eitaa logo
سلام فرشته
192 دنبال‌کننده
1هزار عکس
813 ویدیو
8 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آنچه که برایت فایده ندارد حفظه الله: 🌺 در ادامه حضرت سه توصیه بسیار مهم دارند: یَا اباذر! دَعْ مَا لَسْتَ مِنْهُ فِی شَیْ ءٍ. به به. این باید در ذهن و دل ما تابلو بشود. ای ابوذر، آنچه که برایت فایده ندارد را رها کن. این یک توصیه راهبردی است در زندگی که در عرصه های مختلف زندگی، آدم می تواند از این توصیه الهام بگیرد و ازش استفاده کند. دَعْ مَا لَسْتَ مِنْهُ فِی شَیْ ءٍ. این جمله یک اطلاقی دارد. همه عرصه های زندگی را شامل می شود. انسان یک روحیه اینچنینی پیدا بکند. چیزی که برایش مفید نیست را ول کند. وقتش را صرف چیزهای بی فایده نکند. 🍀 ببینید این توصیه ها چقدر راهبردی و مخصوصا بعضی از آن ها کلان است و تمام عرصه های زندگی انسان را در برمی گیرد. البته این می تواند در زندگی خانوادگی و اجتماعی هم مورد توجه قرار بگیرد. دَعْ مَا لَسْتَ مِنْهُ فِی شَیْ ءٍ. رها یکن. بگذار کنار، هر چیزی که برایت فایده ای ندارد. این تعبیر دَعْ مَا لَسْتَ مِنْهُ فِی شَیْ ءٍ را از نظر ادبی دقت کنید. ما یعنی آنچه. مطلق است. از حرف زدن. از کارهایی که می خواهیم انجام بدهیم. قول. فعل. اشیاء. هر چیزی را. همه این ها را شامل می شود. حالا چه در مسئله مادی باشد یا مسئله علمی باشد، اخلاقی باشد. هر چیزی. 🔹دَعْ مَا لَسْتَ مِنْهُ فِی شَیْ ءٍ. نیستی تو از آن فی شیء این لست منه فی شیء کنایه از این است که چیزی ازش به دست نمی آوری. آنچه که چیزی از آن به دست نمی آوری را بگذار کنار. خیلی این توصیه ارزشمند است. طلایی است واقعا. 🌹دومین توصیه در این وصیت و نصیحت : وَ لَا تَنْطِقْ فِیمَا لَا یَعْنِیکَ حرف بیهوده نزن. اینقدر تاثیر داره در زندگی انسان. این ها همه دستور العمل های معنوی که در جهات معرفتی به انسان خیلی کمک می کند و انسان را خیلی پیش می برد. وَ لَا تَنْطِقْ فِیمَا لَا یَعْنِیکَ. ما لا یعنیک باز اینجا این کلمه را بخواهیم معنی بکنیم، عنی یعنی. عنی قصد کرد. یعنی قصد می کند. یعنی مقصود نیست. فایده ای برایت ندارد. 🌸وَ لَا تَنْطِقْ فِیمَا لَا یَعْنِیکَ هر حرفی که نه فایده برای دنیا دارد نه فایده برای آخرت دارد. حالا فایده دنیوی و اخروی برای گوینده یا شنونده. این را بگذار کنار. گاهی اوقات آدم حرفی می زند که از نظر زندگی دنیایی یک فایده ای دارد. خوب است. اشکالی ندارد. چون آدم باید معاش خودش را هم تدبیر کند. گاهی موقع فایده مربوط به معاد دارد. معنوی. ان هم خوب است. در بعضی از موارد، هم فایده دنیوی دارد هم اخروی. آن هم ارزشمند است. گاهی اوقات برای گوینده فایده ای ندارد ولی برای شنونده فایده دارد. استفاده می برد. این هم نیکوست. اما یک جایی، یک حرفی که هیچ یک از این فایده ها را ندارد. این می شود مالایعنیک. این کنار گذاشته بشود. و از این ناحیه چقدر انسان از نظر جسمی، عصبی، روانی، روحی سود می برد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/22 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ 🍀اللّهُمّ وَ إِنّي أَتُوبُ إِلَيْكَ مِنْ كُلّ مَا خَالَفَ إِرَادَتَكَ، أَوْ زَالَ عَنْ مَحَبّتِكَ مِنْ خَطَرَاتِ قَلْبِي، وَ لَحَظَاتِ عَيْنِي، وَ حِكَايَاتِ لِسَانِي، تَوْبَةً تَسْلَمُ بِهَا كُلّ جَارِحَةٍ عَلَي حِيَالِهَا مِنْ تَبِعَاتِكَ، وَ تَأْمَنُ مِمَا يَخَافُ الْمُعْتَدُونَ مِنْ أَلِيمِ سَطَوَاتِكَ. خدايا! از عملي كه با خواسته‏ات مخالفت مي‏كند يا مرا از عرصه محبتت بيرون مي‏برد، مانند انديشه‏هاي غير منطقي دلم، و نگاه‏هاي چشمم، و گفته‏هاي بي‏جاي زبانم، به درگاهت توبه مي‏كنم؛ توبه‏اي كه هر يك از اندامم به سهم خودش از كيفرت سالم بماند، و از سختگيري‏هاي دردناكت كه متجاوزان از آن مي‏ترسند، در امان قرار گيرد. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
📌این زبان عجیب است. حفظه الله: ✨ وَ اخْزُنْ لِسَانَکَ کَمَا تَخْزُنُ وَرِقَکَ. ببینید این توصیه ها، ارتباط با قول و زبان دارد. چرا؟ چون بیشترین گناهان، لغزش ها و خطاهای انسان با زبان است. اصلا این زبان عجیب است. نگاه کنید آدم با دست خودش، گناه می تواند انجام بدهد. مقداری از گناهان. محدود. با چشم خودش همین طور. با گوش خودش همین طور. اما با زبانش، این گناهانی که با زبان انجام می شود، بعضی ها شمرده اند، ده ها گناه، انسان با زبان انجام می دهد. 🔻شما نگاه کنید، دست برای اینکه بتواند یک گناهی انجام بدهد، باید در یک موقعیت خاصی باشد. از نظر قرب و بُعد در یک موقعیت خاصی باشد. نزدیک مثلا باشد. حالا یک سیلی ای بزند. یک کاری انجام بدهد. یک چیزی را بردارد. اما زبان، این طرف کره زمین آدم نشسته است، یک حرفی می زند، دل کسی که آن طرف کره زمین نشسته است را به آتش می کشد. یا باعث انحرافش می شود. با یک حرف، اصلا جمع کثیری را انسان می تواند ناراحت کند. جمع کثیری را می تواند گمراه کند. یک انحرافی را به وجود بیاورد. این زبان عجیب است. 🔹تعجب نکنید. می بینید این توصیه ها همه اش دائر مدار و مرتبط با زبان است. از جمله این توصیه که وَ اخْزُنْ لِسَانَکَ کَمَا تَخْزُنُ وَرِقَکَ، لسانت را در خزینه قرار بده و ازش محافظت بکن. کَمَا تَخْزُنُ همچنانکه در صندوق قرار می دهی، در خزینه قرار می دهی، چه چیزی را؟ وَرِقَکَ یعنی درهم و دینارت را. سرمایه ات را. چه جوری محافظت می کنی، چه جوری در صندوق قرار می دهی، از زبانت هم محافظت کن. همین طوری باز نباشد هر حرفی که دلش خواست را بزند. ✍️این توصیه ها، همه اش، حتی همان اولی هم ارتباط با زبان داشت. البته آن اولی می توانیم به اطلاقش اخذ کنیم یعنی قولا و فعلا. خیلی گسترده معنایش بکنیم اما آن دوتای بعدی، مربوط به نطق و لسان است. و این نشان می دهد که باید در این زمینه توجهمان بیشتر باشد روی محافظت از زبان و لجام زدن و به بند کشیدن زبان بیشتر کار کنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/22 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨حرکت بي وقفه 🌺 اگر صبر را وصل کنیم به آن پایگاه الهی، به آن منبع لایزال، این دیگر تمام نمی‌شود. صبر که تمام نشد، معنایش این است که این به‌سوی همه قله‌ها هیچ وقفه‌ای پیدا نخواهد کرد. 🍀 این قله‌ها که می‌گوییم، قله‌های و ، هر دو است: قله علم، قله ثروت، قله اقتدار سیاسی، قله ، قله تهذیب اخلاق، قله عروج به سمت عرش عالی انسانیت. هیچ‌کدام از این‌ها دیگر توقف پیدا نخواهد کرد؛ چون وقفه‌ها در حرکت ما ناشی از بی‌صبری است. 📚 بيانات مقام معظم رهبري دامت برکاته در تاريخ 1397/06/19 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
؟ 🌺اللّهُمّ إِنّي أَتُوبُ إِلَيْكَ فِي مَقَامِي هَذَا مِنْ كَبَائِرِ ذُنُوبِي وَ صَغَائِرِهَا، وَ بَوَاطِنِ سَيّئَاتِي وَ ظَوَاهِرِهَا، وَ سَوَالِفِ زَلّاتِي وَ حَوَادِثِهَا، تَوْبَةَ مَنْ لَا يُحَدّثُ نَفْسَهُ بِمَعْصِيَةٍ، وَ لَا يُضْمِرُ أَنْ يَعُودَ فِي خَطِيئَةٍ خدايا! در اين موقعيّتي كه هستم، به سويت توبه مي‏كنم؛ از گناهان بزرگ و كوچكم، و پوشيده و آشكارم، و از لغزش‏هاي گذشته و جديدم توبه كسي كه با خود از گناه سخن نمي‏گويد، و انديشه بازگشتن در عرصه خطا را به خاطرش راه نمي‏دهد. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
❓سوال: راه عملی کنترل زبان چیست؟ ✅پاسخ حفظه الله: 🌺 باز در اینجا هم باید از نظر فکری و معرفتی روی خودمان کار کنیم. معرفت در رفتار انسان فوق العاده اثر می گذارد. استادی از شاگردانش سوال کرد برای اینکه آدم بیدار بشود چه کار بکند؟ هر کس یک جوابی داد. یکی می گفت زودتر بخوابد. یکی می گفت غذا کمتر بخورد. یکی که خیلی با معرفت تر از دیگر شاگردان جمع بود گفت وقتی می خواهد بخوابد، بداند در حضور خدا دارد می خوابد. ✨توجه به خدا. این توجه، امری است که تاثیر می گذارد. در رفتار انسان تاثیر می گذارد. حالا اینکه مواظب زبان خودمان باشیم، توجه به خدا، تقویت ایمان، وقتی عقیده مان به باورهای دینی بیشتر باشد، این تاثیرش در رفتار ما نمایان می شود. آن خداترسی، باورمندی به آخرت؛ آخرت را اگر انسان باور داشته باشد، ایمانش اگر تقویت بشود، دهن انسان بسته می شود. وقتی بفهمد که این حرفهایی که می زند، باید در مقابل تک تک این کلمات و جملات پاسخگو باشد. اصلا حرف دیگر از او در نمی آید. زبانش بسته می شود. 🍀در کنار این توجه باطنی و قلبی به معارف و حقایق، البته از نظر عملی هم انسان باید مواظبت هایی داشته باشد. مثلا هم نشینی با آدم هایی که حرفهای بی خود نمی زنند این خودش خیلی تاثیر می گذارد. و هم چنین آدم تمرین کند که مواظب باشد هر حرفی را نزند. این مواظبت بر زبان، که این جمله هم اشاره به همین دارد که واخْزُنْ لِسَانَکَ آدم دهانش را ببندد و زبانش را به هر حرفی نچرخاند. این هم خودش یک نحوه مواظبت و محافظتی نسبت به زبان به حساب می آید. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/22 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ 🌺اللّهُمّ فَارْحَمْ وَحْدَتِي بَيْنَ يَدَيْكَ، وَ وَجِيبَ قَلْبِي مِنْ خَشْيَتِكَ، وَ اضْطِرَابَ أَرْكَانِي مِنْ هَيْبَتِكَ، خدايا! تنهاييم را در برابرت، و تپيدن دلم را از ترست، و لرزه اندامم را از هيبتت رحم كن. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
❓پرسش: متاسفانه جامعه جوری شده است که انسان هر چه می خواهد خودش را از گناهان حفظ کند، باز نمی شود. به خاطر بدحجابی، سرش را بالا می اورد یک جور، پایین می اندازد... چه کار باید بکند؟ ✅ پاسخ حفظه الله: 🌺دین اسلام، یک دینی است که پیروان خودش را می خواهد توانمند تربیت کند. قوی و توانمند. اینکه نازک نارنجی بار بیاییم و بگوییم همه بیایید جمع بشوید و همه چیز را در اطراف ما درست بکنید و سر جایش باشد تا من بتوانم آدم خوبی باشم نه، این نشان دهنده ضعف است. طوری باید خودمان را بسازیم که در شرایط سخت هم بتوانیم دین و ایمان خودمان را حفظ کنیم. 🌸اینکه در درونمان، ایمان، باور، تقویت بشود. اصلا دیگر فکر و دلمان جای دیگر است. این یک مطلب. در ثانی، عزیزم، در سختی ها وقتی انسان به وظایفش پایبند باشد، اجر مضاعف به دست می آورد. هر چه شرایط سخت تر باشد، ما ثبات قدممان بیشتر باشد، قطعا بیشتر نتیجه می گیریم. اجرمان مضاعف می شود. 🔹اینکه دیگران باید وظایف شان را انجام بدهند، از نهادهای رسمی، دولت و هر کسی که در این زمینه مسئولیت دارد، تا مومنین، اقشار گوناگون جامعه، این ها همه به جای خود. حتی ما هم وظیفه داریم. اما مومن بودن و عامل بودن خودمان را مشروط به هزار و یک شرط نکنیم. بلاشرط. بدون هیچ شرطی، ما از خودمان توقع داشته باشیم که ما مسلمانیم. مومنیم. باید پایبند باشیم. 🍀خلاصه وظیفه خودمان را انجام دهیم. اگر دیگران با ما همراه باشند بتوانیم وظایف اجتماعی مان را هم انجام دهیم چه خوب. پس ببینید دین چه جوری می خواهد ما را تربیت کند. یک پیرو صادق قوی که عوامل مختلف نتواند در فکر و دل و رفتار او، فوری تاثیر منفی بگذارد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/22 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
مطالعه تراجمِ علماىِ سَلَف 🎙 رحمه الله : 🌺مراجعه به تراجمِ علماىِ سَلَف به مَنزله ى مراجعه به كتاب هاى معتبرِ اخلاقى است. 🌸هر كس كه طالبِ تهذيب و ترقّى در امور معنوى است و مى خواهد از عُمر خود چيزى استفاده كند، به شرح احوال آن ها نگاه كند كه چه كارها مى كردند. 📚در محضر آیت الله بهجت, ج1، ص169،نکته صد و پنجاه و نهم 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
؟ 🌸 اللّهُمّ إِنّي أَعْتَذِرُ إِلَيْكَ مِنْ جَهْلِي، وَ أَسْتَوْهِبُكَ سُوءَ فِعْلِي، فَاضْمُمْنِي إِلَي كَنَفِ رَحْمَتِكَ تَطَوّلًا، وَ اسْتُرْنِي بِسِتْرِ عَافِيَتِكَ تَفَضّلًا. خدايا! از نادانيم به درگاهت عذر مي‏خواهم، و نسبت به زشتي عملم طلب بخشش مي‏كنم؛ پس مرا از باب احسان در پناه رحمت خود آر، و از راه تفضّل به پوشش عافيتت مرا بپوشان. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
📌این هم بهره انسان را خیلی کم می کند حفظه الله: ✍️ در جلسه گذشته، ضمن جملاتی که از محضر مبارک رسول الله صلی الله علیه و آله استفاده کردیم، برحذر داشته شدیم از گناهان. با تعابیر گوناگونی که همه این تعابیر در راستای ترساندن انسان، ایجاد خوف در او و متوجه کردن انسان که گناه خیلی بزرگ است و تبعات گناه هم در دنیا و آخرت شگفت انگیز است. که انسان کنار بکشد و از گناه فاصله بگیرد. 🔻مشکل انسان فقط معاصی به معنای محرمات نیست. یکی از مشکلات دیگر انسان، استفاده نکردن از فرصت هاست. این هم خیلی مهم است. این هم بهره انسان را خیلی کم می کند. البته گناه، انسان را گرفتار عذاب در جهنم می کند. از بهشت محروم می کند اما سهل انگاری و استفاده نکردن به هنگام از فرصت ها، باعث می شود که انسان بهره خیلی کمی به دست بیاورد. اگر بهشت هم می رود، درجه اش به گونه ای باشد که در همان بهشت، گرفتار بعضی از حسرت ها بشود. 🌸ملاحظه بفرمایید این جمله رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و اله را که یَا اباذر! إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ لَیُدْخِلُ قَوْماً الْجَنَّةَ دسته ای را، قومی را خداوند داخل در بهشت می کند. فَیُعْطِیهِمْ حَتَّی یَمَلُّوا اینقدر به آن ها می دهد تا جایی که چیزی نمانده که دیگر خسته بشوند و ملالت بر آن ها عارض بشود وَ فَوْقَهُمْ قَوْمٌ فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَی. بالاتر از این دسته، در درجات بالاتر، عده ای دیگر متنعم به نعمت های الهی هستند فَإِذَا نَظَرُوا إِلَیْهِمْ عَرَفُوهُمْ نگاه می کنند، آن ها را می شناسند. می بینند این ها که دوستان و رفقایشان هستند. برادرهایشان در دنیا هستند. 🍀فَإِذَا نَظَرُوا إِلَیْهِمْ عَرَفُوهُمْ، فَیَقُولُونَ رَبَّنَا إِخْوَانُنَا کُنَّا مَعَهُمْ فِی الدُّنْیَا، فَبِمَ فَضَّلْتَهُمْ عَلَیْنَا، خدایا این ها برادرهای ما بودند، دوستان ما بودند. البته توجه داشته باشید لغت اخ، اینجور معنا می شود که الاخ، هو النظیر فی الاب و الام. این برادری نسبی است. اما برادری دینی و اخلاقی را باید اینجور معنا کنیم همچنانکه اینجور معنا کرده اند. الاخ فی الدین هو الذی فی الفضائل و المناقب و الدین. آن کسی که مثل فرد است، به مانند فرد است در دین، در فضائل اخلاقی، در مناقب روحی. اینجا که گفته می شود اخواننا، یعنی برادران دینی ما بودند. لزوما لازم نیست که نسبت نسبی در نظر بگیریم. برادران دینی ما بودند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/29 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
📌بر خودمان بیفزاییم 🔹مسؤولیت عالم در مقابل کسانی که محتاج به علم او هستند، «لتبیّننّه للنّاس و لا تکتمونه» است. خود این بیان، اول تبیّن و فهمیدن لازم دارد. ما باید بفهمیم، تا بتوانیم آنچه را که فهمیده‌ایم، تبیین کنیم. ✅پس، کسب فهمیدن هم برای ما واجب و ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. ما باید روزبه‌روز بر خودمان اضافه کنیم. آنچه که ما میدانیم، در مقابل آنچه که نمیدانیم، یک پَر کاه در مقابل صحراها و کشتزارها هم نیست. آنچه که ما میدانیم، چیست؟ هر کتابی که آدم باز میکند، میبیند سیل مطالب در این کتابها هست، که آن ظرف خالی ما محتاج آن است. کو عمق؟ کو استعداد؟ کو توفیق برای این همه فهمیدن؟ به‌هرحال، ما باید تلاش کنیم. 🔹ما در مقابل آنچه که باید بدانیم، و نسبت به معارفی که مردم ما محتاج آن هستند، چیزی نمی دانیم. ما باید درس بخوانیم و مطالعه کنیم. حالا من نمی خواهم در این‌جا تکلیف درس خواندن بکنم؛ باید با مطالعه و تحقیق و تأمل و تفکر، بر خودمان بیفزاییم، تا بتوانیم بیان کنیم. پس، یک تکلیف، تکلیف تبیین است، که همه‌ی علما آن را داشته‌اند. 📚 بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۳۷۰/۱۰/۱۱ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom دامت برکاته
؟ 🍀 اللّهُمّ وَ إِنّهُ لَا وَفَاءَ لِي بِالتّوْبَةِ إِلّا بِعِصْمَتِكَ، وَ لَا اسْتِمْسَاكَ بِي عَنِ الْخَطَايَا إِلّا عَنْ قُوّتِكَ، فَقَوّنِي بِقُوّةٍ كَافِيَةٍ، وَ تَوَلّنِي بِعِصْمَةٍ مَانِعَةٍ. خدايا.. براي من قدرت وفاي به توبه نيست جز به نگهداري تو، و توان خودداري از خطاها نيست مگر از ناحيه نيرو و توان تو؛ پس مرا به نيرويي‏ كفايت كننده نيرومند ساز، و به نگهدارنده ‏اي بازدارنده، ياريم ده. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🌟سعی کنیم از فرصت هایمان بیشتر استفاده کنیم حفظه الله: 🌺فإِذَا نَظَرُوا إِلَیْهِمْ عَرَفُوهُمْ، فَیَقُولُونَ رَبَّنَا إِخْوَانُنَا کُنَّا مَعَهُمْ فِی الدُّنْیَا، فَبِمَ فَضَّلْتَهُمْ عَلَیْنَا، خدایا به چه دلیل به آن ها (برادرانمان در بهشت)برتری دادی نسبت به ما؟ چرا آن ها در درجات بالاتر قرار گرفتند؟ این ها که در دنیا مثل ما بودند. برادران ما بودند. فَیُقَالُ هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ هرگز، هرگز اینچنین نیست. إِنَّهُمْ کَانُوا حالا جهت بیان می شود. این جهت باید برای ما خیلی سازنده باشد و ما را به فکر فرو ببرد. و متنبه کند به گونه ای که سعی کنیم از فرصت ها بیشتر استفاده کنیم و از نعمت هایی که خداوند به ما داده است، بهره مند بشویم. 🍀إنَّهُمْ کَانُوا یَجُوعُونَ حِینَ تَشْبَعُونَ آن ها گرسنگی می کشیدند به عنوان روزه. روزه می گرفتند و گرسنگی می کشیدند حِینَ تَشْبَعُونَ وقتی که شما سیر بودید. یعنی ببینید آن ها از فرصت استفاده می کردند، در روزها روزه می گرفتند اما شما روزه نمی گرفتید. وَ یَظْمَئُونَ حِینَ تَرْوَوْنَ این ها تشنگی می کشیدند وقتی شما سیراب بودید. روی تروی به معنای همان سیراب نمودن است. 🌸و یَقُومُونَ حِینَ تَنَامُونَ شب برمی خواستند به نماز می ایستادند اما شما خواب بودید. وَ یَشْخَصُونَ حِینَ تَحْفَظُونَ اینجا یشخصون یعنی یتحرکون. حرکت می کردند. این طرف و آن طرف مسافرت می رفتند در وقتی که شما توقف می کردید و منافع خودتان را در شهر یا منزلتان حفظ می کردید. دنبال انجام وظیفه و حرکت در راه انجام وظیفه نبودید. ببینید این ها تفاوت ایجاد کرده است. 🌼 وقتی در این رفتارها دقت می کنیم می بینیم این رفتارها در حقیقت، استفاده درست از فرصت هاست. همه می توانیم این چنین باشیم که از فرصت ها استفاده کنیم. اگر بخواهیم در رابطه با روایت این حرف را بزنیم، آن دسته ای که در درجه پایین تر بهشت قرار گرفته، او هم می توانست از این فرصت ها استفاده کند اما استفاده نکرده است و حالا توقع داشته باشد که هم درجه باشد با آن گروهی که در دنیا تلاش و کوشش بیشتری داشته اند؟ نه این شدنی نیست. این جور در نمی آید. 🍃این ما را باید به فکر فرو ببرد که چقدر داریم از سرمایه های خدایی، نعمت هایی که به ما داده شده، فرصت هایی که در اختیارمان است استفاده کنیم. واقعا شگفت انگیز است. تعجب آور است. دو رفیق در کنار همدیگر ، در یک حجره دارند دارند طلبگی می کنند. یکی می شود شیخ انصاری، یکی دیگر خلاصه خدمت خاصی نمی تواند بکند. کار خاصی نمی تواند ارائه بدهد. چقدر نتیجه متفاوت است در این دنیا و صد البته به شکل مضاعف در آخرت، این تفاوت نمایان می شود. همچنانکه این روایت هم دلالت دارد. 📌پس سعی کنیم ان شاالله این روحیه را در خودمان ایجاد کنیم که از فرصت هایمان خوب استفاده کنیم و نه تنها خودمان بلکه دیگران را هم تشویق کنیم که آن ها هم ان شاالله از فرصت ها خوب استفاده کنند. 💠شما در بهترین فرصت ها به سر می برید. این را بنده ای عرض می کنم که این شرایطی که شما دارید را پشت سر گذاشته ایم. این منزل هایی که شما طی کردید و قرار است طی کنید، ما این منزل ها را طی کرده ایم و رد شده ایم. و بهتان توصیه می کنم خیلی از فرصت هایتان استفاده کنید. مخصوصا این دوران جوانی و فراغت بالی که الان دارید. به قول معروف چشم به هم بگذارید می بینید این فرصت از دست رفته و این فراغت از شما گرفته شده و مشغله های متعددی روی می آورد به سمت شما به گونه ای که نمی توانید بی تفاوت باشید. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/29 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ 🍃اللّهُمّ إِنّكَ أَعْلَمُ بِمَا عَمِلْتُ فَاغْفِرْ لِي مَا عَلِمْتَ، وَ اصْرِفْنِي بِقُدْرَتِكَ إِلَي مَا أَحْبَبْتَ. خدايا! به آنچه انجام داده‏ام آگاه‏تري؛ پس آنچه را از من آگاهي بيامرز، و مرا به قدرتت به آنچه دوست داري، برگردان. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
💠 جایگاه خاص و ویژه نماز در دینداری و بندگی خدا حفظه الله: 🌺در ادامه، رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و اله صحبتشان را متوجه نماز می کنند. از اول تا آخر این وصیت نامه ، سیزده جمله از جملات رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و اله که با یااباذر شروع می شود، در رابطه با نماز است. عرض کردم مجموع این توصیه ها که در قالب جملاتی که با یااباذر شروع می شود در این وصیت نامه ارائه شده، صد و شصت و یک جمله است. سیزده تا از این جملات، مربوط به نماز است. نزدیک به یک دهم . این ها همه نشان دهنده جایگاه خاص و ویژه نماز در دینداری و بندگی خداست. در میان عبادات، نماز یک امتیاز خاصی دارد. 🔹خدا رحمت کند حضرت آیت الله العظمی بهجت رحمه الله، استاد بزرگوارمان را که در درس فقهی داشتند در رابطه با نماز صحبت می کردند، نماز نافله، بحث نوافل بود و اینکه انسان اگر نافله شب یا روز از او ترک شد، آن ها را قضا بکند و در بعضی از روایات گفته بودند که فرموده اند اگر نمی تواند قضا کند صدقه بدهد. ولی در یکی از این روایات و در قسمت پایانی روایت ذکر شده بود که الصلوه افضل. الصلوه افضل. الصلوه افضل. به صورت موکد امام می فرمایند نماز خواندن برتر است. یعنی به جای صدقه، همان قضا را به جا بیاورد. 🌼بعد هم حضرت استاد، آیت الله بهجت رحمه الله علیه این سوال را در بحث مطرح کردند که در آیات و روایات ما، با تعابیر گوناگونی از نماز تعریف شده. مدح و ثنا شده. ایشان فرمودند بهترین و مهم ترین تعریف در آیات و روایات از نماز چیست؟ کدام جمله است؟ کدام آیه، کدام روایت است که بهترین تعریف باشد؟ این به عنوان یک سوال. اگر بخواهیم در میان همه این تعاریف، مدح و ثناهایی که در آیات و روایات بیان شده است، یکی را به عنوان بهترین تعریف انتخاب کنیم کدام است؟ 🍀 آیت الله بهجت رحمه الله فرمودند مرحوم علامه بحرالعلوم، جواب این سوال را به صورت شعر داده اند. فرموده اند : تنهی عن المنکر و الفحشائی / هذا هو الغایت فی الثنائی. علامه بحرالعلوم می فرمایند مهم ترین تعریف از نماز ، این آیه است که: ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر. به نظر علامه بحر العلوم این مهم ترین تعریف است. 🌸 با توجه به اینکه در مورد نماز گفته شده اصلوه معراج المومن، الصلوه عمود الدین. اما سید بحرالعلوم می گوید مهم ترین تعریف در دین از نماز، این آیه است: إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ به تناسب اینکه در شعر باید وزن و قافیه در نظر گرفته بشود ایشان اینجوری فرموده تنهی عن المنکر والفحشاء/ هذا هو الغایت فی الثناء. آیت الله بهجت رحمه الله سوال کردند چرا این تعریف را علامه بحرالعلوم به عنوان مهم ترین تعریف نماز انتخاب کردند؟ 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/29 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ 🌺و لَيْتَنِي عَلِمْتُ أَ مِنْ أَهْلِ اَلسَّعَادَهِ جَعَلْتَنِي وَ بِقُرْبِكَ وَ جِوَارِكَ خَصَصْتَنِي فَتَقِرَّ بِذَلِكَ عَيْنِي وَ تَطْمَئِنَّ لَهُ نَفْسِي و اي كاش آگاه بودم كه آيا مرا از اهل سعادت قرار داده و به قرب و جوارت اختصاص داده اي تا به اين سبب چشمم روشن و جانم آرام گيرد؟ ، مناجات خائفین 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
❓چرا علامه بحرالعلوم رحمه الله، مهم ترین تعریف نماز را تنهی عن الفحشا و المنکر فرمودند؟ حفظه الله: 🌺 استاد بزرگوار ( آیت الله بهجت رحمه الله ) این طور جواب دادند؛ فرمودند: به نظر می رسد نماز یک چیزی است که اگر انسان آن را دنبال کند، سر از عصمت در می آورد و این آیه اشاره به این معنا دارد. به به. چه برداشت جالبی. 🔹خوب برگردیم از معلوماتی که در علوم مقدماتی به دست آورده ایم استفاده کنیم در ترجمه و معنا و برداشت از آیه. إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى. نهی می کند. باز می دارند. عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ. الفحشاء و المنکر را که نگاه می کنیم می بینیم محلی به الف و لام است. این را یا الف و لام جنس می گیریم یا استغراق. نتیجه این می شود که نماز انسان را از جنس فحشا و از جنس منکر یا از همه فواحش یا از همه منکرات باز می دارد. هر چه که اسمش فاحشه باشد و جزو فواحش باشد، با نماز انسان آن را ترک می کند. هر چیزی که اسمش منکر باشد، ناخوشایند باشد از نظر عقل و دین و عرف، انسان این را کنار می گذارد. نماز یک چنین خاصیتی دارد. این می شود همان عصمت دیگر. 🍀به اینجا که رسیدند حضرت استاد فرمودند عصمت، دو جور است. دو مرتبه دارد. عصمت از خطأ و عصمت از خطیئه. عصمت از خطأ یعنی عصمت از اشتباه. که فرد اصلا اشتباه نکند. خطا نکند. این یک مرتبه از عصمت است. آن دیگری، عصمت از خطیئه یعنی عصمت از گناه. اصلا گناه نکند. فرمودند که ما اصلا دلیل نداریم که عصمت از گناه اختصاص به پیامبران و ائمه علیهم السلام دارد. بله در پیامبران و ائمه علیهم السلام شرط است. عصمت شرط به عهده گرفتن منصب الهی است. نه اینکه اختصاص به آن ها داشته باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/29 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
؟ ✨إلَهِي ظَلِّلْ عَلَي ذُنُوبِي غَمَامَ رَحْمَتِكَ وَ أَرْسِلْ عَلَي عُيُوبِي سَحَابَ رَأْفَتِكَ خدايا سايه رحمتت را بر گناهانم بينداز، و ابر مهرباني ات را به سوي عيب هايم گسيل كن، ، مناجات تائبین 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | ما در مقابل قدرتهای بزرگ ایستادیم 🔻 رهبر انقلاب: یک روزی این دنیا دست دو قدرت بزرگ بود: قدرت آمریکا و قدرت شوروی سابق. هر دو قدرت که در ده‌ها مسئله با هم اختلاف داشتند، در یک مسئله متّفق بودند و آن، ضدّیّت با جمهوری اسلامی بود...امام (رضوان الله تعالی علیه) در مقابل اینها ایستاد، تسلیم نشد، صریح گفت «نه شرقی، نه غربی»؛ نه این،‌ نه آن. شد. 👈 خیال میکردند نمیشود، خیال میکردند این نهال را میتوانند از ریشه بکَنند، این نهال امروز تبدیل شده به یک درخت تناور؛ غلط میکند فکرِ کندنِ آن را هم کسی بکند! ۱۴۰۱/۷/۲۲ 💻 Farsi.Khamenei.ir
❤️ آیت الله جوادی آملی دامت برکاته: «وقتی انسان در نماز قلب را مهار می‌کند که چشم و گوش را در بیرون مهار کرده باشد، اگر در بیرون نماز، چشم و گوشش را حفظ کرد، در نماز دشمن درونی هجوم نمی آورد. مهم آن است که انسان در بیرون نماز خود را حفظ کند.» کتاب حکمت عبادات صفحه ۱۱۶ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
؟ 🌺فأَسْأَلُكَ بِبَلاَغَهِ حِكْمَتِكَ وَ نَفَاذِ مَشِيَّتِكَ أَنْ لاَ تَجْعَلَنِي لِغَيْرِ جُودِكَ مُتَعَرِّضاً وَ لاَ تُصَيِّرَنِي لِلْفِتَنِ غَرَضاً از تو خواستارم به رسايي حكمتت، و نفوذ اراده ات كه مرا جز جودت در معرض چيزي قرار ندهي، و هدف فتنه ها نگرداني. ، مناجات شاکين 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
💠عصمت مخصوص به انبیاء و ائمه علیهم السلام نیست حفظه الله: 🌺بنابر قرآن ما می توانیم دلیل بیاوریم که غیر از انبیاء و اوصیا یعنی ائمه علیهم السلام، افراد دیگر، مومنین شایسته می توانند مقام عصمت را داشته باشند. مثل حضرت مریم علی نبینا و آله و علیها السلام. جناب مریم نه منصب نبوت را داشته نه منصب رسالت و نه منصب امامت را داشته است. اما بنابر نص قرآن، پاک است. مطهر است. معصوم است. و بنابر ضروری دین و مذهب و هم چنین نص قرآن، حضرت زهرا سلام الله علیها هم مقام عصمت را دارند. عصمت را دارد. ✨خانم (فاطمه زهرا سلام الله علیها) از نظر مقامات معنوی، کمالات الهی و معرفتی، هیچ چیز نسبت به پیامبر و ائمه علیهم السلام کم ندارند. در مقامات معنوی و کمالات معرفتی مساوی است با ائمه علیهم السلام اما صاحب منصب نیست. منصب ندارند. منظورمان از منصب چیست؟ نبوت. رسالت. وصایت. امامت. این ها منصب هاست. صاحب منصب نیست اما صاحب همه کمالات معنوی و الهی هست. 🔹بنابرفرمایش حضرت ایت الله بهجت رحمه الله علیه، عصمت مخصوص به انبیاء و ائمه علیهم السلام نیست ولی شرط به عهده گرفتن مقام نبوت، رسالت و امامت هست. نتیجه این می شود که غیراز پیامبر و امام هم می تواند فرد معصوم باشد. بعدا البته فرمودند عصمت از گناه که در بزرگان مذهب، بزرگان از علما محرز است. یقینا ثابت است. فرمود مثلا بزرگان دین ما، حضرت علامه بحرالعلوم، اصلا تصور دارد که با علم به گناه بیاید گناه کند؟ نه. البته فرمودند عصمت از خطا، یعنی اشتباه اصلا نکند این را می فرمودند خب یک مطلبی است. این یک درجه خاصی است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/09/29 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله