✳️ مرحوم حاج #شیخ_جعفر_شوشتری رحمت الله علیه نویسنده کتاب #مقتل معروف #خصائص_الحسینیه
*️⃣ یک روز مرحوم حاج شیخ جعفر شوشتری (رضوان الله تعالی علیه) در یکی از مدارس تهران روی منبر میآمد و به مردم میگفت: مردم! همینقدر بدانید خدایی هست. با این تذکر، در دلهای مردم، انقلابی درست میکرد. حالا نَفَس او بود، کمک خدا بود، فضای آن روز بود، قابلیت مستمع بود؛ بههرحال تأثیر خودش را میکرد. امروز اگر من و شما برویم روی منبر بنشینیم و بگوییم مردم! همینقدر بدانید خدایی هست، مردم هم مثل ما سری تکان میدهند و میگویند عجب! آنگاه ما پا میشویم و میرویم، آنها هم پا میشوند و میروند؛ کأن لم یکن شیئاً مذکورا! ۱۳۷۰/۱۲/۰۵
👤 #مقام_معظم_رهبری
🙏لطفا برای مشاهده #مستند زندگی آن مرحوم با ذکر فاتحه و #صلوات روی اعداد زیر کلیک کنید
1 2
#حدیث_سرو
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 122
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ قسمت 1 عبارت زیر
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
1️⃣ وَ امْنَعْنِى مِنَ السَّرَفِ
2️⃣ وَ حَصِّنْ رِزْقِى مِنَ التَّلَفِ،
3️⃣ وَ وَفِّرْ مَلَكَتِى بِالْبَرَكَةِ فِيهِ،
4️⃣ وَ أَصِبْ بِى سَبِيلَ الْهِدَايَةِ لِلْبِرِّ فِيمَا أُنْفِقُ مِنْه 🔹
https://eitaa.com/sahife2/5535
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_23
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید....
همین دعای #مکارم_اخلاق " دعای #بیستم صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس #اخلاق است»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بی حسین نمیگذره روز و شبم
تشنه ی گریه به اون تشنه لبم
💠 #چله_ی_زیارت_عاشورا 31
▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن #زیارت_عاشورا ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد.
▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم :
♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ ..... ( ادامه زیارت اینجا )
🙏التماس دعا
🆔 @sahife2
#اسراف یعنی خروج از اعتدال.
پس حتی اگر ضایع شدن هم در کار نباشد،ممکن است اسراف شود.
واعتدال یعنی «دین»یعنی «روش زندگی»که خداوند روزی انسان کرده است.
وبزرگترین اسراف،اسراف در عمر است،اسراف در وقت است که جبران نمی شود.
امام سجاد علیه السلام دراین بند می فرماید؛خداوندا مرا از خروج از اعتدال حفظ فرما.می خواهد که آنچه راخداوند روزی کرده،برای خداوند صرف شود.
امام سجاد عليهالسلام در اين قطعه از دعاى شريف «مكارم الاخلاق»،
ابتدا از خداوند مىخواهد كه بر محمد و آلش درود فرستد،
سپس از پيشگاه مقدس بارى تعالى درخواست مىنمايد،
بار الها! مرا از زياده روى و #اسراف بازدار،
راغب مىگويد: السرف تجاوز الحد فى كل فعل يفعله الانسان.
«سرف» و #اسراف ، تجاوز از حد است در هر كارى كه انسان آن را انجام مىدهد.
*و الذين اذا انفقوا لم يسرفوا و لم يقتروا و كان بين ذلك قواما.
بندگان واقعى خداوند كسانى هستند كه در مقام #انفاق مال نه زياده روى مىكنند و نه سخت گيرند بلكه انفاقشان در حد #میانه_روی و اعتدال است.
*قل يا عبادى الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمه الله.
پيمبر گرامى! بگو به بندگان من آنان كه بر نفس خود #اسراف نموده و مرتكب گناه شدهاند، از رحمت خداوند نااميد نباشند.
*و من قتل مظلوما فقد جعلنا لوليه سلطانا فلا يسرف فى القتل.
كسى كه مظلوم كشته شده، براى ولى خون بر قاتل سلطه قرار دادهايم. او بايد مراقبت كند كه در قتل زياده روى و #اسراف ننمايد و به ناحق خونى نريزد.
*و ان فرعون لعال فى الارض و انه لمن المسرفين.
فرعون به علو و بلندپروازى گراييده و روش مسرفانه در پيش گرفته است.
#اسراف در مال، بيش از ساير اسرافها مورد ابتلاى مردم است،
در روايات اسراف از زياده روي هاى مالى بیشتر سخن گفته و مردم را از آن عمل ناروا برحذر داشته اند.
ابان بن تغلب مىگويد: امام صادق (ع) به من فرمود:
به نظرت مىآيد كسى را كه خداوند مشمول عطاياى خود قرار داده، منظورش تكريم وى بوده و به كسى كه اعطا نفرموده، خواسته است او را تحقير نمايد؟
چنين نيست، بلكه مال، مال خداوند است و به طور #امانت به كسانى مىسپارد و به آنان اجازه مىدهد كه در حد اعتدال از آن بخورند و بنوشند و در حد اعتدال از آن لباس و مركب تهيه نمايند و مازاد عطاياى الهى را به فقراى مومنين برگردانند تا پراكندگى هاى آنان را جمع آورى نمايند.
اگر كسى چنين كند، تصرفات معتدل او در مال خداوند حلال است وگرنه بخاطر #اسراف او ، حرام.
هر فردى اگر خود را با ديده انصاف بنگرد، حد و شان خويش را از نظر غذا و لباس و مركب و مسكن و ديگر نيازها تميز مىدهد،
اگر از مرز خويش تجاوز ننمايد، وظيفه خود را بدرستى انجام داده و اگر تجاوز كند، در روايات، #اسراف کار شناخته شده است
امام صادق (ع) فرمود: للمسرف ثلاث علامات:
يشترى ما ليس له
و يلبس ما ليس له
و ياكل ما ليس له.
سه علامت نشانه #اسراف كننده است: مى خرد متاعى را كه براى او نيست،
مىپوشد لباسى را كه براى او نيست،
و مىخورد غذايى را كه براى او نيست.
تعدد لباس اگر درخور شان صاحب لباس باشد، #اسراف نيست،
بلكه اسراف اين است كه لباس عز و آبروى اجتماعى خود را به جاى لباس كار در بر كند و آن را آلوده نمايد.
*اسحق بن عمار مىگويد: به حضرت امام كاظم (ع) عرض كردم: الرجل يكون له عشره اقمصه ايكون ذلك من السرف
مرد ده پيراهن دارد، آيا اين از اسراف است؟
فرمود: لا و لكن ذلك ابقى لثيابه و لكن السرف ان تلبس ثوب صونك فى المكان القذر.
نه، بلكه اين تعدد، موجب دوام بيشتر لباس مىشود، ولى اسراف در لباس اين است كه جامه عز و آبرو را در محل پليد بپوشى و آن را آلوده نمايى.
*ان المبذرين كانوا اخوان الشياطين.
#تبذير كنندگان، برادران شياطين هستند.
#تبذير كنندگان درباره نعمتهايى كه خداوند به جامعه اعطا فرموده، همان عملى را مرتكب مىشوند كه شياطين با نيروهاى اعطايى بارى تعالى به انسانها عمل مىكنند.
خداوند به بشر قواى سعادت آفرينى را اعطا نموده كه اگر بجا و در مورد خودش به كار برده شود، انسانها به سعادت واقعى و كمال شايسته انسان نايل مىگردند،
اما شياطين آن نيروهاى مفيد و ثمربخش را از مسير صحيح خارج مىكنند و در راه گناه و ناپاكى به كار مىگيرند.
تبذيركنندگان نيز در مورد نعمتهاى خداوند به مردم، همان عمل را انجام مىدهند كه شياطين درباره نيروهاى انسان عمل مىكنند.
تبذيركنندگان به زندگى دنيوى و رفاه مادى مردم زيان مىرسانند و شياطين به كمال روحانى و سعادت انسانى آنان ضرر مىزنند.