✅⬅️ پای درس امام حسن عسکری(ع)
استاد احمد عابدی:
💠 امام عسکری عليهالسلام حدیثی از رسول خدا نقل فرمودند:
👈«مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِينَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ فَضَحَهُ فِي جَوْفِ بَيْتِهِ؛
«اگر كسی دنبال عيب مردم باشد، خدا هم دنبال عيب خود اوست. و او را رسوا میكند، حتی در خانه خودش.»
به گونه ای كه چنین کسی در خانه خودش و کنار زن و بچهاش خجالت بكشد و نتواند زندگی كند. خدا در خانه خودش او را رسوا میكند.
🔹 هر كه دنبال اين باشد كه فلانی چه اشتباهی كرده؟ فلانی نمره امتحاناتش چند شد؟ در امتحانات مردود شد يا نشد؟ فلانی به نامحرم نگاه كرد يا نكرد؟ هر كس دنبال اين چيزها باشد، خدا هم دنبال عيب خود او خواهد بود و او را در خانهاش هم که باشد رسوا ميكند.
💠 اين مسائل را امام عسکری عليهالسلام برای اين میفرمود كه بابا! در خيابان كاری به مردم نداشته باشيد! ما وظيفه داريم جلو گناهان علنی را بگيريم. اما از طرفی هم هميشه وظيفه داريم كه كارهای مردم را حمل بر صحت كنيم.
💠 اين از غرر كلمات امام عسکری است که می فرمود: «ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِه»؛ هر كاری از هر كس ديدی آن را بر بهترين وجهش حمل و توجیه کن.
🔹 مثلاً اگر میبينم يك آقايی لبش دارد تكان میخورد، آیا بگويم دارد به من فحش میدهد، يا بگويم دارد صلوات ميفرستد؟ این فرمایش امام می فرماید ببین بهترین کار کدام است؟ بگو او هم همان گونه است.
🔹 حتی اگر كسی را كه يك روز از صبح تا شب هم با او بوديد و نمازش را نخواند، نگوييد فلانی بینماز است بلکه حمل بر احسن بكنيد و بگوييد شايد حواسش نبوده، شايد غفلت و فراموش كرده است.
📌وضعیت #شیعه در عصر امام حسن #عسکری(ع)
ابوبکر خوارزمی(م383ق) درباره وضعیت دوره امام عسکری(ع) مینویسد:
◀️«آنان هر کسی را شیعه بدانند به #قتل می رسانند؛
◀️هرکس نام پسرش را #علی بگذارد، خونش را می ریزند.
◀️شاعر شیعه چون در مناقب وصی(علی) و معجزات نبی شعر بگوید، زبانش را می برند و دیوانش را پاره می کنند.
◀️عباسیان در صورتی به کسی بخشش می نمودند که به آل أبی طالب #دشنام گوید.
◀️علویان را از یک وعده خوراک منع می کنند. یک جرعه آب را از اولاد #فاطمه(س) دریغ می دارند.
◀️یکی شمشیر خود را گرو می گذارد و دیگری پیراهنش را میفروشد.»
در چنین فضایی امام حسن عسکری(ع) از طریق سازمان #وکالت و با بیان اوصاف شیعه و توجه دادن آنان به اعتقادات، میراث مکتوب امامیه را حفظ کرد.
📚ابوبکر خوارزمی، الرسائل، ص129- 130.
4 راز کیسه های طلا.mp3
6.56M
🎧 #داستان_صوتی_مهدوی
داستان چهارم(راز کیسه های طلا)
#نهم_ربیع_الاول
🌤〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️🌤
#صلوات_خاصه حضرت #امام_حسن_عسکری علیهالسلام:
▪️«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ الصَّادِقِ الْوَفِيِّ النُّورِ الْمُضِيءِ خَازِنِ عِلْمِكَ وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِينَ وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلادِ رُسُلِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ»
🏴 سالروز شهادت جانسوز حضرت أبا محمد امام حسن عسکری علیهالسلام را محضر فرزند گرامیشان حضرت خاتم الأوصیا امام زمان (عجلالله فرجه الشریف) و همه شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت میگوییم.
#تسلیت #شهادت
Hajmahdirasuli-shahadatamamhasanasgari (3).mp3
5.7M
#شهادت_امام_عسکری (ع)
🔷حاج مهدی رسولی
سلام ای پناه دل شیعه ها...
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت24 :تفسیر آیه7 سوره مطففین
✳️ کلاَّ إِنَ کِتَابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ
▫️«کِتَابٌ»: نوشته. یادداشت شده.
▫️ «سِجِّین»: اسم خاصّ دیوان یا دفتر کلّ بایگانی نامههای اعمال بدکاران و بزهکاران است. صیغه مبالغه «سِجنّ» است که به معنی زندان است، لذا سِجّین، زندان بسیار سخت و تنگ است (نگا: فرهنگ لغات قرآن دکتر قریب). تعبیر از آن بدین نام شاید به خاطر این باشد که محتویات این دیوان سبب زندانی شدن صاحبانش در دوزخ است. گویا اصل آن «سِنْجُون» و در زبان اتیوپی یا حبشی قدیم به گِل و لای گفته میشود. در این صورت بیانگر فرود و پستی نیز میباشد (نگا: جزء عم شیخ محمّد عبده).
☑️ ۱ - لزوم توجّه به معاد و غفلت نداشتن از قیامت و زمان حضور در پیشگاه خداوند (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون ... کلاّ) حرف «کلاّ» براى ردع است و مخاطب را از رویه اى که جملات پیشین بر آن دلالت داشت، بازمى دارد.
☑️ ۲ - احضار کم فروشان در صحنه قیامت و حسابرسى اعمال آنان، قطعى و تردیدناپذیر است. (ویل للمطفّفین ... ألا یظنّ أُولئک ... کلاّ)
🎄 ۳ - کردار بدکاران، ثبت و ضبط شده و در نامه عمل آنان باقى خواهد ماند. (کتب الفجّار) «کتاب الفجّار»، صحیفه اى است که در آن، اعمال فاجران ثبت شده است.
☑️ ۴ - نامه عمل فاجران، در دیوانى تغییرناپذیر و زندانى منحطّ، بایگانى و حفاظت مى شود. (إنّ کتب الفجّار لفى سجّین) سجّین همان سجن (زندان) است، علاوه بر رساندن معناى خلود; زیرا این وزن براى مبالغه است (مجمع البیان). تفسیر آن به «کتاب مرقوم» - در دو آیه بعد - دلالت دارد که «سجّین» کتابى است که نامه عمل فاجران، به گونه اى در آن قرار داده شده است که گویا نوشته ها در آن حبس شده است. مقابله آن با «علّیین» - که در آیات بعد آمده است - بیانگر انحطاط و پستى آن است.
۵ - کم فروشى، ازبین برنده دیانت انسان و نمونه اى از فسق و سرکشى در برابر خداوند است. (ویل للمطفّفین ... کلاّ إنّ کتب الفجّار لفى سجّین) «فجور»; یعنى، دریدن پرده دیانت (مفردات راغب) و به معناى فسق و عصیان نیز آمده است (قاموس). ارتباط این آیه با آیات پیشین، بیانگر این است که از «فجّار»، همان «مطفّفین» اراده شده است.
۶ - نامه عمل کم فروشان، در جایگاهى پست نگه دارى خواهد شد. (ویل للمطفّفین ... إنّ کتب الفجّار لفى سجّین)
۷ - کیفرهاى تعیین شده براى فاجران، حکم تقدیر شده خداوند و گریزناپذیر است.* (إنّ کتب الفجّار لفى سجّین) «کتاب» - در یک احتمال - به معناى مکتوب است. در این احتمال، مراد نوشته هاى تقدیر شده الهى، درباره کیفر فاجران و «کتابت» به معناى قضاى حتمى و حکم تخلف ناپذیر خواهد بود.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
❇️ فقه الله الأکبر #معرفة_الامام است.
🔆 در #حدیث_لوح تعبیر راجع به #امام_یازدهم این است: «الخازن لعلمی»؛ حالا ببینید #امام_عسکری علیهالسلام کیست.
💡 #علم_خداوند که «لا حد له و لا عدّ له»، #ابو_محمد_حسن_بن_علی_العسکری علیهمالسلام محیط به چنین علمی است؛ علمی که «لا یعزب عن علمه مثقال ذرة».
‼️ اینجاست که عقل حیران است؛ این چه مقامی است؟
🌐 امام عسکری علیهالسلام طبق این روایت محیط به #تمام_عوالم_وجود است.
🎙 حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی
📆 ۵/ آذر/ ۱۳۹۶
◾️ #کلام_فقیه #امام_حسن_عسکری علیهالسلام
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
﷽
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
(قسمت سیزدهم)
🔰فصل سوم : خشوع🔰
🌴 يكى از امورى كه براى سالك در همه عبادتها، به خصوص نماز كه سر آمد همه عبادتها است و مقام جامعيّت دارد لازم است، خشوع است.
🌴حقيقت خشوع همان خضوع کاملِ آمیخته با محبت يا خوف است.
🌴 راه دستیابی به خشوع: خشوع از ادراك عظمت و هيبت جمال و جلال حاصل میشود.
🌴 توضیح بیشتر:
قلب سالكان، به حسب فطرت مختلف است:
✅ برخی از قلبها، عشقى و از مظاهر جمال هستند. به حسب فطرت متوجّه به جمال محبوب هستند.
🌴 هنگامی که سالک در سلوك، ظلّ جميل يا اصل جمال را ادراک و مشاهده كنند، عظمت پنهان در سرّ جمال، آنها را محو كرده و از خود بىخود مینمايد.
🌴 چون در هر جمالى، جلالى پنهان و در هر جلالى، جمالى مستور است.
🌴 چنانچه ممكن است حضرت مولى العارفين و امير المؤمنين و السالكين صلوات اللّه عليه و على آله اجمعين به این نکته اشاره فرموده باشد، آنجا كه فرمايد:
✨«سبحان من اتّسعت رحمته لاوليائه في شدّة نقمته و اشتدّت نقمته لاعدائه فى سعة رحمته. (۱)
منزه است كسى كه عذاب و نقمتش شديد است و در همان حال رحمت او دوستانش را فرا گرفته، و با آنكه دايره رحمتش فراگير است، عذاب و نقمتش براى دشمنان شدّت گرفته است.»
🌴 پس، هيبت عظمت و بزرگی جمال آنها را فرو گيرد و حالت خشوع در مقابل جمال محبوب براى آنها دست دهد.
🌴اين حالت در ابتدای امر، موجب دگرگونی قلب و اضطراب میشود. پس از جاگیر شدن، حالت انس رخ میدهد و وحشت و اضطراب حاصل از عظمت، تبدیل به انس و سكينه میشود و حالت طمأنينه دست میدهد.
🌴 چنانچه حالت قلب خليل الرحمن عليه السلام چنين بوده.
✅ برخی از قلبها، خوفى و از مظاهر جلال هستند. آنها هميشه عظمت، كبريا و جلال را ادراک میكنند و خشوع آنها، خوفى میباشد و اسماء قهري و جلاليّ بر قلب آنها تجلی مییابد.
🌴 چنانچه حضرت يحيى على نبيّنا و آله و عليه السلام چنين بوده.
⬅️ پس، خشوع گاهى آمیخته با حبّ است و گاهى آمیخته با خوف و وحشت است؛ گرچه در هر حبّى وحشتى و در هر خوفى حبّى است.
#حضرت_امام_خمینی_ره
#آداب_الصلاة
(با اندکی تصرف)