فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏝 بعد از غدیر از خودتان بترسید نه از کفار!🏝
🎤استادمطهری
#ویژهبرنامهاستقبالازعیدغدیر
📢 با شفاعت امام هادی(سلام الله علیه)، سير در وادی ولايت با زيارت جامعه کبيره ممکن شده است.
💠 آیت الله سیّد محمّدمهدی میرباقری " حفظه الله تعالی " :
◀️ «امام هادی(ع) در وادی ولايت يک کشتی به نام زيارت جامعه انداختند و میگويند که با اين کشتی سير کنيد؛ ناخدايش هم خود امام هادی(ع) است؛ البته همه اين، تشبيهی بيش نيست! لذا کسی خيال نکند زيارت جامعه کبيره را میخوانيم و خودمان میرويم! اين مثل کسی است که میگويد «حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّه»؛ ما قرآن را میخوانيم و ديگر پيغمبر میخواهيم چه کنيم؟! اين شخص نمیداند که همه قرآن دست پيغمبر است و ايشان بايد دستگيری کند والا کسی به قرآن نمیرسد.
◀️ جامعه کبيره در دست امام هادی(ع) است و سير در وادی ولايت با زيارت جامعه کبيره، سير به شفاعت امام هادی(ع) است. حضرت، شفاعت اوليهای که کردند اين است که اين باب را باز کردند. مثل اينکه استاد به شاگردش میگويد اين ذکرها را بگوييد تا ببيند چه کار میکند تا به همان اندازه دستگيری کند؛ امام هادی(ع) اين زيارت را گفتند و ابواب معرفت با زيارت جامعه کبيره به روی ما باز شد؛ اين خيلی گشايش است و خيلی شفاعت مهمی است و حضرت شفاعت کردند و به شفاعت ايشان سير در وادی ولايت با زيارت جامعه کبيره ممکن شده است و اين سير به انجام هم نمیرسد الا با شفاعت خود امام(ع). کسی خيال کند اگر سرمان را زیر بيندازيم زيارتجامعهخوان میشويم، اشتباه فکر کرده است!
◀️ اين زيارت شريفه، در سلامهايش يک نوع خضوع و خشوع و قرب است و در لعنهايش يک نوع تبری و جدا شدن از ولايت باطل با شفاعت امام هادی(ع) است تا به تبری و تولی کامل برسد... لذا در پايان زيارت جامعه کبيره چنين آمده است: «أَنْ تُدْخِلَنِي فِي جُمْلَةِ الْعَارِفِينَ بِهِمْ وَ بِحَقِّهِمْ وَ فِي زُمْرَةِ الْمَرْحُومِينَ بِشَفَاعَتِهِم». اگر کسی اين سير را کرد به اذن خدای متعال به مقام معرفت میرسد و رحمت خاص الهی که رحمت رحيميه است به شفاعت امام(ع) شامل انسان میشود و انسان به مقامات معرفتی که در زيارت قرار داده شده میرسد».
#اعیاد_و_ولادات💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خلقت نوری اهلبیت«سلاماللهعلیهم»
💠ولادت امام هادی«سلاماللهعلیه» مبارک باد
#فیلم
4903_1565790937.mp3
4.25M
🎊 خندهٔ تو برای ما باب المراده
🎧 حاج میثم #مطیعی
#امام_هادی
#ولادت_امام_هادی
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
📌 پایگاه مردمی امام #هادی(ع)....
یحیی بن هرثمه از طرف #متوکل عباسی مأموریت داشت تا امام هادی(ع) را از #مدینه به #سامرا ببرد. وی می گوید: چون به مدینه وارد شدم، اهل مدینه بانگ و فریاد برداشتند؛ چنان که مانند آن را نشنیده بودم.
برای آنان سوگند خوردم که من قصد صدمه زدن به امام را ندارم و بدین طریق آنان را آرام کردم. از حضرت خواستم مقدمات #حرکت به سامرا را آماده کنند. پس از آنکه به #بغداد رسیدیم، در آغاز به دیدن اسحاق ابن ابراهیم #طاطری رفتم. او والی بغداد بود. چون مرا دید، گفت:
ای #یحیی! این مرد یعنی امام هادی(ع) پسر پیامبر است. اگر #متوکل را به #کشتن او تحریک و ترغیب کنی، بدان که خونخواه و #دشمن تو رسول خدا(ص) خواهد بود. در پاسخ گفتم:
به خدا قسم، من جز نیکی و خوبی چیزی از او سراغ ندارم.
به سوی #سامرا حرکت کردیم، پس از ورود به شهر سامرا جریان را برای وصیف ترکی، از درباریان با نفوذ متوکّل، نقل کردم. او نیز به من گفت:
اگر یک مو از سر او کم شود، مسئول آن تو خواهی بود. از سخنان ابراهیم و #وصیف_ترکی تعجّب کردم. پس از ورود به دربار و دیدار با #متوکل، گزارش سفر را به اطلاع او رساندم. دیدم متوکل نیز برای او احترام قائل است.
📚 برای مطالعه ر.ک. مسعودی، اثبات الوصیه؛ شیخ مفید، الارشاد و...
﷽
✅نفس نفیس خاتمیت/ بخش دوم
👈اعتراف مخالفین به واقعه غدیر خم
✅امام الحنابله، احمد بن حنبل تصریح کرد و گفت: «ما جاء لأحد من الصحابة من الفضائل ما جاء لعلي بن أبي طالب»؛
برای هیچ یک از صحابه به آن اندازه که فضیلت برای علی ابن ابی طالب نقل شده است، فضیلتی نقل نشده است.
✅آنچه مهم است این است که با این وضع، ابو هریره نقل میکند که پیغمبر فرمود:«کسیکه روز غدیر، روزه بگیرد، ثواب شصت ماه روزه دارد. و آن روز، روزی است که پیغمبر، علی(علیه السلام) را معرفی کرد و فرمود: ألست أولی بکم؟ قالوا: بلی. قال: من کنت مولاه فعلي مولاه،
✅بعد که این کلمه را فرمود، عمر برخاست و گفت: بَخ بَخ لک يَا ابْنَ أبِي طَالِبٍ أصْبَحْتَ مَولَايَ وَ مَولَى كُلِّ مُسْلِمٍ به، به! از تو ای پسر ابیطالب، مولای من و مولای هر مسلمان شدی!»
✅«الیوم» اشاره به اهمیتی است که این روز دارد. روزی که - به نقل ابو هریره و عامه تا برسد به خاصه- روزه آن به منزله روزه شصت ماه است، آیا این روز چه روزی است و چه حادثهای اتفاق افتاده است!
📚 اقتباس از «نفس نفیس خاتمیت» صفحه ۲۵-۲۶ آیت الله العظمی وحید خراسانی
#حضور_قلب
🍀 #قرآن می فرماید: یکی دیگر از اوصاف مؤمنان رستگار این است که از لغو پرهیز میکنند.
🍀 قدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ
[سوره مؤمنون، آیات ۱ تا ۳]
مؤمنان رستگار شدند، آنها که در نمازشان خشوع دارند، و آنها که از لغو و بیهودگی روی گردان اند.
🍀 لغو، هر نوع عملی است که برای دنیا و آخرت ما فایده ای نداشته باشد و ما را از یاد خدا غافل کند.
یک وقت انسان دنبال تحصیل علم، یا دنبال تحصیل أمر آخرتی، یا دنبال امر معاش است، اینها امور ضروری هستند.
🍀 اما ما خیلی مواقع وقتهای خود را صرف حرف ها ، سریال و فیلم و کارهایی که نه برای ما مفید است و نه برای دیگران فایده دارد.
🍀 ممکن نیست که من تمام روز را درگیر لغو و لهو و کارهای بیهوده باشم و یکدفعه «اللهُ اکبر» بگویم و حضور قلب داشته باشم.
🍀 خدا میگوید: باید از لغو پرهیز کنید. یک مقدار راههای پرداختن به لغویات را مسدود کنید تا تمرکز و حضور قلب و خضوع و خشوع بیشتری پیدا کنید.
📚 زیبایی های نماز ؛ استاد فرحزاد ؛ خلاصه ای از صفحه 69 و 70.
#نماز
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 41: نکات تفسیری آیه 25 سوره نازعات
فَأَخَذَهُ اللَّهُ نَکَالَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى
پس خدا هم [به کیفر این ادعای نابجا] او را به عذاب آخرت و دنیا دچار ساخت.
🔹 «نَکَالَ»: تعذیب. عذاب و عقوبت. مفعول مطلق است و یا منصوب به نزع خافض است. 🔹 «الآخِرَةِ وَ الأُولی»: آن جهان و این جهان. چون عذاب آخرت مهمتر از عذاب دنیا است، ذکر آن پیشتر آمده است.
۱ - خداوند فرعون را در پى ادعاى ربوبیت، به عذاب سخت دنیا و آخرت گرفتار ساخت. (فأخذه اللّه نکال الأخرة و الأولى) فاء در «فأخذه...»، آن را بر آیه قبل (فقال أنا ربّکم الأعلى) تفریع کرده است.
۲ - عذاب فرعون در دنیا و آخرت، نمونه اى از برخورد شدید خداوند با مخالفان پیامبران و برحذر دارنده آنان از عواقب مخالفت (فأخذه اللّه نکال الأخرة و الأولى)
۳ - توجه دادن به عذاب آخرت، بازدارنده تر از تهدید به عذاب دنیوى است. (نکال الأخرة و الأولى) عذاب آخرت، ممکن است از آن جهت نکال و مایه عبرت باشد که توجه به آن در دنیا، دیگران را از فرجام کافران مى ترساند و از همسانى با گرفتاران به عذاب بر حذر مى دارد. در این صورت تقدیم «الأخرة» بر «الأولى»، بیانگر نقش برتر آن در عبرت آموزى است.
۴ - عذاب اخروى فرعون، از زمان مرگ او آغاز شده است.* (فأخذه اللّه نکال الأخرة)
🔹 فعل «أخذ» ماضى و حاکى از تحقق عذابى است که به «نکال الأخرة» توصیف شده است. این احتمال نیز وجود دارد که قطعى بودن عذاب آینده، سبب ماضى آوردن «أخذ» باشد.
۵ - هلاکت فرعون، هشدارى به مردم در امور دنیا و آخرت آنان بود. (فأخذه اللّه نکال الأخرة و الأولى)
۶ - خداوند، فرعون را به دلیل تکذیب رسالت و معجزه موسى(ع) و عصیانگرى و ادعاى ربوبیت، هلاک ساخت. (فکذّب و عصى ... فقال أنا ربّکم الأعلى . فأخذه اللّه نکال الأخرة و الأولى)
۷ - تکذیب پیامبران و معجزات آنان، سرپیچى از رهنمودهاى ایشان و بازداشتن مردم از گرایش به آنان، مایه گرفتارى به عذاب در دنیا و آخرت (فأخذه اللّه نکال الأخرة و الأولى)
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖تفسیر حقیقت ولایت
🔸إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (آیه 55 سوره مائده)
🔻ولایت و صاحباختیاری انبیاء و اولیاء الهی بعد از عصمت آنها از خطا و اشتباه است.
🔻اولین مفسری که حقیقت این لغت ولایت را باز کرده است و در تفسیر خودش نوشته است علامه طباطبایی رضواناللهتعالیعلیه است.
🔻اجماع بین شیعه و اهل سنت است که این آیه در مورد امیرالمؤمنین علیبنابیطالب صلواتاللهعلیه است.
🎥آیتالله حاجآقا مرتضی تهرانی رضواناللهتعالیعلیه
قسمت اول
تاریخ سخنرانی ۹۴/۰۷/۱۶
#ولایت #عید_غدیر #امیرالمؤمنین
حقیقت ناب
📖تفسیر حقیقت ولایت 🔸إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 معنای ولایت
✅ آیه مورد بحث: انِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصلَّوهَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونَ
✅ آیتالله حاجآقا مرتضی تهرانی رضواناللهتعالیعلیه: یکی از واژهها و لغاتی که در السنه و بین متدینین متداول است و زیاد مصرف میشود، لغت ولایت است.
✅ معنای ولایت یک معنای بسیار ظریف و سنگینی است و ضمناً نامرئی است در بین افراد، که نوعاً این لغت را بخواهند توضیح بدهند برای شنوندهها، مبتلای به اشتباه میشوند. از جمله اینکه من گاهی این رادیو معارف را گوش میکنم. حرفهای مختلف در آن هست. دیدم این اشتباه آنجا هم پیدا میشود.
✅ اولین کسی که این لغت را باز کرد و خوب معنا کرد و در اختیار طلبهها قرارگرفت چهلپنجاه سال پیش علامه طباطبایی رضواناللهتعالیعلیه بود. این لغت را در تفسیر المیزان تا حدود قابل توجهی باز کرده بود و نوشته بود.
✅ چند روز پیش وقتی من دیدم یک اشتباه کوچکی به اصطلاح کارشناسان رادیو معارف در توضیح این لغت مرتکب شدن به ذهنم آمد به اندازهی که شنوندهها گم نشوند در مطلب، اشارهای به حقیقت مطلب اجمالاً بکنم.
✅ آنهایی که معتقد به خداوند متعال هستند و یکتاپرست هستند و در خداشناسی از حداقلش کم نمیگذارند؛ یعنی خدا را معتقدند که آن خدا عالِم است و علم ذاتی او است، قادر است و قدرت ذاتی او است، تمام فضایل مبداش حقتعالی است و ذاتی وجود مقدس او است، اینها باید در لغت ولایت اینگونه معتقد باشند که خدای متعال اگر چنانچه ربوبیّتاش برای بندگانش اقتضا کرد که مربی برای آنها بفرستد که ۱۲۴ هزار پیامبر صلواتاللهعلیهماجمعین باشند، عقل آنها میگوید که آن مربی که تمام خیرات متوجه او میباشد، هرچه خیر است از اوست و هرچه شر است مربوط به غیر از اوست «مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ» (نساء، ۷۹)؛ آن خداپرستها اگر بخواهند غیر از حقتعالی برای موجود دیگری هم مانند حقتعالی قائل به ولایتش باشند، ما در فقه میگوییم «ولی» یعنی صاحب اختیار، پدر تا حدودی ولایت بر بچه نابالغاش دارد، مرد تا حدودی ولایت دارد بر همسر دائمیاش، یعنی صاحب اختیارش هست تا حدودی مطلق نیست، نسبت به یک سری از مسائل صاحب اختیار است، یعنی نیازی نیست از او سؤال کند و در مورد او تصمیمگیری نماید، نسبت به مالکش نسبت به کارش، نسبت به زندگیاش.
✅ صحیح آن است که ما نسبت به انبیا و اولیای خدا قائل به ولایت به این معنا باشیم که از سوی حقتعالی، اینها شایستگی دارند که صاحب اختیار بندگان خدا باشند که این شایستگی ما را بینیاز میکند از اینکه از دیگری سؤال کنیم تا روشن شویم که وظیفه شرعی ما چیست و صاحب اختیاری آنها هم حتماً بعد از عصمت آنها است؛ یعنی صاحب اختیار من و شما هستند ائمه طاهرین صلواتاللهعلیهماجمعین، درحالیکه اشتباه ندارند نعوذ بالله خلافی مرتکب نمیشوند؛ جهل ندارد که به موجب جهلشان گمراه بشوند از واقعیت دوربشوند. نَه. علم دارند جهل ندارند قدرت دارند عجز ندارند در چه حد؟ در حد عصمت انبیا و اولیا هر قدر عصمت آنها سعه دارد و وسعت دارد، همان اندازه ولایت دارند بر امت خودشان. هیچ مشکلی هم پیش نمیآید.
✅ پس اول حقتعالی در حد مطلق، بعد از حقتعالی و کمتر از ولایت مطلق و صاحب اختیاری مطلق، انبیا و بعد هم ائمه طاهرین سلاماللهعلیهماجمعین صاحب اختیارند.
✅ در قرآن کریم به آن مقداری که آیات تصریح به این صاحب اختیاری میکند برای مقام رسالت و اولیای خدا هفتهشت آیه است که روشن است بعضیها صریحاً از لغت ولایت هم استفاده شده؛ بعضی تعبیرات دیگر ولی برمیگردد به همین ولایت در مورد امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه.
✅ از جمله آیهای که خوانده شد، این آیه کریمه در بین مفسرین شیعه و سنی خلافی نیست و اجماع است که در مورد امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه است و «هم راکعون» اگرچه جمع است که نکته جمع آمدنش هم عرض میکنم، ولی منظور امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه است.
✅ قبل از بخشیدن انگشتر به فقیر به سائل در مسجد هیچ چنین اتفاقی نیفتاده برای هیچ یک از اولیا، بعدش هم برای هیچ یک از اولیا و غیراولیا اتفاق نیفتاده است.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️
#نماز_عید
🤔❓آیا میشود نماز عید غدیر را به جماعت خواند؟🕌
🌸✍️همه مراجع (به جز بهجت): خیر، نمىشود به جماعت خواند.🌱
🌼✍️آیت الله بهجت: خواندن آن به امید ثواب، جایز است. 🍀
📣#ابلاغ_غدیر 📢
🤔❓آیا با توجه به دستور رسول خدا که فرمودند: فَلْيُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ، آیا واجب فقهی است که مسلمانان پیام غدیر را به دیگران برسانند؟🕋
✅✍️آری لازم است هر کسی به مقدار توان به دیگران برساند.💐
🍃#غسل_روز_عيد_غدیر
🚿غسل روز عيد غدير مستحب است و بهتر است در اول روز انجام شود.🔹
🌴#روزه_عید_غدیر🌱
💠روزه گرفتن در عید سعید غدیر مستحب است و سفارش شده است.🌹
🌿روزه قضا
🔸كسى كه روزه قضا دارد نمىتواند در عید غدیر روزه مستحبى بگيرد ولی میتواند روزه قضا بگیرد و ثواب روزه مستحبى را هم مىبرد.🍂
🌿احتمال روزه قضا
🤔❓شخصى كه احتمال مىدهد روزه قضا دارد آیا مىتواند در عید غدیر روزه مستحبى بگيرد؟🍂
🔹همه مراجع: كسى كه نمىداند روزه قضا دارد يا نه، مىتواند روزه بگيرد با اين نيت كه اگر روزه قضا داشته باشد، آن را به جا آورد؛ و گرنه به عنوان روزه مستحبى حساب شود.🌼
كفّاره روزه
🤔❓پرسش. آيا كسى كه كفّاره روزه دارد، مىتواند در عید غدیر روزه مستحبى بگيرد؟
🌺آيات عظام امام، تبريزى، خامنهاى و نورى: باید به نیت كفّاره روزه را بگیرد.
🌸آيات عظام صافى، فاضل، مكارم و وحيد: بنابر احتياط واجب، به نیت كفّاره روزه را بگیرد.
🌼آيات عظام بهجت و سيستانى: گرفتن روزه مستحبى اشكال ندارد.
🍲خوردن روزه مستحبى
🤔❓پرسش. آيا جايز است، روزه مستحبى را باطل كنيم؟🍀
✅✍️همه مراجع: آرى، اشكال ندارد.🌺
🤔❓پرسش. روزه مستحبى گرفتهام؛ دوستم خوراكى به من تعارف مىكند، وظيفهام چيست؟🍬🍬🍬
🔹✍️همه مراجع: مستحب است، روزه خود را افطار كنيد.🔹
🌾نذر و بیماری🌱
🤔❓پرسش. اگر شخص نذر كند كه در روز عید غدیر روزه بگيرد ولی مریضى شود و روزه برایش ضرر داشته باشد، تكليفش چيست؟🌾
💠✍️همه مراجع: اگر مريض است و باید در طول روز دارو بخورد يا روزه براى او ضرر دارد، نبايد روزه بگيرد و نذر او ساقط است.🌺
📚توضیح المسائل مراجع، م 644، 1407، 1744 و1748؛ العروة الوثقى، ج2، اقسام الصوم، م1و2 و شرايط صحة الصوم، م3؛ امام، استفتائات، ج 1، بخش روزه ، س 64؛ خامنهاى، اجوبه، س 815؛ بهجت، استفتائات، بخش روزه، س 1475 و1476 و وسيلهالنجاه، ج1، م 1149؛ فاضل، استفتائات، ج1، س 592؛ صافى، 240 سوال پيرامون روزه، س 18؛ سيستانى، سایت، استفتائات و منهاج الصالحين، م 1035؛ تبريزى، منهاج الصالحين، م 1035؛ وحيد، منهاج الصالحين، م 1035؛ صافى، هداية العباد، ج 1، م 1355.نورى، استفتائات،ج2، س247 و260؛ مکارم، جامع المسائل و استفتائات، ج 1، س 289.
الاحتجاج ؛ ج1 ، ص 62؛ مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ، ج17، ص 295؛
#احکام_نموداری
#روزهای هم عهدی با تو یا صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🌷 السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي وَ تَقْنُتُ
🌷 ای حقیت نمازم! یا صاحب الزمان! اماما یقین دارم که نمازم با اتصال به شماست که جان می گیرد. روح نماز و عبادتم شمایید؛ اصلا روح حاکم بر زندگیم شمایید.
🙏 ای روح نمازم! ای امام زمانم! روزم را با عهد و میثاق با شما آغاز می کنم و اعلام می دارم که نماز با ولایت شما جان می گیرد و زندگی بخش است.
🙏خدایا ! در این روز و همه ی روزهای زندگیم توفقیم عنایت فرما که نمازم، عبادتم و تمام زندگیم امام زمانی باشد.
🙏معبودا ! امام زمانم را حقیقت نمازم و روح حاکم بر زندگی قرار دادی تا سرزنده و بالنده باشم؛ تو را سپاس بر این حقیقت نماز و امام زندگی بخش!
❓❓❓پرسش
در احادیث معتبر و صحیح در مورد ذکر «یا علی» چه چیزهایی آمده است؟ فضیلت این ذکر، عظمت این ذکر، قدرت و خواص بالای این ذکر در مورد چیزهای معنوی و مادی را بیان بفرمایید.
🔰🔰🔰پاسخ اجمالی
بر پایه روایات متواتر از رسول اکرم(ص) که در کتب فریقین بدان اشاره شده، به یاد امام علی(ع) بودن، خود نوعی عبادت است:
1. «ذِکْرُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبادَةٌ وَ ذِکْری عِبادَةٌ وَ ذِکْرُ عَلِیٍّ عِبادَةٌ وَ ذِکْرُ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ عِبادَة»؛[1] یاد خدای عزّ و جلّ، عبادت است، یاد من، عبادت است، یاد علی، عبادت است و یاد پیشوایان از فرزندان وى، عبادت است.
2. «النَّظَرُ إِلى عَلیِّ بْنِ أَبی طالِبٍ عِبادَةٌ...»؛[2] نگاه کردن به علی بن ابیطالب، عبادت است و یاد او نیز عبادت است.
3. «ذِکْرُ عَلِیٍّ عِبادَةٌ»؛[3] یاد علی(ع)، عبادت است.
4. «زَیِّنُوا مَجالِسَکُمْ بِذِکْرِ عَلِیِّ بْنِ أَبی طالِبٍ»؛[4] مجالس خود را با یاد علی بن ابیطالب(ع) زینت ببخشید.
5. «خداوند متعال به برادرم علی(ع) فضیلتهایی داده که آنها را نمیتوان شمارش کرد. هرکس که فضیلتی از فضائل او را یاد کند و به آن اقرار و اعتقاد داشته باشد، خدای تعالی گناهان گذشته و آینده او را میآمرزد، و هرکس فضیلتی از فضائل او را بنویسد، مادام که نشانی از آن کتابت باقی باشد، فرشتگان برای او استغفار میکنند و از خدای تعالی آمرزش میخواهند. هرکس به فضیلتی از فضائل او گوش دهد، هر گناهی که با گوش کرده باشد، خدای تعالی آنرا بیامرزد. و هرکس به فضیلتی از فضائل او بنگرد، خدای تعالی هر گناهی که او با چشم کرده باشد را نیز میآمرزد».[5]
با توجه به آنچه گفته شد، ذکر «یا علی» هم میتواند مصداقی از مصادیق یادبود حضرتشان باشد؛ از اینرو دارای اجر و پاداش است، اما صرف نظر از روایات کلّی بالا که هرگونه یاد امام علی(ع) را عبادت میداند، در مورد روایاتی که در خصوص تنها این ذکر (یا علی) در برخی کتب و پایگاهها نقل میشود، به منبع معتبری دست نیافتیم.
📚 منابع:
[1]. شیخ مفید، الاختصاص، محقق، غفاری، علی اکبر، محرمی زرندی، محمود، ص 224، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1413ق.
[2]. فتال نیشابورى، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین ج 1، ص 114، قم، رضی، چاپ اول، 1375ش؛ ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب(ع)، ج 3، ص 203، قم، علامه، چاپ اول، 1379ق؛ أبو القاسم طبرانی، سلیمان بن أحمد، المعجم الکبیر، ج 18، ص 109، قاهره، مکتبة ابن تیمیة، چاپ دوم، 1415ق؛ حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله، المستدرک على الصحیحین، ج 3، ص 152، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1411ق؛ گنجى شافعى، محمد بن یوسف، کفایة الطالب فی مناقب على بن أبی طالب، ص 252، تهران، دار إحیاء تراث أهل البیت(ع)، چاپ دوم، 1404ق.
[3]. مناقب آل أبی طالب(ع)، ج 3، ص 202؛ ابن مغازلی، على بن محمد، مناقب الإمام على بن أبى طالب(ع)، ص 196، بیروت، دار الأضواء، چاپ سوم، 1424ق؛ ابن مردویه اصفهانى، مناقب على بن أبیطالب(ع)، ص 75، قم، دار الحدیث، چاپ دوم، 1424ق؛ ابن عساکر، على بن حسن، تاریخ دمشق، ج 42، ص 356، بیروت، دار الفکر، چاپ اوّل، 1415ق.
[4]. عمادالدین طبری، محمد، بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، ج 2، ص 61، نجف، المکتبة الحیدریة، چاپ دوم، 1383ق؛ ابن مغازلی، مناقب الإمام على بن أبیطالب(ع)، ص 199؛ محلى، حمید بن احمد، الحدائق الوردیة فی مناقب الأئمة الزیدیة، ج 1، ص 39، صنعا، مکتبة بدر، چاپ اول، 1423ق؛
[5]. ابن شاذان، محمد بن احمد، مائة منقبة من مناقب أمیر المؤمنین و الأئمة من ولده(ع) من طریق العامة، ص 177، قم، مدرسة الإمام المهدی(عج)، چاپ اول، 1407ق؛ صدوق، محمد بن على، الأمالی، ص 138، تهران، کتابچى، چاپ ششم، 1376ش؛ کفایة الطالب فی مناقب على بن أبی طالب، ص 252.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹 ویژه برنامه شمیم_ولایت
🔸 شعاع ولایت ┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~~~ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
~~~•┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~~~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 زشته برای ما عاشورا شلوغ میکنیم، غدیر شلوغ نکنیم!
‼️ زشته شیعه غدیر غذا نده!!
🎙 حجتالاسلام پناهیان
#مناسبتی
┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~~~ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
~~~•┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~~~
❓❓پرسش
سلام؛ 1. آیا این حدیث صحیح است؟ «هرکس خربزه بخورد، خداوند هفتاد هزار حسنه برای او مینویسد و هفتاد هزار گناهش را پاک میکند». 2. اگر حدیث صحیح است، لطفاً توضیح دهید که چگونه چنین چیزی ممکن است؟
🔰🔰پاسخ اجمالی
آنچه در پرسش و در ارتباط با فواید خربزه بدان اشاره شده، برگرفته از روایتی مرسل است که در منابع شیعه، اولین بار در کتاب طب النبی مستغفرى (م 432ق) آمده است: «تَفَکَّهُوا بِالْبِطِّیخِ وَ عَضُّوهُ فَإِنَّ مَاءَهُ رَحْمَةٌ وَ حَلَاوَتَهُ مِنْ حَلَاوَةِ الْإِیمَانِ وَ الْإِیمَانُ فِی الْجَنَّةِ فَمَنْ لَقَّمَ لُقْمَةً مِنَ الْبِطِّیخِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ سَبْعِینَ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ سَبْعِینَ أَلْفَ سَیِّئَة»؛[1] خربزه بخورید و آنرا با دندان بخورید که آب آن رحمت و شیرینى آن از شیرینى ایمان، و ایمان در بهشت است، پس هر کس قدرى خربزه بخورد، خدا براى او هفتاد هزار پاداش مینویسد و هفتاد هزار بدی را از او محو میکند.
این روایت از جهت سند نه تنها صحیح، بلکه حتی مسند هم نیست، تا لازم باشد از آن دفاع کنیم.
البته در نقل دیگر در فواید خربزه ده فایده برای آن شمرده شده است: «وَ قَالَ ص إِنَّ فِی الْبِطِّیخِ خصال [خِصَالًا] عَشَرَة»؛[2]
همچنین در روایات دیگر، فوایدی برای این میوه شمرده شده است؛ مانند شستوشوی معده و رودهها، یا تأثیر آن در زیبایی نوزاد برای زن باردار و... .[3]
به هر حال با قطع نظر از صحت این نوع روایات، آنچه در این باره میتوان گفت آن است که شاید منظور از حسنه و سیئه، فواید تغذیهای و بر طرف کردن سموم و مواد مضر از بدن باشد، نه حسنه به عنوان ثواب اخروی و سیئه به عنوان گناه قابل بازخواست که اگر کسی خربزه خورد، این مقدار ثواب برایش در نظر گرفته میشود و این تعداد گناه از او پاک خواهد شد.
گفتنی است که قید هفتاد هزار نیز میتواند از باب مبالغه در فایدههای این میوه باشد که دانش تغذیه تاکنون به مقداری از آنها دست پیدا کرده، و ممکن است در آینده به نتایج بیشتری در این زمینه دسترسی پیدا کند که چندان دور از ذهن نخواهد بود!
📚منابع:
[1]. مستغفرى، جعفر بن محمد، طب النبی صلى الله علیه و آله و سلم، محقق، مصحح، الهى خراسانى، على اکبر، ص 29، نجف، مکتبة الحیدریة، چاپ اول، 1385ق.
[2]. همان؛ ر. ک: طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق، ص 184، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 63، ص 149، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
[3]. «وَ قَالَ ص الْبِطِّیخُ قَبْلَ الطَّعَامِ یَغْسِلُ الْبَطْنَ وَ یَذْهَبُ بِالدَّاءِ أَصْلا». «وَ قَالَ ص مَا مِنِ امْرَأَةٍ حَامِلَةٍ أَکَلَتِ الْبِطِّیخَ إِلَّا یَکُونُ مَوْلُودُهَا حَسَنَ الْوَجْهِ وَ الْخَلْق». طب النبی صلى الله علیه و آله و سلم، ص 29. ┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~~~ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
~~~•┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~~~
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
231_53265.mp3
3.62M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#استاد_شهید_مطهری
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 42: تفسیرصوتی سوره نازعات
📼 استاد شهید آیت الله مطهری - جلسه چهارم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~~~ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤* 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
~~~•┈┈••✾•✨🌺✨•✾••┈┈•~~~