eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
454 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰🔰🔰روز ششم محرم ✅امام حسن مجتبی(ع) حدود سال 50 به شهادت رسید و فرزندان او با سنین بالای ده سال در کربلا حضور داشتند. ✅سنّ دقیق آنها معلوم نیست و مطالبی که گفته می‌شود حدس و گمان است. ✅ اینکه در منابع از قاسم و عبدالله به «غلام» تعبیر شده است یعنی نوجوان. قاسم، ابوبکر، عبدالله، حسن و عمرو فرزند امام حسن(ع) همراه عمویشان به کربلا آمدند، سه نفر آنها شهید شدند و عمرو جزء اسیران بود 📚(کتاب تسمیة مَن قُتل مع الحسین ع، ص150 و دیگر منابع انساب و تاریخ). ✅حسن بن حسن مجروح شد و زنده ماند. ✅جزئیات شهادت ابوبکر که زودتر از برادرانش شهید شد، بیان نشده و این احتمال هم هست که ابوبکر کنیه عبدالله بوده و هر دو یکی هستند. ✅ اما درباره قاسم و عبدالله گزارشی جان‌سوز موجود است. هر چند بعدها دستخوش افزودگی و تحریف نیز شده است. 📚بنا به خبر ابومخنف از شاهدان واقعه کربلا، نوجوانی از سوی خیمه‌های حسین(ع) بیرون شد و شمشیری در دست داشت. پیراهن و شلوار پوشیده بود ✅و راوی دقیق ضبط کرده که گوید یادم هست بند کفش پای چپیش هم پاره شده بود. عمرو بن نُفَیل گفت به او حمله می‌کنم؛ راوی که در لشکر عمر سعد حضور داشته او را منع می‌کند اما قاتل به قاسم حمله می‌کند و به سر او ضربه‌ای می‌زند که می‌افتد و صدای عمو می‌زند. امام حسین(ع) به سرعت بر بالین پسربرادر حاضر می‌شود و قاتل با یک ضربه امام فرار می‌کند و زیر دست و پای لشکر خود می‌افتد و می‌میرد. غبار که می‌نشیند می‌بینند حسین(ع) بالای سر نوجوان نشسته و بچه در حال جان دادن پاهایش را روی زمین می‌کشد. امام می‌فرماید از رحمت خدا دور باشند گروهی که تو را کشتند و در قیامت خصم آنان پیامبر خواهد بود. چه سخت است بر عمویت که دراین لوغی دشمن نتواند پاسخ تو را بدهد... آنگاه او را بر سینه چسباند و پیش جنازه پسرش علی اکبر برد. هنگاه بردنش دیدم که پاهای او بر زمین کشیده می‌شد. پرسیدم این نوجوان که بود گفتند قاسم فرزند حسن بن علی(ع). ✅همین مقتل‌نویس معتبر درباره عبدالله هم می‌نویسد: وقتی امام را محاصره کردند، نوجوانی از خانواده حسین(ع) سوی خیمه‌ها آمد. زینب دست او را گرفت و امام به خواهر توصیه کرد او را نگه دارد، اما او از دست عمه گریخت و نزد عمو آمد. بحر بن کعب شمشیر را بالا برده بود تا به امام بزند، عبدالله دستش را جلو آورد و دستش به پوست آویزان شد. صدای مادر زد و عمو او را به سینه چسباند و فرمود صبر کن پسر برادر، اصبر على ما نزل بك، و احتسب في ذلك الخير، فان الله يلحقك بآبائك الصالحين، برسول الله و على بن ابى طالب و حمزه و جعفر و الحسن بن على، صلى الله عليهم اجمعين.
📚 پوشیدن لباس مشکی
37.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴‌ماجرای شهادت حضرت قاسم ابن‌الحسن به روایت رهبر انقلاب
📜مقاله دکتر جوزف درباره عزاداری 🖊آیت الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در "الکلام یجر الکلام" می‌نویسد: 🔹... دكتر جوزف فرانسوى مقاله‏‌اى در اين باب نوشته كه آقا سيّد هبة‌الدين شهرستانى، آن را در مجله «العلم» درج نموده است. خلاصه مقاله وى اين است كه: 📃... وجه اين ترّقى ايشان [شیعیان]، همين عزادارى است كه تقريبا هر يك از ايشان را دعوت‌کننده بر اين مذهب قرار داده است. امروز محلّى پيدا نمى‌‏شود كه در آنجا، يك يا دو نفر از شيعه باشد، مگر اينكه در آن جا عزا برپا مى‌‏كنند. ▫️من در مارسى، يك نفر شيعه عربى را ديدم از اهالى بحرين كه او به تنهایی بر حسين (علیه السلام) عزادارى مى‌كرد. به منبر مى‌رفت و كتابى مى‌‏خواند و گريه مى‏‌كرد و بعد، طعامى به فقرا مى‌‏داد. ▫️مال‌‏هاى زياد در اين راه خرج مى‌كنند. بعضى از ايشان، از مال خالص خود در هر سال، به اندازه استطاعت خود خرج مى‏‌كنند. اين قسم، از دو ميليون فرنك بيشتر در هر سال خرج مى‏‌نمايند؛ و بعضى ديگر، از اوقافی كه براى اين موضوع تعيين گرديده صرف مى‏‌نمايند. خرج اين‌ها، چندين برابر خرج قسم اوّل مى‏‌شود؛ و گويا همه فِرَق اسلاميّه بالاجتماع در راه مذهب خود، آن قدر بذل نمى‌كنند كه اين فرقه، به تنهایی بذل مى‏‌كند. موقوفات اين فرقه، دو سه برابر موقوفات همه فرق اسلاميّه است. ▫️و هر يك از اين فرقه، حقيقتاً داعى است بر مذهب خود، بى آن كه ساير فِرَق، ملتفت اين معنى باشند و بلكه خودشان نيز ملتفت نيستند بر اين فايده‌ای كه بر كار آن‌ها مترتّب است و معلوم است مذهبى كه پنجاه شصت ميليون داعى داشته باشد، البتّه به تدريج ترقّى مى‏‌كند، به قدرى كه شأن آن‌ها اقتضا مى‌كند و سعى فقرا و ضعفای ايشان در اقامه عزا، بيشتر از اكابر ايشان است؛ به جهت نفع دنيا و آخرتی كه در اين عمل مى‌بينند. ▫️پس اين‌ها سعى مى‌كنند كه در مجالس عموميّه، عبادات مرغوب و پسنديده القاء نمايند و از مسائل دينيّه خودشان نيز طرح نمايند. در اثر اين، خطبای اين فرقه، بر ساير فِرق برترى يافته و اهالى اين فرقه به مسائل مذهبى خودشان، أعرف از ساير فِرَق مى‏ باشند. ▫️شيعه، مذهب خودشان را به قوّت‏ دعوت تأييد كرده ‌اند كه از تيغ، برّنده‌‏تر است و خود اجتماع آن‌ها كه براى عزادارى گرد هم آيند و در كوچه و برزن نوحه سرایى مى‌كنند، موجب ازدياد شوكت آن‌ها است؛ زيرا كه اگر در يك شهر، ده هزار اشخاص متفرّق باشند و در يك جا، هزار نفر مجتمع باشند؛ شوكت اين هزار نفر، از ده هزار نفر متفرّق بيشتر مى‏‌شود. و علاوه از آن، هزار نفر اگر در يك جا مجتمع باشند، به مقدار آن هم از ديگران، به جهت تماشا يا ملاحظه رفاقت و يا اغراض ديگر، در دور و بر آن‌ها جمع مى‌‏شوند و البتّه شوكت آن‌ها در انظار، به جهت انضمام اين‌ها بيشتر مى‌‏شود. ▫️و اساسا خود اظهار مظلوميّت، تأثيرش از امور فطريّه است؛ مثل اينكه هر كس بالطبع از مظلوم دست مى‏‌گيرد و دوست مى ‌دارد كه ضعيف و مظلوم بر قوى و ظالم غلبه پيدا كند. مصنّفین اروپا كه در كتاب‌هاى خودشان، تفصيل مقاتله حسين (علیه‌السلام) و اصحاب او را با شهادت ايشان ذكر كرده‏‌اند، با اينكه اعتقاد به ايشان ندارند، ولى ايشان را مظلوم مى‌دانند و اعتراف مى‌كنند به ظلم و تعدّى قاتل‌هاى ايشان و بى‌رحمى آن‌ها؛ و ذكر نمى‏‌كنند نا‏م‌هاى آن‌ها را، مگر اينكه نفرت مى ‏كنند از آن‌ها،... .
-964485375_-210219.mp3
3.82M
🚩 نقش بانوان در کربلا 🎙 گفتاری از دکتر رجبی دوانی درباره زنان عاشورا 1⃣ بخش اول: فصل امتحان 💐 بانوان حاضر در کربلا حاضرند رنج سفر را به جان بخرند و امام زمان خود را رها نکنند. ولی می‌بینیم این بصیرت را برخی از خود خاندان بنی‌هاشم ندارند. محمد حنفیه به عنوان فرزند امیرالمومنین علیه‌السلام و برادر امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام، عبدالله‌بن‌جعفر به عنوان پسر عموی امام و همسر حضرت زینب سلام‌الله، عمر که یکی از فرزندان امیرالمومنین علیه‌السلام، عباس پسر عموی پیغمبر صلی‌الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه‌السلام است که حاضر به همراهی نشدند. اینها امام را دوست دارند، دلسوزی برای امام دارند، ولی مانند این بانوان، بصیر و ولایتمدار نیستند که امام را همراهی کنند. لذا از این جهت، این بانوان -که چه بسا خیلی از آنها برای ما شناخته‌شده هم نیستند- در اوج قرار دارند به سبب اینکه از زندگی خود دست برداشته‌اند.
🔳 اصحاب اباعبدالله استاد صفایی حائری(عین_صاد)
sokhanrani.mp3
13.39M
🏴 🔸| 🎙حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه شب ششم
46.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روضه حضرت قاسم (سلام الله علیه) آیت الله مرتضی تهرانی
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 همه چیز درباره حضرت ... 📍اسم دیگر علی اصغر چیست؟ 📍آیا علی اصغر ۶ ماهه بوده؟ 📍کی به دنیا آمده است؟ 📍 : ◀️بیشتر منابع تاریخی از طفلی به نام یا عبدالله (شيرخواره) برای امام حسین(ع) نام برده اند. ◀️طبری شیعی، نام او را علی نهاده است. ◀️این منابع، درباره او سخنی نگفته اند و تنها به عناوینی همانند: ، ، و یا شيرخواره اکتفا کرده اند. ◀️طبق برخی شواهد تاریخی کهن، این طفل در به دنیا آمده است. نیز این قول را نقل کرده است. ◀️بلعمی طفل شيرخواره را یک ساله دانسته است و سرانجام کسائی مروزی در شعری این طفل را ۵ ماهه معرفی کرده است. ◀️برخی هم ۳ساله ذکر کرده اند. 📍جمع بندی: 1⃣امام (ع) طفلی بنام عبدالله یا علی داشته و به جهت کوچک بودن به یا مشهور گشته است. 2⃣منابع درباره سن دقیق علی اصغر سخن نگفته اند، از این رو ، عبارت عبدالله یا علی شيرخواره را بکار می برند. 3⃣در هیچ منبع کهنی به ۶ ماهه بودن علی اصغر اشاره نشده است. اما در دو قرن اخیر و عمدتا بعد از صفویه روایت ۶ماهه بودن علی اصغر، بدون هیچ سندی در روضه ها خوانده می شود. 📚یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۵؛ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۵؛ 📚ذبيح الله صاحبکاری، سیری در مرثیه عاشورایی، ص۱۶۹ 📚بلعمی، تاریخ نامه طبری، ج۴، ص۷۱۰ 📚تسميه من قتل مع الحسين، فصلنامه تراثنا، ش۲، ص۱۵۰ 📚خوارزمی، مقتل الحسين، ج۲، ص۳۷. 📚طبری، دلائل الامامه، ص۷۱.
🔰شهادت شیرخواره 🔻امام حسین (ع) بر درِ خیمه آمد و فرمود : علی اصغر را بیاورید ، تا با او خداحافظی کنم.کودک را تحویلش دادند و او به بوسیدنش پرداخت و فرمود : 《وای بر این قوم ، که دشمن شان جدّ توست》 که ناگهان کاهل اسدی ، کودک را هدف تیر خود گرفت و در دامن حسین (ع) به شهادتش رسانید. امام حسین (ع) کف _دست_ خود را از گلویش پر کرد و به سوی آسمان پراکند و فرمود : 《خدایا❗️اگر پیروزی امروز را از ما باز داشته ای ، آن را برای بهترین ( روز ) ما قرار بده و از این ستمگران ، انتقام بگیر‼️》 👈سپس از اسب پیاده شد و با غلاف شمشیر قبری حفر کرد و آن کودک آغشته به خون را دفن کرد و بر او نماز گزارد. 📚مقتل الحسین ص ۱۶۷ ☑️ علامه عسکری
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔅🔅🔅 📌نگاشت۳:محتوی کلی سوره انشقاق سوره انشقاق همانند دو سوره قبلی‌اش (تکویر و انفطار) و به طور کلی همانند سوره‌های مکی سخن اصلی‌اش درباره معاد است و حوادث آن و آخرت را به تصویر می‌کشد. از میان این حوادث، به شکافته شدن آسمان اشاره می‌کند و سپس به شرح حال دو گروه می‌پردازد: ▫ گروه نخست اصحاب یمین‌اند که نامه اعمالشان را به دست راستشان می‌دهند ▫ و دیگری اصحاب شمال‌اند که نامه اعمالشان را به پشت سرشان پرتاب می‌کنند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
* 🔻شب عاشورا وقتي كه حضرت با اصحاب در خيمه نشسته بودند و فرمودند فردا همه ما را مي‏ كشند، حضرت قاسم سیزده سال داشتند و خيلي مورد لطف و محبت حضرت اباعبد اللّه ‏عليه السلام بودند و در صحبت آزاد بودند و آزادانه سؤال مي ‏كردند. 🔸چند سؤال كردند كه فردا عاقبت فلان شخص چه مي ‏شود و... بعد پرسيد علي بن الحسين (حضرت زين العابدين) هم كشته مي ‏شوند؟ حضرت فرمودند: نه؛ او براي بقاء نسل رسول خدا زنده می مانند. 🔹بعد حضرت قاسم علیه السلام عرض كردند: من هم كشته مي‏ شوم؟ فرمودند: مرگ در نظرت چگونه است؟ جواب دادند: «اَحلَي مِنَ العَسَل» بعد حضرت فرمودند: بله! ولي ‏بعد از يك ابتلاء حسن كه همان تازاندن اسب ها روي بدن حضرت قاسم بود. 🔸راجع به حضرت دارد که «لَم يَبلُغُ الحُلُم» یعنی هنوز به بلوغ نرسیده بودند. سيزده سال داشتند. وقتي كه مي‏ خواست خداحافظي كند حضرت فرمودند: نزدیک بيا «حَتَّي اُوَدِّعُكَ وَتُودِّعُني وَ اَشُمُّكَ ‏وَ تَشُمُّني» یعنی بیا تا من با تو وداع کنم و تو هم با من وداع کنی و من تو را ببویم و تو هم من را ببویی. 🔹به هر حال ایشان نوه حضرت زهراء عليها السلام هستند و حاصل حضرت امام مجتبي ‏عليه السلام. بقيه فرزندان امام‏ مجتبي‏ عليه السلام در كربلا كشته شدند ولي گويا حضرت قاسم ممتاز بودند. ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم | روضه خوانی مرحوم کوثری در محضر آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی رضوان الله تعالی علیهما
📌شبهه: دلیل امام (ع) توسط یزید، دعوای آن دو در با زنی زیبا به نام است. در اين داستان، به زني به نام «اُرَيْنَبْ» همسر «عبدالله بن سلام» علاقمند شده و امام حسين(ع) مانع شهوت‌راني يزيد گرديد. لذا امام حسین(ع) ارینب را به درآورد تا با ازدواج نکرده و بعد طلاق داد تا به عبدالله بن سلام شوهر قبلی خود برسد. و این داستان، آغاز و دشمني يزيد با امام حسين(ع) و منشأ واقعه بوده است. 📚دینوری الامامه والسياسه، ج۱، ص۱۶۷؛ 📌: ◀️تنها منبع این خبر، است. ◀️ابن قتیبه بدون هيچ اشاره‌اي به ناقل و راوي اين داستان حكايت را از شخص سومی نقل مي‌كند كه براي ما آن شخص شناخته شده نيست؛ پس داستان از نظر سندي داری مشکل است؛ ◀️در این داستان ساختگی، امام (ع) در زمان ساکن بوده است و حال آنکه امام حسین(ع) در این زمان ساکن بوده است. ◀️اشكال مهم ديگري كه در اين داستان وجود دارد، اين است كه امام حسين (ع) در يك مجلس اورینب را مي‌كند و حال آن كه بر اساس سه طلاق در يك مجلس جايز نمي‌باشد. و از احکام است. ◀️گذشته از بطلان قطعي روايت فوق، امام حسین(ع) بارها علت قیام خود را ظلم، فساد و بدعت در دین توسط یزید بیان کرده است. ◀️بنابراین، این داستان در نظر دارد تا حسین(ع) که افشای و مبارزه با حاکم و کسی که خدا را تغییر داده، فراموش گردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴فرمانده چقدر اربا اربا شده‌ای فرمانده چقدر مثل مولا شده‌ای ای جسم مقطعه در آغوش حسین مانند علی اکبر لیلا شده ای مداحی زیبای سید رضا نریمانی برای شهید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معروف و منکر اعتقادی.mp3
1.47M
🏴 روز هفتم ماه ▪️ معروف و منکر اعتقادی
🏴 معروف و منکر اعتقادی ▪️ سالار شهیدان (سلام الله علیه) گرچه به عنوان امر به معروف و نهی از منكر قیام كرد، لكن معروف برخی اعتقادی ‌اند، برخی اصلی‌اند و برخی فرعی، چه اینكه منكر برخی اعتقادی ‌اند و برخی فرعی. گناه دو قسم است، واجب هم دو قسم است؛ برخی از گناهان ‌اند كه كفرند، برخی از گناهان‌اند كه كفر نیستند ولی با حفظ اصل اسلام معصیت ‌اند. معروف هم دو قسم است: برخی از معروف ها جزء اصول دین ‌اند مثل توحید، برخی از معروف ها جزء فروع دین ‌اند مثل نماز. یك وقت انسان نماز نمی ‌خواند، مسلمانی است كه معصیت كرده است؛ یك وقت ـ معاذالله ـ می‌ گوید نماز را كه خدا در قرآن كریم فرمود من ـ معاذالله ـ قبول ندارم، این منكری است كه كفر است و آن یكی منكری است كه معصیت است. ▪️ در عصر سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی بن‌ ابی ‌طالب (سلام الله علیه) جریان منكر كه ابی ‌عبدالله فرمود: «من برای نهی از منكر قیام كردم»[1] تنها منكر فرعی و عملی نبود، تنها معصیت نبود، تنها بد اخلاقی نبود، بلكه آن منكر ریشه‌ ای و اعتقادی بود؛ یعنی بازگشت شرك به جای توحید بود، رجوع جاهلیت به جای عقلانیت بود، عود كفر به جای اسلام بود، وقتی شرك به جای توحید برگشت، جاهلیت به جای عقلانیت برگشت و كفر به جای اسلام برگشت قهراً [معاصی] مناسب خود را هم به همراه دارد، در جریان معروف هم به شرح ایضاً؛ اینكه سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود: «من به قصد امر به معروف قیام كرده ‌ام» تنها معروف فرعی و اخلاقی و عملی نبود، هم معروف اعتقادی بود هم معروف اخلاقی بود و هم معروف عملی؛ یعنی شرك به جای توحید نشست، توحید معروف است؛ تواضع رخت بربست و تكبر به جای تواضع نشست، تواضع اخلاق است؛ صدق رخت بربست و دروغ به جای صدق نشست، صدق یك واجب فرعی است. سالار شهیدان هم برای آن معروف اعتقادی قیام كرد، هم برای معروف اخلاقی قیام كرد و هم برای معروف عملی تا جامعه موحّد بشود در بخش اعتقاد، متخلّق به اخلاق الهی بشود در بخش صفات نفس، عامل به دستورهای دینی بشود در بخش فروع دین. [1]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص89؛ «ا ِنِّی لَمْ أَخْرُجْ بَطِراً وَ لَا أَشِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ أَطْلُبُ الصَّلَاحَ فِی أُمَّةِ جَدِّی مُحَمَّدٍ أُرِیدُ آمُرُ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ أَنْهَى‏ عَنِ‏ الْمُنْكَرِ أَسِیرُ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ سِیرَةِ أَبِی عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَمَنْ قَبِلَنِی بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَّهُ أَوْلَى بِالْحَقِّ وَ هُوَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِینَ...». 📚 سخنرانی ماه محرم تاریخ: 1385/11/06
حقیقت ناب
📝 🔺 تربت کربلا در منابع اهل سنت 🔹عظمت واقعه عاشورا به حدی است که در منابع روایی فریقین در احادیث متعددی به آن اشاره شده است. نکته حائز اهمیت وجود روایاتی از معصومین است که نشان دهنده خبر دادن از شهادت امام حسین (علیه السلام) پیش از واقعه کربلا و اهمیت می باشد. احمد بن حنبل در روایتی در کتاب خود مسند نقل کرده است: 🍀«حدثنا محمد بن عبيد، حدثنا شرحبيل بن مدرك، عن عبد الله بن نجي، عن أبيه، أنه سار مع علي، وكان صاحب مطهرته، فلما حاذى نينوى وهو منطلق إلى صفين، فنادى علي: اصبر أبا عبد الله، اصبر أبا عبد الله، بشط الفرات قلت: وماذا قال؟، دخلت على النبي صلى الله عليه وسلم ذات يوم وعيناه تفيضان، قلت: يا نبي الله، أغضبك أحد، ما شأن عينيك تفيضان؟ قال: " بل قام من عندي جبريل قبل، فحدثني أن الحسين يقتل بشط الفرات " قال: فقال: " هل لك إلى أن أشمك من تربته؟ " قال: قلت: نعم. فمد يده، فقبض قبضة من تراب فأعطانيها، فلم أملك عيني أن فاضتا»[1] 🍀عبدالله بن نجی می گوید در مسیر صفین همراه با علی بن أبی عبدالله به کنار نینوا رسیدیم. حضرت ناگهان فرمودند: صبر کن ای اباعبدالله، صبر کن ای اباعبدالله در کنار شط فرات. پرسیدم : چه فرمودید؟ فرمودند: روزی بر پیامبر (صلی الله علیه وآله) وارد شدم در حالی که از دو چشمشان قطرات اشک سرازیر بود. پرسیدم : ای پیامبر خدا آیا کسی شما را خمشگین کرده است؟ چرا گریه می کنید؟ فرمودند: لحظاتی پیش جبرئیل به من خبر داد که حسین در کنار شط فرات کشته می شود. امیر المومنین پرسیدند: آیا می توانم تربت او را ببویم؟ پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: بله. پس دست خود را کشیدند و یک قبضه از خاک کربلا را به من دادند و من نتوانستم از فرود آمدن قطرات اشکم خودداری کنم. 👈محقق کتاب در مورد این روایت می نویسد: «إسناده صحیح و هو فی مجمع الزوائد 9 : 187 و قال : رواه أحمد و ابویعلی و البزار و الطبرانی و رجاله ثقات و لم ینفرد نجی بهذا»؛ سند این روایت صحیح است. هیثمی در جلد 9 صفحه 187 کتاب مجمع الزوائد این روایت را نقل کرده و گفته است: این روایت را احمد و ابویعلی و بزار نقل کرده اند و سند این روایت معتبر است و «نجی» به تنهایی این روایت را نقل نکرده است. 📚شيبانی، احمد بن حنبل، مسند احمد، دارالحدیث، قاهره، 1416 هـ، ج 1، ص 446، ح 648
💜💛 دانش آموزی اولین نماز خود را این‌گونه توصیف می کند : 💚 «مشوق من برای نماز خواندن خانم مدیر ما بود. وقتی کلاس سوم ابتدایی بودم برای اولین بار خواندم. آن هم به جماعت در مدرسه. 💚 آن روز خانم مدیر برای تبریک گفتن به ما نقل و نخودچی و کشمش داد و گفت : به نمازخانه خوش آمدید. 💚 بعد از نماز از ما خواست برای مریضان و حاجتمندان کنید و شکر خدای را به جای آوریم.» 💜💛 برخورد خوب خانم مدیر همراه با پخش خوراکی در اولین نماز این دانش آموز را در ذائقه او شیرین کرد. 📚 ، شیوه‌های ترغیب و جذب به نماز، صفحه ۷۵.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره 🏴 السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🏴 ❓کدامیک از مورد تایید می‌باشد؟ ❓چرا ع ملقب به هستند؟ ❓ یعنی چه؟ و ....
💠 عنایت حضرت سیدالشهدا (ع) به آقا نجفی و حافظه فوق‌العادۀ ایشان ❖از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 📝 آقای حاج آقا جواد زنجانی ظاهراً از آقای حاج آقا مهدی حائری یزدی و او هم از آقای سیّد محمد کاظم عصار نقل کرد که ایشان می‌گفت: در دوره مظفرالدین شاه، شیخ محمد تقی اصفهانی(م ۱۳۳۲) معروف به آقانجفی (ره) را از اصفهان به تهران تبعید کردند؛ چون آقا نجفی بر نهی از منکر خیلی اصرار داشت و حدود را اجرا می‌کرد. معمولاً چنین کارهایی برای سلاطین ناخوشایند است. چند مرتبه ایشان به تهران احضار شد. یک بار که به تهران احضار شد از او خواستند که در تهران بماند و به اصفهان برنگردد، تا در بین علمای تهران هضم شود. ایشان که به تهران وارد می‌شود، در آنجا درسی شروع می‌کند و شهریه‌ای هم می‌دهد و حلقه درسش هم درست می‌شود و روز به روز نفوذش بیشتر می‌گردد. سید محمد کاظم عصّار می‌گفت: 🔻 من هم به درس ایشان می‌رفتم. یک وقت دستگاه حاکمه که می‌خواست آقا نجفی را خُرد کند، بعضی را تحریک کرد که با اشکال کردن در درس، او را در آن محیط کوچک کنند. ایشان هم که باهوش بود، از نحوه اشکال کردن‌ها حدس می‌زند که تحریک شده‌اند و این اشکال‌ها طبیعی نیست. یک روز بالای منبر می‌رود با لهجه‌ی اصفهانی می‌گوید: «شما تِقی را این‌جوری خیال نکنید. تِقی تمام کتب اربعه را متناً و سنداً حفظ است. آقایان بعداً کتاب بیاورند، امتحان کنند». آخر هفته بوده که فردایش درس تعطیل بود. روز شنبه که درس شروع می‌شود، بالای منبر می‌رود و می‌گوید اگر آقایان کتاب آورده‌اند، بپرسند تا من پاسخ بدهم. ▫️آقای عصار می‌گفت: من مثلاً کتاب کافی را آورده بودم و دیگری کتاب تهذیب و سومی کتاب من لایحضره الفقیه آورده بود. من از کتاب کافی، بابی را که کمتر محل مراجعه است –مثل احادیث کتاب لُقَطه– پرسیدم. ایشان شروع کرد و چند ورق از متن و سند آن را خواند. از جای دیگر کافی پرسیدم، باز چند ورق خواند. دیگری از کتاب تهذیب پرسید، باز عین آن را خواند. سومی از فقیه پرسید، همین‌جور پاسخ داد. مدّتی طولانی از هر جا می‌رسید، با متن و سند خواند و این‌جور نبود که تصادفاً برخی از ابواب را یاد گرفته باشد و اقتراح هم نبود؛ یعنی این‌طور نبود که او پیشنهاد بدهد، بلکه آن اشخاص تعیین می‌کردند. مطمئن شدند که تصادف نیست. بعد آقا نجفی(قدس سره) فرمود: من حافظه نداشتم. یک وقت حرم رفتم –به نظرم حرم حضرت سید الشهداء(ع) بود– درباره بی‌حافظگی به حضرت متوسل شدم که اگر من حفظی نداشته باشم، شاید نتوانم برای اسلام کاری انجام بدهم. خلاصه توسّلی پیدا کردم و بعد از آن توسّل این حفظ به من عطا شد. ایشان کتب اربعه را با سند و متن حفظ شد؛ مثل این‌که از رو می‌خواند. ▫️از منبر که پایین آمد، تمام آنها –حتّی بعضی مشایخ که پای منبرش بودند– به عنوان این‌که از طرف معصوم(ع) مورد عنایت قرار گرفته بود، همگی دستش را بوسیدند و تبرّک جستند. کارش در تهران بالا گرفت؛ به گونه‌ای که دستگاه حاکمه می‌بیند که نقض غرض شد؛ زیرا ایشان را آورده بود که در تهران هضم شود، ولی الآن در آنجا اوج گرفته است. لذا ماندن او را در تهران مصلحت نمی‌بینند، بلکه می‌بینند که اگر در تهران باشد، مزاحم حکومت آنهاست. به ایشان می‌گویند اگر می‌خواهید به اصفهان برگردید، مانعی نیست. لذا ایشان را به اصفهان برمی‌گردانند. 📚جرعه ای از دریا، ج1، ص528
38.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شور عاشورایی چرا؟ شعور حسینی چه سان؟ فلسفه عزاداری از زبان شهید مطهری 👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ☑️پرسش: زمانى كه امام حسين(علیه السلام) به همراهان خود فرمود "من بيعت خود را از شما برداشتم، هر كه خواست ميتواند برود و به امور زندگى برسد ..." ؛ آيا آن چند هزار نفرى كه امام حسين(ع) را ترك كردند، مرتكب گناه شدند و در قيامت بخاطر اين عمل دچار عذاب خواهند شد؟ ◾️ پاسخ: حسین بن علی (علیه السلام) نزدیک غروب تاسوعا پس از آنکه از طرف دشمن مهلت داده شد (یا پس از نماز مغرب)، در میان افراد بنی هاشم و یاران خویش قرار گرفت و این خطابه را ایراد فرمود: «خدا را به بهترین وجه ستایش کرده و در شداید و آسایش و رنج و رفاه در مقابل نعمتهایش سپاسگزارم. خدایا! تو را می ستایم که بر ما خاندان، با نبوت، کرامت بخشیدی و قرآن را به ما آموختی و با دین و آیین، آشنایمان ساختی و به ما گوش (حق شنو) و چشم (حق بین) و قلب (روشن) عطا فرمودی و از گروه مشرک و خدانشناس نگرداندی. اما بعد، من اصحاب و یارانی بهتر از یاران خود ندیدم و اهل بیت و خاندانی باوفاتر و صدیقتر از اهل بیت خود سراغ ندارم. خداوند به همه شما جزای خیر دهد.» 🍀 آنگاه فرمود: «جدم رسول خدا (ص) خبر داده بود که من به عراق فراخوانده می شوم و در محلی به نام عمورا و کربلا فرود آمده و در همانجا به شهادت می رسم و اکنون وقت این شهادت رسیده است. به اعتقاد من همین فردا، دشمن جنگ خود را با ما آغاز خواهد نمود و حالا شما آزاد هستید و من بیعت خود را از شما برداشتم و به همه شما اجازه می دهم که از این سیاهی شب استفاده کرده و هر یک از شما دست یکی از افراد خانواده مرا بگیرد و به سوی آبادی و شهر خویش حرکت کند و جان خود را از مرگ نجات بخشد؛ زیرا این مردم فقط در تعقیب من هستند و اگر بر من دست یابند با دیگران کاری نخواهند داشت. خدا به همه شما جزای خیر و پاداش نیک عنایت کند.» آخرین آزمایش حسین بن علی (علیهما السلام ) که در طول راه از مدینه تا کربلا و در موارد مختلف، شهادت خویش را اعلام نموده و به یارانش اجازه مرخصی داده و بیعت را از آنان برداشته بود، در شب عاشورا و برای آخرین بار نیز این موضوع را با صراحت مطرح فرمود که «قد قرب الموعد؛ یعنی هنگام شهادت فرا رسیده است» و من بیعت خود را از شما برداشتم، از تاریکی شب استفاده کنید و راه شهر و دیار خویش را پیش بگیرید.» ☘️ این پیشنهاد در واقع آخرین آزمایش بود از سوی آن حضرت و نتیجه این آزمایش، عکس العمل یاران آن بزرگوار بود که هر یک با بیان خاص، وفاداری خود را به آن حضرت و استقامت و پایداری خویش را تا آخرین قطره خون اعلام داشتند و بدین گونه از این آزمایش، روسفید و سرفراز بیرون آمدند. با توجه به خطبه سرور و سالار شهیدان حسین بن علی (علیه السلام) چند نكته قابل تذكر هست : الف:📌 همه افراد حاضر بر مظلومیت امام عصر خویش واقف بودند و وظیفه مسلمانی ایجاب می كرد كه یار و یاور امام عصر خویش باشند . ب:📌 منظور امام (علیه السلام) از اینكه فرمود « من بیعت خود را از شما برداشتم » آزمایش اصحاب خود بود نه اینكه امر به رفتن بكند ، اگر چه امام خود این جمله را فرمودند اما هیچ مسلمانی حق ندارد جان جانان خود یعنی امام را به مهلكه بیاندازد ، امام جان جانان انسان هاست همچنانكه حفظ جان یك وظیفه دینی است حفظ جان جانان به طریق اولی واجب و ارجح می باشد ، فلذا یارانی كه امام علیه السلام را ترك كردند هیچ گونه توجیهی برای ترك امام ندارند و به یقین عواقب این كار را خواهند دید ، اگر چه ترك امام معصوم به خاطر ترس از شهادت گناه و معصیت است ولی موجب خروج آن ها از دین نمی شود . ج:📌 خروج امام علیه السلام به خاطر احیای دین مقدس اسلام بود و احیای دین جز با جهاد بر عیله دشمنان اهل البیت مقدور نبود ، ( همچنانكه این موضوع از خطبه های متعدد امام در طول سفر فهمیده می شود) امام علیه السلام با خروج خود قصد جهاد با یزید و یزیدیان داشت و هدفش احیاء دین بود فلذا صحاب موظف بودند پا به پای امام در ركاب ایشان باشند.