eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 عدم دسترسی به مهر هنگام نماز 💠 سؤال: اگر به هر دلیل هنگام نماز، از دسترس خارج شود، - مثلاً بچه ای، مهر را ببرد- تکلیف چیست؟ ✅ جواب: اگر در بين نماز چيزی که بر آن می‌کند، گم شود و چيزی که سجده بر آن صحيح است در دسترس نباشد چنانچه وقت، وسعت داشته باشد بايد نماز را بشکند اما اگر وقت تنگ است: چنانچه لباس او از جنس يا چيزی که جنس پنبه و کتان دارد، بايد بر همان سجده کند و احتياط آن است که تا سجده بر لباسی که از و کتان است، ممکن باشد بر غير آن يعنی لباسی که از اين جنس نیست، سجده نکند‘ اگر چنین لباسی ندارد بنابر احتياط واجب بر خود سجده کند.
03-shahid-dastghib-bala-va-iman.mp3
10.47M
👆👆 ✅ سخنرانی شهيد محراب حضرت آیت الله دستغیب 🔵 موضوع: اثبات عدل الهی 🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
😎 😎 ❣️ نگاه مجدد به نامحرم بدون قصد لذت و ریبه چه حکمی دارد؟🤔 ➖➖➖➖➖➖ آیت الله (رحمة الله علیه)👇 اگر زينت و اصلاح و آرايش داشته باشد، حرام و بدون آن هم خلاف احتياط است. ➖➖➖➖➖ آیت الله (دام ظله العالی)👇 نگاه کردن به نامحرم حرام است مگر به وجه و کفين بدون لذت. ➖➖➖➖➖➖ آیت الله (دام ظله العالی)👇 به وجه و کفین مانعی ندارد.❌ ➖➖➖➖➖➖ آیت الله (دام ظله العالی)👇 جايز نيست.❌ ➖➖➖➖➖ آیت الله لنکرانی (رحمة الله علیه)👇 حرام نيست.❌ ➖➖➖➖➖➖ آیت الله شیرازی (دام ظله العالی)👇 نگاه به موارد مجاز با دو شرط مذکور مانعي ندارد. بدون قصد لذت و ريبه ➖➖➖➖➖➖ آیت الله همدانی (دام ظله العالی)👇 در فرض سؤال به قسمت‌هايي كه جايز است، اشكال ندارد.❌ ➖➖➖➖➖ آیت الله خراسانی (دام ظله العالی)👇 نگاه (اوّل و مجدّد) به صورت و دستهاي زن اگر به قصد لذّت باشد يا ترس وقوع در حرام داشته باشد حرام است؛ ولي چنانچه در صورت و دست‌ها تا مچ زينتي باشد نگاه‌کردن به آن حتي بدون قصد لذت بردن و ترس وقوع در حرام، جايز نيست. و نيز نگاه (اوّل و مجدّد) زن به بدن مرد نامحرم حرام است مگر به جاهايي که سيره متشّرعه و متدينيّن بر پوشانيدن ان نيست، مانند سر و صورت و گردن و دستها و ساق پاها، که نگاه زن به اين مواضع بدون قصد لذّت و ترس وقوع در حرام جايز است. ➖➖➖➖➖➖ ✅ منبع: سایت جامعه الزهرا سلام الله علیها. ┅═┄⊰༻💜༺⊱┄═┅
🔰ضرورت رشد 🔶🔸 چرا رشد كنيم؟ چون استعدادش را داريم. و چون نيازش را داريم و گرنه گرفتار بحران احتكار و تراكم استعدادها خواهيم شد و بيچاره نيازهاى عظيم. 🔸 كسانى كه گندم‏ ها را به خاك مى‏ سپارند، آنهايى هستند كه وسعت خسيس زمستان را فهميده‏ اند و نيازهاى عظيم را شناخته‏ اند و مى ‏خواهند گندم ‏ها را زياد كنند. 🔸 آنها كه راه دراز و وقت كم را فهميده ‏اند، مجبورند كه خود را زياد كنند و رشد بدهند. 🔸 اينها زندگى و مرگ را با همين معيار مى‏ سنجند، اگر زنده ‏اند و اگر مى‏ ميرند، به خاطر همين زياد شدن است. زندگى‏ شان تلاوت تكرار نيست و مرگشان، گم شدن و از دست رفتن و خودكشى نيست. 🔸 انسان بايد انتخاب كند؛ چه زيستن را و چه مردن را. 🔸 و در انتخاب دنبال رجحان‏ ها و اهميت ‏ها و ضرورت ‏ها ست. 🔸 هنگامى كه زندگى سازنده ‏تر است، زندگى و آن لحظه كه مرگ بارورتر است، مرگ انتخاب مى‏شود 🔸 و اين است كه مرگ اينها، خود زندگى است و ادامه عالى‏ ترى از حيات‏ 📝 استاد علی صفایی حائری 📚کتاب رشد، ص ۲۶
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: اگر انسان بداند که ابليس چه نقطه ضعف هايي دارد ، آيا مي تواند در شرايط مختلف از نقطه ضعف هاي ابليس سوءاستفاده کند تا از انجام گناهان مختلف جلوگيري کند؟ 🌺پاسخ: بله مي توان اين کار را کرد و در روايات نيز سفارش شده است 🔻مثلا شيطان از نام خدا فراري است 🔻شيطان از آيات قرآن فراري است 🔻شيطان از صلوات و درود بر پيامبر و اهل بيت ناراحت مي شود و ... ☘️لذا با آشنا شدن با اين روايات مي توان از نزديک شدن ابليس و تحقق وسوسه هاي او جلوگيري نمود .
✨💫✨💫✨💫✨ ▇ █ ♦ احکام پوشش در میهمانی ها ♦ █ ▇ ❇  از آن جا که گاهی در میهمانی ها محرم و نامحرم کنار یک سفره یا دور یک میز می نشینند و زن ها ممکن است هنگام برداشتن چیزی یا غذا خوردن حجابشان کنار برود، واجب است مراقبت کنند که دستانشان (از مچ به بالا) کاملاً پوشیده باشد. ♦【 نشستن زن با پوشش ناکافی بر سر سفرۀ غذایی که افراد نامحرم هم حضور دارند - به طوری که هنگام صرف غذا چشم نامحرم به بدن او می افتد - حرام است.】 ◀  تـــــــوجــــــه ➖➖➖ 1⃣. خانم ها باید مراقب باشند که مرتب کردن چادر یا روسری در مقابل نامحرم اگر باعث پیدا شدن موی آنها یا به گناه افتادن نامحرم و برانگیختن شهوت گردد، حرام است و باید برای این کار مکانی را که در معرض دید نامحرم نیست، انتخاب کنند. 2⃣. در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطۀ خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست. ---------------------------  
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔸 یک آیه، یک نکته 8️⃣ ✳️ پرهیز از گناهان اجتماعی سر تا پای انسان و امثال بنده، گناه هستیم؛ لکن گناهان دو جورند؛ یک گناهی است که فقط به خود انسان ضربه وارد می کند؛ یک گناهی است که صدور آن از انسان، به دیگران ضربه می زند. چیزی را که این دندان انسان، مَزق می کند و می جود، گاهی یک چیز سختی است، خود دندان می شکند، به جای دیگری ضرر نمی رسد؛ [امّا] گاهی انسان با این دندان، غذایی را می خورد که کبد انسان را از کار می‌ اندازد؛ کبد تقصیری نداشت؛ تقصیر این دندان بود؛ تقصیر این دهان بود. گناهان ما گاهی این‌جوری است. ما یک حرکتی را انجام می دهیم، یک سخنی را می گوییم، یک راهی را می رویم [که] جامعه ضرر می کند؛ کشور ضرر می کند؛ این‌جور گناهان، گناهان مهمی است؛ گناهان بزرگی است. فرمود: «وَ اتَّقوا فِتنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنکُم خآصَّة». گاهی کسی ظلمی می کند، جزایی که خدای متعال، برای آن ظلم قرار می دهد، فراگیر است و جامعه را فرا می گیرد. از چنین ظلمی، از چنین فتنه‌ ای، باید پرهیز کرد... اگر بنا باشد که از چنین گناهی ما پرهیز کنیم، خیلی باید مراقب باشیم؛ احتیاج دارد به مراقبت، به دقّت؛ این فضای ماه رمضان، این را بایستی به ما تعلیم بدهد. این را بایستی به خودمان تلقین کنیم. واقعاً احساس مسئولیّت کنیم؛ هر جا هستیم. ◀️ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام، 1395/3/25
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چگونه حمایت، محبت و کرامت الهی را جلب کنیم؟ 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری(شاگرد عارف بزرگ سید عبدالکریم کشمیری) ⏱ یک دقیقه
✨💫✨💫✨💫✨ 📚 شیوه جبران خسارت در هنگام خجالت کشیدن 💢سوال :  من قبلا به شخصی وارد کردم و الان خجالت می کشم بروم و خسارت را کنم آیا می توانم پول آن را از طرف صاحب حق، به فقیر بدهم؟ ✅ پاسخ: 👇👇 صدقه، کفایت نمی کند و باید را به او بپردازید می توانید به گونه ای که مطلع نشود ـ مثلا از طریق واسطه یا واریز به حساب ـ آن را ادا کنید. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ---------------------------
*‍ 🔻بايد اين راه را براي تعديل شخصیت و رسیدن به اعتدال صفات و متصف شدن به ملكات عالي رفت. يك وقت مي ‏بيني انسان سال ‏ها هم ذكر مي‏ گويد و عبادت می کند ولي چيزي از خارق العادگی ها و قدرت ها و کراماتی كه مي ‏گويند از آن در نمي‏ آيد! خوب نيايد. مهم اين است كه انسان راهش را رفته باشد، يك آدم راه رفته با يك آدم راه نرفته خیلی فرق مي ‏كند. 🔸ممكن است انسان به برخی از قدرت ها و فوق العادگی ها دست پیدا کند اما هنوز راه نرفته باشد و دچار مشکل باشد. همين امروز يكي از رفقا اين جا بود مي‏ گفت كه در يكي از روستاهای اطراف اصفهان نزد یک نفر رفتم شروع كرد مشكلات من را گفت. بعد مي ‏گفت ديدم كه آن شخص يكي از رفقايش را صدا زد و شروع كردند با هم پاسور بازي كردند. من متحير بودم كه آن را چه كار كنم؟ اين را چه كار كنم؟ 🔰🔰ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅بیانات رهبری در دیدار اساتید و فارغ‌التحصیلان تخصصی مهدویت: هیچ وقت نمیشود گفت ظهور دور است و هیچ وقت هم نمیشود گفت ظهور نزدیک است و در همین نزدیکی اتفاق خواهد افتاد هیچ نمی شود این را گفت، همیشه باید منتظر بود...... اینها غلط است اینها کارهای منحرف کننده است غلط انداز است وقتی انحراف و غلط بوجود آمد آنوقت حقیقت محجور خواهد شد مشتبه خواهد شد وسیله ی گمراهی اذهان مردم فراهم خواهد شد.) 1390/04/18 🔘مهدویت یک موضوع کاملا تخصصی است و باید حقایق این موضوع را از متخصصین آن دریافت کرد. بارها درد دلهای متخصصین مهدویت مثل استاد شهبازیان و استاد هوشیار را شنیده ام که چقدر بخاطر این حرف ها که از بعضی منبری های کشوری هم شنیده میشود دل پُری دارند. قدرت پناه
امام خمینی(ره) از جمله علمایی بودند که با شعر و غزل انس داشتند و در این راستا دیوانی از ایشان نیز منتشر شده است. یکی از اشعار عارفانه حضرت امام روح‌الله( ره) که چند ماه قبل از فوتشان سرود‌ه‌‌اند، بازخوانی می‌شود. از غم دوست در این میکده فریاد کشم دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم داد و بی داد که در محفل ما رندی نیست که برش شکوه برم، داد ز بیداد کشم شادیم داد، غمم داد و جفا داد و وفا باصفا منت آن را که به من داد کشم عاشقم، عاشق روی تو ، نه چیز دگری بار هجران و وصالت به دل شاد ،کشم در غمت ای گل وحشی من، ای خسرو من جور مجنون ببرم، تیشه فرهاد کشم مُردم از زندگی بی تو که با من هستی طرفه سرّی است که باید برِ استاد کشم سال ها می‌گذرد، حادثه‌ها می‌آید‌ انتظار فرج از نیمه خرداد کشم (امام خمینی (ره)، 1367)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴 به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی (ره) 📽 بانگ نسل سومِ این انقلاب...🍃🌸 - با صدای حاج مهدی رسولی 🎤 🌷بسیار زیبا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موعظه‌ای برای شیخ انصاری : آقای آخوند همدانی با واسطه، از آخوند درجزینی نقل می‌کرد که ایشان می‌گفته است که من متوجه شدم هفته‌ای یک ساعت به منزلی می‌رود. این مسأله برایم جلب توجه کرد که بی دلیل نیست که ایشان به آنجا می‌رود. آن منزل، منزل آقا بود. (یکبار زمانی که شیخ آنجا بود) به منزل ایشان مراجعه کردم و به بهانه استخاره در زدم. سید اجازه ورود داد و به داخل رفتم. آنجا دیدم که آسید علی موعظه می‌کند و شیخ انصاری هم متّعظِ وعظ اوست. وقتی جلسه تمام شد، آسید علی، شیخ را همراهی کرد. من مجذوب آن صحبت‌ها شدم و از آسید علی درخواست کردم که در این جلسه شرکت کنم. آسید علی فرمودند: آقا رئیس است و فرصتی ندارد؛ ولی شما هر وقت که می‌‎خواهید بیایید، مانعی نیست. ایشان می‌گفته است که قصد ما این بود که از آسید علی استفاده کنیم ولی ایشان اجازه حضور در آن جلسه را به ما نداد. البته ایشان می‌گفت که ما بعدا به آسید علی متصّل شدیم و دیدیم ایشان خواصّی از اصحاب دارد. خلاصه اهل معنای درجه اوّل، شیخ را قبول کرده بودند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عنوان: قصاص پدر برای قتل فرزند 📝شبهه 💠 قتل رومینا اشرفی به دست پدر، موجی از واکنش ها و سوالات را در فضای مجازی در پی داشت، از جمله اینکه چرا پدر به خاطر قتل فرزند مستوجب قصاص نمی شود؟ 🌸پاسخ 1️⃣ در قرآن کریم، به اهمیت قصاص و نقش آن در حیات اجتماع اشاره شده است، با این حال قصاص شرایطی دارد از جمله اینکه قتل خطایی قصاص ندارد و یا اینکه پدر به خاطر قتل فرزند قصاص نمی شود و به دیه و تعزیر محکوم می شود. 2️⃣ قصاص نشدن پدر در برابر قتل فرزند به معنای کم بودن اهمیت رفتار جنایتکارانه او نیست، به همین دلیل اگر فردی فرزند خود را بکشد: ✅ شرع مقدس او را نکوهش کرده و مشمول آیه 32 سوره مائده خواهد بود که گویی همه انسان ها را کشته است، ✅ اولیای دم می توانند علیه او اقامه دعوا کنند ✅ به لحاظ اخروی نیز مشمول عذاب ابدی پروردگار خواهد بود. 3️⃣ قصاص نشدن پدر قاتل، حکمت دیگری دارد که جزء ظرایف احکام فقهی است. پدر اصل و اساس وجود فرزند است و عشق او به فرزندان از ژرفای وجود است، به طوری که حتی تنبیه های او نیز از سر دلسوزی است و به همین دلیل در شرایط عادی هیچ پدری اقدام به قتل فرزند خود نمی کند؛ به همین دلیل اثبات عامدانه بودن قتل فرزند بسیار سخت است؛ چنانکه سایر حدود نیز با اندک شبهه ای رفع می شوند. 4️⃣ مجازات در اسلام، صرفا برای فرونشاندن آتش انتقام نیست بلکه برای ترمیم زخم های خانواده آسیب دیده می باشد؛ اما در مورد قتل فرزند توسط پدر، اگر پدر اعدام شود این زخم عمیق تر خواهد شد. حتی محول کردن تصمیم گیری برای حذف سرپرست خانواده به اولیای دم مثل مادر یا جد خانواده آنها را در محذور عمیقی قرار خواهد داد و ممکن است منجر به له شدن عواطف و نابودی خانواده شود؛ از این روی اسلام با حذف حکم قصاص این محذور را از پیش پای آنها برداشته است. ⚠️ نکته: اگر چه در ماهیت جنایتبار ماجرای رومینا شکی نیست، اما برای تحلیل منصفانه آن، نباید صرفا تابع احساسات شد و از نقش عوامل متعدد همچون زمینه های اجتماعی، روانی، فردی و فرهنگی و حتی اقتصادی غافل شد، چنانکه نقش خود فرد بزه دیده و یا اشخاص دیگری که با اقدامات غلط خود زمینه تحریک پدر و از دست رفتن کنترل او را فراهم کردند نباید فراموش شود. پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951919/
📢 انتشار برای نخستین بار ☝️ دستخط رهبر انقلاب درباره دیدارشان با امام در سال ۶۵
🔰🔰 وقت فضیلت و وقت اختصاصی نمازهای یومیه تعریف اصطلاحات: وقت فضیلت: قسمتی از وقت نماز است که نماز در آن وقت دارای فضلیت است و خارج از آن وقت، فضیلت وارد شده را ندارد؛ مثل اول وقت. وقت اختصاصی: قسمتی از وقت نماز است که مختص به همان نماز است که اگر در آن وقت مخصوص، عمدا نماز واجب ترتیبی دیگری خوانده شود؛ نماز باطل است. مثلا در نماز ترتیبی ظهر و عصر و مغرب و عشا، که اگر هر کدام در وقت اختصاصی دیگری خوانده شود؛ نماز باطل است. پس اگر فردی در آخر وقتِ نماز ظهر و عصر(نزدیک مغرب)، فقط به اندازه یک نماز چهار رکعتی وقت دارد؛ باید نماز عصر بخواند، هر چند که نماز ظهر را نخوانده باشد.[1] اول وقت: لحظات آغازین انجام تکالیف با وقت معین، است. ادای نماز در اول وقت، مستحب مؤکد و تأخیر آن از اول وقت جز در مواردی مثل نماز جماعت و غیره، که تأخیر افضل است، مکروه می باشد. آخر وقت: لحظات پایانی زمان انجام تکالیف دارای وقت معین، است. با درک آخر وقت نمازهای یومیه، حتی به اندازۀ یک رکعت، نماز به نیت اداء، گزارده می شود. نماز صبح وقت فضیلت نماز صبح: وقت فضیلت نماز صبح از اذان صبح تا بیست و یک دقیقه بعد از اذان صبح ادامه دارد. نماز ظهر وقت اختصاصی نماز ظهر: از اول اذان ظهر به مقدار یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر، وقت اختصاصی نماز ظهر می باشد. در این زمان خواندن نماز عصر جایز نیست. وقت فضیلت نماز ظهر: وقت فضیلت نماز ظهر از اذان ظهر تا یک ساعت و چهل دقیقه بعد از اذان ظهر ادامه دارد. نماز عصر وقت اختصاصی نماز عصر: در آخر وقت نماز عصر، نزدیک به مغرب، به مقدار خواندن یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر، وقت اخصاصی نماز عصر می باشد. در این زمان خواندن نماز ظهر جایز نیست. وقت فضیلت نماز عصر: وقت فضیلت نماز عصر دو ساعت و پنجاه دقیقه بعد از اذان ظهر شروع می شود و تا چهل و دو دقیقه ادامه دارد. نماز مغرب وقت اختصاصی نماز مغرب: از اول وقت مغرب به مقدار خواندن یک نماز سه رکعتی، وقت اختصاصی نماز مغرب است. خواندن نماز عشاء در این زمان مخصوص جایز نیست. وقت فضیلت نماز مغرب: وقت فضیلت نماز مغرب از اذان مغرب تا پنجاه و یک دقیقه ادامه دارد. نماز عشا وقت اختصاصی نماز عشا: به اندازه خواندن یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر در آخر وقت نماز عشا(نصف شب)، وقت اختصاصی نماز عشا است.[2] وقت فضیلت نماز عشا: وقت فضیلت نماز عشا، پنجاه و یک دقیقه بعد از اذان مغرب شروع می شود و تا سه ساعت و ده دقیقه ادامه دارد. 📚📚📚منابع: 1. فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام. 2. تحریر الوسیله، حضرت امام خمینی(ره). 3. توضیح المسائل، آیت الله مکارم شیرازی. 4. نرم افزار نجوم اسلامی، مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی – نجومی، وابسته به دفتر حضرت آیت الله سیستانی. 🔰🔰پی نوشت: [1] البته «اگر کسی اشتباهاً نماز ظهر یا عصر را در وقت مخصوص دیگری بخواند، نمازش صحیح است». [2] یاد آوری دو نکته در این باره لازم است: اول: هر گاه انسان عمداً نماز عشا را تا نصف شب نخواند، وقت آن گذشته و باید قضا کند، امّا اگر به واسطه عذری نخوانده باشد، باید تا قبل از نماز صبح به جا آورد و نماز او ادا است.(توضیح المسائل آیت الله مکارم، مسأله 680) دوم: برای محاسبه نصف شب بنابر احتیاط از اول غروب آفتاب تا اذان صبح محاسبه می شوند. وسط این زمان، نیمه شب می باشد. (توضیح المسائل آیت الله مکارم، مسأله 679)
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔸 یک آیه، یک نکته 9️⃣ ✳️ اثرات گناه بر انسان [تاثیر گناهان] در انسان چیست؟ یکی از تأثیرات این است که وقتی انسان، مبتلاست به گناه، در یک نقطه‌ حسّاس و بزنگاه، کم می ‌آورد. آیه قرآن می فرماید: اِنَّ الَّذینَ تَوَلَّوا مِنکُم یَومَ التَقَی الجَمعانِ اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشَیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا... این، یک مرحله است؛ یعنی گناه ما موجب می شود که در یک نقطه حسّاس، در یک نقطه بزنگاه، نتوانیم تاب بیاوریم، نتوانیم مقاومت کنیم... مرحله بالاتر از این و بدتر از این، آن است که ما گاهی خطائی می کنیم، آن خطا موجب می شود که ما دچار نفاق بشویم؛ یعنی دلمان با زبانمان اختلاف پیدا کند. آیه شریفه [می گوید]: فَاَعقَبَهُم نِفاقًا فی قُلوبِهِم اِلی‌ یَومِ یَلقَونَه‌ُ بِمآ اَخلَفُوا اللهَ ما وَعَدوه؛ [اگر] انسان با عهد خدایی در یک‌ جا وفادار نمانَد و تعهّدی را که پیش خدا کرده، عمل نکند، این موجب می شود که «فَاَعقَبَهُم نِفاقًا فی قُلوبِهِم»... از این بالاتر، گاهی اوقات، گناه ما و خطای ما و کج‌روی ما، موجب می شود که - پناه بر خدا - به تکذیب ماانزل‌الله مبتلا بشویم؛ «ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ اَسآءُوا السّوأَی اَن کَذَّبوا بِآیاتِ الله». راه علاج هم مراقبت است؛ باید مراقبت کنیم؛ باید نظارت کنیم بر خودمان، بر مجموعه ‌مان، انگیزه ‌مان را افزایش بدهیم، کارمان را متراکم ‌تر کنیم، پُرکاری، پرهیز از لغزشگاه‌ ها، خلاصه در یک جمله تقوا؛ تقوا. تقوا که در ماه رمضان، فلسفه و غایت روزه شناخته شده - به همین معناست. تقوا یعنی مراقبت از خویش. ◀️ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام، 1395/3/25
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا