#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت6:تفسیر آسان آیات 7 تا 13 سوره مطففین
كَلَّا إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ «7» وَ ما أَدْراكَ ما سِجِّينٌ «8» كِتابٌ مَرْقُومٌ «9» وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ «10» الَّذِينَ يُكَذِّبُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ «11» وَ ما يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ «12» إِذا تُتْلى عَلَيْهِ آياتُنا قالَ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ «13»
چنين نيست (كه آنان مىپندارند)، همانا پرونده بدكاران در سجّين است. و تو چه مىدانى كه سجّين چيست؟ اين، سرنوشتى است رقم خورده (و حتمى). واى بر تكذيب كنندگان در آن روز. كسانى كه روز جزا را انكار مىكنند. و جز تجاوزگر گناهكار، كسى آن را تكذيب نمىكند. هرگاه آيات ما بر او تلاوت شود، گويد: افسانههاى پيشينيان است.
🔅🔅🔅
▫️ «سِجِّينٍ» از «سجن» به معناى زندان و وزنِ فِعّيل براى مبالغه است: زندان ابد و سخت.
▫️ «مَرْقُومٌ» از «رقم»، به معناى خط درست و مشخص است، به گونهاى كه با ديگر نوشتهها اشتباه نشود. بنابراين، «كِتابٌ مَرْقُومٌ» يعنى سرنوشت فاجران، كاملًا مشخص و معيّن است و آنان گرفتار زندانِ هميشگى در دوزخاند.
▫️ مراد از «دين» در آيات مربوط به قيامت، جزاست. «يُكَذِّبُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ» همان گونه كه در سوره حمد، آيه «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» به معناى مالك روز جزاست.
▫️ «أَثِيمٍ» از «اثم» به كسى گويند كه در گناه فرو رفته باشد.
✅ جمله «وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ» را دو گونه مىتوان تفسير كرد:
الف: واى به كم فروشى كه سرنوشتش به تكذيب قيامت مىانجامد.
ب: واى به كسانى كه كيفر كم فروشان در قيامت را باور ندارند.
▫️ «أَساطِيرُ» جمع «اسطورة» به معناى افسانه است كه مطالب زيبا و دلنشين دارد ولى واقعيّت ندارد و بافته ذهن و خيال داستان سرايان است. «أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ» يعنى آنكه پيشينيان افسانهها را ساختهاند و پيامبر آنها را بازگو مىكند.
🔅🔅🔅
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
32.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوره آموزش مجازی غرب و مهدویت
🔸استاد:
حجت الاسلام والمسلمین استاد دهقانی (کارشناس تخصصی مهدویت) فایل تصویری دوم
غرب و مهدویت(2).mp3
6.28M
دوره آموزش مجازی غرب و مهدویت
🔸استاد:
حجت الاسلام والمسلمین استاد دهقانی (کارشناس تخصصی مهدویت) فایل صوتی دوم
#نماز
💠 معنای اقامه نماز
🔻 تعبير زيبايي که قرآن بيان ميکند إقامهي صلاة است، همهي اين حرفها در اين کلمه است، از ما قرائتِ تنها نميخواهند، صلاة را بايد إقامه کرد.
🔸 إقامهي صلاة است که آثار صلاۀ در آن است، وقتي گفتي الله أکبر، توجهات در آن بود، حرکت صعودي در آن بود، ابتدا تا انتهاي نماز رشد کردي، آن وقت صلاة اقامه خواهد شد. يک موجودي کامل [مَلَک یا انسان کامل] خواهد بود.
🔹 نمازي که إقامه شد انسان را از فحشاء و منکر دور ميکند و راه صد ساله [طی خواهد شد].
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
نماز مهمتر است یا ولایت اهل بیت (ع)
آیا اگر کسی نماز نخوانَد ولی محبّ و شیعه اهل بیت (ع) باشد با شفاعت نجات مییابَد؟
پاسخ:
از مجموع آیات قرآن و احادیث صحیحی که از معصومین (ع) نقل شده فهمیده میشود که «نماز» و «ولایت اهل بیت (ع)، هر دو مهم و واجب و از ارکان اسلام هستند که هیچیک بدون اعتراف به دیگری قبول نخواهد شد.
اگر کسی بگوید: "نماز میخوانم ولی ولایت اهل بیت (ع) را قبول ندارم و با آنها دشمنی دارم" نمازش مثل شش هزار سال عبادت ابلیس هست که وقتی برای آدم (ع) سجده نکرد، عباداتش قبول نشد و کافر به شمار آمد.
اگر کسی بگوید چون ولایت اهل بیت (ع) را دارم بنابراین نماز بر من واجب نیست، از شفاعت اهل بیت (ع) محروم خواهد شد.
درباره شُرب خمر (عرق خوردن و نوشیدن مواد مست کننده) نیز اگر کسی بگوید چون ولایت دارم دیگه جایز است که شُرب خمر کنم، مشمول شفاعت نخواهد شد.
درباره سایر گناهان کبیره نیز کسی که "شرمسار از گناه کبیره" نباشد و با تکیه به اینکه ولایت اهل بیت (ع) را قبول دارد، گناهان کبیرهاش را ناچیز وانمود کرده، توجیه کند، چنین ولایتی به دادش نخواهد رسید و مورد شفاعت قرار نمیگیرد.
ولایت حقیقی و کامل فقط به شرط پرهیز کامل از گناهان تحقق مییابد:
"لا تُنالُ ولایتنا الا بالورع"
"انّما شیعتُنا مَنِ اتَّقَی اللهَ وَ اَطاعَهُ ... "
بنابراین اگر کسی به گناهان کبیره افتخار کند، ولایتش خنثی و بیاثر میشود اما گناهان صغیره یا گناه کبیرهای که انسان از آن توبه کرده یا دستکم شرمگین است موجب بسته شدنِ راهِ نجات نیست و امید است شفاعت معصومان (ع) دستکم در برخی از مراحل به فریادش برسد.
#استفتائات
️ ❖مخفی نگهداشتن ابتلا به #کرونا
❓پرسش:
برخی از وابستگانِ کسانی که بر اثر بیماری کرونا از دنیا رفتهاند، علت فوت میت را پنهان میکنند تا از بررسیها و اقدامات پزشکی و بهداشتی جلوگیری کنند و بتوانند میت را در محلی که در نظر گرفتهاند و بدون دستورالعملهای مربوطه دفن نمایند. آیا این کار جایز است؟
✍️پاسخ:
اگر این کار از جهت انتقال ویروس، موجب ضرر به دیگران باشد، جایز نیست.
🔺دفتر استفتائات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش جنگ شناختی جهت براندازی توسط یکی از افسران ارشد سازمان جاسوسی سیا در دهه ۱۹۸۰
⁉️ ترک شوهر بخاطر ممانعت از انجام واجبات دینی
❓ اگر شوهر زن را از انجام واجبات دینی منع کند، آیا زن می تواند وی را ترک کند؟
✴️ پاسخ 👇👇
✳️ امام خامنه ای: اگر برای عمل به تکالیف شرعی، راهی جز خروج از منزل شوهر نباشد، می تواند منزل را ترک کند. [1]
✳️ آیت الله مکارم: اگر مخالفت او با انجام واجباتی که ضروری دین هستند به انکار خدا و رسول برگردد چنانچه حال او حال عادى باشد، از اسلام بیرون رفته است و همسرش باید از او جدا بشود و نیازی به طلاق ندارد. ولی اگر شوهر منکر نباشد و امر به معصیت یا ترک واجبات نماید، زن در این امور نباید از او اطاعت نماید اما نباید او را ترک کند. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: اگر ماندن در خانه مستلزم گناه باشد يا موجب حرج ومشقت زياد باشد يا خوف وخطرى در بين باشد مى تواند خارج شود و برنگردد. [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر برای انجام وظایف شرعی راهی جز ترک وی نباشد باید ترک کند. [4]
✳️ آیت الله فاضل: شوهر حق ندارد زن را از انجام واجبات منع کند، در صورتی که زوج، زوجه را مجبور به ترک واجبات و انجام معصیت کند و با صحبت کردن با شوهر، شوهر اصلاح نشود و به زن اجازه ترک گناه و انجام واجبات را ندهد، زن میتواند شوهر را ترک کند بلکه باید برای اجتناب از گناه و انجام واجبات الهی شوهر را ترک کند و می توانید اقدام به درخواست طلاق کند. [5]
#طلاق_وظایف_شرعی
#ترک_شوهر
#ممانعت_از_انجام_واحبات_دینی
〰➰〰➰〰➰〰➰〰
✴️ پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 536130..
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503080321.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 484397.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30316.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500661.
---------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اربعین_جهانی
✳️ اربعین امام حسین علیه السلام در تورنتو کانادا
✳️ Arbaeen of imam Hussein Toronto Canada 🇨🇦
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت7:تفسیر آسان آیات 7 تا 13 سوره مطففین
⏪ در تاريخ عاشورا مىخوانيم كه امام حسين عليه السلام چندين مرتبه لشگر يزيد را موعظه كرد و از آنان اقرار گرفت كه مگر من فرزند فاطمه دختر پيامبر شما نيستم، مگر حلالى را حرام يا حرامى را حلال كردهام؟ مگر شما با هزاران نامه از من دعوت نكرديد؟ و ... در پايان فرمود:
«قد ملات بطونكم من الحرام» شكمهاى شما از حرام پر شده و ديگر سخن حق در روح شما اثرى ندارد.
▫️ امروزه هيچ يك از دانشكدههاى علوم تربيتى و روانشناسى دنيا، سخنى از تأثير لقمهى حلال و حرام در تربيت و روح انسان مطرح نمىكنند و دانشمندان شرق و غرب عالم از تأثير تغذيه بر تربيت غافلند.
☑️ 1- كم فروش، فاجر است و پرده ديانت را مىدرد. لِلْمُطَفِّفِينَ ... الفُجَّارِ
☑️ 2- سرنوشت فاجران، قطعى و مشخص است. «كِتابٌ مَرْقُومٌ»
☑️ 3- گناه، انسان را به كفر و انكار حقايق وامىدارد. «وَ ما يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ»
☑️ 4- كسانى آيات قرآن را افسانه و اسطوره مىخوانند كه در گرداب گناه و طغيان فرو رفتهاند. «كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ إِذا تُتْلى عَلَيْهِ آياتُنا قالَ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ»
☑️ 5- توجيه وحى به افسانه، راهى است براى كافر ماندن. «قالَ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ»
☑️ 6- لقمهى حرام، انسان را تا مرز كفر پيش مىبرد. (در آغاز سوره سخن از كم فروشى بود كه عامل كسب لقمه حرام است، در آيات بعد سخن از فجور شد و در ادامه سخن از تكذيب است.) «وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ»
☑️ 7- رفتار انسان، در عقائد و باورهاى او اثر مىگذارد. تجاوز و گناه پىدرپى، انسان را به تكذيب وامىدارد. «وَ ما يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ»
☑️ 8- به يك تذكّر و انذار نبايد قناعت كرد، تذكّر و تلاوت بايد دائمى باشد. «تُتْلى عَلَيْهِ آياتُنا» (فعل مضارع، نشان استمرار است.)
☑️ 9- قرآن، حتّى نزد مخالفان پرجاذبه است. «قالَ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ» (اسطوره به داستانهاى زيبا و پر جاذبه گفته مىشود.)
🔅🔅🔅
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی