صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع شرکت کنندگان کنگره جهانی ائمه جمعه (محورهای دعوت اسلام) 🔸تاریخ: صبح ۲۳ اردیب
🔹رسول اکرم در آن وقتی که تنها بود و هیچ کس با او نبود، الّا یک نفر، دو نفر، در آن وقت با وحی الهی مردم را دعوت کرد؛ منتظر نشد که عدّه و عُدّه زیاد پیدا کند، منتظر نشد که جمعیتها همراه او باشند. از همان اول شروع به دعوت کرد، و شروع به دعوت مردم برای گرویدن به اسلام و برای پیدا کردن راه حق فرمود.
🔹 آن وقت هم که به مدینه تشریف آوردند و تشکیل حکومت دادند، باز هم منتظر این نشدند که قدرت زیاد پیدا بکنند. باز هم دعوت خودشان را به طور گسترده تری بجا آوردند، و مردم را به وظایف شخصی و اجتماعی، سیاسی دعوت کردند. دعوتهای قرآن، هم در مکه مکرمه و هم در مدینه مشرفه دعوتهای شخصی بین فرد و خدای تبارک و تعالی نبود.
🔺میشود گفت که بیاستثنا دعوتهای خدا حتی در آن چیزهایی که وظایف شخصی افراد است، روابط شخصی افراد است بین خود و خدا، از معنای اجتماعی و سیاسی برخوردار است.
🔹بعد از رسول خدا- صلی الله علیه و آله و سلم- ما ملاحظه میکنیم که در زمانهایی که ائمه مسلمین- علیهم السلام- در فشار سخت بنی امیه و بنی العباس بودند مطالب خودشان را آن طور که ممکن بود به مردم میرساندند، حتی در ادعیه آنها، شما اگر ادعیه امام سجاد و سایر ائمه را ملاحظه بفرمایید مشحون است از اینکه مردم را بسازند برای یک امر بالاتر از آن چیزی که مردم عادی تصور میکنند.
🔹دعوت به توحید، دعوت به تهذیب نفس، دعوت به اعراض از دنیا، دعوت به خلوت با خدای تبارک و تعالی، معنیاش این نبوده است که مردم توی خانههایشان بنشینند و از مصالح مسلمین غفلت کنند و مشغول ذکر و دعا باشند. چنانچه خود آنها که ملاحظه میکنید، این طور نبودند. پیغمبر اکرم در عین حالی که وظایف شخصی خودش را بجا میآورد و خلوتها با خدای تبارک و تعالی داشت، تشکیل حکومت داد و به انحاء عالم برای دعوت آدم فرستاد و مردم را دعوت کرد به دیانت و دعوت کردند بعد به اجتماع. این طور نبود که بنای او این باشد که بنشیند توی خانه و ذکر بگوید. ذکر میگفت، لکن همان ذکر هم خودسازی بود. دعا میکرد، ولی همان دعا هم، هم خودسازی و هم مردمسازی بود و مردم را #تجهیز میکرد برای #مقاومت.
🔹 تمام ادعیهای که در لسان او و ائمه مسلمین واقع شده است، تمام این ادعیه، در عین حالی که دعوت به معنویات است، از راه دعوت معنویات، تمام مسائل مسلمین اصلاح میشود. مع الاسف اعوجاج واقع شد، یا واقع کردند- و شاید در صدر اسلام هم بنی العباس بیشتر این کار را کردند- اعوجاج واقع شد در مصالح اسلامی و در مطالب اسلامی.
امام خمینی (ره)؛ 23 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/23/1
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع شرکت کنندگان کنگره جهانی ائمه جمعه (محورهای دعوت اسلام) 🔸تاریخ: صبح ۲۳ اردیب
📌#نماز_جمعه یک اجتماع سیاسی است. نماز جمعه یک عبادت سر تا پا سیاسی است، و مع الاسف در جاهایی انسان میبیند که در نماز جمعه ابداً مربوط به چیزهایی که ملتها به آن احتیاج دارند، چیزهایی که مسلمین، اجتماع مسلمین بر آن احتیاج دارند، خبری نیست.
📌نماز جمعهها را همان طوری که در صدر اسلام، مساجد، محافل و نمازها جنبه سیاسی داشته است، از مسجد راه میانداختند لشکر را به جنگی که باید بکنند و به آنجایی که باید بفرستند. از مسجد مسائل سیاسی طرحریزی میشد- از مسجد- مسجد محل این بود که مسائل سیاسی در آن طرح بشود. مع الاسف مساجد را ما کاری کردیم که بکلی از مصالح مسلمین دور باشد، و با دست ما آن طرحهایی که برای ما ریخته بودند با دست خود ما پیاده شد، و ما دیدیم- آنچه که- مسلمین دیدند آنچه که باید ببینند.
📌 و امروز باید بیدار بشوند مسلمین. میتوانند، بصراحت- وقتی که میبینند حکومتشان بر خلاف اسلام عمل میکند- بگویند، [و اگر] نمیتوانند، با دعا، با خطبه؛ و به طور کلی با ظالمین، به طور کلی با متجاوزین، با مخالفین اسلام معارضه کنند. خطبهها را نگذارند یک چند تا دعا باشد و یک چند تا ذکر باشد و این چیزها، همان طوری که تا حالا بوده است، خطبهها را محتوایش را قوی کنید.
امام خمینی (ره)؛ 23 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/23/1
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع شرکت کنندگان کنگره جهانی ائمه جمعه (محورهای دعوت اسلام) 🔸تاریخ: صبح ۲۳ اردیب
📌منتظر نشوید که یک لشکری پیدا بکنید- نمیدانم- یک اسلحهای پیدا بکنید، جنگ نمیخواهید بکنید، شما مصالح مسلمین را میخواهید بگویید. شما انتظار نکشید که اول قدرت پیدا بکنید بعد بگویید، شما #بگویید_تا_قدرت_پیدا_بکنید. ایران همین کار را کرد، ایران گفت تا قدرت پیدا کرد، نه اینکه نشست تا قدرت پیدا بکند، اگر نشسته بود تا ابد هم نمیشد. در مقابل آن قدرتی که محمد رضا داشت و آن پشتیبانیای که همه از او میکردند علمای ایران ننشستند تا اینکه اول اجتماع پیدا کنند، بعد قیام کنند. علمای اسلام اول دعوت کردند مردم را و در هر فرصتی نترسیدند و در منبر و پایین و مسجد مردم را دعوت کردند تا قدرت پیدا کردند، شما هم همین کار را بکنید. میتوانید.
📌اگر خیال کنید نمیتوانید، بدانید که نخواهید توانست. به خودتان تزریق کنید که میتوانید، و بدانید که خواهید توانست. #هر_عملی_اولش_فکر_است. هر کاری اولش تفکر و تامل در اطراف کار است. اگر ما در روحمان ضعف باشد نمیتوانیم کاری بکنیم، روح را قوی کنید، قلب خودتان را قوی کنید، به خدا منقطع بشوید.
📌این همه ادعیهای که وارد شده است و همه را دعوت کرده است به اینکه اتکال به خدا بکنید، برای اینکه او مرکز قدرت است. این همه دعوت شده است که به کس دیگری غیر خدا متشبث نشوید، برای اینکه به شما تزریق کنند قوت را، که شما یک پشتوانه عظیم دارید و او خداست. کسی که خدا را دارد، از چه باید بترسد؟ شمایی که برای خدا بخواهید کار بکنید از چه قدرتی میترسید؟ میترسید که شهید بشوید؟ شهادت ترس دارد؟ میترسید حبس بشوید؟ حبس در راه خدا ترس دارد؟ میترسید شکنجه بشوید؟ شکنجه در راه خدا اشکال دارد؟ ایران در راه خدا همه چیز دید، مع ذلک دست برنداشت. و این روحانیون بودند که مردم را بسیج کردند و مردم متحول شدند، و امروز از آن بچه کوچولویی که تازه زبان باز کرده است تا آن پیرمردی که چند جوان از دستش رفته، یکصدا بر ضد قدرتهای بزرگ صحبت میکنند و قیام کردند.
📌 هیچ وقت فکر نکنید که نمیتوانید؛ همیشه فکر کنید که میتوانید، همیشه فکر کنید که خدا با شماست، همیشه فکر کنید که اسلام شرف شماست و این اسلام باید به دست شما تقویت بشود.
امام خمینی (ره)؛ 23 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/23/1
@sahifeh_entezar
🔅حقيقت ناب و #اسلام_ناب كه امام بزرگوار بر روى آن اين همه تأكيد مىكردند، براى اين است كه ما اين متاع را كه متاع ذهن مردم و متاع مغزها و متاع دل هاست خالص، بدون غلّ و غش، بدون تقلّب و بدون كم و زيادهايى كه دست هاى خائن و گنهكار يا غافل و جاهل به وجود آورده اند، به مخاطبان برسانيم. اين بزرگترين امانت الهى است؛ «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها».
🔅بزرگترين و نفيس ترين و مؤثّرترين و گرانبهاترين امانتى كه خداى متعال به ما داده است، معارف الهى و حقايق الهى است. اين ها را بايستى به صورت ناب و به صورت خالص، هرچه نزديكتر به واقع به دست بياوريم و آن را به مخاطب برسانيم.
#رهبر_معظم_انقلاب
77/9/23
@sahifeh_entezar
اسلام ناب-دفتر تبیان.pdf
21.79M
📚اسلام ناب در اندیشه امام(ره)
📚دفتر موضوعی تبیان
#اسلام_ناب
#معرفی_کتاب
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع مسلمانان پاکستانی و هندی مقیم ایران (جهان از آنِ مستضعفان)
🔸تاریخ:
۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۷ جمادی الثانی ۱۳۹۹
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
جهان از آنِ مستضعفان
🔸حضار:
گروهی از مسلمانان پاکستانی و هندی مقیم ایران
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۹۲ تا صفحه ۲۹۴
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/5
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسلمانان پاکستانی و هندی مقیم ایران (جهان از آنِ مستضعفان) 🔸تاریخ: ۲۴ اردیبه
🔅پیروزی نهایی وقتی است که اسلام- با همه ابعاد و با همه احکامش- در ایران پیاده شود؛ و پیروزی بالاتر آنکه در همه اقطار عالم اسلام حکومت کند.
🔅اسلام مایه سعادت بشر است. اسلام برای انسانسازی آمده است؛ برای این آمده است که انسانها را، آدمها را، از ظلمات بیرون کند و به نور برساند. خداوند، «ولی مومنین» است؛ و آنها را از ظلمات خارج میکند و به دریای نور وارد میکند. آنهایی که کافر هستند، طاغوت پیشوای آنهاست؛ آنها را از نور بیرون میبرد و به ظلمت فرو میبرد. شما مومنین، شما جوانان مومن ایرانی، پاکستانی، سایر اقشار که ایمان دارید، خداوند وعده فرموده است که شما را از همه ظلمتها، از همه گرفتاریها، خارج کند و به نور برساند. آن هم نور الهی: اللهُ نُورُ السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ. اللهُ وَلیُّ الَّذینَ ءامَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إلَی النُّورِ ... [خداوند] از همه ظلمتها، از همه گرفتاریها، خارجتان میکند و به نور الهی میرساند آن نوری که روشنکننده همه ابعاد انسانهاست، آن نوری که تابش او تمام عالم را به وجود آورده است.
🔅 شما توجه به اسلام و تعلیمات اسلامی داشته باشید. اقشاری که در بین شما میخواهند #اختلاف بیندازند، دست رد به سینه آنها بزنید. اینها عمال طاغوتند؛ اینها میخواهند شما را از نور خارج کنند و به ظلمات وارد کنند، اینها مخالف خدا هستند؛ طاغوت هستند: عمال طاغوت هستند. این ریشههای گندیده را بکنید.
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/5
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
نامه به آقای سید حسین خمینی (سفارش به تحصیل علوم اسلامی)
🔸تاریخ:
۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۰/ ۹ رجب ۱۴۰۱
🔸مکان:
تهران، جماران
🔸موضوع:
نصیحت و امر به پرهیز از دخالت در امور سیاسی
🔸مخاطب:
خمینی، سید حسین
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۳۴۵
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1360
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/24/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: نامه به آقای سید حسین خمینی (سفارش به تحصیل علوم اسلامی) 🔸تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۰/ ۹ رجب ۱۴
🔰بسمه تعالی
📌پسرم، حسین خمینی! جوانی برای همه خطرهایی دارد که پس از گذشت ایام انسان متوجه میشود.
📌من میل دارم کسانی که به من مربوط هستند در این کورانهای سیاسی وارد نشوند.
📌من امید دارم که شما مجاهدت در تحصیل علوم اسلامی، با تعهد به اخلاق اسلامی و مهار کردن نفس اماره بالسوء، برای آتیه مورد استفاده واقع شوی.
📌من علاوه بر نصیحت پدری پیر به شما امر شرعی میکنم که در این بازیهای سیاسی وارد نشوی و واجب شرعی است که از این برخوردها احتراز کنی.
📌من به شما امر میکنم که به حوزه علمیه قم برگرد و با کوشش به تحصیل علوم اسلامی- انسانی بپرداز. از خداوند تعالی توفیق شما و همه محصلین را خواستارم.
9 رجب 1401
روح الله الموسوی الخمینی
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1360
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/24/1
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع اعضای جامعه کلیمیان ایران (اسلام و اقلیتهای مذهبی)
🔸تاریخ:
۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۷ جمادی الثانی ۱۳۹۹
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
اسلام و اقلیتهای مذهبی
🔸حضار:
اعضای جامعه کلیمیان ایران
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۸۷ تا صفحه ۲۹۱
🔸امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/4
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع اعضای جامعه کلیمیان ایران (اسلام و اقلیتهای مذهبی) 🔸تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸/
🔹ادیان به همه ابعاد بشر کار دارند، انسان خودش از قبل از اینکه بچه متولد بشود، ازدواج چه جور باید باشد ...؛ شرایط ازدواج چیست؛ چه زنی را باید انتخاب کرد؛ زن چه مردی را باید انتخاب بکند. برای اینکه خوب، این ازدواج کِشتی است برای پیدا شدن یک بشر. قبل از اینکه اصلًا ازدواجی باشد، پیشبینی اینکه این بچه وقتی که به دنیا میآید به طوری باشد که سلامت باشد و سلامت نفس داشته باشد؛ و لهذا توجه به این نیز قبل از ازدواج شده است: شرایط ازدواج؛ با چه شرایطی؛ بعد در حال حمل. قبل از حمل، در حالی که میخواهد این لقاح واقع بشود با چه شرایطی باید باشد و چه احکامی باید داشته باشد؛ وقتی که بچه حمل است، مادر چه چیزهایی خوب است بخورد؛ از چه چیزهایی خوب است پرهیز کند؛ چه جور باشد زندگی او. در وقت حمل چه چیزها باید باشد، بعد از اینکه به دنیا آمد بچه، آن کسی که میخواهد شیر بدهد بچه را چه جور باشد، اگر بخواهند یک شیردهی و دایهای برای او بگیرند چه جور شیر بدهد به بچه؛ چه اوقاتی باشد؛ با چه شرایطی باشد. در دامن مادر، مادر چه جور با این معاشرت داشته باشد. و بعد از اینکه از دامن مادر بیرون آمد، پدر چه جور باید باشد؛ عائله چه جور باشند برای تربیت این بچه؛ معلم چه جور باشد. در جامعه که میآید، در جامعه چه جور وضعی داشته باشد.
🔹تمام اینها برای این است که این انسان که در خارج میخواهد تحقق پیدا کند، یک انسان مهذب باشد؛ صحیح العمل باشد؛ دارای محاسن اخلاقی و اعتقادات صحیح باشد؛ اعمال صحیح انجام بدهد. با مردم سلوکش چه باشد؛ در جامعه سلوک چه باید باشد؛ با همسایه باید چطور باشد؛ با اهل شهر باید چطور باشد؛ با اهل دینِ خودش باید چطور باشد؛ با ادیان دیگر باید چطور باشد. اینها برای این است که آن ادیانی که از طرف خدای تبارک و تعالی میآید از باب اینکه خداوند تمام ابعاد انسان را آفریده است و توجه به آن دارد، انسان را با همه ابعادش میخواهد تربیت بکند. دیگر در این جهت ما بین ادیان فرقی نیست، همه ادیان برای تربیت بشر آمدهاند.
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/4
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع اعضای جامعه کلیمیان ایران (اسلام و اقلیتهای مذهبی) 🔸تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸/
🔹ما حساب جامعه یهود را از حساب #صهیونیزم و صهیونیستها جدا میدانیم. آنها جزء اهل مذهب اصلًا نیستند.
🔹تعالیم حضرت موسی- سلام الله علیه- که تعلیمات الهی بوده است، و در قرآن بیشتر از همه انبیا ذکر حضرت موسی شده است، و تاریخ حضرت موسی در قرآن گفته شده است، یک تعلیمات ارزندهای است.
🔹و ترتیبی که حضرت موسی رفتار کرده است با فرعون، یک #شبان بوده است با یک عالَم قدرت و اراده، و این بر ضد قدرت بزرگ فرعون قیام کرد، و فرعون را از بین برد. [تکیه بر] قدرت الهی و توجه به مصالح مستضعفین در قبال مستکبرین که اولش فرعون بود، قیام بر ضد مستکبرین، طریقه حضرت موسی- سلام الله علیه- بوده و درست این معنی بر خلاف آن [طرحی] است که این طایفه صهیونیستها دارند.
🔹اینها اتصال به مستکبرین پیدا کردند. جاسوس آنها هستند؛ نوکر آنها هستند؛ و بر ضد مستضعفین عمل میکنند. عکس تعلیمات حضرت موسی که از همین مردم عادی- مثل سایر انبیا- از همین مردم عادی بازار و کوچه و اینها، اشخاص را برداشت و بر ضد فرعون و قدرت فرعونی قیام کرد. از مستضعفین حمله شد به مستکبرین که آنها را از استکبارشان پایین بکشد؛ بر خلاف طریقه این صهیونیستها، که اینها با مستکبرین مربوط هستند و بر ضد مستضعفین عمل میکنند!
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/4
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع گروهی از بانوان تهران و ... (مسئولیت مادری و معلمی)
🔸تاریخ:
۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۷ جمادی الثانی ۱۳۹۹
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
مسئولیت سنگین مادری و معلمی
🔸حضار:
بانوان تهران، شاهزاده ابراهیم قم و شهسوار
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۸۳ تا صفحه ۲۸۶
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/3
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع گروهی از بانوان تهران و ... (مسئولیت مادری و معلمی) 🔸تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸
🔹شما خانمها شرف مادری دارید، که در این شرف از مردها جلو هستید؛ و مسئولیت تربیت بچه در دامن خودتان دارید.
🔹اول مدرسهای که بچه دارد، دامن مادر است. مادرِ خوب، بچه خوب تربیت میکند؛ و خدای نخواسته، اگر مادر منحرف باشد، بچه از همان توی دامن مادر، منحرف بیرون میآید. و چون بچهها آن علاقهای که به مادر دارند به هیچ کس ندارند، و در دامن مادر که هستند تمام ... آرزوهایی که دارند خلاصه میشود در مادر و همه چیز را در مادر میبینند، حرف مادر، خُلق مادر، عمل مادر، در بچهها اثر دارد. لا محاله یک بچه در دامن مادر- که اول کلاس است- این دامن اگر یک دامن طاهر پاکیزه مهذب باشد، بچه از همین اول که دارد رشد میکند، با آن اخلاق صحیح و با آن تهذیب نفس و با آن عمل خوب رشد میکند. بچه وقتی در دامن مادرش هست، میبیند مادر اخلاق خوش دارد، اعمال صحیح دارد، گفتار خوش دارد، این بچه از همان جا اعمالش و گفتارش به تقلید از مادر- که از همه تقلیدها بالاتر است- و به تزریق مادر- که از همه تزریقها موثرتر است- تربیت میشود.
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/3
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع گروهی از کارکنان روزنامه کیهان (مطبوعات و عملکردها)
🔸تاریخ:
۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۸ جمادی الثانی ۱۳۹۹ «۱»
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
مطبوعات و عملکردها
🔸حضار:
گروهی از کارکنان روزنامه کیهان
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۲۰ تا صفحه ۳۲۲
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/25/5
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع گروهی از کارکنان روزنامه کیهان (مطبوعات و عملکردها) 🔸تاریخ: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۸
🔹مطبوعات در عین حال که یک موسسه محترم و بسیار موثرند، لکن باید روی موازین مطبوعاتی و خدمت به ملت رفتار کنند. آزادی قلم و آزادی بیان معنایش این نیست که کسی بر ضد مصلحت کشور قلمش آزاد است که بنویسد، بر خلاف انقلابی که مردم پایش خون دادهاند بنویسد.
🔹همچو آزادی صحیح نیست. قلم آزاد است که مسائل را بنویسد؛ لکن نه اینکه توطئه بر ضد انقلاب بکند. بیان آزاد است که مطالبی اگر دارد بنویسد؛ آن هم مطالبی که به او داده میشود. از همه اشخاص بنویسد، بدون توطئه. وقتی ما دیدیم که در یک روزنامهای از یک اشخاصی مطالب نوشته میشود که اینها عمال اجانب هستند و میخواهند مملکت ما را باز به خرابی بکشند و از آن طرف مقالاتی و مطالبی که راجع به مسائل نهضت است، راجع به مسائل اسلام است، یا تحریف میشود یا نوشته نمیشود. این طور مطبوعات را ما نمیتوانیم برایش احترام قائل بشویم. برای مطبوعاتی ما احترام قائل هستیم که بفهمد آزادی بیان و آزادی قلم یعنی چه. گفته میشود که مردم آزادند، یعنی آزاد است انسان که بزند سر مردم را بشکند؟! آزاد است که قانونشکنی بکند؟ آزاد است که بر خلاف مسیر ملت عمل بکند؟ آزاد است که توطئه بکند بر ضد ملت؟ اینها آزادی نیست. در حدود قوانین، در حدود کارهای عقلایی، آزاد است. و ما در بعضیمطبوعات- حالا من اسم مطبوعات را نمیبرم- لکن در بعض مطبوعات میبینیم که اینها از آزادی سوء استفاده میکنند؛ به گمان اینکه یا به خیال اینکه آزادی است میخواهند از مردم آزادی را سلب کنند. این مردم با این زحمتی که در این سالهای طولانی کشیدهاند و با این خونهایی که در این دو سال اخیر دادهاند میخواهند آزاد باشند. بعضی مطبوعات میخواهند از اینها سلب آزادی بکنند؛ به اسم «آزادی قلم» بر خلاف مسیر ملت عمل بکنند. دست اشخاصی که میخواهند اختناق در ملت ایجاد کنند، میخواهند چپاولگری کنند، بعضی مطبوعات دست آنها را دارند باز میکنند؛ و این معنی، #آزادی نیست؛ این معنی، #خیانت است. اینکه داده میشود به ملت، آزادی است؛ نه خیانت. آزادی قلم است؛ نه خیانت قلم. آزادی بیان است؛ نه بیان خائنانه.
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/25/5
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع مسئولان اقتصادی و کشاورزی (بیان مشکلات اقتصادی)
🔸تاریخ:
صبح ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳/ ۱۳ شعبان ۱۴۰۴
🔸مکان:
تهران، حسینیه جماران
🔸موضوع:
بیان مسائل و مشکلات اقتصادی کشور- استقامت در مقابل مشکلات
🔺حضار:
#نمازی (وزیر امور اقتصادی و دارایی)- زالی، عباس علی (وزیر کشاورزی)- #زنگنه_بیژن (وزیر جهاد سازندگی)- #نوربخش_محسن (رئیس کل بانک مرکزی)- کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانکها- کشاورزان نمونه سراسر کشور
شناسه ارجاع:
جلد ۱۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۳۳ تا صفحه ۴۳۸
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/25/2#c
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان اقتصادی و کشاورزی (بیان مشکلات اقتصادی) 🔸تاریخ: صبح ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳
🔹کشاورزان در هر کشوری که مثل کشور ما باشد، اصل در امور هستند. کشور ایران کشور کشاورزی است؛ زمین زیاد دارد، آب زیاد دارد و افراد هم زیاد، ما اگر چنانچه از حیث کشاورزی #خودکفا نشویم و دستمان پیش قدرتهای دیگر دراز بشود و به عبارت دیگر گدایی کنیم، از آنها یا فرض کنید که پول هم بدهیم به آنها، لکن وابستهایم.
🔹 کشاورزان عزیز میتوانند که ایران را از وابستگی در این بعد نجات بدهند و این را یک عبادت شرعی حساب کنند؛ و عبادت است کشاورزی، که در اسلام آن قدر به آن اهمیت داده شده است، و بعضی از ائمه ما خودشان میرفتند سراغ اینکه سرکشی به کشاورزی بکنند و گاهی هم شاید عمل. از این جهت ما باید این بعد را تقویت کنیم، یعنی هم دولت تقویت کند و هم برادران کشاورز همه همت خودشان را بگمارند که کشاورزی را تقویت کنند. شما اگر دیروز در زمان شاه با دلسردی عمل میکردید برای اینکه، میدیدید که حاصل دست شماها صرف یک مسائل انحرافی میشود، امروز این طور نیست. امروز برای اسلام کار میکنید، برای خدا عبادت میکنید.
🔹بنا بر این من از همه کشاورزان تقاضا دارم که در کار کشاورزی جدیت کنند و ما را از اینکه دستمان پیش دیگران باشد نجات بدهند.
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/25/2#c
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان اقتصادی و کشاورزی (بیان مشکلات اقتصادی) 🔸تاریخ: صبح ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳
‼️اما مساله بانک از مسائل مهمی است که چنانچه #ربا از بانک حذف نشود، مشمول آیه شریفه و روایات کثیره میشویم که آیه شریفه میفرماید کسانی که ربا میخورند اینها اعلام جنگ با خدا و پیغمبر میکنند. این تعبیر در کم جایی واقع شده است که اعلان جنگ است بین کسانی که میخواهند ربا بخورند با خدا و پیغمبر.
‼️روایات بسیار ما داریم که هیچ جای شبهه در این روایات نیست که در بعضی از آنها تعبیری شده است که شاید برای هیچ چیز نشده است که یک درهم ربا شدتش بیشتر است از اینکه هفتاد زنا بکند کسی با محرم خودش، با عمه خودش، با خاله خودش، با خواهر خودش.
⭕️ و اگر چنانچه ربا در یک کشوری مثل کشور ما خدای نخواسته، باز در بانکش، در تجارتش، در بین مردمش باشد، ما نمیتوانیم بگوییم که ما جمهوریمان جمهوری اسلامی است، محتوای جمهوری، اسلامی است. از این جهت باید کارشناسان، علما در این مساله بسیار فعالیت کنند، دقت کنند که ما را از این گرفتاری نجات بدهند، و ملت هم باید توجه بکنند به اینکه مواجه هستند با یک همچو چیزی که قرآن کریم میفرماید: فَاْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِه اعلام جنگ بکنید با خدا.
⭕️و اگر چنانچه بانکداری به آن معنایی که در جاهای دیگر هست رواج پیدا بکند، مردم از صنعت و کار و سایر چیزها بازمیمانند، مینشینند توی خانهشان و پولشان برایشان کار میکند و حال آنکه پول نباید کار بکند.
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/25/2#c
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان اقتصادی و کشاورزی (بیان مشکلات اقتصادی) 🔸تاریخ: صبح ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳
🔹اگر بخواهید که استقامت کنید و پایداری کنید، باید مجریان امور در هر جا که هستند، در دادگستری، در وزارت مالیه، در بانکها، اینها اشخاصی باشند که اسلامی باشند و متعهد به اسلام باشند و بدانند که اگر چنانچه ما در یک جایی از این جاها رو به شکست برویم، کم کم این سرایت میکند شکست در جاهای دیگر و خدای نخواسته یک وقت میبینید که کشور ما به هم ریخته شده است، وضع مالیاش و وضع بانکیاش و وضع کشاورزیاش و وضعهای دیگرش، آن روز است که آنها به مقاصد خودشان میتوانند برسند.
🔹الآن که میبینید که همه با ما مخالف هستند، برای اینکه شماها میخواهید اسلامی عمل بکنید. کشور شما میخواهد اسلامی عمل بکند، و آنها این را مخالف با مقاصد خودشان میدانند. معنی حذف ربا به معنیای است که اگر توسعه پیدا کند و از ایران به جاهای دیگر برود بانکدارها و آنهایی که میخواهند مالهای مردم را بخورند و از بین ببرند، آنها دستشان کوتاه میشود و لهذا با یک همچو رویهای مخالفند.
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/25/2#c
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان اقتصادی و کشاورزی (بیان مشکلات اقتصادی) 🔸تاریخ: صبح ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳
🔹و ما باید در امورمان مستقیم باشیم؛ همان طوری که رسول خدا به حسب روایاتی که وارد شده است فرموده است: که این آیه شریفهای که وارد شده است که: فَاسْتَقِمْ کَما امِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ یعنی به آن چیزهایی که امر به تو شده است، دستور داده شده است استقامت کن و کسانی هم که همراه تو هستند، مومنین به تو هستند، آنها هم استقامت کنند.
🔹 در روایت است که پیغمبر فرمود: شَیَّبَتْنی سُورَهُ هُود - برای این آیه- سوره هود مرا پیر کرد برای این آیهای که وارد شده است که استقامت کن و هر کسی هم همراهت است استقامت کنند. فتح یک کشوری آسان است نسبتاً، حفظ او مشکل است. شما دست به هم دادید همهتان- خدا همه را تایید کند- و ظلم را، دست ظالم را، دست ستمکاران را، دست خارجیها را از کشورتان قطع کردید. امروز نه شرق در اینجا دخالتی میتواند بکند و نه غرب؛ در حالی که در رژیم سابق اصل خود کشور به حساب نبود، منافع خارج حساب بود.
🔹امروز که شما هستید و خودتان هستید و کشور مال خود شما هست و منافع کشور از خود شما و از برادران شماست، بخواهید که آنها دیگر نتوانند رخنه کنند، استقامت باید بکنید، پایداری باید بکنید؛ پایداری به این است که هر کس در هر شغلی که هست آنجا را خوب عمل بکند.
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/25/2#c
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان اقتصادی و کشاورزی (بیان مشکلات اقتصادی) 🔸تاریخ: صبح ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳
🔹و پایداری افرادی که پرسنل اداره مالیه هستند، آنها این است که خوب عمل بکنند، ناراضی درست نکنند. مردم این مردمی هستند که همه با هم دست به هم دادند و کشور را آزاد کردند، کشور را اسلامی کردند و کسانی که انحراف دارند درصدد اینند که ناراضی درست بکنند.
📌 ممکن است یک وقتی در بانک، در اداره مالیه، در جاهای دیگر افرادی خودشان را وارد بکنند برای #ناراضی درست کردن، نه برای نفع شخصی، برای اینکه افراد را ناراضی کنند. بتدریج یک کشوری که سر تا تهش پرسنل مالیه هست و همین طور سایر بانکدارها و اینها هستند و سایر ادارات دولتی، ممکن است که افراد که بخواهند این کشور را بازگردانند به حال سابق، #نفوذ کنند در بین شما و مردم را ناراضی کنند به اینکه مالیات را وقتی میخواهند بگیرند بیشتر از آن مقداری که باید بگیرند، بگیرند خدای نخواسته. البته نمیکنند اما باید هوشیار باشید.
📌مردمی که مراجعه میکنند باید هوشیار باشید که راضی برشان گردانید. مثل سابق نیست که توی سر مردم بزنید تا راضی بشوند. امروز کسی نمیتواند توی سر مردم بزند که بیا راضی بشو یا تن به رضایت بده. امروز مردم همه هوشیار هستند و زیر این بارها نمیروند. اما ناراضی درست میشود. ما باید دنبال این باشیم که این آیه شریفه را که فرموده است که فَاسْتَقِمْ کَما امِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ پیغمبر که فرمود که من ریشم سفید شد برای این، پیر شدم برای این. خود ایشان که استقامت داشت، برای اینکه «وَ مَنْ تابَ مَعَکَ» پهلوش است یعنی پیغمبر مامور شده است که اشخاصی هم که همراه او هستند، اشخاصی هم که ایمان به او آوردند، آنها هم استقامت کنند و آن شما هستید.
📌باید استقامت کنید و ادامه بدهید به این نبردی که کردید. نبردی که با همه کشورهای مخالف اسلام و با ابرقدرتها کردید باید ادامه بدهید؛ و ادامه به این است که هر کس در هر جا هست کار خودش را خوب انجام بدهد. کار به این نداشته باشد که دیگری خوب انجام میدهد یا نه، خودش کارش را خوب انجام بدهد. البته دیگری را نصیحت کند یا امر به معروف و نهی از منکر کند. اما اگر دیگری یک کار خلافی کرد، شما تکلیف ازتان ساقط نمیشود. اگر همه دنیا هم بر خلاف بکند شما یک نفر هم باشید، شما یک نفر باید خلاف نکنید.
📌توجه کنید که همه قشرهای ملت با هم کارهایی که به آنها محول است خوب انجام بدهند. همین معارضه با آنهایی است که میخواهند به این کشور تعدی کنند. و خدای تبارک و تعالی با شما همراهی خواهد کرد. وقتی که شما در خدمت اسلام باشید، در خدمت خدای تبارک و تعالی باشید، خدای تبارک و تعالی با شما همراهی میکند و تایید از شما میکند.
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/25/2#c
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔰لزوم ساده زیست بودن روحانیون 🔹و یکی از امور مهم هم این است که روحانیون باید ساده زندگی کنند. آن چ
💢مرقد مرحوم حاج شیخ ابوالقاسم
🔅مرجع تقلید شیعیان قم قبل از تاسیس حوزه علمیه
#حرم_مطهر_حضرت_معصومه_(س)
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع عشایر لرستان (مستضعفان- خیانتهای شاه- گروهکهای وابسته)
🔸تاریخ:
۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۹ جمادی الثانی ۱۳۹۹
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
مستضعفان در تاریخ- خیانتهای رژیم شاه، گروهکهای وابسته
🔸حضار:
مردم و عشایر خرمآباد لرستان
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۲۷ تا صفحه ۳۲
امام خمینی (ره)؛ 26 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/26/4
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع عشایر لرستان (مستضعفان- خیانتهای شاه- گروهکهای وابسته) 🔸تاریخ: ۲۶ اردیبهشت ۱
🔹تمام ادیان آسمانی از بین #تودهها برخاسته است و با کمک #مستضعفین، بر مستکبرین حمله برده است. #مستضعفین، در همه طول تاریخ، به کمک #انبیا برخاستهاند و #مستکبرین را به جای خود نشاندهاند. در #اسلام پیغمبر اکرم از بین #مستضعفین برخاست و با کمک #مستضعفین، #مستکبرین زمان خودش را #آگاه کرد یا #شکست داد. #مستضعفین بر تمام ادیان حق دارند. #مستضعفین به اسلام حق دارند، زیرا در طول تاریخ 1400 ساله، این جمعیت بودند که کمک کردند دین #اسلام را؛ ترویج کردند از دین اسلام
🔹رژیمهای شاهنشاهی و مستکبرین وابسته به آن رژیم، همیشه راه آنها غیر راه اسلام بوده است و با مبارزه با اسلام، زندگی منحوس خود را ادامه میدادند. مستضعفین بودند که دنبال انبیا بودند، دنبال علما بودند، دنبال اولیا بودند. نهضت ما هم با مستضعفین پیش رفت. مستکبرین یا فرار کردند یا در منازل خود نشستند.
🔹آنهایی که امروز برای استفاده نامشروع میخواهند سر این سفره بنشینند کجا بودند آن روز که مستضعفین خون خود را میدادند؟ یا در بیغولهها بودند و یا در خارج. این مستضعفیناند که نهضت ما را به پیش بردند؛ اینها هستند که خون خود را ریختند. جوانان دانشگاهی، جوانان مدارس قدیم، جوانان بازاری، عشایر محترم، این طبقه بودند که با قیام خود رژیم منحوس را عقب نشاندند و دست نفتخواران مفتخوار را قطع کردند.
امام خمینی (ره)؛ 26 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/26/4
@sahifeh_entezar