eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.1هزار دنبال‌کننده
866 عکس
1.3هزار ویدیو
109 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین(انتقادات، تبادل، تبلیغ): @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع : 🔷 : ✅ 1. رابطه دين با تربيت اجتماعی 2. تفاوت تربيت اجتماعی دينی و سكولار مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/59
✍️ حامد ساجدی ⭕ علم و دین: پاسخ به 3️⃣ اثبات وجود خدا با برهان تنظیم ظریف کیهانی (1) امروزه با پیشرفت در فیزیک و کیهان شناسی، نمونه های تازه تری از نظم و غایتمندی طبیعت کشف شده است که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. این کشفیات موجب پیدایش صورت جدیدی از برهان نظم براي اثبات وجود خدا، تحت عنوان برهان تنظیم ظریف کیهانی(Fine Tuning Argument) شده است. علم فیزیک پدیده ها و رخدادهای طبیعت را بر اساس کمیتهایی همچون سرعت، جرم، انرژی و ... بیان می کند. این کمیتهای فیزیکی در نهایت به کمیتهای بنیادینی باز می گردند که در واقع زیر بنای سایر کمیتهای فیزیکی هستند. برای مثال جرم یک جسم در واقع به جرم الکترونها و پروتونها و ... آن باز می گردد. در قرن بیستم پژوهشهای فیزیک دانان و کیهان شناسان آنها را به این نتیجه رساند که میان کمیتهای بنیادین بزرگ طبیعت (مانند میزان نیروی جاذبه در مقایسه با سایر نیروها) در بدو پیدایش جهان توافق، سازگاری و ریزتنظیمی(تنظیم دقیق و ظریف) خاصی رخ داده است که شکل گیری و استمرار حیات بسیار وابسته به آن است، به نحوی که اگر این کمیتهای پایه، اندکی کمتر یا بیشتر بودند، حیات هوشمند به وجود نمی آمد. به این توافق و ریز تنظیمی کمیتهای بنیادین فیزیکی، همرویدادی عددهای بزرگ (Large Number Coincidences) می گویند. رابین کالینز (Robin Collins) ریزتنظیمی جهان برای پیدایش حیات را به سه دسته تقسیم می کند: الف: تنظیم دقیق قوانین (یا نیروهای) طبیعت. ب: تنظیم دقیق ثابتهای طبیعت. ج: تنظیم دقیق وضعیت اولیه جهان. (توضيحات هر يك در يادداشتهاي بعدي خواهد آمد.) ر.ک: Robin Collins, The Teleological Argument: An Exploration of the Fine-Tuning of the Universe 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (17) ✅ يک اثر سرنوشت ساز عشق الهی ، اتصال علم به عمل است. چرا بسياری از آنچه را از دين و اخلاق می دانيم عمل نمی كنيم؟ دليل آن ضعف در عشق آسمانی و قوت عشق های زمينی است. 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/60
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕ 🔸 تصویری زشت و کاریکاتوری از دین(1) اگر نسل نو فهم مناسبي از دين نداشته و در زمينة خداشناسي، انسان‏شناسي و جهان‏شناسي از ضعف معرفت رنج برد، اين امر مي‎تواند آبشخور دين‎گريزي وي شود. چه بسيارند نونهالان و جواناني كه در اين موضوعات دچار ضعف، جهل بسيط يا مركب هستند. نمونه‎هايی از تصویر زشت و کاریکاتوری از دين عبارتند از: 1. دين درد و عزلت 2. دين مرگ و وحشت 3. دين رنج و زحمت 4. دين جنگ و خشونت توضيح مختصر هر كدام ارائه مي شود: 🔹دين درد و عزلت: دريغا كه كثيري از جوانان دين را با عزلت، ترك شادي‎ها، لذّت‌ستيزي، و بيتوته در تاريك‎خانة غم معادل مي‎شمارند، دين‌داري را ملازم افسردگي و دل‎مردگي مي‎پندارند. آنان دين و شادي را دو جبهة متقابل و دو سوية متضاد مي‎انگارند، و چون به مقتضاي جواني، به نشاط علاقه دارند، دين را زيرپا مي‎گذارند، و عمل به آن را به سنين پيري خود وانهاده و اين‎چنين خود را مجاب مي‎سازند. گويا از درخت دين‌داري جز ميوه‎هاي تلخ و ناخوشايند نمي‎رويد. غافل از آن‎كه حقيقت جز اين است، و دين مخالفتي با گرايش‎هاي غريزي و فطري ندارد، بلكه غريزه را تعديل و فطرت خفته را احيا و تقويت مي‎كند. اگر آموزش صحيحي از دين صورت پذيرد، جوان آن‎چنان كه علاقه به كسب اطلاعات در عرصة بهداشت تن دارد، به كسب اطلاعات ديني نيز تمايل نشان خواهد داد. ديني كه نياز رواني انسان را برآورد، عمل به فرامين آن لذت‎بخش است. ايمان و دين‌داري افسردگي‎زداست نه افسردگي‎زا. جوان مي‎تواند از آسمان دين آب و شراب گوارا و مصفايي بنوشد و از آلودگي ساير آب‎ها در مصون ماند. ايمان ديني براي زايش لذّاتي مستمر و پايدار، و دلنشين و روح نواز، به كار مي‎آيد، لذّاتي كه از مسير ديگر ميسر نيست. اگر چنين ديني براي جوانان ترسيم شود، آنان با دل و جان پذيراي آن خواهند بود. در روايتي كه از امام رضا ع نقل شده به اين نكته اشاره شده است. قال(ع):الامامُ الرِّضا علیه السلام : «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،»[قال الرّاوی:] فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا. میزان الحکمة، ج 8، ح 13797 (صدوق، عيون اخبار الرضا ع، ج1، ص307) "خدا رحمت کند بنده‌اي را که امر ما را زنده مي‌نمايد". راوي می‌گوید: من گفتم: چگونه امر شما را زنده نمايد؟ حضرت فرمود: «علوم ما را فرا بگيرد و آنها را به مردم بياموزد که اگر مردم، محاسن و زيبایي‌هاي کلام ما را بدانند از ما پيروي مي‌کنند». اين سخن امام رضا ع از كوتاهي ما در روش تبيين دين پرده برمي دارد. اگر عده اي از اهل بيت ع پيروي نمي كنند چه بسا مقصر, كساني هستند كه تبيين دين را به عهده دارند اما زيباييها و محاسن دين و سخنان معصومان ع را بيان نمي كنند. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕ موضوع : 🔷 : ✅ غفلت از تربیت اجتماعی = پایمالی مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/62
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕ 🔸تصویری زشت و کاریکاتوری از دین (2) 🔹دين رنج و زحمت: برخي در آموزش دين چنان تصوير سختي از آن مي‎سازند كه نااميدي مخاطبان را در پي دارد. تصوير‎سازي گاه براي فهم، گاه براي عمل، و زماني براي هر دو است. برخي فهم اولية دين (براي اثبات اصول عقايد و ...) را بسيار مي‎پيچانند، پاره‎اي عمل به دين را بسي صعب و نااميدكننده جلوه مي‎دهند، و بعضي با هر دو بعد چنين مي‎كنند. ارائة چنين تصويري، حتي مخاطبان علاقه‎مند به دين را نيز نسبت به امكان توفيق در دين‌داري، مأيوس مي‎سازد، چه رسد به جواناني كه راه دين‎گريزي در پيش گرفته‎اند. سبك صائب آموزگاران نخستين دين چنين نبوده است. براي مثال، زماني كه ‏پيامبر ص، تصميم گرفت امير مؤمنان ع و معاذ را برای آموزش دين روانة يمن ‏سازد، فرمود: انطلقا فبشرا ولا تنفرا و يسرا ولا تعسرا "برويد و مردم را مژده و بشارت دهيد و آنان را از خود مرانيد، امور ديني را بر آنان آسان بگيريد نه سخت و دشوار." چه نيكوست كه در نظام تعليم دين از امام صادق ع پند گيريم كه فرمود: فرغبوا الناس في دينكم‏ (وسائل الشيعه ج 16، ص 164) مردم را در دين و عقايد خود ترغيب و تشويق‏ نماييد. آموزه‎هاي دين را نبايد سخت و پرمشقت جلوه داد. قرآن حتي نسبت به پيامبر خود مي‎فرمايد: مَا أَنْزَلْنَا عَلَيكَ الْقرآن لِتَشْقَي (طه:2) ما قرآن را بر تو نازل نكرديم كه در سختي بيافتي. اسلام بر خلاف پاره‎اي اديان ساختگي، سركوبي خواسته‎هاي طبيعي مانند تغذيه، تفريح و ارضاي غرايز جنسي را هدف قرار نداده است؛ بلكه فقط آن‌ها را كنترل مي‎كند تا به اهداف برتر آدميان صدمه وارد نيايد. آموزه‎هاي اسلام آسان است و در پي قراردادن انسان در سختي‎ها نيست: مَا يرِيدُ اللَّهُ لِيجْعَلَ عَلَيكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَكِنْ يرِيدُ لِيطَهِّرَكُمْ وَلِيتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيكُمْ (مائده: 6) "خداوند نمي‎خواهد براي شما تنگنا و رنج قرا دهد؛ ولي مي‎خواهد شما را پاك كند و نعمتش را بر شما كامل سازد." زبان بيان آموزه‎هاي اسلام به جوانان نيز بايد به گونه‎اي قابل هضم و پذيرفتني باشد و به تدريج از آسان به مشكل سير كند. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (18) ✅ چرا در پله اول اخلاق مانده ايم يعنی می دانيم اما عمل نمی كنيم؟ چون محبوب برتر ما خدا نيست. 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/64
✍️ حامد ساجدی ⭕علم و دین: پاسخ به 4️⃣ 🔹برهان تنظیم ظریف کیهانی (2) الف: تنظیم دقیق قوانین (یا نیروهای) طبیعت. چنانکه پیشتر بیان شد در برهان تنظیم ظریف کیهانی نشان داده می شود پیدایش حیات هوشمند وابستگی شدیدی به تنظيم دقيقي دارد كه ميان کمیتهای بنیادین فیزیکی(شامل قوانین و ثابتهای طبیعت و وضعیت اولیه جهان) رخ داده است. اين تنظيم دقيق برای پیدایش حیات، سه نوع است. نوع اول آن، تنظیم دقیق قوانین (یا نیروهای) طبیعت است. در توضيح اين نوع، رابين كالينز ميگويد: پنج قانون (یا نیرو) برای پیدایش موجودات پیچیده هوشمند لازم است: 1. نیرویی که همچون نیروی جاذبه کار کند. 2. نیرویی که همچون نیروی هسته ای قوی، نوترون و پروتون را در درون هسته کنار هم نگه دارد. 3. نیرویی که همچون نیروی الکترومغناطیس عمل کند. 4. قانونی شبیه قانون کوانتیده بودن انرژی الکترونهای اتم که توسط بوهر ارائه شده است. (این قانون نشان می دهد میزان انرژی الکترونها دارای مقادیر گسسته ای است و یک طیف پیوسته را تشکیل نمی دهد) 5. اصل طرد پاولی. (این قانون نشان می دهد که دو الکترون نمی توانند حالت کوانتومی یکسانی داشته باشند برای مثال نمی توانند همزمان در یک مکان باشند) کالینز توضیح می دهد که چگونه اگر هر یک از این قوانین یا چیزی شبیه به آنها وجود نداشت، زمینه پیدایش حیات هوشمند فراهم نمی شد. ر.ک: obin Collins, The Teleological Argument: An Exploration of the Fine-Tuning of the Universe 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع : (1) (؟) 🔷 : ✅ معنای شکوفایی اندیشه دینی مجموعه سخنان دکتر ساجدی در این موضوع که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/66
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع: (2) (؟) 🔷 : ✅ تفاوت باور با علم و رابطه هر يک با رفتار مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/67
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (19) ✅ نقش ترک گناه در تقويت عشق الهی (تحليل روانشناختی آن) 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/69
🔸پيشتازی اسلام بر غرب در طرح سلامت معنوی غرب در قرن بيستم سلامت معنوي را طرح كرده است. توضیح در لینک زیر: https://eitaa.com/sajedi_ir/3872 بر خلاف غرب، اسلام در بيش از 1400 سال قبل بدان توجه داشته است. در روايات معصومين ع, واژه سلامت غالبا ناظر به «امور معنوی» و «ابعاد فرا مادی زندگی» انسان بكار رفته است مانند: 🔹سلامت از فتنه ها: عن الرسول (ص): «فَمَنْ أَرَادَ مِنْكُمُ النَّجَاةَ بَعْدِي وَ السَّلَامَةَ مِنَ الْفِتَنِ الْمُرْدِيَةِ فَلْيَتَمَسَّكْ بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ»؛ «کسی‌که در پی نجات و سلامت از فتنه‌های پیش آمده است باید به ولایت علی ع تمسک بجوید» 🔹سلامت از گناه: دعای پیامبر (ص) د رتعقیب نماز ظهر: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مُوجِبَاتِ رَحْمَتِكَ ...وَ «السَّلَامَةَ مِنْ كُلِّ إِثْم»؛ خدایا! اسباب رحمتت... و سلامت از تمام گناهان را از تو می‌طلبم‏» (ارشاد القلوب، ج 1، ص 82.) و همچنین در دعای مأثور برای شب یکشنبه آمده است: «اللَّهُمَّ ... أَسْأَلُكَ... الْعَفَافَ وَ «السَّلَامَةَ مِنَ الذُّنُوبِ وَ الْخَطَايَا»؛ خدایا...پاکدامنی و «سلامت از گناه و خطا» را از تو می‌طلبم» (بحارالانوار، ج 87، ص 159.) 🔹سلامت نفس: در دعای امام صادق علیه اسلام در تعقیب نماز آمده است:«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ... «السَّلَامَةَ فِي نَفْسِي» یعنی بارالها! به حق محمد و آلش...«سلامت نفس» به من عطا فرما!» (وسائل الشیعه، ج 6، ص )485. 🔹واژه صحت در روايات غالبا براي بعد جسمي بكار رفته است مانند: قال الصادق ع: «مَنْ زَارَ أَخَاهُ فِي اللَّهِ فِي «مَرَضٍ» أَوْ «صِحّةٍ» .....» «کسی که برادرش [دینی] اش را برای رضای خداوند در بیماری یا سلامتی زیارت کند....»‏(الکافی، ج 2، ص 177.) 👈در نتیجه: انسان مومن بايد چنان اهتمامي به بعد معنوي خود داشته باشد كه هرگاه از سلامت و بيماري سخن ميگويد ابتدا ساحت معنوي به ذهنش تبادر كند. اگر غالبا يا هميشه در ميان خانواده ها و جامعه, سلامت در مورد امور جسماني بكار مي رود ما از فرهنگ ديني فاصله زيادي داريم. 🖌ابوالفضل ساجدی 🔰 @Sajedi_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع: (3) (؟) 🔷 : ✅ ابعاد شکوفایی اندیشه دینی و ضرورت ويژه آن در عصر حاضر مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/71
✍️ ابوالفضل ساجدی ⭕ 🔸 تصویری زشت و کاریکاتوری از دین(3) 🔹دين مرگ و وحشت چشم انداز بسياري از جوانان ما از دين، نه آيين زندگي بل مرام مردگي است؛ نه روشي روشن و مطلوب براي زيستن؛ بلكه تيره‎راهي هولناك و مانع زيستن است. غافل از آن‌كه دين قابليت آن دارد كه توان آدميان در حركت فراسوي تربيت خود و جامعه، و متبلورساختن استعدادهاي نهفته در نهان خانة فرد و اجتماع را مضاعف سازد. گام‎نهادن در قدم‎گاه پيامبران، خاصه خاتم آنان، جوانان را براي تحقق آرمان‎هاي مادي‏ و معنوي پرتوان مي‎سازد و اعتماد به نفسي ستودني براي آنان به ارمغان مي‎آورد. آنان را در عرصه توفيقات معنوي, مادي, انواع روابط فردي و اجتماعي, تعليمي و تربيتي مدد مي‎رساند و راهكارهايي فراروي آنان مي‎نهد. پيروي از اين راهكارها، هم راه را بر كسب لذايذ دنيوي مي‎گشايد، هم آدمي را از افراط، اضرار به نفس، و سقوط به ورطة فساد و افساد صيانت مي‎بخشد. بسياري از جوانان دين را عامل سركوبي اميال خود مي‎پندارند. آنان دين را ارائه دهندة مجموعه دستوراتي مي‎بينند كه نهي‎كنندة انسان و بازدارندة او است. بدين ترتيب دين مجموعة محدوديت‎ها است، و جوان در جستجوي آزادي و راحتي است؛ در حالي كه چنين تصوير كدري از دين به دور از حقيقت است. بد نيست براي ارائة آموزه‎هاي ديني از راهكارهاي پيشنهادي پزشكان بياموزيم. روشن است كه مراجعه به پزشك و كسب سلامت جسمي و دفع بيماري براي همگان پذيرفتني و مقبول است. در عين حال امروزه به پزشكان توصيه مي‎شود كه پيش از دادن داروي تلخ، انجام تزريقات، جراحي و اعمال پزشكي دردآور، به ويژه در خصوص كودكان، بيمار توجيه شود، و رابطة تحمل موقت درد با نتايج فرح‎بخش بعدي آن بر آنان مكشوف شود. ارتباط مستقيمي ميان توجيه فكري بيمار و ارتقاي آستانة تحمل درد وجود دارد. به‌كارگيري اين شيوة آماده‎سازي، كه در بيماران جسمي سفارش‎شده، در تربيت ديني به مراتب ضرروري‌تر است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
◼️ شهادت حضرت باقرالعلوم محمد بن علی علیه السلام تسلیت باد. 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
✍️ ⭕️ سخنان کرونایی آیة الله شيوع كرونا دو نتيجه داشت: 1. اثبات ناتوانی قرائت رسمی دين! 2. اثبات عدم امتياز اسلام و تشيع نسبت به ساير اديان و مذاهب! اینها برخی از دعاوی آقای سید کمال حیدری است که با تکیه بر شرایط شیوع کرونا مطرح کرده است. كليپی از ايشان در فضاي مجازی منتشر شد و كانالها و سايت هاي آتئيست و ضد اسلام بطور گسترده آن را تبليغ كرده و به آن دامن زدند. در اين كليپ تحت عنوان "چالشهاي پيش روي دين در مواجهه با كرونا" اين سخنان طرح شده كه به بيان و نقد اجمالي دو محور فوق می پردازیم: 1. ايشان مي گويد كرونا غرور قرائت سنتی از دين را فروريخته زيرا دعا و توسل به خدا و ائمه ع نتوانسته است مشكل را حل كند. در پاسخ می توان گفت: اولا به چه دليل ادعا می كند كه در خصوص بيماری در سطح كشور هيچكس هيچ نتيجه ای نگرفته است؟ اگر چه در سطح كلی مشكل حل نشده است اما آيا در سطح افراد هم هيچ نتيجه ای حاصل نشده است؟ آيا ايشان در اين مورد استقراء كامل كرده است؟ آيا ايشان نقش دعا را در پيشگيری يا درمان بطور كلی منكر است يا در خصوص بيماری كرونا ؟ كافی است كه به پرونده شفا يافتگان در آستانه حرم رضوی يا كريمه اهل بيت يا جمكران و ساير مشاهد مشرفه مراجعه كنند و فهرست شفا يافتگان را ببينند. مدارک و مستندات كافی برای آنها موجود است. ثانيا اگر بگويد چرا در سطح كلی كشور, اين مشكل توسط دعا و توسل حل نشده است ؟ پاسخ اين است كه چه كسی گفته است كه دعا و توسل حتما هميشه مستجاب می شود ؟ همان امامانی ع كه دستور به دعا داده اند،فرموده اند كه هميشه دعا قرين به اجابت نيست و اساسا فلسفه دعا،تضرع به درگاه ربوبی براي كمال معنوی است نه ضرورتا استجابت عينی دعا . 2. ايشان در بخش ديگری از سخنان خود ميگويد: "شما می خواهيد آنها {غير مسلمانان خارج از كشور} را دعوت كنيد به اسلام و از اسلام به مكتب تشيع. ... او {آن فرد غير مسمان} می خواهد از شما تبعيت كند, مي گويد من {برای حل مشکل کرونا} در چه چيزی از شما تبعيت كنم كه امتيازی به من بدهد كه من الان ندارم. اين سوال جدی هست برای حوزه های علميه يا نه؟" ... {به عبارت ديگر شما این مشکل را با دعا حل میکنید یا با علم؟ و چون شما نتوانسته ايد مشكل را با هیچیک از این دو راه حل كنيد امتیاز جدیدی که من ندارم به من نداده اید پس وجهی ندارد كه من دين شما را بپذيرم.} 🔹پاسخ: 1. سخن فوق گوياي اين است كه ملاك حقانيت و ترجيح يك دين بر ديگري حل مشكلات مادي مانند مقابله با ويروس كرونا است و لذا اگر اسلام يا هر دين ديگري نتواند اين مشكل مادی را حل كند وجهی برای پذيرش ان يا ترجيح آن بر ساير اديان وجود ندارد. اين سخن صحيح نيست چون دليل ضرورت رجوع به دين, حل مشكلات مادی مانند درمان بيماريها و كشف واكسن برای ويروسها نيست. ملاك حقانيت دين حل مشكلات مادی نيست. هيچ پيامبری دليل دعوت خود را رسيدن به رفاه مادی و ريشه كن كردن همه شرور دنيوی ذكر نكرده است, بلكه خداوند جهان را مقرون به سختی آفريده است. خداوند در سوره بلد می فرمايد: لقد خلقنا الانسان في كبد "به تحقيق كه ما انسان را در سختی آفريديم" قران در سوره بقره ايه 155 نيز به شرور به عنوان امتحانات الهی كه نردبان كمال است اشاره می‌نماید. "وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ" (بقره/۱۵۵) " قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، زیان مالی و جانی، و کمبود میوه‌ها آزمایش می‌کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان! 2. اگر ملاک حقانيت دين, مستجاب شدن دعاها براي رفع شرور و سختيها و آسايش مادی و حل مشكلات مادی از طرق غيبي باشد لازمه آن فقدان هر گونه سختي دنيوي براي مسلمانان است چون بايد بتوانند هرگونه سختي را با دعا حل كنند و نيازي به تلاش ديگري نداشته باشند. در نتيجه بايد نعوذ بالله پيامبران ع و معصومين ع بويژه امام حسين ع را ملامت كنيم چون سختي هاي فراواني را متحمل شدند و در انتخاب دين خود اين ملاك را درنظر نگرفتند. 3. لازمه استدلال جناب آقای سيد كمال حيدری اين است كه اگر كسی مشكل مادی نداشت نيازی به پذيرش دين ندارد, چون دين برای حل مشكلات مادی است و او چنين مشكلی ندارد. لازمه اين ديدگاه داشتن يك نگاه مادی و تک ساحتی به انسان و جهان است كه با اصل مبنای پذيرش دين در تضاد است. 4. اينكه ايشان اين سخن را به قرائت سنتی و مشهور از اسلام نسبت می دهد نسبت دروغ به علماي اسلام است. كدام عالم يا مجموعه علمای ديني چنين ادعايي را مطرح كرده اند؟ (ادامه متن در پست بعد) 👇 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
(ادامه پست قبل) 👆 5. ملاك ترجيح اسلام بر ساير اديان نگاه جامع به انسان و هستی, منطبق با فطرت و عقل, و ارائه نظام فكری منسجم و برخوردار از منبع معتبر وحيانی برای نيل انسان به سعادت است. 6. قبلا در همين كانال در يادداشتی با عنوان (پاسخ به مدعيان بی نيازی از دين) دليل ضرورت رجوع به وحی آسمانی برای رسيدن به سعادت بيان شد. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee 🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇 @mohamad_admin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 (20) ✅ چرا اصلاح قلب وابسته است به اصلاح رفتار؟ 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/77
نمونه ای از سوء استفاده گسترده کانال ها و سایت های آتئیست و ضد اسلام از سخنان سید کمال حیدری درباره «چالش های پیش روی دین در مواجهه با کرونا»👇👇 لینک فایل های زیر در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/78
آقای حیدری ظاهرا افکار عمومی جوامع متدین را بازیچه و به مسخره گرفته است. ایشان بعد از سوء استفاده های سایتهای الحادی و ضد دین و مواجه شدن با اعتراضها و پاسخها تا حدي از مواضع خود عقب نشيني كرد و بیانیه داد که من منظورم طرح سوال بوده است 👇👇
❇️ بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و صلوات بر نبی مکرّم اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و اهل بیت (علیهم السلام) 🔸 در پی نشر و انعکاس گسترده بیانات بحث‌برانگیز آیت الله حیدری درباره "چالش‌های پیش روی دین و مدرنیته، در مواجهه با ویروس کرونا" به ویژه در فضای مجازی و همه برنامه های ارتباط جمعی، محافل علمی و عموم مردم، اشاره به چند مطلب در این باره ضروری می نماید. 1️⃣ سخنان آیت الله حیدری درباره کرونا که در قالب یک کلیپ‌ تصویری از سوی سایت و کانال رسمی تلگرام ایشان منتشر گردید، در میان مردم و اهل علم، مباحث و مناقشات فراوانی را از سوی موافقین و مخالفین برانگیخته است، به نحوی که عده ای زیادی را بر آن داشته تا در مقام آگاهی از پاسخ این سؤالات از سوی نهادها و مؤسسات دینی از جمله خود ایشان بر آیند. 2️⃣ باید توجه داشت که بر اساس روش دین شناسی آیت الله حیدری در سال های اخیر، به خود دین و مکتب تشیّع، اشکالی وارد نبوده، بلکه به باور وی اصل دین، قرآن، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام) همواره به عنوان بهترین گره‌گشا و حل‌کننده مشکلات کلان فکری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی و حتی جامعه بشری بوده و معرفی شده است، بلکه این فهم، برداشت و قرائت نادرست و نامعقول برخی از عالمان دین است که گاهی ناکارآمد و نقدپذیر می باشد. پس نباید بین حقیقت دین و مکتب - به مثابه یک نظام فکری و عملی کامل و کارآمد -، و برداشت های علما از دین - به عنوان مجموعه ای نظرات و اجتهادات بشری که خطاپذیر بوده و گاهی چهره نورانی اسلام و تشیّع را تیره و مخدوش می کند -، خلط و اشتباه نمود! 3️⃣ هدف اصلی آیت الله حیدری از طرح بحث مذکور و امثال آن، ایجاد سؤال در اذهان جامعه علمی و حتی عموم مردم، جهت پویایی افکار و در گرفتن بحث های تحلیلی و انتقادی میان موافقین و مخالفین می باشد. در جامعه ای که بذر سؤال و چالش فکری پدید نیاید، رشد جوانه های پاسخ و تکامل عقول و اندیشه ها را نیز نمی توان انتظار داشت. توقّع از حوزه های علمیه و عالمان دین این است که به جای مذمّت اصل طرح سؤال و اشکال، به ارائه پاسخ های علمی و متقن روی آورده و از این رهگذر، تبیینی معقول و اثربخش از دین در مواجهه با مشکلات جوامع بشری، پیش رو نهند. 4️⃣ نباید از نظر دور داشت که نمی توان جلوی تولید سؤال، ایجاد اشکال و مناقشه به مباحث دینی - به خصوص هنگام پدید آمدن مشکلات بزرگ -، از سوی عده ای از مردم را گرفت. تجربه نشان داده که روش جلوگیری و مقابله با تولید سؤال و نقد در اذهان جامعه دینی، شیوه ای عقیم و مردود است، بلکه روش صحیح، اجازه طرح سؤالات، اشکالات و مناقشات از طرف مردم و حتی خود مؤسسات دینی از یک سو، و ارائه پاسخ های مستدل، معقول و به‌روز از سوی دیگر است. 5️⃣ با این همه، آیت الله حیدری ضمن مؤثّر و کارآمد دانستن اصل دین و مکتب تشیّع در رفع و حل ّ مشکلات مختلف جوامع گوناگون، و ناکافی دانستن قرائت رسمی و مشهور برخی عالمان از نصوص دینی، به‌زودی تفسیر و قرائت متفاوت خود از معارف دینی در پاسخ به معضل کرونا را ارائه خواهند نمود، تا مردم و اهل علم، در فضایی باز و با مقایسه قرائت های مختلف، در مقام تفکر و انتخاب قرار گرفته و در نهایت نگرش معقول‌تر و اثربخش‌‌تر را بپذیرند. ▪️ مؤسسه علمی- فرهنگی امام جواد (علیه السلام). ۱۳۹۹/۰۵/۰۶ 📎 http://alhaydari.com/fa/2020/07/9647/
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع: (4) (؟) 🔷 : ✅ 1. چرخش شيوه دشمن از جنگ سخت و نيمه سخت به جنگ نرم (تغيير باورها) 2. تفاوتهاي جنگ سخت و جنگ برای تغيير باورها مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره " شکوفایی اندیشه دینی " که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است. 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/83
شهادت سفیرالحسین علیه السلام مسلم ابن عقیل سلام الله علیه تسلیت باد. @SAJEDI_IR