eitaa logo
حقیقت ناب
1هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.7هزار ویدیو
440 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_10012710.mp3
4.15M
🔹 بصورت ⭕️ استاد آقائی ⏰زمان :۳۴دقیقه 💌به اشتراک بگذارید👌 به نیت فرج امام عصر (عجل الله)🌷✨ ---------------------
💡قرآن راه زندگی ‼️ به عهد خود وفا کنید چون در قیامت از آن سوال می‌شود. ✅راهکارهای زندگی موفق در جزء پانزدهم قرآن کریم
💠 نکات کلیدی جزء پانزدهم قرآن کریم
🔹 تعداد همسران امام حسن مجتبی(علیه السلام) ❓اینکه گاهی گفته میشود امام حسن مجتبی(ع) سیصد همسر داشته تا چه اندازه درست است؟ ● شبهۀ مربوط به تعداد زوجات امام حسن مجتبی(ع) یک شبهۀ قدیمی است که اضافه بر محققان شیعی حتی برخی از نویسندگان و محققان اهل سنت نیز مطالب تحقیقی و نسبتاً مفصلی در رد این شبهه و مبرا بودن امام حسن مجتبی(ع) از این افتراء نوشته‌اند. راجع به منبع این شبهه، یادم است مرحوم شهید محراب آیةالله سید اسدالله مدنی تبریزی(ره) در شبهای ماه مبارک رمضان در نجف اشرف، در مسجد شیخ انصاری منبر علمایی میرفت و هر دو شب از منبرش در ماه مبارک را به یکی از معصومین(عليهم السلام) اختصاص داده بود و در همین منبرها این شبهه را نیز مطرح و سپس بیان کرد که قدیمی‌ترین کتابی که این عدد سیصد همسر را گفته کتاب «قُوْت القلوب»1️⃣ است. کتاب «قوت القلوب في معاملة المحبوب، ووصف طريق المريد إلى مقام التوحيد» بمعنای مایۀ حیات قلبها در معامله با محبوب و بیان راه رسیدن مرید به مقام توحید، تألیف ابوطالب مکی متوفای ٣٨٦ق در بغداد است که چون در مکه پرورش یافته به مکی معروف شده. این کتاب در بیان آدابِ سلوک صوفیانه و از مشهورترین و مهمترین منابع صوفیه و یکی از منابع کتاب «إحیاء علوم الدینِ» غزالی است که در موارد متعدد به آن استناد کرده است. ابوطالب مکی در بغداد سکنی گزید و حالت عارفانه و صوفیانه‌ای داشته و گفته میشود گرسنگی شدیدی به خود میداد و سالها خوراکش برگ و علف و ریشۀ گیاهان صحرا بود و به ریاضت و تجرّد میگذراند و ازدواج نکرد. و قابل توجه اینکه علمای اهل سنت تصریح کرده‌اند که این کتاب حاوی مطالب جعلی و عقاید باطل و فاسد است. و از جمله اعتقادات وی اینکه: «هیچ چیزی برای مخلوقین پرضررتر از خالق نیست!»2️⃣. وی مجلس وعظی در مسجد مرکزی بغداد، جامع منصور3️⃣، داشته و این مطلبِ بی‌پایه علیه امام را در آنجا مطرح کرده بدون آنکه سندی برای این ادعایش بیاورد و بگوید از که شنیده و اشخاصی را بعنوان واسطه‌های نقل این خبر از زمان امام حسن(ع) نام بیاورد، یا کتاب و منبعی را برای این خبرش ذکر کند. و روشن است که چنین خبری هیچ اعتباری ندارد. وانگهی اگر فرضاً امام حسن(ع) سیصد همسر داشته پس آثار این سیصد همسر چیست و کجاست!؟ به تعبیر دیگر با وجود سیصد همسر میباید بطور طبیعی امام حسن(ع) بیش از سایر امامان فرزند میداشت و سادات حسنی خیلی بیش از مثلاً سادات موسوی میبودند. ❓تعداد واقعی همسران و فرزندان امام مجتبی(ع) چقدر است؟ ● مؤرخان بدون هیچ اختلافی در بیان تعداد و اسامی همسران امام حسن مجتبی(ع) هیچکدام بیش از پنج همسر نام نبرده‌اند، و فرزندان ایشان را نیز هیچکدام بیش از پانزده نفر نگفته‌اند. اینجا هم به همان ابهام برمیگردیم که اگر واقعاً تعداد همسران امام رقم بالایی و مثلاً سیصد زن میبود پس چرا تنها پنج تن از آنها شناخته شده‌اند و بقیه هیچ نامی ندارند!؟ این ادعا، این علامت استفهام بزرگ را دارد. ❓چه انگیزه‌ای برای جعل و نشر اینگونه مطالب دروغ وجود داشت؟ ● دولت عباسیان در حدود نیمه‌های قرن چهارم هجری یعنی در اوج قدرتش گرفتار قیامهای متعددی به رهبری علویان بود که بیشترشان از سادات حسنی بودند. لذا عباسیان انگیزۀ توهین و تحقیر سادات حسنی را داشتند و متأسفانه از راه توهین مستقیم و غیرمستقیم به امام حسن مجتبی(ع) این خواستۀ خود را تأمین میکردند. گاه به صراحت وگاه در لفافه به سادات حسنی میگفتند افتخارتان به جدتان حسن مجتبی است درصورتی که ایشان چنین و چنان بوده پس شما هم انگیزه‌های شهوانی دارید ومیخواهید به پول وامکاناتی برسید! 📓 آیت الله یوسفی.مجموعۀ مصاحبه‌ها: ٤٥٣- ٤٥٥. ـــــــــــــــــــ 1️⃣ قوْت القلوب ٢: ٤٠٨: «وتزوج الحسن بن علي(رضي الله عنهما) مائتين وخمسين امرأة وقيل ثلاثمائة» 2️⃣ در منابع مربوطه مطالب این دو منبع دربارۀ وی نقل وتأیید ضمنی شده‌؛ - تاريخ بغداد (الخطيب البغدادي، ٤٦٣ق) ٣: ٣٠٣/ شمارۀ ١٣٩٥: «صنّف كتاباً سمّاه "قُوْت القلوب".. ذكر فيه أشياء منكرة مستشنعة في الصفات.. وقال لي أبو طاهر محمد بن علي بن العلاف: كان.. من أهل الجبل.. وقدِم بغداد فاجتمع الناس عليه في مجلس الوعظ فخلط في كلامه. وحُفظ عنه أنه قال: «ليس على المخلوقين أضرُّ من الخالق!» فبدعه الناس وهجروه، وامتنع المكي [من الوعظ]» - تلبيس إبليس (ابن الجوزي، ٥٩٧ق): ١٥٩: «وصنف لهم أبو طالب المكي "قوت القلوب" فذكر فيه الأحاديث الباطلة وما لا يستند فيه إلى أصل، من صلوات الأيام والليالي وغير ذلك من الموضوع، وذكر فيه الإعتقاد الفاسد. وردّد فيه قول "قال بعض المكاشفين" وهذا كلام فارغ. وذكر فيه عن بعض الصوفية أن الله(عز وجل) يتجلى في الدنيا لأوليائه!» 3️⃣ بعد از بنای بغداد توسط ابوجعفر المنصور، خلیفۀ عباسی، اولین مسجد جامعی که در بغداد ساخته شد ونماز جمعه در آن برپا میشد مسجد کاخ منصور بود و جامع المنصور نامیده شد.
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني 🔰 / حجت الاسلام 📩 10 نکته قرآنی روز پانزدهم ماه مبارک رمضان 1️⃣ طرح ضیافت قرآنی نور، پانزدهم ماه مبافعل «یَدعُ» در آیۀ 11 سوره اسراء باید «یدعو» باشد؛ اما از ابتدا «و» آن در قرآن‌ها نوشته نشده؛ گرچه در معنا وجود دارد. پس این فعل نه مجزوم است و نه از باب «ودع – یدع» است؛ بلکه از باب «دعا ـ یدعو» است که «و» آن حذف شده است. 2️⃣ در آیۀ 11 سوره اسراء فرمود: «وَکانَ الْإِنْسَانُ عَجُولاً»؛ یعنی وقتى انسان چيزى را مطابق خواهشهای نفسانی‌اش می‌یابد، صبر نمی‌کند تا خير و شرش برايش مشخص شود و با عجله و شتاب‌زدگى به سويش مى‏رود و گاهى نتیجۀ اقدامش شر می‌شود كه مايۀ خسارت و زحمت او مى‏شود. 3️⃣ «طَائِر» در آیه 13 به معنای پرنده است و چون در میان عرب‌ها با پرندگان فال می‌زدند و طبق حرکت آنها شانس خوب و بد خود را معیّن می‌کردند، پس «طَائِر» هر انسان یعنی وضعیت خیر و شر او. آیۀ می‌گوید این‌خیالات باطل است بلکه این اعمال انسان است که به گردن او آویخته شده و مبنای محاسبه او خواهد شد. 4️⃣ در آیۀ 13 و 14 اسراء به کتابی اشاره شده که در روز قیامت گشوده می‌شود که منظور مطالبی است که فرشتگان مراقب انسان یادداشت کرده‌اند و یا مراد صفحۀ روح انسانی است که اعمال انسان در آن به شکل صفات خوب و بد نقش بسته است. 5️⃣ در آیۀ 15 جملۀ «وَمَا کنَّا مُعَذبِینَ حَتَّى‏ نَبْعَثَ رَسُولاً» بر قانون برائت از تکلیف در موارد مشکوک و حلیت اشیا در جایی که شبهۀ تحریم باشد. دلالت می‌کند؛ یعنی وقتی به حرمت چیزی علم نداریم، آن چیز برای ما حرمتی ندارد؛ مگر آنکه دستوری خاص در آن زمینه برسد و تکلیفی را اثبات کند. 6️⃣ جملۀ «أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُوا فِیهَا» در آیۀ 16 اسراء را می‌توان به دو شکل معنا کرد: الف) ما به مترفان امر کردیم تا به اعمال خوب بازگردند؛ ولی بازنگشتند و به فسق روی آوردند. ب) ما برای عذاب ـ به شکل تکوینی ـ مترفان را مسلط کردیم؛ درنتیجه فسق را گسترش دادند و سزاوار هلاکت شدند. 7️⃣ «أُفٍّ» در آیۀ 23 در اصل صدای انسان هنگام احساس درد است و مراد از آن در آیه، آزردگی پدر و مادر از سوی فرزندان است، چه آزار کم یا زیاد باشد که باید ترک شود. 8️⃣ گفته شده واژۀ «قِسْطَاسِ» در آیۀ 35 معرّب و مرکب از دو واژۀ، «قسط» و «طاس» است که قسط به معنای عدالت و طاس همان کفه ترازوست؛ پس «قِسْطَاسِ» یعنی ترازوی عدل. 9️⃣ «الْحِکمَة» چیزی است که انسان را از نظر معنوی محکم می‌کند تا در مسیر درست، استوار بماند و درنتیجه هم از نظر عقیده و هم از جهت عمل، ثابت‌قدم باشد؛ از این‌رو در آیۀ 39 به وحی «الْحِکمَةِ» گفته شده است. 🔟 در آیۀ 44 می‌فرماید: تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبْعُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِيهِنَّ وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُم‏«آسمانهاى هفتگانه و زمين و كسانى كه در آنها هستند همه تسبيح او مى‏گويند، و هر موجودى تسبيح و حمد او مى‏گويد، ولى شما تسبيح آنها را نمى‏فهميد» منظور، تسبیح واقعی و حقیقی و گفتاری است، اما نه شبیه آدمیان؛ چراکه هر موجودی نطق خاص خود را دارد که ما نمی‌توانیم درک کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ایات مهدوی 14.mp3
1.23M
💐 سلسله مباحث 14 🔹 آیه مهدوی مربوط به جزء 14 قرآن کریم 🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکزتخصصی مهدویت قم و مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) مازندران) .......🍃🌸🍃.......
هر مقدار انسان به رابطه‌ی وجودی خودش و موجودات با خدای متعال بیشتر باشد، حالت و درونی برای او بیشتر حاصل می‌شود. از این نظر، وقتی امام حسن (علیه السّلام) برای اقامه وضو می گرفتند ، رنگ مبارک‌شان می‌پرید. و هنگام اقامه نماز، بدن مبارک‌شان می‌لرزید. 🔸این‌ها نشانه‌های آن خشوعی است که از وجود مبارک این امام بزرگوار ظاهر می‌شد. 🔹باید توجه داشت این حالات جنبه‌های الگویی آن بزرگواران برای همهٔ مؤمنین در همه شئون نسبت به خدای متعال می باشد. 💐میلاد امام حسن علیه السلام بر همه محبینش مبارک باد. 🌸بیانات استاد تحریری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 نماهنگ زیبای ولادت آقا امام حسن مجتبی علیه السلام صابر خراسانی غلامرضا صنعتگر 💞عید ولادت سبط النبی ، سرور شباب اهل الجنه ، آقاامام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد.
در نیمه ی ماهِ رَمَضان با چه وَقاری اوّل پسرِ فاطمه آمد، چه نگاری در این شبِ میلاد دلم خواست بگویم "عمری ست دخیلم به ضریحی که نداری" سروده:پانزدهم ماه رمضان ۲۰ اردیبهشت۱۳۹۹ میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک🌷🌷 🔰ارسالی از طرف یکی از کاربران کانال حقیقت ناب.
14 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - فلسفۀ نبوت.mp3
15.49M
🌀 برای 🔊 صوت کتاب در قرآن را با صدای استاد بشنویم... 📢 انتشار روزانه سلسله جلسات در ایام ماه مبارک رمضان 1353 📢 💠 جلسۀ چهاردهم: فلسفه نبوت
eftetah.mp3
10.5M
🔆دعای افتتاح با نوای ملکوتی حاج مهدی سماواتی # صوت دعای_افتتاح⬆️ ‍ ‍ از ادعيه معروف كه مستحب است در هر شب از ماه مبارك رمضان خوانده شود، دعاي افتتاح است كه داراي مضامين عالي و بلند مي‌باشد و گنجينه‌اي‌ است از معارف توحيدي و خداشناسي كه در آن، صفات جمال و جلال پروردگار و تدبير و تصرف حق تعالي در عالم خلق، ذكر مي‌شود. در اين دعاي با عظمت بعد از مسأله توحيد در ابعاد گوناگون، ولايت اهل بيت عصمت و طهارت علیهم السلام مطرح مي‌شود و بيشتر از همه، بعد از مسأله توحيد و صفات پروردگار، به نقش امام زمان عجل الله فرجه و لطف و عنايت و تصرف آن حضرت، به اذن پروردگار، در عالم تكوين و تشريع مي‌پردازد.
شرح دعای افتتاح، جلسه 9.mp3
7.73M
استاد ؛ جلسه ٩ مخصوص افرادی است که خودخواهی های خود را کم کرده اند و امام زمان، مهمترین شخص زندگی آنها شده است.
❤️یا اباعبداللـــــه (ع) ❤️ «اول صبح»⛅️ ☄️✨پس از گفتن یڪ بسم الله... از دل و جان💚 تو بگو☄️✨ 💕 «حسین اباعبدالله»💕 به رسم هر روز صبح با سلام بر ارباب بی کفن روز مون رو شروع کنیم اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَیْكَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما. بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَعَلى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ صبحتون حسینی☀️
16.mp3
4.72M
💫☀️ شرح دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان- حضرت آیت الله مجتهدی(ره)☀️💫 🌷اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ وَ آوِنِي فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى [فِي ] دَارِ الْقَرَارِ بِإِلَهِيَّتِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ خـدايا مـرا در اين مـاه به همراهۍ و همسويے با نيكان توفيق ده، و از همنشينے با بدان دور بدار و به حق رحمتت بہ خانہ آرامـش جايم ده، و بہ پرستيدگے ات اى پرستيده جهانيان🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_8754831.mp3
3.95M
💠 (تندخوانی) جزء قرآن کریم 🎙 با صدای استاد معتز آقایی ⏰زمان : ۳۲دقیقه و ۵۰ ثانیه 💌به دوستان خود هدیه کنید ┅═┄⊰༻💕༺⊱┄═┅
💡قرآن راه زندگی ‼️ اگر خداوند چیزی را از مؤمن گرفت، بهتر از آن را به او میدهد. ✅راهکارهای زندگی موفق در جزء شانزدهم قرآن کریم
✨نکات کلیدی جزء شانزدهم✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨💫✨💫✨💫✨ 🔻 افراد معاف از روزه 🔻 💢سوال : روزه گرفتن بر چه کسانی واجب نیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 روزه به افراد ذیل واجب نیست: 1️⃣ کسی که به جهت ضعف بنیه، روزه داری برایش مشقت فراوان و غیر قابل تحمل دارد. البته چنین افرادی باید روزه بگیرند، اگر ضعف به حد طاقت فرسا رسید آن وقت مجازند افطار نمایند. 2️⃣ پیرمرد و پیرزنی که روزه برای آنان مشقت دارد، یا اصلا نمی توانند روزه بگیرند؛ [1] 3️⃣ کسی که بیماری اش تشنگی زیاد است و نمی تواند آن را تحمل کند؛ [2] 4️⃣ زن باردار یا زن شیردهی که روزه برای خود یا بچه اش ضرر دارد؛ [3] 5️⃣ زنی که خون حیض و نفاس می بیند؛ [4] 6️⃣ مسافری که قصد اقامه ده روز ندارد؛ 7️⃣ بیماری که روزه برایش ضرر دارد؛ 8️⃣ نابالغ؛ 9️⃣ دیوانگان؛ 🔟 فرد بیهوش یا کسی که در کما به سر می برد. *ء*-----------------*ء* 📚 پی نوشت: [1]. میزان پیری وابسته به نظر عرف است. یعنی توده مردم به فردی پیرمرد یا پیرزن بگویند. چنین کسی اگر روزه برای او مشقت دارد باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. [2]. این افراد پس از برطرف شدن عذر باید قضای روزه را به جا آورند و برای هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهند. [3]. در صورتی که برای بچه ضرر دارد، پس از برطرف شدن عذر باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و قضای روزه را بجا آورد و در صورتی که برای خودش ضرر داشته باشد، حکم افراد بیمار را دارد. [4]. بر زن حایض و نفسا روزه واجب نیست، و اگر روزه هم بگیرد صحیح نمی باشد (گر چه قضای آن را باید به جا آورد). >>> بر گرفته از کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 350. ---------------------------  
📌آیا امام و امام علیهم السلام در شرکت داشتند؟ ✅ : ◀️روایت حضور حسنین(ع) در فتوحات اولین بار در نقل شده است و از آنجا به دیگر منابع سرایت کرده است. ◀️ در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد که کارش جمع آوری مطلق اخبار است. چه متعارض وچه صحیح. ◀️طبری، از حدیث همانند و هم روایت نقل کرده است. ◀️طبری، درباره دو روایت نقل کرده است. که تنها در یکی از آنها اسم (ع) آمده است و در روایت دیگر، نامی از آنان نیست. ◀️در سند روایات شخصی بنام قرار دارد که بزرگان دانش رجال اهل تسنن، وی را دانسته و سند روایت وی را به دلیل انقطاع، می دانند. یعنی گوینده اصلی خبر مشخص نیست. 📚عسقلاني، تقريب التهذيب، ج1، ص405، 📚عسقلانی، تهذيب التهذيب، ج7، ص330، 📚ابن الجوزي، الضعفاء و المتروكين، ج2، ص198، 📚ابن حماد، الضعفاء الكبير، ج3، ص252. ◀️افزون بر کمی سن حسنین(ع) برای حضور در نبرد ایران، علی(ع) در دوران خویش نیر برای حفظ جان آنان، از حضورشان در صحنه نبرد جلوگیری می کرد؛ زیرا آنان امت را باید بعد از وی برعهده بگیرند. ◀️در برخی منابع آمده است که امام (ع) و امام (ع) در زمان خلافت به غاصب بودن وی اعتراض کرده است. ◀️امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به حمایت از ، از انتقاد کرده اند. ◀️باتوجه به انتقاد اهل بیت(ع) از ، چگونه امکان حمایت حسنین(ع) از بی مبنا وجود دارد و چگونه برخی روایات جعلی همکاری در فتوحات را نقل می کنند. 📚ابن عساکر، الاصابه، ج2، ص69. ◀️در روایت جعلی طبری آمده است که، (ع) برای فتح و نیرنگ کرده اند، و حال آنکه این سخن درباره کسی که قرار است امام امت جامعه باشد، عقلا پذیرفتنی نیست. ◀️به نظر می رسد انگیزه ، یا توجیح است که بگویند از آل علی(ع) هم در آن حضور دارند، یا با جعل خبر درباره حضور صحابه در مناطق، را برای مناطق مفتوحه درست کنند.