eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6046491393516373659.mp3
9.28M
💠 صوتی ▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 3
1. میر عظیمی سید جعفر، مسجد مقدس جمکران تجلی گاه صاحب الزمان، قم، انتشارات مسجد مقدس جمکران،سال 1378 ه.ش، ص 207. 2. شیخ عباس قمی، منتهی الآمال، مبحث (حالات امام زمان) و مفاتیح الجنان، مبحث(کیفیت رقعه حاجت).
🔰🔰عریضه نویسی با سلام لطفا بیان بفرمایید که آیا عریضه نویسی برای امام زمان از نظر شرعی صحیح است وآیا در احادیث شیعی یا در آیات قرآنی می تواند سندی برای اثبات خرافی نبودن عریضه نویسی ونامه نوشتن برای امام زمان اشاره کرد.مخصوصا این عریضه نویسی که در مسجد جمکران رایج هست واین نامه در داخل چاه انداختن مورد تمسخر یک وهابی فرار گرفته وآن را شبیه به نامه انداختن یهودیها در سوراخ معبد در اورشلیم می داند لطفا پاسخ جامعی بیان گردد.باتشکر 🔰🔰🔰پاسخ: این واقعیت وجود دارد که ارتباط با اولیاء الهی چه در زمان حضورشان در دنیا و حتی بعد از ارتحال شان از راه اسبابی چون زیارت در حرم های ایشان و نیز اتصال با قلب و دل از راه دور و یا نوشتن نامه و عریضه و از این قبیل، امری مطلوب است، زیرا نفوس اولیاء خدا نفوسی پاک و بیدار و آگاه از ملکوت و اسرار پشت پرده است. همان طور که در زیارت های ایشان خصوصا زیارت جامعه کبیره بدان تصریح شده است، به همین جهت هر گونه ارتباطی که البته دور از وهن و خرافه باشد و نیز دستاویزی برای تمسخر دیگران نشود، امری مطلوب بوده و نمی توان ممانعتی در برابر آن ایجاد کرد. بنابر این اصل ارتباط با امام معصوم ریشه دینی دارد که با برخی از ظواهر و رفتارها در هم آمیخته شده است. محدث بزرگ شیعه شیخ عباس قمی از محدث بزرگ علامه مجلسی نقل کرده: هر کسی حاجتی دارد آنچه که ذکر می شود (دعایی است که به منبع آن اشاره می گردد) در ورق های بنویسد و در ضریح یکی از قبور امامان معصوم سلام الله علیهم اجمعین بیندازد یا ورقه را ببندد و مهر کند و خاک پاک را گِل سازد، و آن میان گِل گذارد و در نهر یا چاهی عمیق یا غدیر (گودال) آبی بیندازد که به حضرت صاحب الزمان می رسد و آن بزرگوار عهده دار برآوردن حاجت می شود.آن گاه دعا را ذکر کرده است.(1) نگارنده خود مشاهد کردم که یکی از علمای بزرگ را که اکنون در قید حیات نیستند نامه ای نوشته از شخص معتمدی خواستند که آن را در ضریح امام رضا(ع) قرار دهد. این سیره نشان می دهد که ارتباط با اولیاء خدا به شکل های مختلف زیارت حضوری و حضور در مراقد مطهرشان و نیز نوشتن عریضه و حاجت،فراخور حال طالب، مطلوب و طلب،با پاسخ آنان روبرو می شود. علاوه بر این، بیان شده است که در صورت عدم دست رسی به امام و در خواست حاجت از امام عصر(عج)، آن را مکتوب کرده(نوشته) در آب جاری یا چاه بیندازید و امام (عج) از آن آگاه خواهند شد. در کتاب تحفة الزایر آمده که حضرت امام صادق (ع) فرمود: «هرگاه تو را حاجتی به خدای تعالی باشد، یا از امری خائف و ترسان باشی، در کاغذی بنویس: بسم اللّه الرّحمن الرّحیم. اللّهم انی اتوجّه الیک بأ حبّ الاسماء الیک و اعظمها لَدَیک و اتقرّب و اتوسّل الیک به من اوجَبْتَ حقّه علیک بمحمّد وعلیّ و فاطمة تا نام مقدس حضرت مهدی(عج)، سپس می نویسی إکفنی کذا و کذا، به جای این دو کلمه حاجت خود را ذکر می کنی. بعد نامه را بپیچ و در میان گِل بگذار و در آب جاری یا چاه بینداز که حق تعالی به زودی فرج می فرماید.(2) و اما در عصر حضور امام زمان (ع) در دنیا، ارتباط مریدان و عاشقان حضرت با ایشان پر رنگ تر و میل شدید شیعیان برای هر گونه دریافت لطفی از امام بیشتر شده است، اگر چه متاسفانه با غیبت حضرت، در پس پرده غفلت هستیم، اما نمی توان انکار کرد که لطف امام در جامعه مشهود است و مدیریت اصلی جهان به اقتضای مصلحت الهی در تسخیر او است تا به وقت ظهورش آن را به طور کامل اجرا کند در این میان، شیعیان، خصوصا منتظران ظهور حضرت ممکن است از هر وسیله و راهی برای ایجاد ارتباط بهره بگیرند و چون امام زنده است. ارتباط از راه نوشتن حاجت و درد دل و ...و انداختن آن را در نهر آب و یا چاهی که موجب وهن نشود، جایز می دانند و بر این گمان اند که امام از دل نوشته ایشان با خبر خواهد شد و به آن پاسخ می دهد. البته مورد چاهی که در مسجد جمکران وجود دارد، سند خاصی وارد نشده است، ولی اعتبار این چاه با توجه به روایاتی است که به طور کلی بیان شده است که به هنگام درخواست حاجت، آن را مکتوب کرده در چاه یا آب جاری بیندازید. در خصوص چاه جمکران هیچ روایتی نداریم. احتمالاً با توجه به همان روایات کلی، از طرف مسئولان مسجد چاهی در آن حفر شده تا نامه ها و حاجت ها در آن انداخته شود. در مورد وهابیت نیز اشاره می کنیم که این فرقه گمراه بسیاری از معتقدات مورد توجه و تایید شده شیعه را دستاویز تمسخر خودشان قرار داده اند و موضوع چاه مسجد جمکران در مقابل آن بسیار کم رنگ است و نمی توان برای کار ایشان ارزش خاصّی قایل شد و آن را دارای اهمیت دانست.(براي اطلاع بيشتر راجع به اعتقادات و فتواهاي مضحك وهابيت به سايت ولي عصر زير نظر آيت الله حسيني قزويني مراجعه بفرماييد).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥واکنش حضرت امام ره و خنده حضار از شعارجدید "ما همه سرباز ِتواییم" هنگام اختراع این شعار 👆 📌
🌹 ایمیل خود را در mail.post.ir بسازید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 أمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ 📖با قرائت هفت مرتبه سوره حمد 🔹سلامتی و فرج آقا حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و شفای تمامی بیماران را از خداوند متعال درخواست کنیم. —-
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره: چقدر انسان مؤمن باید مقید باشد که خلاف یقین مرتکب نشود، حفظ دین، روی آتش راه رفتن، یا آتش در دست گرفتن است! 📚 در محضر بهجت، ج١، ص٢٧۶
4_5855165164713674809.ogg
397K
دستوری از حضرت علامه حسن زاده آملی برای در امان ماندن از اصابت آفات و بلایا
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 ‌ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔅🔅🔅 📌نگاشت۱:معرفی اجمالی سوره مطففین ▫️ سوره مُطَفِّفین هشتاد و سومین سوره قرآن کریم و آخرین سوره از سوره‌های مکی است که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. ▫️▫️ مطففین یعنی کم‌فروشان. خداوند در این سوره، کم‌فروشان را مذمت می‌کند و می‌گوید آنان گمان می‌کنند آخرتی وجود ندارد. توصیف اتفاقات قیامت و بیان اوصاف ابرار (نیکوکاران) و فاجران (گناهکاران) محتوای این سوره را تشکیل می‌دهد. ▫️ در کتاب‌های تفسیری آمده است آیه سی‌ام این سوره در شأن مخالفین امیرالمؤمنین علی(ع) نازل شده است. ▫️ درباره فضیلت تلاوت این سوره، در روایات آمده است هر کس این سوره را بخواند، خدا در روز قیامت او را از نوشیدنی پاک و خالصی که دست کسی به آن نرسیده سیراب می‌کند. ▫️ همچنین نقل شده است هر کس آن را در نمازهایش بخواند، از آتش دوزخ در امان خواهد. ▫️ آیات پایانی سوره مطففین که درباره ابرار (نیکوکاران) سخن می‌کند، از جمله آیاتی است که بر ضریح حضرت عباس نقش بسته است. ▫️ این سوره را مُطَفِّفین‌ نامیده‌اند؛ زیرا این کلمه در آغاز آن آمده است.مطففین‌ به معنای کم‌فروشان است. این سوره را «‌تطفیف‌» نیز می‌نامند که مصدر «مطففین» است. ▫️ سوره مطففین آخرین سوره از سوره‌های مکی و در ترتیب نزول هشتاد و ششمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هشتاد و سومین سوره است و در جزء سی‌ام قرآن جای دارد. ▫️ سوره مطففین ۳۶ آیه، ۱۶۹ کلمه و ۷۵۱ حرف دارد. این سوره جزو سوره‌های مُفصَّلات (دارای آیات کوتاه) است. ▫️ آیات پایانی سوره مطففین که درباره ابرار (نیکوکاران) سخن می‌کند، از جمله آیاتی است که بر ضریح حضرت عباس نقش بسته است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
🍃 دعای هفتم صحیفه سجادیه که امام خامنه ای(حفظه الله) خواندن آن را به مردم توصیه کردند: 🔺و كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْكَرْبِ : يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يُفْثَاُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ. 🔺ترجمه دعای هفتم: اي آنكه گرهِ كارهاي فرو بسته به سر انگشت تو گشوده مي‌شود، و اي آن كه سختيِ دشواري‌ها با تو آسان مي‌گردد، و اي آن كه راه گريز به سوي رهايي و آسودگي را از تو بايد خواست. سختي‌ها به قدرت تو به نرمي گرايند و به لطف تو اسباب كارها فراهم آيند. فرمانِ الاهي به نيروي تو به انجام رسد، و چيزها، به اراده‌ي تو موجود شوند، و خواستِ تو را، بي آن كه بگويي، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نيست، بي آن كه بگويي، رو بگردانند. تويي آن كه در كارهاي مهم بخوانندش، و در ناگواري‌ها بدو پناه برند. هيچ بلايي از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگرداني، و هيچ اندوهي بر طرف نشود مگر تو آن را از دل براني. اي پروردگار من، اينك بلايي بر سرم فرود آمده كه سنگيني‌اش مرا به زانو درآورده است، و به دردي گرفتار آمده‌ام كه با آن مدارا نتوانم كرد. اين همه را تو به نيروي خويش بر من وارد آورده‌اي و به سوي من روان كرده‌اي. آنچه تو بر من وارد آورده‌اي، هيچ كس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوي من روان كرده‌اي، هيچ كس برنگرداند. دري را كه تو بسته باشي. كَس نگشايد، و دري را كه تو گشوده باشي، كَس نتواند بست. آن كار را كه تو دشوار كني، هيچ كس آسان نكند، و آن كس را كه تو خوار گرداني، كسي مدد نرساند. پس بر محمد و خاندانش درود فرست. اي پروردگار من، به احسانِ خويش دَرِ آسايش به روي من بگشا، و به نيروي خود، سختيِ اندوهم را درهم شكن، و در آنچه زبان شكايت بدان گشوده‌ام، به نيكي بنگر، و مرا در آنچه از تو خواسته‌ام، شيرينيِ استجابت بچشان، و از پيشِ خود، رحمت و گشايشي دلخواه به من ده، و راه بيرون شدن از اين گرفتاري را پيش پايم نِه. و مرا به سبب گرفتاري، از انجام دادنِ واجبات و پيروي آيين خود بازمدار. اي پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بي‌طاقتم، و جانم از آن اندوه كه نصيب من گرديده، آكنده است؛ و اين در حالي است كه تنها تو مي‌تواني آن اندوه را از ميان برداري و آنچه را بدان گرفتار آمده‌ام دور كني. پس با من چنين كن، اگر چه شايسته‌ي آن نباشم، اي صاحب عرش بزرگ.
اِلهي كُلَّما اَخْرَسَني لُؤْمي اَنْطَقَني كَرَمُكَ خدايا هر زمان فرومايگی‌ام از سخن مرا بازداشت، كرم تو گويايم نمود!
بسم رب الحسین 📌 🎁 "بازی کلماتی کربلا" به نرم‌افزار‌های پیشنهادی @jebheh در مایکت اضافه شد... همراه با سرگرمی و بازی، اطلاعات خود را درباره امام حسین (ع) بالا ببرید. 🎁 امکانات👇🏻 ⭐️ دارای دو مرحله اصلی شامل ۹۲ سؤال ⭐️ سؤالات خوب و هوشمند جهت بالا بردن معرفت حسینی ⭐️ پخش صوت بهترین مداحی‌ها به صورت رندوم ⭐️ امکان اهداء هدیه فرهنگی جهت تقویت و ساخت بازی‌های فرهنگی ⭐️ دارای انمیشن‌های دلنشین ⭐️ گرافیک خوب جهت دانلود به این‌صفحه👇🏻 مراجعه کنید: 👉🏻 http://myket.ir/user/jebheh اگر مایکت را نصب نکرده‌اید، این‌جا👇🏻 را کلیک کنید: 🔗 https://myket.ir/download?refId=37436824
🗓 ۷ مهر ۶۰: شهادت حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد به دست منافقین 🔹خطیب توانا، مبارزه نستوه و زندانی زمان شاه 🔸 همرزم آیت الله خامنه ای در مبارزات علیه طاغوت
گفتگوی منتشر نشده KHAMENEI.IR با حجت‌الاسلام تسخیری 🔰نگاه تشکیلاتی به جهان اسلام 🔹بخشی از متن گفتگو: قبل از انقلاب من با حضرت آقا آشنا نبودم مگر همان آشنایی عمومی ولی بعد از انقلاب، واضح است که عشقمان به امام و شاگردان امام بود. یکی از شاگردان مبرّز امام، آیت‌الله خامنه‌ای بود که واقعاً به شخص ایشان و سخنرانی‌های ایشان عشق می‌ورزیدیم.‌ در همان سال اول که ایشان به مقام رهبری انتخاب شدند یک روز از ما خواستند که خدمتشان برسیم. ایشان از روز اول با یک دید بین‌المللی وسیعی وارد صحنه شدند و به من فرمودند که من ملاقات‌های ریاست جمهوری‌ها و شخصیت‌های مهم را از الان پیش‌بینی می‌کنم و شما را بعنوان معاونت روابط بین‌الملل معرفی می‌کنم. ✅مطالعه متن کامل: https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46576
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عوامل ايجاد اختلاف در زندگى بخش اول وفاق ياران امام حسين عليه السلام استاد حسین دهنوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰قسمت اول🔰 🌴انسان در ميان تمامى جانداران موجودى است كه بايد اجتماعى زندگى كند و اين مطلب احتياج به بحث زيادی ندارد. ✔️چرا كه فطرت تمامى افراد انسان چنين است؛ 🔹يعنى فطرت تمام انسان‌ها اين معنا را درك مى‏‌كند و تا آنجا هم كه تاريخ نشان داده هر جا بشر بوده اجتماعى زندگى مى‏‌كرده و آثار باستانى هم (كه از زندگى قديمى‌ترين بشر آثارى بدست آورده) اين مطلب را ثابت مى‏‌كند. 🍃قرآن كريم هم با بهترين بيان در آياتى بسيار از اين حقيقت خبر داده، از قبيل آيه: ✨«يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏، وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا؛ هان اى مردم! ما شما را از يك مرد و يك زن آفريديم و شعبه شعبه و قبيله قبيله‏‌تان كرديم تا يكديگر را بشناسيد.» (حجرات/۱۳) ✨و آيه: «نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا، وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ، لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا؛ مائيم كه معيشتشان را در بينشان (در زندگى دنيا) تقسيم كرديم و بعضى را به درجاتى ما فوق بعضى ديگر قرار داديم، تا بعضى بعضى ديگر را مسخر خود كنند.» (زخرف/۳۲) ✨و آيه: «بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ؛ شما همه از يكديگريد؛ (آل عمران/۱۹۵) ✨و آيه: «وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً؛ او كسى است كه از آب بشرى بيافريد، و سپس او را خويشاوند تنى و ناتنى كرد.» (فرقان/۵۴)
💠 رقص دختر به تنهایی و بدون آهنگ ❓سوال: رقصیدن تنهایی بدون آهنگ حرام و بدون اینکه نامحرم ببیند برای دختر چه حکمی دارد؟ 💠 پاسخ: 👇👇 ❇️ امام خامنه ای: اگر رقص به گونه ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد، و همچنین اگر مجلس رقص بر آن صدق کند، بنابر احتیاط واجب، اجتناب شود. [1] ❇️ آیت الله مکارم: چنانچه موسیقی حرام پخش نشده و شخص دیگری (غیر همسر) حضور نداشته باشد، اشکال ندارد. [2] ❇️ آیت الله سیستانی: بنا بر احتیاط واجب فقط رقصیدن زن برای همسرش وآن هم به دور از دید دیگران جایز است. [3] 💠 🌹 حدیث: امام علی (علیه السلام): عاقل نيست كسي كه در پي لعب باشد و دائم با لهو و طرب خو د را مشغول سازد. [4] ✅ نکته: اسلام روابط نامشروع بین زن و مرد را حرام نموده و هر عمل و سخنی را که منجر به امور حرامی شود حرام دانسته است، هر وظیفه‌یی را که موجب اشاعۀ فساد باشد مردود شمرده با آن مبارزه می‌نماید. بنابراین، رقص و کارهای خلاف عفت را مردود می‌شمارد و آن را به کلی رد مى نمايد. ============= پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری، کد استفتاء: y2wm5mp. [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9809220041. [3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 927896. [4]. نوري، حسين، مستدرك الوسايل، موسسه آل البيت(ع)، قم، 1418ق، ج 13، ص 220.
🔶تحلیل و بررسی روایات رایات سود 🔹نویسنده: نصرت الله آیتی ✍️ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📒تهیه کننده: پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی ✍️کتاب «تحلیل و بررسی روایات رایات سود» یا همان «پرچم¬های سیاه» یکی از موضوعات پردامنه است که هم مورد توجه محدثان بوده و در روایات فراوانی انعکاس یافته و هم بازتاب وسیعی در میان جریان¬های سیاسی خصوصاً در دوره معاصر داشته تا جایی که گاه از این روایات و نماد آن که پرچم¬های سیاه است برای پیشبرد اغراض سیاسی سوء استفاده شده است. بنابر این ضرورت داشت که در یک اثر پژوهشی هم از یک طرف جایگاه و موقعیت این روایات مورد بررسی قرار بگیرد و هم از طرف دیگر درباره جریان-های سیاسی¬ای که تلاش کرده¬اند از این روایات سوء استفاده کنند روشن¬گری انجام شود. 💠این اثر پیش¬رو شامل دو بخش است، بخش اول: ناظر به تحلیل و بررسی روایات رایات سود است و بخش دوم: ناظر به تطبیقاتی که خصوصاً در دوره معاصر انجام پذیرفته است. بخش اول اثر شامل دو فصل است که در فصل نخست به اَسناد این روایات پرداخته شده و فرضیه¬های مختلفی که درباره این روایات از نظر سندشناسی وجود دارد طرح و مورد نقض و ابرام قرار گرفته و در نهایت از فرضیه مقبول دفاع شده است. در فصل دوم: شش فرضیه درباره محتوای این روایات طرح شده و بعد از نقد و بررسی فرضیه مقبول طرح و مستندات آن برشمرده شده است و در بخش دوم هم گزارشی از تطبیقاتی که در دوره معاصر انجام پذیرفته ارائه شده است.