▪️یورونیوز فارسی عکسی از دو خانم محجبه ایرانی که در كنار هم نشسته و درحال خواندن قرآن هستند را کنار آخرین آمار کرونا در جهان گذاشته تا بگويد:
اولاً جایگاه ایران در کنترل کرونا جایگاه خوبی نیست!
ثانیاً علت این وضعیت خراب، برگزاری آیینهای دینی و فرهنگ اسلامی است!
اینجاست که کینه غربی ها از اسلام مشخص میشود!
💬محَمّد نُصوحی
کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/125
🔸#مغالطه_محرم_کرونائی_با_زیارت_خوفی
🔹پاسخ به اظهارات یک روحانی که شرکت کنندگان بدون ماسک در مراسم عزاداری را مانند مدافعان حرم می داند
🔻 سخنی مهم در آستانه ورود به ماه محرم و عزای حسینی علیه السلام
در آستانه ورود به ماه محرم حجتالاسلام والمسلمین حسینی قمی از وعاظ مشهور و کارشناس برنامه "سمت خدا" شبکه3 سیما در سخنرانی خود در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله عليها در پاسخ به مغالطه فوق چنين گفته است: امسال ویروس کرونا باعث محدودیت مجالس عزاداری سید الشهداء علیهالسلام به سبک و سیاق معمول شده است. بدین جهت #مقام_معظم_رهبری و #مراجع_عظام فرمودهاند امسال عزاداری باید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شود.
به گزارش خبرآنلاین وی با اشاره به بيانات حجت الاسلام مهدی فقیه امامی از روحانیون اصفهان که گفته بود" مجلس عزاداری حرم اهل بیت است و اگر کسی هم بخاطر ابتلاء به کرونا در این مجالس کشته شد مثل شهدای مدافع حرم است!" اظهار داشت:
این چه حرف باطلی است؟! مگر این افراد خود را متدین تر و ولائی تر از مراجع تقلید میدانند؟ همه میدانیم برخی مراجع معاصر نظیر حضرات آیات وحید خراسانی و صافی گلپایگانی هر ساله در روز شهادت امیر المؤمنين علیه السلام و شهادت امام صادق علیه السلام به رسم عزا با پای پیاده به سمت حرم حضرت معصومه سلام الله عليها حرکت میکنند و بسیار هم بر برنامه یاد شده تاکید دارند اما این دو بزرگوار امسال بخاطر شرایط کرونایی این برنامه ها را تعطیل کردند ، آیا بیشتر از مراجع عظام دلسوز دین و ولایت شده ایم؟ ما در مسائل دینی یا مجتهدیم یا مقلد. اگر مقلدیم باید ببینیم در قضیه عزاداری محرم مراجع چه فتوا داده اند همان را عمل کنیم.
🔻ایشان در ادامه این داستان را بیان کرد که اخیراً آیتالله رضا زاده از اساتید درس خارج حوزه مشهد مقدس گفته است در زمان رژیم سابق با مرحوم آیتالله عبادی امام جمعه سابق مشهد به شکل قاچاق به زیارت عتبات عراق رفتیم ولی آقای عبادی در طول مسیر نمازش را احتیاطا هم شکسته و هم کامل میخواند و دلیل این کار خود را فتوای مرحوم آیتالله العظمی خویی میدانست زیرا طبق نظر ایشان، سفر زیارتی توأم با ترس از خطر جانی، جایز نبوده بلکه سفر معصیت است ، آقای رضا زاده میگوید برای ما جای تعجب بود تا اینکه در نجف اشرف خدمت آیتالله خوئی رسیده از دلیل فتوایشان با توجه به روایات وارده در#فضیلت_زیارت_خوفی که مورد تاکید ائمه علیهم السلام بوده، پرسیدیم. مرحوم #آیتالله_خوئی_فرمودند؛ #زیارت_خوفی_در_عصر_ائمه_بوده که #اصل_زیارت سید الشهداء علیهالسلام #در_معرض_خطر_بوده و شیعیان حتی حاضر می شدند دست شان بریده شود تا به زیارت بروند و این راه بسته نشود. در آن شرایط ائمه اطهار چنین روایاتی را فرمودهاند اما اکنون خطر نابودی زیارت وجود ندارد لذا سفر قاچاق شما که با خطر جانی برای شما همراه بوده نه تنها ثوابی ندارد و مشمول روایات زیارت خوفی نیست، بلکه چه بسا گناه محسوب شده و به این خاطر نمازتان در سفر تمام باشد نه شکسته.
حجه الاسلام حسيني قمي؛ ضمن گلایه از بی توجهی برخی افراد به فتوای مراجع در این ایام و با اشاره به تعطیلی مراسم حج امسال بخاطر کرونا که از سوی عربستان اتفاق افتاد گفت: گفتن این حرف سخت است و من ترديد دارم آن را بگویم یا نه، ولی بدانید آیندگان در باره ما قضاوت خواهند کرد. کاری نکنیم که نسلهای بعد در باره ما این قضاوت را داشته باشند که حتی وهابی ها از شیعیان بهتر عمل کردند زیرا آنها به تبعیت از علماء خود حج را تعطیل کردند اما شیعیان با سرپیچی از فتاوای مراجع تقلید شان از مراسم محرم به شکل معمول هر ساله خود کوتاه نیامدند و باعث سرایت بیشتر کرونا بین مردم و توسعه مرگ و میر ناشی از آن شدند..
کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
1_434392115.mp3
11.06M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع: #تربيت_اعتقادي #نسل_نو (11)
(#دين_گريزي_چرا_دين_گرايي_چه_سان؟)
🔷 #قسمت_یازدهم :
✅ راهكار: گام اول: رفع موانع شناختي (2)
مجموعه سخنان دکتر ساجدی که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/130
✳️صدای واحد قم و نجف برای عزاداری محرم امسال
🔹در حالی که چند روز بیشتر تا فرا رسیدن ماه محرم باقی نمانده جملات مختلفی درباره وضعیت عزاداری امسال دست به دست میشد. بخش زیادی از مردم منتظر شنیدنِ نظر دین و علما در این باره بودند. نظری که پس از اعلام تقریباً همه جامعه آن را پذیرفتند؛ «هم عزاداری؛ هم رعایت پروتکلهای بهداشتی»
🔹از این دست اتفاقات که به قول طلبهها مسائل مستحدثه است، در چند دهه اخیر کم نبوده و نظر مرجعیت شیعه نیز همیشه مبتنی بر اجتهاد ضابطهمند و زمانشناس بوده است؛ اما نکته ای که این بار بیش از گذشته مورد توجه نمایاند یکسان بودن موضع و نظر مرجعیت شیعه در ایران و عراق است.
🔹به خاطر داریم از اولین روزهای آغاز کرونا و مطرح شدن مسائلی چون بستن حرم ها و اماکن مذهبی خیلی ها دوست داشتند از این مسئله در جهت دینزداییِ افراطی یا تفریطی استفاده کنند؛ اما مرجعیت شیعه با موضعی واضح، آشکار، صریح و اصولی مانع این امر شد. در قم، مشهد، نجف و کربلا محدودیتهایی در اعتاب مقدس اعمال شد که همگی مستظهر به نظر مراجع بود و سبب شد برداشتهای انحرافی کمرنگ شود.
🔹جزئیات مواضع و فتاوای مراجع را اینجا بخوانید👇
https://hawzahnews.com/news/912717
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews | خبرگزاری حوزه
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
✍️ ابوالفضل ساجدی
🔸ريشه های #ترک_نماز در جوانان چیست؟
2️⃣ نگاه منفي يا ترديدآميز به يك آموزه ي ديني:
پاره اي تحقيقات بيانگر اين است كه برخي از جوانان به دليل ابهامات ذهني خود نسبت به يك آموزه ي ديني، نماز را ترك يا در آن كاهلي مي كنند. براي مثال دانشجوي دختري نماز نمي خواند. مادر وي اينجانب را از وضعيت دختر خانم خود با خبر و درخواست مشاوره كرد. وي همراه با دختر خانم نزد حقير آمدند و مطالبي مطرح شد. در نهايت روشن شد كه ريشه نماز نخواندن اين دانشجو، نگاه منفي نسبت به ديدگاه اسلام در باب حقوق زن است. يك پرسشي كه وي پاسخ آن را نمي دانست چنان او را نسبت به دين بدبين كرده بود كه حاضر نبود به اوليات اسلام عمل كند.
بر اساس تحقيقات انجام شده، يكي از مهمترين عوامل ترك نماز در جوانان پرسشهايي نسبت به برخي آموزه هاي ديني است كه پاسخ آن را نيافته اند، مثلا كسي كه در آسماني بودن وحي الهي ترديد كند ضرورتي به نماز خواندن نمي بيند.
قرآن نيز به اين نكته اشاره دارد: خداوند، معذبين در قيامت را با دو وصف «عدم تصديق انبياء» و «ترک نماز» توصيف مي كند و اين دو را در كنار هم قرار مي دهد: «فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّى» (قيامت:31) اين آيه به رابطه ميان عدم تصديق وحي و نبوت با ترك نماز اشاره دارد.
نويسندگاني مانند دكتر سروش و آقاي مجتهد شبستري، چالشهايي را در مورد وحي قرآني مطرح كرده و جمعي از جوانان را تحت تاثير قرار داده اند. براي پاسخ به انواع پرسشها از جمله در باب حقوق زن در اسلام يا در مورد وحي تحقيقات شايسته اي انجام شده است. يك منبع مناسب قابل دانلود در مورد پرسشهاي ناظر به وحي قرآني، فصلنامه علمي پژوهشي قبسات (از پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي) شماره 47 و 48 است كه به اين موضوع اختصاص دارد. در هر يك از دو شماره، يك مقاله نيز از اينجانب در نقد ديدگاه دكتر سروش ارائه شده است: "قرآن، كلام الهي يا بشري"، ش48، و "وحي شناسي مسيحي با گذري بر وحي قرآني"، ش47. كتاب (روياانگاري وحي) نشر دفتر تبليغات نيز به نقد ديدگاه اخير دكتر سروش در باب وحي اختصاص دارد. نويسنده آن، آقاي حامد ساجدي و اينجانب است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇
@mohamad_admi
هدایت شده از کانال پژوهش استعدادهای برتر
📚نشریات علمی پژوهشی در زمینه فلسفه و کلام ( قسمت اول)
1- آیین حکمت ( دانشگاه باقر العلوم)، سردبیر یارعلی کرد فیروزجایی وب سایت: www.bou.ac.ir
2- آینه معرفت ( دانشگاه شهید بهشتی) سردبیر حسن سعیدی، وب سایت: www.sbu.ac.ir
3- اسراء ( موسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء) سردبیر سید محسن میری، وب سایت: www.esramagazine.net
4- الهیات تطبیقی ( دانشگاه اصفهان)، سردبیر مهدی دهباشی، وب سایت: www.ui.ac.ir
5- اندیشه دینی ( دانشگاه شیراز)، سردبیر قاسم کاکائی، وب سایت: www.shirazu.ac.ir
6- اندیشه نوین دینی ( دانشگاه معارف اسلامی قم)، سردبیر احمد بهشتی، وب سایت: www.maaref.ac.ir
7- انسان پژوهی دینی ( مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی)، سردبیر اسحاق طاهری، وب سایت: www.journal.smc.ac.ir
8- انسان شناسی ( انجمن انسان شناسی ایران)، سردبیر: جلال الدین رفیع پور، وب سایت: www.asi.org.ir
9- پژوهش نامه فلسفه دین ( دانشگاه امام صادق)، سردبیر: رضا اکبری، وب سایت: www.mag.isu.ac.ir
10-پژوهش های اعتقادی کلامی ( دانشگاه آزاد اسلامی ساوه)، سردبیر: محمد حسن قدردان قراملکی، www.isq.iau-saveh.ac.ir
این لیست ادامه خواهد داشت ......
هدایت شده از کانال پژوهش استعدادهای برتر
📚نشریات علمی پژوهشی در زمینه فلسفه و کلام ( قسمت دوم)
11- پژوهش های انسان شناسی ایران (دانشگاه تهران) سردبیر: غلامرضا جمشیدی ها، وب سایت: www.ijar.ut.ac.ir
12- پژوهش های فلسفی و کلامی ( دانشگاه قم) سردبیر: احمد بهشتی، وب سایت: www.qom.ac.ir
13- پژوهش های فلسفی ( دانشگاه تبریز) سردبیر: سید یحیی یثربی، وب سایت: www.tabrizu.ac.ir
14- پژوهش های هستی شناختی ( دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی) سردبیر: عین اله خادمی، وب سایت www.orj.srttu.edu
15- تاریخ فلسفه ( انجمن علمی تاریخ فلسفه)، سردبیر حسین کلباسی اشتری، وب سایت: www.mullasadra.org
16- تحقیقات کلامی ( انجمن کلام اسلامی)، سردبیر هادی صادقی، وب سایت: www.ikq.ir
17- جاویدان خرد ( موسسه حکمت و فلسفه ایران)، سردبیر: غلامحسین ابراهیمی دینانی، وب سایت www.irip.ir
18- جستارهای فلسفه دین ( انجمن علمی فلسفه دین ایران)، سردبیر: حمیدرضا آیت اللهی، وب سایت www.ihcs.ir
19-حکمت سینوی ( دانشگاه امام صادق)، سردبیر: سید حسن سعادت مصطفوی، وب سایت www.isuw.ac.ir
20 - حکمت معاصر ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، سردبیر: حمیدرضا آیت اللهی، وب سایت www.wisdom.ihcs.ac.ir
این لیست ادامه دارد
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
📚نشریات علمی پژوهشی در زمینه فلسفه و کلام ( قسمت سوم)
21- حکمت و فلسفه (دانشگاه علامه طباطبایی)، سردبیر حسین کلباسی، وب سایت www.hekmat.atu.ac.ir
22- خردنامه صدرا ( بنیاد حکمت اسلامی صدرا)، سردبیر سید محمد خامنه ای، وب سایت www.mullasadra.org
23- ذهن (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)، سردبیر علیرضا قائمی نیا، وب سایت www.magazines.iict.ac.ir
24- فلسفه (دانشگاه تهران) سردبیر محمود خاتمی، و ب سایت www.jop.ut.ac.ir
25- فلسفه علم ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، سردبیر سید حسین حسینی سروری وب سایتwww.ihcs.ir
26- فلسفه و کلام ( دانشگاه فردوسی مشهد)، سردبیر سید مرتضی حسینی شاهرودی، www.jm.um.ac.ir/index.php/muslim
27 - فلسفه و کلام اسلامی ( دانشگاه تهران)، سردبیر عبدالرسول کشفی، www.jitp.ut.ac.ir
28- فلسفه دین ( پردیس فارابی دانشگاه تهران)، سردبیر محمد محمدرضایی، www.journals.ut.ac.ir
29- قبسات (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)، سردبیر محمد محمدرضایی، www.magazines.iict.ir
30 - کلام اسلامی ( موسسه امام صادق)، سردبیر عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، www.imamsadiq.org
31- معرفت فلسفی ( موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)، سردبیر محمد فنایی اشکوری، www.nashriyat.iki.ac.ir
32- منطق پژوهی ( پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، سردبیر سید محمد علی حجتی، www.logicalstudy.ihcs.ac.ir
۳۳. معرفت کلامی (موسسه امام خمینی)، سردبیر ابوالفضل ساجدی:
www.kalami.nashriyat.ir
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ مقام معظم رهبری به عروس خانم جوان دانشجو در مورد فرزندآوري، تحصيل و زندگي
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/146
عشق الهی 31.mp3
5.03M
🎤 #عشق_الهی (29)
✅ از جمله بركات عشق به خدا و اهل بيت ع:
1️⃣ تقويت كننده اراده حركت در مسير خدا و مقابله با عشقهاي معارض (1)
2️⃣ جرات بخشي براي طي گامهاي كمال
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/131
✍️ حامد ساجدی
⭕️ علم و دین: پاسخ به #الحاد_مدرن (نئوداروینیسم) 6️⃣
🔸ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین حس زیبایی شناختی موجودات زنده 1️⃣
یکی از معماهایی که پیش روی نظریه فرگشت قرار دارد، وجود حس زیبایی شناختی و گرایش به زیبایی در موجودات زنده است. در نگاه نخست به نظر نمی رسد این حس و گرایش برای بقای جاندار مفید باشد و لذا تبیین فرگشتی آن دشوار است. برای نمونه قاعدتاً انتخاب طبیعی باید ماده هایی را برگزیند که در انتخاب جفت خود ملاکهایی همچون شایستگی در فرزندآوری و حمایت از فرزند را معیار قرار می دهند نه ماده هایی که زیبایی را معیار قرار می دهند.
در حل این معما بسیاری از فرگشت باوران سعی بر این دارند که میان زیبایی و شایستگی پیوند برقرار کنند. به نظر آنها زیبایی و جذابیت جنس نر در واقع به خاطر این است که علائمی را از خود نشان می دهد که حاکی از شایستگی هستند. خود آن علائم تأثیری در شایستگی جاندار ندارد اما نشاندهنده چیزی است که برای شایستگی مفید است. مثلاً برخی ویژگیهای ظاهری نشاندهنده قدرت باروری بیشتر است و یا نشان دهنده هم نوع بودن جاندار است که می تواند تولید مثل موفقی را با جنس ماده داشته باشد. رنگ آمیزی زیبا نشانه سلامت و رقص و حرکات موزون جاندار حاکی از تواناییهای اوست. جنس ماده ممکن است به خود این رنگ ها و رقصها گرایش داشته باشد نه به خاطر علامت بودنشان، اما انتخاب طبیعی چنین ماده هایی را برمی گزیند چون چیزهایی که به آن گرایش دارند در واقع علامت شایستگی است.
این دیدگاه گرچه تا حدودی پذیرفته شده است اما نمی تواند به طور کامل پیدایش حس زیبایی شناختی را در موجودات زنده تبیین کند. مایکل ریان که در این زمینه تحقیقات گسترده ای کرده است اعتراف می کند که برخی از انتخابهای جنس ماده صرفاً جنبه زیبایی شناختی دارد و علامت شایستگی و همنوع بودن نیست. ریچارد پروم نیز که یک پرنده شناس فرگشتی است پس از پژوهشهایی که انجام داده به این نتیجه می رسد که انتخابهای جنس ماده در بسیاری از موارد صرفاً جنبه زیبایی شناختی دارد. بنابراین نظریات فرگشتی نمی تواند به طور کامل تبیین کند که حس زیبایی شناسی و گرایش به زیبایی ـ در محدوده ای که ارتباط خاصی با شایستگی ندارد ـ چرا در موجودات زنده شکل گرفته است. علاوه بر اینکه گرایش به زیبایی در انسانها منحصر به جنس مخالف و مؤلفه های موجود در او نیست. گلها، درختان، دریاها، پروانه ها، ستاره های آسمان و ... همگی حس زیبایی شناختی انسان را برمی انگیزند در حالی که ارتباطی با نشانه های شایستگی که انسان در جنس مخالف خود می یابد ندارند.
ر.ک:
Leigh Jr, Egbert Giles, Sexual Selection and the Evolution of Beauty: two views, Evolution: Education and Outreach, 2018, vol. 11, no. 13.
کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
TarhKoli_Ketabcheh.pdf
2.02M
🔸خلاصه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» | پایههای فکری نظام اسلامی
📝 حضرت آیتالله خامنهای در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد جلساتی با عنوان «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن» داشتهاند. ایشان با اشاره به اهمیت این مباحث گفتهاند: «این جلسات، پایههای فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی است.» ۱۳۸۱/۰۴/۰۴
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR خلاصه جلسات «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» که حضرت آیتالله خامنهای از آن تحت عنوان «پایههای فکری نظام اسلامی» یاد کردهاند را در قالب یک کتابچه تولید کرده است. ساختار این محصول در هر جلسه شامل مواردی چون: «مقدمهی توضیحی»، «نشانی و ترجمهی آیات»، «واژگان کلیدی»، «نکات کلیدی» و «بُرشی کوتاه از متن» است.
➕ این محصول با «دستهبندی و خلاصهسازی» محتوای کتاب میتواند خوانندگان را در «مطالعهی سریع» و «فهمِ نکات اصلی و رئوس مباحث حضرت آیتالله خامنهای» یاری دهد. 🆔 @meshkatnoor
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/135