eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.1هزار دنبال‌کننده
847 عکس
1.2هزار ویدیو
109 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین(انتقادات، تبادل، تبلیغ): @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (9) ✅ از بركات عشق الهی : رسيدن به آرامش روان و بالا رفتن آستانه تحمل در مشكلات 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir 🔸لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/27
✍️ حامد ساجدی ⭕ علم و دین: پاسخ به (نئوداروینیسم) 1️⃣ نظریه طراحی هوشمند: یکی از نظریاتی که در حوزه زیست شناسی مطرح است، دیدگاه قائلین به طراحی هوشمند (Intelligent Design) است. طرفداران این دیدگاه بر خلاف خلقت گرایان سنتی که نظریه فرگشت (تکامل - داروینیسم) را باطل می دانند و فرضیه نیای مشترک و طولانی بودن عمر زمین را نمی پذیرند، به طور کلی فرگشت را قبول می کنند. با این حال آنها بر این باورند که بر پایه اطلاعات علمی و تجربی می توان نشان داد که انتخاب طبیعی و تغییرات غیر هوشمند و تصادفی به تنهایی نمی تواند توضیح دهنده سیر تکامل موجودات زنده باشد بلکه به نظر می رسد سیر تکامل، هدفمند و هدایت شده است. همچنین آنها نمی گویند انتخاب طبیعی هیچ چیز را تبیین نمی کند، بلکه می گویند همه چیز را تبیین نمی کند. ویلیام دمبسکی ( William Dembski) ریاضیدان و مایکل جی. بهی(Michael J. Behe) بیوشیمیدان و فیلیپ جانسون ( Phillip Johnson) حقوق دان از جمله سردمداران این دیدگاه هستند. آنها عمدتاً بر دو موضوع تأکید می کنند که با نظریه فرگشت قابل تبیین نیست: - پیچیدگی های فرونکاستنی (سیستمهای پیچیده در ساختار موجودات زنده همراه با برهمکنشهای بسیار دقیق میان اجزای آن به طوری که با حذف و جابجایی هر از یک از اجزاء، کارکرد سیستم به طور کلی از بین می رود.) - پیدایش اولین موجود زنده ر.ک: Darwin’s Black Box, Debating Design: From Darwin to DNA Black Box, Philosophy of Biology, an Anthology, 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال :👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (10) ✅ دلیل رسیدن به آرامش و نشاط پایدار در سایه عشق الهی 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/29
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (11) ✅ یک گام برای کسب عشق الهی: شناخت میزان و عمق علایق نفسانی فعلی و موانع درونی خود برای رسیدن به این گوهر گرانبها 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/30
✍️ ابوالفضل ساجدی ✅ 5️⃣ ⭕️ تعلیم دین در کشور مبتلا به آسیب غفلت از موانع تعليم، تبليغ و تربيت ديني بسي سختتر از تعليم دروس رياضي و تجربي و كسب مهارتهاي مادي و تبليغ كالاهاي تجاري دنيوي است. يكي از دلايل سختتر بودن آن، اصطكاك با اهداف سلطه جويان جهاني است. تعليم دروسي مانند رياضي و تجربي با چنين مانعي مواجه نيست، گرچه دشمنان، رشد ما در علوم تجربي را نيز تحمل نمي كنند. قدرت‎هاي سلطه‎طلب اقتصادي و سياسي جهاني رگ حيات منافع خويش را در گسترش ظلم و بيداد، تبعيض و فساد، وابستگي و انقياد، محروميت و اعتياد، و بي‌ثباتي و اختلاف ميان كشورهاي اسلامي مي‎بينند؛ از سوي ديگر چون آنان تأکيد اسلام بر عدالت و رحمت، مساوات و فضيلت، استقلال و عزّت، برخورداري و قدرت، ثبات و وحدت، غيرت و شوكت، رفع ضعف و ذلت و زبوني و وحشت را شاهد هستند، بناي بنيان‎كني و براندازي نظام اسلامي و تضعيف باورهاي اسلامي را پيش مي‎گيرند. اصطكاكِ مسلك اسلام و دنياخواهان، جوانان را طعمه تبليغات سودجويان مي‎سازد، چرا كه آنان براي شكار جوانان و ممانعت آنان از تعليم و تربيت ديني ابزارهاي فراواني را به كار مي‎گيرند تا كالا‎هاي ضد ديني خود را به فروش رسانند. آنان با تبليغات پيدا و پنهان و توسل به روش اقناع هوشمندانه، به هدايت فرهنگي و ضد اسلامي جوامع همت مي‎گمارند و شاهرگ‎هاي تبليغاتي جهان را در اختيار مي‎گيرند. به اذعان روان‎شناسانِ تبليغ، مردم اغلب نقش تبليغات را اندك مي‎انگارند در حالي كه قربانيان سادة آن هستند. براي مثال، كارخانجات عظيم اقتصادي اغلب افراد را به خريد كالا‎هايي وامي دارند كه اصلاً آنان قصد خريد آن را نداشته‌اند. قربانيان اين تبليغات مصرف‎كنندگاني هستند كه اغلب دربارة علل تصميم‎هاي خود فكر نمي‎كنند و گويا بدون اراده در دام فرهنگ‎سازان حرفه‎اي گرفتار مي‎شوند. بر اساس برخي پژوهش‎ها، مي‎توان اميالي آني در جوانان پديد آورد كه آنان را ناخواسته به خريد و مصرف كالا‎هاي فرهنگي وادارد. اين تكنيك حتي در خصوص خريد محصولات اقتصادي در سوپرماركت‎ها نيز قابل كاربرد است، تا آن‌جا كه نيمي از خريداران در سوپر ماركت‎ها نيز ممكن است در پاي اميال آني تبليغي فدا شوند. به گفتة پژوهش‎گران، گاه بيش از 62% خريداران دست‌كم يك جنس را بدون برنامه‎ريزي قبلي خريداري مي‎كنند. افزون آن‌كه روش‎هاي اقناع جوانان نشان مي‎دهد كه هم در زمان هشياري و هم عدم هشياري مي‎توان آنان را تحت تأثير قرار داد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال :👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (12) ✅ گام بعدی برای كسب عشق الهی : رفع موانع فكری و اعتقادی 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/33
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕ تعليم دين در عصر حاضر, شنا در برابر حركت موج است يكی از ويژگيهای تعليم و تبليغ و دفاع از دين در دوران حاضر, كه آن را سخت كرده است شنا در برابر حركت موج است و شناگري ماهر مي طلبد در حاليكه تعليم دروس ديگر مانند رياضي و فيزيك به چنين مانعي مبتلا نيست. دين‎گرايي حركتي است كه در برابر موج گسترده و جهان‎شمول دين‎گريزي كشورهاي غربي در دوران رنسانس و مدرنيسم است؛ زيرا در قرون اخير به ويژه دوران مدرنيسم قرن 19 و 20 دين امري مذموم تلقي مي‎شده است و سلطه جهاني فرهنگ غرب, اين موج دين گريزي را به ساير كشورها هم سرايت داده است. اين مشكل در آموزش علوم تجربي، يا تربيت مادي آدمي وجود ندارد. فضاي فكري فراگير جهان، نه تنها اين نوع تعليم و تربيت را منع نمي‎كند؛ بلكه مشوق و محرك آن است، در حالي كه دين‎گرايي را منفور مي‎پندارد. پرسش: مگر خداگرايي فطري نيست پس چرا تبليغ دين, شنا در برابر حركت موج است. پاسخ: دين گرچه در فطرت ريشه دارد اما رشد ماديگرايي بشر و تبليغات ضد ديني به ويژه در قرون اخير, سبب كم رنگ و ضعيف شدن گرايشات فطري شده است. افزون آنكه انسان, گرايشات غريزي مادي نيز دارد كه افراط در براوردن آنها عرصه را بر گرايشات فطري تنگ مي كند. گرايشات فطري خداجويي همچون نهال نوپا و ضعيفي است كه اگر به درستي محافظت, آبياري و سم زدايي نشود به پژمردگي ميگرايد. آتش ماديگرايي كه در قرون اخير در جهان شعله ورتر شده و آتش غرايز حيواني را شعله ورتر ساخته مي تواند نهال نوپاي فطرت را بسوزاند يا ضعيف و ضعيفتر سازد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (13) ✅ یکی از آثار دنیوی عشق الهی رسیدن به سلامت روان یا بهداشت روان است. کسی که از تجارب معنوی برخوردار نباشد از نظر روانشناسان، سلامت روان ندارد. 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/39
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ چه ضرورتی دارد که به مسایل معنوی توجه کنیم؟ پرسش: گاه شنيده مي شود كه برخي جوانان يا بزرگسالان ميگويند توجه به مسائل معنوي چه ضرورتي دارد؟ ما دوست داريم مشغول ارضاء نيازهاي مادي خود باشيم. پاسخ: كسانيكه مي گويند توجه به مسائل معنوي, عرفاني, و تجارب ماورايي مهم نيست توجه داشته باشند که از نظر روانشناسان متعددي مانند كارل گوستاو يونگ، اريك فروم و آبراهام هارولد مزلو، كسانيكه از اين تجارب (كه از آن گاهی به peak experience يعني تجربه اوج و گاهی به religious experience تجربه عرفانی یا دینی تعبير ميكنند) برخوردار نباشند سلامت روان ندارند. از نظر آنان فعليت بخشي به اين ظرفيت دروني يكي از نيازهاي اساسي انسان تلقي مي شود و غفلت از آن, چشم بستن نسبت به اين نياز بنيادي است. يونگ بر اين باور است كه انسان در نيمه اول زندگي، يعني در سال‏هاي نوجواني و جواني، بيشتر نگرش بيروني به دنياي مادي دارد، ولي در نيمه دوم، بايد به دنياي درون توجه كند؛ يعني گرايش‏هاي خود را به موضوع‏هاي روحاني و شهودي تغيير دهد و با آگاهي از تجربه‏ هاي ناهشيار، توجهات هشيار و مادي خود را تعديل بخشد. اريك فروم، عشق به خدا را از عشق‏هاي برتر و سازنده و نشانه سلامت روان معرفي مي‏كند و مزلو، تجربه ‏هاي عرفاني يا اوج را از مؤلفه ‏هاي سلامت روان تلقي مي‏كند. اصل ضرورت توجه به اين نياز اساسي انسان (در بعد معنوي) با رجوع به عقل و نتايج تجربي روانشناسی سلامت روشن مي شود, اما كيفيت توجه به آن و چگونگي براوردن آن, نيازمند شناخت همه جانبه نسبت به انسان و هستي است كه در سايه وحي آسماني حاصل مي شود. پس بي توجهی به مسائل معنوی = محروميت از سلامت روان توضیح بیشتر در 👇 https://eitaa.com/sajedi_ir/39 🔰 @Sajedi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (14) ✅ مقايسه لذات مادی و معنوی 🔸اگر لذت گرا هم باشيم باید به معنويات روی آوريم. چرا؟ به دليل عقل, تجربه و وحی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/42
✍️ حامد ساجدی ⭕ علم و دین: پاسخ به (نئوداروینیسم) 2️⃣ 🔸ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش اولین موجود زنده(1) یکی از موضوعاتی که طرفداران نظریه طراحی هوشمند بر آن تأکید دارند پیدایش اولین سلول زنده است. در زمانی که داروین نظریه خود را مطرح کرد، گمان بر این بود که سلول ساختمانی ساده دارد و لذا پیدایش اولین سلول مسأله بغرنجی برای طبیعت گرایان نبود. خود داروین پیدایش حیات را در برکه های کوچک و گرمی تصور کرده بود که نمکهای آمونیاک، فسفر، نور، گرما و الکتریسیته در آن جمعند. اما با پیشرفتهایی که در زیست شناسی ملکولی رخ داد معلوم شد که سلول دارای ساختمانی بسیار پیچیده است. به گفته مایکل دنتون (Michael Denton) زیست شناس استرالیایی- انگلیسی، سلول شبیه یک شهر با قطر ده مایل با یک تکنولوژی فوق العاده و شگفت انگیز است که درون یک فضاپیمای غول آسا جای داده شده است. بدین ترتیب تبیین فرایند پیدایش حیات هدف پژوهشهای گسترده پیشازیستی قرار گرفت. از نظر حامیان نظریه طراحی هوشمند، اولین سلول زنده از نمونه های نظم و پیچیدگی سامانمند است که با تبیینهای طبیعی نمی توان آن را توضیح داد و لذا برای تبیین آن باید به سراغ طراح هوشمند فراطبیعی برویم. به عبارت دیگر شرایط محیطی کره زمین و منابع موجود بر روی زمین و یا در اقیانوسها و آتشفشانها گرچه پتانسیل شکل دهی یک سلول را دارند و مواد اولیه آن را فراهم می کنند، اما فرایند پیچیده ساخت سلول و طراحی دقیق آن به گونه ای است که ماده و طبیعت نمی تواند خود به خود موجب شکل گیری آن شده باشد مگر اینکه یک موجود هوشمند این مسیر را جهت دهی کرده باشد. ر.ک: John Priscu (18 Dec 2013), Origin and Evolution of Life on a Frozen Earth. Michael Denton, Evolution, A Theory in Crisis. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin