❓❓❓چرا امام حسین در روز عرفه حج را رها نمود و به طرف کوفه رفت؟
از جمله اتهامات اهل سنت به شیعیان در خصوص تصمیم امام حسین است آنان می گویند رها نمودن در وسط کار خلاف شرع است چرا امام حسین روز عرفه و قبل از عید قربان مکه را ترک گفت؟
👈اين سخن مشهور كه امام حسين(ع) حجّ خود را نيمه تمام گذاشت، سخن نادرستى است؛ زيرا امام(ع) در روز هشتم ذى حجه «يوم الترويه» از مكّه خارج شد(1).در حالىكه اعمال حجّ - كه با احرام در مكّه و وقوف در عرفات شروع مىشود - از شب نهم ذى حجه آغاز مىشود. بنابراين، امام(ع) اصولاً وارد اعمال حج نشده بود، تا آن را نيمه تمام گذارد.
بله، مسلماً حضرت در هنگام ورود به مكّه، عمره مفرده انجام داد. چه بسا در طول اقامت چند ماهه خود در مكّه و احتمالاً در فاصلههاى مختلف، اقدام به انجام اعمال عمره كرده بود. اما انجام اعمال عمره مفرده، به معناى ورود در اعمال حجّ نمىشود. در برخى از روايات تنها از انجام عمره مفرده از سوى امام(ع) سخن به ميان آمده است.(2)
گرچه معروف و مشهور است و در برخي کتاب ها مانند الارشاد شيخ مفيد آمده که حضرت حج خود را تبديل به عمره کرد . طواف و سعي انجام داد و از احرام بيرون آمد چون نمي توانست حج خود را تکميل کند. (3) ولي به نظر بعيد مي آيد که حضرت به احرام حج محرم شده باشد، چون کسي که مي خواهد اعمال حج را انجام دهد ، روز هشتم يا روز نهم ذي الحجه محرم مي شود . جهتي براي محرم شدن زودتر از موعد مقرر نيست.
براي تاييد اين مطلب رواياتي درکافي نقل شده که به برخي اشاره مي کنيم:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ خَرَجَ فِي أَشْهُرِ الْحَجِّ مُعْتَمِراً ثُمَّ رَجَعَ إِلَى بِلَادِهِ قَالَ لَا بَأْسَ وَ إِنْ حَجَّ فِي عَامِهِ ذَلِكَ وَ أَفْرَدَ الْحَجَّ فَلَيْسَ عَلَيْهِ دَمٌ فَإِنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ ع خَرَجَ قَبْلَ التَّرْوِيَةِ بِيَوْمٍ إِلَى الْعِرَاقِ وَ قَدْ كَانَ دَخَلَ مُعْتَمِراً .(4)
از امام صادق نقل شده : امام حسين(ع) قبل از روز هشتم ذي الحجه از مکه خارج شد، در حالي که قبلا در ماه حج با احرام عمره ، به قصد انجام عمره وارد مکه شده بود و عمره انجام داده بود.
از اين روايت بر نمي آيد که حضرت حج خود را تبديل به عمره کرده باشد.
در روايت ديگر امام صادق فرمود :قَدِ اعْتَمَرَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع فِي ذِي الْحِجَّةِ ثُمَّ رَاحَ يَوْمَ التَّرْوِيَةِ إِلَى الْعِرَاقِ وَ النَّاسُ يَرُوحُونَ إِلَى مِنًى وَ لَا بَأْسَ بِالْعُمْرَةِ فِي ذِي الْحِجَّةِ لِمَنْ لَا يُرِيدُ الْحَجَّ ؛(5)
امام حسين در ماه ذي الحجه عمره انجام داد . سپس در روز ترويه (هشتم) به سوي عراق حرکت کرد . کسي که نمي خواهد حج انجام دهد ،مي تواند عمره انجام دهد .
بله، مسلماً حضرت در هنگام ورود به مكّه، عمره مفرده انجام داده ؛ چه بسا در طول اقامت چند ماهه خود در مكّه و احتمالاً در فاصلههاى مختلف، اقدام به انجام اعمال عمره كرده بود. اما انجام اعمال عمره مفرده، به معناى شروع اعمال حجّ نيست. شايد وقتي که خبر دار شد نيروهاي مخفي يزيد قصد ترور حضرت را در حرم دارند و تصميم گرفت به سوي عراق حرکت کند، براي انجام يک عمره ديگر محرم شد و آن را تکميل کرد و از احرام خارج شد .در روز ترويه يعني هشتم ذي الحجه به سوي عراق از مکه خارج شد .
📚پي نوشت ها:
1. وقعه الطف ،ص147.
2 . وسائل الشيعه، ج 1، ص 246، كتاب حج، باب 7، ابواب العمرة ج 2 و 3.
3 . شيخ مفيد ، الارشاد ج 2 ص 68 .
4و5. الكافي ج : 4 ص :536 ┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~~~ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
~~~•┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~~~
🔰🔰🔰🔰شرایط قربانی مستحب
✅✅در مورد قربانی توجه به چند نکته لازم است:
1. قربانی کردن تنها برای حاجيانی که در حال انجام مناسک حج هستند و همچنين براي کساني که نذر قربانی دارند واجب است و بر ديگران واجب نيست؛ گرچه مستحب است.
2. در قربانی مستحب، عدم نقص و سن و جنس خاصی لازم نيست؛ البته کمتر از گوسفند و بز حکم قربانی را ندارد. همچنين چند نفر می توانند با هم شريک شوند و يک حيوان قربانی کنند.
3. ثواب اين کار را می توانند به مردگان و زندگان هديه کنند.
4. شايسته است بخشی از گوشت قربانی را به نيازمندان بدهند. ┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~~~ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
~~~•┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~~~
🕋 پیام حقیقی حج باید زنده بماند و کمرنگ نشود
رهبر انقلاب اسلامی در پیام به ملتهای مسلمان بهمناسبت فرار رسیدن موسم حج: امسال نیز امّت اسلامی از نعمت عظیم حج محروم ماندند... مهم آن است که حج در شاکلهی حقیقیاش، در دل و جان آحاد مسلمانان زنده بماند و اکنون که کالبد مناسکیِ آن موقّتاً حضور ندارد، پیام متعالی آن کمرنگ نشود.۱۴۰۰/۴/۲۶
🏷 #رمی_شیطان_بزرگ
🏷 #پیام_حج۱۴۰۰
سوره 050 ق ؛ آیه 38 تا 42.mp3
3.88M
#تفسیر #آیات_نماز توسط #استاد_قرائتی
🌹 سوره ق ، آیه ۳۹🌹
💙 فاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ
💙 ﭘﺲ [ ﺑﺮ ﺁﺯﺍﺭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ] ﺷﻜﻴﺒﺎ ﺑﺎﺵ ، ﻭ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻃﻠﻮﻉ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻏﺮﻭﺏ ﺁﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺳﭙﺎﺱ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﮔﻮﻱ.
🔰🔰تعریف مباشرت در وضو
❓❓پرسش :
مباشرت در وضو به چه معناست؟
🔰🔰پاسخ :
❇️يعنى خود انسان شستن صورت و دست و مسح سر و پاها را انجام دهد و اگر ديگرى او را وضو دهد، يا در رساندن آب به صورت و دستها و مسح سر و پاها به او كمك نمايد وضو باطل است، ولى كمك در مقدّمات وضو اشكال ندارد.
✅بنابراین اگر کسی آب در کف دست انسان بریزد و انسان با آن آب وضو بگیرد وضو باطل نیست.
❇️کسی که نمی تواند خود وضو بگیرد
👈باید از دیگری کمک بگیرد هرچند شستن و مسح کشیدن با مشارکت هر دو باشد ـ و چنانچه مزد هم بخواهد در صورتی که بتواند و مضرّ به حالش نباشد باید بدهد ـ
ولی باید خود او نیت وضو کند و با دست خود مسح نماید،
👈و اگر مشارکت خود شخص ممکن نباشد
باید از شخص دیگر بخواهد که او را وضو بدهد،
👈 و دراین صورت احتیاط واجب آن است که هر دو نیّت وضو نمایند
🔰و اگر ممکن نباشد
👈 باید نائبش دست او را بگیرد و به جای مسح او بکشد و اگراین هم ممکن نباشد باید نائب از دست او رطوبت بگیرد و با آن رطوبت، سر و پای او را مسح کند.
🔰🔰سفیران شهید
✳️امام حسین(ع) که برای سفر به کوفه همه جوانب را سنجید و راههای احتیاط و اطمینان را طی کرد. یک نماینده همراه با نامه برای دعوت و بیعت نزد مردم بصره فرستاد و سه پیک در مراحل مختلف برای مردم کوفه اعزام کرد ولی از آنجا که خداوند شهادت را برای فرزند پیامبر مقدر کرده بود، همه اینان دستگیر شده و به شهادت رسیدند: پ
❇️1ـ مسلم بن عقیل؛ از مکه به کوفه اعزام شد و پس از اجتماع گسترده کوفیان گِرد او به امام نامه نوشت که مردم بیعت کردند و منتظر شمایند.
❇️2ـ قیس بن مُسَهّر؛ امام او را از منزل بطن الرُمّه (میانه راه مکه به کوفه) به سوی مردم کوفه اعزام کرد و نامهای به این مضمون نوشت که نامه بیعت مسلم رسید و به سوی شما راه افتادم.
❇️3ـ عبدالله بن بُقطر؛ او برادر رضاعی امام حسین(ع) بود که شیخ مفید مینویسد امام او را پیش از اطلاع یافتن از شهادت مسلم، به سوی کوفه فرستاد. او را مجبور کردند در مقابل مردم به حسین(ع) و خاندانش دشنام دهد اما او خاندان زیاد را لعن کرد و به مردم گفت به یاری حسین(ع) بشتابید که در راه است. او را از قصر دارالاماره به پایین انداختند.
📖انساب الاشراف و ارشاد شیخ مفید 2/72 به نقل از ابومِخنف
6604817.mp3
5.45M
🔺 زمزمه الوداع یا حسین
🎙 با نوای : حاج میثم مطیعی
▫️ اجرا شده در : مکّه مکرّمه ، هتل دارالبیضاء - ۹۱/۰۷/۳۰
🔰 به مناسبت خروج امام حسین (علیه السّلام) از مکّه به سمت کربلا در روز هشتم ذی الحجّه (روز ترویه)
🔎📖🔍 🔎📖🔍
#اعتقادی
✅پرسش: فهم و درک ابدیت در اون دنیا واسم سخته،مثلا اینکه تا ابد در بهشت بودن انسان های خوب یه جوری نیست که تکراری بشه؟
🌺 پاسخ:بله درک ابدیت برای ما انسان ها که در حصار بدن مادی، زمان و مکان هستیم بسیار سخت و به صورت کامل غیر ممکن است. و همچنین برای ما درک این که انسان دائم نعمت ببیند و خسته نشود کمی مشکل است. البته می توانیم با درک عقلی ، به فهم این ابدیت و عدم دلزدگی برسیم. در واقع این سوالات به خاطر مقایسه آن عالم و نظام آن با نظام دنیا است.
🔸در دنیا بسیاری از چیزها تکراری می شود . انسان پس از مدتی از چیزها خسته و دلزده می شود. به همین خاطر گفته اند که انسان در دنیا ، دنبال چیزی است که ندارد و دلزده از آن چیزی است که دارد. اما نظام آخرت با دنیا متفاوت است ، هیچ چیز در بهشت حالت تکرار ندارد و همه چیز تازه است ، گویی هیچ مورد مشابه در گذشته ندارد و به همین خاطر بهشتیان خواستار تغییری نیستند «خالِدينَ فيها لا يَبْغُونَ عَنْها حِوَلاً جاودانه در آنند و تغيير يافتن از آن را نخواهند» مبنای نعمت های اخروی میل و خواست مومنان است چنان که در قرآن فرموده : « وَ لَكُمْ فيها ما تَشْتَهي أَنْفُسُكُمْ وَ لَكُمْ فيها ما تَدَّعُون و براى شما هر چه دلتان بخواهد در بهشت فراهم است، و هر چه طلب كنيد به شما داده مىشود » . در نتیجه همان گونه که برای تعدد و تنوع امیال و خواست های انسان محدودیتی وجود ندارد برای نعمت های بهشتی نیز همین گونه است اگر انسان تا ابد و همیشه با چیزهای تازه روبرو شود ، هیچ گاه خسته نخواهد شد.
🔹در واقع جاودانگی در بهشت، چیزی است که خواستة فطری و درونی انسان است که هر کسی در درون خود همیشه آن را می خواهد و عالم آخرت و بهشت، پاسخ به این خواستة فطری و درونی انسان است. نعمت های بهشت که به صورت مادی بیان گردیده است، با نعمت های دنیوی تفاوت کلی دارد، چرا که آن نعمت ها در وصف نمی گنجد . در بهشت آنچه انسان اراده کند، تحقق و وجود می یابد. نعمت ها و لذت ها در بهشت به خواست انسان وجود می یابد و انسان چیز خسته کننده و تکراری طلب نمی کند.
🔸مانند انسان نیکوکار که در دنیا کار نیک و شایسته و کمک به دیگران می کند . این حالت هیچ گاه موجب خستگی و دلزدگی انسان نمی شود ، اگر چه تا ابد ادامه یابد. گذشته از آن که نعمت های معنوی و روحانی در بهشت وجود دارد و همه چیز به صورت خالص هست، بر خلاف دنیا که لذت ها و غم ها و مشکلات هیچ کدام خالص و همیشگی نیست.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•