eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 «مهدی نوید امید» بشارت ‌های قبل و بعد از اسلام درباره (عج) https://taaghche.com/book/9605 علیه السلام 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَهُمْ فِى الْيَمِ‏ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُواْ بِايَتِنَا وَ كَانُواْ عَنْهَا غَفِلِينَ سرانجام از آنان انتقام گرفته و در دریا غرقشان ساختیم، زیرا آیات ما را تكذیب كردند و از آنها غافل بودند. ✍️ «انتقام»، در اینجا به معناى مجازات و كیفر است، نه كینه توزى. «یَمّ»، در مصر قدیم به دریا و رودخانه مى گفتند و چون داستان و غرق و فرعونیان مربوط به مصر است، در قرآن همان لغت كهن به كار رفته است آن گذشت از نیل، با یاران چو برق وین به خوارى گشت در رودابه غرق ناظران بینند با چشم شهود كان كجا رفت، این كجا ماند از جحود ✳️ وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُواْ يُسْتَضْعَفُونَ مَشَرِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَرِبَهَا الَّتِى بَرَكْنَا فِيهَا وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَى‏ عَلَى‏ بَنِى‏إِسْرَءِيلَ بِمَا صَبَرُواْ وَدَمَّرْنَا مَا كَانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَ مَا كَانُواْ يَعْرِشُونَ‏ و بخش هاى شرقى و غربى سرزمین () را كه در آن بركت قرار داده بودیم به قومى كه پیوسته تضعیف مى شدند به میراث دادیم و وعده ى نیكوى پروردگارت درباره ى (پیروزى) بنى اسرائیل، به خاطر صبرشان تحقّق یافت و آنچه را فرعون وقومش (از كاخ) ساخته و آنچه را افراشته بودند ویران كردیم. ✍️ «»، به دارایى و مالى گفته مى شود كه انسان بدون كسب و كار و معامله اى به آن برسد، خواه از مردگان باشد یا از زندگان داستان عبور حضرت موسى و پیروانش از دریا و غرق شدن و عذاب فرعونیان در آن، ترسیمى از قیامت است كه همه وارد جهنّم مى شوند و سپس متّقین نجات پیدا مى كنند. «و ان منكم الاّ واردها... ثمّ ننجّى الّذین اتّقوا و نَذر الظالمین فیها جثیّاً سرزمین هایى كه در اختیار فرعونیان بود، آنچنان وسیع بود كه افق هاى متعدّد و طلوع و غروب هاى متفاوت داشت. «مشارق الارض و مغاربها» و همچنین داراى محصولات و بركات مادّى ومعنوى بسیارى بود، زیرا محلّ بعثت انبیاى الهى و مدفن بسیارى از آنان بود. پیش از اكتشافات بشر، قرآن، زمین را كروى معرّفى كرده است. زیرا لازمه ى تعدّد مشرق «مشارق» و مغرب «مغارب»، كروى و در حركت بودن زمین است. خداوند در این آیه به پیامبر اسلام نیز نوید پیروزى مى دهد. به كار بردن لفظ «ربّك» در جمله ى «و تمّت كلمة ربّك»، به معناى آن است كه تو نیز مشمول حمایت ما هستى. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ ومِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ قَالَهُ وَ هُوَ يَلِي غُسْلَ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله وَ تَجْهِيزَهُ: از سخنان امام عليه السلام است اين سخن را هنگامى ايراد فرمود كه مشغول غسل رسول خدا صلى الله عليه و آله و آماده كردن او براى دفن بود. 👈 این خطبه در یک بخش می آید : ✳️ بزرگ اکرم : *️⃣ بأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ، لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِكَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَ الْإِنْبَاءِ وَ أَخْبَارِ السَّمَاءِ؛ خَصَّصْتَ حَتَّى صِرْتَ مُسَلِّياً عَمَّنْ سِوَاكَ، وَ عَمَّمْتَ حَتَّى صَارَ النَّاسُ فِيكَ سَوَاءً؛ وَ لَوْ لَا أَنَّكَ أَمَرْتَ بِالصَّبْرِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْجَزَعِ، لَأَنْفَدْنَا عَلَيْكَ مَاءَ الشُّئُونِ وَ لَكَانَ الدَّاءُ مُمَاطِلًا وَ الْكَمَدُ مُحَالِفاً، وَ قَلَّا لَكَ، وَ لَكِنَّهُ مَا لَا يُمْلَكُ رَدُّهُ وَ لَا يُسْتَطَاعُ دَفْعُهُ. بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي، اذْكُرْنَا عِنْدَ رَبِّكَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ بَالِكَ‏. ✳️ در سوگ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم : *️⃣ پدر و مادرم فداى تو اى رسول خدا با مرگ تو رشته اى پاره شد كه در مرگ ديگران اينگونه قطع نشد، با مرگ تو رشته پيامبرى، و فرود آمدن پيام و اخبار آسمانى گسست. مصيبت تو، ديگر مصيبت ديدگان را به شكيبايى واداشت، و همه را در مصيبت تو يكسان عزادار كرد. اگر به شكيبايى امر نمى كردى، و از بى تابى نهى نمى فرمودى، آنقدر اشك مى ريختم تا اشك هايم تمام شود، و اين درد جانكاه هميشه در من مى ماند، و اندوهم جاودانه مى شد، كه همه اينها در مصيب تو ناچيز است، چه بايد كرد كه زندگى را دوباره نمى توان بازگرداند، و مرگ را نمى شود مانع شد. پدر و مادرم فداى تو ما را در پيشگاه پروردگارت ياد كن، و در خاطر خود نگهدار. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * خطبه در يك نگاه امام عليه السلام اين سخن را هنگامى ايراد كرد كه مشغول غسل و تجهيز پيغمبر اكرم بود؛ سخنانى سوزناك و حزن انگيز كه از نهايت اندوه و غم مولا در آن هنگام خبر مى دهد. اين در حالى بود كه ديگران بدن پيغمبر را رها كرده بودند و در بنى ساعده مشغول توطئه براى به دست گرفتن خلافت پيغمبر بودند. * عظيم و جانکاه رحلت پيامبر خدا * در مصيبت عزيزان * تجهيز پيامبر(صلى الله عليه وآله) 🆔 @sahife2
13 https://eitaa.com/sahife2/59802 13- ‏ 1 ✳️ فضايل، واقعيت‏هايى الهى و حقايقى عرشى و ملكوتى است كه در انبياى الهى‏ و امامان معصوم و اولياى حق تجلّى عملى داشت. فضايل، يك سلسله كمالات حقيقى، و مكارم واقعى است كه انسان را در پيشگاه حق به ارزشى سنگين مى‏آرايد، و آدمى را مستحق رضايت حق، و بهشت عنبر سرشت مى‏كند. فضايل در روايات‏ امام على عليه السلام در باب مى‏فرمايد: فَخْرُ الْمَرْءِ بِفَضْلِهِ لا بِاصْلِهِ. افتخار انسان به فضيلت اوست نه به خانواده‏اش. الْفَضيلَةُ بِحُسْنِ الْكَمالِ وَ مَكارِمِ الْافْعالِ، لا بِكَثْرَةِ الْمالِ وَ جَلالَةِ الْاعْمالِ. فضيلت به خوبى كمال و اعمال با ارزش است، نه به ثروت زياد و حركات و اعمال بزرگ. مَنْ آثَرَ عَلى نَفْسِهِ اسْتَحَقَّ اسْمَ الْفَضيلَةِ. آن كه ديگران را در همه چيز بر خود مقدم بدارد، مستحق نام فضيلت است. صَنائِعُ الْاحْسانِ مِنْ فَضائِلِ الْانسانِ. انجام دادن تمام نيكى‏ها از فضايل انسان است. الْفَضْلُ انَّكَ اذا قَدَرْتَ عَفَوْتَ. فضل و فضيلت به اين است كه هرگاه قدرت يافتى اقدام به گذشت كنى. تَحَلُّوا بِالْأَخْذِ بِالْفَضْلِ، وَ الْكَفِّ عَنِ الْبَغْىِ، وَالْعَمَلِ بِالْحَقِّ، وَ الْانْصافِ مِنَ النَّفْسِ، وَاجْتِنابِ الْفَسادِ، وَ اصْلاحِ الْمَعادِ. با در پيش گرفتن فضيلت و خوددارى از ستم و زورگويى و عمل به حق و انصاف به خرج دادن و دورى از فساد و آباد كردن معاد، خود را بياراى. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 378 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
13 13- ‏ 2 ✳️ امير المؤمنين على عليه السلام آنچه را كه در به عنوان اوصاف پاكان و پرهيزكاران برشمرده از فضايل به حساب آورده است: فَالْمُتَّقُونَ فيها هُمْ اهْلُ الْفَضائِلِ. پرهيزكاران در اين دنيا اهل فضائلند. و نيز آن حضرت فرموده: مَنْ احْسَنَ الى مَنْ اساءَ الَيْهِ فَقَدْ اخَذَ بِجَوامِعِ الْفَضْلِ هر كس خوبى كند با كسى كه به او بدى كرده، چنگ به تمام زده است. كُنْ عَفُوّاً فِى قُدْرَتِكَ، جَواداً فِى عُسْرَتِكَ، مُؤْثِراً مَعَ فاقَتِكَ، يَكْمُلْ لَكَ الْفَضْلُ. به وقت قدرت تمام، گذشت را داشته باش، در زمان تنگدستى به بخشش‏ برخيز، و به وقت ندارى ديگرى را بر خود مقدم كن، فضيلت در تو كامل مى‏گردد. اذَا اتَّقَيْتَ الْمُحَرَّماتِ، وَ تَوَرَّعْتَ عَنِ الشُّبُهاتِ، وَ ادَّيْتَ الْمَفْرُوضاتِ، وَتَنَفَّلْتَ بِالنَّوافِلِ، فَقَدْ اكْمَلْتَ فِى الدِّينِ الْفَضائِلَ. زمانى كه از محرّمات الهى بپرهيزى، و دامن از شبهات پاك نگهدارى. و واجبات را عمل كنى، و به مستحبات روى آورى، فضايل را در دين كامل كردى. الْانْصافُ افْضَلُ الْفَضائِلِ. انصاف برترين فضايل است. حِفْظُ اللِّسانِ وَ بَذْلُ الْاحْسانِ مِنْ افْضَلِ فَضائِلِ الْانْسانِ. نگهدارى زبان، و بذل نيكى از برترين فضايل انسان است. اكْرِمْ مَنْ وَدَّكَ، وَاصْفَحْ عَنْ عَدُوِّكَ يَتِمَّ لَكَ الْفَضْلُ. گرامى دار آن كه تو را دوست دارد، و از دشمنت گذشت كن، فضلت تام و تمام مى‏شود. انَّ مُقابَلَةَ الاساءَةِ بِالْاحْسانِ، وَ تَغَمُّدَ الْجَرائِمِ بِالْغُفْرانِ لَمِنْ احْسَنِ الْفَضائِلِ وَا فْضَلِ الْمَحامِدِ. بدى را با نيكى تلافى كردن، و جرائم ديگران را با عفو و گذشت پوشاندن از بهترين فضايل و برترين خوبى‏هاست. رأْسُ الْفَضائِلِ مُلْكُ الْغَضَبِ، وَ اماتَةُ الشَّهْوَةِ. سرآغاز تمام فضايل مالك بودن بر خشم و ميراندن شهوت حرام است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 378 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
13 13- ‏ 3 ✳️ حضرت زين العابدين عليه السلام فرمود: اذا كانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ جَمَعَ اللّهُ تَبارَكَ وَ تَعالى الْاوَّلينَ وَ الْآخِرينَ فِى صَعيدٍ واحِدٍ ثُمَّ يُنادِى مُنادٍ: ايْنَ اهْلُ الْفَضْلِ؟ قالَ: فَيَقُومُ عُنُقٌ مِنَ النّاسِ فَتَلْقاهُمُ الْمَلائِكَةُ فَيَقُولُونَ: وَ ما كانَ فَضْلُكُمْ؟ فَيَقُولُونَ: كُنّا نَصِلُ مَنْ قَطَعَنا، وَنُعْطى مَنْ حَرَمَنا، وَ نَعْفُو عَمَّنْ ظَلَمَنا، فَيُقالُ لَهُمْ: صَدَقْتُمْ، ادْخُلُوا الْجَنَّةَ. چون قيامت شود، خداوند بزرگ تمام اولين و آخرين را در زمينى واحد گردآورى كند، سپس فرياد كننده‏اى فرياد برآرد اهل فضل كجايند؟ عده‏اى از مردم بر مى‏خيزند، ملائكه با آنان مى‏گويند: فضل شما چيست؟ پاسخ مى‏دهند: صله رحم كرديم با آنان كه با ما قطع رابطه كردند، و بخشيديم به آنان كه ما را محروم كردند، و گذشت كرديم از آنان كه به ما ظلم كردند. به آنان گفته شود: راست گفتيد، داخل بهشت شويد. راستى، چه مسائل عجيبى است كه ارزش انسان را به اوج نهائى مى‏رساند، و رضاى حق را به سوى انسان جلب مى‏كند، به همين جهت است كه حضرت زين العابدين عليه السلام از حضرت حق درخواست مى‏كند : به او توفيق سبقت بر ديگران را براى به دست آوردن فضايل، كرامت فرمايد. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ : فِي .... السَّبْقِ إِلَى الْفَضِيلَةِ ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 378 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 زیارت (علیه‌السلام)، حال و هوای انسان را کلاً تغییر می‌دهد و بر کاستی‌ها و غفلت‌ها و خطاها تأثیر می‌گذارد. این دیدار، کیمیای اکبر است و با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. 👤 حجه‌الاسلام 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَ جَوَزْنَا بِبَنِى‏إِسْرَ ءِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْاْ عَلَى‏ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَى‏ أَصْنَامٍ لَّهُمْ قَالُواْ يَمُوسَى اجْعَل‏لَّنَآ إِلَهاً كَمَا لَهُمْ ءَالِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ‏ إِنَّ هَؤُلَآءِ مُتَبَّرٌ مَّا هُمْ فِيهِ وَبَطِلٌ مَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ‏ قَالَ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِيكُمْ إِلَهاً وَهُوَ فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعَلَمِينَ و بنى اسرائیل را از دریا گذراندیم، تا به قومى برخوردند كه بر پرستش بت هاى خویش پایبند بودند، (با دیدن این صحنه) گفتند: اى ! براى ما خدایى قرار بده، همان گونه كه براى اینان معبودها (و بت هایى) است. موسى گفت: براستى، شما گروهى نادان (و جهالت پیشه) هستید. (موسى گفت:) همانا آنچه این قوم در آنند (از كفر و شرك)، نابودشدنى است و آنچه انجام مى دهند باطل است. گفت: آیا معبودى غیر خدا براى شما بجویم، در حالى كه او شما را بر مردم این زمانه برترى داده است؟! ✍️ كلمه ى «مُتبّر» از «تبار»، به معناى هلاكت است. آنان كه یك عمر در سحر و جادو بودند، با دیدن یك معجزه چنان مؤمن شدند كه تهدیدهاى فرعون آنان را نلرزاند، ولى طرفداران حضرت موسى با دیدن آن همه معجزات و پس از پیروزى بر فرعون، انحراف و بت پرستى قومى، آنان را به انحراف كشید و تازه از موسى علیه السلام نیز تقاضاى بت كردند. روزى یك یهودى به عنوان اعتراض به مسلمانان گفت: شما هنوز جنازه ى پیامبرتان را دفن نكرده بودید كه با هم اختلاف كردید! حضرت على علیه السلام در پاسخ او فرمود: اختلاف ما در سخن پیامبر بود، نه در خودش و نه در خدا، امّا شما هنوز پایتان از آب دریا خشك نشده بود كه از موسى تقاضاى بت كردید. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ وَمِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ اقْتَصَّ فيهِ ذِكْرَ ما كانَ مِنْهُ بَعْدَ هِجْرَةِ النَّبِي صلى الله عليه و آله ثُمَّ لِحاقُهُ بِهِ: از سخنان امام عليه السلام است كه پيرامون حوادث بعد از هجرت پيامبر صلى الله عليه و آله و ملحق شدن به آن حضرت بحث مى كند. 👈 این خطبه در یک بخش می آید : ✳️ پیوسته در راه و یاد پیامبر : *️⃣ فَجَعَلْتُ أَتْبَعُ مَأْخَذَ رَسُولِ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله)، فَأَطَأُ ذِكْرَهُ حَتَّى انْتَهَيْتُ إِلَى الْعَرَجِ [الْعَرْجِ]. ✳️ ياد مشكلات : *️⃣ خود را در راهى قرار دادم كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم رفته بود، و همه جا از او پرسيدم تا به سرزمين «عرج» رسيدم. * عرج: يكى از منزلگاه‏هاى بين مكّه و مدينه است، وقتى امام عليه السّلام زنان و فرزندان رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را با پاى پياده از مكّه تا محلّه قبا در مدينه رساند پاهاى آن حضرت ورم كرد، و خونين شد. پيامبر در منزل «كلثوم بن هدم» بودند، وقتى نگاهش به پاهاى امام على عليه السّلام افتاد اشك در چشمان آن حضرت حلقه زد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید *خطبه در يك نگاه: اين کلام بخشى از خطبه اى بوده که ضمن آن امام(عليه السلام) موقعيت خود را نسبت به رسول خدا بيان مى کند و در جاى جاى آن رابطه نزديک خود را با آن حضرت و عنايت و توجّه آن حضرت را نسبت به خودش شرح مى دهد و در ضمن همان خطبه موقعيّت اهل بيت(عليهم السلام) را کاملا روشن مى سازد . اين سخن ناظر به زمانى است که پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) بعد از داستان «» با شتاب به سوى مدينه مى رفت و امام در مکّه مانده بود تا امانتهاى مردم را که نزد پيغمبر وجود داشت به آنها برساند، سپس در موقعى مناسب دور از چشم دشمن به سوى مدينه حرکت کند. * گذرگاه ياد محبوب! *داستان هجرت 🆔 @sahife2
14 https://eitaa.com/sahife2/59802 14- برگزيدن ‏ ✳️ نيكى به مردم به قصد تلافى شدن، كار مهمى نيست و از حسنات اخلاقى به حساب نمى‏آيد. ارزش حقيقى احسان به اين است كه انسان هيچ گونه انتظار تلافى از طرف مقابلش نداشته باشد. انبياى الهى و امامان معصوم و اولياى عاشق به تمام مردم احسان مى‏نمودند و از احدى توقع تلافى نداشتند. در تفاسير معتبره در توضيح آيه شريفه آمده است: وَيُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ اسيراً» «انسان 8» و غذا را در عين دوست داشتنش، به مسكين و يتيم و اسير انفاق مى‏كنند. امام حسن و حسين عليهما السلام مريض شدند، خاندان طهارت براى شفاى آنان نذر كردند سه روز روزه بگيرند، به وقت افطار اوّلين روز روزه، مسكين به در خانه آمد و آن بزرگواران افطار خود را به او بخشيدند، و روز دوم يتيم و روز سوم اسير آمد و آنان غذاى خود را به مسكين و يتيم و اسير بخشيدند، و در هر سه روز با آب افطار نمودند. و هر شب به آنان فرمودند: انَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللّهِ لانُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لاشُكُوراً» «انسان 9» [و مى‏گويند:] ما شما را فقط براى خشنودى خدا اطعام مى‏كنيم و انتظار هيچ پاداش و سپاسى را از شما نداريم. به حقيقت كه احسان بدون توقع تلافى دلالت بر عظمت و بزرگى روح محسن مى‏كند. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 383 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2