📌مرحوم مدرس که به امر رضا خان ترور شد، از بیمارستان پیام داد: «به رضا خان بگویید من زنده هستم». مدرس حالا هم زنده است. مردان تاریخ تا آخر زنده هستند.
🔸بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.
🔸امریکا و دیگر ابرقدرتها بدانند ملت ما زنده است.
🔸اینان با این تلاشهای احمقانه نمیتوانند انقلاب اسلامی ما را ترور کنند؛ نمیتوانند شخصیت انسانی- اسلامی مطهری و هاشمی را ترور کنند؛ هر چند ترورها حساب شده و سازمان یافته باشند و از لابه لای آنها جای پای ابرقدرتها و جنایتکاران بین المللی به چشم بخورد.
🔸من به آقای هاشمی- فرزند برومند اسلام تبریک میگویم که در راه هدف تا نزدیک شهادت به پیش رفت. و سلامت و ادامه خدمت ایشان را از خدای تعالی خواستارم.
امام خمینی (ره)؛ 05 خرداد 1358
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۹۷ تا صفحه ۵۰۲
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/03/05/2
@sahifeh_entezar
💢لکن یک جای دیگری هم هست که در آنجا شکنجههایی است که ما نمیتوانیم بفهمیم. و آن از خود اعمال است. این طور نیست که نظیر اینجا یک فراشی از خارج بیاید و شکنجه کند. خود عمل انسان چنانچه صالح باشد، خود آن عمل در آنجا به انسان میرسد. و چنانچه «عمل» ناصالح باشد، همان به او میرسد؛ و مَنْ یَعمَل مِثقَالَ ذَرَّهٍ شَراً یَرَه. از آن طرف هم: فَمَن یَعمَل مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیراً یَرَهُ. خودش را میبیند.
💢هر ذرهای که انسان عمل میکند یک صورت ما وراء طبیعت دارد. اینجا زبانش را آدم دراز میکند، زبان درازی میکند، یک مسلمانی را، یک مومنی را فحش میدهد، غیبت میکند؛ آن مومن فرض کنید در امریکاست؛ شما از اینجا به او فحاشی میکنید یا غیبتش را میکنید؛ اینجا که این زبان این قدر دراز شده است، در آنجا صورتش این است که همین زبان دراز میشود تا آنجا از رویش عبور میکنند! در حدیث است این زبان درازی اینجا، آنجا صورت دارد.
امام خمینی (ره)؛ 05 خرداد 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/03/05/2
@sahifeh_entezar
💢یا اَیُّهَا النبِیُّ حَسبُکَ اللهُ و مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ المُومِنیِنَ . چه خطاب افتخارآمیزی است برای مومنین! چه خطاب مسئولیتآوری است برای مومنین!
🔅افتخارآمیز برای اینکه با اینکه خدای تبارک و تعالی کافی است و هیچ کس در مقابل حق تعالی قدرتی ندارد، قوهای ندارد، همه هیچند، ولی خدای تبارک و تعالی به مومنین- که مومنات هم داخل مومنینند- این افتخار را مرحمت فرموده است که در پهلوی اسم مبارک خودش مومنین را هم ذکر فرمود: «برای تو، خدا و کسانی که متابعت کردند، مومنینی که از تو متابعت کردند، کافی است». با اینکه خدا کافی است لکن همچو تشریفی را به مومنین- که مومنات هم داخل هستند- مرحمت فرموده است که خدا و مومنین، کسانی که از تو تبعیت کردند، از تو کفایت میکنند. چقدر افتخارآمیز است برای ما، برای مومنین برای شما مخدرات (خانواده های طلاب) برای شما مومنات، که شما [را] در ردیف خدای تبارک و تعالی قرار داده است،
🔅 و چقدر مسئولیت آور است این خطاب. مومنین باید کفایت کنند از اسلام؛ حفاظت کنند از اسلام. پیغمبرِ اسلام را کافی هستند. پیغمبر اسلام هست و احکام اسلام، اهداف اسلام. خدای تبارک و تعالی در این آیه به ما فرمودهاند که اهداف اسلام و خود نبی اکرم و هر چه مربوط به نبی اکرم است، شماها باید کفایت کنید. ما ماموریم، ماموریم که حفاظت کنیم از دین خدا، حفاظت کنیم از اهداف الهی. شما مومنات، شما مخدرات، که از بیوت علما و فضلا هستید، اولی هستید از دیگران. شما از بیت نبوت هستید، اولی هستید به اینکه اهداف اسلام را حفاظت کنید. خداوند به ما این مرحمت را فرموده است که شما با خدا حفاظت کنید از اسلام و از دین اسلام؛ حَسبُکَ اللهُ وَ مَنِ اتَّبَعَک مِنَ المُومِنینَ.
🔸امام خمینی (ره)؛ 05 خرداد 1358
🔸جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۵۰۳ تا صفحه ۵۰۵
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/03/05/3
@sahifeh_entezar
فاطمه طباطبایی.pdf
285.7K
✍نامه عرفانی به خانم فاطمه طباطبایی
🔸۵ خرداد ۱۳۶۳/ ۲۴ شعبان ۱۴۰۴
🔸جلد ۱۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۴۲ تا صفحه ۴۵۷
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
لحظاتی از وقت خود را با این نامه به آسمان گره بزنید...
@sahifeh_entezar
📌یک قدرتی که در راس است و همه مملکت تحت سیطرهاش است؛ یا یک قدرتی که در یک استان است؛ یا یک قدرتی که در یک شهر است؛ یا یک قصبه است. اگر چنانچه عقل داشته باشند قدرتها، باید از این تاریخ موجود عبرت ببرند؛ که وقتی حکومتی پایه قدرتش به دوش ملت نباشد و ملت با قلبش با آن موافق نباشند، هر چه قدرتمند باشد هم نمیتواند پایداری کند.
📌و اگر ملت یکوقتی نارضایتی پیدا کرد، اگر امروز صحبت نکنند، چند روز دیگر صدایشان درمیآید؛ چند وقت دیگر صدایشان درمی آید. آن روزی که ملت صدایش در بیاید، دیگر نمیتواند یک قدرتی با آن مقابله بکند.
📌کاری بکنید که دل مردم را به دست بیاورید. پایگاه پیدا کنید در بین مردم. وقتی پایگاه پیدا کردید، خدا از شما راضی است؛ ملت از شما راضی است؛ قدرت در دست شما باقی میماند، و مردم هم پشتیبان شمایند؛ اگر یک کسی بیاید بخواهد به شما یک تعدی بکند، ملت به او حمله میکند.
@sahifeh_entezar
🔻آنی که الآن ما را یک قدری به نگرانی میکشد این است که ملت حالا برگشته به اینکه #حال_خودش را دارد میبیند.
🔻بین #راه از #مقصد دست برداشته، متوجه شده به حال خودش؛ خانه نداریم. یک عده کثیری [به] اینکه ما خانه نداریم؛ خانه میخواهیم. یک عده کثیری به اینکه ما در ادارهمان مثلًا چطور است. یک عده کثیری [به] اینکه مثلًا در دانشگاه چه جوری است.
🔻 از آن حال انقلابی که این ملت داشت و حال توجه به مقصد و غفلت از حالات خودش و گرفتاری خودش بیرون آمده است ملت.
🔻سرتاسر کشور این جوری است الآن که همه الآن یک توجه به چیز دیگری هم پیدا کردهاند. و آن- اینکه- گرفتاریهای خودمان. هر کسی الآن [...] الآن روزی چقدر کاغذ برای ما میآید، چه قدر مراجعات به جاهای دیگری هست، چقدر مراجعات به دولت هست، و همه شکایت از وضع خودشان [دارند].
🔸جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۵۱۴ تا صفحه ۵۲۴
🔸 06 خرداد 1358
@sahifeh_entezar
🔰خدمت جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقه الاسلام آقای گرامی- دامت افاضاته
مرقوم گرامی واصل، از تفقد جنابعالی متشکر شدم. امید من در پیشگاه مقدس باری تعالی حسن ظن شما دوستان است. حال مزاجی بحمد الله اکنون خوب است. لکن اوضاع ایران خصوصاً و سایر بلاد مسلمین عموماً موجب تاسف است،
❗️با برنامه حساب شده برای #کوبیدن_اسلام_به_اسم_اسلام پیش میروند و اولیای امر یا غافلند یا خدای نخواسته بعضی از آنها تغافل میکنند.
❗️تاسف در #سازش است که از اعمال بعض #موثرین ظاهر میشود. ولی این امور نباید موجب سستی و سردی آقایان افاضل و طبقه جوان شود. خداوند تعالی با شما است و این عربدهها ان شاء الله خفه خواهد شد
🔅بسمه تعالی؛ وَ العَصْرِ انَّ الانْسانَ لَفِی خُسْرٍ الّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبرِ. آقایان افاضل در محافل خود تواصی به حق کنند و در راه حق، تواصی به صبر کنند.
من به شماها اطمینان فیروزی میدهم؛ اطمینان غلبه حق بر باطل میدهم. با احساسات یک ملت نمیتوان مبارزه کرد لکن مهم، امتحان باری تعالی است. وَ اللهِ لَتُغَرْبَلنَغَرْبَله.
❗️ماها را در این دیگ بزرگ طبیعت که باطنش جهنم است ریخته و زیر و بالا میکنند و به غَلیان میآورند تا جهنمیها ممتاز شوند.
❗️متوجه باشید خدای نخواسته از جهنمیها نشوید. سازش با ظالم جهنمی، بزرگترین و بارزترین آثار جهنمی است. شماها از آنها نباشید. از خداوند تعالی توفیق و تایید همه آقایان- ایدهم الله تعالی- را خواهانم. و السلام علیکم و رحمه الله.
🔸جلد ۲ صحیفه امام خمینی ص۱۳۵
🔸06 خرداد 1346
@sahifeh_entezar
محک ایمان.pdf
239.8K
✅در این سخنرانی مواعظ دقیق و ملکوتی توسط حضرت امام(ره) بیان شده است که می توانیم با آن ها ایمان خود را محک بزنیم!
🔸بعد از ظهر ۶ خرداد ۱۳۵۹/ ۱۲ رجب ۱۴۰۰
🔸جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۵۲ تا صفحه ۳۶۰
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
✅در این سخنرانی مواعظ دقیق و ملکوتی توسط حضرت امام(ره) بیان شده است که می توانیم با آن ها ایمان خود
1359-03-05_064k_سخنرانى_در_جمع_فرماندهان_سپاه_پاسداران_(محك_سنجش_ايمان).mp3
17.69M
🔅به مجرد اینکه من یا شما ادعا کنیم که ما مومن به الله هستیم، تا آن محکی که خدای تبارک و تعالی قرار داده است در ما نباشد یک ادعای پوچی است.
🔅گاهی انسان از اول عمرش تا آخر عمرش دارد رو به جهنم میرود و نمیفهمد
🔅آن حالتان را یاد بیاورید. آن حال، حالی است که ولیّ شما خدا بود؛ یعنی همه چیزتان الهی بود، همه حرکت، حرکت الهی بود، شماها ید الله بودید
🔅توجه داشته باشید که در کارهایتان جوری نباشد که وقتی عرضه شد بر امام زمان- سلام الله علیه- خدای نخواسته آزرده بشود، و پیش ملائکه الله یک قدری سرافکنده بشود، که اینها شیعه های من هستند، اینها دوستان منند و بر خلاف مقاصد خدا عمل کردند.
@sahifeh_entezar
روز مجلس.pdf
276.6K
✅یکی از سخنرانی های محوری امام(ره) در مورد مسائل مربوط به سیاست داخلی که روشن کننده بسیاری از مسائل است.
🔸صبح ۶ خرداد ۱۳۶۰/ ۲۲ رجب ۱۴۰۱
🔸جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۶۵ تا صفحه ۳۸۰
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
✅یکی از سخنرانی های محوری امام(ره) در مورد مسائل مربوط به سیاست داخلی که روشن کننده بسیاری از مسائل
1360-03-06_064k_سخنرانى_در_جمع_نمايندگان_مجلس_شوراى_اسلامى_(وظايف_نمايندگان_مجلس).mp3
27.68M
🔅...و باید عرض کنم که مع الاسف آن که من میخواستم نشده است.
🔅انسان خودش را نمیتواند بشناسد به این زودیها؛ انسان تا آخر عمرش، تا آن وقتی که از این دنیا خارج میشود، گرفتار یک مسائلی در باطن خودش هست که خودش هم نمیتواند بفهمد. باید عرضه کند خودش را انسان به کسانی که بینظر هستند.
🔅و منظره مجلس یک منظره صالح باشد، که مردم وقتی که این منظره را دیدند بگویند چه کار خوبی کردیم که یک همچو اشخاص صحیح را در مجلس بردیم.
🔅...رای خودش را بگوید؛ اما اگر بخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است، و مفسد است یک همچو آدمی، تحت تعقیب مفسد فی الارض باید قرار بگیرد
🔅من بعضی روحانی ها را از شمر هم بدتر میدانم
🔅دعواهای ما دعوایی نیست که برای خدا باشد. این را همه از گوشتان بیرون کنید! همه تان همه ما، از گوشمان بیرون کنیم که دعوای ما برای خدا است، ما برای مصالح اسلام دعوا میکنیم. خیر! مساله این حرفها نیست. من را نمیشود بازی داد! دعوای خود من و شما و همه کسانی که دعوا میکنند همه برای خودشان است.
@sahifeh_entezar
پیام-سال59.pdf
195.1K
🔅امید آن است که رسیدگی به حال مستضعفین و مستمندان کشور که قسمت اعظم ملت مظلوم را در بر میگیرد در راس برنامهها قرار گیرد، و در نخستین مجلس شورای اسلامی طرحهایی جدی در رفاه حال این طبقه محروم داده شود،
🔅از قلمهای مسموم و گفتار منحرفین هراسی نداشته باشید و سخط خالق را برای رضای مخلوق تحصیل نکنید و خداوند قاهر و قادر را حاضر و ناظر بدانید.
🔅سیاست «نه شرقی و نه غربی» را در تمام زمینههای داخلی و روابط خارجی حفظ کنید و کسی را که خدای نخواسته به شرق و یا به غرب گرایش دارد هدایت کنید و اگر نپذیرفت، او را منزوی نمایید.
🔅مجلس جمهوری اسلامی همان سان که در خدمت مسلمین است و برای رفاه آنان فعالیت مینماید، برای رفاه و آسایش اقلیتهای مذهبی- که در اسلام احترام خاصی دارند و از قشرهای محترم کشور هستند- اقدام و فعالیت مینماید، و اساساً آنان با مسلمانان در صف واحد و برای کشور خدمت میکنند و در صف واحد از تمام ارزشها و مآثر آن برخوردار میباشند.
@sahifeh_entezar
پیام-سال 63.pdf
243.4K
🔅حال که شاهد همه این جریانات بودهاند، باید دقیقاً توجه کنند که مسئولیت بسیار عظیم و سرنوشتسازی را به عهده گرفتهاند، که به پایان رساندن آن به طور شایسته و خداپسند جز با «جهاد اکبر» میسر نخواهد شد.
🔅به قلوب محجوب و منکوس خود برسانیم که عالَم، از اعلا علّیّین تا اسفل سافلین، جلوه حق- جل و علا- و در قبضه قدرت اوست؛ و هیچ موجودی، از روحانیون ملا اعلی و انبیای معظم و اولیای مکرم، تا اشقیا و هر جا بروید، از خود چیزی ندارند؛ بلکه چیزی نیست جز آنکه به جلوه او نورانی و هست شود.
🔅این انقلاب اسلامی یک انقلاب عادی نیست و متکی به هیچ یک از دو قطب شرق و غرب نمیباشد، از این جهت، ویژگیهای خاص خود را داشته و دارد. و با پیمودن صراط مستقیمِ «لا شرقیه و لا غربیه» در مقابل هر دو قطب ایستاده است و از هیچیک از قدرتهای افسانهای نهراسیده است که همین موجب پیروزیهای معجزهآسایش گردید؛ گر چه موجب توطئهها و آتشافروزیهای فراوان علیه خودش هم شد لکن در هیچ مرحلهای عقبگرد نکرد.
🔅از امور لازم التذکر راجع به نطقهای قبل از دستور است؛ چه بسا که ناطق احیاناً گمان کند بیقید و شرط و بیتعهد و تکلیف باید هر چه بخواهد بگوید، و به هر کس، چه حاضر جلسه و چه غایب، میتواند به اصطلاح حمله کند، و میزانی الهی و شرعی و اخلاقی در کار نیست و مسئولیتی حتی شرعی ندارد. و گاهی بعضی نطقها موجب تاسف بسیار و تاثر است؛
@sahifeh_entezar
🔹عناوین مسائل الهی و مسائل عرفانی، عناوین سهلی است که هر کس گمان میکند که این عناوین را فهمیده است؛ و امور استدلالیه برهانیه هم در عین حالی که دقیق است، لیکن سهل الادراک است.
🔹بعد از قیام برهان و دنبال او رساندن حاصل این عناوین و نتیجه برهان به قلب مشکلتر است، که آن را ایمان گفته میشود به آن، و چه بسا که اصحاب برهان به این مرتبه ایمان نرسیده باشند. این یک مسئلهای است که باید با تلقینات و تکرار و ریاضات به قلب رساند.
🔹شما ملاحظه میکنید که به حسب ضرورت یک کسی که مرده است، از او به انسان ضرری وارد نمیشود، لکن الّا بعض اشخاص، دیگران، اگر چنانچه در یک قبرستانی باشند و کسی نباشد یا با یک مردهای همجوار باشند در غسالخانه و تنها باشند میترسند؛ برای اینکه، آن برهان و ضرورت عقلی به دل نرسیده است. آن معنایی که عقل ادراک کرده است ضرورت هم دارد، لکن به دل نرسیده است. لکن آنهایی که مثلًا مرده شور هستند و سر و کار دارند با مردهها، از باب اینکه تکرار شده است این مطلب پیششان، به قلبشان رسیده است و آنها خوفی ندارند.
🔹در مسائل اسلامی هم و مسائل عقلی هم همین طور هست. چه مسائلی عقلی هست که با برهان، با برهان قوی ثابت است، لکن در انسان تاثیر نکرده است، برای اینکه، نتیجه برهان به عقل رسیده است، لکن به قلب وارد نشده است، ایمان به آن نیست، عقل او را ادراک کرده است، لکن قلب ایمان به او نیاورده است.
امام خمینی (ره)؛ 07 خرداد 1362
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/62/03/07/1
@sahifeh_entezar
🍃و چه بسا مسائل عرفانی که در قرآن و این مناجاتهای ائمه اطهار سلام الله علیهم و همین مناجات شعبانیه مسائل عرفانی هست که اشخاص، فلاسفه، عرفا تا حدودی ممکن است ادراک کنند، بفهمند عناوین را، لکن آن ذوق عرفانی چون حاصل نشده است نمیتوانند وجدان کنند.
🍃آیه شریفه در قرآن: ثُمَّ دَنی فَتَدَلَّی فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ اَوْ اَدْنَی» خوب، مفسرین، فلاسفه در این باب صحبتها کردند، لکن آن ذوق عرفانی کم شده است. الهی هَبْ لِی کَمالَ الْانْقِطاعَ الَیْکَ وَ انِرْ ابْصَارَ قُلُوبِنا بِضِیاء نَظَرِها الَیْکَ حَتّی تَخْرِقَ ابْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ الَی مَعْدِنِ الْعَظَمَهِ وَ تَصیرَ ارواحُنا مُعَلَّقَهً بِعِزّ قُدْسِکَ الهی وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نادَیْتَهُ فَاجابَکَ وَ ناجَیْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِکَ اینها عناوینشان را خیال میکند انسان، خوب، ما هم میدانیم. نه عارف و نه فیلسوف و نه دانشمند نمیتوانند ذوب کنند چی هست مساله.
🍃 مسئله فَصَعِقَ لِجَلالِکَ که مبداش قرآن است: و خَرَّ موسی صَعِقاً، مسئلهای است که انسان گمان میکند که خوب افتاد غش کرد «صَعِقَ» یعنی غش کرد، اما این غش چی بوده است؟ غش حضرت موسی چی بوده است؟ این مسئلهای نیست که غیر موسی بفهمد. یا: دَنی فَتَدَلّی را، این مسئلهای نیست که غیر آن کسی که «دنُوّ» پیدا کرده است بتواند فهم کند، ادراک کند، ذوب کند.
🍃یا همین جملاتی که در این مناجات بزرگ است و بعض جملات دیگری که در آن هست، مسائلی است که به حسب ظاهر سهل است و واقعاً ممتنع است. ریاضات بسیار میخواهد تا انسان بتواند بفهمد که ناجیته [با فتح تا] نه ناجیته [با ضم تا]، «ناجَیتَه» این چی است؟ خدا با آدم مناجات میکند، چی است مناجات؟ چه خواستهاند ائمه؟ این از دعاهایی است که من غیر از این دعا ندیدم که روایت شده است همه ائمه این دعا را، این مناجات را میخواندند، این دلیل بر بزرگی این مناجات است که همه ائمه این مناجات را میخواندند. چی بوده است این؟ بین آنها و خدای تبارک و تعالی چه مسائلی بوده است؟
🍃 هبْ لِی کَمالَ الْانْقِطاعِ الَیْکَ کمال انقطاع چی است؟ وَ بِیَدِکَ لا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیادَتی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضَرّی؛ خوب، آدم به حسب ظاهر میگوید خوب، همه چیز با اوست. اما وجدان این مطلب که هیچ ضرری به ما نمیرسد الا به دست اوست، هیچ منفعتی نمیرسد الّا به اوست، اوست ضارّ و نافع، اینها چیزهایی است که دست ماها از آن کوتاه است.
🍃و دعا کنید که خدای تبارک و تعالی به ما توفیق بدهد که در این ماه شریف و ماه شریف رمضان از این مسائل هم یک حظی و لو یک جلوه کوچکی در دلها و قلبهای ما واقع بشود، و لا اقل مومن به این بشویم که قضیّه «صَعِقَ» چه قضیهای است. مومن به این بشویم که مناجات خدا با انسان چی هست. مناجات را مومن بشویم به آن، #انکار نکنیم، نگوییم اینها حرفهای درویشی است. همه این مسائل در قرآن هست به نحو لطیف و در کتب ادعیه مبارکه ما که از ناحیه ائمه هدی وارد شده است، همه این مسائل هست، نه به آن لطافت قرآن، لکن به نحو لطیف.
🍃و همه اشخاصی که بعدها این اصطلاحات را به کار بردهاند فهمیده و نفهمیده از قرآن و حدیث گرفتند، و ممکن است که اصل مسندش هم درست ندانند؛ البته به حقیقتاش هم کم آدمی است که میتواند پیبرد تا چه رسد به اینکه ذایقه روح بچشد این را. چشیدن ذایقه یک مسئله فوق این مسائل است.
امام خمینی (ره)؛ 07 خرداد 1362
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/62/03/07/1
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دههی ۶۰، دههی خشنترین تروریسم در کشور است. در طول چند سال، هزاران نفر از آحاد مردم، از مسئولین، از قشرهای مختلف بهوسیلهی تروریستها به شهادت رسیدند؛ از کاسب معمولی تا جوان دانشجو تا فعّال سیاسی تا شخصیّتهای بزرگی که در انقلاب تعیینکننده بودند. البتّه من عدد معیّن نمیکنم، [لکن] تا هفده هزار هم گفتهاند؛
🔻هفده هزار انسانِ باشرفِ باشخصیّتِ ارزشمند در این تروریسمِ دههی ۶۰ فدا شدند، که در میان اینها شخصیّتهایی مثل شهید مطهرّی و شهید بهشتی حضور دارند؛ یعنی این آدمهایی که امثال اینها در طول زمان، کمتر در یک کشوری به وجود میآید و میتوانند تعیینکنندهی سرنوشت کشورها باشند.
🔻من توصیه میکنم به کسانی که اهل فکرند، اهل تأمّلند و راجع به دههی ۶۰ قضاوت میکنند، جای شهید و جلّاد عوض نشود!
#رهبر_معظم_انقلاب
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازخوانی سخنرانی امام خمینی در رابطه با فلسطین
_
#روز_قدس
💠 @soha_olom_ensani
🔺این وابستگی بسیار اسفناک است. وابستگی نظامی را با یک روز، با یک ماه میشود رفعش کرد؛ بیرونشان کرد؛ وابستگی اقتصادی قابل جبران است؛ زود میشود جبران کرد؛ اما وابستگی روحی و انسانی است که بسیار مشکل است.
🔺یک بچه را از آن بچگی، کوچولویی، که بوده است در دامن مادرش، تا رفته است به دبستان، تا رفته است به دبیرستان، و تا رفته است در دانشگاه، هر جا رفته، تبلیغات جوری بوده است که این را وابسته بار آورده؛ اعتقادش این شده که به غیر ارتباط با خارج نمیشود کاری کرد؛ خودمان چیزی نداریم. حتی گمان این است که خودمان، حتی اخلاقمان هم اخلاق صحیح نباشد، این است که مشکل است ترمیمش، به این زودیها هم ترمیم نمیشود
🔺 و همه باید دست به هم بدهند برای ترمیم این جهت که این وابستگی از بین برود؛ و یک مملکتی باشد که هم اقتصادش مستقل باشد؛ هم فرهنگش مستقل باشد؛ هم انسانش مستقل باشد؛ هم فکرش مستقل باشد- استقلال فکری؛ استقلال روحی-
🔺 الآن هم در هر جا که بروید، هر مجلسی از این روشنفکران ما درست میکنند، باز حرفها همان حرفهای غربزدگی است؛ همان حرفهاست. همان حرفهایی که در زمان طاغوت وقتی جمع میشدند دور هم میگفتند، حالا هم باز همان حرفها را میزنند. از وابستگی و غربزدگی ما بیرون نیامدیم و به این زودی بیرون نمیآییم.
🔺ما از سرنیزهها و مسلسلها و اینها فارغ شدیم، سر قلمها حالا بر ضد ماست. قلمها به جای نیزهها آمده است! مقالهها به جای مسلسلها، حالا به روی اسلام بسته شده است. الآن ما گرفتار سرنیزه نیستیم، ما گرفتار قلم هستیم، اهل قلم؛ ما گرفتار روشنفکرها هستیم.
🔸امام خمینی (ره)؛ 09 خرداد 1358
🔸جلد ۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۲ تا صفحه ۲۶
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/03/09/2#c
@sahifeh_entezar
🔻جنایاتی که این مرد در 15 خرداد کرد معلوم نیست در تاریخ نظیرش اتفاق افتاده باشد، الّا نادر. مردم بیگناه را همین طور درو کردند. اشخاصی که دیده بودند میگفتند- میگفتند که- همین طور میآمدند، این کامیونها میآمدند، این زرهپوشها همین طور مردم را درو میکردند و میریختند توی خیابانها. این 15 خرداد را نمیگذارند یک کسی آه بکشد برای آن.
🔻لکن ملت ایران نباید این 15 خرداد را از یاد ببرند. این 15 خرداد باید زنده بماند. یک جنایتی است، آثارش باید محو نشود.
🔻ملت ایران نباید 15 خرداد را از یاد ببرند. و نباید هیچ یک از این جنایاتی که از 15 خرداد به این طرف شده است (و جلوترش به دست پدر این شده است) نباید ملت ایران اینها را از یاد ببرد؛ اینها باید سرلوحه قضایای آنها باشد، برای اینکه مبدا تفکر باشد، باید سران قوم تفکر کنند در این امور؛
🔻 15 خرداد را باید حفظش کنند. میتوانند، با جار و جنجال و هیاهو و تظاهرات؛ [اگر] نمیتوانند، با مقاومت منفی و بیرون نیامدن از منازل. اگر میبینند که اینها مثل گرگ به جان مردم افتادند و جوانهای آنها را میخواهند بکشند، در منازل بمانند؛ یک روز- تنفراً از این رژیم و از این آدم، اعتراضاً بر این آدم- در منزل بمانند؛ اگر [هم] میتوانند، تظاهر کنند
🔸امام خمینی (ره)؛ 10 خرداد 1357
🔸جلد ۳ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۰۴ تا صفحه ۴۱۸
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/57/03/10/1
@sahifeh_entezar
1357-03-10_064k_سخنرانى_در_جمع_روحانيون_و_طلاب_درباره_تكليف_شرعى_بودن_قيام_بر_ضد_شاه.mp3
21.85M
🔻در تاریخ هست که چنگیز با آن طبع وحشیگری و صحرایی که داشته است، با آن خونریزیهایی که کرده است، تابع یک قانون بوده است که به آن قانون میگفتند «یاسانامه بزرگ» و مغول، چنگیز و سایر مغول- تخلف از آن قانون نمیکردند...آیا هیچ قانونی در ایران حکومت دارد؟ احترام برای قانونی قائل هست؟
🔻15 خرداد نیامده، از قبل از اینکه- چندین روز مانده به 15 خرداد- برای اینکه مبادا در 15 خرداد یک چند نفری ناله کنند و شکایت کنند از کشتاری که در 15 خرداد شد، از جنایاتی که با امر خود شاه- با امر خود شاه- در 15 خرداد شد و خودش فرمانده نیروها بود برای کشتار مردم، برای اینکه مبادا یک نالهای بکنند مردم، مبادا یک صحبتی بکنند مردم، قبل از اینکه حالا 15 خرداد بیاید، مشغول گرفتن مردم هستند.
🔻یکوقتی که ما میخواستیم یک صحبتی بکنیم، یک نفر را فرستادند که شما از امریکاییها صحبت نکنید و لو از شاه هم بگویید مانعی نیست. من گفتم ما همه اشکالمان در امریکاییهاست، همه گرفتاری که ما داریم از دست امریکا داریم. ما آن مجرم اصلی را بگذاریم و برویم سراغ اینهایی که تَبَع هستند و آلت هستند؟ حالا در ایران البته، مجرم دست دوم- مجرم دست اول عبارت از امریکاست- مجرم دست دوم عبارت از این شاه است.
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔻در تاریخ هست که چنگیز با آن طبع وحشیگری و صحرایی که داشته است، با آن خونریزیهایی که کرده است، تابع
🔻و در بین فرمایشاتشان فرمودهاند که بعد از چند سال دیگر جمعیت ایران 65 میلیون نفر میشود و #نفت_هم_نیست. آقا نفت را چه کسی دارد از بین میبرد؟ هی میگوید نفت نیست؛ نفت هست، تو داری نفت را از بین میبری، تو داری نفت را به حلقوم امریکا و دیگران میکنی؛ نه اینکه نفت نیست.
🔻از آن طرف، با اسم ملی کردن جنگلها، ملی کردن مراتع، ملی کردن آبها، ملی کردن رودخانهها، آبهای زیرزمینی، تمام جاهای خوب را به شرکتهای بزرگ امریکایی یا صهیونیستی یا انگلیسی دادند. دشتهایی برای مرتع جوری بوده است که میگویند که- نوشتند، الآن نوشتهاش پیش من است- نوشتند که وقتی که شوهر ملکه انگلستان آمد، رفت از #دشتِ_ارْژَن ، فقط ملاحظه کرد آنجا را گفت که بهترین جایی است، که در دنیا بهترین مرتع است از برای دامپروری هر جور دامی. این را ملی کردند، و بعد هم به انگلیسها دادند.
🔻#دشت_عمران، که اطراف قزوین است، میگویند بهترین جاست از برای زراعت. تمام مردم آنجا را از آنجا کوچ دادند و آوردند بیرون، دادند دست یهودیها، صهیونیستها؛ دادند دست آنها. آنها الآن دارند آنجا استفاده میکنند؛ شرکتهای امریکایی و صهیونیستی دارند در آنجا بهرهبرداری میکنند. و این زمینها، که بهترین زمینهاست از برای کشت و زرع، در دست آنهاست؛ و این ملت بیچاره گرسنه مانده است، بیچاره مانده است و نمیداند چه بکند. این «تمدن بزرگ» ماست!
🔻تمام #شیلات ما را، شیلات ایران را، هم طرف جنوبش را، هم طرف شمالش را، از دست مردم گرفتهاند و شرکتهای خارجی دارند اداره میکنند. میگوید- نوشتهاند- هفت هزار نفر در شمال کشته شده است تا شیلات را دولت ملی کرده- به اصطلاح خودش- و ضبط کرده و داده دست شرکتهای بزرگ. آن نفت ما، آن ماهیگیری و شیلات ما، آن مراتع ما، آن جنگلهای غنی ما. #جنگلها را- شما خیال کردید- ملی کردن یعنی به نفع ملت! این لفظ است.
#روایت_تاریخ
#خیانت
@sahifeh_entezar