🔺ما از این تهدیدهایی که میکنند و کشتیهایشان را میآورند در مثلًا خلیج و امثال اینجا، و از این طرف و از آن طرف و اینها، حالا دیگر این حرفها کهنه شده. پیشتر بله، زمان سابق این طور بود که تا یک #قراردادی را میخواستند #تحمیل کنند، و یکی یک مثلًا نالهای میزد، یک کشتی از انگلستان میآمد در آبهای خلیج، تمام میشد مساله.
🔺حالا همه کشتیهایتان را هم بیاورید اینجا، همه طیارههایتان را هم بفرستید اینجا، مساله حالا غیر سابق است. ما اتکال به خدا داریم. ما برای این جهان یک مدبّر را میدانیم هست. آنهایی که تا کنون توجه نداشتند خوب توجه پیدا بکنند که یک ملتی که هیچ نداشت جز الله اکبر، و او همه چیز است، چطور همه قوا را کنار زد، و این قوای شیطانی که همه پشتیبانش بودند، نه فقط ابرقدرتها، قدرتهای پایین دست هم دنبال او بودند، و ما را نمیگذاشتند در یک مملکتی زندگی کنیم و فعالیت کنیم، همه موافق با او بودند.
🔺این چه بود که این ملت ضعیف بدون تجهیز، بدون تدریب نظامی را بر این همه قدرتها غلبه داد؟ این جز این بود که رعبی را که خدا در دلهای این سران انداخت، ما را به رعب، به رعبی که خدا در قلب اینها انداخت پیروز کرد؟ این جز همان است که در صدر اسلام هم یک عده قلیل را بر عدههای کثیر پیروز کرد، و همچو رعبی در قلبها انداخت که نتوانستند مقاومت کنند در مقابل سی هزار جمعیت عرب، که هر چند تایشان یک شمشیر داشت، و هر چند تایشان یک شتر داشت، و آنها هفتصد هزار جمعیت بودند که شصت هزارشان طلیعه بود و غلبه کردند اینها بر آنها، چه بود؟
🔺این جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟! نباید بیدار بشوند آنهایی که توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاوردهاند؟ نباید بیدار بشوند؟ کی این هلیکوپترهای آقای کارتر را که میخواستند به ایران بیایند ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شنها ساقط کردند، شنها مامور خدا بودند، باد مامور خداست، قوم عاد را باد از بین برد. این باد مامور خداست، این شنها همه مامورند. #تجربه_بکنند_باز.
🔸امام خمینی (ره)؛ 14 خرداد 1359
🔸جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۷۳ تا صفحه ۳۸۲
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/03/14/1
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹لکن ما نباید مغرور بشویم. من به ملت ایران عرض میکنم که مغرور نشوید.
🔹تمام قدرت، قدرت خداست و باید اتکال به او بکنید، و خودتان را #فانی بکنید در آن قدرت بزرگ. مادامی که ملت ایران همان قدرت اول را که قدرت معنوی بود و با الله اکبر پیش برد، مادامی که این حفظ بشود شما بیمه هستید؛ بیمه الهی هستید. خدا نکند که دستهایی که الآن در کار هست و میخواهند شما را مایوس بکنند، اینها در این شیطنتشان پیروز بشوند، و شما را از آن حالی که در اول انقلاب داشتید منحرف کنند، که آن روز، روزی است که خدای تبارک و تعالی عنایتش را خدای نخواسته از شما بر میدارد و شما به همان حالها میافتید.
🔹 حفظ کنید؛ حفظ کنید آن حالی که در اول نهضت داشتید. شما نهضت برای #شکم نکردید، شما نهضت برای اتاق و حیاط نکردید، شما نهضت نکردید برای اینکه یک مقامی پیدا بکنید. شما آرزوی #شهادت نمیکنید به اینکه برسید به یک مثلًا فرشی و یک نوایی. این حال را که حالی است الهی حفظ کنید، و مادامی که این حفظ بشود شما پیروز هستید.
🔹و من وعده پیروزی به شما میدهم. و خدای تبارک و تعالی، وعده پیروزی داده است به شما: انْ تَنْصُرُوا الله یَنْصُرْکُمْ. اقدامتان را ثابت نگه دارید و مشتهای گره کرده را که مشتهای الهی است حفظ کنید، و از هیچ ابرقدرتی نترسید، و از هیچ تبلیغاتی، داخلی و خارجی، هیچ خوفی نداشته باشید. ما راه خودمان را میرویم و آن راه خداست.
🔸امام خمینی (ره)؛ 14 خرداد 1359
🔸جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۷۳ تا صفحه ۳۸۲
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/03/14/1
@sahifeh_entezar
💢نامه سید احمد خمینی به امام(ره)
✍️[بسم الله الرحمن الرحیم. پدر و مراد بزرگوار. پس از سلام، زمانی که شورای مدیریت حوزه علمیه قم خدمت حضرت عالی رسیده بودند تقاضای کمک برای پیشبرد امور مربوط به حوزه را کرده بودند، حضرت عالی فرموده بودید: مساله را به احمد بگویید تا او دنبال کند. قرار بر این شد که شورا در نامهای به حضرت عالی مقدار احتیاجشان را بنویسند، آنان پس از بررسی، نامهای برای حضرت عالی نوشتند ... که در صورت عدم پرداخت پول از طرف شخص جنابعالی از بنیاد مستضعفان به آنها کمک گردد. نامه مذکور خدمتتان تقدیم شد. حضرت عالی فرمودید: «چنین کاری را انجام نمیدهید و از طرف شماها به بنیاد چیزی گفته نشود هر چه پول و ساختمان زیاد گردد درس و معنویت کم میشود.» و چند بار دیگر هم تقاضای برادرانمان را عنوان نمودم باز فرمودید: «من خیال میکردم آقایان پنجاه هزار تومان احتیاج دارند». خدمتتان عرض کردم: اگر چنین بود خودشان میپرداختند .... برای آقایان شورا مساله حل نشده است و عقیدهشان این است که: «تو (احمد) نخواستهای نظر مبارک حضرت امام را که با این مساله موافق بوده است به مسئولین حوزه ابلاغ کنی و یا شما یاد امام نیاوردهای که حضرت امام در این قضیه پول مورد احتیاج شورا را بپردازند ... به حضرت امام عرض کن که اگر مسئلهای را به شما محول میکند، بعد موافقت کنند که موجب این گونه حرفها نشود.» ... 12/ 3/ 66- احمد خمینی].
✍️بسمه تعالی
🔅نظر من همان است که قبلًا کِراراً گفتهام: من با این #تشریفات مخالفم، و برای حوزه علمیه مضر میدانم.
🔅 اساسْ اسلام و تحصیل است که با این نحو زیاده رویها منافی است.
🔅و من از بعض آقایان تعجب میکنم که تو را زیر سوال بردند. من باید عرض کنم به آقایان که تا این تاریخ هیچ موردی، حتی این مورد، نبوده است که احمد بر خلاف گفته یا نوشته من بدون اطلاع من تصرفی بکند. بلی، بعضی اوقات در سخنرانیهای این جانب احمد و دیگران، حتی اشخاصی از رادیو و تلویزیون، نظراتی میدهند که مورد قبول میشود. از خداوند تعالی توفیق همگان را خواستارم.
🔅و به احمد نصیحت میکنم که جدیت در جلب رضای خداوند حاضر ناظر نماید، و از طعن و لعن دیگران نهراسد.
13 خرداد 66
روح الله الموسوی الخمینی
🔸جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۷۷ تا صفحه ۲۷۸
@sahifeh_entezar
🖋امروز با قلمهایی که دست شماست، مسئولیت بزرگی دارید. جایی که شماها دارید ادارهاش میکنید مثل یک اداره دولتی نیست. در ادارات دولتی، هر چه واقع بشود، در همان باطن آنجا واقع میشود؛ گاهی مگر شماها به مردم بگویید، و الّا در بین خودشان واقع میشود. اما قلمهای شما یک قلمهایی است که چنانچه لغزش بکند، گاهی یک ملت را لغزش میدهد. رادیو تلویزیون یک دستگاهی است که چنانچه فاسد از کار در بیاید، یک ملت را فاسد میکند.
🖋چنانچه این روزنامهها ارشاد کنند مردم را، این یک اطاعتی است بالاتر از آن اطاعتهایی که انسان گوشه خانه خودش میکند؛ و بالاتر از آن ارشادهایی است که پیشترها میکردند و غایتشان این بود که در یک مجلسی چند هزار نفری بود. ارشادی است برای یک ملت؛ ملت چند میلیونی. و اگر شما این قلمی که دستتان هست قلم ارشادی باشد، میتوانید که یک ملت را به راه راست هدایت کنید و میتوانید که مردم را از انحرافات نجات بدهید. امروز در مقابل قلمهای ارشادی، چند مقابل قلمهای انحرافی هست؛ و در مقابل سخنهای ارشادی، سخنهای انحرافی هست.
🖋اخباری که مینویسید، #تیترهایی که هست، اینها را که در روزنامهها آدم میبیند، میفهمد که این تیتر از کجا پیدا شده است، با چه مقصدی این را گذاشتهاند. و گاهی آدم بعد که میخواند، میبیند مساله این طور هم نبوده است؛ تیترش یک جور دیگر است، مسالهاش یک جور دیگر! ابتدا همه مردم نمیتوانند همه روزنامه را تا آخر بخوانند، این تیترها را نگاه میکنند میبینند در تیتری که هست، چه فسادی واقع شده است یا چه صلاحی واقع شده است. اما آدم وقتی خود متن را میخواند، میبیند مساله این طور نیست که این در تیتر هست. باید توجه کنید که این یک غِشّی است برای مسلمین که انسان در تیتر یک چیزی بنویسد و محتوا آن جور نباشد؛ نه به آن تندی باشد که- مثلًا در این تیتر هست، و نه به آن عظمت باشد که در این تیتر هست. این یک نحو غشّ است برای مسلمین.
🖋همان طوری که یک کاسبی روی متاعش یک چیز خوبی قرار میدهد، روغن را روی آن یک مقدار روغن خوب میریزد [اما] آخرش فاسد است و این حرام است و غش است، همین طور چنانچه روزنامه این طور باشد که انسان تیترها را که نگاه کند ببیند این روزنامه خیلی روزنامه خوبی است یا مسائلی هست، مسائل مهمی مطرح هست، از آن طرف، کسی را انتقاد میکنند که این آدم خبیث است، این طور است، اما وقتی آدم میرود [متن را] نگاه میکند، میبیند مساله این طورها هم نبوده است یا اگر بوده، به این شدت نبوده است. متن را این یک نحو غشّی است که شما با قلمهایتان میکنید. همان طور که این فروشنده روغنِ رو و زیرش با هم فرق دارد و غشّ است و حرام، این هم که تیترش با واقعش مخالف است، این هم #غشّ است و #حرام.
🔸امام خمینی (ره)؛ 12 خرداد 1360
🔸جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۹۵ تا صفحه ۴۰۱
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/03/12/1
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅این هیاهوها که در عالم هست، اینها همیشه بوده است و همیشه هم خواهد بود، لکن آن که #باقی است خداست و #اعتماد به خدا، شما این اعتماد را حفظ کنید و مشکلات را با #تدبیرهایی که دارید حل کنید. و امیدوارم که خداوند همه را تایید کند،
🔅وقتی برای خدا باشد تایید میکند. وقتی کار برای خدا باشد، ما چه پیروز بشویم چه نشویم، کارمان برای خداست، ما تکلیف ادا کردیم. ما میخواهیم تکلیفمان ادا بشود، دنبال این نیستیم که یک منصبی به دست بیاوریم، شماها نیستید. و ما میدانیم که از عهده شکر خدا نمیتوانیم به در بیاییم.
🔅من خودم را عرض میکنم؛ من شهادت میدهم که خودم تا کنون دو رکعت نماز برای خدا نخواندهام، هر چه بوده برای نفس بوده.
🔅دلیلش هم این است که چنانچه جنت و ناری نباشد، آیا ما باز همان طور مشغول میشویم به دعا یا خیر؟ دعای ما آنی که هست برای این است که خدای تبارک و تعالی به ما عنایت کند و به ما روزی کند بهشت را و محترز کند از جهنم. آنی که غایت آمال ماست همین است
🔅و الّا برای خدا آن وقت معلوم میشود که اگر کلید بهشت و جهنم را به شما بدهند و بگویند که شما مختارید و هیچ کس از شما به جهنم نمیرود، هیچ کس از شما هم از بهشت محروم نیست، آن وقت آیا ما باز قیام میکردیم به دفع شهوات؟ قیام میکردیم به خواندن نماز؟ اینها پیش خود ماست. من خودم میدانم که نیست این جور؛ نیستم این طور
@sahifeh_entezar
📌امریکای جهانخوار باید بداند که ملت عزیز و #خمینی تا نابودی کامل منافعش او را راحت نخواهند گذاشت و تا قطع هر دو دست آن به مبارزه خدایی خود ادامه خواهند داد.
📌ملت ما همان گونه که نشان دادهاند، تحمل تمام کمبودها را برای حفظ شرف و آبروی خویش خواهد نمود. ملت مقاوم ما از روز اول مبارزهاش میدانست که با تمام قدرتها و ابرقدرتها دست به گریبان است و باید بداند که تمام ایادی داخلی و خارجی قدرتها و ابرقدرتها خصوصاً امریکای جنایتکار برای شکست ما از تمام امکاناتش استفاده خواهد نمود،
📌ولی چاره چیست که کوه مصیبتها در مقابل حیثیت اسلامی- ایرانی ما چون کاهی است و مردم ما باید خود را آماده این درگیری حسینی تا پیروزی کامل بنمایند، که مرگ سرخ به مراتب بهتر از زندگی سیاه است.
📌و ما امروز به انتظار #شهادت نشستهایم تا فردا فرزندانمان در مقابل کفر جهانی با سرافرازی بایستند و بار مسئولیت استقلال واقعی را در تمامی ابعادش به دوش کشند و با افتخار پیام رهایی مستضعفین را در جهان سر دهند.
📌شما دلاوران سلحشور و شما سپاهیان انقلاب اسلامی مردم ایران، شما از همان روزهای اول هدف ناجوانمردانه گروهها و گروهکهای منحرف واقع شدید و این خود فخری بر افتخارات شما افزود، و اکنون نیز آن کس که از اسلام بیشتر گریزان است، دشمن سرسختتر شما عزیزان است.
🔸امام خمینی (ره)؛ 16 خرداد 1360
🔸جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۰۶ تا صفحه ۴۰۹
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/03/16/1
@sahifeh_entezar
🍃آن چیزی که انبیا میخواستند این بود که همه امور را الهی کنند؛ تمام ابعاد عالم را و تمام ابعاد انسان را، که خلاصه عالم است؛ عصاره عالم است. انبیا برای این آمدند که همه اینها را الهی کنند. یعنی انسان، که خلاصه و عصاره همه عالم است، یک انسان الهی بشود که وقتی که هر کاری میکند روی جنبه الهیت بکند.
🍃انبیا این طور بودند که معاشرتهایشان هم جنبه الهی داشته است؛ ازدواجهاشان هم جنبه الهی داشته؛ همه چیزهایشان؛ هر جهتی که ما به نظرمان یک جهت مادی حیوانی هست آنها این جنبه را انسانی، این جنبه را الهی کردهاند. اگر جنگ میکنند، جنگهایشان الهی است و برای اوست. اگر صلح میکنند صلحهایشان هم الهی است و برای اوست. در مقابل طاغوت. یک جنبه الهی در مقابل طاغوت است.
🍃طاغوت همه چیزش مادی است؛ شیطانی است؛ معنویات را هم میکشد طرف مادیات و طرف دنیا. لکن آنها که تابع دستورات الهی هستند همین مادیاتی که همه از آن استفاده میکنند، همین مادیات را، یک صورت معنویت به آن میدهند؛ با جنبه معنویت به اینها نگاه میکنند؛ همه عالم را به جنبه الهیت نگاه میکنند؛ همه را مظاهر خدا میدانند
🍃اگر محبت به مردم داشته باشد، نه به عنوان اینکه این پسر من است؛ دختر من است؛ این برادر من است؛ به آن عنوان معنویت که هست که بنده خداست؛ فرستاده خداست. شیطان عکس این است. طاغوت عکس این است.
🍃انبیا آمدند که مردم را از ظلمات به نور دعوت کنند؛ اللهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُلُماتِ إلَی النُّورِ و الَّذینَ کَفَرُوا اولِیاوُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخرِجُونَهُم مِنَ النُّور إلَی الظُلُمَاتِ یا اخراج از ظلمتها به نور است؛ این کار انبیاست؛ این کاری است که خدای تبارک و تعالی به وسیله انبیا انجام میدهد.
🍃و یا از نور به ظلمت است. فطرت انسانی، که یک فطرت نورانی است به حسب خلقت، اینها این فطرت را میکشند طرف ظلمت؛ از نور به ظلمت میآید. این کار طاغوت است. این دو جنبه است. و هر کدام اصحابی دارد. مومنین، آنهایی که به خدا ایمان دارند، از همه ظلمتها به نور کشیده میشوند. و کفار، آنهایی که ایمان به خدا ندارند، از نور به طرف ظلمتها کشیده میشوند.
🔸امام خمینی (ره)؛ 16 خرداد 1358
🔸جلد ۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۶۱ تا صفحه ۶۹
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/03/16/1#c
@sahifeh_entezar
❗️چیزهایی که در عالم واقع میشود و ما باید از آن چیزها #تنبه پیدا بکنیم، یکی از امور همین نهضت ایران است. از این نهضت ایران باید ما تعلّم پیدا کنیم؛ تنبه پیدا بکنیم. #مطالعه کنیم در این نهضت ببینیم که این نهضت چه بود؛ برای چه بود؛ و چه شد که تا اینجا پیروز شده است؛ و باید چه کرد که تا آخر پیروز بشود.
❗️نهضتها در عالم خیلی بوده است؛ انقلابات در عالم خیلی بوده است؛ انقلاب در شوروی هم بود؛ انقلاب در فرانسه هم بود؛ انقلاب ایران با آنجا چه فرقی دارد؟ و انقلاب ایران برای چه هست، و انقلاب شوروی برای چه بود؟ مردم ایران چرا در خیابانها ریختند و فریاد کردند و همه «الله اکبر» گفتند و فریاد کردند؟ قضیه این چه بود؟
❗️آیا مردم ایران هم مثل شورشیهای شوروی فریاد میکردند و علف میخواستند؟ فریاد میکردند و دنیا میخواستند؟ خونشان را جوانهای ما برای اینکه یک زندگی مرفهی در دنیا داشته باشند خون میدادند؟ این میشود که یک کسی خودش را بکشد که زندگیاش خوب باشد؟ یا خیر، این یک #نهضت_الهی بود. نهضت مثل نهضتهای آنهایی که به خدا اعتقاد ندارند یا آنهایی که نهضتهایشان نهضتهای جهت مادی بوده است، نبوده است.
❗️نهضت ایران نهضتی بود که خدای تبارک و تعالی در آن نقش داشت و مردم به عنوان جمهوری اسلامی، به عنوان اسلام، به عنوان احکام اسلام، در خیابانها ریختند و همه گفتند ما این رژیم را نمیخواهیم؛ و حکومت عدل اسلامی و جمهوری اسلامی میخواهیم. آن چیزی که انگیزه این ملت بود، انگیزه همه قشرها، الّا بعضیها. زنها در خیابانها ریختند؛ مردها در خیابانها ریختند؛ بچهها آمدند. [اسلام بود]
❗️همین دیشب کسی میگفت که من شاهد قضیه بودم که یک بچه ده دوازده ساله سوار موتورسیکلت شده بود و حمله کرد طرف یک تانک! از آن طرف هم بچه را تکه تکه کردند. اما او یک بیرق دستش بود و حمله کرد. این چه بود؟ قضیه، قضیه چه بود که یک همچو تحول در یک ملت پیدا شد؟
🔸امام خمینی (ره)؛ 16 خرداد 1358
🔸جلد ۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۶۱ تا صفحه ۶۹
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/03/16/1#c
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻همین عصر ما الآن بعد از اینکه انقلاب به پیروزی رسیده است، تا حدودی الآن وقتی است که ما در امتحان هستیم که حالا که ما آزادی پیدا کردیم، این آزادی را صرف چه میکنیم.
🔻آزادی پیدا کردیم؛ آزادی! حالا من آزادم که هر کاری میخواهم بکنم؟ آزادم که به هر که میخواهم اذیت بکنم؟ آزادم که هر چه میخواهم بنویسم؟ و لو به ضد اسلام باشد؛ و لو به ضد منافع مملکت باشد. این آزادی است؟! این را ما میخواستیم؟ ما آزادی میخواستیم، یا آزادی در پناه اسلام ما میخواستیم؟
🔻 ما اسلام میخواستیم. اسلام هم آزادی دارد، اما آزادی بیبند و باری نه. آزادی غربی ما نمیخواهیم. [بی]بند و باری است آن. هر کس با هر جوری میخواهد!؟ هر چه هر چه؟! نیست آن طور.
🔻آزادی که ما میخواهیم، آزادی در پناه قرآن ما میخواهیم. استقلال ما میخواهیم، آن استقلالی که اسلام به ما بدهد؛ آنکه اسلام بیمهاش کند. تمام مقصد ما اسلام است. همه اسلام است، برای اینکه اسلام مبدا همه سعادتها و همه قشرها را از ظلمات به نور میرساند.
🔻ما میخواهیم یک جمعیتی نورانی پیدا بکنیم، یک قشرهای نورانی که وقتی وارد میشویم در یک دانشگاهی، عملش نورانی، علمش نورانی، اخلاقش نورانی، همه چیزش نورانی باشد؛ الهی باشد.
🔻 پیروزی نه برای این است که ما برسیم به یک مثلًا آزادی؛ برسیم به یک استقلالی و منافع برای خودمان باشد، همین؛ همین دیگر تمام؟ حالا که دیگر منافع مال خودمان شد، دیگر کاری دیگر نداریم؟
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مجلس آن وقت تا مدرس نبود، مثل اینکه چیزی در آن نیست؛ مثل اینکه محتوا ندارد. مدرس با آن عبای نازک و با آن قبای کرباسی وقتی وارد میشد، مجلس میشد یک مجلس
💢وقتی که روسیه در یک قضیهای اولتیماتوم داد به ایران و آوردند به مجلس و قوای نظامیش هم حرکت کرده بودند به طرف تهران یا قزوین که این را قبول کنند، مجلس- آن طور که حالا نقل میکنند- بهتشان زده بود که باید چه بکنند. قوا، قوای شوروی است، مقاومت نمیتوانیم بکنیم؛ قبول این هم که خیانت است. آنجا نوشته است که یک روحانی با دست لرزان آمد و گفت حالا که ما باید از بین برویم چرا خودمان از بین ببریم؟ ما این را ردش میکنیم. رد کرد. همه هم قبول کردند. آنها هم هیچ کاری نکردند.
#روایت_تاریخ
#مدرس
@sahifeh_entezar
New Doc ۲۰۱۹-۰۱-۰۷ ۱۱.۳۶.۳۰.pdf
2.49M
🔅مدرس در کلام امام(ره) یک انسان نمونه است.
🔅ایشان بارها در وصف نطق موثر مرحوم مدرس در رابطه با اولتیماتوم روسیه سخن گفته اند.
📌در این فایل کوتاه برهه ای شگفت انگیز از زندگی این عالم نستوه را مطالعه کنید.
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢توجه کنید که دنیا را به چیزی نگیرید، توجه کنید که همه رفتنی هستیم و باید به خدای تبارک و تعالی نزدیک بشویم تا آن جا ما را راه بدهند.
💢شما ادعیه ائمه اطهار را ملاحظه کنید، ادعیه #شلاق هایی است که بر فرق ماها زده میشود. اینهایی که به واقعیت و به عقیده ما معصوم از هر خطا هستند، ببینید که در ادعیهها چه جور عجز و ناله میکنند، برای اینکه مطلب بزرگ است. مقام بشر هر چه باشد، مقام خاتم النبیین بالاترین مقام، لکن وقتی که این مقام را با مقام الوهیت ملاحظه بکنیم که خود آنها میبینند، هیچ است در مقابل همه چیز. آنی که آنها فهمیدند از عظمت خدا، آنها را وادار کرده است آن طور راز و نیاز کنند و اعتراف به تقصیر.
💢شما در ادعیه امیر المومنین، خود رسول خدا، حضرت سجاد- سلام الله علیه- سایر ائمه، ملاحظه کنید چه جملاتی هست و ما چطور بعیدیم از این معانی، چه معارفی در این ادعیه هست که ما محرومیم از آن معارف، چه آتشسوزی در قلب این خاصان خدا بوده است که برای فراق خدا میسوختند و آتش جهنم را میگفتند اگر صبر کنیم، صبر در فراق را چه کنیم؟ اینها برای ما مثل یک افسانه است، لکن واقعیت است، واقعیتی که آنها فهمیدهاند و ما نفهمیدیم.
#تازیانه_سلوک
#معارف
@sahifeh_entezar
🔹غرب دارد دنیا را به صورت یک جنگنده، به صورت یک وحشی بار میآورد. تربیت غرب انسان را از انسانیت خودش خلع کرده؛ به جای او یک حیوان آدمکش گذاشته است! الآن شما در هر جای دنیا که ملاحظه میکنید، الآن هم که یک آرامشی فرض کنید در دنیا هست و جنگهای عمومی نیست، در هر مملکتی که میبینید، با دخالت همین امریکا و با دخالت همین شوروی آدمکشی هست.
🔹غرب انسان درست نمیکند، آنکه انسان درست میکند آن مکتبهای الهی است. مکتبهای توحیدی است که تمام همّ انبیا این بوده که آدم درست کنند اگر یک مملکتی آدم داشت، آزادی به جوری که ضرر به غیر نزند؛ استقلال فکری، استقلال روحی، استقلال انسانی. آنها انسان میخواهند درست بکنند.
🔹قرآن کتاب انسانسازی است؛ میخواهد انسان درست کند. انسان اگر درست شد، آرامش در یک مملکتی پیدا میشود. اگر یک مملکتی روی تعلیمات توحیدی، روی تعلیمات انسانی- اسلامی افرادش بار آمدند، اینها به تعبیر قرآن این طور بار میآیند که بین خودشان با هم رحیمند، دوستند؛ بین خودشان این طور هستند؛ اما اگر کسی بنا شد به آنها تعدی بکند بخواهد حمله کند به آنها، نسبت به آنها «اشداء» است، سخت است.
🔹باید یک مملکتی که عهده دار تربیتش دانشگاه است، چه دانشگاه روحانی و چه دانشگاه شما، عهده دار انسانسازی باشد، که وقتی این جوانها از دانشگاه بیرون آمدند انسان بیرون آمده باشند؛ غربی نباشند؛ اسلامی باشند. غربی بودن ملازم با همان معانی است.
🔹آزادی که غرب میخواهد یک آزادی بیبند و بار است: هر که هر کاری دلش بخواهد میکند. یک آزادی است که مخالف با اخلاق است؛ مخالف با سنن انسانی است؛ نه یک آزادی محدودی که روی قواعد و روی چهارچوب قوانین باشد. آنها یک همچو آزادی را میخواهند.
🔸جلد ۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۹۳ تا صفحه ۹۸
🔸امام خمینی (ره)؛ 21 خرداد 1358
@sahifeh_entezar
📌اینکه میگویید که یک مسئله #دمکراسی است، صحیح است. لکن مع الاسف در ممالک غرب، که بیشتر دم از دمکراسی میزنند، و در ممالک ما، که باز آنها هم دم از دمکراسی میزنند، خبری از دمکراسی نیست.
📌غربیها با این #افسون میخواهند ما را خواب کنند و بهرهبرداری از ما بکنند و ما هم تا در تحت لوای اسلام نباشیم، دمکراسی را نمیتوانیم آن طوری که صحیح است به آن عمل بکنیم.
🔸جلد ۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۸۵ تا صفحه ۸۹
@sahifeh_entezar
14_23-Tarhi_Baraye_Farda-RahimPourAzghadi-emam_khomeini_dar_sahne_ya_mooze_01.mp3
7.95M
🎧سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی
💢موضوع: امام خمینی(ره) "در صحنه یا در موزه"؟ (1)
🗓بازخوانی صحیفه نور
#استاد_رحیم_پور_ازغدی
@sahifeh_entezar
🍃از اسلام و بعثت رسول اكرم برداشت هاى مختلفى است به حسب آن چيزهايى كه در برداشت كننده موجود است. انسانها مختلفند در ديد خودشان و به واسطه اختلاف در ديد، اختلاف در برداشتها هم مىشود.
🍃محدود نمىتواند غير محدود را در حيطه بياورد، مگر خودش هم غير محدود [بشود]. #انسان_كامل غير محدود، انسان كاملى كه در همه صفات غير محدود است و #ظل_ذات_اقدس_الهى است، اين مىتواند از اسلام آن طور كه هست برداشت كند و از انسان آن طور كه هست و از بعثت آن طور كه هست و از قرآن آن طور كه هست و از عالَم آن طور كه هست. ديگران به حسب مراتب وجودشان، به حسب مراتب كمالشان برداشت هايى دارند، لكن محدود است
#معارف
@sahifeh_entezar
🍃از اسلام و بعثت رسول اكرم برداشتهاى مختلفى است به حسب آن چيزهايى كه در برداشتكننده موجود است. انسانها مختلفند در ديد خودشان و به واسطه اختلاف در ديد، اختلاف در برداشتها هم مىشود.
🍃برداشت از رسول اكرم به حسب ديدهاى مختلفى كه در جهان بوده و هست و خواهد بود مختلف است و برداشت از انسان هم به حسب اختلاف نظرها و اختلاف ديدها مختلف است و برداشت از قرآن هم به حسب همين اختلاف مختلف است و برداشت از احكام اسلام هم و اسلام هم مختلف.
🍃هر ديدى محدود به حدود آن كسى است كه آن ديد را دارد. انسان يك موجودى است محدود؛ لكن قابل حركت الى غير متناهى [است]. و ديد انسانِ موجود محدود است، مگر آنكه ديد انسان غير متناهى باشد. انسان غير متناهى در كمال، غير متناهى در جلال و جمال، ديد غير متناهى دارد و آن مىتواند از اسلام و از انسان و از بعثت و از رسول اكرم و از عالم، برداشت صحيح بكند.
🍃 از انسان بزرگ كه گذشت، از انسان كامل كه گذشت، تمام ديدهايى كه در بشر هست، در انسانها هست، همه محدود است و برداشت صحيح نه از اسلام و نه از قرآن و نه از بعثت و نه از رسول اكرم و نه از انسان به طورى كه هست مىتوانند برداشت كنند.
🍃محدود نمىتواند غير محدود را در حيطه بياورد، مگر خودش هم غير محدود [بشود]. انسانِ كامل غير محدود، انسان كاملى كه در همه صفات غير محدود است و ظل ذات اقدس الهى است، اين مىتواند از اسلام آن طور كه هست برداشت كند و از انسان آن طور كه هست و از بعثت آن طور كه هست و از قرآن آن طور كه هست و از عالَم آن طور كه هست. ديگران به حسب مراتب وجودشان، به حسب مراتب كمالشان برداشتهايى دارند، لكن محدود است. بايد خودشان سِير بكنند و مراتب كمال را يكى پس از ديگرى به آن برسند و به اندازه كمالى كه پيدا مىكنند از اين حقايق و مِن جمله بعثت برداشت- به حسب آن مقدار از كمال كه دارند- بكنند.
🍃رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله و سلم- انسان كاملى است كه در رأس مخروطه اين عالَم واقع است. ذات مقدس حق تعالى كه غيب است و در عين حال ظاهر است، مستجمع همه كمال به طور غير متناهى است، در رسول اكرم متجلى است به تمام اسما و صفات و در قرآن متجلى است به تمام اسما و صفات.
🔸صحيفه امام، ج12، ص: 421
@sahifeh_entezar
🍃روز بعثت روزى است كه خداى تبارك و تعالى، موجود كاملى كه از او كاملتر نيست و نمىشود باشد مأمور كرد كه تكميل كند موجودات را، انسانها را كه ابتداءً يك موجود ضعيف ناقص هست، لكن قابل اين است كه ترقى كند، انسان را مترقى كند.
🍃 ابعاد انسان، ابعاد همه عالم است و اسلام براى تربيت انسان در همه ابعاد است. برداشتهاى مختلفى كه از اسلام شده است به حسب نظرهاى مختلفى كه صاحب نظرها داشتند و بينشى كه داشتند، بسيار اختلاف هست و هيچ كدامش نرسيده است به حدى كه اسلام را بشناسد يا انسان را بشناسد يا رسول اكرم را بشناسد يا عالَم را بشناسد، همه شان در يك سطح محدود هستند.
🍃 چه بسا اشخاصى كه خيال مىكنند كه پيغمبر اكرم كه آمده است، يا ساير انبيايى كه خداى تبارك و تعالى فرستاده است، براى اين است كه مردم را از اين ظلمها و بى عدالتيها و امثال اين نجات بدهد و مأموريت همين است كه #عدالت ايجاد كند در اجتماع و در افراد و مأموريت به همين قدر بيشتر نيست. چه بسا اشخاصى كه #اقتصاد را يك مسئله با اهميتى تلقى مىكنند، مأموريت انبيا را محدود به اين بكند، كه اينها آمده اند مردم را به يك شكم سير و يك زندگى رفاه برسانند و همين است مأموريت انبيا. و چه بسا اشخاصى كه به حسب ديد #عرفانى كه دارند، بعثت انبيا را محدود مى كنند به اينكه براى بسط #معارف الهى است و غير از اين بعثت چيزى نيست. و همين طور فلاسفه يك طور فكر مىكنند. فقهاى اسلام، ...
🍃 ملت ها يك طور فكر مىكنند، روشنفكرها يك طور فكر مىكنند و مؤمنين هم هر كدام به يك نحو فكرى دارند و همه قاصرند از رسيدن به آنچه كه هست. اين روايتى كه وارد شده است: «من عرف نفسه فقد عرف ربه» اين به ما مى فهماند كه انسان آن طور موجودى است كه اگر شناخته بشود، شناسايى خدا با اين است؛ نسبت به هيچ موجودى اين مطلب صادق نيست. ربّ انسان را كسى نمىتواند بشناسد الّا اينكه خودش را بشناسد و خودشناسايى كه دنبالش خداشناسى است حاصل نمىشود مگر براى كُلّ اولياى خدا.
🍃و گمان نبايد بشود كه اسلام آمده است براى اينكه، اين دنيا را اداره بكند، يا آمده است فقط براى اينكه مردم را متوجه به آخرت بكند، يا آمده است كه مردم را آشناى به معارف الهيه بكند. محدود كردن، هر چه باشد خلاف واقعيت است. انسان غير محدود است و مربى انسان غير محدود است و نسخه تربيت انسان كه قرآن است غير محدود است؛ نه محدود به عالَم طبيعت و ماده است، نه محدود به عالَم غيب است، نه محدود به عالَم تجرد است، همه چيز است.
🔸 صحيفه امام، ج12، ص: 422
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢پیغمبر در یکی از فرمایشاتشان میفرمایند که شَیَّبَتْنی سورهُ هود آیهای که در سوره «هود» وارد شده است در سوره شوری هم به استثنای یک کلمه وارد شده است، لکن سوره هود را ایشان میفرمایند که «شَیَّبَتْنی»؛
💢برای اینکه، در آنجا امر به #استقامت خود رسول خدا و کسانی که با او هستند هست، تابعین او. این است که #استقامت-ملت را هم پیغمبر سنگینیاش را در دوش خودش میدید، و نگرانیای که پیغمبر داشت نسبت به اینکه استقامت نکند ملت، نکند امت، این بود که- به حسب احتمال قوی- این بود که ایشان را وادار کرد به اینکه این کلمه را بفرمایند.
💢 استقامت در هر امر، و این دنبال این است که انسان توجه به خدای تبارک و تعالی داشته باشد و به پیامبران خدا و خصوصاً پیمبر خاتم که اینها چه نحو زندگی کردند و با چه مصیبتهایی استقامت کردند، و در این بیست و چند سال که پیغمبر اکرم در بین این مردم بود چه مصیبتهایی از همین مردم دید، و چه مصیبتهایی را پیشبینی کرد، و توجه به اینکه او ولیّ امر این ملت است و استقامت این ملت هم از او خواسته شده است، و فَاسْتَقِمْ کَما امِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ این است که موجب نگرانی رسول خداست.
@sahifeh_entezar
🌹و اگر به داد این جمعیت خدای تبارک و تعالی نرسیده بود، خدا میداند که مساله فحشا را به کجا رسانده بودند...خدا به فریاد این ملت رسید؛ ملت مظلوم و متحول کرد این جمعیت را به یک جمعیت حزب اللهی، یک جمعیتی که همه چیزش را دارد برای خدا میدهد.
🌹این مساله مهم است؛ این مسئلهای که آن اشخاصی که در صدد تهذیب هستند، در صدد تزکیه نفس هستند، پنجاه_سال زحمت میکشند؛ بعد از زحمتهای فراوان پنجاه ساله به یک مقامی میرسند. و این جوانها را خدای تبارک و تعالی آن طور در ظرف یک مدت بسیار کم متحول کرد به یک مقامی که آنهایی که #پنجاه_سال زحمت کشیدهاند، #نرسیدهاند به این مقام، نرسیدهاند به آنجا که غیر از خدا اصلًا هیچی نخواهند، شهادت را این طور طالب باشند. این طور شهادت را در بر بگیرند.
@sahifeh_entezar
🔰بسم الله الرحمن الرحیم
🔹مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان میباشد، اعلام شده است و تا کنون اقدام موثر اساسی انجام نشده است و ملت اسلامی و خصوص دانشجویان با ایمان متعهد، نگران آن هستند و نیز نگران اخلال توطئه گران که هم اکنون گاه گاه آثارش نمایان میشود
🔹و ملت مسلمان و پایبند به اسلام خوف آن دارند که خدای نخواسته فرصت از دست برود و کار مثبتی انجام نگیرد، و فرهنگ همان باشد که در طول مدت سلطه رژیم فاسد کارفرمایان بیفرهنگ، این مرکز مهم اساسی را در خدمت استعمارگران قرار داده بودند، که از دستاوردهای دانشگاهها به خوبی ظاهر میشود که جز معدودی متعهد و مومن که علی رغم خواست دانشگاهها در خدمت کشور و اسلام بودند، دیگران جز ضرر و زیان چیزی برای کشور ما بار نیاوردند؛
🔹 و ادامه این فاجعه که مع الاسف خواست بعض گروههای وابسته به اجانب است، ضربهای مهلک به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی وارد خواهد کرد،
🔺و تسامح در این امر حیاتی خیانت عظیم بر اسلام و کشور اسلامی است.
🔹بر این اساس به حضرات آقایان محترم محمد جواد باهنر، مهدی ربانی املشی، حسن حبیبی، عبد الکریم سروش، شمس آل احمد، جلال الدین فارسی و علی شریعتمداری مسئولیت داده میشود تا ستادی تشکیل دهند و از افراد صاحبنظر متعهد، از بین اساتید مسلمان و کارکنان متعهد و دانشجویان متعهد با ایمان و دیگر قشرهای تحصیلکرده، متعهد و مومن به جمهوری اسلامی دعوت نمایند تا شورایی تشکیل دهند و برای برنامهریزیِ رشتههای مختلف و خطمشی فرهنگی آینده دانشگاهها، بر اساس فرهنگ اسلامی و انتخاب و آمادهسازی اساتید شایسته متعهد و آگاه و دیگر امور مربوط به انقلاب آموزشی اسلامی اقدام نمایند.
🔹بدیهی است بر اساس مطالب فوق دبیرستانها و دیگر مراکز آموزشی که در رژیم سابق با آموزش و پرورشی انحرافی و استعماری اداره میشد، تحت رسیدگی دقیق قرار گیرد تا فرزندان عزیزم از آسیب و انحراف مصون گردند. از خداوند متعال توفیق آقایان را در این امر مهم مسالت مینمایم و عظمت اسلام و کشورهای اسلامی را خواهانم. و السلام علیکم.
روح الله الموسوی الخمینی
🔸امام خمینی (ره)؛ 23 خرداد 1359
🔸جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۳۱ تا صفحه ۴۳۲
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#فرهنگ
#تعطیلی_جلسات
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔰بسم الله الرحمن الرحیم 🔹مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان میباش
🔹از آن روز اولی که صحبت «انقلاب فرهنگی» پیش آمد، مخالفتها شروع شد. اگر شما گروههایی [را] که مخالفت کردند با این مسائل و اشخاصی [را] که سینه زدند برای باز شدن دانشگاه قبل از اصلاح مشاهده کنید، میبینید که اینها همه پای بیرق غرب و شرق سینه میزنند.
🔹شما توجه داشتهاید و دارید که از همان اول انقلاب، قدم به قدم طوایفی و قلمهایی و زبانهایی بر ضد این انقلاب به کار افتادند؛ و هر قدمی که انقلاب خواست برای اصلاح بردارد، آنها مخالفت کردند. اگر صحبت دانشگاه آمد، همانهایی که دانشگاه را مرکز فساد قرار داده بودند و همانهایی که قبله آنها غرب یا شرق بود، با اصلاح دانشگاه مخالف بودند. آنها خوف این را داشتند که مبادا دانشگاه یک دانشگاه اسلامی بشود تا اینکه دست شرق و غرب تا ابد از دانشگاه کوتاه بشود؛ یعنی، از کشور کوتاه بشود.
🔹آنهایی که میخواهند و میخواستند که دست شرق یا غرب باز باشد و مصلحت شخصی خودشان را در این امر میدانستند، کوشش کردند که با قلم و زبان محکوم کنند اصلاح و انقلاب دانشگاه را. و شما اگر توجه کنید که چه گروههایی مخالفت با این امر کردند و باز هم میکنند و باز هم اصرار دارند به اینکه دانشگاه به همان ترتیبی که سابق بود باز بشود، میفهمید روش این اشخاص چه روشی است. ما از مسائلی که در کشور طرح میشود اشخاصی که آن مسائل را طرح میکنند میشناسیم.
🔹آنهایی که با انقلاب «فرهنگی» مخالف بودند با اسم اینکه دانشگاه را میخواهند اینها اصلش ببندند و اینها نمیخواهند که دانشگاه در کار باشد، مشغول به تبلیغات شدند.
یک دسته از آنها همانها بودند که دانشگاه را سنگر قرار داده بودند و اتاق جنگ در دانشگاه- به طوری که گفته میشود- ایجاد کرده بودند! و یک دسته از آن غربزدههایی که به خیال خودشان، اسلامی شدن دانشگاه و اسلامی شدن جوانهای ما و اسلامی شدن دانشمندان ما با مقاصدشان مخالف بود اینها را طرد به «ارتجاع» کردند.
🔹«مرتجعین»، یعنی آنهایی که نمیخواهند طرف شرق بروند که مرکز تمدن است- به اصطلاح آنها- و نمیخواهند طرف غرب بروند! که آنها طرف شرق و غرب هر دو را بهتر میدانستند از اسلام. آنها میخواهند اسلام نباشد، هر چه میخواهد باشد. آنها میخواهند که تربیتهای اسلامی در دانشگاهها نباشد، دیگر هر چه باشد مانعی ندارد. آنها میخواهند که دانشگاه و فیضیه با هم مرتبط نباشد؛ برای اینکه این ارتباط موجب اسلامی شدن دانشگاه میشود و این ارتباط اسباب این میشود که آن بدبینیهایی که در طول مدت زیاد بین دانشگاه و طلاب علوم دینی حاصل شده بود از بین برود. وقتی این بدبینیها از بین رفت و دانشگاه در کنار فیضیه مشغول به فعالیت شدند، دست اینهایی که قبلهشان شرق یا قبلهشان غرب است، کوتاه میشود. و لهذا، با تمام قوا، کوشش میکنند و میکردند که این دو قشر را از هم جدا کنند و بدبین کنند.
🔸جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۲۶ تا صفحه ۴۳۳
🔸امام خمینی (ره)؛ 23 خرداد 1360
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/03/23/2
@sahifeh_entezar