِهَا وَ نَعِيمِهَا وَ لَا تَجْزَعُوا مِنْ ضَرَّائِهَا وَ بُؤْسِهَا، فَإِنَّ عِزَّهَا وَ فَخْرَهَا إِلَى انْقِطَاعٍ وَ إِنَّ زِينَتَهَا وَ نَعِيمَهَا إِلَى زَوَالٍ وَ ضَرَّاءَهَا وَ بُؤْسَهَا إِلَى نَفَادٍ، وَ كُلُّ مُدَّةٍ فِيهَا إِلَى انْتِهَاءٍ وَ كُلُّ حَيٍّ فِيهَا إِلَى فَنَاءٍ.
* 1. پرهيز از دنيا پرستى:
اى بندگان خدا، شما را به ترك دنيايى سفارش مى كنم كه شما را رها مى سازد، گر چه شما جدايى از آن را دوست نداريد، دنيايى كه بدن هاى شما را كهنه و فرسوده مى كند با اينكه دوست داريد همواره تازه و پاكيزه بمانيد.
شما و دنيا به مسافرانى مانيد كه تا گام در آن نهند، احساس دارند كه به پايان راه رسيده اند، و تا قصد رسيدن به نشانى كرده اند، گويا بدان دست يافتند، در حالى كه تا رسيدن به هدف نهايى هنوز فاصله هاى زيادى است. چگونه مى تواند به مقصد رسد كسى كه روز معيّنى در پيش دارد و از آن تجاوز نخواهد كرد #مرگ به سرعت او را مى راند، و عوامل مختلف او را بر خلاف خواسته خود از دنيا جدا مى سازد.
.2 روش برخورد با دنيا:
پس در عزّت و ناز دنيا بر يكديگر پيشى نگيريد، و فريب زينت ها و نعمت ها را نخوريد و مغرور نشويد و از رنج و سختى آن نناليد و ناشكيبا نباشيد، زيرا عزّت و افتخارات دنيا پايان مى پذيرد، و زينت و نعمت هايش نابود مى گردد، و رنج و سختى آن تمام مى شود، و هر مدّت و مهلتى در آن به پايان مى رسد، و هر موجود زنده اى به سوى مرگ مى رود.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 به سرعت همه چيز دنيا پايان مى يابد
* «رفض» در اصل به معناى ترک کردن چيزى است و «#شيعه» را از آن جهت «رافضه» ناميدند که خلفاى سه گانه را ترک کرده اند
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2