eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.1هزار دنبال‌کننده
847 عکس
1.2هزار ویدیو
109 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین(انتقادات، تبادل، تبلیغ): @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ ابوالفضل ساجدی ✅ 5️⃣ ⭕️ تعلیم دین در کشور مبتلا به آسیب غفلت از موانع تعليم، تبليغ و تربيت ديني بسي سختتر از تعليم دروس رياضي و تجربي و كسب مهارتهاي مادي و تبليغ كالاهاي تجاري دنيوي است. يكي از دلايل سختتر بودن آن، اصطكاك با اهداف سلطه جويان جهاني است. تعليم دروسي مانند رياضي و تجربي با چنين مانعي مواجه نيست، گرچه دشمنان، رشد ما در علوم تجربي را نيز تحمل نمي كنند. قدرت‎هاي سلطه‎طلب اقتصادي و سياسي جهاني رگ حيات منافع خويش را در گسترش ظلم و بيداد، تبعيض و فساد، وابستگي و انقياد، محروميت و اعتياد، و بي‌ثباتي و اختلاف ميان كشورهاي اسلامي مي‎بينند؛ از سوي ديگر چون آنان تأکيد اسلام بر عدالت و رحمت، مساوات و فضيلت، استقلال و عزّت، برخورداري و قدرت، ثبات و وحدت، غيرت و شوكت، رفع ضعف و ذلت و زبوني و وحشت را شاهد هستند، بناي بنيان‎كني و براندازي نظام اسلامي و تضعيف باورهاي اسلامي را پيش مي‎گيرند. اصطكاكِ مسلك اسلام و دنياخواهان، جوانان را طعمه تبليغات سودجويان مي‎سازد، چرا كه آنان براي شكار جوانان و ممانعت آنان از تعليم و تربيت ديني ابزارهاي فراواني را به كار مي‎گيرند تا كالا‎هاي ضد ديني خود را به فروش رسانند. آنان با تبليغات پيدا و پنهان و توسل به روش اقناع هوشمندانه، به هدايت فرهنگي و ضد اسلامي جوامع همت مي‎گمارند و شاهرگ‎هاي تبليغاتي جهان را در اختيار مي‎گيرند. به اذعان روان‎شناسانِ تبليغ، مردم اغلب نقش تبليغات را اندك مي‎انگارند در حالي كه قربانيان سادة آن هستند. براي مثال، كارخانجات عظيم اقتصادي اغلب افراد را به خريد كالا‎هايي وامي دارند كه اصلاً آنان قصد خريد آن را نداشته‌اند. قربانيان اين تبليغات مصرف‎كنندگاني هستند كه اغلب دربارة علل تصميم‎هاي خود فكر نمي‎كنند و گويا بدون اراده در دام فرهنگ‎سازان حرفه‎اي گرفتار مي‎شوند. بر اساس برخي پژوهش‎ها، مي‎توان اميالي آني در جوانان پديد آورد كه آنان را ناخواسته به خريد و مصرف كالا‎هاي فرهنگي وادارد. اين تكنيك حتي در خصوص خريد محصولات اقتصادي در سوپرماركت‎ها نيز قابل كاربرد است، تا آن‌جا كه نيمي از خريداران در سوپر ماركت‎ها نيز ممكن است در پاي اميال آني تبليغي فدا شوند. به گفتة پژوهش‎گران، گاه بيش از 62% خريداران دست‌كم يك جنس را بدون برنامه‎ريزي قبلي خريداري مي‎كنند. افزون آن‌كه روش‎هاي اقناع جوانان نشان مي‎دهد كه هم در زمان هشياري و هم عدم هشياري مي‎توان آنان را تحت تأثير قرار داد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال :👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (12) ✅ گام بعدی برای كسب عشق الهی : رفع موانع فكری و اعتقادی 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/33
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕ تعليم دين در عصر حاضر, شنا در برابر حركت موج است يكی از ويژگيهای تعليم و تبليغ و دفاع از دين در دوران حاضر, كه آن را سخت كرده است شنا در برابر حركت موج است و شناگري ماهر مي طلبد در حاليكه تعليم دروس ديگر مانند رياضي و فيزيك به چنين مانعي مبتلا نيست. دين‎گرايي حركتي است كه در برابر موج گسترده و جهان‎شمول دين‎گريزي كشورهاي غربي در دوران رنسانس و مدرنيسم است؛ زيرا در قرون اخير به ويژه دوران مدرنيسم قرن 19 و 20 دين امري مذموم تلقي مي‎شده است و سلطه جهاني فرهنگ غرب, اين موج دين گريزي را به ساير كشورها هم سرايت داده است. اين مشكل در آموزش علوم تجربي، يا تربيت مادي آدمي وجود ندارد. فضاي فكري فراگير جهان، نه تنها اين نوع تعليم و تربيت را منع نمي‎كند؛ بلكه مشوق و محرك آن است، در حالي كه دين‎گرايي را منفور مي‎پندارد. پرسش: مگر خداگرايي فطري نيست پس چرا تبليغ دين, شنا در برابر حركت موج است. پاسخ: دين گرچه در فطرت ريشه دارد اما رشد ماديگرايي بشر و تبليغات ضد ديني به ويژه در قرون اخير, سبب كم رنگ و ضعيف شدن گرايشات فطري شده است. افزون آنكه انسان, گرايشات غريزي مادي نيز دارد كه افراط در براوردن آنها عرصه را بر گرايشات فطري تنگ مي كند. گرايشات فطري خداجويي همچون نهال نوپا و ضعيفي است كه اگر به درستي محافظت, آبياري و سم زدايي نشود به پژمردگي ميگرايد. آتش ماديگرايي كه در قرون اخير در جهان شعله ورتر شده و آتش غرايز حيواني را شعله ورتر ساخته مي تواند نهال نوپاي فطرت را بسوزاند يا ضعيف و ضعيفتر سازد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (13) ✅ یکی از آثار دنیوی عشق الهی رسیدن به سلامت روان یا بهداشت روان است. کسی که از تجارب معنوی برخوردار نباشد از نظر روانشناسان، سلامت روان ندارد. 🔸 ارائه شده در رادیو معارف 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/39
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕️ چه ضرورتی دارد که به مسایل معنوی توجه کنیم؟ پرسش: گاه شنيده مي شود كه برخي جوانان يا بزرگسالان ميگويند توجه به مسائل معنوي چه ضرورتي دارد؟ ما دوست داريم مشغول ارضاء نيازهاي مادي خود باشيم. پاسخ: كسانيكه مي گويند توجه به مسائل معنوي, عرفاني, و تجارب ماورايي مهم نيست توجه داشته باشند که از نظر روانشناسان متعددي مانند كارل گوستاو يونگ، اريك فروم و آبراهام هارولد مزلو، كسانيكه از اين تجارب (كه از آن گاهی به peak experience يعني تجربه اوج و گاهی به religious experience تجربه عرفانی یا دینی تعبير ميكنند) برخوردار نباشند سلامت روان ندارند. از نظر آنان فعليت بخشي به اين ظرفيت دروني يكي از نيازهاي اساسي انسان تلقي مي شود و غفلت از آن, چشم بستن نسبت به اين نياز بنيادي است. يونگ بر اين باور است كه انسان در نيمه اول زندگي، يعني در سال‏هاي نوجواني و جواني، بيشتر نگرش بيروني به دنياي مادي دارد، ولي در نيمه دوم، بايد به دنياي درون توجه كند؛ يعني گرايش‏هاي خود را به موضوع‏هاي روحاني و شهودي تغيير دهد و با آگاهي از تجربه‏ هاي ناهشيار، توجهات هشيار و مادي خود را تعديل بخشد. اريك فروم، عشق به خدا را از عشق‏هاي برتر و سازنده و نشانه سلامت روان معرفي مي‏كند و مزلو، تجربه ‏هاي عرفاني يا اوج را از مؤلفه ‏هاي سلامت روان تلقي مي‏كند. اصل ضرورت توجه به اين نياز اساسي انسان (در بعد معنوي) با رجوع به عقل و نتايج تجربي روانشناسی سلامت روشن مي شود, اما كيفيت توجه به آن و چگونگي براوردن آن, نيازمند شناخت همه جانبه نسبت به انسان و هستي است كه در سايه وحي آسماني حاصل مي شود. پس بي توجهی به مسائل معنوی = محروميت از سلامت روان توضیح بیشتر در 👇 https://eitaa.com/sajedi_ir/39 🔰 @Sajedi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (14) ✅ مقايسه لذات مادی و معنوی 🔸اگر لذت گرا هم باشيم باید به معنويات روی آوريم. چرا؟ به دليل عقل, تجربه و وحی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/42
✍️ حامد ساجدی ⭕ علم و دین: پاسخ به (نئوداروینیسم) 2️⃣ 🔸ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش اولین موجود زنده(1) یکی از موضوعاتی که طرفداران نظریه طراحی هوشمند بر آن تأکید دارند پیدایش اولین سلول زنده است. در زمانی که داروین نظریه خود را مطرح کرد، گمان بر این بود که سلول ساختمانی ساده دارد و لذا پیدایش اولین سلول مسأله بغرنجی برای طبیعت گرایان نبود. خود داروین پیدایش حیات را در برکه های کوچک و گرمی تصور کرده بود که نمکهای آمونیاک، فسفر، نور، گرما و الکتریسیته در آن جمعند. اما با پیشرفتهایی که در زیست شناسی ملکولی رخ داد معلوم شد که سلول دارای ساختمانی بسیار پیچیده است. به گفته مایکل دنتون (Michael Denton) زیست شناس استرالیایی- انگلیسی، سلول شبیه یک شهر با قطر ده مایل با یک تکنولوژی فوق العاده و شگفت انگیز است که درون یک فضاپیمای غول آسا جای داده شده است. بدین ترتیب تبیین فرایند پیدایش حیات هدف پژوهشهای گسترده پیشازیستی قرار گرفت. از نظر حامیان نظریه طراحی هوشمند، اولین سلول زنده از نمونه های نظم و پیچیدگی سامانمند است که با تبیینهای طبیعی نمی توان آن را توضیح داد و لذا برای تبیین آن باید به سراغ طراح هوشمند فراطبیعی برویم. به عبارت دیگر شرایط محیطی کره زمین و منابع موجود بر روی زمین و یا در اقیانوسها و آتشفشانها گرچه پتانسیل شکل دهی یک سلول را دارند و مواد اولیه آن را فراهم می کنند، اما فرایند پیچیده ساخت سلول و طراحی دقیق آن به گونه ای است که ماده و طبیعت نمی تواند خود به خود موجب شکل گیری آن شده باشد مگر اینکه یک موجود هوشمند این مسیر را جهت دهی کرده باشد. ر.ک: John Priscu (18 Dec 2013), Origin and Evolution of Life on a Frozen Earth. Michael Denton, Evolution, A Theory in Crisis. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (15) ✅ حلاوت ايمان عميق قلبي, روشمندی و تدريجی بودن كسب آن 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/45
⭕️ آیا انسان را بی نیاز از دین می داند؟ 2️⃣ به گفته ايشان: انسان مدرن بويژه غربيها به سطح بي نيازي از دين (استغناء محمود از دين) رسيده اند: ▫️وي در سخنراني خود (در شهر مونترال كانادا, حوالي اسفند 1376 در مسجد فاطمه (س) در پاسخ به سوالات اينجانب نكاتي بيان كرد كه مراد وي در باب استغناء محمود از دين را روشنتر مي كند. ▫️اينجانب ضمن گفتگو با دكتر سروش تأكيد كردم كه بنده ملاك دينداري را فقط نماز و روزه و حجاب نمي دانم اما آن را جزيي لازم از دين مي دانم و از وي خواستم با توجه به اين نكته, به پرسش, پاسخ دهد. ▫️وي در پاسخ به اين سوال كه آيا بشر مدرن از تعاليم انبيا بي نياز شده است يا نه چنين گفت: "ما در رسالت انبياء يك چنين‏ ‏چيزي داريم در اين چهارجوب. [يعني] كه پيامبري مي‎تواند بيايد [و] مردم آن به استغناء محمود برسند. اين يك‏ ‏چيز عجيب و غريبي نيست... عرض كردم از اول، تمام سخن سر صغري است.‏ ‏شما‎ مي‎گوييد امروزه اينطوري شده‎است يا نشده است؟ تمام حرف شما اين است. اين خيلي چيز مهمي نيست. حالا اگر فرض‏ ‏كنيم اين شده بود آيا اين اشكالي داشت؟"‏ ▫️‏حقير: "خير، هيچ اشكالي نداشت بلكه بسيار هم خوب بود. اگر تمام مردم جهان، اعم از كشورهاي غرب و‏ ‏شرق عالم، مثل پيغمبر اسلام (ص) بودند و به تمام دستورات خداوند عمل‎ مي‎كردند، در اين صورت ما بهترين‏ ‏جامعه را داشتيم و هيچ نيازي به تعاليم انبياء نداشتيم چون نتيجه ي نهايي تلاش پيامبران از قبل حاصل بود."‏ ▫️‏دكتر سروش: "اصلا فرض كنيد [در حال حاضر] هيچ جاي دنيا چنين نشده‎است و مردم همان بت پرست‎هاي اوليه‏ ‏هستند. من دارم مي‎گويم اگر واقعا بشر به يك چنين جايي رسيده باشد آيا نبايد خشنود باشيم؟ [معلوم است كه‏ ‏بايد خوشنود باشيم] اين بسيار عالي است و علامت توفيق انبياء نيز هست. حالا اگر كسي آمد و به شما گفت كه‏ ‏بعضي از جوامع اينچنين شده‎اند آيا شما بايد ناراحت شويد؟ [خير] شما بايد خوشنود شويد. فقط ممكن است‏ ‏بگوييد كه متأسفانه اينچنين نشده‎اند والا اين جاي نگراني نيست. اين كه حرف ضد ديني نيست. پس ما بحث‏ ‏ديني باهم نداريم. فقط يك بحث اجتماعي است كه آيا بعضي جا‎ها اينچنين شده‎اند يا نشده‎اند."‏ ▫️‏حقير: "بنده در تعريف اصطلاح استغناء ممدوح و مذموم با شما اختلافي ندارم. بحث در اين است كه آيا امروزه در كشورهاي مختلف جهان، اعم از ايران و ساير كشورهاي‏ ‏غربي و شرقي، نسبت به پيام قرآن و احاديث و يا به عبارت ديگر نسبت به اسلام بعنوان يك دين، يك مجموعه‏ ‏ي ديني با توجه به ابعاد مختلف آن، اعم از مسائل عبادي، اجتماعي و غيره، بي‎نيازي حاصل شده‎است يا نه، و‏ ‏اگر استغناء حاصل شده‎است چند درصد شده است؟"‏ ▫️‏دكتر سروش: "بلي سوال شما همين است. پس مسئله ي ديني در كار نيست. چون به لحاظ ديني استغناء محمود نه تنها‏ ‏بد نيست بلكه چيز خوبي است. اگر هم مردم به آن نرسيده‎اند ما متأسفيم كه نرسيده‎اند خوب بود كه‎ مي‎‏رسيدند. ...پس شما هم قبول داريد كه استغناء محمود خلاف دين نيست. اگر هم به آن برسيم خيلي چيز خوبي‏ ‏است. ولكن متأسفيم بقول شما كه بعضي جاها [به مرحله استغناء محمود] نرسيده‎اند. خيلي خوب حالا بنده جواب اين را‏ ‏مي‎خواهم بدهم. اما و هزار اما من آن مشكلي را در فكر ديني مي‎بينم كه در شما هم هست. شما فكر مي‎كنيد دين‏ ‏يعني فقه. شما‎ مي‎گوييد اگر مردم نماز نمي‎خوانند پس ديگر دين نيست. اگر [مردم] روزه نمي‎گيرند، اگر شراب‏ ‏مي‎خورند [پس ديگر دين نيست] شما اينچنين داريد فكر ميكنيد. اگر مطلب چنين است [يعني اگر اين‎ها را معيار‏ ‏دينداري بگيريم] بنده هم با شما موافق هستم [كه انسان جديد از دين بي‎نياز نشده است]. ولي من دين را‏ ‏اينچنين نمي‎بينم. ببينيد گير ما همين است توي تفكر جامعه ي ما، واين تفكر از بالا به بايين آمده‎است. تقصير‏ ‏ان را من به گردن رهبران فكري ميكذارم. دين براي آن‎ها مساوي با فقه‎است. اگر در جامعه حجاب بود،‏ ‏مي‎گويند اين جامعه ديني است. اگر توي جوامع غربي بيحجابي هست، مي‎گويند اين‎ها استغناء از پيغمبران پيدا‏ ‏نكرده‎اند، بايد پيغمبر بيايد به آن‎ها بگويد كه حجاب سرتان بكذاريد. با اين معيار بنده با شما موافقم. [يعني اگر‏ ‏معيار شما را بپذيريم] اين استغناء [محمود] حاصل نشده‎است. ولي من سر معيار شما حرف دارم، دعوا دارم." ▫️براي اطلاعات بيشتر رك. ابوالفضل ساجدي, كتاب: عصر نياز به دين, (نشر موسسه امام خميني) فصل 4 و دكتر سروش, مقاله ي ”ريشه در آب است“ در مجله كيان، شماره29 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش اول ✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور استاد ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/46
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش دوم ✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور استاد ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/48