❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #مائده
#مائده_89
✳️ لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِى أَيْمَنِكُمْ وَلَكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الْأَيْمَنَ فَكَفَّرَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَثَةِ أَيَّامٍ ذَ لِكَ كَفَّرَةُ أَيْمَنِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُواْ أَيْمَنَكُمْ كَذَ لِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ ءَايَتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
✳️ خداوند، شمارا به خاطر سوگندهاى لغو وبیهوده بازخواست نمى كند، لیكن براى شكستن سوگندهایى كه (از روى اراده) بسته اید، مؤاخذه مى كند، پس كفاره آن (شكستن سوگند) طعام دادن به ده بینواست، از نوع متوسط آنچه به خانواده ى خود مى خورانید، یا پوشاندن ده فقیر است، یا آزاد كردن برده اى. پس كسى كه (غذا و لباس براى ده فقیر نداشت و برده اى) نیافت، سه روز روزه بگیرد. این كفاره ى سوگندهاى شماست، هرگاه كه سوگند خوردید، (و آن را شكستید) و سوگندهایتان را مراقبت كنید، این گونه خداوند آیات خود را براى شما بیان مى كند، تا او را شكر كنید.
👈 سوگندهاى لغو، آنهاست كه بدون قصد و توجّه یا بى هدف و از روى عادت یا در حال هیجان وغضب، یا بر پایه ى مطالب نادرست، یا براى انجام كارهاى خلاف باشد. اینها كفّاره ندارد. ولى سوگند از روى قصد و براى كار مفید، الزام آور است و باید طبق آن عمل كرد، وگرنه كفاره دارد.
👌 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_138
*️⃣ وَمِنْ خطبة لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ يومىء فيها إلى ذكر الملاحم.
از خطبه هاى امام عليه السلام است كه از حوادث مهم آينده #پيشگويى مى كند.
👈 این خطبه نورانی در 3 بخش می آید :
❇️ بخش سوم: خبر از فتنه های آینده
*️⃣ كَأَنِّي بِهِ قَدْ نَعَقَ بِالشَّامِ وَ فَحَصَ بِرَايَاتِهِ فِي ضَوَاحِي كُوفَانَ، فَعَطَفَ عَلَيْهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ وَ فَرَشَ الْأَرْضَ بِالرُّءُوسِ، قَدْ فَغَرَتْ فَاغِرَتُهُ وَ ثَقُلَتْ فِي الْأَرْضِ وَطْأَتُهُ، بَعِيدَ الْجَوْلَةِ، عَظِيمَ الصَّوْلَةِ؛ وَ اللَّهِ لَيُشَرِّدَنَّكُمْ فِي أَطْرَافِ الْأَرْضِ حَتَّى لَا يَبْقَى مِنْكُمْ إِلَّا قَلِيلٌ كَالْكُحْلِ فِي الْعَيْنِ، فَلَا تَزَالُونَ كَذَلِكَ حَتَّى تَئُوبَ إِلَى الْعَرَبِ عَوَازِبُ أَحْلَامِهَا. فَالْزَمُوا السُّنَنَ الْقَائِمَةَ وَ الْآثَارَ الْبَيِّنَةَ وَ الْعَهْدَ الْقَرِيبَ الَّذِي عَلَيْهِ بَاقِي النُّبُوَّةِ، وَ اعْلَمُوا أَنَّ الشَّيْطَانَ إِنَّمَا يُسَنِّي لَكُمْ طُرُقَهُ لِتَتَّبِعُوا عَقِبَهُ.
✳️ 2. خبر از تهاجم خونين عبد الملك مروان به كوفه:
*️⃣ گويى او را مى بينم كه از شام فرياد بر مى آورد ( عبد الملك مروان خليفه اموى) ، و با پرچم هايش پيرامون كوفه را پر مى كند، و چونان شتر خشمگين به كوفه يورش مى آورد، زمين را با سرهاى بريده فرش مى كند، دهانش گشاده، گام هايش را سخت و سنگين بر زمين مى كوبد، تاخت و تاز او بى امان و پايدار و هجوم او سخت و دشوار است.
به خدا سوگند، شما را در اطراف زمين مى پراكند، آنگونه كه اندكى از شما باقى خواهد ماند چونان باقى مانده سرمه در اطراف چشم. و اين وضع خونبار تداوم يابد تا آن كه عقل از دست رفته عرب باز آيد، پس بايد بر سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم باقى مانيد كه برپاست، و بر آثار رسالت تكيه نماييد، كه آشكار است، به عهد نزديكى كه بسته ايد وفادار مانيد كه يادگار پيامبر بر آن تكيه دارد، و بدانيد اين شيطان است كه راه هايش را هموار مى نمايد تا قدم بر جاى قدم هايش نهيد و راهش را پى گيريد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 ويژگيهاى آن حاکم خونخوار! (اوصاف نُه گانه )
**چهار دستور امام به مردم که در سايه آن مى توانند، بر حاکمان #ظالم پيروز شوند و سلامت و #امنیت را به اجتماعشان باز گردانند.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از #شیطان یاد میشد ، پس از شر او به خدا پناه می برد" (بند 1 تا 3)
https://eitaa.com/sahife2/54057
دعای #هفدهم صحیفه سجادیه
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هفدهم_1
#شيطان_شناسی 2
✳️ اگر با دقّت عرفانى به داستان #شيطان و شيطنت او بنگريم، مىبينيم اگر چنين موجودى در كنار ما نبود كه ما به دستور خدا تا پايان عمر با وسوسههاى او و نيرنگها و فريب هايش مبارزه كنيم، از خيرات و فيوضات الهى در دنيا و آخرت محروم مىشديم.
آنان كه تصور مىكنند خداوند؛ ابليس را با هويّت ابليسى و شيطان را با هويت شيطانى آفريد، تا به آزار بنى آدم اقدام كنند، و وى را از سعادت دو جهان محروم نمايند، و دائم در دنياى ذهن خود نسبت به آفرينش شيطان عليه حضرت ربّ العزّه چون و چرا دارند، در حقيقت به وجود مقدّس حق تهمت مىزنند، و در دنياى باطن خود، گناه بزرگى مرتكب مىشوند.
ابليس و شيطان هم مانند تمام موجودات پاك و بى عيب و مجذوب حق آفريده شدند، و مىتوانستند براى هميشه در عرصه گاه پرفيض بندگى و عبوديت قرار بگيرند، و از فيوضات بىنهايت حق براى ابد بهرهمند شوند، ولى اين موجودات مرئى و نامرئى و به قول قرآن كريم: مِنَ الجِنَّةِوَ النّاسِ
دچار سوء اختيار شدند و خود را به لعنت الهى دچار ساختند، و از باب لجبازى با حضرت حق، براى گمراه كردن انسان به سراغ او آمدند.
خداوند مهربان انسان را در پوششى از عقل و انديشه ووجدان و فطرت و خلقتى احسن و نزول كتب آسمانى و بعثت انبيا و امامت امامان و حكمت حكيمان و عرفان عارفان قرارداد و از وى خواست با اين همه سرمايه سنگين معنوى قدم در طريق مستقيم بردارد و از شيطان و شيطنت هايش پيروى نكند.
وَ لاتَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيطانِ انَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ» «بقره 168»
و از گامهاى شيطان پيروى نكنيد؛ زيرا او نسبت به شما دشمنى آشكار است.
كسى كه از انسان دعوت مىكند، از خدا جدا شو، به قيامت و عاقبت فكر مكن، هر چه به دست آوردى بخور، هر چه دوست داشتى انجام بده، به هر كارى دست بزن، حق هر كسى را غارت كن، نمىتواند دوست انسان باشد.
لغت شيطان كه به معناى خبيث و پليد و موجود شرير است، عام و داراى ميليونها مصداق در طايفه جن و انس است.
آن كه خود را از هدايت حق محروم كرده، و عاشق محروم كردن ديگران از هدايت الهى است؛ شيطان است.
روى اين حساب ممكن است پدر، مادر، برادر، خواهر، همسر، فرزند، دائى، عمو، و رفيق و دوست انسان، شيطان انسان بوده، يعنى موجوداتى گمراه و گمراه كننده باشند.
وظيفه واجب و تكليف شرعى هر انسان مؤمنى است كه در برابر شيطان و دعوت و شيطنت او و مكر و حيله و وسوسهاش مقاومت كند، و عبادت حضرت حق را كه همراه با فيوضات ابدى و سعادت سرمدى است باعبادت و اطاعت شيطان كه همراه شقاوت و بدبختى هميشگى است عوض نكند.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 10
#هفدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737514T12799574(Web).mp3
2.17M
👈🔊 دعای #هفدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( اینجا )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #امام_سجاد_شناسی 4
#امام_سجاد_مطهری 1
#قهرمان معنویت
✳️ وجود مقدس امام زین العابدین علیه السلام قهرمان معنویت است;
یعنی یکی از فلسفه های وجودی فردی مثل علی بن الحسین علیه السلام ، این است که [مظهر معنویت اسلام باشد] .
انسان وقتی علی بن الحسین علیه السلام را می بیند،
آن خوفی که از خدا دارد،
آن نمازهایی که واقعا نیایش بود و واقعا پرواز روح به سوی خدا بود ...
با خود می گوید :
این اسلام چیست؟
(مجموعه آثار، ج 18، ص 34 )
👤 شهید مرتضی#مطهری ره
👈 ادامه دارد ....
#قهرمان_اهلبیت #امام_سجاد علیه السلام
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 111
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ قسمت 6 عبارت زیر
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
1️⃣ وَ ادْرَأْ عَنِّى بِلُطْفِكَ،
2️⃣ وَ اغْذُنِى بِنِعْمَتِكَ،
3️⃣ وَ أَصْلِحْنِى بِكَرَمِكَ،
4️⃣ وَ دَاوِنِى بِصُنْعِكَ،
5️⃣ وَ أَظِلَّنِى فِى ذَرَاكَ،
6️⃣ وَ جَلِّلْنِى رِضَاكَ،
7️⃣ وَ وَفِّقْنِى
الف: إِذَا اشْتَكَلَتْ عَلَيَّ الْأُمُورُ لِأَهْدَاهَا،
ب: وَ إِذَا تَشَابَهَتِ الْأَعْمَالُ لِأَزْكَاهَا،
ج: وَ إِذَا تَنَاقَضَتِ الْمِلَلُ لِأَرْضَاهَا🔹
https://eitaa.com/sahife2/5494
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_21
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی #اباذر_حلواجی👇
https://www.aparat.com/v/MGhF7/
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید....
همین دعای #مکارم_اخلاق " دعای #بیستم صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس #اخلاق است»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #امام_سجاد_شناسی 4
#امام_سجاد_مطهری 2
پیک محبت و دوستی
✳️ حضرت امام زین العابدین علیه السلام پیک محبت بود .
این هم عجیب است:
راه می رفت، هرجایی کسی را می دید، هرجا غریبی را می دید، فقیر و مستمندی را می دید ... به او محبت می کرد و به خانه خودش می آورد ...
روزی یک عده جذامی را دید (همه از جذامی فرار می کنند . .). از اینها دعوت کرد، این را به خانه خود آورد . خانه امام زین العابدین علیه السلام، خانه مسکینان و یتیمان و بیچارگان بود .
(مجموعه آثار، ج 18، ص 34 )
👤 شهید مرتضی#مطهری ره
👈 ادامه دارد ....
#امام_سجاد علیه السلام
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
اللهم... وَ جَلِّلْنِى رِضَاكَ
خداوندا
خوشنوديت را بر من بپوشان (شامل حال من گردان)
📙بخشی از :
✍ نامه امام صادق علیه السلام به شیعیان
🙏بسیار پر محتواست
توصیه میشود لااقل یکبار ان را بخوانید
https://eitaa.com/sahife2/49081
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحيم
و جللنى رضاك.
پروردگارا! تمام وجود مرا با جامهى #رضا و خشنوديت بپوشان.
جلله غطاه، و منه جلل المطر الارض اذا عمها و طبقها فلم يدع شيئا الا غطى عليه.
«جلله» يعنى او را پوشاند و بر همين اساس وقتى كه باران ببارد و تمام زمين را فراگيرد، گفته مىشود: «جلل المطر»، يعنى باران هيچ جاى زمين را فروگذار نكرد جز اينكه آنرا پوشاند و فراگرفت.
كلمه ى «#رضا» در روایات اهلبیت در دو مقام، دو معنى از آن اراده و به پيروان خود توصيه نموده اند.
اول آنكه در گفتار و رفتار خود مراقب رضاى الهى باشند و براى خشنودى مخلوق، خداى را به غضب نياورند.
رسول اكرم (ص) فرموده: من طلب رضا مخلوق بسخط الخالق سلط الله عز و جل عليه ذلك المخلوق.
هر كس رضايت مخلوقى را به سخط بارى تعالى طلب نمايد، خداوند آن مخلوق را بر وى مسلط خواهد نمود.
دوم آنكه قضاى الهى را با رضايت خاطر و حسن قبول تلقى نمايند، خواه بر وفق ميلشان باشد يا برخلاف ميلشان.
امام صادق (ع) فرمود: راس طاعه الله الصبر و الرضا عن الله فى ما احب العبد او كره.
سرلوحه ى طاعت بارى تعالى صبر و رضاى بنده از خداوند است در آن چيزى كه آن را دوست دارد يا نسبت به آن بىرغبت است.
جوارح به اعضايى گفته مىشود كه فعاليتشان در اراده و اختيار ماست. كسى كه مىخواهد در تمام اعمال ارادى خود طبق راى بارى تعالى قدم بردارد و همچنين مىخواهد تمام مقدرات خداوند را هر چند برخلاف خواسته ى اوست، راضى و تسليم باشد،
بايد همواره در افكار و اعمال خويش مراقبت نمايد و مجاهده كند كه به انحراف گرايش نيابد و برخلاف رضاى او نينديشد و عملى انجام ندهد،
و اين پيروزى بزرگ نصيب افرادى مىشود كه خود در اين كار تصميم قاطع دارند و از خداوند نيز درخواست توفيق مىنمايند.
حضرت على بن الحسين عليه السلام، آن بنده ى مطيع خدا و رسول (ص)، براى نيل به اين هدف مقدس، در این فقره دعاى ، به پيشگاه الهى عرض مىكند:
و جللنى رضاك.
بار الها! كليه ى انديشه ها و افكارم را از درون
و همه ى گفتار و رفتارم را از برون
و خلاصه، تمام وجودم را در پوشش كامل #رضا و خشنودى خودت قرار ده.
اگر كسى با حضور مردم لب فرومىبندد و حرف نمىزند تا زبانش به گناه آلوده نشود و برخلاف رضاى خداوند سخنى نگويد،
اما همان موقعى كه ساكت است فكر گناه در سر مىپرورد و به تعدى و تجاوز به حقوق اين و آن مىانديشد،
اگر كسى دستى به ترازو دارد تا به مردم كم ندهد و حق دگران را تضييع ننمايد، اما همان موقع به غيبت مسلمان گوش فرا داده و سخنان غيرمشروع را استماع مىنمايد ،
اين قبيل افراد در مقام عمل، خوب و بد را به هم آميخته اند و خشنودى و خشم خداوند درباره آنان نسبى است. .
ائمه ى معصومين عليه السلام ، طالب رضاى مطلق او هستند و در جميع شئون زندگى، حتى در امور بسيار عادى، خشنودى و رضاى خداوند را رعايت مىنمايند.
در روايت است كه وقتى حضرت زينالعابدين (ع) نزد يزيد برده شد، تصميم به قتل آن حضرت گرفت. او را به حضور طلبيد و مقابل خود نگاه داشت تا با حضرت سخن بگويد، شايد بين كلماتش به چيزى برخورد نمايد كه مستمسك قتلش شود.
امام (ع) به سئوالات او پاسخ داد و همان موقع #تسبيح كوچكى در دست داشت كه با انگشتان خود مىگرداند.
يزيد گفت: من با شما سخن مىگويم، به من جواب مىدهيد و در همان حال با انگشتانت تسبيح را مىگردانى، اين چيست؟
امام (ع) فرمود: حدثنى ابى عن جدى صلى الله عليه و آله انه كان اذا صلى الغداه و انفتل لا يكلم حتى ياخذ سبحه بين يديه
پدرم از جدم رسول اكرم (ص) حديث نمود كه وقتى #نماز_صبح را مىخواند و فراغت مىيافت، بدون اينكه با كسى سخنى بگويد، تسبيحى را كه مقابلش بود برمىداشت و مىگفت:
اللهم انى اصبحت اسبحك و احمدك و اهللك و اكبرك و امجدك بعدد ما ادير به سبحتى
" بار الها! #صبح كردم ترا تسبيح مىگويم، حمد مىنمايم، به كلمه ى توحيد يادت مىكنم، تكبيرت مىگويم، و تمجيدت مىنمايم به عدد دانه هاى تسبيحى كه مىگردانم "
سپس تسبيح را به دست مىگرفت و مىگرداند، در حالى كه سخنان عادى خود را مىگفت بدون اينكه تسبيح بارى تعالى را بگويد و مىفرمود:
اين گرداندن تسبيح، ذكر خدا محسوب مىشود، و من اين كار را به پيروى از جدم رسول اكرم (ص) انجام مىدهم. يزيد چند بار گفت:
من با هيچ يك از شماها سخن نگفتم، مگر آنكه به من پاسخى پيروزمندانه داديد.