eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
454 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 15 : پیام ها ی تفسيری آیه 4و5 سوره اعلی ✅ و الَّذِي‌ أَخْرَجَ‌ الْمَرْعَى‌ 🔹 «الْمَرْعی»: چَراگاه. مراد سبزه‌زارها و چمنزارها و همه روئیدنیها است ✅ ۱ - خداوند، رویاننده نباتات و تأمین کننده علوفه گیاه خواران (و الذى أخرج المرعى) 🔹 «مرعى» یا مصدر میمى و یا اسم مکان است و به صورت مجاز در معناى گیاهان چراگاه به کار رفته است. برگزیدن این لفظ، به منظور بیان منافع گیاه است که خوراک دام ها را تأمین مى کند. ✅ ۲ - توجّه به قدرت خداوند بر رویاندن گیاهان و به وجود آوردن چراگاه ها، مایه منزّه دانستن او از هر عیب و نقص و پیراستن نام او، از هر وصف ناروا است. (سبّح اسم ... و الذى أخرج المرعى) ✅ ۳ - آفرینش چراگاه ها، از جلوه هاى ربوبیت خداوند است. (ربّک ... الذى أخرج المرعى) 🔅🔅🔅 ✅ فجَعَلَهُ‌ غُثَاءً أَحْوَى‌ 🔹 «غُثَآءً»: گیاهان خشکیده و درهم ریخته‌ای که سیل آن را به کنار می‌اندازد. خس و خاشاک و برگهای پوسیده. 🔹 «أَحْوی»: سیاه تیره. ✅ ۱ - تبدیل گیاهان سبز و خرّم، در زمانى کوتاه به خس و خاشاک تیره و سیاه فام، کار خداوند است. (فجعله غثاء أحوى) 🔹 «غثاء» به گیاهان خشکى گفته مى شود که روى سیلاب ها، قرار گرفته و جابه جا مى شوند و 🔹 «أحوى» به معناى سیاه پر رنگ است. (مفردات راغب) ✅ ۲ - پژمرده ساختن گیاهان و تبدیل آن به هیزم و خرده کاه، جلوه هاى حاکمیت تدبیر خداوند بر جهان هستى است. (ربّک ... الذى أخرج المرعى . فجعله غثاء أحوى) 🔹 در این آیات، همان گونه که رویاندن گیاهان از جلوه هاى ربوبیت خداوند معرفى شده; پژمرده ساختن آنها نیز براساس تدبیر و ربوبیت او دانسته شده است. این تدبیر، ممکن است ناظر به منافعى نظیر تهیه هیزم و کود، غذاى زمستانى حیوانات و غیر آن باشد که از گیاهان خشک شده حاصل مى شود. ✅ ۳ - سیر صعودى و نزولى گیاهان و روییدن و تبدیل شدن آنها به خاشاک، نمونه اى از نظم تقدیر شده آفریده هاى خداوند است. (الذى قدّر ... أخرج المرعى . فجعله غثاء أحوى) ✅ ۴ - دور بودن خداوند از هر عیب و نقص، در تغییرات و تحولات آفریده هاى او جلوه گر است. (سبّح ... الذى أخرج المرعى . فجعله غثاء أحوى) ✅ ۵ - عملکرد عوامل طبیعى، فعل خداوند است. (و الذى أخرج المرعى . فجعله غثاء أحوى) ✅ ۶ - توجّه به روییدن و خشکیدن گیاهان، زمینه ساز یاد معاد (أخرج المرعى . فجعله غثاء أحوى) 🔹 ارتباط آیات آغاز سوره، با جمله هایى نظیر «یصلى النار الکبرى» و «و الأخرة خیر و أبقى» (در ادامه سوره) بیانگر آن است که این آیات، زمینه توجّه به مفاد آیات مربوط به معاد را فراهم مى سازد. 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
30.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥درمانده شدن کارشناس در پاسخ به سوال بیننده شیعه به همراه توضیحات 👈کلمه به هر معنایی اگر باشد آیا به عمل کردند؟
14383_exported_-1585395103470.m4a
1.84M
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️ 👇 ⭕️ سوالم اینه که ، برای اموات و یا امامان ختم قران میذارم و بین دوستان پخش میکنم که بخونن . آیا اینکار درسته ؟ و ثواب داره؟؟ یا اینکه بخاطر زحمتی که به مردم میدم درست نیست؟❓🧐 🔵 پاسخ صوتی استاد فلاح زاده ☝️ 🛑⭕️🛑⭕️🛑⭕️🛑⭕️🛑 •┈┈••✾❀✿💜✿❀✾••┈┈•
👌 😍 🔰فکر هاي زيادي سر نماز خوندن 👤 ميان توي فکرم و حتي باعث شده که نماز باطل بشه!! چگونه از شر اين فکرها خلاص بشم و سرمنشاء اين فکر ها از کجاست؟🤔 ✅بخشي از اين مشکل با راهکارهاي حفظ حضور قلب حل ميشود اما راه حل اصلي در بي توجهي به چنين افکاري است. سوال شما نشان ميدهد چنين افکاري براي شما تبديل به وسواس شده اند. ⚠️⚠️ افکار وسواسي افکاري است آزار دهنده که ناخواسته به ذهن هجوم مي آورد. هر چقدر با اين افکار به صورت مستقيم مبارزه کنيد و از خطور آنها دچار نگراني و ناراحتي شويد به نوعي آنها را جدي گرفته ايد و تقويت کرده ايد. اينکه گفتيد برخي افکار باعث باطل شدن نمازتان ميشود حرف درستي نيست و نتيجه خوبي هم ندارد. 👈هيچ فکري باعث باطل شدن نماز نمي شود 👉 و شکستن نماز در چنين صورتي 🔥حرام است. 🔥 علاوه بر اينکه شکستن و يا دوباره خواندن نماز در صورت خطور اين افکار باعث جلوگيري از خطور آنها نمي شود.⚡️ بلکه ناخواسته ذهن شما را در نماز بعدي نيز مطوف آن افکار ميکند.👌👌 بنابراين فقط به اين افکار 👈 بي اهميتي کنيد👉 و نمازتان را ادامه دهيد تا ان شا الله مشکل برطرف شود.🙏 •┈┈••✾❀✿💚✿❀✾••┈┈•
❓بهترين زمان خواب در روز، چه وقتى است؟ ✍پاسخ: آنچه در اسلام راجع به خواب روز سفارش شده، «خواب قيلوله» است و آن خوابيدن قبل از ظهر و بعد از نماز ظهر است. 🔹آنچه از سيره معصومين و بزرگان استفاده مى شود اين است كه قسمت اول شب را مىخوابيدهاند و قسمت آخر شب (يعنى از وقت سحر تا اول آفتاب) را به عبادت مشغول بوده اند. خواب بين اذان صبح و طلوع آفتاب مكروه است. 🔹گفتنى است كه حدود 85 درصد خواب، بايد در شب باشد و فقط 15 درصد آن در روز؛ زيرا خواب روز هرگز نمى تواند كيفيت خواب در شب را داشته باشد. البته بهترين خواب در روز، همان خواب قيلوله است و اگر برنامه خود را به گونهاى تنظيم كنيد كه خواب در روز، منطبق با خواب قيلوله باشد، بسيار مناسب است؛ وگرنه بعد از نهار، كمى خواب و استراحت مطلوب است.
✳️ روانشناسی مومن 💠 امیرالمومنین(علیه‌السلام): 🔆 شادی مومن در چهره او، و اندوه وی در دلش پنهان است، سینه‌اش از هر چیزی فراخ‌تر و نفس او از هر چیزی خوارتر است. برتری جویی را زشت و ریاکاری را دشمن می‌شمارد، اندوه او طولانی، و همت او بلند است، سکوتش فراوان، و وقت او با کار پر است، شکرگزار و شکیبا و ژرف‌اندیش است. از کسی درخواست ندارد و نرم‌خو و فروتن است، نفس او از سنگ خارا سخت‌تر اما در دین‌داری از بنده‌ای خوارتر است. 📙 نهج‌البلاغه، حکمت ۳۳۳
📛 امام خمینی: با توطئه در زمان قُلْدرِ نافهم، ، می‌خواستند این قشر عزیز را تبدیل کنند به قشری که جامعه را فاسد کنند. 📅 ۲۵اسفند۱۳۵۹ 🔰 به مناسبت سالروز دستور کشف حجاب توسط رضاخان ✅ @EMAM_COM
🌟یک قانون کلی - ماسک بزنید لطفا! - به خودم مربوطه. - ماسک نزدنتون بقیه رو به مخاطره می اندازه. شما در یک محیط عمومی هستید. - هر کی سختشه از من فاصله بگیره. یا بره بیرون. - چه ربطی داره! شما با زدن ماسک هم خودتون مصون از کرونا میمونید هم دیگران از شما. - چرا فکر میکنید میتونید برای دیگران تعیین تکلیف کنید؟ - من تعیین تکلیف نکردم، متخصصین اینطور میگن. - یعنی متخصصین منظورشون اینه که ما خودمون عقلمون نمیرسه و مثل یک بچه برای ما تصمیم میگیرن؟ - فهمش سخت نیست. شما اگر مبتلا باشید به دیگران سرایت میدید و اگر سالم باشید از دیگران ممکنه بگیرید این که مغلطه نداره. زدن ماسک موجب مصونیته. - من به خودم مطمئنم شما اگه به خودت مطمئن نیستی پیش من واینستا. توهّم بیماری دارید. کلا اگه نمیتونی دیگرانو بدون ماسک قبول کنی خب مشکل خودته. من نمیتونم خودمو محدود کنم که شما راحت باشی. ✍️اگر کسی این مکالمه رو در این شرایط کرونا در یک مکان عمومی با فرد دیگری داشته باشه، تصور عمومی جامعه ازش چیه؟ 🔹مشکل اینه که این قانونکلی، فراگیر و معقول، همه جای دنیا و در همه موضوعات، قابل فهمه و اگر کسی باهاش مخالفت کنه مورد شماتت دیگران قرار میگیره؛ اما در مورد حجاب و عفاف به این دلیل که تبلیغات منفی و مقابله فرهنگی با اون وجود داره و سود برخی، در بی عفتی جوامع هست، از سوی عده ای غیر قابل فهم تلقی میشه. 🔻دلایل، اهمیت و ضرورت حجاب، برخلاف ماسک زدن، برای عده ای درک نشده. 🌹هفته عفاف و حجاب گرامی باد🌹
✨💫✨💫✨💫✨ 💆🏻حکم رنگ مو و خودکار روی اعضای وضو💆 💢سوال : آیا وجود رنگ مو و خودکار بر روی اعضای وضو اشکالی ندارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✅رنگ مو، رنگ پوست میوه و رنگ خودکار اگر جرم و جسمیت ندارد یا جرم خیلی ضعیفی دارد که مانع از رسیدن آب به پوست نمی شود، برای وضو اشکال ندارد و مانع محسوب نمی شود. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، افعال الوضو، با استفاده از م 18؛ امام، استفتائات، ج1، وضو، س 41 و 42؛ بهجت، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم، احکام جوانان، م 73 و 77 و استفتا؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 140 و 141؛ مکارم، استفتائات جدید،‌ج2، س 55. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1، ص 157. ---------------------------
💠 «احْذَرْ مُجَالَسَةَ قَرِينِ‏ السَّوْءِ فَإِنَّهُ يُهْلِكُ مُقَارِبَهُ وَ يُرْدِي مُصَاحِبَهُ.¹» ❇️ عليه‌السلام می‌فرماید: 😈 از همنشينى با بپرهيز، كه دوست بد، همنشين خود را به مى‌افكند و يار خود را به مى‌كشاند. 🎤 کلام فقیه: و دوستی در انسان تاثیر فراوانی دارد؛ لذا مراقب باشید و از معاشرت با اشخاص آلوده اجتناب کنید و با دوستان همنشینی و رفاقت داشته باشید.💞 📌 ۱. عيون الحكم و المواعظ، ص۱۰۳. 🎙 برگرفته از سفارشات آیت الله العظمی وحید خراسانی ◻️
🔴انسانی که در خود عیب‌های فراوانی می‌بیند، عیب‌های همسرش موجب دل‌زدگی او نمی‌شود. 📛یکی از دلایل احساس شکست در کسی که متوجّه عیب‌های همسر خود شده، آن است که فراموش کرده خود نیز انسانی پُر از عیب و نقص است. ❌وقتی کسی خود را انسان بی‌عیبی دانست، به این راحتی نمی‌تواند عیب‌های انسان‌های دیگر را بپذیرد؛ چرا که همیشه خود را برتر از سایرین می‌داند. ‼️از سوی دیگر، وقتی انسان، عادت زشت عیب‌جویی را پیدا می‌کند، از عیوب خود، غافل می‌شود و هیچ گاه به فکر اصلاح خویش نمی‌افتد. ⛔️در مواجهه با عیب‌های خویش، نباید با دید تساهل و تسامح پیش رفت؛ یعنی نباید از کنار عیب‌های خود به راحتی گذشته، آن را دستِ کم بگیریم؛ در حالی که همان عیب را اگر در دیگری ببینیم، به راحتی نمی‌توانیم آن را تحمّل کنیم. 📚تا ساحل آرامش، کتاب اول،ص ۲۱۴