🔸عنوان:
سخنرانی در حضور فرمانده لشکر 28 کردستان (سرّ پیروزی- پاکسازی کردستان)
🔸تاریخ:
قبل از ظهر ۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۹/ ۱ رجب ۱۴۰۰ «۱»
🔸مکان:
تهران، شمیران، دربند
🔸موضوع:
سرّ پیروزی سربازان صدر اسلام- ضرورت پاکسازی کردستان از ضد انقلاب
🔸مخاطب:
صدری (فرمانده لشکر 28 کردستان)
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۹۴ تا صفحه ۲۹۷
امام خمینی (ره)؛ 26 اردیبهشت 1359
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/02/26/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در حضور فرمانده لشکر 28 کردستان (سرّ پیروزی- پاکسازی کردستان) 🔸تاریخ: قبل از ظهر ۲۶
🔹سرّ پیشرفتی که در صدر اسلام است این است که، سربازان اسلام با تعداد کمی که داشتند در مقابل تعداد زیادی از سربازان دشمن، که یکی ایران و یکی روم بود و بسیار هم مجهز بودند، ایستادند و پیروز شدند، زیرا سلاح معنوی داشتند. یعنی اعتقادشان بر این بود که اگر ما برویم و کشته شویم، باز هم سعادتمند هستیم، و اگر بکشیم هم ما سعادتمندیم.
🔹آن وقت دشمن فقط برای دنیا بود که آن هم با فشاری که بر آنها میآوردند میجنگیدند. ببینید در جنگ ذات سلاسل، دشمن، سربازان خود را به زنجیر بسته بود که فرار نکنند. آیا با این اعتقاد میشود جنگید؟ سرّ اینکه لشکر اسلام پیروز شد و آنها شکست خوردند همین بود، که آنها روحیهشان را به واسطه اینکه ایمان به خدا نداشتند، بکلی از دست داده بودند. آخر آنها برای چه کسی کار بکنند و برای چه منظوری خود را بکشند؟ آیا خودشان را بکشند که یک نفر، فرض کنید شاه و یا پسر شاه، آن همه بساط داشته باشد؟ برای چه این سربازها آن طور فداکاری کنند؟
🔹 اما اینجا این طور نیست، اینجا فداکاری برای اسلام است. فداکاری برای خداست. خدا هم بر ما حق دارد. هر چه ما داریم از خداست و هر چه داریم باید در راه او بدهیم. بنا بر این، سرّ پیروزی صدر اسلام همین دو کلمه بود: ایمان به خدا و ایمان نداشتن به خدا. آنهایی که ایمان نداشتند، ضعیف بودند و اینهایی که ایمان داشتند، قوی.
امام خمینی (ره)؛ 26 اردیبهشت 1359
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/02/26/1
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
پیام به شرکت کنندگان در کنگره هزاره نهج البلاغه (ابعاد شخصیت حضرت علی (ع))
🔸تاریخ:
۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۰/ ۱۲ رجب ۱۴۰۱
🔸مکان:
تهران، جماران
🔸مناسبت:
برگزاری کنگره هزاره نهج البلاغه
🔸موضوع:
تبیین عظمت ابعاد بیکران شخصیت امام علی (ع) و نهج البلاغه
🔸مخاطب:
شرکت کنندگان در کنگره بسم اللَّه الرحمن الرحیم
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۴۷ تا صفحه ۳۴۹
امام خمینی (ره)؛ 27 اردیبهشت 1360
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/27/2
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: پیام به شرکت کنندگان در کنگره هزاره نهج البلاغه (ابعاد شخصیت حضرت علی (ع)) 🔸تاریخ: ۲۷ اردیب
📌در کنگره هزاره نهج البلاغه از چه صحبت خواهد شد و از کی معرفی؟ دانشمندان بزرگ جهانی میخواهند مولا امیر المومنین را معرفی کنند و به دیگران بشناسانند یا کتاب نهج البلاغه را؟ ما با کدام مئونه و با چه سرمایهای میخواهیم در این وادی وارد شویم؟
📌درباره شخصیت علی بن ابی طالب، از حقیقت ناشناخته او صحبت کنیم، یا با شناخت محجوب و مهجور خود؟ اصلًا علی- علیه السلام- یک بشر ملکی و دنیایی است که ملکیان از او سخن گویند یا یک موجود ملکوتی است که ملکوتیان او را اندازهگیری کنند؟
📌 اهل عرفان درباره او جز با سطح عرفانی خود و فلاسفه و الهیون جز با علوم محدوده خود با چه ابزاری میخواهند به معرفی او بنشینند؟ تا چه حد او را شناختهاند تا ما مهجوران را آگاه کنند؟
📌 دانشمندان و اهل فضیلت و عارفان و اهل فلسفه با همه فضایل و با همه دانش ارجمندشان آنچه از آن جلوه تام حق دریافت کردهاند، در حجاب وجود خود و در آینه محدود نفسانیت خویش است و مولا غیر از آن است.
🔅 پس اولی آن است که از این وادی بگذریم و بگوییم علی بن ابی طالب فقط بنده خدا بود، و این بزرگترین شاخصه اوست که میتوان از آن یاد کرد، و پرورش یافته و تربیتشده پیامبر عظیم الشان است، و این از بزرگترین افتخارات اوست،
🔅کدام شخصیت میتواند ادعا کند که عبد الله است و از همه عبودیتها بریده است، جز انبیای عظام و اولیای معظم که علی- علیه السلام- آن عبد وارسته از #غیر و پیوسته به دوست که #حجب_نور و #ظلمت را دریده و به #معدن_عظمت رسیده است، در صف مقدم است.
🔅 و کدام شخصیت است که میتواند ادعا کند از خردسالی تا آخر عمر رسول اکرم در دامن و پناه و تحت تربیت وحی و حامل آن بوده است جز علی بن ابی طالب که وحی و تربیت صاحب وحی در اعماق روح و جان او ریشه دوانده. پس او بحق عبد الله است و پرورشیافته عبد الله اعظم است.
امام خمینی (ره)؛ 27 اردیبهشت 1360
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/27/2
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: پیام به شرکت کنندگان در کنگره هزاره نهج البلاغه (ابعاد شخصیت حضرت علی (ع)) 🔸تاریخ: ۲۷ اردیب
📌و اما کتاب نهج البلاغه که نازله روح اوست برای تعلیم و تربیت ما خفتگان در بستر منیّت و در حجاب خود و خودخواهی خود، معجونی است برای شفا و مرهمی است برای دردهای #فردی و #اجتماعی و مجموعهای است دارای ابعادی به اندازه یک #انسان و یک #جامعه بزرگ انسانی از زمان صدور آن تا هر چه تاریخ به پیش رود و هر چه جامعهها به وجود آید و دولتها و ملتها متحقق شوند و هر قدر متفکران و فیلسوفان و محققان بیایند و در آن غور کنند و غرق شوند.
📌هان، فیلسوفان و حکمتاندوزان، بیایند و در جملات خطبه اول این کتاب الهی به تحقیق بنشینند و افکار بلندپایه خود را به کار گیرند و با کمک اصحاب معرفت و ارباب عرفان این یک جمله کوتاه را به تفسیر بپردازند و بخواهند بحق وجدان خود را برای درک واقعی آن ارضا کنند؛ به شرط آنکه بیاناتی که در این میدان تاخت و تاز شده است آنان را فریب ندهد و #وجدان خود را بدون فهم درست بازی ندهند و نگویند و بگذرند، تا میدان دید فرزند وحی را دریافته و به قصور خود و دیگران اعتراف کنند و این است آن جمله: #مع_کل_شیء_لا_بمقارنه #و_غیر_کل_شیء_لا_بمزایله.
📌و این جمله و نظیر آن که در کلمات اهل بیت وحی آمده است، بیان و تفسیر کلام الله است که در سوره «حدید» است و برای متفکران آخر زمان آمده است: وَ هُوَ مَعَکُمْ ایْنَما کُنْتُمْ.
📌اینک امید آن است که شما دانشمندان و متفکران متعهد که در کنگره ارجمند هزاره نهج البلاغه گرد هم آمدید، ابعاد عرفانی و فلسفی و اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و نظامی و فرهنگی و دیگر بعدها را به مقدار میسور بیان فرمایید و این کتاب بزرگ را به جوامع بشری معرفی نموده و عرضه دارید که این متاعی است که مشتری آن انسانها و مغزهای نورانی است.
📌 صلوات و سلام بیپایان به رسول اعظم که چنین موجودی الهی را در پناه خود تربیت فرمود و به کمال لایق انسانیت رسانید. و سلام و درود بر مولای ما که نمونه انسان و قرآن ناطق است و تا ابد نام بزرگ او باقی است و خود الگوی انسانیت و مظهر #اسم_اعظم است. و سلام و درود بر شما دانشمندان که با زحمت پر ارج و سودمند خود راه رسیدن به اهداف عالی این کتاب مقدس را باز مینمایید. و السلام علی عباد الصالحین.
امام خمینی (ره)؛ 27 اردیبهشت 1360
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/27/2
#والا_پیامدار_محمد(ص)
#علی_بن_ابی_طالب(ص)
#توحید
@sahifeh_entezar
✍️شاید دوستان گرامی بابت تعداد بالای پست های کانال کمی گله کنند؛
اما عرض میکنم که برادران عزیز؛چاره ای نیست!
🔅وقتی سخنان روح خدا را مطالعه میکنیم به سرّ تکیه های رهبر انقلاب بیشتر پی می بریم که:
«يك مرد عالم، برجسته، حكيم، فقيه، مجاهد، شجاع، خطرپذير و نافذ الكلمه به نام امام خمينى در ملت ايران ظهور كرد كه حقيقتاً ظهور اين مرد، حضور اين مرد، تربيت اين انسان بزرگ، كار خدا بود.»
#رهبر_معظم_انقلاب
📌با همراهی خود در ارتقاء اندیشه خود و ترویج مکتب روح خدا و صیانت آن از تحریف کوردلان شریک باشیم.🌸
@sahifeh_entezar
May 11
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع مسئولان نظام اسلامی در روز عید سعید فطر (حفظ وحدت)
🔸تاریخ:
صبح ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۷/ ۱ شوال ۱۴۰۸
🔸مکان:
تهران، حسینیه جماران
🔸مناسبت:
عید سعید فطر
🔸موضوع:
ابعاد معنوی ضیافت اللَّه
🔸حضار:
خامنهای، سید علی (رئیس جمهور)- موسوی، میر حسین (نخست وزیر)- هاشمی رفسنجانی، اکبر (رئیس مجلس شورای اسلامی)- موسوی اردبیلی، سید عبد الکریم (رئیس دیوان عالی کشور)- مهدوی کنی- فلسفی، محمد تقی- اقشار مختلف مردم- شخصیتهای روحانی، کشوری، لشکری، خبرنگاران داخلی و خارجی
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۴ تا صفحه ۴۸
امام خمینی (ره)؛ 27 اردیبهشت 1367
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/67/02/27/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان نظام اسلامی در روز عید سعید فطر (حفظ وحدت) 🔸تاریخ: صبح ۲۷ اردیبهشت ۱
🍃چیزی که من میخواهم عرض کنم، راجع به یک فقره از این خطبهای است که #رسول_اکرم در ماه رمضان فرمودهاند. یک جمله از او این است که خداوند شماها را مهمان کرده است، دعوت کرده است شما را به ضیافت، شماها در ماه مبارک مهمان خدا هستید؛ مهماندار خداست و مخلوق مهمان او است.
🍃البته این ضیافت نسبت به اولیاء کُمّل الهی به آن نحوی نیست که ما تخیل کنیم، یا دست ما به او برسد. ما باید حساب کنیم ببینیم که این ضیافت چی بوده است و ما چقدر راه یافتیم به این ضیافت. در عین حالی که همه عالم تحت #رحمت الهی است و هر چه هست رحمت اوست و رحمت او به هر چیز واسع است، لکن باب #ضیافت، یک باب دیگر است، دعوت به ضیافت یک مسئله دیگری است.
🍃این ضیافت، همهاش #ترک است؛ ترک شهوات از قبیل خوردنیها، نوشیدنیها و جهات دیگری که شهوات انسان اقتضا میکند. خداوند دعوت کرده است ما را به اینکه شما باید وارد بشوید در این میهمانخانه و این ضیافت هم جز ترک، چیزی نیست؛ ترک هواها، ترک خودیها، ترک منیها، منیتها. اینها همه در این میهمانخانه است
🍃و ما باید حساب کنیم ببینیم که آیا وارد شدیم در این میهمانخانه یا اصلًا، وارد نشدیم، راهمان دادند به این ضیافتخانه یا نه، استفاده کردیم از این ضیافت الهی یا نه. البته حساب امثال من با کرام الکاتبین است. اما من به شما آقایان و به #هر_کس_که_این_کلمات_میرسد و خصوصاً، طبقه #جوان عرض میکنم که آیا در این مهمانخانه رفتید؟ استفاده کردید؟ از شهوات خصوصاً شهوات معنوی چشم پوشیدید؟ یا اینکه مثل من هستید؟
امام خمینی (ره)؛ 27 اردیبهشت 1367
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/67/02/27/1
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان نظام اسلامی در روز عید سعید فطر (حفظ وحدت) 🔸تاریخ: صبح ۲۷ اردیبهشت ۱
🍃جوانها متوجه باشند که در جوانی میشود اصلاح کند انسان خودش را. هر مقداری انسان سنش زیادتر میشود، اقبالش به دنیا بیشتر میشود. جوانها نزدیکترند به #ملکوت. پیرها هر چه میگذرد، هر چه بر عمرشان میگذرد، هی اضافه میشود یک چیزهایی که آنها را از خدا دور میکند.
🍃شماها در فکر باشید که اگر از این ضیافت درست بیرون آمدید آن وقت #عید دارید. عید مال کسی است که در این ضیافت راه یافته باشد استفاده کرده باشد از این ضیافت. همان طوری که شهوات ظاهری را باید ترک بکند، از شهوات باطنی که بالاترین سد راه است برای انسان، باید از اینها جلوگیری کند.
🍃تمام این مفاسدی که در عالم حاصل میشود، برای این است که در این ضیافت وارد نشدهاند یا اگر وارد شدهاند استفاده نکردهاند. خطاب به همه مردم است، همه دعوت شدید به ضیافت الله، همه مهمان خدا هستید و مهمانی به ترک است. اگر ذرهای هوای نفس در انسان باشد، این به مهمانی وارد نشده است یا اگر وارد شده است استفاده نکرده است. تمام این جار و جنجالهایی که در دنیا میبینید برای این است که استفاده از این ضیافت نکردهاند، در این مهمانی وارد نشدهاند، دعوت خدا را قبول نکردهاند.
🍃کوشش کنید که این دعوت را لبیک بگویید، راه به شما بدهند در اینجا و اگر چنانچه راه یافتید مسائل حل است. اینکه مسائل ما حل نمیشود، برای اینکه در ضیافت خدا وارد نشدهایم. در ماه رمضان اصلًا، وارد نشدهایم؛ یک ترک اکل و شربی کردیم، لکن آن که باید بشود نشده است.
🍃اگر هواهای نفسانی بگذارد، انسان به حسب فطرت الهی است، فطرت، فطرت الله است، همه هم توجه دارند به او، لکن این توجه به دنیا که توجه ثانوی است و اعوجاجی است، این جلوگیری میکند از آن مسائلی که باید باشد.
🍁اگر میبینید در دنیا جنگ و جدال است و در بین شما هم- خدای نخواسته- نمونهاش هست، بدانید که در این ضیافت وارد نشدید، ماه رمضان را ادراک نکردید. اقبال کرده است به شما ماه رمضان: اقْبَلَ عَلیکُمْ شَهْرُ الله اما شما او را ردش کردید، پس زدید.
امام خمینی (ره)؛ 27 اردیبهشت 1367
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/67/02/27/1
#جوان
#ضیافت
#عید
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان نظام اسلامی در روز عید سعید فطر (حفظ وحدت) 🔸تاریخ: صبح ۲۷ اردیبهشت ۱
⭕️جهنم مراتبش مثل خود مراتب انسان لایتناهاست. هر روزی که بر اهل معصیت بگذرد، جهنمشان بدتر و داغتر میشود... و خداوند ان شاء الله، ما را هم بیدار کند، متوجه کند، متوجه کند که ما چند روزی بیشتر نیستیم، منتها من زودتر و شما هم دنبالش دیگر، بعد از صد سال دیگر از این بساط خبری نیست.
📌اینها همه گذراست و از بین میرود، آن چیزی که باقی میماند حرکات خود انسان است. آن چیزی که به انسان جهنم را میرساند یا بهشت را میرساند خود انسان است، از خارج نیست. انسان که مُرد شروع میشود به یک عالم دیگری که خود انسان تهیه کرده، از خارج چیزی نمیآید، هر چه هست از خود انسان است. کوشش کنید که ان شاء الله، اصلاح بکنید در این روز، در این وقت، در این سالها خودتان را
امام خمینی (ره)؛ 27 اردیبهشت 1367
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/67/02/27/1
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: پیام به شرکت کنندگان در کنگره هزاره نهج البلاغه (ابعاد شخصیت حضرت علی (ع)) 🔸تاریخ: ۲۷ اردیب
پیام به کنگره نهج البلاغه.pdf
214K
♨️فراز هایی بلند در ارتباط با مقام قدسی امیرالمومنین(ع) و کتاب شریف نهج البلاغه
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃خطاب به همه مردم است، همه دعوت شدید به ضیافت الله، همه مهمان خدا هستید و مهمانی به ترک است. اگر ذرهای هوای نفس در انسان باشد، این به مهمانی وارد نشده است یا اگر وارد شده است استفاده نکرده است.
🍁تمام این جار و جنجالهایی که در دنیا میبینید برای این است که استفاده از این ضیافت نکردهاند، در این مهمانی وارد نشدهاند، دعوت خدا را قبول نکردهاند.
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
نامه به آقای صادق طباطبایی (مقابله با رواج فرهنگ استعماری)
🔸تاریخ:
۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۰/ ۲۲ ربیع الاول ۱۳۹۱ «۱»
🔸مکان:
نجف
🔸موضوع:
ضرورت مقابله با رواج فرهنگ استعماری
🔸مخاطب:
طباطبایی، سید صادق
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۴۵ تا صفحه ۳۴۷
امام خمینی (ره)؛ 28 اردیبهشت 1350
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/50/02/28/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: نامه به آقای صادق طباطبایی (مقابله با رواج فرهنگ استعماری) 🔸تاریخ: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۰/ ۲۲ ربی
🔹آنچه میتوان گفت #ام_الامراض است، رواج روزافزون فرهنگ اجنبی استعماری است که در سالهای بسی طولانی جوانان ما را با افکار مسموم پرورش داده و عمال داخلی استعمار بر آن دامنزدهاند و از یک فرهنگ فاسد استعماری جز کارمند و کارفرمای استعمارزده حاصل نمیشود.
🔹 باید کوشش کنید مفاسد فرهنگ حاضر را بررسی کرده و به اطلاع ملتها برسانید و با خواست خداوند متعال آن را عقب زده، به جای آن فرهنگ اسلامی- انسانی را جایگزین کنید تا نسلهای آینده با روش آنکه انسانسازی و عدلپروری است، تربیت شوند.
🔹باید کوشش کنید تا طرز حکومت اسلام و رفتار حکام اسلامی را با ملتهای مسلمان به اطلاع دنیا برسانید تا زمینه فراهم شود که حکومت عدل و انصاف به جای این حکومتهای استعمارزده که اساس آن بر ظلم و چپاولی است، برقرار شود.
🔹 اگر قشرهای جوان از هر طبقه که هستند ماهیت حکومت اسلام را که با کمال تاسف جز چند سالی در زمان پیغمبر اسلام- صلی الله علیه و آله- و در حکومت بسیار کوتاه امیر المومنین- علیه السلام- جریان نداشت، بفهمند، اساس حکومتهای ظالمانه استعماری و مکتبهای منحرف کمونیستی و غیره، خود به خود برچیده میشود. این کاخهای مجلل آسمانخراش و آن کامجوییهای رویایی سلاطین جور و حکومتهای باطل که با دسترنج ملتها فراهم شده است، مردم را به سوی حزبهای منحرف میکشاند.
🔹 اگر حکومت اسلام که رئیسش با رعیت یکسان و دار الحکومهاش مسجد روی خاکهای گرم و سلطانش با کفش و جامه کهنه حکومت میکند و ملت در پناه آن با آرامش و در سایه عدل زندگانی میکند، روی کار آید، اساس انحرافات چپ و راستی بر باد میرود.
امام خمینی (ره)؛ 28 اردیبهشت 1350
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/50/02/28/1
#حکومت_اسلامی
#احزاب
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع گروهی از عشایر جوانرود و اورامانات (وحدت کلمه)
🔸تاریخ:
۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۱ جمادی الثانی ۱۳۹۹
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
لزوم اخوت و برادری میان ملت و مقابله با گروهکها
🔸حضار:
گروهی از عشایر جوانرود و اورامانات
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۴۴ تا صفحه ۳۵۰
امام خمینی (ره)؛ 28 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/28/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع گروهی از عشایر جوانرود و اورامانات (وحدت کلمه) 🔸تاریخ: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۱
🔹دو مطلب را در نظر بگیرید:
📌 یکی #وحدت کلمه که همه با هم باشید.
📌و یکی «برای خدا بودن» که قیاممان و نهضتمان برای خدا باشد.
🔹 خدای تبارک و تعالی دستور داده است به رسول اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- که بگو به امت ما که من یک موعظه دارم، فقط یک دانه موعظه؛ و آن این است که برای خدا قیام کنید، قیام کنید برای خدا: اَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ اَن تَقُومُوا للَّهِ
🔹 اگر چنانچه یک نفر هستید و میخواهید برای خدا قیام کنید، قیام کنید. برای خدا باشد، اگر اجتماعی هم هست قیامتان برای خدا باشد. این موعظهای است که خدای تبارک و تعالی به وسیله وحی برای ملت ما فرستاده و فرموده همین یک موعظه را من دارم. توی این موعظه همه چیز هست. اگر ملت قیام بکند و قیام برای خدا باشد، این ملت پیروز است. الآن ما باید به این دستور الهی رفتار کنیم.
🔹این نهضتی که تا اینجا رساندید و- بحمد الله- قیام را کردید، و تا حالا هم آن طوری که من میفهمم «للَّه» بود، یعنی همهمان اسلام را خواستیم، این مطلب را ما باید نگهش داریم. یعنی این یک مسالهای است الهی- مکلفیم ما- مایی که مسلمان هستیم، تابع دستورات خدا هستیم، مکلفیم که این نهضت را که برای خدا بود، حفظش کنیم.
امام خمینی (ره)؛ 28 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/28/1
#وحدت
#قیام_لله
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع گروهی از عشایر جوانرود و اورامانات (وحدت کلمه) 🔸تاریخ: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۱
🔹ما باید همه با هم توجه به این بکنیم که همان طوری که اسلام فرموده است: وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لَا تَفَرَّقُوا همه با هم دست به هم بدهید و اعتصام به حبل خدا بکنید و برای خدا اجتماع کنید، و تفرقه نباشد در کار؛ از تفرقه بترسید؛ همهمان.
🔹این مسئله واضحی است که امروز آنچه ما را پیش برد این وحدت کلمه بود، تفرقه این وحدت کلمه را از بین میبرد، وقتی که از بین برد آن رمزی که رمز پیروزی ما بود از دستمان گرفته میشود؛ گرفته شد شکست میخوریم.
🔹 اگر خدای نخواسته ما در این نهضت شکست بخوریم، دیگر ایران به حال استقلال برنخواهد گشت؛ دیگر ایران به حال آزادی برنخواهد گشت؛ برای اینکه یک نمونه بود این نهضت. یعنی شاید در طول تاریخ یک همچو نهضتی تحقق نداشته است؛ این یک امر نمونهای بود؛ و یک چیزی نیست که بشود تکرار بشود؛ دوباره از سر گیرد؛ کسی بتواند یک همچو نهضتی را ایجاد بکند، باید آن وقت ما تن در بدهیم به اسارت تا آخر، نسلهای بعد هم همین طور تا آخر.
🔹بنا بر این، عقل و دین و وجدان انسان اقتضا میکند همان طور که اسلام فرموده است که همه برادرید: إِنَّمَا المومِنونَ إِخوَهٌ برادرند همه، همان طور که اسلام دستور داده که شماها برادرید با هم، باید به برادری رفتار کنید. یعنی اگر دو تا برادر را یک کسی به آنها حمله بکند، دوتایی با هم آن را دفع و نابود میکنند. الآن ما مورد حمله این قشر ضعیفی که از اینها مانده است هستیم.
🔹حملهشان یک حمله سیاسی است که بریزند نگذارند ما مجتمع باشیم؛ همهمان را متفرق از هم بکنند. ماها باید بیدار بشویم، همه با هم دست برادری بدهید، و برای خاطر قرآن، برای خاطر حفظ احکام خدا، برای خاطر خدا دست از اختلافات و حرفهایی که اینها منتشر میکنند، بردارید. همه با هم برادروار این اقشار را هم بیرون بریزیم. همه با هم در یک محیط انسانی- اسلامی آرام زندگی بکنیم.
امام خمینی (ره)؛ 28 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/28/1
#وحدت
@sahifeh_entezar
⭕️انصافاً ما ایرانیها در گزارش حقایق و حوادث و شخصیّتهای خودمان، آدمهای تنبلی هستیم؛ واقعاً اینجوری است. حالا البتّه این درخور تحقیق آقایان جامعهشناس است که تحقیق کنند ببینند آیا این تنبلی یک خصوصیّت ملّی ما است یا در طول زمان بر ما تحمیل شده؟ ما دربارهی شخصیّتهایمان [کار نمیکنیم].
💢 حالا مثلاً فرض کنید امام بزرگوار ما یک شخصیّت درجهی یک است دیگر؛ یعنی هیچ کسی -چه دوست، چه دشمن- مثلاً دربارهی شخصیّت امام تردید ندارد و عظمت این شخصیّت را کسی تردید نمیکند. ممکن است یکی [او را] قبول نداشته باشد، امّا عظمت او را قبول دارد. حالا ما دربارهی این شخصیّت عظیمی که در زمان ما بود و قریب سیسال از درگذشت او میگذرد، چند جلد کتاب نوشتهایم؟ واقعاً فکر کنید ببینید ما چند کتاب دربارهی امام نوشتهایم! این را مقایسه کنید با تعداد کتابهایی که مثلاً دربارهی آبراهام لینکلن در آمریکا نوشته شده.
📚 من در یک گزارشی خواندم که [اگر] تعداد کتابهایی که برای آبراهام لینکلن نوشته شده روی هم بچینند، یک ستون ده متری درست میشود؛ یک چنین چیزی. حالا آبراهام لینکلن یک عنوانی دارد -اگرچه عقیدهی بنده این است که آن عنوان، دروغ است؛ اینکه میگویند ایشان [عامل] آزادی بردگان و مانند اینها است، حرف مفتی است، حرف واقعی نیست؛ [امّا] حالا اینجوری عنوان شده- لکن دربارهی رؤسای جمهور معمولی آمریکا مثل آیزنهاور، مثل دیگران، گاهی هزار جلد کتاب نوشته شده! شوخی است؟ شما ببینید دربارهی امام خمینی ما چند جلد کتاب نوشتهایم؟ اینجوری است قضیّه؛ ما در این زمینهها عقب هستیم؛
❗️ [البتّه] ما ایرانیها عقب هستیم، وَالّا در کشورهای #عربی هم من دیدهام دربارهی حوادثی که اتّفاق میافتد، بلافاصله کتاب نوشته میشود؛ بلافاصله تحلیل، کتاب سیاسی و ازاینقبیل مینویسند؛ از ابعاد مختلف، از جوانب مختلف، سلایق مختلف، موافق، مخالف، تحلیل میکنند و مانند اینها؛ ما در این زمینهها انصافاً عقب هستیم. دربارهی شعر هم همینجور است.
۱۳۹۶/۰۳/۲۰
#رهبر_معظم_انقلاب
#معرفی_کتاب
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع نمایندگان مردم بحرین و پاکستان (نقش روحانیت)
🔸تاریخ:
۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۳ جمادی الثانی ۱۳۹۹
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
توطئه بر ضد اسلام و روحانیت- نقش روحانیت در نهضتهای اسلامی
🔸حضار:
نمایندگان مردم بحرین و پاکستان
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۸۷ تا صفحه ۳۹۶
امام خمینی (ره)؛ 30 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/30/2
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع نمایندگان مردم بحرین و پاکستان (نقش روحانیت) 🔸تاریخ: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۳ جم
🔹یکی از بزرگترین نتایجی که ما از این نهضت میبریم و بردیم، همین مواجه شدن با برادرهایی [است] که در طول این مدتها [با آنها] مواجه نشدیم. در این مجلس الآن برادرهای ایرانی، بحرینی، پاکستانی، دور هم نشستهایم و مشکلات خودمان را میتوانیم بیان کنیم.
🔹 در طول بیش از سیصد سال که اجنبیها راه پیدا کردند به شرق و مشغول شدند در همه جا. جهات شرق، در جهات مادی، در جهات معنوی، در روحیات گروههای مختلفی که در شرق موجود است، مطالعات دقیق کردهاند و بررسیها، به اینجا رسیدند که اولًا در شرق یک ممالک غنی هست از حیث مخازن زیرزمینی؛ و همین طور روی زمینی، از قبیل مراتع بزرگ غنی و جنگلهای بسیار زیاد و غنی و مخازن نفتی، که مطلع هستید، و سایر مخازن که بسیاری از آنها را شاید الآن هم خود شرقیها مطلع نیستند. لکن آنها آمدند و رفتهاند و گردیدهاند.
🔹آن وقت که آن اتومبیل و امثال اینها نبوده است، اینها با شتر و با قافله حرکت میکردند؛ و به اسم «سیاح» میآمدند اطراف همان کشورهایی را که میدیدند، [با] ابزار و آلاتی که داشتند، عکسبرداری میکردند و بر مخازن زیرزمینی اطلاع پیدا میکردند؛ #مطالعاتی هم در روحیات مردم داشتند؛
👈و به اینجا رسیدند که اگر بخواهند این مخازن را تصاحب کنند، باید چه بکنند. فکر کردند که اگر چنانچه اینها با هم باشند، اگر همه ممالک شرقی با هم باشند و اجتماع داشته باشند، امکان ندارد که به مخازن اینها دستبیابند. پس باید قشرها را از هم جدا کرد.
امام خمینی (ره)؛ 30 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/30/2
#وحدت
#مرزهای_جغرافیایی
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع نمایندگان مردم بحرین و پاکستان (نقش روحانیت) 🔸تاریخ: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۳ جم
🔺یکی از مسائلی که خیلی مورد اهمیت است برای ما، و برای آنها هم بوده است، اینکه اگر اسلام آن طوری که هست مسلمین بر آن دست بیابند، باز منافع آنها به خطر میافتد.کوشش کردند با تبلیغات مختلف کارشناسهای مختلف، که مطلق ادیان را از چشم مردم بیندازند. بخصوص اسلام را از چشم مردم بیندازند. تبلیغات کردند که اسلام اصلش افیون جامعه است؛ ادیان برای این آمده است که مردم را خواب بکند تا اشخاص مقتدر و سلاطین بیایند و مردم را بچاپند، این قشرهای دینی مردم را خواب کنند. و همین طور دنبال این افتادند که قشر روحانی را در بین مردم منحط کنند: روحانیین مردم کهنهپرستی هستند، فناتیک (متعصب) هستند، اینها درباری هستند، اینها برای سلاطین کار میکنند! این هم یک تبلیغ وسیعی بود. مع الاسف در هر دو تبلیغ توفیقهایی پیدا کردند.
🔺از کارهای دیگری که کردند این است که بین طوایف مقابله میاندازند که [نتوانند] مجتمع باشند. ترسیدند که اگر اسلام باشد همه مجتمع میشوند، اسلام را خواستهاند بزنند. اگر علما و روحانیون باشند همه را تحت یک بیرق میبرند، علما را باید از بین ببرند. خوب، حالا به این قدر هم کفایت نکردند؛ بین خود مردم جدایی بیندازند. باتبلیغات، کردستان، بلوچستان، بختیاری، خراسان، در داخل ایران، پاکستان و ایران، آن علی حده این علی حده، نمیدانم، ممالک عربی، بحرین، نمیدانم، کذا و کذا و کذا، هر کدام علی حده، اینها را از هم جدا کردند؛ تکه تکه کردند. مسلمین را از هم جدا کردند؛ تکه تکه کردند.
🔺 در این جنگ عمومی (جنگ جهانی اول) که غلبه پیدا کردند آنها علیه عثمانی که یک دولت بسیار بزرگی بود و از مصر تا حجاز تا خیلی جاهای دیگر بود، این را تکه تکه کردند، و هر جایش را به یک کسی دادند؛ به یکی از نوکرهای خودشان یعنی خارجیها ادارهشان بکنند. این حکومتها را مقابل هم قرار دادند: سلطان کذا و سلطان کذا. رئیس جمهور کذا و رئیس جمهور کذا. همه را مقابل هم قرار دادند. همه را دشمن هم کردند. این دشمن آن و آن دشمن این. حالا کنار نشستهاند و بردند همه چیز ما را. اینها با هم دشمنی کردند، خودشان با هم دشمنی کردند! در هر مملکتی هم «احزاب» درست کردند- حزبهای مختلف. حزبهایی که همه مخالف هم هستند. این آن را بکوبد و آن این را بکوبد. جبهههای مختلف؛ حزبهای مختلف «من حیث لا یشعر» و مسلمین مع الاسف به واسطه عدم توجه به عمق مسائل تحت تاثیر واقع شده، و میشوند. دولت عراق علی حده و دولت ایران علی حده؛ هر دو مسْلم، اما با هم دعوا و جنگ دارند. دولت پاکستان علی حده، دولت کذا علی حده، و همهشان مسْلم، اما با هم جنگ دارند؛ دعوا دارند.
امام خمینی (ره)؛ 30 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/30/2
#مرزهای_دروغ
#روباه_پیر
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع نمایندگان مردم بحرین و پاکستان (نقش روحانیت) 🔸تاریخ: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۲۳ جم
🔺یکی از کارهای بزرگی که شده است- و گمانم این است که آنها، آن شیاطین، کردهاند این است که قرآن و اسلام را آن طوری که هست نگذاشتند ما بفهمیم؛ نگذاشتند مسلمانها بفهمند.
🔺نفوذ کرده است این تبلیغات حتی در عمق #حوزه_های_دینی_نجف_و_قم!
🔺این معنا که یک مقدار از اسلام و یک قدری از اسلام مطرح است بین علمای اسلام؛ یک قدری از اسلام است؛ باقی آن مانده است آن زیر و مخفی است. نگذاشتند به اینکه ما اسلام را آن طوری که هست بفهمیم. برای اینکه یکی از خطرهایی که برای خودشان میدیدند همین بود که اگر اسلام را آن جوری که هست بفهمند، همه به آن رو میآورند، و برای آنها دیگر مقامی باقی نمیماند. نخواستند درست بشود، تعلیمات اسلام را دیدند.
🔺وقتی که انگلیسیها آمده بودند عراق، یکیشان شنیده بود که یکی اذان میگوید. گفتند این چیست. گفتند اذان میگوید. گفته بود به امپراتوری انگلستان هم ضرر دارد این؟ گفتند نه. گفت: هر چه میخواهد اذان بگوید!
🔺این بحث و مباحثهای که ما میکنیم به امپراتوری انگلستان و به جمهوری امریکا و به، نمیدانم، جمهوری شوروی ضرر ندارد. آنها خیلی هم به آن باد میزنند که زیاد بشود و بحث تفصیل پیدا بکند!
🔺آنچه برای آنها ضرر دارد، نمیگذارند درست بشود. چه وقت میشود که مسلمانها توجه بکنند به تعلیمات اسلام؟ توجه بکنند به اینکه صدر اسلام چه جور بود؟ چه وقت توجه میکنند به اینکه وضع رسول اکرم، وضع ائمه ما و وضع خلفا، که چه جور بودند آنها؟ چه جور زندگی میکردند و چه جور پیشبرد کردند ...؟ یک مشت جمعیتی که هیچ چیز نداشتند چطور دو امپراتوری را این طور از بین بردند.
امام خمینی (ره)؛ 30 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/30/2
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع مسئولان سپاه، ارتش و بسیج مستضعفان (پایداری و استقامت)
🔸تاریخ:
صبح ۳۰ اردیبهشت ۱۳۶۳/ ۱۸ شعبان ۱۴۰۴
🔸مکان:
تهران، جماران
🔸موضوع:
پایداری و استقامت به پشتوانه تاییدات الهی
🔸حضار:
رضایی، محسن (فرمانده کل سپاه پاسداران)- صیاد شیرازی، علی (فرمانده نیروی زمینی ارتش)- رحمانی، محمد علی (مسئول بسیج مستضعفان)- فرماندهان و مسئولان قرارگاههای مشترک ارتش و سپاه پاسداران
شناسه ارجاع:
جلد ۱۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۳۹ تا صفحه ۴۴۱
امام خمینی (ره)؛ 30 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/30/1