✍️ حامد ساجدی
⭕️ مباحث #فلسفه_دین
⭕️ #عقل_و_دین_در_قرآن 3️⃣
❇️در رابطه عقل و دین به این نکته اشاره کردیم که گزاره های دینی عمدتاً عقل پذیر هستند و هیچگاه نباید عقل ستیز و ضد عقل باشند، اما آیا همه گزاره های دینی باید با عقل قابل درک باشند؟
❇️به نظر می رسد خداوند متعال در قرآن کریم به عقل گریز بودن برخی از گزاره های دینی اشاره می کند و عقل گرایی افراطی را به چالش می کشد.
✅يکي از موضوعاتي که در قرآن تأکيد شده است، «« ايمان به غيب »» است به گونه ای که از ویژگیهای اساسی متقین شمرده شده است:
ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقينَ. الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ (بقره 2 و 3)
(این کتاب شکی در آن نیست. برای پرهیزگاران هدایت است، آنها که به غيب ايمان دارند و نماز را برپا ميدارند و از آنچه به آنها روزي داديم انفاق مي کنند.)
✅ايمان به غيب به معناي ايمان به اموري است که مستقيماً قابليت تجربه حسي را ندارند و به سه دسته قابل تقسیم است:
⭕️ وقایع مربوط به گذشته های بسیار دور که قرآن خبر از آنها داده است. مثلاً در ایه 44 سوره آل عمران و 102 سوره یوسف، خدای متعال پس از ذکر حکایت حضرت مریم(س) و حضرت یوسف(ع) آن را از مصادیق غیب می شمارد.
⭕️ امور مربوط به آینده مانند قیام امام زمان(ع)، رجعت و وقایع مربوط به قیامت که در روایات اهل بیت(ع) مصداق غیب شمرده شده است.(ر.ک: کمال الدین، ج2، ص340، تأویل الآیات الظاهرة، ص 34 و تفسیر امام حسن عسکری(ع)، ص67)
⭕️ اموری که ذاتاً قابل تجربه و حس نیستند مانند ملائکه، جبرئیل و روح القدس.
✅طبق آیات و روایات، در میان گزاره های دینی، گزاره هایی وجود دارد که مخاطبین قبل از مواجهه با آنها، از طریق منابع ادراکی خودشان مثل عقل و تجربه، نتوانسته اند به آن آگاهی پیدا کنند و به دلیل ایمان به پیامبر(ص) و آموزه های دینی آنها را تصدیق می کنند.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🟣 🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
✅ ضرورت تحول و ارتقاء علوم انسانی از نگاه مقام معظم رهبري
◽️ "ما نمیگوییم علوم انسانی غیر مفید است؛ ما میگوییم علوم انسانی به شکل کنونی مضر است؛ بحث سر این است. محل کلام بین آنچه که ما میگوییم و آنچه که ایشان فرمودند، دو تاست. اصلا مرکز اثبات و نفی، یک چیز نیست.
◽️بحث سر این نیست که ما جامعهشناسی یا روانشناسی یا علم مدیریت یا تعلیم و تربیت نمیخواهیم یا چیز خوبی نیست یا فایدهای ندارد. چرا؛ قطعا خوب است؛ قطعا لازم است.
◽️من یکی از حرفهایی که دارم، همین #رشتهی_تعلیم_و_تربیت در #حوزه است. بحث در این نیست که این علوم مفید نیست؛ بحث در این است که اینی که امروز در اختیار ما قرار دادند، مبتنی بر یک #جهانبینی است غیر از جهان بینی ما.
▫️علوم انسانی مثل پزشکی نیست، مثل مهندسی نیست، مثل #فیزیک نیست که جهانبینی و نگرش نسبت به انسان و جهان در آن تأثیر نداشته باشد؛ چرا، تأثیر دارد.
شما مادی باشید، یک جور علوم انسانی تنظیم می کنید. علوم انسانی ما برخاستهی از تفکرات پوزیتیویستی قرن پانزده و شانزده اروپاست.
◽️قبلا که علوم انسانیای وجود نداشته است؛ آنها آمدهاند همین اقتصاد را، همین جامعهشناسی را در قرن هجدهم و نوزدهم و یک خرده قبل، یک خرده بعد تدوین کردند و ارائه دادند؛ خب، این به درد ما نمیخورد. این علوم انسانی، تربیتشده و دانشآموختهی خود را آنچنان بار میآورد که نگاهش به مسائل مبتلابه آن علم و مورد توجه آن علم - چه حالا اقتصاد باشد، چه مدیریت باشد، چه تعلیم و تربیت باشد - نگاه غیر اسلامی است.
▫️میبینیم همان شخص متدین در داخل دانشگاه که فرض کنید مدیریت یا #اقتصاد خوانده، هرچه با او دربارهی مبانی دینی این مسائل حرف میزنیم، به خرجش نمیرود. نه اینکه رد میکند، نه؛ اما آنچه که شما در باب #اقتصاد_اسلامی با او حرف میزنید، با یافتههای علمی او، با آن دو دو تا چهار تاهائی که او در این علم تحصیل کرده، جور در نمیآید.»
▫️من با ورود علوم انسانی به حوزهی علمیه اصلا مخالفتی ندارم. من میگویم حوزهی علمیه باید پایه های علوم انسانی مبتنی بر تفکر اسلامی و جهان بینی اسلام را مستحکم بریزد؛ همان کاری که در اول انقلاب جناب آقای مصباح و تشکیلات ایشان شروع کردند؛ که اگر تا امروز ادامه پیدا می کرد، به یک جاهایی میرسید. باید این پایه ها ریخته شود؛ و این ممکن نخواهد شد، مگر اینکه با علوم انسانی آشنا باشیم؛ شکی در این نیست. بنابراین در حوزه علمیه علوم انسانی را بخوانند، اینها را یاد بگیرند، صورتبندی مسائل و عناوین را در این علوم فرا بگیرند؛ بعد برگردند به مبانی اسلامی، ببینند مسائل متناظر آنها با تفکر اسلامی چگونه است و چگونه شکل میگیرد. بنابراین من نمیگویم علوم انسانی نافع نیست، می گویم اینی که هست مضر است؛ آنی که باید باشد، لازم است." (۱۳۸۹/۰۸/۰۲
بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم)
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🟣 🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
5.mp3
1.9M
#نماز_و_زندگي 5️⃣
✅ نماز، حق است يا تكليف؟ (1)
✅ كدام نگاه براي ما بهره وري بيشتري دارد؟
مجموعه سخنان دکتر ساجدی در برنامه اذانگاهي "تا آسمان" که در سال 1396 از رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
#نماز_و_زندگي 6️⃣
✍️ ابوالفضل ساجدی
❓نماز حق است يا تكليف؟ (2)
از جهتي حق و از جهتي تكليف است:
▫️تكليف عقلي است زيرا اولا لازمه رعايت ادب عبوديت و ثانيا لازمه شكر نعمتهاي الهي است.
▫️حقي اعطايي است زيرا خداوند اجازه ارتباط مستقيم و سخن گفتن با خودش را به ما داده است. اين، امتيازي است كه او به ما عطا فرموده است و ما بايد از اين فرصت، حداكثر بهره وري را داشته باشيم.
▫️نماز، هر دو سويه را دارد و توجه به هر كدام به نحوي براي حضور قلب موثر است اما غالبا نگاه حق محور، اثر بيشتري دارد.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
شکوفایی اندیشه دینی 34.mp3
8.21M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع: #تربيت_اعتقادي #نسل_نو (34)
(#دين_گريزي_چرا_دين_گرايي_چه_سان؟)
🔷 #قسمت_سی_و_چهارم :
✅ گام اول رفع موانع شناختي:
🔸خرافه انگاري دين به دليل غرب زدگي
1️⃣ آيا اسلام افيون توده هاست؟
2️⃣ نگاه منصفانه به دو سويه ي غرب و اسلام چه اقتضايي دارد؟
3️⃣ غرب از نگاه غرب
4️⃣ ظرفيت تمدني اسلام از نگاه غرب
مجموعه سخنان دکتر ساجدی که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ شنیدنی چهل سال قبل امام خمینی (ره) به یاوهگوییهای اخیر ترامپ
#ارسال_به_دیگران تا برسد به دست ترامپ
@rasaee
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
7.mp3
3.76M
#نماز_و_زندگي 7️⃣
✅ نماز براي چه و با كدام نگاه؟
✅ اجبار خدا يا نياز ما؟
☘️ نماز زينت اسلام و زيباساز زندگي است.
مجموعه سخنان دکتر ساجدی در برنامه اذانگاهي "تا آسمان" که در سال 1396 از رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بانوی نخبه ایرانی: در مصاحبه دکتری شرط کردند در صورتی قبولت میکنیم که بچهدار نشوی!
#کاهش_جمعیت
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
10.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣عنایت #امام_حسین_علیه السلام به خانواده طلبه جهادی
http://eitaa.com/joinchat/1223360536C8a78ba74bb
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
✅ ناراحتی مقام معظم رهبری از حذف كتاب فلسفي «شرح منظومه ملاهادی سبزواری» از دروس حوزه
🔸 آیت الله سیدحسن سعادت مصطفوی در همايش ملي "فلسفه مضاف":
🔹چندی پیش دیداری خصوصی با رهبر معظم انقلاب داشتم که از ایشان پرسیدم از وضع حوزه های علمیه مطلع هستید؛ ایشان فرمودند «شنیده ام که «شرح منظومه علامه سبزواری» را از دروس حوزه حذف کرده اند که خوب نیست.»؛ به مقام معظم رهبری عرض کردم که اگر لازم می دانید، خودتان دستور دهید تا کتاب «شرح منظومه علامه سبزواری» به دروس رسمی حوزه بازگردد که ایشان در پاسخ فرمودند «بنا ندارم در امور حوزه ها دخالت کنم و دخالت هم نمی کنم»
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
عشق الهی 68.mp3
5.18M
🎤 #عشق_الهی (68)
🔸قرار گرفتن خدا در قله ي عشق چه اثري در عبادات و چه نقشي در مسير زندگي به دنبال دارد؟
🔸اذكار سيد مرتضي علم الهدي چه نتيجه اي داشت؟
🆔 @sajedi_ir
🎥 اشاره حضرت امام خمینی (ره) به رابطهی میان حوادث صدر اسلام با وقوع انقلاب اسلامی در ایران
🔻در روزهای اخیر، اظهارات یکی از کارشناسان شبکهی قرآن درباره دو بیانات حضرت امام خمینی (ره)، بازتابها و واکنشهای فراوانی داشته است. در ادامه به بررسی این اظهارنظرات میپردازد.
به طور خلاصه باید گفت هر دو اظهارنظر کارشناس شبکهی قرآن که یکی تناسب میان حادثهی ریزش چهارده کنگره طاق کسری و وقوع حوادثی در قرن چهارده هجری، و دیگری اشارهی حضرت جبرئیل به انقلاب اسلامی در زمان نزول بر حضرت صدیقهی طاهره بوده، در بیانات حضرت امام خمینی (ره) وجود دارد. اگرچه اصل و کلیت نقل قول صحیح است، اما به کیفیت نقل قول خدشههایی وارد است و مطابقت کامل با بیانات حضرت امام ندارد.
1️⃣ در مورد اول، حضرت امام در تاریخ ۰۹ آذر ۱۳۶۴ در جمع مسئولان نظام میفرمایند:
«اینکه چهارده کنگره از کنگرههای قصر ظلم خراب شد، به نظر شما نمیآید که یعنی در قرن چهاردهم این کار میشود، یا چهارده قرن بعد این کار میشود؟ به نظر شاید بیاید این، محتمل هست که این بنای ظلم شاهنشاهی بعد از چهارده قرن از بین میرود و بحمد الله رفت از بین... منتها ما حوصلهمان کم است. تمام دنیا از اول تا آخرش پیش حق تعالی یک جور پیداست، این ور و آن ور ندارد که یک راه دوری باشد.»
2️⃣ در مورد دوم نیز، حضرت امام خمینی (ره) در بیان فضائل حضرت صدیقهی طاهره سلاماللهعلیها در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۶۴ میفرمایند:
«حتی درباره ائمه هم من ندیدهام که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آنها نازل شده باشد، فقط این است که برای حضرت زهرا- سلام الله علیها- ست که آنکه من دیدهام که جبرئیل به طور مکرر در این ۷۵ روز وارد میشده و مسائل آتیهای که بر ذریه او میگذشته است، آن مسائل را میگفته است و حضرت امیر هم ثبت میکرده است. و شاید یکی از مسائلی که گفته است، راجع به مسائلی است که در عهد ذریه بلندپایه او حضرت صاحب- سلام الله علیه- است، برای او ذکر کرده است که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمیدانیم، ممکن است. در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کردهاند، بالاتر میدانم.»
همانطور که پیداست، در بیان حضرت امام خمینی (ره) هر دو موضوع نه به صورت یک گزارهی قطعی، که به صورت یک تحلیل و گمانهی مبتنی بر واقعیات بیان شده و صدالبته که بیان آنها از لسان حکیم الهی و عارف بالله و فقیه دوران و نائب عام امام زمان (عج)، معنای ویژهای دارد.
🌐 @meshkatnoor
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin