eitaa logo
ابوالفضل ساجدی
4.8هزار دنبال‌کننده
977 عکس
1.4هزار ویدیو
128 فایل
حاوی آثار دکتر ساجدی دکترا از کانادا فارغ التحصیل حوزه علمیه قم مدیر سابق قطب علمی فلسفه دین استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ارتباط با ادمین: @sajedi2 🔺 آدرسهای ما در سایر شبکه های اجتماعی👇 https://zil.ink/sajedi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸يا علي نام تو بردم نه غمي ماند و نه همّي 🔸با صداي مرحوم شهريار 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
عشق الهی 57.mp3
6.33M
🎤 (57) ✅ چگونه از شكهاي وسواس گونه نسبت به وجود خدا و معاد نجات يابيم؟ 2️⃣ ✅ چگونه اطمينان قلبي خود نسبت به خدا را ارتقا ببخشيم؟ 2️⃣ ✅ چگونه زندگي خود را معطر به عطر احساس حضور خدا كنيم؟ 🆔 @sajedi_ir لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/276
✅ مراقب فرزندان خود در فضای مجازی در دوران آموزش آنلاين باشیم. ✅ عدم نمایش صحنه های غیر اخلاقی در موبایل فرزندان 📲 اگر به هر دلیل به این نتیجه رسیده‌اید که برای فرزندتان در دوران آموزش آنلاین بخرید و مایلید از بعضی صحنه های فرار کنید مطلب زیر را بخوانید: 🔁 گاهی هنگام جستجو در گوگل، با نتایج نامناسب و بعضاً غيراخلاقى روبرو می‌شوید. ☀️ آیا می‌دانید گوگل گزینه‌ای دارد که اگر فعالش کنید، نتایج غيراخلاقى را نشان نمی‌دهد؟ 👌🏻برای اینکار کافی است: 1️⃣ داخل مرورگرتان نشانی زیر را تایپ کنید: Google.com/preferences 2️⃣ بعد از بازشدن صفحه شما گزینه‌ی فیلتر کردن نتایج غيراخلاقى را با زدن تیک کنار گزینه زیر فعال کنید. Turn On SafeSearch و یا گزینه زیر را بزنید Filter explicit resulsts و یا اگر به فارسی صفحه برای شما باز شده، گزینه «فیلتر کردن نتایج مستهجن» را بزنید 💠 مراقب فرزندان خود در فضای مجازی باشیم. 🌻 دیدن هر تصویری، زیبنده چشمان شما و گل های زندگی شما نیست. Forwarded from یا زهرا 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
📗 # کتاب منشور فضای مجازی شرحی بر بیانات مهم امسال مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با هیئت دولت با موضوع مدیریت فضای مجازی توسط استاد کشوری سواد رسانه و صاحب کتاب ارزشمند حجه الاسلام محمد محمدی. متن كتاب در پست بعدي مي آيد. @moshtaghandansh 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
🔸 4️⃣ كتاب ، برای دانشجویان رشته‌های «معارف قرآن» و «منطق فهم دین» در مقطع کارشناسی ارشد، و طلاب سطح سه رشته «تفسیر و علوم قرآن»، به‌عنوان متن درسی درس «زبان قرآن» و برای دانشجویان رشته‌های «علوم قرآن و حدیث» و «تفسیر تطبیقی» در مقطع دکتری به‌عنوان یکی از منابع درس «زبان قرآن» تألیف شده است. اين كتاب چاپ مشترك سازمان سمت و موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني است. فهرست كتاب در پست بعدي مي آيد. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
فهرست كتاب در اين كتاب، پس از طرح مباحث مقدماتي و مفهوم‌شناسي زبان، زبان دين، زبان ديني و زبان قرآن، و پيشينة تاريخي بحث در اسلام و غرب، مؤلفه‌هاي زبان قرآن محور سخن قرار مي‌گيرند. به نظر نگارنده، زبان قرآن از چهار مؤلفه برخوردار است: معناداري، واقع‌نمايي، تأليفي بودن و شبكه‌اي بودن. بر اين اساس، هريك از چهار مؤلفه بخشي از كتاب را به خود اختصاص داده است: 1️⃣ بحث معناداري زبان قرآن در سه درس ارائه شده است. در اين درس‌ها رويكردهاي مختلف فيلسوفان غربي و علماي اصول، و نهايتاً ديدگاه برگزيده در زمينة چيستي معنا محور سخن هستند؛ 2️⃣ واقع‌نمايي، در درس‌هاي چهار تا شش به بحث گذاشته شده است. اين درس‌ها ابتدا ديدگاه‌هاي رقيب را در ديدگاه غيرواقع‌نمايانه ي برخي نويسندگان داخلي در زمينه ي زبان قرآن عرضه مي‌كند؛ سپس ريشه ي غربي رويكردهاي غيرواقع‌نما را مي‌كاود. پس از نقد نظريات نافي واقع‌نمايي قرآن، ادله ي اثباتي بيان مي‌شود. پاسخ به شبهاتي مانند ترديد در صدق گزاره‌هاي تاريخ قرآن يا دروغ مصلحت‌آميز انگاشتن آيات وحي، از ديگر عناوين مرتبط به مؤلفه ي واقع‌نمايي زبان قرآن است كه در اين بخش عرضه مي‌شود؛ 3️⃣ و 4️⃣ دو مؤلفه ي ديگر زبان قرآن، تأليفي و شبكه‌اي بودن آن است. دراين‌باره، ابتدا ديدگاه‌هاي رقيبان يا رويكردهاي تك‌بعدي به قرآن، (مانند زبان‌: ابراز احساسات، اسطوره، نمادين، مجازي، سلبي، تمثيلي، قوم، فطري، و هدايت)، بيان و نقد شده‌اند. درس‌هاي هفتم تا دوازدهم به اين مباحث پرداخته است. سپس نظريه ي تأليفي ـ شبكه‌اي در سه درس آخر مطرح شده است. 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
5️⃣ 🔸ترديد در واقع نمايي آيات قرآن🔸 يكي از مولفه هاي زبان قرآن كه قبلا به آن اشاره كرديم، واقع نمايي گزاره هاي اين كتاب آسماني است. گاهي از اصطلاح واقع نمايي تعبير به "شناختاري" يا "معرفت بخشي" مي شود. گزارة معرفت‌بخش يا واقع نما آن است كه ناظر به واقعيت عيني باشد. در برابر آن، گزاره ي غيرواقع نما قرار دارد كه در وراي آن، چنين واقعيتي نهفته نيست و گويندة آن ناظر به واقع سخن نمي‌گويد؛ به‌سان كتاب رمان. در كتاب رمان، شخصيتها و حوادثي كه بيان مي شود، ساختگي هستند گرچه ممكن است كل آن داستان تخيلي براي اشاره به برخي واقعيات ساخته شده باشند، اما تك تك قضايا، واقعيت ندارند. داستانهاي تخيلي و اسطوره اي هم غالبا غيرواقع نما هستند، مثلا مادري ممكن است داستاني تخيلي از يك موجود ترسناك بسازد تا بچه خود را بترساند. منظور از واقع نمايي گزاره هاي قرآني اين نيست كه تمام آيات قرآن در معناي حقيقي و در مدلول مطابقي خود بكار رفته اند و هيچگونه مجاز يا استعاره اي در آن نيست؛ بلكه قرآن از انواع روشها براي بيان آموزه هاي خود بهره برده است. حقير در كتاب زبان قرآن يك مولفه آن را تاليفي بودن ذكر كرده ام كه ناظر به همين نكته است، يعني قرآن از عناصر مختلف زباني و روشهاي گوناگون گفتاري بهره برده است. متاسفانه برخي از نويسندگان مسلمان مانند آقاي محمد مجتهد شبستري و ... واقع نمايي آيات قرآن (اعم از داستانهاي انبياء، آيات ناظر به معاد و ...) را مورد ترديد قرار داده اند. (ادامه دارد) 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
🔲 👇🏽سرنوشت در به دري و حقارت پهلوي اول 👇🏽 ❗️اين است سرنوشت اعتماد به كشورهاي سلطه گر ▫️خاطرات شمس كه در اين سفر، همراه پدر بود ▫️رضاشاه: مگر من زندانی‌ام؟ جزیره موریس کجاست؟ ▫️به مناسبت ۲۵شهریور سالروز تبعید رضاخان از ایران كشتي بريتانيايي، شاه معزول و همراهانش را به سمت بندر بمبئي هندوستان برد. شمس پهلوی جزئیات سفر را این‌طور توصیف کرده است: 🔘چون به تدریج به مناطق آب‌های گرم استوایی نزدیک می‌شدیم از گرما در رنج بودیم و خیلی اشتیاق داشتیم که زودتر به بمبئی برسیم. ▫️دقایق اضطراب‌آمیز با کُندی می گذشت. قایقی به کشتی ما نزدیک شد. سربازان از قایق بیرون آمده مشغول حمل بار و بنه خود شدند و سه نفر انگلیسی که یکی از آن‌ها که بعدا با ایشان آشنایی پیدا کردیم آقای اسکرین بود وارد کشتی شدند و به حضور شاه رفتند. ▫️آقای اسکرین خود را نماینده لرد لین لیتگو، نایب‌السلطنه آن روز هندوستان، معرفی کرد و اعتبارنامه خود را به اعلیحضرت(رضاخان) ارائه داد و گفت من در «سیملا» بودم، نایب‌السلطنه هندوستان به من ماموریت مهمانداری جنابعالی (به اعلیحضرت جنابعالی خطاب می‌کرد) را داده و سپس راجع به ماموریت خود اظهار کرد: «شما نمی‌توانید در بمبئی پیاده شوید و باید ۵ روز در همین کشتی در وسط دریا در انتظار کشتی اقیانونس‌پیما بمانید. وقتی کشتی رسید با آن کشتی به جزیره موریس که برای اقامت شما در نظر گرفته شده عزیمت نمایید.» ▫️اعلیحضرت از شنیدن این سخنان سخت برآشفتند و فرمودند: «مگر من زندانی‌ام؟ من آزادانه از کشور خود مهاجرت کردم و به من گفته بودند که در خارج از کشورم به هر کجا می‌خواهم می‌توانم مسافرت کنم. جزیره موریس کجاست؟ چرا اجازه نمی‌دهند که من به آمریکای جنوبی بروم؟ چرا مانع می‌شوید که ما در بمبئی پیاده شویم و تا رسیدن کشتی اقلا در شهر بمانیم؟» ▫️آقای اسکرین در پاسخ همه این حرف‌ها فقط یک چیز می‌گفتند: «من اظهارات شما را تلگراف می‌کنم و شخصا جز آن‌چه گفتم کاری نمی‌توانم کرد.» ▪️برگرفته از : کتاب تاریخ بیست ساله ایران، جلد هشتم، تهران، علمی، ۱۳۸۰، صص ۴۵۳-۴۶۱- نوشته :حسین مکی ✅ http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f 🟣 کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin
سیر مطالعاتی عقاید.docx
388.1K
✍️ ابوالفضل ساجدی 📕📕 عقايد و کلام اسلامی 1️⃣ اين سير، تفصيلي و متمركز بر كلام قديم است. در پي درخواستهاي مكرر برخي از كاربران براي سير مطالعاتي كلام يا عقايد اسلامي، اين فايل تقديم مي شود. این سیر كه حاصل زحمات اساتيد متعدد متخصص در اين رشته است براي طلاب حوزه هاي علميه تهيه شده است كه به تدريج در طول دوران تحصيل، طي كنند. در عين حال ساير علاقه مندان، دانشجويان و اساتيد نيز مي توانند آن را به صورت فردي يا گروهي مورد استفاده قرار دهند. اين سير به صورت آسان به مشکل در سه مرحله تنظیم شده و هر مرحله در سه سال (به عنوان آموزشهاي جنبي در كنار ساير دروس حوزوي) گذرانده می شود: مرحله اول: دوره عمومی با رویکرد باورسازی و تحکیم عقیدتی مرحله دوم: دوره پیشرفته با رویکرد باورسازی و تحکیم عقیدتی مرحله سوم: دوره پاسخ به شبهات عقیدتی كسانيكه مطالعات متمركز روي اين سير داشته باشند مي توانند در زمان كوتاهتري آن را به پايان برسانند. براي مباحث فلسفه دين و كلام جديد، انشاالله در آينده منابع بيشتري معرفي خواهد شد. کانال ابوالفضل ساجدی 🆔 @sajedi_ir 🔸ارتباط با ادمین کانال👇 @mohamad_admin لینک این فایل در تلگرام👇 https://t.me/asajedi_ir/278
هدایت شده از حسین سوزنچی
مناسبات حجاب و سیاست در ایران. سوزنچی و نصیری.mp3
20.34M
مناسبات حجاب و سیاست در ایران فایل صوتی مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی با اجرای حبیب‌الله رحیم‌پور ازغدی در برنامه زنده زاویه درباره قانون حجاب در کشور؛ در شبکه چهارم سیما، چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ @souzanchi
هدایت شده از حسین سوزنچی
✍️خلاصه‌ سخنان من () در با 🔰مقدمه با توجه به مشکلات روز، من را مهمترین مساله امروز کشور نمی‌دانم؛ در عین حال، اهمیتش در ردیف یک مساله جزیی فقهی نیست: غیر از کارکرد اصلی‌اش، در جهان امروز وجهه نمادین هم پیدا کرده است؛ قرآن کریم می‌فرماید «بزرگداشت شعارهای دین خودش مایه تقوای قلب است‏ (سوره حج، آيه۳۲). آیا ارزش پرچم یک کشور برای مردمش، فقط در حد قیمت پارچه‌اش است؟ ✅الف. دلیل ضرورت وجود قانون حجاب در جمهوری اسلامی ایران ، ناظر است به حضور زن در مقابل نامحرم، نه در حریم شخصی خود؛ یعنی برای نحوه حضور زن در مجامع عمومی است؛ پس سنخ این حکم، یک حکم اجتماعی است، نه صرفا مربوط به حریم خصوصی افراد. حکومت همان طور که دغدغه مساله مردم (مثلا کرونا) را دارد، نسبت به مردم (از جمله عفت عمومی) هم باید حساس باشد. درجه‌ای از پوشش و الزام به آن، در عرف بشر در جهان وجود دارد، که درجه‌ی کمی هم نیست؛ بحث ما این است که محدوده قانونیِ‌ آن را اسلام تعیین کند یا سلیقه‌های شخصی؟! در جامعه‌ای که عموم مردم مسلمانند، احکام اجتماعی اسلام باید در عرصه قوانین جدی گرفته شود [اصل چهارم قانون اساسی: ‎‎‎‎‎کلیه‏ قوانین‏ و مقررات‏ مدنی‏، جزایی‏، مالی‏، اقتصادی‏، اداری‏، فرهنگی‏، نظامی‏، سیاسی‏ و غیر اینها باید بر اساس‏ موازین‏ اسلامی‏ باشد.] به علاوه، یک کارکرد مهم قانون حجاب، تعیین مرز معین برای رعایت قانون در عرصه عفت عمومی است؛ درست است که حداقل ۷۰-۸۰ و بلکه ۹۰ درصد زنان جامعه ما عفیف‌اند و اگر قانون حجاب برداشته شود اغلب به نحو زننده‌ای پوشش خود را کنار نمی‌گذارند؛ اما آن ۱۰ درصدی که بی‌عفت‌اند چطور؟! اگر برای حفظ عفت عمومی باید جلوی اینها را گرفت، با چه قانونی؟ با کنار گذاشتن حد و مرزی که خداوند برای رعایت پوشش معین کرده، همواره درباره اینکه چه حدی از عدم پوشش، خلاف عفت عمومی است مناقشه خواهد شد. ✅ب. اشکالات و مخالفت‌ها با قانون حجاب؛ و پاسخ همه اشکالات منطقی‌ای که موجب مخالفت عده‌ای با قانون بودن حجاب می‌شود، ناظر به بد اجرا شدن قانون بوده، نه اصل الزام قانونی؛ اما: 🔹بد اجرا شدن، دلیل موجهی برای «اجرا نکردنِ» قانون نیست: مثلا، آیا اگر پلیس از قانون ممنوعیت عبور از چراغ قرمز سوءاستفاده کرد، باید عبور از چهار‌راه‌ها کاملا دل‌بخواهی شود؟! و 🔹بد اجرا شدن، ناشی از این است که با اینکه مساله حجاب از جنس است، اما جامعه ما فقط را به عنوان می‌شناسد! مساله اصلی در (مثلا قوانین مربوط به دزدی یا قتل)، تعیین مقدار مجازات و سپس مجازات کردن مجرم است. اما مساله اصلی در ، تنظیم روابط افراد جامعه با یکدیگر است؛ مانند قوانین مربوط به معاملات ویا قوانین رانندگی؛ و البته مجازات، آخرین گام آن است. در این دسته از قوانین، نگاه اصلی به قانون، نگاه فرهنگی و اجتماعی است؛ البته حد و مرزها هم مشخص می‌گردد و اگر کسی تخطی کرد مجازات می‌شود. 💢 اشکالات و مخالفت‌های منطقی همه به این برمی‌گردد که چرا می‌خواهید با زور افراد را محجبه کنید؟! منظورشان این است که چرا با «قانون کیفری» می‌خواهید حجاب را مستقر کنید؟! و از این جهت راست می‌گویند. اما اشتباهشان این است که با اصل قانون بودن حجاب مخالفت می‌کنند؛ در حالی که سزاوار بود می‌گفتند: این قانون را به عنوان «قانون مدنی» ببینید و اجرا کنید؛ که الزام گام آخر آن است، نه از ابتدا تا انتهای آن. ✅ج. شرایط دست برداشتن حکومت از اجرای یک قانون اگر واقعا اکثریت مردم در جامعه‌ای با اجرای قانونی مخالفت کنند، هر حکومتی ناچار است در نحوه اجرای آن تجدیدنظر کند؛ اما عمل نکردن افراد، لزوما مخالفت با اصل قانون نیست. از مشاهده افرادی که حجاب شرعی صددرصدی را رعایت نمی‌کنند نمی‌توان نتیجه گرفت آنها مخالف وجود اصل قانون حجاب، و طرفدار غیرالزامی شدن آن هستند؛ مانند این است که گفته شود افرادی که قوانین رانندگی را کامل رعایت نمی‌کنند، مخالف وجود قوانین رانندگی در جامعه، و طرفدار غیرالزامی شدن قوانین رانندگی‌اند؟! همچنین تفاوت بسیار است بین از اجرای برخی از قوانین (= به خاطر مشکلاتی فعلا نتوانیم یک قانونی را اجرا کنیم)، با یک قانون (= به سلیقه خودمان ویا به خاطر عرف، احکام دین را اهم و مهم کرده، از ابتدا اجرای برخی قوانین را معلق کنیم)! قوانین اسلام منظومه‌وار است؛ و خداوند است که مقدار واجب‌الالزام این منظومه را معین کرده است؛‌ ما حق نداریم به تشخیص سلیقه‌ای خود، از قانون دانستن برخی از قوانین اجتماعی اسلام صرف نظر، و این منظومه را کم و زیاد کنیم؛ هرچند ممکن است که گاهی به خاطر شرایط پیرامونی نتوانیم یک قانون را اجرا کنیم. @souzanchi