امام زينالعابدين (علیه السلام) مانند جد بزرگوارش رسول اكرم صلى الله عليه و آله از جاه و محبوبيتى عظيم برخوردار بود.
بنی اميه با آنكه دارا ى قدرت و كرسى حكومت بودند، كوشش بسيار كردند كه مهر اهلبيت را از صفحه ى خاطر مردم بزدايند و نامشان را به دست فراموش می سپارند، ولى هر قدر جديت نمودند، به هدف نرسيدند و خداوند محبت آنان را در دلها افزايش داد و نامشان را بالاتر برد.
يكى از نمونهها ى محبوبيت امام زينالعابدين (علیه السلام) ، تكريمی بود كه مردم در مسجدالحرام با حضور هشام بن عبدالملك از آن حضرت نمودند.
هشام بن عبدالملك در زمان حكومت پدرش برا ى اداى فريضه ى حج به مكه آمد، طواف بيت را انجام داد و برا ى استلام به طرف حجرالاسود رفت،
اما مردم به و ى راه ندادند و گويا در فشارش گذاردند. كسانى از مامورين شامی كه با او بودند، منبر ى آوردند تا روى آن بنشيند و از فشار رهايى يابد. رو ى منبر قرار گرفت و ناظر مردم در استلام حجر بود. شاميان نيز گرد منبر از او حفاظت مینمودند.
در اين بين، حضرت على بن الحسين عليهماالسلام وارد مسجدالحرام شد. طواف بيت را انجام میداد و چون به حجرالاسود نزديك میشد، مردم راه باز میكردند تا حضرت استلام حجر نمايد. يكى از شاميان با مشاهده ى اين همه احترام به شگفت آمد، پرسيد:
اين كيست كه مردم تحت تاثير هيبت و عظمت او واقع شدند؟
هشام گفت: او را نمیشناسم. زيرا میترسيد كه اگر بگويد كيست، مورد علاقه ى شاميان واقع شود.
در اين موقع، #فرزدق شاعر كه نزديك هشام بود، سئوال شامی و پاسخ و ى را شنيد. بلافاصله اشعار ى را در معرف ى امام سجاد (علیه السلام) سرود و گفت:
او را كعبه و مردم میشناسند، او فرزند رسول اكرم (ص) و فرزند صديقه ى اطهر است.
يكى از اشعارش اين بيت بود:
ما قال لا قط الا فى تشهده
لو لا التشهد كانت لاءه نعم
او در قضا ى حوايج و برآوردن تمنيات مردم همواره پاسخش مثبت است،
هرگز «لا» به زبان نمیآورد، مگر در تشهد
و اگر مقام شهادت به توحيد الهى نمیبود، آنجا هم «نعم» میگفت.
علل و عوامل متعددى منشا محبوبيت و جاه حضرت زينالعابدين (علیه السلام) در جامعه ى مسلمين بود، از آن جمله:
مقام امامت به گزينش حضرت بارى تعالى،
فرزندى رسول اكرم (ص)،
عالم بودن به تمام دقايق دينى،
و پاسخگوي ى به همه ى پرسشها.
علما ى اهل سنت در كتابها ى خود آوردهاند كه رسول اكرم (ص) در ايام حيات خود، مكرر با مختصر تفاوتى در عبارت، فرموده بود:
كتاب خداوند و عترتم دو امانت من است نزد شما،
و امام سجاد (علیه السلام) از عترت پيمبر اسلام (ص) است كه در كنار قرآن شريف امانتى است از طرف رسول گرامی (ص).
علاوه بر اين مزايا، حضرت زينالعابدين (علیه السلام) :
در خدمت به مسلمانان همواره كوشا و جد ى بود،
از مظلوم حمايت مینمود
و با ظالم مبارزه میكرد،
افتادگان را يار ى میداد،
به تهيدستان و مستمندان كمك مالى مینمود،
برا ى آنكه بتواند خدمات مالى خود را درباره ى فقرا و بينوايان ادامه دهد در جمله ى قبل ، از پيشگاه خداوند درخواست نمود كه آبرو ى مرا با گذران سهل و آسان محافظت فرما،
و در این جمله عرض میكند:
و لا تبتذل جاهى بالاقتار.
بار الها! قدر و منزلتم را با مضيقه ى مالى و تنگدستى سبك و خوار مگردان.
يعنى پروردگارا!
چنان نشود كه مستحقى راستگو و آبرومند به من مراجعه كند و درخواست مساعدت بنمايد
و من بر اثر عدم تمكن نتوانم به وى خدمت كنم،
ولذا او با نوميدى مرا ترك گويد
و قدر و منزلتم در نظر او سبك و پست گردد.
رسول اكرم (ص) و حضرت زينالعابدين عليه السلام طالب #جاه نبودند و از پى آن نرفتند، بلكه جاه از پى آنان آمد.
على (علیه السلام) طالب رياست نبود و از پى آن نرفت، بلكه رياست سر وقت آن حضرت آمد و آن بزرگواران، جاه و مقام را در راه اعلاى حق و اقامه ى عدل به كار گرفتند و در راه رضا ى بار ى تعالى صرف نمودند.
اگر كسانى از جاه و مقامی الهی برخوردار گردند و در راهى كه مرضى حضرت بار ى تعالى است مورد استفاده قرار دهند، از عز دنيوى و اجر اخرو ى بهره مند خواهند بود،
اما كسانى كه داراى حب جاه و رياست اند و برا ى نيل به آنها سعى و كوشش میكنند، متوجه باشند كه اسلام با كار آنان ناموافق است و به موجب روايات، #حب_جاه و مقام مايه ى تباهى و هلاكت است.
*رسول اكرم (ص) فرمود:
حب الجاه و المال ينبتان النفاق ف ى القلب كما ينبت الماء البقل.
#حب_جاه و مال، دورويى و نفاق را در قلب میروياند، همانطور كه آب گياه را میروياند.
*و نيز فرموده است:
حسب امرء من الشر الا من عصمه الله. ان يشير الناس اليه بالاصابع.
براى يك انسان، اين شر و بدى كافى است كه مردم بر اثر شهرت و جاه، او را با انگشت به يكديگر نشان بدهند، مگر آنكه خداوند او را در پناه خود حفظ كند و از شر و بدى مصونش دارد.
گ
*رسول اكرم (ص) فرمود:
حب الجاه و المال ينبتان النفاق ف ى القلب كما ينبت الماء البقل.
#حب_جاه و مال، دورويى و نفاق را در قلب میروياند، همانطور كه آب گياه را میروياند.
*و نيز فرموده است:
حسب امرء من الشر الا من عصمه الله. ان يشير الناس اليه بالاصابع.
براى يك انسان، اين شر و بدى كافى است كه مردم بر اثر شهرت و جاه، او را با انگشت به يكديگر نشان بدهند، مگر آنكه خداوند او را در پناه خود حفظ كند و از شر و بدى مصونش دارد.
آن كس كه اسير #حب_جاه است و میخواهد در دلها نفوذ نمايد، بايد به گونه اى قدم بردارد و خويشتن را طورى بسازد كه مردم میخواهند و موجب جلب محبتشان میشود و چنين روشى اغلب مستلزم رياكار ى و دروغگويى در كردار و گفتار است و اين همان دورويى و نفاقى است كه در حديث رسول اكرم (ص) آمده و فرموده است
حب جاه، نفاق را در دلها میروياند
و چنين محبوبيتى نه تنها قدر و ارزشى ندارد، بلكه در دنيا منافى با فضيلت و شرف انسانى است و در آخرت مايه ى عذاب و كيفر الهى است.
امام صادق (علیه السلام) میفرمايد: كسى كه از هواى نفس خود پيرو ى كند و راى باطل خود را با اعجاب بنگرد، همانند مردى است كه شنيدم گروه هايى از اقوام مختلف تعظيم و توصيفش مینمايند.
علاقهمند شدم او را ببينم به گونهاى كه مرا نشناسد تا بدانم وزن و ارزشش چقدر است.
روز ى در محلى او را ديدم كه مردم گردش جمع شده بودند. پشت سر مردم ايستادم، در حالى كه با پارچه ى كوچكى قسمتى از صورت خود را پوشانده بودم، به او و مردم مینگريستم، آنان را با گفته هاى خود فريب میداد، تا آنكه راه خود را كج كرد و از مردم جدا شد.
من از پى او رفتم. طولى نكشيد به خبازى رسيد، او را اغفال نمود و دو قرصه ى نان او را برداشت به صورت سرقت. تعجب كردم.
در نفس خود گفتم شايد، با او معامله دارد. سپس گذر كرد به انارفروشى رسيد، او را نيز اغفال نمود و دو انار از او برداشت به صورت سرقت.
در دلم گفتم كه شايد با او نيز معامله دارد. باز از پى او رفتم تا به مريضى گذر كرد. دو قرصه ى نان و دو انار را نزد او گذارد و رفت.
دنبالش رفتم. در صحرا به بقعه اى رسيد و در آنجا توقف نمود. پيش رفتم، گفتم:
ا ى بنده ى خدا! من از تو چيزهاي =ى را شنيده بودم، دوست داشتم ترا ببينم و ديدم. لكن از تو كارهايى مشاهده كردم كه دلم را اشغال نموده است. گفت: آن چيست؟ گفتم:
از خباز دو قرص نان دزديد ى و از انارفروش دو انار. قبل از هر چيز به من گفت: تو كيستى؟ گفتم: مرد ى از اولاد آدم و از امت محمد صلى الله عليه و آله. گفت: به من بگو تو كيستى؟ گفتم: از اهلبيت پيمبر اسلام (ص). گفت: اهل كجايى؟ گفتم: اهل مدينه. گفت: شايد تو جعفر بن محمد باشى. گفتم: بلى. گفت: چه فايده دارد شرافت اصلى برا ى تو با جهلى كه به كتاب خدا دار ى؟ گفتم: جهل من به كتاب خداوند چيست؟ گفت: در قرآن شريف آمده:
هر كس يك حسنه بجا آورد، ده برابر اجر دارد و هر كس مرتكب يك گناه شود، جز كيفر يك گناه ندارد.
من وقتى دو نان دزديدم، دو گناه كردم و چون دو انار دزديدم، دو گناه ديگر مرتكب شدم، و چون آنها را صدقه دادم، از چهل حسنه برخوردار گرديدم، چهار گناه را از چهل حسنه كم كن، سى و شش حسنه باقى میماند.
حضرت فرمود: به او گفتم تو به كتاب خداوند جاهلى، مگر نشنيده اى كه بار ى تعالى فرموده:
انما يتقبل الله من المتقين.
عمل اهل تقو ى مورد قبول خداوند است.
تو با دزد ى دو قرص نان، دو گناه كرد ى
و با دزد ى دو انار، مرتكب دو گناه شد ى،
وقتى آنها را بدون اجازه ى صاحبانش به ديگر ى داد ى، چهار گناه ديگر بر چهار گناه اول افزود ى و چهل حسنه بر چهار گناه اضافه نكردى.
از شنيدن سخن امام (علیه السلام) ، حيران بر آن حضرت مینگريست. امام فرمود: من برگشتم و او را ترك گفتم، سپس فرمود: و بمثل هذا التاويل القبيح المستنكر يضلون و يضلون.
و به استناد اين گونه تاويلها ى قبيح گمراه میشوند و گمراه میكنند.
علما ى اهل سنت در كتابها ى خود آوردهاند كه رسول اكرم (ص) در ايام حيات خود، مكرر با مختصر تفاوتى در عبارت، فرموده بود:
كتاب خداوند و عترتم دو امانت من است نزد شما،
و امام سجاد (علیه السلام) از عترت پيمبر اسلام (ص) است كه در كنار قرآن شريف امانتى است از طرف رسول گرامی (ص).
علاوه بر اين مزايا، حضرت زينالعابدين (علیه السلام) :
در خدمت به مسلمانان همواره كوشا و جد ى بود،
از مظلوم حمايت مینمود
و با ظالم مبارزه میكرد،
افتادگان را يار ى میداد،
به تهيدستان و مستمندان كمك مالى مینمود،
برا ى آنكه بتواند خدمات مالى خود را درباره ى فقرا و بينوايان ادامه دهد در جمله ى قبل ، از پيشگاه خداوند درخواست نمود كه آبرو ى مرا با گذران سهل و آسان محافظت فرما،
و در این جمله عرض میكند:
و لا تبتذل جاهى بالاقتار.
بار الها! قدر و منزلتم را با مضيقه ى مالى و تنگدستى سبك و خوار مگردان.
يعنى پروردگارا!
چنان نشود كه مستحقى راستگو و آبرومند به من مراجعه كند و درخواست مساعدت بنمايد
و من بر اثر عدم تمكن نتوانم به وى خدمت كنم،
ولذا او با نوميدى مرا ترك گويد
و قدر و منزلتم در نظر او سبك و پست گردد.
🆔 @sahife2
14.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷🇵🇸
🎥 آیتالله خامنهای، بازیگر اصلی در منطقه است.
✅ پاسخ جالب کارشناس اینترنشنال به ابراز نگرانی مجری این شبکه از بحران اقتصادی رژیم صهیونیستی و هزینه و فایده این جنگ برای محور مقاومت: هیمنه اسرائیل شکسته شده است؛ به قول آیتالله خامنهای اسرائیل یک شکست التیامناپذیری خورده است؛ همدلی جهانی با فلسطینیان برای جمهوری اسلامی یک پیروزی به حساب میآید.
🏷 #مقام_معظم_رهبری #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل
🆔 @sahife2