eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.8هزار دنبال‌کننده
986 عکس
1.4هزار ویدیو
129 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا فارغ التحصیل حوزه علمیه قم مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین: @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ 🔸 تصویری زشت و کاریکاتوری از دین(4) 🔹دين جنگ و خشونت (خاطره اي از كانادا) در ايام سفري كه در كانادا حضور داشتم، پسري جوان كه دانشجوي ارشد در دپارتمان اديان دانشگاه كونكورديا در شهر مونترآل بود و مرا هم مي شناخت، مايل بود با حقير گفتگو كند. وي گفت از شما سوالاتي دارم. ايشان گفت: "من علاقه مند به مطالعه اديان مختلف هستم. فكر كردم بهترين راه اين است كه ابتدا اين كار را با مطالعه كتب مقدس اديان شروع كنم. كتب چند دين را خوانده ام. اخيرا نوبت به مطالعه قرآن (منظور وي ترجمه انگليسي آن بود) رسيده است. مطالعه اين كتاب را كه شروع كردم دو مطلب برايم سوال برانگيز و تعجب آور بود: 1️⃣ تصويري كه من از اسلام داشتم اين بود كه اسلام، ديني است كه به جنگ و خشونت و كشتار تشويق مي كند و آرامش را از جامعه ميگيرد اما اين كتاب را كه خواندم اصلا چنين برداشتي از آن نداشتم؛ لذا با تلقي قبلي من از اسلام، كاملا فاصله داشت. 2️⃣ از زماني كه خواندن قرآن (به زبان انگليسي) را شروع كرده ام، اين كتاب دل من را به خود جذب كرده و دوست دارم ادامه دهم." 🔹اين خاطره گوياي مظلوميت اسلام و مهجوريت قرآن از يك سو و كوتاهي مبلغين دين در تبيين زيباييها و جاذبه هاي اسلام از سوي ديگر است. تلقي منفي غربيها از دين به دليل رسانه هاست كه بطور گسترده، زيركانه، ماهرانه و ناجوانمردانه عليه اسلام و بطور خاص عليه شيعه و ايران تبليغ ميكنند. داخل كشور نيز برخي به دليل تاثيرپذيري از رسانه هاي غربي و فضاي مجازي همين ديدگاه را دارند. همين تبليغات سوء عليه اسلام است كه منتهي به اسلام هراسي يا اسلاموفوبيا (Islamphobia ) شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
تربیت اجتماعی هشتم 8(4) 1 1.mp3
7.6M
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع : 🔷 : ✅ روش تربيت اجتماعی مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/105
✍️ ابوالفضل ساجدی 🔹سلامت معنوی با سلامت اخلاقی چه تفاوت و رابطه ای دارد؟ سلامت اخلاقي با نگاه سكولار ناظر به وضعيتي است كه فرد فضيلت‌هاي اخلاقي و انساني مانند نوع دوستي، همدردي با ديگران، بخشندگي و ... را در خود به فعليت برساند. سلامت اخلاقي با نگاه اسلامي علاوه بر اصلاح صفات و رفتار در رابطه با خود و ديگر انسان ها، و ديگر موجودات جهان مادي، رابطه با خدا را نيز مورد توجه و تاكيد قرار مي دهد. تفاوت سلامت معنوي با سلامت اخلاقي از نگاه اسلامي به تفاوت قلمرو اخلاق و معنويت برمي‌گردد. قلمرو اخلاق در اسلام شامل رابطه انسان با خود، خدا، ديگر انسان ها، ديگر موجودات زنده و ديگر اشياء است؛ اما قلمرو سلامت معنوي، رابطه انسان با خداست. غايت در تربيت اخلاقي، بهبود روابط پنجگانه است اما غايت در تربيت معنوي بهبود روابط انسان با خداست كه به بهبود روابط انسان با سايرين نيز مي انجامد. البته روابط پنجگانه كه در اخلاق اسلامي مطرح است، در طول هم هستند نه در عرض هم. به همين دليل در اخلاق اسلامي همه‌ي روابط بايد در سايه ارتباط با خدا تنظيم شود. در نتيجه با نگاه اسلامي، سلامت معنوي يكي از غايات و بلكه غايت برتر در سلامت اخلاقي است. سلامت اخلاقي با سلامت معنوي ارتباط دارد. فردي كه اعتقاد به خدا ندارد مي‌تواند درجه‌اي از زيست اخلاقي را در خود محقق كند و اخلاق سكولار را در خود تقويت كند، اما چنين كسي سلامت معنوي خود را تأمين نكرده است. با اين حال سلامت اخلاقي مي‌تواند زمينه سلامت معنوي را فراهم كند. بخل، حسادت و كينه توزي از جمله بيماري‌هاي اخلاقي هستند كه طبق احاديث، ايمان و معنويت انسان را خدشه دار و يا نابود مي‌كنند. ائمه اطهار(ع) بيانات بسيار زيادي در اين باره دارند. براي نمونه مي‌توان اين چهار حديث را يادآور شد: امام صادق (ع): «مؤمن نه كينه توز و نه حسود است.» امام صادق (ع): «حسادت ايمان را مي‌خورد همان طور كه آتش هيزم را مي‌خورد» رسول الله (ص): «برترين مردم در ايمان گشاده دست ترين آنهاست» رسول‌الله (ص): «هيچ چيز مانند خسيس بودن دينداري را از بين نمي‌برد» از سوي ديگر اعتقاد به اينكه خداوند به كارهاي نيك انسان پاداش مي‌دهد انسان را به سوي فضائل اخلاقي مي‌كشاند و يا محبت به خداوند و خاندان پيامبر(ص) كه از شاخص‌هاي سلامت معنوي است شخصيت انسان را به شخصيت اخلاقي آنها نزديك مي‌كند. بنابراين سلامت معنوي مي‌تواند طراز سلامت اخلاقي انسان را بالا ببرد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇
1_430940407.mp3
9.32M
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع: (8) (؟) 🔷 : ✅ امر الهی به شکوفایی اندیشه دینی خود ، همسر و فرزندان مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/110
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ آثار زيانبار : 🔹پوچ گرايی ، اضطراب و احساس تنهايی (1) علوم تجربي، براي انسان، مفيد و لازم است اما علم گرايي افراطي، مضر است. علم گرايي افراطي مستلزم نفي وحي و آخرت، و نگاه مادي به انسان و جهان است اما علم گرايي اعتدالي, علم را ابزار بشري معرفت مي داند كه مكمل وحي است. ثمره نگاه افراطي به علم، تكيه به آن براي رسيدن به تمام مقاصد و كمالات مادي و معنوي و حل تمام مشكلات جسمي و رواني انسان است. از جمله آثار زيانبار علم گرايي افراطي در غرب، رشد پوچ گرايي و بي‎معنايي زندگي است. عصر حاضر شاهد ‎ترويج اين انديشه توسط پاره‎اي از نويسندگان غربي است. کساني چون فرانتس كافكا، آلبر كامو، ساموئل بكت، آرتور آداموف، ژان پل سار‎تر، اوژن يونسكو، حامي اين رويكرد هستند و آن را به صورت نمايش نامه، مقاله و ...مطرح كرده‎اند. جمعي از آنان در صدد ارائه پشتوانه ي عقلي بر پوچي زندگي بشر و سرنوشت انسان بر آمده‎اند و پاره‎اي نيز با راه‎كارهاي هنري و عاري از هر گونه روش منطقي واستدلالي، بي‎معنايي و نگون بختي حيات بشر را ‎ترسيم كرده‎اند. قهرمانان آثار اين نويسندگان افرادي بي‎تفاوت و خونسرد نسبت به زندگي و ارزش‎هاي آن، بي‎قيد نسبت به آداب و رسوم اجتماعي و بي‎احساس در روابط با ديگران هستند. ♦️ژان فوراستيه، نيهيليسم (پوچ انگاري) را زاده ي ساينتيسم (علم گرايي افراطي)‎ مي‎‎شمارد و ميگويد: بنابر انديشه‎‎هاي سار‎تر يا كافكا كه آثارشان را‎ مي‎‎توان پي آمد‎هاي منفي دانش تجربي و تحقير و تخريب ارزش‎هاي سنتي دانست، انسان موجودي بي‎معنا و ر‎ها شده‎اي در جهان بي‎معنا است ... . اين گونه انديشه‎هاي پوچ گرايانه و نيست انگارانه سراسر ادبيات نوين غرب را آكنده ‎است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admi
24.mp3
7.61M
🎤 (24) ✅ عشق الهی آسان كننده ی مشكلات راه كمال است. (1) 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ آثار زيانبار در غرب: 🔹پوچ گرايی ، اضطراب و احساس تنهايی (2) روژه دوپاسكيه می گويد: آنچه مشهود است اين‎كه: با اعلام پوچی زندگی و هيچ بودن جهان، زندگي در روي زمين (براي بسياري غربيان) عملا معنا و مفهوم خود را از دست داده‎است. تمدن امروز غرب به انسان معاصر امكانات مادي گوناگوني داده‎است كه نسل گذشته، خواب آن را هم نمي‎توانست ببيند، ولي چون در اين تمدن معناي انسان مفقود و مجهول است، از اين رو اميدها و آرزوهاي ژرف او ناديده و ناشناخته مانده‎است، و همه ي اين امكانات مادي هم مانع از آن نيست كه انسان در سيه روزي و نااميدي فرو نرود. غرب معاصر به رغم اوج رشد علم و تكنولوژي شاهدي وضعيتي است كه آلوين تافلر آن را يكي از شگفت انگيز‎ترين پديده‌هاي اجتماعي دوران‎ مي‎‎نامد و اظهار‎ مي‎‎دارد: تنها موقعي مي‎‎توانيم يكي ازحيرت آور‎ترين پديده‌هاي اجتماعي عصر حاضر يعني رواج بي‌سابقه كتاب‌ها و فرقه‌هاي مذهبي را درك كنيم كه سه عاملِ تنهايي، فقدان ساختار و بي‌هدفي و پوچي و بي‌معنايي را كه ناشي از زوال تمدن صنعتي است در كنار هم بگذاريم. (آلوين تافلر، موج سوم، ترجمة شهيندخت خوارزمي، ص 517) به گفته اريك فروم، رشد تکنولوژي نتوانسته‎است انسان را به ارامش رواني که مهم‎ترين بنيان سلامت از ديدگاه سازمان بهداشت جهاني است، و نخستين گام زندگي سعادت مندانه‎است، برساند، بلکه به عکس آرامش را از او گرفته‎است. " لوازم حاكميت علم و تكنولوژي مطلق، حاكميت اضطراب و بيهوده گرائي است. انسان امروزي احساس آرامش نمي‎كند و بيش‎تر دچار سرشكستگي شده‎است ... و از فعاليت‎هاي خود احساس بيهودگي دارد." (اريك فروم، انسان براي خويشتن، ترجمه اكبر تبريزي ص 14) به سخن رودلف اوكن، وقتي انسان نتواند به ياري قدرتي متعالي و بر‎تر رود يا خود را از آنچه هستي بلاواسطه ايجاب‎ مي‎‎كند بيش‎تر و بهتر گرداند، روز به روز بيش‎تر احساس‎ مي‎‎كند كه زندگي هرگونه معني و هرگونه ارج را از دست‎ مي‎‎دهد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admi
1_432615134.mp3
8.84M
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع: (9) (؟) 🔷 : ✅ وظيفه دولت اسلامی : شكوفايی انديشه دينی جوانان مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/114
💚 امام باقر(علیه السلام): 🔸هیچ کس را حقیر نشمار، شاید همان شخص، محبوب و دوست خدا باشد.❣️ 📙بحار؛17:166 🍂🌸🍂 @sajedi_ir
عشق الهی 27.mp3
4.7M
🎤 (25) ✅ عشق الهی آسان كننده ی مشكلات راه كمال است. (2) 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/115
🌀 فضیلت و اعمال روز مباهله 🔻 فضیلت: 🔹 مفسران و محدثان شیعه و سنی تصریح کرده‌‎اند که آیه مباهله (آیه ۶۱ آل‌عمران) در حق اهل‌بیت پیامبر(ص) نازل شده است و پیامبر کسانی را که همراه خود به میعادگاه برد، فرزندانش (حسن و حسین) و دخترش (فاطمه) و علی علیهم‌السلام بودند. 🔹 در این روز حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حال رکوع انگشتر خود را به سائل داد و آیه «إِنَّمٰا وَلِیُّکُمُ اللّٰهُ وَ رَسُولُهُ..» در شأن آن حضرت نازل شد. 🔻 اعمال: 🔹اوّل: غسل 🔹دوّم: روزه گرفتن 🔹سوّم: خواندن دو رکعت نماز که در وقت و کیفیت و ثواب مانند «نماز روز عید غدیر» است و اینکه «آیت‌الکرسی» در نماز مباهله باید تا «هُمْ فِیهٰا خٰالِدُونَ» خوانده شود. 🔹چهارم: خواندن دعای مباهله 🔹پنجم:دعایی که شیخ طوسی و سید ابن طاووس پس از دو رکعت نماز و «هفتاد مرتبه» استغفار 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ درمان پوچ گرايي (نيهيليسم) در قرآن: نماز و ياد خدا 🔻كاركرد نماز و عبادت: معنابخشي به زندگي: قبلا بيان شد كه به اعتراف انديشمندان غربي، يكي از آثار زيانبار (تكيه انحصاري به علوم تجربي در همه امور) كه مستلزم نگاه مادي به انسان و جهان است، نيهيليسم يعني پوچ گرايي و بي معنايي زندگي است. راهكار درماني چيست؟ 🔹قرآن كريم ياد خدا و تفكر در خلقت را معنابخش به زندگي و درمان پوچ گرايي معرفي مي كند: " الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ"؛ (آل عمران:191) يعني آنانكه (در همه حالات)، حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، خدا را یاد می‌کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‌اندیشند؛ (و می‌گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‌ای! تو پاك و منزهی! ما را از عذاب آتش، نگاه دار! 🔹از جمله كاركردهاي نماز و عبادت نيز تثبيت و دروني سازي اين نگرش و معنابخشي به زندگي است. نماز با تكبير (الله اكبر) و سپس (بسم الله الرحمن الرحيم) آغاز مي شود كه مستلزم توجه به جايگاه عظيم الهي در هستي و صفت رحمانيت و رحيميت او است. سپس خداوند، مدير و مدبر و پروردگار هستي (الحمدلله رب العالمين) و صاحب فرجام زندگي (مالك يوم الدين) تلقي مي شود؛ كسي كه جز او لايق پرستش، عبوديت (اياك نعبد) و سزاوار استمداد (اياك نستعين) نيست. انسان مومن با نماز، ذكر، عبادت، و تفكر در مضامين كلماتي كه بر زبان جاري مي سازد، جايگاه خود را در هستي مي يابد و جهت حركت كشتي وجود خود در اقيانوس طوفاني و پرتلاطم دنيا را به سمت خدا تنظيم مي كند. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admi