eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.8هزار دنبال‌کننده
963 عکس
1.4هزار ویدیو
127 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا فارغ التحصیل حوزه علمیه قم مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین: @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ ابوالفضل ساجدی ✅ از تقدس زدايي افراطي بپرهيزيم 3️⃣ فروكاهش جايگاه الگوهاي ديني نقطه ي مقابل تلقي فراانساني، تقدس‎زدايي افراطي است. گاه چنان تبييني از اسوه‎ها انجام مي‎شود كه سيماي برجسته اجتماعي، معنوي، اخلاقي و عرفاني آنان ناديده گرفته مي‎شود و انگيزة الگو‎گيري و همانند‎سازي در مخاطب كاهش مي‎يابد. گاه فروكاهش منزلت اسوه‎هاي ديني به تخريب شخصيت آنان و انكار درجات و مقامات آنان منتهي مي‎شود. ريشه اين ديدگاه نگرش برخي از نويسندگاني است كه جز با نگاه پوزيتيويستي نمي‎توانند به جهان و انسان بنگرند يا كسانيكه دچار انديشه هاي التقاطي هستند. حاميان اين نگرش، كرامات معصومين ع را انكار مي كنند. در قرون اخير در دوران رنسانس و مدرنيزم كه نگاه صرفا مادي در جهان غرب رواج يافت، برخي از نويسندگان مسلمان در داخل يا خارج كشور هم تحت تاثير اين ديدگاه به سمت نفي يا ترديد در كرامات و معجزات پيامبران كه در قرآن آمده است سوق داده شدند. آنها با تفسير مادي از اين آيات و نيز نفي كرامات در زندگي معصومين ع در صدد تحميل نگرش مادي خود در فهم دين برامدند. تأويل گرايي ماترياليستي گروههاي التقاطي، يا تفاسير التقاطي امثال نصر حامد ابوزيد، محمد احمد خلف الله، امين خولي، دكتر سروش، مجتهد شبستري و مصطفي ملكيان نمونه هايي از آن هستند. براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به كتاب حقير (زبان قرآن، با نگاهي به چالشهاي كلامي تفسير، درس ششم تا نهم، چاپ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
5.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️ واکنش مجری آمریکایی به شعار در اعتراضات داخلی: اینجا تهران نیست، اينجا اوکلند و کالیفرنیاست... این یعنی شما مردم، كشور خود را دوست نداريد. اين مشكل از كجا مي آيد؟ ... 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
عشق الهی 51.mp3
3.91M
🎤 (51) ✅ روش كسب عشق الهي: مبارزه با خودخواهي 2️⃣ ✅ مستي غرور، تكبر و خودخواهي، سيستم ادراك قلبي ما نسبت به خدا را مختل مي كند و مانع عشق الهي مي شود. 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/240
✍️ ابوالفضل ساجدی ✅ : 9️⃣ به كارگيري هنر مي‎تواند گرايش و پاي‎بندي به دين را افزايش دهد و بازار تربيت ديني را رونق بخشد. اگر نگرش جوانان به آموزه‎هاي ديني، زيباشناسانه باشد، بدين معنا كه خدا را چون زيبا؛ بلكه زيباترين است، دوست بدارند و اطاعت كنند، و از آن‌جا كه صفات نيكو زيبنده و دوست‌داشتني هستند، خود را بدان‌ها بيآرايند و جامه عمل بپوشانند، اشتياقي روز‌افزون به دين مي‎يابند. بي‌ترديد كشف زيبايي‎ها و زشتي‎هاي اخلاقي در پرتو نظر و انديشه‎اي هنرمندانه حاصل مي‎شود. اگر هنرمند، زيبايي‎هاي صفات نيك را آشكار سازد، مي‎تواند بسوي تربيت اخلاقي خود و ديگران گامي بلند پيش نهد. به ميزاني كه جوان به زيبايي‎هاي اخلاقي بيش‌تر پي برد، با رغبت بيش‌تري بسوي تحقق آن‌ها مي‎شتابد. هم‌چنين هر قدر زشتي خصلت‎هاي ناروا بر او آشكارتر شود، انزجار وي از آن‌ها فزون‌تر و پيرايش از آن‌ها آسان‌تر مي‎شود. آن‌كه حرام و حلال الاهي را به دليل زشتي و زيبايي پاس مي‎دارد، از طاعت خود لذت مي‎برد و با ميل و رغبت در مسير حق گام برمي‎دارد. اگر پيش از امر و نهي و بايد و نبايد، زشتي‎هاي محرمات و زيبايي‎هاي واجبات را براي جوانان برملا سازيم، گرايش آنان به دين فزوني خواهد يافت. اگر در امر به معروف و نهي از منكر نيز از اين شيوه مدد جوييم، ثمراتي گوارا از گلستان آموزه‎هاي قرآني نصيب ما خواهد شد. اين روش، اگر به موقع و به درستي انجام شود، براي طيف گسترده‎اي از جوانان كارسازتر از ساير شيوه‎هاست. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🟣 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
🔺قابل توجه والدين، مربيان، معلمان، و مبلغان 🔸ارائه بیش از 120 آسيب در مسير تعليم و تربيت كارآمد ديني نسل نو، (در خانواده، مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها)، و راه‌هاي برون‌رفت از آنها را با نگاهي به قرآن و روايات 👈در کتاب: ؟، . مولف: ابوالفضل ساجدی ناشر: قم، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني. 🔹فهرست اجمالي مطالب كتاب: 1. آسيبهاي مشترك آموزشي و پرورشي و راههاي برون رفت 2. آسيبهاي اختصاصي آموزشي و راههاي برون رفت 3. آسيبهاي اختصاصي پرورشي و راههاي برون رفت در هر يك از دو بخش آسيبهاي اختصاصي، عناوين زير محور بحث هستند: 1. اهداف آسيب زا 2. روشهاي آسيب زا 3. ابزارهاي آسيب زا 4. عوامل آسيب زا 🔰 @Sajedi_ir
⭕️ 1️⃣ ‼️بعضي میگن: مهم اینه که باطن یا نه رفتار ظاهری مثل نماز و روزه و ... ✅یکی از مباحث مهم در فلسفه دین، بحث گوهر دین است. در این بحث مسأله این است که گوهر تدین و آن بخش از تدین که ارزش ذاتی دارد چیست؟ اگر دیانت ما چه ویژگی داشته باشد ارزشمند است؟ هسته اصلی دیانت که اعمال و مناسک ظاهری وابسته به آن است چیست؟ ✅در این زمینه اقوال متعددی مطرح است. برای مثال برخي از اندیشمندان غربی اخلاقی زیستن را گوهر دین می دانند. کانت و هگل از جمله سردمداران این دیدگاه هستند و برخی متفکران داخلی مانند آقای ملکیان نیز این دیدگاه را تأیید می کنند. در این رویکرد دین حقیقی همان اخلاق است. به گفته کانت و هگل اگر غایت دین صرفاً پرستش خداوند باشد و اصلاح اخلاقی در آن مغفول واقع شود، انسان گرفتار گمراهی دینی یا دین دروغین می شود. در این دیدگاه نماز و مناسک دینی که اعمالی فراتر از دستورات محض اخلاقی را در بر دارند جزء مذهب ناب نیستند و باید کنار گذاشته شوند. ✅اما به نظر می رسد در این سخن از پیوند بین اخلاق و اطاعت خداوند غفلت شده است. انسان اخلاق مدار وقتی درک کند که تمام هستی اش از سوی خداوند به او هدیه داده شده است، بالاترین سطح از تعهد اخلاقی را نسبت به خداوند پیدا می کند و حق خداوند را بر هر حقی مقدم می دارد زیرا قدردانی از نعمتهای خداوند را بر خود لازم می بیند. بنابراین نمی توان دم از اخلاقی زیستن بزنیم و در عین حال از اطاعت خدا سر باز زنیم. ✅از سوی دیگر بندگی خالصانه خداوند نیز منجر به تقویت اخلاق اجتماعی انسان می شود، زیرا خداوند رعایت حق الناس و موازین اخلاقی را از مهمترین دستورات خود قرار داده است. ✅بنابراین باید گفت گوهر تدین، بندگی خالصانه خداوند و تسلیم قلبی و عملي نسبت به اوست. آیاتی از قرآن مانند «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ‏ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ؛ با ارزشترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شماست»(حجرات: 13)، «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ‏؛ جن و انس را جز برای عبادت کردن خلق نکردم» (ذاریات: 56) و «وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ؛ آنها به جز این دستور نداشتند که خدا را با بندگی خالصانه و راستین عبادت کنند»(بینه: 5) به خوبی نشان می دهد گوهر دین، التزام قلبی به رعایت دستورات خداوند و بندگی خالصانه اوست. 🖌حامد ساجدی ⭕️ 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_adm
عشق الهی 52.mp3
5.53M
🎤 (52) ✅ عشق الهي هدايتگر رفتار و پيوند زننده علم به عمل است. 1️⃣ ✅ اگر خدا براي ما مهمترين و محبوبترين موجود شد، نه تنها ذهن و دل بلكه عمل را نيز متحول مي كند. 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/243
گذشت عمر و بیا غفلت از اِله مکن بس است خیره سری دیگر اشتباه مکن هر آنچه نامه نوشتی تو از گناه بس است بیا و توبه کن و نامه ای سیاه مکن به میهمانی خود خوانده ات خدا اینک بیا و وقت گرانمایه را تباه مکن به درک این زمانه، اگر نکوشیدی بیا و غفلت از این مابقیِ ماه مکن اگر که چشم شفاعت به مرتضی داری به چشم بد به کسی در جهان نگاه مکن برای آن که به مقصد رسی بدون خطر بیا و نفس دنی را رفیق راه مکن کلید گنج سعادت بُوَد به دست عمل بکوش در عمل و ترک پایگاه مکن شعار شاعر «ژولیده» روز و شب این است گذشت عمر و بیا غفلت از گناه مکن (ژولیده نیشابوری) 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🟣 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
عشق الهی 53.mp3
6.21M
🎤 (53) ✅ عشق الهي هدايتگر رفتار و پيوند زننده علم به عمل است. 2️⃣ ❓چگونه بفهميم خدا براي ما برترين محبوب هست يا نه؟ ❓خانواده اي كه خدا برايش اَحَب (محبوبترين) و اَهَم (مهمترين) است چه ويژگيهايي دارد؟ ❓نقش اَحَب شدن خدا در رفتار اجتماعي چيست؟ 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/244
5.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واكاوي ابعاد نفوذ فرهنگي غرب و انديشه سكولار نوليبرال در ايران 🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
15.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ نگاه علمي يك ساينتيست (پروفسور سمندری) در مورد 🔸وجود روح انساني قابل انكار نيست. 🔸بدن بدون روح نمي تواند زنده بماند. 🔸دانش انسان شناسي و كيهان شناسي ما بسيار محدود است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🟣 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
عشق الهی 54.mp3
5.99M
🎤 (54) ✅ روش كسب عشق الهي: تلقين حضور و عظمت خدا 1️⃣ ✅ تكرار ذكر با توجه 🔸تلقين چه اثراتي به دنبال دارد؟ 🔸تلقين در امور مادي و معنوي چه تفاوتي دارد؟ 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/245