صحیفه انقلاب
🔸عنوان: نامه به آقای سید حسین خمینی (سفارش به تحصیل علوم اسلامی) 🔸تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۰/ ۹ رجب ۱۴
🔰بسمه تعالی
📌پسرم، حسین خمینی! جوانی برای همه خطرهایی دارد که پس از گذشت ایام انسان متوجه میشود.
📌من میل دارم کسانی که به من مربوط هستند در این کورانهای سیاسی وارد نشوند.
📌من امید دارم که شما مجاهدت در تحصیل علوم اسلامی، با تعهد به اخلاق اسلامی و مهار کردن نفس اماره بالسوء، برای آتیه مورد استفاده واقع شوی.
📌من علاوه بر نصیحت پدری پیر به شما امر شرعی میکنم که در این بازیهای سیاسی وارد نشوی و واجب شرعی است که از این برخوردها احتراز کنی.
📌من به شما امر میکنم که به حوزه علمیه قم برگرد و با کوشش به تحصیل علوم اسلامی- انسانی بپرداز. از خداوند تعالی توفیق شما و همه محصلین را خواستارم.
9 رجب 1401
روح الله الموسوی الخمینی
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1360
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/24/1
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع اعضای جامعه کلیمیان ایران (اسلام و اقلیتهای مذهبی)
🔸تاریخ:
۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۷ جمادی الثانی ۱۳۹۹
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
اسلام و اقلیتهای مذهبی
🔸حضار:
اعضای جامعه کلیمیان ایران
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۸۷ تا صفحه ۲۹۱
🔸امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/4
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع اعضای جامعه کلیمیان ایران (اسلام و اقلیتهای مذهبی) 🔸تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸/
🔹ادیان به همه ابعاد بشر کار دارند، انسان خودش از قبل از اینکه بچه متولد بشود، ازدواج چه جور باید باشد ...؛ شرایط ازدواج چیست؛ چه زنی را باید انتخاب کرد؛ زن چه مردی را باید انتخاب بکند. برای اینکه خوب، این ازدواج کِشتی است برای پیدا شدن یک بشر. قبل از اینکه اصلًا ازدواجی باشد، پیشبینی اینکه این بچه وقتی که به دنیا میآید به طوری باشد که سلامت باشد و سلامت نفس داشته باشد؛ و لهذا توجه به این نیز قبل از ازدواج شده است: شرایط ازدواج؛ با چه شرایطی؛ بعد در حال حمل. قبل از حمل، در حالی که میخواهد این لقاح واقع بشود با چه شرایطی باید باشد و چه احکامی باید داشته باشد؛ وقتی که بچه حمل است، مادر چه چیزهایی خوب است بخورد؛ از چه چیزهایی خوب است پرهیز کند؛ چه جور باشد زندگی او. در وقت حمل چه چیزها باید باشد، بعد از اینکه به دنیا آمد بچه، آن کسی که میخواهد شیر بدهد بچه را چه جور باشد، اگر بخواهند یک شیردهی و دایهای برای او بگیرند چه جور شیر بدهد به بچه؛ چه اوقاتی باشد؛ با چه شرایطی باشد. در دامن مادر، مادر چه جور با این معاشرت داشته باشد. و بعد از اینکه از دامن مادر بیرون آمد، پدر چه جور باید باشد؛ عائله چه جور باشند برای تربیت این بچه؛ معلم چه جور باشد. در جامعه که میآید، در جامعه چه جور وضعی داشته باشد.
🔹تمام اینها برای این است که این انسان که در خارج میخواهد تحقق پیدا کند، یک انسان مهذب باشد؛ صحیح العمل باشد؛ دارای محاسن اخلاقی و اعتقادات صحیح باشد؛ اعمال صحیح انجام بدهد. با مردم سلوکش چه باشد؛ در جامعه سلوک چه باید باشد؛ با همسایه باید چطور باشد؛ با اهل شهر باید چطور باشد؛ با اهل دینِ خودش باید چطور باشد؛ با ادیان دیگر باید چطور باشد. اینها برای این است که آن ادیانی که از طرف خدای تبارک و تعالی میآید از باب اینکه خداوند تمام ابعاد انسان را آفریده است و توجه به آن دارد، انسان را با همه ابعادش میخواهد تربیت بکند. دیگر در این جهت ما بین ادیان فرقی نیست، همه ادیان برای تربیت بشر آمدهاند.
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/4
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع اعضای جامعه کلیمیان ایران (اسلام و اقلیتهای مذهبی) 🔸تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸/
🔹ما حساب جامعه یهود را از حساب #صهیونیزم و صهیونیستها جدا میدانیم. آنها جزء اهل مذهب اصلًا نیستند.
🔹تعالیم حضرت موسی- سلام الله علیه- که تعلیمات الهی بوده است، و در قرآن بیشتر از همه انبیا ذکر حضرت موسی شده است، و تاریخ حضرت موسی در قرآن گفته شده است، یک تعلیمات ارزندهای است.
🔹و ترتیبی که حضرت موسی رفتار کرده است با فرعون، یک #شبان بوده است با یک عالَم قدرت و اراده، و این بر ضد قدرت بزرگ فرعون قیام کرد، و فرعون را از بین برد. [تکیه بر] قدرت الهی و توجه به مصالح مستضعفین در قبال مستکبرین که اولش فرعون بود، قیام بر ضد مستکبرین، طریقه حضرت موسی- سلام الله علیه- بوده و درست این معنی بر خلاف آن [طرحی] است که این طایفه صهیونیستها دارند.
🔹اینها اتصال به مستکبرین پیدا کردند. جاسوس آنها هستند؛ نوکر آنها هستند؛ و بر ضد مستضعفین عمل میکنند. عکس تعلیمات حضرت موسی که از همین مردم عادی- مثل سایر انبیا- از همین مردم عادی بازار و کوچه و اینها، اشخاص را برداشت و بر ضد فرعون و قدرت فرعونی قیام کرد. از مستضعفین حمله شد به مستکبرین که آنها را از استکبارشان پایین بکشد؛ بر خلاف طریقه این صهیونیستها، که اینها با مستکبرین مربوط هستند و بر ضد مستضعفین عمل میکنند!
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/4
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع گروهی از بانوان تهران و ... (مسئولیت مادری و معلمی)
🔸تاریخ:
۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۷ جمادی الثانی ۱۳۹۹
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
مسئولیت سنگین مادری و معلمی
🔸حضار:
بانوان تهران، شاهزاده ابراهیم قم و شهسوار
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۸۳ تا صفحه ۲۸۶
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/3
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع گروهی از بانوان تهران و ... (مسئولیت مادری و معلمی) 🔸تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸
🔹شما خانمها شرف مادری دارید، که در این شرف از مردها جلو هستید؛ و مسئولیت تربیت بچه در دامن خودتان دارید.
🔹اول مدرسهای که بچه دارد، دامن مادر است. مادرِ خوب، بچه خوب تربیت میکند؛ و خدای نخواسته، اگر مادر منحرف باشد، بچه از همان توی دامن مادر، منحرف بیرون میآید. و چون بچهها آن علاقهای که به مادر دارند به هیچ کس ندارند، و در دامن مادر که هستند تمام ... آرزوهایی که دارند خلاصه میشود در مادر و همه چیز را در مادر میبینند، حرف مادر، خُلق مادر، عمل مادر، در بچهها اثر دارد. لا محاله یک بچه در دامن مادر- که اول کلاس است- این دامن اگر یک دامن طاهر پاکیزه مهذب باشد، بچه از همین اول که دارد رشد میکند، با آن اخلاق صحیح و با آن تهذیب نفس و با آن عمل خوب رشد میکند. بچه وقتی در دامن مادرش هست، میبیند مادر اخلاق خوش دارد، اعمال صحیح دارد، گفتار خوش دارد، این بچه از همان جا اعمالش و گفتارش به تقلید از مادر- که از همه تقلیدها بالاتر است- و به تزریق مادر- که از همه تزریقها موثرتر است- تربیت میشود.
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/3
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع گروهی از کارکنان روزنامه کیهان (مطبوعات و عملکردها)
🔸تاریخ:
۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۸ جمادی الثانی ۱۳۹۹ «۱»
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
مطبوعات و عملکردها
🔸حضار:
گروهی از کارکنان روزنامه کیهان
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۲۰ تا صفحه ۳۲۲
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/25/5
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع گروهی از کارکنان روزنامه کیهان (مطبوعات و عملکردها) 🔸تاریخ: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۸
🔹مطبوعات در عین حال که یک موسسه محترم و بسیار موثرند، لکن باید روی موازین مطبوعاتی و خدمت به ملت رفتار کنند. آزادی قلم و آزادی بیان معنایش این نیست که کسی بر ضد مصلحت کشور قلمش آزاد است که بنویسد، بر خلاف انقلابی که مردم پایش خون دادهاند بنویسد.
🔹همچو آزادی صحیح نیست. قلم آزاد است که مسائل را بنویسد؛ لکن نه اینکه توطئه بر ضد انقلاب بکند. بیان آزاد است که مطالبی اگر دارد بنویسد؛ آن هم مطالبی که به او داده میشود. از همه اشخاص بنویسد، بدون توطئه. وقتی ما دیدیم که در یک روزنامهای از یک اشخاصی مطالب نوشته میشود که اینها عمال اجانب هستند و میخواهند مملکت ما را باز به خرابی بکشند و از آن طرف مقالاتی و مطالبی که راجع به مسائل نهضت است، راجع به مسائل اسلام است، یا تحریف میشود یا نوشته نمیشود. این طور مطبوعات را ما نمیتوانیم برایش احترام قائل بشویم. برای مطبوعاتی ما احترام قائل هستیم که بفهمد آزادی بیان و آزادی قلم یعنی چه. گفته میشود که مردم آزادند، یعنی آزاد است انسان که بزند سر مردم را بشکند؟! آزاد است که قانونشکنی بکند؟ آزاد است که بر خلاف مسیر ملت عمل بکند؟ آزاد است که توطئه بکند بر ضد ملت؟ اینها آزادی نیست. در حدود قوانین، در حدود کارهای عقلایی، آزاد است. و ما در بعضیمطبوعات- حالا من اسم مطبوعات را نمیبرم- لکن در بعض مطبوعات میبینیم که اینها از آزادی سوء استفاده میکنند؛ به گمان اینکه یا به خیال اینکه آزادی است میخواهند از مردم آزادی را سلب کنند. این مردم با این زحمتی که در این سالهای طولانی کشیدهاند و با این خونهایی که در این دو سال اخیر دادهاند میخواهند آزاد باشند. بعضی مطبوعات میخواهند از اینها سلب آزادی بکنند؛ به اسم «آزادی قلم» بر خلاف مسیر ملت عمل بکنند. دست اشخاصی که میخواهند اختناق در ملت ایجاد کنند، میخواهند چپاولگری کنند، بعضی مطبوعات دست آنها را دارند باز میکنند؛ و این معنی، #آزادی نیست؛ این معنی، #خیانت است. اینکه داده میشود به ملت، آزادی است؛ نه خیانت. آزادی قلم است؛ نه خیانت قلم. آزادی بیان است؛ نه بیان خائنانه.
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/25/5
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع مسئولان اقتصادی و کشاورزی (بیان مشکلات اقتصادی)
🔸تاریخ:
صبح ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳/ ۱۳ شعبان ۱۴۰۴
🔸مکان:
تهران، حسینیه جماران
🔸موضوع:
بیان مسائل و مشکلات اقتصادی کشور- استقامت در مقابل مشکلات
🔺حضار:
#نمازی (وزیر امور اقتصادی و دارایی)- زالی، عباس علی (وزیر کشاورزی)- #زنگنه_بیژن (وزیر جهاد سازندگی)- #نوربخش_محسن (رئیس کل بانک مرکزی)- کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانکها- کشاورزان نمونه سراسر کشور
شناسه ارجاع:
جلد ۱۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۳۳ تا صفحه ۴۳۸
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/25/2#c
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان اقتصادی و کشاورزی (بیان مشکلات اقتصادی) 🔸تاریخ: صبح ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳
🔹کشاورزان در هر کشوری که مثل کشور ما باشد، اصل در امور هستند. کشور ایران کشور کشاورزی است؛ زمین زیاد دارد، آب زیاد دارد و افراد هم زیاد، ما اگر چنانچه از حیث کشاورزی #خودکفا نشویم و دستمان پیش قدرتهای دیگر دراز بشود و به عبارت دیگر گدایی کنیم، از آنها یا فرض کنید که پول هم بدهیم به آنها، لکن وابستهایم.
🔹 کشاورزان عزیز میتوانند که ایران را از وابستگی در این بعد نجات بدهند و این را یک عبادت شرعی حساب کنند؛ و عبادت است کشاورزی، که در اسلام آن قدر به آن اهمیت داده شده است، و بعضی از ائمه ما خودشان میرفتند سراغ اینکه سرکشی به کشاورزی بکنند و گاهی هم شاید عمل. از این جهت ما باید این بعد را تقویت کنیم، یعنی هم دولت تقویت کند و هم برادران کشاورز همه همت خودشان را بگمارند که کشاورزی را تقویت کنند. شما اگر دیروز در زمان شاه با دلسردی عمل میکردید برای اینکه، میدیدید که حاصل دست شماها صرف یک مسائل انحرافی میشود، امروز این طور نیست. امروز برای اسلام کار میکنید، برای خدا عبادت میکنید.
🔹بنا بر این من از همه کشاورزان تقاضا دارم که در کار کشاورزی جدیت کنند و ما را از اینکه دستمان پیش دیگران باشد نجات بدهند.
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/25/2#c
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان اقتصادی و کشاورزی (بیان مشکلات اقتصادی) 🔸تاریخ: صبح ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳
‼️اما مساله بانک از مسائل مهمی است که چنانچه #ربا از بانک حذف نشود، مشمول آیه شریفه و روایات کثیره میشویم که آیه شریفه میفرماید کسانی که ربا میخورند اینها اعلام جنگ با خدا و پیغمبر میکنند. این تعبیر در کم جایی واقع شده است که اعلان جنگ است بین کسانی که میخواهند ربا بخورند با خدا و پیغمبر.
‼️روایات بسیار ما داریم که هیچ جای شبهه در این روایات نیست که در بعضی از آنها تعبیری شده است که شاید برای هیچ چیز نشده است که یک درهم ربا شدتش بیشتر است از اینکه هفتاد زنا بکند کسی با محرم خودش، با عمه خودش، با خاله خودش، با خواهر خودش.
⭕️ و اگر چنانچه ربا در یک کشوری مثل کشور ما خدای نخواسته، باز در بانکش، در تجارتش، در بین مردمش باشد، ما نمیتوانیم بگوییم که ما جمهوریمان جمهوری اسلامی است، محتوای جمهوری، اسلامی است. از این جهت باید کارشناسان، علما در این مساله بسیار فعالیت کنند، دقت کنند که ما را از این گرفتاری نجات بدهند، و ملت هم باید توجه بکنند به اینکه مواجه هستند با یک همچو چیزی که قرآن کریم میفرماید: فَاْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِه اعلام جنگ بکنید با خدا.
⭕️و اگر چنانچه بانکداری به آن معنایی که در جاهای دیگر هست رواج پیدا بکند، مردم از صنعت و کار و سایر چیزها بازمیمانند، مینشینند توی خانهشان و پولشان برایشان کار میکند و حال آنکه پول نباید کار بکند.
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/25/2#c
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان اقتصادی و کشاورزی (بیان مشکلات اقتصادی) 🔸تاریخ: صبح ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳
🔹اگر بخواهید که استقامت کنید و پایداری کنید، باید مجریان امور در هر جا که هستند، در دادگستری، در وزارت مالیه، در بانکها، اینها اشخاصی باشند که اسلامی باشند و متعهد به اسلام باشند و بدانند که اگر چنانچه ما در یک جایی از این جاها رو به شکست برویم، کم کم این سرایت میکند شکست در جاهای دیگر و خدای نخواسته یک وقت میبینید که کشور ما به هم ریخته شده است، وضع مالیاش و وضع بانکیاش و وضع کشاورزیاش و وضعهای دیگرش، آن روز است که آنها به مقاصد خودشان میتوانند برسند.
🔹الآن که میبینید که همه با ما مخالف هستند، برای اینکه شماها میخواهید اسلامی عمل بکنید. کشور شما میخواهد اسلامی عمل بکند، و آنها این را مخالف با مقاصد خودشان میدانند. معنی حذف ربا به معنیای است که اگر توسعه پیدا کند و از ایران به جاهای دیگر برود بانکدارها و آنهایی که میخواهند مالهای مردم را بخورند و از بین ببرند، آنها دستشان کوتاه میشود و لهذا با یک همچو رویهای مخالفند.
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/25/2#c
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان اقتصادی و کشاورزی (بیان مشکلات اقتصادی) 🔸تاریخ: صبح ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳
🔹و ما باید در امورمان مستقیم باشیم؛ همان طوری که رسول خدا به حسب روایاتی که وارد شده است فرموده است: که این آیه شریفهای که وارد شده است که: فَاسْتَقِمْ کَما امِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ یعنی به آن چیزهایی که امر به تو شده است، دستور داده شده است استقامت کن و کسانی هم که همراه تو هستند، مومنین به تو هستند، آنها هم استقامت کنند.
🔹 در روایت است که پیغمبر فرمود: شَیَّبَتْنی سُورَهُ هُود - برای این آیه- سوره هود مرا پیر کرد برای این آیهای که وارد شده است که استقامت کن و هر کسی هم همراهت است استقامت کنند. فتح یک کشوری آسان است نسبتاً، حفظ او مشکل است. شما دست به هم دادید همهتان- خدا همه را تایید کند- و ظلم را، دست ظالم را، دست ستمکاران را، دست خارجیها را از کشورتان قطع کردید. امروز نه شرق در اینجا دخالتی میتواند بکند و نه غرب؛ در حالی که در رژیم سابق اصل خود کشور به حساب نبود، منافع خارج حساب بود.
🔹امروز که شما هستید و خودتان هستید و کشور مال خود شما هست و منافع کشور از خود شما و از برادران شماست، بخواهید که آنها دیگر نتوانند رخنه کنند، استقامت باید بکنید، پایداری باید بکنید؛ پایداری به این است که هر کس در هر شغلی که هست آنجا را خوب عمل بکند.
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/25/2#c
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان اقتصادی و کشاورزی (بیان مشکلات اقتصادی) 🔸تاریخ: صبح ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳
🔹و پایداری افرادی که پرسنل اداره مالیه هستند، آنها این است که خوب عمل بکنند، ناراضی درست نکنند. مردم این مردمی هستند که همه با هم دست به هم دادند و کشور را آزاد کردند، کشور را اسلامی کردند و کسانی که انحراف دارند درصدد اینند که ناراضی درست بکنند.
📌 ممکن است یک وقتی در بانک، در اداره مالیه، در جاهای دیگر افرادی خودشان را وارد بکنند برای #ناراضی درست کردن، نه برای نفع شخصی، برای اینکه افراد را ناراضی کنند. بتدریج یک کشوری که سر تا تهش پرسنل مالیه هست و همین طور سایر بانکدارها و اینها هستند و سایر ادارات دولتی، ممکن است که افراد که بخواهند این کشور را بازگردانند به حال سابق، #نفوذ کنند در بین شما و مردم را ناراضی کنند به اینکه مالیات را وقتی میخواهند بگیرند بیشتر از آن مقداری که باید بگیرند، بگیرند خدای نخواسته. البته نمیکنند اما باید هوشیار باشید.
📌مردمی که مراجعه میکنند باید هوشیار باشید که راضی برشان گردانید. مثل سابق نیست که توی سر مردم بزنید تا راضی بشوند. امروز کسی نمیتواند توی سر مردم بزند که بیا راضی بشو یا تن به رضایت بده. امروز مردم همه هوشیار هستند و زیر این بارها نمیروند. اما ناراضی درست میشود. ما باید دنبال این باشیم که این آیه شریفه را که فرموده است که فَاسْتَقِمْ کَما امِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ پیغمبر که فرمود که من ریشم سفید شد برای این، پیر شدم برای این. خود ایشان که استقامت داشت، برای اینکه «وَ مَنْ تابَ مَعَکَ» پهلوش است یعنی پیغمبر مامور شده است که اشخاصی هم که همراه او هستند، اشخاصی هم که ایمان به او آوردند، آنها هم استقامت کنند و آن شما هستید.
📌باید استقامت کنید و ادامه بدهید به این نبردی که کردید. نبردی که با همه کشورهای مخالف اسلام و با ابرقدرتها کردید باید ادامه بدهید؛ و ادامه به این است که هر کس در هر جا هست کار خودش را خوب انجام بدهد. کار به این نداشته باشد که دیگری خوب انجام میدهد یا نه، خودش کارش را خوب انجام بدهد. البته دیگری را نصیحت کند یا امر به معروف و نهی از منکر کند. اما اگر دیگری یک کار خلافی کرد، شما تکلیف ازتان ساقط نمیشود. اگر همه دنیا هم بر خلاف بکند شما یک نفر هم باشید، شما یک نفر باید خلاف نکنید.
📌توجه کنید که همه قشرهای ملت با هم کارهایی که به آنها محول است خوب انجام بدهند. همین معارضه با آنهایی است که میخواهند به این کشور تعدی کنند. و خدای تبارک و تعالی با شما همراهی خواهد کرد. وقتی که شما در خدمت اسلام باشید، در خدمت خدای تبارک و تعالی باشید، خدای تبارک و تعالی با شما همراهی میکند و تایید از شما میکند.
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/25/2#c
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔰لزوم ساده زیست بودن روحانیون 🔹و یکی از امور مهم هم این است که روحانیون باید ساده زندگی کنند. آن چ
💢مرقد مرحوم حاج شیخ ابوالقاسم
🔅مرجع تقلید شیعیان قم قبل از تاسیس حوزه علمیه
#حرم_مطهر_حضرت_معصومه_(س)
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع عشایر لرستان (مستضعفان- خیانتهای شاه- گروهکهای وابسته)
🔸تاریخ:
۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۹ جمادی الثانی ۱۳۹۹
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
مستضعفان در تاریخ- خیانتهای رژیم شاه، گروهکهای وابسته
🔸حضار:
مردم و عشایر خرمآباد لرستان
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۲۷ تا صفحه ۳۲
امام خمینی (ره)؛ 26 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/26/4
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع عشایر لرستان (مستضعفان- خیانتهای شاه- گروهکهای وابسته) 🔸تاریخ: ۲۶ اردیبهشت ۱
🔹تمام ادیان آسمانی از بین #تودهها برخاسته است و با کمک #مستضعفین، بر مستکبرین حمله برده است. #مستضعفین، در همه طول تاریخ، به کمک #انبیا برخاستهاند و #مستکبرین را به جای خود نشاندهاند. در #اسلام پیغمبر اکرم از بین #مستضعفین برخاست و با کمک #مستضعفین، #مستکبرین زمان خودش را #آگاه کرد یا #شکست داد. #مستضعفین بر تمام ادیان حق دارند. #مستضعفین به اسلام حق دارند، زیرا در طول تاریخ 1400 ساله، این جمعیت بودند که کمک کردند دین #اسلام را؛ ترویج کردند از دین اسلام
🔹رژیمهای شاهنشاهی و مستکبرین وابسته به آن رژیم، همیشه راه آنها غیر راه اسلام بوده است و با مبارزه با اسلام، زندگی منحوس خود را ادامه میدادند. مستضعفین بودند که دنبال انبیا بودند، دنبال علما بودند، دنبال اولیا بودند. نهضت ما هم با مستضعفین پیش رفت. مستکبرین یا فرار کردند یا در منازل خود نشستند.
🔹آنهایی که امروز برای استفاده نامشروع میخواهند سر این سفره بنشینند کجا بودند آن روز که مستضعفین خون خود را میدادند؟ یا در بیغولهها بودند و یا در خارج. این مستضعفیناند که نهضت ما را به پیش بردند؛ اینها هستند که خون خود را ریختند. جوانان دانشگاهی، جوانان مدارس قدیم، جوانان بازاری، عشایر محترم، این طبقه بودند که با قیام خود رژیم منحوس را عقب نشاندند و دست نفتخواران مفتخوار را قطع کردند.
امام خمینی (ره)؛ 26 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/26/4
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
پیام رادیو تلویزیونی به ملت ایران (مقام و منزلت حقیقی زن)
🔸تاریخ:
۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۹ جمادی الثانی ۱۳۹۹
🔸مکان:
قم
🔸مناسبت:
میلاد مسعود حضرت فاطمه (س) و روز زن
🔸موضوع:
مقام و منزلت حقیقی زن
🔸مخاطب:
ملت مسلمان ایران
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۳۷ تا صفحه ۳۴۰
امام خمینی (ره)؛ 26 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/26/7
1358-02-26_064k_پيام_راديو_تلويزيونى_به_ملت_ايران_(مقام_و_منزلت_حقيقى_زن).mp3
8.74M
♨️ای زنهای محترم بیدار بشوید! توجه کنید! بازی نخورید! گول این شیاطین که میخواهند شما را به میدان بکشند، گول اینها را نخورید؛ اینها فریبندهاند. اینها دنبال «فریبا» هستند؛ مثل شاه ملعون.
♨️به اسلام پناه بیاورید. اسلام برای شما سعادت ایجاد میکند.
💢فردا روز زن است. روز زنی است که عالم به او افتخار دارد؛ روز زنی است که دخترش در مقابل حکومتهای جبار ایستاد و آن خطبه را خواند و آن حرفها را زد که همه میدانید؛ زنی که در مقابل یک جباری ایستاد- که اگر مردها نفس میکشیدند همه را میکشتند- و نترسید و ایستاد و محکوم کرد حکومت را، یزید را محکوم کرد. به یزید فرمود تو قابل آدم نیستی، تو انسان نیستی.
💢 زن یک همچو مقامی باید داشته باشد. زنهای عصر ما بحمد الله شبیه به همانها هستند. ایستادند در مقابل جبار با مشت گره کرده؛ بچهها در آغوششان، و به نهضت کمک کردند.
@sahifeh_entezar
🍃 تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام الله علیها- جلوه کرده و بوده است. یک زن معمولی نبوده است؛ یک زن روحانی، یک زن #ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان.
🍃او زن معمولی نیست؛ او #موجود_ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است. پس، فردا روز زن است.
🍃 تمام هویتهای کمالی که در انسان متصور است و در زن تصور دارد- تمام- در این زن است. و فردا همچو زنی متولد میشود؛
🍃زنی که تمام خاصههای انبیا در اوست. زنی که اگر مرد بود، نبی بود؛ زنی که اگر مرد بود، به جای رسول الله بود. پس، فردا روز زن است؛ تمام حیثیت زن و تمام شخصیت زن فردا موجود شد. معنویات، جلوههای ملکوتی، جلوههای الهی، جلوههای جبروتی، جلوههای مُلکی و ناسوتی- همه- در این موجود مجتمع است. انسانی است به تمام معنا انسان؛ زنی است به تمام معنا زن.
🍃از برای زن ابعاد مختلفه است؛ چنانچه برای مرد، و برای انسان. این صورت طبیعی نازلترین مرتبه انسان است و نازلترین مرتبه زن است و نازلترین مرتبه مرد است؛ لکن از همین مرتبه نازل، حرکت به سوی #کمال است.
🍃انسان، موجود #متحرک است؛ از مرتبه طبیعت تا مرتبه غیب، تا فنا در الوهیت. برای صدیقه طاهره این مسائل، این معانی حاصل است. از مرتبه طبیعت شروع کرده است، حرکت کرده است؛ حرکت معنوی؛ با قدرت الهی، با دست غیبی، با تربیت رسول الله- صلی الله علیه و آله و سلم- مراحل را طی کرده است
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در حضور فرمانده لشکر 28 کردستان (سرّ پیروزی- پاکسازی کردستان)
🔸تاریخ:
قبل از ظهر ۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۹/ ۱ رجب ۱۴۰۰ «۱»
🔸مکان:
تهران، شمیران، دربند
🔸موضوع:
سرّ پیروزی سربازان صدر اسلام- ضرورت پاکسازی کردستان از ضد انقلاب
🔸مخاطب:
صدری (فرمانده لشکر 28 کردستان)
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۹۴ تا صفحه ۲۹۷
امام خمینی (ره)؛ 26 اردیبهشت 1359
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/02/26/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در حضور فرمانده لشکر 28 کردستان (سرّ پیروزی- پاکسازی کردستان) 🔸تاریخ: قبل از ظهر ۲۶
🔹سرّ پیشرفتی که در صدر اسلام است این است که، سربازان اسلام با تعداد کمی که داشتند در مقابل تعداد زیادی از سربازان دشمن، که یکی ایران و یکی روم بود و بسیار هم مجهز بودند، ایستادند و پیروز شدند، زیرا سلاح معنوی داشتند. یعنی اعتقادشان بر این بود که اگر ما برویم و کشته شویم، باز هم سعادتمند هستیم، و اگر بکشیم هم ما سعادتمندیم.
🔹آن وقت دشمن فقط برای دنیا بود که آن هم با فشاری که بر آنها میآوردند میجنگیدند. ببینید در جنگ ذات سلاسل، دشمن، سربازان خود را به زنجیر بسته بود که فرار نکنند. آیا با این اعتقاد میشود جنگید؟ سرّ اینکه لشکر اسلام پیروز شد و آنها شکست خوردند همین بود، که آنها روحیهشان را به واسطه اینکه ایمان به خدا نداشتند، بکلی از دست داده بودند. آخر آنها برای چه کسی کار بکنند و برای چه منظوری خود را بکشند؟ آیا خودشان را بکشند که یک نفر، فرض کنید شاه و یا پسر شاه، آن همه بساط داشته باشد؟ برای چه این سربازها آن طور فداکاری کنند؟
🔹 اما اینجا این طور نیست، اینجا فداکاری برای اسلام است. فداکاری برای خداست. خدا هم بر ما حق دارد. هر چه ما داریم از خداست و هر چه داریم باید در راه او بدهیم. بنا بر این، سرّ پیروزی صدر اسلام همین دو کلمه بود: ایمان به خدا و ایمان نداشتن به خدا. آنهایی که ایمان نداشتند، ضعیف بودند و اینهایی که ایمان داشتند، قوی.
امام خمینی (ره)؛ 26 اردیبهشت 1359
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/02/26/1
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
پیام به شرکت کنندگان در کنگره هزاره نهج البلاغه (ابعاد شخصیت حضرت علی (ع))
🔸تاریخ:
۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۰/ ۱۲ رجب ۱۴۰۱
🔸مکان:
تهران، جماران
🔸مناسبت:
برگزاری کنگره هزاره نهج البلاغه
🔸موضوع:
تبیین عظمت ابعاد بیکران شخصیت امام علی (ع) و نهج البلاغه
🔸مخاطب:
شرکت کنندگان در کنگره بسم اللَّه الرحمن الرحیم
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۴۷ تا صفحه ۳۴۹
امام خمینی (ره)؛ 27 اردیبهشت 1360
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/27/2
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: پیام به شرکت کنندگان در کنگره هزاره نهج البلاغه (ابعاد شخصیت حضرت علی (ع)) 🔸تاریخ: ۲۷ اردیب
📌در کنگره هزاره نهج البلاغه از چه صحبت خواهد شد و از کی معرفی؟ دانشمندان بزرگ جهانی میخواهند مولا امیر المومنین را معرفی کنند و به دیگران بشناسانند یا کتاب نهج البلاغه را؟ ما با کدام مئونه و با چه سرمایهای میخواهیم در این وادی وارد شویم؟
📌درباره شخصیت علی بن ابی طالب، از حقیقت ناشناخته او صحبت کنیم، یا با شناخت محجوب و مهجور خود؟ اصلًا علی- علیه السلام- یک بشر ملکی و دنیایی است که ملکیان از او سخن گویند یا یک موجود ملکوتی است که ملکوتیان او را اندازهگیری کنند؟
📌 اهل عرفان درباره او جز با سطح عرفانی خود و فلاسفه و الهیون جز با علوم محدوده خود با چه ابزاری میخواهند به معرفی او بنشینند؟ تا چه حد او را شناختهاند تا ما مهجوران را آگاه کنند؟
📌 دانشمندان و اهل فضیلت و عارفان و اهل فلسفه با همه فضایل و با همه دانش ارجمندشان آنچه از آن جلوه تام حق دریافت کردهاند، در حجاب وجود خود و در آینه محدود نفسانیت خویش است و مولا غیر از آن است.
🔅 پس اولی آن است که از این وادی بگذریم و بگوییم علی بن ابی طالب فقط بنده خدا بود، و این بزرگترین شاخصه اوست که میتوان از آن یاد کرد، و پرورش یافته و تربیتشده پیامبر عظیم الشان است، و این از بزرگترین افتخارات اوست،
🔅کدام شخصیت میتواند ادعا کند که عبد الله است و از همه عبودیتها بریده است، جز انبیای عظام و اولیای معظم که علی- علیه السلام- آن عبد وارسته از #غیر و پیوسته به دوست که #حجب_نور و #ظلمت را دریده و به #معدن_عظمت رسیده است، در صف مقدم است.
🔅 و کدام شخصیت است که میتواند ادعا کند از خردسالی تا آخر عمر رسول اکرم در دامن و پناه و تحت تربیت وحی و حامل آن بوده است جز علی بن ابی طالب که وحی و تربیت صاحب وحی در اعماق روح و جان او ریشه دوانده. پس او بحق عبد الله است و پرورشیافته عبد الله اعظم است.
امام خمینی (ره)؛ 27 اردیبهشت 1360
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/27/2
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: پیام به شرکت کنندگان در کنگره هزاره نهج البلاغه (ابعاد شخصیت حضرت علی (ع)) 🔸تاریخ: ۲۷ اردیب
📌و اما کتاب نهج البلاغه که نازله روح اوست برای تعلیم و تربیت ما خفتگان در بستر منیّت و در حجاب خود و خودخواهی خود، معجونی است برای شفا و مرهمی است برای دردهای #فردی و #اجتماعی و مجموعهای است دارای ابعادی به اندازه یک #انسان و یک #جامعه بزرگ انسانی از زمان صدور آن تا هر چه تاریخ به پیش رود و هر چه جامعهها به وجود آید و دولتها و ملتها متحقق شوند و هر قدر متفکران و فیلسوفان و محققان بیایند و در آن غور کنند و غرق شوند.
📌هان، فیلسوفان و حکمتاندوزان، بیایند و در جملات خطبه اول این کتاب الهی به تحقیق بنشینند و افکار بلندپایه خود را به کار گیرند و با کمک اصحاب معرفت و ارباب عرفان این یک جمله کوتاه را به تفسیر بپردازند و بخواهند بحق وجدان خود را برای درک واقعی آن ارضا کنند؛ به شرط آنکه بیاناتی که در این میدان تاخت و تاز شده است آنان را فریب ندهد و #وجدان خود را بدون فهم درست بازی ندهند و نگویند و بگذرند، تا میدان دید فرزند وحی را دریافته و به قصور خود و دیگران اعتراف کنند و این است آن جمله: #مع_کل_شیء_لا_بمقارنه #و_غیر_کل_شیء_لا_بمزایله.
📌و این جمله و نظیر آن که در کلمات اهل بیت وحی آمده است، بیان و تفسیر کلام الله است که در سوره «حدید» است و برای متفکران آخر زمان آمده است: وَ هُوَ مَعَکُمْ ایْنَما کُنْتُمْ.
📌اینک امید آن است که شما دانشمندان و متفکران متعهد که در کنگره ارجمند هزاره نهج البلاغه گرد هم آمدید، ابعاد عرفانی و فلسفی و اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و نظامی و فرهنگی و دیگر بعدها را به مقدار میسور بیان فرمایید و این کتاب بزرگ را به جوامع بشری معرفی نموده و عرضه دارید که این متاعی است که مشتری آن انسانها و مغزهای نورانی است.
📌 صلوات و سلام بیپایان به رسول اعظم که چنین موجودی الهی را در پناه خود تربیت فرمود و به کمال لایق انسانیت رسانید. و سلام و درود بر مولای ما که نمونه انسان و قرآن ناطق است و تا ابد نام بزرگ او باقی است و خود الگوی انسانیت و مظهر #اسم_اعظم است. و سلام و درود بر شما دانشمندان که با زحمت پر ارج و سودمند خود راه رسیدن به اهداف عالی این کتاب مقدس را باز مینمایید. و السلام علی عباد الصالحین.
امام خمینی (ره)؛ 27 اردیبهشت 1360
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/27/2
#والا_پیامدار_محمد(ص)
#علی_بن_ابی_طالب(ص)
#توحید
@sahifeh_entezar