اگر كسانى از جاه و مقامی الهی برخوردار گردند و در راهى كه مرضى حضرت بار ى تعالى است مورد استفاده قرار دهند، از عز دنيوى و اجر اخرو ى بهره مند خواهند بود،
اما كسانى كه داراى حب جاه و رياست اند و برا ى نيل به آنها سعى و كوشش میكنند، متوجه باشند كه اسلام با كار آنان ناموافق است و به موجب روايات، #حب_جاه و مقام مايه ى تباهى و هلاكت است.
*رسول اكرم (ص) فرمود:
حب الجاه و المال ينبتان النفاق ف ى القلب كما ينبت الماء البقل.
#حب_جاه و مال، دورويى و نفاق را در قلب میروياند، همانطور كه آب گياه را میروياند.
*و نيز فرموده است:
حسب امرء من الشر الا من عصمه الله. ان يشير الناس اليه بالاصابع.
براى يك انسان، اين شر و بدى كافى است كه مردم بر اثر شهرت و جاه، او را با انگشت به يكديگر نشان بدهند، مگر آنكه خداوند او را در پناه خود حفظ كند و از شر و بدى مصونش دارد.
گ
*رسول اكرم (ص) فرمود:
حب الجاه و المال ينبتان النفاق ف ى القلب كما ينبت الماء البقل.
#حب_جاه و مال، دورويى و نفاق را در قلب میروياند، همانطور كه آب گياه را میروياند.
*و نيز فرموده است:
حسب امرء من الشر الا من عصمه الله. ان يشير الناس اليه بالاصابع.
براى يك انسان، اين شر و بدى كافى است كه مردم بر اثر شهرت و جاه، او را با انگشت به يكديگر نشان بدهند، مگر آنكه خداوند او را در پناه خود حفظ كند و از شر و بدى مصونش دارد.
آن كس كه اسير #حب_جاه است و میخواهد در دلها نفوذ نمايد، بايد به گونه اى قدم بردارد و خويشتن را طورى بسازد كه مردم میخواهند و موجب جلب محبتشان میشود و چنين روشى اغلب مستلزم رياكار ى و دروغگويى در كردار و گفتار است و اين همان دورويى و نفاقى است كه در حديث رسول اكرم (ص) آمده و فرموده است
حب جاه، نفاق را در دلها میروياند
و چنين محبوبيتى نه تنها قدر و ارزشى ندارد، بلكه در دنيا منافى با فضيلت و شرف انسانى است و در آخرت مايه ى عذاب و كيفر الهى است.
امام صادق (علیه السلام) میفرمايد: كسى كه از هواى نفس خود پيرو ى كند و راى باطل خود را با اعجاب بنگرد، همانند مردى است كه شنيدم گروه هايى از اقوام مختلف تعظيم و توصيفش مینمايند.
علاقهمند شدم او را ببينم به گونهاى كه مرا نشناسد تا بدانم وزن و ارزشش چقدر است.
روز ى در محلى او را ديدم كه مردم گردش جمع شده بودند. پشت سر مردم ايستادم، در حالى كه با پارچه ى كوچكى قسمتى از صورت خود را پوشانده بودم، به او و مردم مینگريستم، آنان را با گفته هاى خود فريب میداد، تا آنكه راه خود را كج كرد و از مردم جدا شد.
من از پى او رفتم. طولى نكشيد به خبازى رسيد، او را اغفال نمود و دو قرصه ى نان او را برداشت به صورت سرقت. تعجب كردم.
در نفس خود گفتم شايد، با او معامله دارد. سپس گذر كرد به انارفروشى رسيد، او را نيز اغفال نمود و دو انار از او برداشت به صورت سرقت.
در دلم گفتم كه شايد با او نيز معامله دارد. باز از پى او رفتم تا به مريضى گذر كرد. دو قرصه ى نان و دو انار را نزد او گذارد و رفت.
دنبالش رفتم. در صحرا به بقعه اى رسيد و در آنجا توقف نمود. پيش رفتم، گفتم:
ا ى بنده ى خدا! من از تو چيزهاي =ى را شنيده بودم، دوست داشتم ترا ببينم و ديدم. لكن از تو كارهايى مشاهده كردم كه دلم را اشغال نموده است. گفت: آن چيست؟ گفتم:
از خباز دو قرص نان دزديد ى و از انارفروش دو انار. قبل از هر چيز به من گفت: تو كيستى؟ گفتم: مرد ى از اولاد آدم و از امت محمد صلى الله عليه و آله. گفت: به من بگو تو كيستى؟ گفتم: از اهلبيت پيمبر اسلام (ص). گفت: اهل كجايى؟ گفتم: اهل مدينه. گفت: شايد تو جعفر بن محمد باشى. گفتم: بلى. گفت: چه فايده دارد شرافت اصلى برا ى تو با جهلى كه به كتاب خدا دار ى؟ گفتم: جهل من به كتاب خداوند چيست؟ گفت: در قرآن شريف آمده:
هر كس يك حسنه بجا آورد، ده برابر اجر دارد و هر كس مرتكب يك گناه شود، جز كيفر يك گناه ندارد.
من وقتى دو نان دزديدم، دو گناه كردم و چون دو انار دزديدم، دو گناه ديگر مرتكب شدم، و چون آنها را صدقه دادم، از چهل حسنه برخوردار گرديدم، چهار گناه را از چهل حسنه كم كن، سى و شش حسنه باقى میماند.
حضرت فرمود: به او گفتم تو به كتاب خداوند جاهلى، مگر نشنيده اى كه بار ى تعالى فرموده:
انما يتقبل الله من المتقين.
عمل اهل تقو ى مورد قبول خداوند است.
تو با دزد ى دو قرص نان، دو گناه كرد ى
و با دزد ى دو انار، مرتكب دو گناه شد ى،
وقتى آنها را بدون اجازه ى صاحبانش به ديگر ى داد ى، چهار گناه ديگر بر چهار گناه اول افزود ى و چهل حسنه بر چهار گناه اضافه نكردى.
از شنيدن سخن امام (علیه السلام) ، حيران بر آن حضرت مینگريست. امام فرمود: من برگشتم و او را ترك گفتم، سپس فرمود: و بمثل هذا التاويل القبيح المستنكر يضلون و يضلون.
و به استناد اين گونه تاويلها ى قبيح گمراه میشوند و گمراه میكنند.
علما ى اهل سنت در كتابها ى خود آوردهاند كه رسول اكرم (ص) در ايام حيات خود، مكرر با مختصر تفاوتى در عبارت، فرموده بود:
كتاب خداوند و عترتم دو امانت من است نزد شما،
و امام سجاد (علیه السلام) از عترت پيمبر اسلام (ص) است كه در كنار قرآن شريف امانتى است از طرف رسول گرامی (ص).
علاوه بر اين مزايا، حضرت زينالعابدين (علیه السلام) :
در خدمت به مسلمانان همواره كوشا و جد ى بود،
از مظلوم حمايت مینمود
و با ظالم مبارزه میكرد،
افتادگان را يار ى میداد،
به تهيدستان و مستمندان كمك مالى مینمود،
برا ى آنكه بتواند خدمات مالى خود را درباره ى فقرا و بينوايان ادامه دهد در جمله ى قبل ، از پيشگاه خداوند درخواست نمود كه آبرو ى مرا با گذران سهل و آسان محافظت فرما،
و در این جمله عرض میكند:
و لا تبتذل جاهى بالاقتار.
بار الها! قدر و منزلتم را با مضيقه ى مالى و تنگدستى سبك و خوار مگردان.
يعنى پروردگارا!
چنان نشود كه مستحقى راستگو و آبرومند به من مراجعه كند و درخواست مساعدت بنمايد
و من بر اثر عدم تمكن نتوانم به وى خدمت كنم،
ولذا او با نوميدى مرا ترك گويد
و قدر و منزلتم در نظر او سبك و پست گردد.
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸
🎥 آیتالله خامنهای، بازیگر اصلی در منطقه است.
✅ پاسخ جالب کارشناس اینترنشنال به ابراز نگرانی مجری این شبکه از بحران اقتصادی رژیم صهیونیستی و هزینه و فایده این جنگ برای محور مقاومت: هیمنه اسرائیل شکسته شده است؛ به قول آیتالله خامنهای اسرائیل یک شکست التیامناپذیری خورده است؛ همدلی جهانی با فلسطینیان برای جمهوری اسلامی یک پیروزی به حساب میآید.
🏷 #مقام_معظم_رهبری #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سلام بر شما کودکان که با دستان کوچکتان و بدن های نحیفتان درندگی وحشیگری صهیونیستهای اشغالگر را به تصویر کشیدید
القدس لنا ونصرلنا
👤 ایت الله #رئیسی رئیس جمهور ایران اسلامی
🏷 #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل
🆔 @sahife2
✳️ دعای محفوظ ماندن از شرور آخر الزمان!!
📚 برشی از کتاب
حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف
بیانات مرحوم ایت الله بهجت ره
https://eitaa.com/sahife2/55633
#منتخب_کتاب
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_92
✳️ وَهَذَا كِتَبٌ أَنزَلْنَهُ مَبَارَكٌ مُصَدِّقُ الَّذِى بَيْنَ يَدَيْهِ وَلِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْأَخِرَةِ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَهُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ
و این مبارك كتابى است كه نازل كرده ایم، تصدیق كننده آنچه (از كتب آسمانى) كه پیش از آن آمده است، (تا مردم را به پاداش هاى الهى مژده دهى) و اهل مكّه و كسانى را كه اطراف آن هستند هشدار دهى و(البتّه) آنان كه به آخرت ایمان دارند به آن (قرآن) نیز ایمان خواهند آورد و همانان بر نمازهاى خود محافظت دارند.
✍️ با آنكه انبیا مبشّران هدایت و نجاتند، ولى چون دفع ضرر مقدّم بر جلب منغعت است و نیاز روحى انسان به انذار بیشتر است، در قرآن كلمه «نذیر» و مشتقّات آن، بیش از «بشیر» و مشتّقات آن به كار رفته است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_176
*️⃣ وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ و فيها يعظ و يبين فضل القرآن و ينهى عن البدعة.
از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در آن مردم را #موعظه مى كند و فضائل #قرآن را بيان كرده از #بدعت ها نهى مى نمايد.
👈 این خطبه نورانی در 10 بخش می آید :
✳️ بخش هفتم: پایبندی به #حلال و #حرام خدا
*️⃣ وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ الْمُؤْمِنَ يَسْتَحِلُّ الْعَامَ مَا اسْتَحَلَّ عَاماً أَوَّلَ، وَ يُحَرِّمُ الْعَامَ مَا حَرَّمَ عَاماً أَوَّلَ، وَ أَنَّ مَا أَحْدَثَ النَّاسُ لَا يُحِلُّ لَكُمْ شَيْئاً مِمَّا حُرِّمَ عَلَيْكُمْ، وَ لَكِنَّ الْحَلَالَ مَا أَحَلَّ اللَّهُ وَ الْحَرَامَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ. فَقَدْ جَرَّبْتُمُ الْأُمُورَ وَ ضَرَّسْتُمُوهَا وَ وُعِظْتُمْ بِمَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ وَ ضُرِبَتِ الْأَمْثَالُ لَكُمْ وَ دُعِيتُمْ إِلَى الْأَمْرِ الْوَاضِحِ، فَلَا يَصَمُّ عَنْ ذَلِكَ إِلَّا أَصَمُّ وَ لَا يَعْمَى عَنْ ذَلِكَ إِلَّا أَعْمَى، وَ مَنْ لَمْ يَنْفَعْهُ اللَّهُ بِالْبَلَاءِ وَ التَّجَارِبِ، لَمْ يَنْتَفِعْ بِشَيْءٍ مِنَ الْعِظَةِ، وَ أَتَاهُ التَّقْصِيرُ مِنْ أَمَامِهِ، حَتَّى يَعْرِفَ مَا أَنْكَرَ وَ يُنْكِرَ مَا عَرَفَ. [فَإِنَّ النَّاسَ] وَ إِنَّمَا النَّاسُ رَجُلَانِ: مُتَّبِعٌ شِرْعَةً، وَ مُبْتَدِعٌ بِدْعَةً، لَيْسَ مَعَهُ مِنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ بُرْهَانُ سُنَّةٍ وَ لَا ضِيَاءُ حُجَّةٍ.
✳️ 5. پرهيز از بدعت ها
*️⃣ اى بندگان خدا آگاه باشيد مؤمن كسى است كه حلال خدا را هم اكنون حلال، و حرام خدا را هم اكنون حرام بشمارد، و آنچه را مردم با بدعت ها تغيير دادند، چيزى از حرام را حلال نمى كند، زيرا حلال همان است كه خدا حلال كرده و حرام همان چيزى است كه خدا حرام شمرده است .
پس شما در امور و حوادث روزگار تجربه آموختيد، و از تاريخ گذشتگان پند گرفتيد، مثل ها براى شما زده اند، و به امرى آشكار دعوت شده ايد، جز ناشنوايان كسى ادّعاى نشنيدن حق را ندارد، و جز كوران و كور دلان كسى ادّعاى نديدن واقعيّت ها نمى كند.
آن كس كه از آزمايش ها و تجربه هاى خدا دادى سودى نبرد از هيچ پند و اندرزى سود نخواهد برد و كوته فكرى دامنگير او خواهد شد تا آنجا كه بد را خوب، و خوب را بد مى نگرد.
و همانا مردم دو دسته اند، گروهى پيرو شريعت و دين، و برخى بدعت گزارند كه از طرف خدا دليلى از سنّت پيامبر، و نورى از براهين حق ندارند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* خطرات بدعت ها
*بدعت چيست؟
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_19
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "هنگام خواستن #باران"
https://eitaa.com/sahife2/56237
#نوزدهم صحیفه سجادیه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_19
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_نوزدهم_5
#رابطه_گناه_و_باران
✳️ بر اساس آيات قرآن و روايات، اين گناهان انسان است كه بر اثر آن #خشكسالى و كم بارانى، يا #سيل و طوفان، و يا شورى آب پديد مىآيد.
*️⃣ وَ لَقَدْ اخَذْنا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ» «اعراف 130»
و فرعونيان را به قحطى و خشكسالىهاى متعدد و كمبود بسيار شديدِ بخشى از محصولات دچار نموديم تا متذكّر شوند.
*️⃣ وَ لَقَدْ ارْسَلْنا نُوحاً الى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فيهِمْ الْفَ سِنَةٍالّا خَمْسِينَ عاماً فَاخَذَهُمُ الطُّوفانُ وَ هُمْ ظالِمُونَ» «عنکبوت 14»
و همانا نوح را به سوى قومش فرستاديم پس نهصد و پنجاه سال در ميانشان درنگ كرد [ولى بيشتر مردم به او ايمان نياوردند]، سرانجام توفان آنان را در حالى كه ستمكار بودند، فرا گرفت.
*️⃣ افَرَأَيْتُمُ الْماءَ الَّذى تَشْرَبُونَ* اانْتُمْ انْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ امْ نَحْنُ الْمُنْزِلُونَ* لَوْ نَشاءُ جَعَلْناهُ اجاجاً فَلَوْلا تَشْكُرُونَ» «واقعه 68»
به من خبر دهيد آبى كه مىنوشيد،* آيا شما آن را از ابر بارانزا فرود آوردهايد يا ما فرود آورندهايم؟* اگر بخواهيم آن را تلخ مىگردانيم، پس چرا سپاس گزارى نمىكنيد؟
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 178
#نوزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعای_نوزدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "هنگام خواستن #باران"
#نوزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737514T12856615(Web).mp3
1.01M
👈🔊 دعای #نوزدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( اینجا )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔹برژینسکی مشاورامنیت ملی سابق ایالات متحده امریکا :
⏺ امروز بایدرهبران ابرقدرت های جهانی ازمسئولین ایرانی برای حفظ امنیت خود وقت قبلی بگیرند.
⏺ همانطورکه بارها اعلام کرده ام کشوری که تحت شدید ترین فشارها وتحریمها بوده است اکنون با این همه مشکلات رتبه 17 اقتصاد جهانیست.
⏺دانش هسته ای رانهادینه کرده، درسلولهای بنیادی جزو پیش قراولان جهان است، پنجمین ارتش وقوای مسلح نظامی جهان را داراست.
⏺ خاورمیانه کاملآ تحت نفوذ وسیطره آنهاست، ومن اعتماد راسخ دارم این کشوربااین ظرفیت ها وتوان بومی درآینده ای نه چندان دور احیاگر تمدن بزرگ اسلامی-ایرانی مورد نظر آیت الله #خمینی می شود.
#طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل
🆔 @sahife2
🔷 ۲۱ آبان سالروز شهادت مردی است که آرزویش در حال محقق شدن است!
♦️شهید #آوینی: «معیار قدرت در جهان امروز ابزار است و آنکه ابزار نظامی مهلک تری در اختیار دارد قدرتمندتر است. آیا در این دنیای وارونه که منطق دیوانگان حکم فرماست، ما نیز با همین معیارها پا به میدان نهاده ایم؟ خیر، ما به حول و قوه الهی بر قوه اتم نیز دست خواهیم یافت اما هرگز بر آن تکیه نخواهیم کرد. قدرت حقیقی در جایی دیگر است!»
🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی»
#تهرانی_مقدم #طوفان_الأقصى #فلسطین
🆔 @sahife2
Farahmand.joshan.saghir.mp3
9.79M
🎧 دعای #جوشن_صغیر #فرهمند
❇️ مرحوم کفعمی در حاشیه کتاب «بلدالامین» فرموده: که این دعا دعایی است بس بلند و پُر ارج و هنگامی که هادی عبّاسی کشتن حضرت موسی بن جعفر را قصد کرد، آن حضرت این دعا را خواند، در نتیجه جدّش رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) را در خواب دید که به ایشان فرمود: حقتعالی دشمن تو را هلاک خواهد کرد.
برای نجات مردم غزه و نابودی اسرائیل غاصب
هم بخونید، هم به دیگران توصیه کنید.
#طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #انعام
#انعام_93
✳️ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِباً أَوْ قَالَ أُوحِىَ إِلَىَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَىْءٌ وَمَن قَال سَأُنْزِلُ مِثْلَ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَلَوْ تَرَى إِذِ الْظَّلِمُونَ فِى غَمَرَتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَئِكَةُ بَاسِطُواْ أَيدِيهِمْ أَخْرِجُواْ أَنفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهَوْنِ بِمَا كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَكُنتُمْ عَنْ ءَايتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ
و كیست ظالم تر از آنكه بر خدا دروغى بست و یا گفت: به من وحى شده، در حالى كه چیزى به او وحى نشده است. و نیز آن كس كه گفت: به زودى من هم مثل آنچه خدا نازل كرده نازل مى كنم. و (اى پیامبر!) اگر ببینى زمانى را كه ستمگران در سكرات مرگ قرار گرفته و فرشتگان (براى قبض روح آنان) دست هاى (قدرت) خویش را گشوده و فرمان جان دادن مى دهند (و مى گویند:) امروز به خاطر نسبت هاى ناروا كه به خداوند مى دادید و از آیات او سرپیچى مى كردید، به عذاب خواركننده كیفر داده خواهید شد.
✍️ در شأن نزول این آیه چنین آمده است: شخصى به نام «عبدبن سعد» از نویسندگان وحى بود. رسول خداصلى الله علیه وآله او را به خاطر خیانتى طرد كرد. او هم مردم را جمع كرده و مى گفت: من نیز مى توانم آیاتى مثل قرآن بیاورم.
بعضى هم شأن نزول آیه را ادّعاى پیامبرى «مسیلمه كذّاب» دانسته اند كه در اواخر عصر پیامبر صلى الله علیه وآله پیش آمد و آیه را مدنى پنداشته اند كه به امر پیامبر در اینجا گنجانده شده است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2