eitaa logo
صحیفه سجادیه
391 دنبال‌کننده
64 عکس
4 ویدیو
4 فایل
ایتا: https://eitaa.com/sahifesajaadieh ارتباط با ما: @mhedayati_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🤲صحیفه سجادیه را دریابیم 💠 استاد فاطمی نیا رحمه الله علیه: بعضی وقت‌ها من به دوستان می‌گویم: اگر ما بدانیم حضرت سجاد علیه‌السلام یک پیراهنی داشته و یقین کنیم آن را به تن مبارکشان نموده‌اند و بدانیم در کدام کشور و در کدام گوشه‌ی دنیاست؛ ما به هر طریقی شده دوست داریم برویم آن را ببینیم و ببوسیم! امّا کتاب و سخنی که از میان دو لب گهربار آن حضرت بیرون آمده و در دسترس ماست چقدر ارزش آن را دانسته و قدردان آن هستیم؟!
شیوه صحیح تعامل با فقرا و ثروتمندان در بیان امام سجاد علیه السلام
▪️نورهای تاریک! ▫️طبیعت نور، روشنی و روشنایی است. ▫️طبیعت نور، زلالی و شفافیت است. ▫️طبیعت نور، ضد ظلمت و تاریکی است. ▫️طبیعت نور، هدایت کنندگی است. اما؛ ▪️نور آتش جهنم، عین تاریکی است! 🔸اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ... مِنْ نَارٍ نُورُهَا ظُلمَةٌ‌ (صحیفه سجادیه، دعای۳۲، فراز۲۹) ▪️گاهی نور توحید، برای عده ای مانع رسیدن به خدا است! 🔸إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ اَلاِنْقِطَاعِ إِلَيْكَ... حَتَّى تَخِرَقَ أَبْصَارُ اَلْقُلُوبِ حُجُبَ اَلنُّورِ. (مناجات شعبانیه) ▪️برخی نورهای ظاهری اصلا نور نیستند! 🔸وَ مَن لَم يَجعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُورٍ (نور، ۴۰) ▪️برخی افراد از نور قرآن، به گمراهی می‌رسند! 🔸وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا (اسراء، ۸۲) اما؛ 🔹تنها نور حقیقی، ذات خداوند متعال است. «اللَّهُ نُورُ ٱلسَّماواتِ وَ الأَرۡضِ» (نور، ۳۵)
🔹ویژگی اقتصاد اسلامی🔹 🔸همه انسانها برای تأمین نیازهای مالی و هزینه های زندگی تلاش می کنند. اما وضع همه یک جور نیست. ▫️ عده ای: - تلاش می کنند و به نتیجه می رسند؛ اما با کلی مانع و مشکل و زحمت! - حساب و کتاب می کنند و به نتیجه می رسند؛ اما چیزی بیشتر از برنامه ریزی ها گیرشان نمی آید. گاهی هم کمتر از حساب و کتاب! ▫️ عده ای: - تلاش می کنند و به نتیجه می رسند؛ اما بدون مانع و مشکل، بلکه به آسانی! - حساب و کتاب می کنند و به نتیجه می رسند؛ اما کلی چیزی های دیگر هم گیرشان می آید. 🔸چرا اینگونه است؟ چون در گروه دوم، هم «تلاش خودش» است و هم «کمک خدا». ▫️ تلاش ها به گردن خودش است؛ اما سختی و زحمتش به عهده خدا. ▫️ برنامه ریزی ها دست خودش است؛ اما نتیجه و برکتش به عهده خدا. 🔸چرا کمک خدا؟ چون گروه دوم: ▫️مال و ثروت را برای عبادت بیشتر خدا می خواهد. اگر بخواهد با مشکل به دست آورد از عبادت خدا باز می ماند. لذا خدا آسان سازی می کند. ▫️مال و ثروت را به هر قیمتی نمی خواهد. گاهی برنامه ها جور در نمی آید، اگر بخواهد حساب و کتابش را به نتیجه برساند، دست به هر کاری می زند، اما نمی کند؛ لذا خدا بدون حساب می دهد تا مال و ثروت، وبال گردنش نشود. ♦️توجه: منظور از نتیجه «آسان» و «بی حساب»، پول باد آورده نیست؛ چون نه مبتنی بر «تلاش و برنامه» است و نه برای «عبادت خدا» است! 🔸امام سجاد (ع) چه زیبا فرموده اند: ▫️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ▫️و اكْفِنِي مَئُونَةَ الِاكْتِسَابِ ▫️و ارْزُقْنِي مِنْ غَيْرِ احْتِسَابٍ ▫️فلَا أَشْتَغِلَ عَنْ عِبَادَتِكَ بِالطَّلَبِ ▫️و لَا أَحْتَمِلَ إِصْرَ تَبِعَاتِ الْمَكْسَبِ صحیفه سجادیه، دعای 20، فراز 31 ——————————————— https://eitaa.com/sahifesajaadieh
هدایت شده از نیش و نوش طلبگی
🔹بیشترین خواسته ای که ائمه (ع) در دعاهای ماه مبارک رمضان داشته اند چه بوده؟ با بررسی دعاهای ماه مبارک رمضان به یک نتیجه مهم می رسیم. بیشترین خواسته ای که در دعاهای ماه مبارک رمضان داریم «نجات از آتش جهنم» است. ائمه (ع) بیش از 1600 بار این خواسته را مطرح کرده اند. (با عبارات و شیوه های مختلف و با تکرار برخی فرازها) ▪️به این عبارات توجه کنید: ▫️خلِّصنَا مِنَ النَّارِ یا رَبِّ (دعای جوشن کبیر در هر سه شب قدر) ▫️أجِرنَا مِنَ النَّارِ یا مُجِیرُ (دعای مجیر در ایام البیض رمضان) ▫️منَّ عَلَیَّ بِفَکاکِ رَقَبَتی مِنَ النّارِ (دعای روزانه بعد نمازهای یومیه) ▫️ أن تَجعَلَنِي مِن عُتَقَائِكَ مِنَ النَّار (دعای قرآن به سر) ▫️فلا تُحرِقنِی بِالنَّارِ وَ أَنتَ مَوضِعُ أَمَلِی (دعای ابوحمزه ثمالی) ▫️أجِرنِی مِنَ النَّارِ بِعَفوِکَ وَ أَدخِلنِی الجَنَّةَ (دعای ابوحمزه ثمالی) ▫️و أَجِرنَا مِن عَذَابِكَ (دعای ابوحمزه ثمالی) ▫️نحنُ أَرِقَّاؤُکَ فَأَعتِق رِقَابَنَا مِنَ النَّارِ (دعای ابوحمزه ثمالی) ▫️و بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ فَاکتُب لَنَا وَ فِی جَهَنَّمَ فَلا تَغُلَّنَا (دعای هر شب ماه رمضان) ▫️هذَا مَقَامُ المُستَجِیرِ بِکَ مِنَ النَّارِ (دعای هر شب ماه مبارک) ▫️أن تَفُکَّ رَقَبَتِی مِنَ النَّارِ وَ تُدخِلَنِی الجَنَّةَ بِرَحمَتِک (دعای هر شب دهه آخر) ▫️إن کَانَ بَقِیَ عَلَیَّ ذَنبٌ لَم تَغفِرهُ لِی أَو تُرِیدُ أَن تُعَذِّبَنِی عَلَیهِ... (دعای وداع با ماه مبارک) و بسیاری از دعاها و فرازهایی که به وضوح دیده می شود. حتی در دعاهای عید فطر. 🔹مهم اینکه این معرفت محوری در دعاهای ماه مبارک کاملا منطبق بر روایت پیامبر گرامی (ص) است: ▫️و هُوَ شَهرٌ أَوَّلُهُ رَحمَةٌ وَ وَسَطُهُ مَغفِرَةٌ وَ آخِرُهُ إِجَابَةٌ وَ العِتقُ مِنَ النَّار ابتدای ماه رحمت و لطف الهی، میان ماه از بین رفت آثار گناهان، پایان آن رستگاری و نجات از آتش جهنم. 🔹در نهایت دو سوال مهم باقی می ماند: 1. چرا ائمه (ع) بیشترین درخواست در بهترین ماه سال را چنین درخواستی قرار داده اند؟ 2. این رویکرد با روایت معروف «إِنَّ قَوماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهبَةً فَتِلكَ عِبَادَةُ العَبِيدِ» (کسانی که خدا را به خاطر ترس از جهنم عبادت می کنند) چگونه قابل جمع است؟ آدرس روایات: ▫️مفاتیح الجنان / خصال شیخ صدوق، ج1، ص259 / تحف العقول، ص 246 ▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
هدایت شده از نیش و نوش طلبگی
(2) 🔸برای دو سوال بالا شاید بتوان چند پاسخ داد: ▫️درخواست «نجات از جهنم»، در حقیقت توجه دادن به «معاد» است و توجه به معاد نقش بسیار سازنده ای در زندگی انسان دارد. ▫️در بین همه روش های تربیتی، روش تربیتی «انذار» یکی از کارآمدترین روش ها است. انذار به معنای ترس نیست. بلکه به معنای توجه به عاقبت کارها است و اینکه هر کاری، اثری دارد. ▫️نگاه ما به دعاها باید نگاه «تکلیف آور» باشد. به این معنی که نباید دعاها را صرفا درخواست از خدا بدانیم. بلکه وقتی دعا میخوانیم باید نگاهمان این باشد که من باید این کار را بکنم. مثلا وقتی از خدا می خواهیم «خدایا من را از جهنم نجات بده»، یعنی من باید کاری کنم که خودم را از جهنم نجات بدهم. ▫️این دعاها ناظر به «تجسّم اعمال» است. مثلا وقتی قرآن می فرماید «کسانی که مال یتیم را می خورند همین الان در حال خوردن آتش جهنم هستند»، یعنی همین الان زندگی اش زندگی جهنمی است. گناهان، صورت مُلکی عذاب الهی هستند. در حقیقت «گناه کردن» یعنی آوردن جهنم به همین دنیا. پس ما در حقیقت دعا می کنیم خدایا ما را از زندگی جهنمی همین دنیا نجات بده. یعنی از آثار مخرّب گناهان! لذا امام رضا علیه السلام فرمود: مَن تَعَوَّذَ بِاللّهِ مِنَ النّارِ ولَم یترُک الشَّهَواتِ، فَقَدِ استَهزَأَ بِنَفسِهِ. (کنز الفوائد، ج۱، ص۳۳۰) هر کس از آتش جهنم به خدا پناه ببرد، امّا شهوات و گناهان را ترک نکند، در واقع، خودش را به مسخره گرفته است. 🔸نتیجه اینکه: علت اصلی اینهمه درخواست از خداوند برای نجات از آتش جهنم، در حقیقت درخواست نجات از شرّ گناهان و آثار مخرّب آنهاست. لذا ائمه (ع) ما را با «یاد معاد»، «انذار» می دهند که «گناه» زندگی را «جهنمی» میکند و راه نجات این است که ما به معارفی که در ادعیه آمده «عمل» کنیم. ▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
هدایت شده از نیش و نوش طلبگی
🔸روز عرفه مانند شبهای قدر اهمیت زیادی دارد. در شبهای قدر، مهمترین خواسته مان «نجات از آتش جهنم» است. امروز هم «دعای عرفه» با این عبارت زیبا و مهم تمام می شود: ▫️اى خدا، از تو می خواهم حاجتم را برآورده کنی. آن حاجتی كه اگر به من عطا كنى، ديگر از هر چه محرومم كنى زيان نمیبینم. و اگر آن حاجتم را برآورده نکنی، ديگر هر چه به من عطا كنى سودی به حالم ندارد. آن درخواستم این است: «مرا از آتش جهنم رهایی بخشی» 🔹وَ أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ حَاجَتِيَ الَّتِي إِنْ أَعْطَيْتَنِيهَا لَمْ يَضُرَّنِي مَا مَنَعْتَنِي‏ وَ إِنْ مَنَعْتَنِيهَا لَمْ يَنْفَعْنِي مَا أَعْطَيْتَنِي «أَسْأَلُكَ فَكَاكَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ» ه------------------------------------------------------ه ▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 پدر خاک! کجایی؟ پسرت خاک نشد... 🏴 مادر آب! کجایی؟ پسرت آب نخورد... 🏴 آجرک الله یا صاحب الزمان یا بقیةالله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ شاهکار امام سجاد (علیه‌السلام) 🔰 شما ادعیه حضرت سجاد را می‌بینید، دعاست اما چه می‌کند در این دعاها... 📆 شهادت حضرت امام سجاد (علیه‌السلام) را تسلیت می‌گوییم.
طرح حفظ محتوا محور صحیفه سجادیه                      👇👇👇👇👇👇 🔸حفظ ادعیه منتخب 🔸حفظ ترتیبی کل صحیفه سجادیه 1.  آموزش شیوه‌های مخصوص حفظ صحیفه سجادیه (به صورت دوره‌های آفلاین)  ۲. ☎️پشتیبانی ۱۵ جلسه پشتیبانی استاد حفظ به صورت تلفنی برای هر ترم ۳.📖 اعطاء کتاب صحیفه سجادیه مخصوص حفظ 4. 📜کلاسهای آموزش مفاهیم هردعا  5.  ⚡️امتیاز شهریه حفظ صحیفه سجادیه (مخصوص طلاب حوزه علمیه) ۶.🎁 اهدا جوایز: 🏆سفر زیارتی کربلا (برای نفر برتر در طرح حفظ کل ) 🏆سفر زیارتی مشهد مقدس (نفر برتر در طرح حفظ ادعیه منتخب ) وجوایز نفیس دیگر... برای اطلاعات بیشتربه کانال صحیفه دل مراجعه فرمایید  : https://eitaa.com/joinchat/1022165770Ccb39a41f49
هدایت شده از نیش و نوش طلبگی
این انتخابات هم با تمام بد اخلاقی هایش تمام می‌شود! خاتمی و روحانی و پزشکیان، روزی مانند ما بودند. مراقب خاتمی و روحانی و پزشکیان درون‌مان باشیم!
با خدا
با خدا
هدایت شده از نیش و نوش طلبگی
🔹اگر تقوای سیاسی بود، آن‌وقت جنگ روانی دشمن اثر نمیکند. (۱۴۰۲/۱۰/۲۶) 🔹تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه‌هایی که دشمن میتواند از آن استفاده کند، پرهیز بکند. (۱۳۹۵/۰۳/۱۴) 🔹تقوای سیاسی؛ یعنی هر کس که در کار سیاست است، سعی کند با مسائل سیاسی صادقانه و دردمندانه و از روی دلسوزی برخورد کند. (۱۳۸۱/۰۵/۰۵) 🔹تقوای سیاسی، یعنی انسان در میدان سیاست، صادقانه عمل کند. (۱۳۸۱/۰۱/۱۶) 🔹آن‌گاه که در دل افراد، با انگیزه‌های سیاسی یا شخصی، کینه، بددلی و سوءظن وجود داشته باشد، فضای جامعه فضایی تاریک و تلخ می‌شود. (۱۳۸۱/۰۱/۱۶) ▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
هدایت شده از نیش و نوش طلبگی
🔹سیاست اگر از اخلاق سرچشمه بگیرد، از معنویت سیراب بشود، ▫️برای مردمی که مواجه با آن سیاستند، ، راه بهشت است؛ 🔹اما اگر سیاست از اخلاق جدا شد، از معنویت جدا شد، آن وقت سیاست‌‌‌‌‌ورزی میشود؛ یک وسیله‌‌‌‌‌ای برای کسب قدرت، به هر قیمت؛ ▫️برای کسب ثروت، برای پیش بردن کار خود در دنیا. ؛ ▫️برای خود سیاست‌‌‌‌‌ورز هم آفت است، ▫️برای مردمی هم که در عرصه‌‌‌‌‌ی زندگی آنها این سیاست ورزیده میشود هم آفت است. رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۱۳۸۸/۰۶/۲۰ ▫️نیش و نوش طلبگی @hedayati_ir
هدایت شده از نیش و نوش طلبگی
تاریخ کربلا و حادثه عاشورا را باید از منابع معتبر بخوانیم و دقیق تحلیل کنیم. دو کتاب کاملا معتبر و جامع و تحلیلی، برای آگاهی از تاریخ کربلا کافی است. کتاب: (ع)، استاد مهدی پیشوایی (ره) (ع)، استاد محمدمهدی ری شهری (ره)
هدایت شده از نیش و نوش طلبگی
هدایت شده از پایان نامه و مقاله
باسلام خدمت طلاب و دانشجویان عزیز. از این پس تمام فعالیت های پایان نامه و مقاله نویسی اعم از آموزش، مشاوره و فرم های مربوطه در این کانال @bmhedayati به صورت متمرکز ارائه می شود. لطفا عضو شوید. در صورتی که دوستانتان نیز متقاضی مشاوره و راهنمایی هستند، فقط از طریق این کانال پیگیری نمایند.
خاطره یکی از اسرای آزاده درباره حفظ قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به روش تبلیغی امام سجاد علیه السلام چند نفری داوطلب شدند تا حفظ قرآن را شروع کنند. ولی قرآن نداشتند. یکی از اسرا پیشنهاد داد پاکت‌های استفاده شده را دور نریزند و از آن‌ها استفاده کنند. فکر خوبی بود. دیگر پودر لباسشویی و سیگارشان که تمام می‌شد پاکتش را نگه می‌داشتند و هر کس هر آیه‌ای از حفظ بود را روی آن می‌نوشت و به بقیه می‌داد. تهیه خودکار هم خودش مصیبتی بود. عراقی‌ها خودکار را اسلحه می‌دانستند. فقط به اندازه نوشتن نامه به آن‌ها خودکار می‌دادند. مغزی خودکار پر را بر می‌داشتند و مغزی خالی را جایش می‌گذاشتند و تحویل صلیب سرخ می‌دادند. جلسات تفسیر و حفظ قرآن به داخل آسایشگاه ختم نمی‌شد. وقتی در روز از آسایشگاه برای هواخوری به محوطه می‌آمدند، با بچه‌های آسایشگاه‌های دیگر ارتباط می‌گرفتند و آیاتی که حفظ کرده بودند را با هم مبادله می‌کردند. به این روش تعداد بیشتری در جلسات حفظ قرآن شرکت می‌کردند و آیات بیشتری را حفظ می‌کردند. برگزاری جلسات هم داستان خودش را داشت. وقتی می‌خواستند جلسه را شروع کنند، یک نفر باید نگهبانی می‌داد. ولی وای به حال روزی که نگهبان حواسش پرت می‌شد و عراقی‌ها متوجه برگزاری جلسه قرآن می‌شدند. در بین اسرا بی‌سواد بود، دکتر هم بود. مهندس بود، کم سواد هم بود. آقای ابوترابی به ما گفتند که از نخبه‌های اردوگاه‌های دیگر استفاده کنید. ما هم از هر آسایشگاه دو نفر را جذب کردیم. آن‌ها هم در آسایشگاه خودشان کلاس می‌گذاشتند. از آنجایی که اسرا مرتب در حال جابه جا شدن بین اردوگاه‌های مختلف بودند، این بچه‌ها به اردوگاه‌های دیگر می‌رفتند و بقیه را آموزش می‌دادند. به این ترتیب صدها نفر قرآن را حفظ کردند. با این روش هزاران نفر از اسرای ایرانی در عراق حافظ قرآن شدند و صدها نفر نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را حفظ کردند. اسرا در این مورد از امام سجاد (ع) مشق گرفتند. بعد از واقعه عاشورا، با توجه به جو خفقان آن زمان، یکی از مهمترین فعالیتهای امام سجاد (ع) تربیت دینی غلامان بود. امام سجاد (ع) ۳۵ سال غلام خریدند و بعد از یک سال تربیت دینی آزاد می‌کردند. به گفته تاریخ نویسان، امام حدود هزار نفر از کسانی راکه به این روش تعلیم دادند، بعدها خودشان، یا فرزندانشان همچون زراره، از شاگردان مکتب امامان باقر و صادق (علیمهاالسلام) شدند و هر کدام مبلغی شدند برای نشر دین اسلام. امام سجاد (ع) همچنین در هر سال و ماه و روز و به هر مناسبت دنبال بهانه‌ای بود تا غلامان را آزاد کند. به جایی رسید که در مدینه نزدیک به ۵۰ هزار نفر از غلامان و کنیزان را آزاد کردند.